Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 60 posiedzeniu w dniu 23 marca 2010 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

1.    Przyjęcie protokołu nr 59/10 z dnia 16 lutego 2010 roku

 

2.    Informacja o realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej za 2009 rok – druk nr 759

 

3.    Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej Uchwałę Nr 448/LXVIII/06 Rady Miejskiej Łomży z dnia 25 lipca 2006 r. w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Adopcyjno-Opiekuńczemu w Łomży – druk nr 751, 751A

 

4.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie  finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych – druk nr 739, 739A

 

5.    Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej za 2009 r. Ocena funkcjonowania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2009 rok – druk nr 738

 

6.    Informacja z zakresu realizacji polityki społecznej miasta w 2009 roku – druk nr 737

 

7.    Sprawozdanie z działalności Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Łomży za okres VI-XII 2009 roku – druk nr 736

 

8.    Sprawy różne

  

Ad. 1

  

Przyjęcie protokołu nr 59/10 z dnia 16 lutego 2010 roku

  

            Komisja nie wniosła uwag do w/w protokołu i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 3 głosami za.

  

Ad. 2

  

Informacja o realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej za 2009 rok – druk nr 759

  

            Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdziła, że po raz drugi na posiedzeniu komisji pragnie poruszyć sprawę sprzedaży alkoholu osobom nieletnim w sklepie KAMA przy ul. Ks. Janusza. Dodała, że ma 100% pewność, że alkohol w tym lokalu jest sprzedawany osobom nieletnim, w związku z czym poprosiła o zwrócenie uwagi na ten sklep i częstsze jego kontrole.

 

            Pani Mirosława Matejkowska - stanowisko ds. Zdrowia oraz Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS, a jednocześnie Przewodniczący MKRPA odnosząc się do w/w wypowiedzi wyjaśnili, że każda osoba dorosła będąca świadkiem sprzedaży alkoholu osobie nieletniej powinna ten fakt zgłosić na Policję lub do Straży Miejskiej. Dodali, że punkt, o którym mówiła radna Mężyńska będzie podlegał częstszym kontrolom.

 

            Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Jan Kleczyński. Na wstępie podziękował za przedłożoną informację, która jest bardzo obszerna i ujmuje wszystkie zagadnienia interesujące komisję. Następnie poprosił o wyjaśnienie, które z czynności wykonywanych przez członków MKRPA pochłonęły najwięcej środków – czy lokalizacje i plenarne posiedzenia, czy też kontrole.

 

            Pani Mirosława Matejkowska - stanowisko ds. Zdrowia wyjaśniła, że największe kwoty zostały wypłacone za lokalizacje i plenarne posiedzenia MKRPA, ponieważ komisja tylko przy pełnym składzie może wydawać opinie o lokalizacji.

 

            Następnie radny Jan Kleczyński poruszył kwestię „studniówek”. Dodał, że wielokrotnie tę kwestię poruszał i z informacji, jakie posiada wynika, że niektóre szkoły jeszcze w swoich siedzibach te bale organizują i alkohol się na nich pojawia. Zaapelował następnie do Prezydenta z prośba o przekazanie informacji do szkół, by takie sytuacje nie miały więcej miejsca, bo jest to niezgodne z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

 

            Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do w/w wypowiedzi radnego stwierdził, że szkoły o zakazie wprowadzania do nich alkoholu doskonale wiedzą. Dodał, że jeśli jednak alkohol w trakcie studniówki trafi gdzieś, to jest to czynione przez młodzież wbrew zakazowi. Oficjalnie jest wprowadzony zakaz przynoszenia i spożywania alkoholu w jednostkach oświatowych.

 

            Kolejno głos w dyskusji zabrała radna Bogumiła Olbryś. Stwierdziła, że przedłożony komisji materiał, nawet w porównaniu z materiałem z roku poprzedniego jest lepszy, obszerniejszy, z czego jest bardzo usatysfakcjonowana. Dodała, że Pani Mirosława Matejkowska bardzo szczegółowo, wręcz drobiazgowo przygotowała tę informację, dzięki czemu oddaje ona efekty pracy wszystkich instytucji, organizacji i stowarzyszeń, które o środki na profilaktykę się ubiegały i realizowały zadania zgodnie z tego zakresu.

 

            Radny Jan Kleczyński ponownie zabierając głos w tym temacie stwierdził, że jest ogromnie wdzięczny Policji Miejskiej za działania, jakie podjęła w ostatnim czasie na targowisku miejskim. Dodał, że dzięki wytężonej pracy Policji na tym terenie spadła znacznie nielegalna sprzedaż papierosów i alkoholu.

 

            Następnie głos w dyskusji zabrała radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji. Stwierdziła, że zarówno ŁPPiRPA na 2010 rok, jak i omawiana informacja z realizacji programu za rok 2009 przedstawiają bardzo szczegółowo skalę problemu. Następnie odnosząc się do omawianej informacji stwierdziła, że mówi ona o wydatkowanych środkach finansowych, o tytułach ofert i ich realizatorach. Dobrze by było, żeby były efekty tego programu, a nie tak dawno Pan Prezydent przedstawił Radzie informację za rok 2009, z której wynikało, że skala zagrożeń patologiami w naszym mieście /alkoholizm, narkomania, nikotynizm, przemoc rówieśnicza, uzależnienie od komputera/ jest coraz większa. To jest bardzo zatrważające. Idą na to bardzo duże środki – prawie milion zł, a efektów nie ma. Dodała, że Pani Mirosława Matejkowska napracowała się nad przedmiotową informacja bardzo dużo. Przedstawiła w niej wszystkich 49 oferentów, którzy w ocenie Zespołu Opiniującego i Pana Prezydenta złożyli dobre programy i otrzymali środki na ich realizację. Kontynuując swoją wypowiedź stwierdziła, że w związku z tym, że nie ma efektów realizowanych programów, to uważa, że należy się zastanowić nad tym, czy realizatorzy programów, oferenci, właściwie wywiązują się ze swoich zadań, czy właściwie je wykonują.

 

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącej Komisji stwierdził, że stwierdzenie, że brak jest efektów realizowanych programów profilaktycznych jest stwierdzeniem bardzo mocnym. Na efekty tych programów trzeba będzie czekać bardzo długo, bo jest to bardzo mozolny proces. Dodał, że obecnie w całym kraju patologia bardzo się szerzy. Uważa, że w Łomży efekty realizacji programów są już przez sam fakt, że temat jest drążony, że odbywa się praca profilaktyczna z dziećmi i młodzieżą. Sukcesywna, wieloletnia praca przyniesie efekty, na razie jest na to za wcześnie, by procentowo czy liczbowo określić efekty realizacji programów. Kończąc swoja wypowiedź stwierdził, że nie zgadza się ze stwierdzeniem Pani Przewodniczącej, że brak jest efektów pracy. Jest to krzywdzące stwierdzenie dla wszystkich, którzy realizują te programy, jak i dla tych, którzy w nich uczestniczą – dla całego środowiska łomżyńskiego w tę pracę zaangażowanego.

 

            Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że swoją wypowiedź oparła o materiał, jaki otrzymała od Prezydenta, że skala patologii w mieście jest coraz większa. Dodała, że ŁPPiRPA przez 3 lata odkąd jest w Radzie, jest dobrze opracowywany, szczegółowo przedstawia skalę problemu. W swojej wypowiedzi natomiast zaznaczyła tylko, że z materiału Prezydenta – informacji za trzy kwartały 2009 roku otrzymanej z Sądu, Prokuratury, od Policji, Straży Miejskiej, ze szkół wynika, że skala problemów w naszym mieście rośnie. To miała na myśli twierdząc, że brak jest efektów. Dodała, że nie ma na uwadze procesu dydaktyczno-wychowawczego, który jak wiadomo jest długotrwały. W przedłożonym materiale podane są informacje z kilku lat i jasno widać, że patologia w mieście narasta, patologii w Łomży jest coraz więcej. Raz jeszcze podkreśliła, że program jest dobrze napisany, podano w nim szczegółowo skalę problemów, a jej zastrzeżenia dotyczą tylko oferentów – czy właściwie wywiązują się oni z realizowanych ofert.

 

Pani Mirosława Matejkowska - stanowisko ds. Zdrowia zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że program o którym mowa dotyczy rozwiązywania problemów alkoholowych i innych patologii społecznych w naszym mieście. Następnie potwierdziła wypowiedź Prezydenta Choińskiego, że na efekty realizacji programu trzeba czekać parę lat, bo jest to bardzo długi proces. Dodała, że na dzień dzisiejszy wymiernymi efektami pracy wszystkich zaangażowanych w realizację tego programu jest np. liczba dzieci uczestniczących w tych programach. Ponadto z roku na rok programy te mają coraz większy zasięg. Są realizowane nie tylko w szkołach, ale ta profilaktyka zaczyna się już w przedszkolu. To jest bardzo ważne i to jest kolejny efekt realizacji ŁPPiRPA. Wyjaśniła, że łącznie do łomżyńskich placówek oświatowych /z terenu miasta i spoza Łomży/ uczęszcza 40tys. dzieci i młodzieży, z czego prawie 20tys., a więc połowa jest objętych różnego rodzaju formami działań profilaktycznych. Uważa, że to są efekty. Kolejny efekt jaki przytoczyła, to sześć działających w Łomży świetlic socjoterapeutycznych, do których dzieci i młodzież uczęszcza, przez co nie siedzi pod blokiem, pod klatką i nie pije piwa, nie pali papierosów. W świetlicach tych przy dobrej zabawie realizowana jest też profilaktyka.

 

Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Jan Kleczyński. Stwierdził, że w pełni zgadza się z wypowiedzią Prezydenta i pani Mirosławy Matejkowskiej, że na efekty pracy profilaktycznej należy jeszcze poczekać kilka lat. Następnie stwierdził, że jest przedstawicielem jednej z organizacji pozarządowych realizujących zadania w ramach ŁPPiRPA. Zna więc temat. Dodał, że faktem jest, że wiek inicjacji alkoholowej systematycznie od wielu lat się obniża i z badań wynika, że najgorszy wiek to pomiędzy 9 a 12 rokiem życia. Sytuacja jest więc bardzo trudna. Następnie stwierdził, że chyba żadne stowarzyszenie nie jest w stanie się poszczycić tym, że ma 100% wyniki w realizacji programów. Jest to bardzo długi proces. Uważa więc, że nie należy mówić, że efektów pracy nie ma, one są, drobne, z roku na rok coraz jest ich więcej, ale są. Kontynuując swoją wypowiedź stwierdził, że rozpoczynając swoją działalność z ramienia stowarzyszenia sądził, że jak zacznie skutecznie działać i mocno wejdzie w środowisko, w jego problematykę, to uda mu się dużo więcej zrobić. Jednak rzeczywistość okazała się inna - taka, jak określił św. Augustyn, że „słowa pouczają, przykłady pociągają”. Tak jest i z dziećmi z rodzin patologicznych, którym w czasie prowadzonych zajęć na świetlicy można „serce na tacy wyłożyć”, jednak za chwilę wracają one do swoich domów rodzinnych i z powrotem nasiąkają patologią – i proces zaczyna się od nowa i trwa tak bardzo długo. Dlatego też zasugerował, że należy podjąć działania w rodzinach, bo to rodzina korzysta ze środków budżetu miasta i musi się z nich rozliczyć, musi dojść w niej do procesu naprawczego, bo demoralizuje dzieci.

 

Kolejno głos w dyskusji zabrała radna Agata Gołaszewska, która zgodziła się z wypowiedzią radnego Kleczyńskiego, że dużo się mówi o programach profilaktycznych i uważa, że dobrze się dzieje, że one są realizowane, ale jej zdaniem należy duży nacisk kłaść również na rodzinę. Dodała, że życzyłaby sobie dalszej realizacji tych programów ale na taką skalę, by włączyć w nie rodziny, wówczas te efekty jej zdaniem będą zdecydowanie wyższe.

 

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do toczącej się dyskusji stwierdził, że jego zdaniem należy dostrzegać pozytywy i o nich mówić jeśli chodzi o programy, bo krytyka może spowodować, że nikt nie zechce ich realizować. Przypomniał następnie sytuację sprzed niemal 8 lat, gdy rozpoczynał pracę to na tym stanowisku to zostawały pieniądze, bo nie było komu realizować tych programów. Obecnie sytuacja jest zupełnie odwrotna. Jest ok. 900tys.zł na ten cel, a potrzeby są dwa razy takie. Ludzie garną się do tej pracy i należy to docenić.

 

Kolejno głos w dyskusji zabrała radna Bogumiła Olbryś. Stwierdziła, że podziela zdanie przedmówców, że proces profilaktyki jest procesem bardzo długim. Dodała, że dla niej prognozą, że jest lepiej, że są efekty realizacji ŁPPiRPA jest np. to, że w szkole, w której pracuje i jest tam pedagogiem jest to, że jest coraz większy wolontariat. Młodzież bardzo chętnie sama podejmuje różne działania z zakresu profilaktyki, realizuje różne zadania, propaguje i uczestniczy w zabawach,  na których nie jest podawany alkohol.

 

Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji raz jeszcze podkreśliła w swojej wypowiedzi, że ŁPPiRPA jest dobrym programem, ale uważa, że należy zwrócić realizatorom programów uwagę na to, by wydatkowali lepiej otrzymywane środki. Dodała, że nie należy patrzeć na inne miasta w Polsce, że tam też źle się dzieje, że patologia tam tez w ogromnym stopniu się szerzy. Odpowiednie instytucje wskazują w przedłożonej Radzie informacji co konkretnie trzeba zrobić w Łomży, by patologia się nie szerzyła i na to przeznaczać pieniądze, wówczas byłyby większe efekty. Zwróciła uwagę na nielegalny handel alkoholem i papierosami na miejskiej targowicy, handel narkotykami w szkołach i na dyskotekach, jak również szerzącą się przemoc rówieśniczą w szkołach.

 

Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania informację w powyższej sprawie przyjęła 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym się.

  

Ad. 3

  

Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej Uchwałę Nr 448/LXVIII/06 Rady Miejskiej Łomży z dnia 25 lipca 2006 r. w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Adopcyjno-Opiekuńczemu w Łomży – druk nr 751, 751A

  

            Wniosek w powyższej sprawie przedstawił komisji Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS – zgodnie z drukiem nr 751.

 

            Komisja nie wniosła uwag do projektu powyższej uchwały i w wyniku głosowania zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie /6 głosami za/.

  

Ad. 4

  

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie  finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych – druk nr 739, 739A

  

Wniosek w powyższej sprawie przedstawił komisji Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS – zgodnie z drukiem nr 739 – w załączeniu do protokołu.

 

Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w tym punkcie obrad zwróciła uwagę, że zmniejszone zostały środki na turnusy rehabilitacyjne.

 

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że ogólnie w 2010 roku zostały zmniejszone środki na realizację zadań z zakresu przedmiotowej uchwały.

 

Komisja nie wniosła uwag do projektu powyższej uchwały i w wyniku głosowania zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie /4 głosami za/.

  

Ad. 5

  

Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej za 2009 r. Ocena funkcjonowania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2009 rok – druk nr 738

  

            Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdziła, że jak i w przypadku poprzednio omawianej uchwały, tak i z w/w sprawozdania wynika, że środków na pomoc społeczna było w 2009 roku mniej niż w roku 2008. Ponadto w swojej wypowiedzi poruszyła sprawę rodzin zastępczych, jak też ubóstwa. Stwierdziła, że ze sprawozdania wynika, że ubóstwo w naszym mieście znacznie się zmniejszyło  w porównaniu do roku ubiegłego. Znacznie natomiast zwiększyła się liczba zasiłków „z tytułu ochrony macierzyństwa” – z 9 w roku 2008 do 69 w roku 2009. Na zakończenie swojej wypowiedzi poruszyła kwestię Ośrodka Interwencji Kryzysowej. Stwierdziła, że nasze prawo mówi, że do ośrodków takich zabierane są matki z dziećmi, a nie sprawcy przemocy.

 

            Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że nastąpiła nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu przemocy. Podejmie więc próbę przekształcenia tego ośrodka, by zgodnie z obowiązującym obecnie prawem to sprawca przemocy trafi teraz do ośrodka, a  nie matka z dziećmi.

 

            Radny Jan Kleczyński zabierając głos w dyskusji stwierdził, że z przedłożonego sprawozdania wynika, że dla 458 rodzin z naszego miasta głównym dochodem były świadczenia z MOPS. Dodał, że podobna skala tego problemu miała miejsce 5 lat temu, co pokazał „Raport o stenie łomżyńskich rodzin”. W związku z tym zwrócił się do Dyrektora MOPS z zapytaniem, czy ośrodek podejmuje jakieś działania, które zmniejszyłyby skalę tego zjawiska w mieście.

 

            Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że aby pozbawić te rodziny pomocy ze strony MOPS musiałaby nastąpić zmiana przepisów w zakresie opieki społecznej. Na dziś prawo jest takie, że osoba, która kwalifikuje się do zasiłku, do pomocy ze strony miasta, musi taka pomoc otrzymać. Następnie wyjaśnił, że z wszystkimi rodzinami objętymi pomocą jest prowadzona praca socjalna, jednak jak w przypadku programów profilaktycznych, tak i w tym przypadku jest to proces długotrwały, mozolny i nie zawsze przynoszący efekty. Ponadto stwierdził, że niektóre rodziny i osoby wychodzą spod opieki MOPS, a inne wchodzą na ich miejsce. To nie jest tak, że wszystkie te rodziny to te same sprzed kilku lat. To się zmienia. Jest grupa osób i rodzin, która rzeczywiście z tej pomocy MOPS korzysta od lat i tych ludzi nie da się zmienić, nie da się ich wyprowadzić „na prostą”. Tam jest nadużywany alkohol i panuje wielopokoleniowe bezrobocie.

 

            Radny Jarosław Kozłowski zabierając głos w tym temacie zwrócił się do Dyrektora MOPS z zapytaniem czy ma zna przypadki niewłaściwego wykorzystywania talonów przez podopiecznych MOPS. Dodał, że słyszał o przypadkach, gdzie klienci MOPS zamiast wykupić np. węgiel za otrzymany talon, zakupywali alkohol. Dodał, że dotyczy to rodzin patologicznych i czy MOPS w jakiś sposób kontroluje te zakupy.

 

            Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że MOPS podpisał umowy ze sklepami, w których osoby otrzymujące talony dokonują zakupów. Dodał, że niestety wszystkiego pracownicy MOPS nie są w stanie sprawdzić. Dokonujący zakupów muszą się wylegitymować, więc dużo zależy od rzetelności sprzedawców, z którymi ośrodek również prowadzi rozmowy. Następnie stwierdził, że jeśli fakt dokonania zakupu alkoholu czy wymiany talonu na alkohol zostanie udowodniony, to taka osoba już pomocy z MOPS nie uzyska.

 

Kolejno głos w tym temacie zabrała radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji. Stwierdziła, że Komisja w ciągu swojej prawie czteroletniej działalności odwiedziła prawie wszystkie placówki merytorycznie podległe Komisji, a mianowicie: Ośrodek Interwencji Kryzysowej,  Środowiskowy Dom Samopomocy, Wielofunkcyjną Placówkę Opiekuńczo-Wychowawczą, DPS, Klub Seniora. Następnie stwierdziła, że dotarła do niej informacja od mieszkańców Łomży, że istnieje pilna potrzeba zabezpieczenia dodatkowego pomieszczenia na potrzeby Klubu Seniora w Łomży. Jest tam również potrzeba zatrudnienia animatora kultury. Dodała, że w Łomży mieszka duża liczba zacnych emerytów, którzy mają potrzebę spotykania się, a warunki w pomieszczeniach klubu przy ul. M.C Skłodowskiej nie są odpowiednie – szczególnie zaplecze kuchenne budzi wiele zastrzeżeń i wymaga szybkiego remontu. W związku z tym złożyła wniosek, kierując go do Prezydenta Miasta o przyznanie dodatkowego lokalu Klubowi Seniora w Łomży. Dodała, że buduje się domy kultury dla dzieci, młodzieży, ale należy też pamiętać o ludziach starszych, zasłużonych dla miasta, którzy w tym mieście pracowali, a teraz chcą w nim godnie spędzać swój wolny czas.

 

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdził, że tak jak powiedział na spotkaniu komisji w Klubie Seniora, stopniowo, w miarę posiadanych środków pomieszczenia klubu są remontowane i doposażone. Dodał, że wykonano tam już wymiany okien, naprawiona została wentylacja pomieszczeń, naprawiono centralne ogrzewanie, wymieniono posadzki. Do remontu pozostała tylko kuchnia, o co będzie wnioskował w budżecie roku przyszłego.

 

Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji ponownie zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że wszystko co zostało zrobione w siedzibie Klubu Seniora jest dobre, ale te pomieszczenia nadają się tylko na stołówkę. Klubowi potrzebne jest jeszcze jedno pomieszczenie, które służyłyby tym ludziom do organizacji wieczorków tanecznych, organizacji drobnych uroczystości. Dodała, że potrzebne jest wyciszone pomieszczenie, bo są skargi mieszkańców bloku, w którym klub funkcjonuje, że jest głośno pomimo tego, że zabawy trwają tam tylko do godz. 22.00. Uważa, że nie na taki lokal ci ludzie zasługują, należy postarać dla nich się o dodatkowe pomieszczenie.

 

            Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Jan Kleczyński. Stwierdził, że na jednym z posiedzeń komisja wnioskowała do Prezydenta o zwiększenie środków na wynagrodzenia pracowników Środowiskowego Domu Samopomocy. Patrząc na przedłożone sprawozdanie widzi, że ten wniosek nie został zrealizowany. W związku z powyższym zwrócił się do Prezydenta z prośba o wyjaśnienie, czy Prezydent widzi możliwość podwyżek płac tej placówki w najbliższym czasie. Następnie stwierdził, że po przekazaniu noclegowni do prowadzenia przez MOPS znacznie wzrosły koszty miasta na jej utrzymani. W związku z tym zapytał, czy Prezydent planuje w przyszłym roku rozpisanie konkursu na prowadzenie noclegowni przez podmiot organizacji pozarządowej.

 

            Odpowiedzi na zapytania radnego udzielił Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS, który wyjaśnił, że jeśli chodzi o ŚDS, to po raz pierwszy otrzymał on dofinansowanie z miasta w 2008 roku. Dodał, że rzeczywiście płace pracowników tej placówki są bardzo niskie, jednak jest to placówka podległa pod Wojewodę. Ubiegłoroczny wniosek komisji nie znalazł aprobaty. W tym roku ponownie skieruje do Prezydenta wniosek o podwyżkę płac pracowników ale nie tylko ŚDS, ale też MOPS. Następnie wyjaśnił, że dofinansowanie, jakie otrzymał od miasta ŚDS zostało przeznaczone na podwyżki płac pracowników i nie jak w poprzednim roku było to przekazane pracownikom w formie dodatków, lecz w 2009 roku zostało włączone do wynagrodzeń zasadniczych. Następnie poinformował, że w 2009 roku był ogłoszony nabór na prowadzenie noclegowni przez organizacje pozarządowe, jednak żadna oferta w tej sprawie nie wpłynęła. Nie dokonano więc wyboru oferenta i MOPS jest zobowiązany prowadzić noclegownię, bo jest to zadanie własne miasta.

 

            Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła.

 

Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie wniosek, który zgłosiła w trakcie dyskusji nad tym punktem obrad, tj. o przyznanie dodatkowego lokalu Klubowi Seniora w Łomży.

 

W wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 4 głosami za.

 

Następnie w wyniku głosowania komisja jednogłośnie – 4 głosami za przyjęła sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej za 2009 r. Ocena funkcjonowania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2009 rok – zgodnie z drukiem nr 738.

  

Ad. 6

  

Informacja z zakresu realizacji polityki społecznej miasta w 2009 roku – druk nr 737

  

            Komisja stwierdziła, że zagadnienia zawarte w powyższej informacji w znacznym stopniu pokrywają się ze sprawozdaniem przyjętym przez komisję w poprzednim punkcie obrad. W związku z tym komisja nie podjęła dyskusji w tym temacie, a przystąpiła od razu do przegłosowania informacji.

 

            W wyniku głosowania komisja informację zawartą w druku nr 737 przyjęła jednogłośnie – 4 głosami za.

  

Ad. 7

  

Sprawozdanie z działalności Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Łomży za okres VI-XII 2009 roku – druk nr 736

  

Radny Jan Kleczyński zabierając głos w sprawie powyższego sprawozdania stwierdził, że jest ono bardzo syntetycznie i rzeczowo przedstawione. Nawiązując do zawartych w nim informacji stwierdził, że wynika z niego, że nie za bardzo udaje się placówce włączyć rodziców do systematycznej pracy z ich dziećmi przebywającymi w placówce. 

 

Pan Krzysztof Jankowski – p.o. Dyrektora Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Łomży zabierając głos w tym punkcie wyjaśnił, że z chwilą przeniesienia placówki do nowej siedziby przy ul. Rybaki wprowadzono w niej wiele zmian organizacyjnych, wychowawczych, itd. Stwierdził, że od 1 września 2009 roku wychowankowie WPOW uczęszczają do różnych łomżyńskich szkół, a nie jak było dotychczas, że byli oni przypisani do jednej szkoły. Takie rozwiązanie ma na celu ich rozdzielenie, by nie tworzyli w czasie np. przerw lekcyjnych jednej grupy. Następnie odnosząc się do relacji dzieci i placówki z rodzicami wyjaśnił, że dzięki prowadzonej pracy wychowawczej te relacje są coraz lepsze. Wychowawca dziecka i pedagog zatrudniony w WPOW raz w miesiącu stara się dotrzeć do rodziny, rozmawia z nią. Jest to proces trudny, jednak nie niemożliwy. Widoczne jest podczas wizyty, że matki czekają na swoje dzieci w wysprzątanych domach, mają zapewniona żywność, itp.

 

Następnie radny Jan Kleczyński stwierdził, że wychowankowie trafiający do placówki to dzieci z dużymi deficytami. W związku z tym zwrócił się do Dyrektora WPOW z zapytaniem, czy każde dziecko przebywające w placówce jest na tyle dobrze zdiagnozowane, że wiadomym jest jak z nim postępować.

 

Pan Krzysztof Jankowski – p.o. Dyrektora Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Łomży wyjaśnił, że każdy nowy wychowanek, który trafia do placówki w możliwie jak najkrótszym czasie jest diagnozowany i otrzymuje opinię psychologa, pedagoga. Stwierdzenie przez psychologa, czy pedagoga jakichś deficytów powoduje, że wychowanek jest kierowany na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dodał, że wszystkie dzieci przebywające w WPOW mają orzeczenia z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Ich deficyty są leczone zarówno w poradni przy ul. Kopernika, jak też na miejscu w ośrodku.

 

Kolejno głos w tym temacie zabrał  Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta. Stwierdził, że niedługo minie rok czasu odkąd placówka została przekształcona, zmieniła siedzibę i kadrę. Uważa, że ten model się sprawdził, bo jest mniej wychowanków, nowi wychowawcy, nowe pomysły i zadania do realizacji z wychowankami. Dodał, że z satysfakcją słucha wypowiedzi Pana Dyrektora WPOW na temat postępów w zachowaniu wychowanków. Placówka ta jest przykładem, że nie należy bać się podejmowania trudnych zadań i reform, bo jak się okazuje, daje to wymierne efekty. Kończąc swoją wypowiedź skierował słowa podziękowania komisji i Radzie, bo przystępując do przekształcenia Domu Dziecka w obecna placówkę cały czas miał wsparcie radnych. Oddał hołd komisji za przyzwolenie do działania, a Pani Dyrektor Jabłońskiej /Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy/ i Panu Dyrektorowi  Jagielakowi /MOPS/ za pomoc w realizacji zadania.

 

Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że młodzież przebywająca w WPOW ma tam zapewnione bardzo dobre warunki bytowe. Następnie stwierdziła, że młodzież przebywająca w placówce jest w wieku, w którym przygotowuje się do sakramentu bierzmowania. W związku z tym poprosiła o wyjaśnienie, czy młodzież ma takie spotkania, a jeśli tak to czy chętnie w nich uczestniczy, czy też są z tym problemy.

 

Pan Krzysztof Jankowski – p.o. Dyrektora Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Łomży wyjaśnił, że od momentu przeniesienia się placówki do nowej siedziby przy ul. Rybaki Ks. Biskup bardzo mocno zaangażował się w jej działalność. Już pod koniec wakacji wychowankowie chodzili na spotkania z kapłanami do seminarium, a w październiku odbyli pierwsze spotkanie przygotowujące ich do bierzmowania. Dodał, że tylko jeden z wychowanków miał opory, nie chciał w tych spotkaniach uczestniczyć, ale po upływie ok. półtora miesiąca sam zmienił zdanie i w tych zajęciach chętnie uczestniczy. Stwierdził następnie, że młodzież w każdą niedzielę uczestniczy w porannej mszy świętej, ma spotkania na terenie placówki z księżmi, bierze udział w różnych ważnych wydarzeniach i uroczystościach kościelnych. Odbywa się to dzięki pomocy i opiece Ks. Biskupa, który jeśli tylko znajdzie czas tą młodzież odwiedza, rozmawia z nią, wspiera ja duchowo.

 

Radny Jan Kleczyński stwierdził, że aspekt duchowy jest niezmiernie ważna sferą życia każdego człowieka. Uważa, ze jeśli młodzież przebywająca w placówce tę sferę zacznie w sobie odbudowywać, to i wychowawcom z tą młodzieżą będzie się lepiej pracowało, odblokuje się na inne sprawy.

 

Kolejno głos w dyskusji zabrała radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji, która stwierdziła, że wychowankowie WPOW nie mają żadnego boiska do gry. W związku z tym zwróciła się do Prezydenta Choińskiego z zapytaniem, czy rozważa możliwość budowy boiska wychowankom.

 

Pan Krzysztof Jankowski – p.o. Dyrektora Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Łomży odnosząc się do w/w wypowiedzi wyjaśnił, że obok budynku zajmowanego przez placówkę znajduje się działka, która w zupełności wystarczyłaby na wykonanie na niej boiska dla wychowanków. Problemem jest jednak to, że na tej działce przebiega linia energetyczna średniego napięcia, a RE nie jest w ogóle zainteresowany usunięciem ich stamtąd. W związku z tym wychowankowie korzystają obecnie z sali gimnastycznej przy Zespole Szkół Technicznych, natomiast wiosną i latem wychowankowie będą mogli jeszcze korzystać z Orlika przy I LO.

 

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta zabierając głos w sprawie boiska wyjaśnił, że w momencie, gdy przenoszono placówkę do obecnej siedziby słupy energetyczne tam już się znajdowały. Wnioskowano do RE o ich usunięcie lub zabezpieczenie. Dodał, że teren został zabezpieczony, a usunięcie całkowite linii energetycznej nastąpi podejrzewa dopiero wówczas, gdy całościowo teren przy placówce będzie zagospodarowywany na bulwary. Następnie wyjaśnił, że prace idą w tym kierunku, aby część działki przylegającej do placówki, o której wspomniał Pan Dyrektor Jankowski z czasem została przypisana do WPOW i jej służyła. Teren zostanie zasiany trawą, zostaną tam ustawione dwie bramki i kosz – to z czasem będzie, jednak na dzień dzisiejszy wychowankowie muszą korzystać z sal gimnastycznych przy sąsiednich szkołach oraz z Orlika.

 

Pan Krzysztof Jankowski – p.o. Dyrektora Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Łomży wyjaśnił, że wychowankowie korzystają raz w tygodniu z Sali gimnastycznej, a w zajęciach wraz z nimi uczestniczy kadra nauczycielska.

 

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie – 4 głosami za przyjęła sprawozdanie z działalności Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Łomży za okres VI-XII 2009r.

 

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.

 

Na tym posiedzenie komisji zakończono.

 
  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 26 kwi 2010 08:22
  • Data opublikowania: poniedziałek, 26 kwi 2010 08:26
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:28
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej