Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 61 posiedzeniu w dniu 12 kwietnia 2010 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

1.    Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2009 rok w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 762

 

2.    Sprawy różne

  

Ad. 1

  

Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2009 rok w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 762

  

            Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdziła, że widoczne jest w sprawozdaniu, że nastąpiło w 2009 roku zmniejszenie dotacji. Poprosiła następnie Panią Skarbnik o informację w tej sprawie.

 

            Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że zmniejszenie dotacji trwa już od 1999 roku. Takie były założenia, wieloletnie perspektywy, że część zadań, które były zadaniami zleconymi przechodzi na zadania własne, a te które były dofinansowywane w 50% - to dofinansowanie też się zmniejsza. Dodała, że wg nowej ustawy np. stypendia socjalne dotychczas w całości finansowane przez Skarb Państwa, będą dofinansowywane w 80%, a 20% musi dołożyć miasto. Każdego roku zmniejsza się ilość zadań finansowanych czy dofinansowywanych w większym stopniu przez Państwo, a coraz więcej zadań mają na do wykonania ze swoich środków samorządy.

 

            Kolejno radny Jan Kleczyński poprosił o wyjaśnienie czy w 2009 roku pracownicy Środowiskowego Domu Samopomocy otrzymali podwyżkę płac, bo z takim wnioskiem do komisji zwracali się pracownicy tej jednostki i komisja ten wniosek poparła i skierowała do Prezydenta. Następnie stwierdził, że z przedłożonego materiału wynika, że pensjonariusze tego domu uczestniczą w zajęciach TAI-CHI. Z informacji jakie posiada są to bardzo niebezpieczne zajęcia i uważa, że należy zaniechać tego typu praktyk w tego typu ośrodkach. Kolejno poprosił o wyjaśnienie dlaczego nie w pełni zostało wykonane zadanie pn. „zasiłki rodzinne i alimentacyjne”, tj. pozostała na tym zadaniu kwota ok. 30tys.zł.

 

            Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że zadanie pn. „zasiłki rodzinne i alimentacyjne” jest realizowane na podstawie decyzji administracyjnych, które dotyczą danego świadczenia i są wydawane na rok czasu. Dodała, że te środki własne, które nie zostały wykorzystane dotyczyły obsługi – czyli wynagrodzeń pracowników, roznoszenie korespondencji, zakupu materiałów itp. Wyjaśniła, że to stanowi oszczędność na zadaniu, a zadanie zostało wykonane zgodnie z decyzjami administracyjnymi.

 

Radny Jan Kleczyński ponownie zabierając głos w tym temacie stwierdził, że 234 osoby z tych, które korzystają z pomocy Ośrodka Interwencji Kryzysowej zgłaszały problem nadużywania alkoholu przez członka rodziny. W związku z tym zwrócił się do Prezydenta Choińskiego z zapytaniem, czy informowano te osoby i nakłaniano do leczenia. Następnie poprosił Panią Skarbnik o wyjaśnienie dlaczego nie w pełni zostało wykoane zadanie pn. „prace społecznie-użyteczne”

 

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że osoby takie maja zapewniona kompleksową pomoc, począwszy od informacji, porady, aż po kierowaniu na leczenie.

 

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta odnosząc się do zapytania dotyczącego prac społecznie-użytecznych stwierdziła, że są na nie kierowane są osoby z tzw. marginesu. Osoby te aby zatrudnić, najpierw trzeba wyposażyć w ubranie robocze i niezbędne narzędzia, po czym popracuje dzień, dwa, najwyżej do pierwszej wypłaty i znika, często wraz z zakupioną jej odzieżą i innym sprzętem.

 

Radny Jan Kleczyński zgodził się z Panią Skarbnik, stwierdził, że zna ten problem i uważa, że należy stworzyć system pracy z tymi ludźmi, którzy dziedzicznie są na garnuszku miasta.

 

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do tematu związanego z zatrudnianiem osób w ramach prac społecznie-użytecznych stwierdził, że praca z tymi ludźmi układa się coraz lepiej. Te osoby już pracują np. w bursie nr 3, w przedszkolach i szkołach. Dodał, że są przypadki, jakie wskazała Pani Skarbnik, że te osoby lekceważą pracę, uciekają, ale są też pozytywne jednostki, którym na tej pracy zależy.

 

Kolejno głos w tym temacie zabrała radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji, która zwróciła się do Prezydenta Choińskiego z zapytaniem dlaczego służby miejskie i Policja nie radzą sobie z problemem, jakim jest nielegalny handel alkoholem na targowisku miejskim. Dodała, że są pieniądze w budżecie miasta na przeciwdziałanie alkoholizmowi, daje się też pieniądze dla Policji, utrzymuje się Straż Miejską, a problem w mieście narasta, kwitnie. Najgorsze jest to, że w ten alkohol zaopatruje się młodzież, bo tam nikt od niej nie wymaga wylegitymowania się dowodem osobistym. Następną kwestią, o ustosunkowanie się do której zwróciła się do Prezydenta Choińskiego jest sprawa nadal istniejącego problemu, nie rozwiązania sprawy przez władze miasta w sprawie dowozu dzieci niepełnosprawnych. Zwróciła się do Prezydenta z zapytaniem dlaczego włodarze miasta nie chcą tego problemu rozwiązać, dlaczego muszą go rozwiązywać sądy, a są to dodatkowe koszty.

 

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do kwestii związanej z nielegalnym handlem alkoholem na targowisku miejskim wyjaśnił, że największym problemem jest to, że jest na to przyzwolenie społeczne. Wielu mieszkańców naszego miasta zaopatruje się na targowicy w różne używki, tj. alkohol, papierosy. Dodał, że zarówno Straż Miejska, jak i Policja tym problemem się zajmują, jednak handlujący już tak się wyspecjalizowali i tak dobrze znają tych, którzy dokonują kontroli, że bardzo trudno jest ich na handlu złapać. Raz jeszcze podkreślił, że problem nie istniałby, gdyby na to nie było przyzwolenia mieszkańców. Stwierdził, że w porównaniu z latami ubiegłymi i tak ten nielegalny handel na targowisku miejskim został w znacznym stopniu ograniczony.

 

Kolejno głos w dyskusji zabrała Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta. Poruszyła w swojej wypowiedzi problem handlu tzw. dopalaczami. Stwierdziła, że tak skonstruowane jest prawo, że osoby handlujące tego typu towarem sprzedają je nagminnie, młodzież to kupuje, uzależnia się. Jest to ogromny społeczny problem i uważa, że radni powinni to monitować do ustawodawców.

 

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta poparł wypowiedź Pani Skarbnik. Stwierdził, że jak w przypadku budynku po szkole Drzewnej stanowisko Rady przyniosło efekty. Dodał, że w wielu sprawach Rada powinna występować do parlamentarzystów, monitować problemy i apelowac o ich rozwiązywanie na najwyższym szczeblu.

 

 Radny Jan Kleczyński zaproponował, by komisja na przyszłym swoim posiedzeniu zastanowiła się nad treścią stanowiska Rady w sprawie handlu używkami w naszym kraju, a następnie przedstawiła je na sesji Rady celem przyjęcia a następnie przekazania władzy zwierzchniej.

 

Następnie Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do zapytania Przewodniczącej obrad odnośnie toczących się spraw w sądzie z rodzicami dzieci niepełnosprawnych wyjaśnił, że skoro miasto nie może dojść z tymi rodzicami do porozumienia, do ugody, to od tego właśnie jest sąd, by sprawy rozstrzygał.

 

Radny Jan Kleczyński wyjaśnił, że sprawa dowozu dzieci i kosztów opłat za pobyt dzieci w DPS była przedmiotem obrad ostatniego posiedzenia Komisji Rewizyjnej. Dodał, że sprawa ta wymaga ostatecznego załatwienia. Wyrok sądu już jest w tej sprawie, jest prawdopodobnie niekorzystny dla miasta, ale do urzędu pismo jeszcze nie dotarło. Zaapelował do Prezydenta o ostateczne rozwiązanie tej kwestii.

 

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła, w związku z czym Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za 2009 rok – zgodnie z drukiem nr 762.

 

W wyniku głosowania Komisja w/w sprawozdanie zaopiniowała je pozytywnie 3 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 wstrzymujących się w działach merytorycznie podległych komisji.

  

Ad. 2

  

Sprawy różne:

  

            Radny Jan Kleczyński zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdził, że na ostatniej sesji członkowie komisji otrzymali pismo mieszkańców bloku przy ul. Małachowskiego 2 i 4 przy dotyczące zbadania procedury przyznania koncesji na sprzedaż alkoholu. W związku z tym stwierdził, że komisja powinna się tą sprawą zająć.

 

            Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że sprawę od razu przedstawiła na sesji. Dodała, że komisja tematem się zajmie na kolejnym posiedzeniu. Następnie w związku z wyczerpaniem porządku dziennego zamknęła posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

  
  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 26 kwi 2010 08:26
  • Data opublikowania: poniedziałek, 26 kwi 2010 08:28
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:28
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej