Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 66 posiedzeniu w dniu 23 sierpnia 2010 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:
 

1.    Przyjęcie protokołu nr 65/10 z dnia 14 lipca 2010r.

 

2.    Ocena funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej za 2009 rok - druk nr 842

 

3.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Programu Pomocy Rodzinie na lata 2010-1015” - druk nr 848, 848A

 

4.    Sprawy różne.

  

Ad. 1

  

Przyjęcie protokołu nr 65/10 z dnia 14 lipca 2010r.

  

            Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 64/10 z dnia 9 czerwca 2010r. i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 4 głosami za.

  

Ad. 2

  

Ocena funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej za 2009 rok - druk nr 842

  

W dyskusji w tym temacie głos zabrali:

  

            Radna Wanda Mężyńska stwierdziła, że w 2008 roku dochody DPS z tytułu odpłatności za pobyt w DPS były o ponad 200tys.zł niższe niż za rok 2009 pomimo tego, a ilość mieszkanek była mniejsza tylko o 2 osoby.

 

            Pani Anna Chabowska – przedstawiciel DPS wyjaśniła, że różnica tych kwot wynika ze zmiany zasad odpłatności za pobyt mieszkanek w DPS. Dodała, że wg nowych przepisów mieszkanki pokrywają całą odpłatność za swój pobyt, czyli ponad 2tys.zł miesięcznie. Natomiast mieszkanki, których jest większość /97 osób/, które przebywają w DPS na starych zasadach ponoszą odpłatność w wysokości 70% ich dochodu. Większość z nich otrzymuje tylko renty socjalne, a są to bardzo małe środki.

 

            Następnie radna Wanda Mężyńska stwierdziła, że w roku 2010 zwiększyła się liczba mieszkanek. W roku 2009 było ich 104, a w br. roku jest już 109 osób. Następnie stwierdziła, że w porównaniu z rokiem 2008, obecnie w DPS są 3 etaty więcej.

 

Pani Anna Chabowska – przedstawiciel DPS wyjaśniła, że tak. W tej chwili DPS ma pełne obłożenie miejsc, przebywa w nim 109 mieszkanek. Następnie stwierdziła, że liczba etatów jest podyktowana wskaźnikiem zatrudnienia. Jest to przepis, który DPS musi stosować, jest on określony w rozporządzeniu dotyczącym domów pomocy społecznej. Ze względu na rodzaj DPS, łomżyński DPS musi zgodnie z tym rozporządzeniem stosować najwyższy wskaźnik i wynosi on 0,6 na jedną mieszkankę. Liczba pracowników socjalnych jest więc uzależniona od ilości przebywających w domu mieszkanek.

 

Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Jan Kleczyński. Poprosił o wyjaśnienie, czy w starej, zabytkowej części budynku zajmowanego przez DPS zostały już zakończone wszystkie prace, bo z tego co pamięta w piwnicach jeszcze jakieś prace trwały.

 

Pani Anna Chabowska – przedstawiciel DPS wyjaśniła, że tak, budynek jest już w pełni zagospodarowany i wyremontowany. Następnie wyjaśniła, że DPS z uwagi na charakter mieszkanek w nim zamieszkujących boryka się z innym problemem – z hydrauliką w łazienkach. Dodała, że łazienki od 15 lat funkcjonują, wymagają jak najszybszego remontu. Wyjaśniła, że trudno jest wyegzekwować od mieszkanek właściwej samoobsługi toalet. Ich naprawa i zainstalowanie urządzeń nowej generacji poprawiłyby w sposób zdecydowany sytuację.

 

Następnie radny Jan Kleczyński poprosił o wyjaśnienie, czy w dalszym ciągu jest tak duża fluktuacja kadry terapeutyczno-medycznej, która była związana z niskim uposażeniem pracowników.

 

Pani Anna Chabowska – przedstawiciel DPS wyjaśniła, że na dzień dzisiejszy sytuacja zatrudnienia w DPS trochę się ustabilizowała. Nie jest w stanie powiedzieć jak to będzie wyglądało w dalszym czasie. Niemniej jednak DPS zatrudnia bardzo wysoko wykwalifikowana kadrę, która nadal się dokształca i podnosi swoje kwalifikacje. Kończąc swoją wypowiedź stwierdziła, że uposażenie pracowników na pewno nie jest adekwatne do posiadanych przez nich kwalifikacji zawodowych.

 

Kolejno radny Jan Kleczyński poprosił o wyjaśnienie, czy basenik znajdujący się na terenie DPS już funkcjonuje, jak też czy łącznik pomiędzy starym a nowym budynkiem, który był wykonany z plexi już został naprawiony, a jeśli tak, jaki był tego koszt.

 

Pani Anna Chabowska – przedstawiciel DPS wyjaśniła, że tak. Został on na stałe włączony do realizacji zadań medyczno-terepeutycznych prowadzonych w DPS. Są zatrudnione trzy terapeutki, jest opracowany harmonogram pracy na basenie i wg grafiku mieszkanki przy pomocy terapeutek z basenu korzystają. Odnosząc się do kwestii łącznika wyjaśniła, że został on naprawiony, a koszt remontu wyniósł 82tys.zł.

 

Radna Wanda Mężyńska ponownie zabierając głos w dyskusji zwróciła się do przedstawicieli DPS z zapytaniem, czy potrzeby DPS w zakresie remontu łazienek zostały zgłoszone do Urzędu Miejskiego?

 

Pani Anna Chabowska – przedstawiciel DPS wyjaśniła, że z tego co jej wiadomo sprawa remontu łazienek została do UM zgłoszona na piśmie.

 

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania sprawozdanie z funkcjonowania DPS za 2009 rok przyjęła jednogłośnie pozytywnie - 6 głosami za.

  

Ad. 3

  

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Programu Pomocy Rodzinie na lata 2010-1015” - druk nr 848, 848A

  

Głos w dyskusji w tym temacie zabrali:

  

            Radna Wanda Mężyńska stwierdziła, że w omawianym dokumencie mówi się o powołaniu Zespołu do opracowania Programu Pomocy Rodzinie. W związku z tym poprosiła o wyjaśnienie, jakie koszty poniesie miasto w związku z tym zespołem.

 

            Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że w związku z powołaniem zespołu miasto nie poniesie żadnych kosztów. Członkowie tego zespołu pracować w nim będą społecznie.

 

            Pani Małgorzata Kułaga – przedstawiciel MOPS uzupełniając wypowiedź przedmówcy stwierdziła, że w przedłożonym dokumencie przedstawiła skład zespołu, są to przedstawiciele miasta i jednostek podległych. Dodała, że do realizacji konkretnych celów zapisanych w programie zapraszani będą specjaliści z poszczególnych dziedzin. Program będzie realizowany w oparciu o dane zarówno Urzędu Miejskiego, jak też Urzędu Pracy, Urzędu Statystycznego, z Policji, jak i innych jednostek. To da możliwość aby był on spójny, miał szeroki zakres, by obejmował pomoc rodzinom we wszystkich sferach.

 

            Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Jan Kleczyński. Poprosił o wyjaśnienie, na jakim dokumencie opierała się Pani Małgorzata Kułaga, na programie jakiego miasta, opracowując Program Pomocy Rodzinie dla miasta Łomża, bo takie programy  wielu samorządach w Polsce już od wielu lat funkcjonują.

 

            Pani Małgorzata Kułaga – przedstawiciel MOPS stwierdziła, że MOPS od kilku lat realizuje już programy pomocy społecznej, jednak nie były one dotychczas ujęte w całość. Wyjaśniła, że opracowując przedłożony program posłużyła się wieloma programami, działającymi w różnych miastach i na ich podstawie opracowała program dla miasta Łomży, dostosowując go do lokalnych realiów i opierając się na danych MOPS.

 

            Następnie radny Jan Kleczyński poprosił o wyjaśnienie, w oparciu o jakie badania została wykonana diagnoza stanu wyjściowego, czy uwzględniono przy jej opracowywaniu badania przeprowadzone przez Wyższą Szkołę Zarządzania i Przedsiębiorczości im. B. Jańskiego w Łomży, bo wie, że ta uczelnia takie badania na terenie miasta przeprowadziła.

 

            Pani Małgorzata Kułaga – przedstawiciel MOPS wyjaśniła, że diagnoza została opracowana w oparciu o dane Urzędu Pracy, Urzędu Miejskiego, Policji, MOPS oraz innych jednostek, z których takie dane udało jej się pozyskać. Badania WSzZiP w tej analizie nie zostały uwzględnione, ale jeśli program zostanie przez Radę przyjęty, to w trakcie realizacji na pewno badania uczelni warto będzie wykorzystać. Uważa, że warto też będzie zaprosić przedstawiciela uczelni do współpracy przy realizacji tego zadania.

 

            Kolejno radny Jan Kleczyński wniósł o zmianę zapisu na str. 38, cel szczegółowy 3.4. Zdaniem radnego zapis: „Prowadzenie w szkołach zajęć wpływających na tworzenie atmosfery akceptacji i tolerancji dla ludzi o różnych poglądach, postawach, itp.” należy zmienić na: „Prowadzenie w szkołach zajęć kształtujących świadomość norm moralnych i tolerancję wobec innych poglądów”. Następnie stwierdził, że w celach szczegółowych w przedstawionym materiale nie znalazł celu mającego na celu zorganizowanie pomocy kierowanej do osób i rodzin niezaradnych życiowo. W związku z tym zaproponował zmianę zapisu na str. 43, cel szczegółowy 8.2 na „ Przeciwdziałanie utrwalaniu i przekazywaniu z pokolenia na pokolenie zjawisk związanych z ubóstwem i niezaradności życiowej”. Kontynuując swoją wypowiedź stwierdził, że przy realizacji tego programu ogromnie ważna jest współpraca ze szkołami, z dyrektorami i pedagogami tych jednostek, bo oni bardzo  dobrze znają środowisko uczniów i ich problemy. Uważa, że skuteczna realizacja programu bez współpracy ze szkołami nie jest możliwa.

 

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że w składzie zespołu do realizacji programu będzie Naczelnik Wydziału Oświaty.

 

Następnie głos w tym punkcie obrad zabrała radna Bogumiła Olbryś. Zwróciła uwagę, że w składzie zespołu ds. realizacji programu nie znalazł się nikt ze środowiska pedagogów. Dodała, że niedawno powstał taki zespół interdyscyplinarny, i uważa, że jego przedstawiciel w zespole do realizacji Programu Pomocy Rodzinie też powinien się znaleźć. Zespół ten już sporo zadań zrealizował i warto byłoby, by jego przedstawiciel w nowo tworzonym zespole się znalazł i podzielił się już doświadczeniem i wykonana pracą.

 

Pani Małgorzata Kułaga – przedstawiciel MOPS wyjaśniła, że skład zespołu, który przedstawiła w przedłożonym dokumencie stanowi trzon, podstawę, a zapraszane do pracy w realizacji konkretnych celów będą i inne osoby, zarówno ze wskazanych instytucji, jak i spoza, w zależności od potrzeb konkretnego zadania. Podkreśliła, że osoby wskazane w materiale będą odpowiedzialne za zadania, a do współpracy w realizacji zadań będą wskazywali swoich pracowników i zapraszali ludzi z innych jednostek.

 

Radna Bogumiła Olbryś zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że na str. 5 autor programu wskazał wiele przepisów prawa dotyczących różnych dziedzin życia. Zdaniem radnej wśród zapisów w programie zabrakło konkretnych sugestii, czy zaleceń dot. np. budowy przedszkoli, budowy placów zabaw tam, gdzie ich nie ma, czy też infrastruktury drogowej, a skoro program będzie bazował na przepisach dotykających tych spraw, to takie zadania należy jej zdaniem w programie zawrzeć.

 

Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że otrzymany przez Komisję materiał jest bardzo obszerny, na pewno autorka tego programu – Pani Małgorzata Kułaga bardzo musiała się nad nim napracować. Kontynuując swoją wypowiedź przedstawiła n/w wnioski do przedłożonego programu: W spisie treści pod poz. 1.4 na str. 3 oraz na str. 6 pkt. 1.4 jest mowa o zespole, jednak występuje sprzeczność w nazwie zespołu, raz określa się go mianem do opracowania, a w drugim przypadku do realizacji Programu Pomocy Rodzinie. W związku z tym poprosiła o podanie jak brzmi pełna nazwa zespołu oraz jakie są zadania tego zespołu.

 

Pani Małgorzata Kułaga – przedstawiciel MOPS wyjaśniła, że nazwa zespołu brzmi: Zespół do realizacji Programu Pomocy Rodzinie.

 

            Kolejno radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że z dużym uznanie należy się odnieść do sposobu opracowania pkt. 3.1 na str. 12 Sytuacja rodziny w Łomży. Z opracowania wynika, że aż 72,24% dzieci umieszczanych w rodzinach zastępczych to dzieci w wieku szkolnym. Można więc stwierdzić, że wraz z wiekiem dziecka wzrasta niewydolność wychowawcza rodziców. Uważa też, że oddziaływanie środowiska pozarodzinnego odgrywa w tym decydującą rolę, że nie bez znaczenia jest w tym wpływ: środków masowego przekazu /telewizja, Internet, prasa młodzieżowa/; łatwy dostęp do narkotyków, alkoholu, gier komputerowych. W związku z tym zwróciła się do autora programu z zapytaniem, czy zwrócono uwagę na problem wychowawczy w szkołach, czy może w dalszym ciągu szkoła ma pełnić tylko funkcje edukacyjne, bez angażowania się w proces wychowawczy dzieci i młodzieży? Następnie wniosła o uzupełnienie składu zespołu o przedstawicieli szkół i przedszkoli, tj., o nauczycieli, wychowawców i pedagogów szkolnych.

 

Pani Małgorzata Kułaga – przedstawiciel MOPS odnosząc się do powyższych uwag potwierdziła, że są one bardzo słuszne i cenne. Podziękowała komisji za poświęcenie tak wiele czasu i uwagi opracowanemu przez nią programowi. Odnosząc się do ostatniej uwagi przedstawionej przez Przewodniczącą obrad stwierdziła, że rzeczywiście rodzice bardzo często zbyt późno dostrzegają negatywny wpływ zewnętrznych czynników, jakimi są Internet, alkohol, czy narkotyki.

 

Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji ponownie zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że wniosek który złożyła należy uzupełnić na str. 8 – w ostatnim odnośniku punktu 2.2.1. Wyjaśniła, że komisja wielokrotnie pracowała nad tym zagadnieniem i zwracała się do Prezydenta z prośba o edukację rodziców, nauczycieli i pedagogów w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom ze strony Internetu, gier komputerowych czy innych uzależnień. Następnie odniosła się do zapisu w pkt. 3.1.1 na str. 13, gdzie podaje się, że zmalała liczba dzieci wymagających opieki poradni specjalistycznych, zwłaszcza poradni zdrowia psychicznego. Powszechnie wiadomo, że narasta problem uzależnienia dzieci i młodzieży od alkoholu, narkotyków, gier komputerowych, Internetu, a te dzieci wymagają właściwej opieki specjalistycznej, zwłaszcza poradni zdrowia psychicznego. Stwierdziła też, że w przedłożonym materiale dobrze zostały zobrazowane przyczyny trudności rodzinnych: niewydolność wychowawcza rodziców, alkoholizm, bezrobocie w rodzinach oraz ubóstwo. Następnie stwierdziła, że według danych GUS liczba osób niepełnosprawnych stanowi ok. 10% ogólnej liczby osób. W przedłożonym materiale, w zapisie pkt. 3.1.1.4 na str. 22 posłużono się danymi dotyczącymi osób niepełnosprawnych z realizowanego w 2002 roku programu DOMINO. Prezentowane dane dotyczą osób niepełnosprawnych w rodzinach i poza rodzinami i są nieaktualne, nieporównywalne i potrzebna jest baza danych osób niepełnosprawnych.  Wniosła więc o uzupełnienie harmonogramu realizacji celu szczegółowego na str. 75 o pkt. 6.2.2. w brzmieniu: „utworzenie bazy danych osób niepełnosprawnych z terenu miasta Łomży”. Wyjaśniła, że od 4 lat komisja uprasza Prezydenta o utworzenie takiej bazy danych, jednak do dnia dzisiejszego ten wniosek komisji nie został zrealizowany. Kolejnym wnioskiem, jaki Przewodnicząca zgłosiła do omawianego programu był wniosek aby na str. 6-7 po pkt. 14 dodać zapis w brzmieniu:

 

1)    „Należy uwzględnić sposoby realizacji celów i przypisać je konkretnym podmiotom zespołu realizującego Program Pomocy Rodzinie”

 

2)    „Należy ustanowić koordynatora programu”.

 

Kolejna uwaga złożona do programu przez Przewodniczącą obrad dotyczyła wykreślenie zapisu w pkt. 1.4. na str. 6: „wskazane jest powołanie przez Prezydenta Miasta Łomża” i wpisanie w jego miejsce zapisu w brzmieniu: „Prezydent Miasta Łomża powoła zespół do realizowania Programu Pomocy Rodzinie na lata 2010-2015”. Ostatnia uwaga złożona przez Przewodnicząca obrad dotyczyła uzupełnienia zapisu na stronach 6-7 pkt. 1.4 Zespół do realizacji Programu Pomocy Rodzinie należy uzupełnić: „W skład zespołu powinni wejść po pkt. 10 str. 7:

 

·         „pkt. 11 – poradnie pedagogiczno-psychologiczne,

 

·         pkt. 12 – szkoły, przedszkola i inne placówki oświatowe,

 

·         pkt. 13 – placówki służby zdrowia,

 

·         pkt. 14 – Kościół”.

  

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła, w związku z czym radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie zgłoszone wnioski:

  

1.    radnego Jana Kleczyńskiego o zmianę zapisu na str. 38, cel szczegółowy 3.4 na „Prowadzenie w szkołach zajęć kształtujących świadomość norm moralnych i tolerancję wobec innych poglądów” – w wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za

 

2.    radnego Jana Kleczyńskiego o zmianę zapisu na str. 43, cel szczegółowy 8.2 na „ Przeciwdziałanie utrwalaniu i przekazywaniu z pokolenia na pokolenie  zjawisk związanych z ubóstwem i niezaradności życiowej” – w wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za

 

3.    radnej Bogumiły Olbryś o uzupełnienie harmonogramu realizacyjnego zapisanego na str. 69 w „Zadaniach na lata 2010-2011” o zadanie: „Budowa infrastruktury drogowej i budownictwo np. przedszkoli i placów zabaw dla dzieci” – w wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za

 

4.    radnej Alicja Bandzul – Przewodniczącej Komisji o wykreślenie zapisu: na str. 3 pkt. 1.4 „Zespół do opracowania Programu Pomocy Rodzinie” na „Zespół do realizacji Programu Pomocy Rodzinie” – w wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za

 

5.    radnej Alicja Bandzul – Przewodniczącej Komisji o wykreślenie zapisu w pkt. 1.4. na str. 6: „wskazane jest powołanie przez Prezydenta Miasta Łomża” i wpisanie w jego miejsce zapisu w brzmieniu: „Prezydent Miasta Łomża powoła zespół do realizowania Programu Pomocy Rodzinie na lata 2010-2015” – w wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za

 

6.    radnej Alicja Bandzul – Przewodniczącej Komisji: str. 6 i str. 7 pkt. 1.4 Zespół do opracowania Programu Pomocy Rodzinie należy uzupełnić: „W skład zespołu powinni wejść po pkt. 10 str. 7:

 

·         pkt. 11 – poradnie pedagogiczno-psychologiczne,

 

·         pkt. 12 – szkoły, przedszkola i inne placówki oświatowe,

 

·         pkt. 13 – placówki służby zdrowia,

 

·         pkt. 14 – Kościół

 

- w wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za

 

7.    radnej Alicja Bandzul – Przewodniczącej Komisji o rozszerzenie zapisu ostatniego odnośnika punktu 2.2.1., który w ostatecznej wersji otrzymuje brzmienie: „Kampanie edukacyjno-informacyjne dotyczące zagrożeń, jak przykładowo: uzależnienia, środki masowego przekazu /telewizja, Internet, prasa młodzieżowa/, łatwy dostęp do narkotyków, alkoholu, gier komputerowych, przemoc domowa, przemoc rówieśnicza, AIDS, itp.” - w wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za

 

8.    radnej Alicja Bandzul – Przewodniczącej Komisji, aby harmonogram realizacji celu szczegółowego na str. 75 uzupełnić o pkt. 6.2.2. w brzmieniu: „utworzenie bazy danych osób niepełnosprawnych z terenu miasta Łomży” - w wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za

 9.    radnej Alicja Bandzul – Przewodniczącej Komisji, aby na str. 6-7 po pkt. 14 dodać zapis w brzmieniu:

1)    Należy uwzględnić sposoby realizacji celów i przypisać je konkretnym podmiotom zespołu realizującego Program Pomocy Rodzinie”

2)    Należy ustanowić koordynatora programu”.

 

Następnie w wyniku głosowania Komisja jednogłośnie pozytywnie - 5 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu Pomocy Rodzinie na lata 2010-2015” wraz z wyżej wymienionymi, przyjętymi przez komisję poprawkami.

 

Ad. 4

  

Sprawy różne:

 

            W tym punkcie obrad komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała wniosek grupy radnych w sprawie wydzielenia części gruntu, tj. 1500m2 z działki o pow. 23859m2 przy ul. Podleśnej na plac zabaw dla dzieci – zgodnie z drukiem nr 861, 861A – w załączeniu do protokołu.

 

Więcej spraw różnych nie zgłoszono.

  

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.

 
  • Data powstania: Data powstania: piątek, 17 wrz 2010 08:49
  • Data opublikowania: piątek, 17 wrz 2010 08:54
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:27
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej