Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 3 posiedzeniu w dniu 1 lutego 2011 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

1.    Przyjęcie protokołu nr 2/11 z poprzedniego posiedzenia komisji

 

2.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na 2011 rok - druk nr 26, 26A

 

3.    Informacja o przygotowaniu wypoczynku dzieci i młodzieży w czasie ferii zimowych 2011 – druk nr 25

 

4.    Sprawy różne

  

Ad. 1

 

Przyjęcie protokołu nr 2/11 z poprzedniego posiedzenia komisji

  

            Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 2/11 z poprzedniego posiedzenia Komisji, z dnia 10 stycznia br. i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 3 głosami za.

  

Ad. 2

 

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na 2011 rok - druk nr 26, 26A

  

            Wniosek w powyższej sprawie, wraz z autopoprawką Prezydenta Miasta przedstawił Komisji Pan Józef Babiel – podinspektor Biura Kultury, Sportu i Turystyki – wniosek, projekt uchwały oraz informacja o przebiegu konsultacji społecznych – w załączeniu do protokołu.

  

W dyskusji w tym temacie głos zabrali:

  

            Radna Wanda Mężyńska zwróciła się do Pana Józefa Babiela z prośbą o odniesienie się do uwag dotyczących konsultacji, przedłożonych na piśmie przez Łomżyńskie Stowarzyszenie Zdrowie i Trzeźwość.

  

            Pan Józef Babiel – podinspektor Biura Kultury, Sportu i Turystyki wyjaśnił, że z uwagą zapisaną w pkt. 1 nie można się zgodzić. Dodał, że nie ujawnienie tych zapisów niczego nie zmienia, a zapis ten jest on zgodny z ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Propozycję taką przedłożyła miastu Podlaska Federacja Sportu i Prezydent na tym etapie procedowania tego programu uznał, że to zadanie jest priorytetowe, najpilniejsze do wykonania w roku 2012 i zostało ono dlatego w programie konkretnie zapisane.

  

            Radna Agata Gołaszewska odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdziła, że radni jeżeli zechcą mogą zmienić ten zapis, mogą go wykreślić, mają do tego prawo.

  

            Pan Józef Babiel – podinspektor Biura Kultury, Sportu i Turystyki potwierdził, że radni mogą zmienić zapisy w w/w programie, mają do tego pełne prawo, jednak to nie odbierze Prezydentowi Miasta możliwości ogłoszenia konkursu na takie zadanie i przydzielenia środków w ramach uchwalonego przez Radę budżetu. Następnie odnosząc się do uwagi nr 2 przedłożonej przez stowarzyszenie wyjaśnił, że środki na poszczególne zadania określi Rada uchwałą budżetową. Ten program określa tylko zasady współpracy miasta z organizacjami pozarządowymi. Dodał, że finansowanie ochrony zdrowia w Polsce jest inne niż finansowanie sportu. Kolejno wyjaśnił, że uwaga nr 3 przedstawiona przez stowarzyszenie jest również niezasadna. Zgodnie z prawem Prezydent Miasta ma prawo przy rozliczaniu organizacji z otrzymanych środków żądać nie tylko wglądu do faktur dotyczących samej dotacji miasta, ale ma jednocześnie prawo wglądu do wszystkich finansów organizacji, związanych z realizacją danego zadania. Jeśli chodzi o uwagę nr 4 stwierdził, że wzory załączników do wniosków składanych przez organizacje ubiegające się o środki określa stosowne rozporządzenie. Dodał, że jeśli organizacja na etapie składania wniosku pokaże, że nie ma środków na pewne działania realizowane w ramach złożonej oferty, wówczas Prezydent Miasta na etapie podpisywania umowy może podjąć decyzję, że nie będzie to umowa o wspieraniu zadania, tylko wręcz o jego powierzeniu. Takie rozwiązanie ustawa przewiduje. Odnosząc się do ostatniej uwagi stowarzyszenia wyjaśnił, że rzeczywiście wprowadzona została dodatkowa kolumna w tabeli przy rozliczeniu zadania. Jest to coś, co rzeczywiście wychodzi poza ramowy wzór sprawozdania, jednak nic nie zmienia poza tym, że daje wygodę organizacji, jak też organowi kontrolnemu w pełnym oglądzie środków, by nie było potrzeby przeglądania całości dokumentacji, a w tej jednej, dodatkowej kolumnie całe finanse będą widoczne. Kończąc swoją wypowiedź stwierdził, że ta dodatkowa kolumna przy sprawozdaniu będzie ułatwieniem dla organizacji i dla organu sprawdzającego wydatkowane przez organizację środki.

  

            Radna Edyta Śledziewska – Przewodnicząca obrad zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że ma wątpliwości dotyczące dopisania w & 8 tych dwóch zadań priorytetowych z zakresu sportu, przedstawionych Komisji w dniu dzisiejszym w autopoprawce PM do omawianego programu. Wyjaśniła, że podobna sytuacja miała miejsce przy opiniowaniu budżetu i kiedy Przewodnicząca Komisji Finansów wniosła i wydzielenie pewnej kwoty na remont szkoły przy ul. Sadowej ze środków na renowację zabytków, to Pani Skarbnik wyjaśniła, że jest to niezgodne z prawem. W związku z tym poprosiła o wyjaśnienie, czy w tym przypadku dopisanie tych dwóch zadań będzie zgodne z prawem? Czy można w budżecie miasta na jedne zadania środki zarezerwować od razu, a na inne nie i stwierdzić, że jeśli się znajdą pieniądze, to będą zrealizowane.

  

Pan Józef Babiel – podinspektor Biura Kultury, Sportu i Turystyki wyjaśnił, że w przypadku środków na zabytki, ich wydatkowanie określa uchwała Rady. Chcąc je dzielić inaczej, trzeba byłoby najpierw uchylić uchwałę.

  

Następnie Przewodnicząca obrad stwierdziła, że nowelizacja przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie weszła w życie z dniem 1 stycznia br. w związku z tym poprosiła o wyjaśnienie, kiedy przestał funkcjonować powołany przez Prezydenta Miasta zespół opiniujący programy.

  

Pan Józef Babiel – podinspektor Biura Kultury, Sportu i Turystyki wyjaśnił, że zespół przestał funkcjonować wtedy, kiedy Rada Miejska poprzedniej kadencji uchwalała tryb konsultacji, wówczas została uchylona uchwała o współpracy miasta z organizacjami pozarządowymi i automatycznie przestał funkcjonować zespół opiniujący. W chwili obecnej w składzie komisji oceniającej oferty ustawa przewiduje co najmniej dwóch przedstawicieli Prezydenta i dwóch przedstawicieli organizacji pozarządowych. Nie przewiduje natomiast w składzie takiej komisji radnych.

  

Radna Agata Gołaszewska zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że nie może zgodzić się z tym, że radni nie mają żadnego wpływu na ocenę wyników konkursów, że ich zadaniem jest tylko zatwierdzenie tego, co przedłoży Prezydent. Zapytała następnie, na jakim więc etapie Rada ma wpływ na wydatkowane w tym zakresie środki, bo przecież to dotyczy budżetu miasta, z niego idą środki na te zadania wyłaniane w drodze konkursów ofert, a realizowane przez organizacje pozarządowe.

  

Pan Józef Babiel – podinspektor Biura Kultury, Sportu i Turystyki stwierdził, że Rada Miejska uchwalając budżet miasta na rok 2012 przyjmie w nim również zapis „wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta”. Innej drogi nie ma.

 

Radna Agata Gołaszewska ponownie zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdziła, że jest radną już drugiej kadencji i stwierdza, że zawsze konkursy ofert na realizację programów współpracy organizacji pozarządowych z miastem są rozpisywane tak późno, że dopiero w lipcu organizacje otrzymują pieniądze na swoją działalność. Dodała, że do dnia 15 grudnia danego roku kalendarzowego organizacje muszą się z otrzymanych w lipcu środków rozliczyć. W związku z tym postawiła wniosek formalny o jak najszybsze ogłoszenie konkursu dla organizacji pozarządowych współpracujących z miastem Łomża i po ogłoszeniu wyników konkursów o niezwłoczne przekazanie pieniędzy na konta organizacji, gdyż im wcześniej organizacje otrzymają pieniądze na swoją działalność, tym mają dłuższy okres czasu na ich efektywne wydatkowanie.

 

W wyniku głosowania Komisja w/w wniosek przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za, kierując go do Prezydenta Miasta.

 

Pan Józef Babiel – podinspektor Biura Kultury, Sportu i Turystyki odnosząc się do przyjętego przez komisję wniosku wyjaśnił, że znowelizowana ustawa o o działalności pożytku publicznego i wolontariacie wyraźnie mówi, że ogłoszenie konkursu ofert może nastąpić na podstawie projektu budżetu, wcześniej takiej możliwości nie było. Musiał być uchwalony budżet miasta, by i konkursy mogły być ogłoszone. Dzisiaj jedynym elementem blokującym ogłoszenie konkursu jest brak tego programu, nad którym w chwili obecnej komisja dyskutuje. W momencie przyjęcia programu będzie można ogłaszać konkurs ofert. Następnie wyjaśnił, że ten roczny program powinien być tak naprawdę uchwalony do dnia 15 listopada 2010r.

 

Przewodnicząca obrad poprosiła Pana Babiela o wyjaśnienie, dlaczego omawiany program nie został uchwalony w stosownym czasie, tj. do 15.XI.2010r.?

 

Pan Józef Babiel – podinspektor Biura Kultury, Sportu i Turystyki wyjaśnił, że nie potrafi odpowiedzieć na pytanie Przewodniczącej obrad. Stwierdził tylko, że był to czas na przełomie kadencji Rady. Program na rok 2012 musi być uchwalony do 15 listopada 2011r. Dodał, że dla dobra organizacji, nawet jeśli budżet miasta nie będzie jeszcze na najbliższej sesji uchwalony, to zechcą ogłosić konkurs ofert na jego realizację natychmiast po uchwaleniu przez Radę omawianego programu, bo prawo na to zezwala.

  

Kolejno głos w dyskusji zabrała radna Bogumiła Olbryś, która zwróciła się do Pana Babiela z prośbą o wyjaśnienie, ile organizacji pozarządowych działających na terenie naszego miasta rzeczywiście fizycznie z  miastem współpracuje, ubiega się o środki z budżetu miasta i realizuje zadania w imieniu miasta. Ponadto poprosiła o wyjaśnienie, czy nowo tworzone organizacje również maja prawo do ubiegania się o środki z miasta i przystępowania do konkursów, czy tylko organizacje, które już są w stanie przedstawić swój „życiorys” i osiągnięcia w tej dziedzinie.

  

Pan Józef Babiel – podinspektor Biura Kultury, Sportu i Turystyki wyjaśnił, że na spotkanie przedstawicieli miasta z organizacjami pozarządowymi, które odbyło się dnia 25 stycznia br. przybyło ok. 80 osób, z około 70 organizacji działających na terenie miasta. Niemal wszystkie organizacje ubiegają się o środki z miasta, uczestniczą w  konkursach i realizują zadania, a na pewno w 100% wszystkie kluby sportowe. Jeżeli chodzi o nowe organizacje wyjaśnił, że jeżeli powstanie nowy podmiot, zostanie zarejestrowany w KRS, ma prawo jak inne brać udział w konkursie ofert i ubiegać się o środki z budżetu miasta. Uzupełniając swoją wypowiedź wyjaśnił, że istnieje możliwość przyznania przez Prezydenta Miasta środków organizacji bez konieczności uczestniczenia przez nią w otwartym konkursie ofert. Sytuacja taka może mieć miejsce wówczas, gdy organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego zleci organizacji pozarządowej wykonanie zadania publicznego o charakterze lokalnym, z pominięciem otwartego konkursu ofert. Szczegółowe zasady w/w rozwiązania określa znowelizowana ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

  

Następnie Przewodnicząca obrad stwierdziła, że w sprawie omawianego programu miasto Łomża przeprowadziło tylko konsultacje społeczne za pośrednictwem Internetu i w związku z tym zastanawia się, czy te konsultacje były wystarczające, bo niektóre organizacje mają ograniczony dostęp do Internetu.

  

Pan Józef Babiel – podinspektor Biura Kultury, Sportu i Turystyki wyjaśnił, że prawnie dopuszczalna jest każda forma konsultacji społecznych, w tym tylko Internetowa. Miasto Łomża oprócz konsultacji przeprowadzonych za pośrednictwem Internetu, zorganizowało również spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych.

 

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania Roczny Program Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2011r. wraz z autopoprawką Prezydenta Miasta oraz w/w, przyjętym przez Komisję wnioskiem Komisja  zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie – 5 głosami za.

 

Ad. 3

 

Informacja o przygotowaniu wypoczynku dzieci i młodzieży w czasie ferii zimowych 2011 – druk nr 25

 

            Informację w powyższej sprawie przedstawił Komisji Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty – zgodnie z drukiem nr 25 – w załączeniu do protokołu.

 

            Radna Agata Gołaszewska zabierając głos w tym temacie poprosiła o informację, czy dzieciom uczęszczającym do Ośrodka Rewalidacyjno-Opiekuńczego na czas ferii została zapewniona opieka.

 

            Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że tak, dzieciom specjalnej troski opieka została zapewniona przez Zespół Szkół Specjalnych, w którego jurysdykcji ośrodek się znajduje.

 

            Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania informację o przygotowaniu wypoczynku dzieci i młodzieży w czasie ferii zimowych 2011 roku przyjęła jednogłośnie -  5 głosami za.

  

Ad. 4

  

Sprawy różne:

  

            W tym punkcie obrad komisja zapoznała się z pismem Dyrektora MOPS – w załączeniu.

  

Komisja po rozpatrzeniu powyższego pisma postanowiła skierować wniosek do Prezydenta Miasta o rozważenie możliwości zabezpieczenia środków w budżecie miasta na 2011 rok na podwyżki płac pracowników MOPS oraz pozostałych jednostek sfery opieki społecznej podległych miastu.

 

Więcej spraw różnych komisja nie zgłosiła.

 

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.

 
  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 29 mar 2011 07:46
  • Data opublikowania: wtorek, 29 mar 2011 07:49
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej