Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 57 posiedzeniu w dniu 9 grudnia 2009 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

1.    Przyjęcie protokołu nr 55/09 z dnia 21 października 2009 r.

 

2.    Rozpatrzenie pisma Pani Anny Maksymiuk – Kierownika Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Łomży

 

3.    Informacja z realizacji zespołu otwartych, ogólnodostępnych stref rekreacji dziecięcej na terenie miasta (plac zabaw przy ul. Wojska Polskiego 161 a, b, c, d oraz przy osiedlu Maria)

 

4.    Analiza i zaopiniowanie projektu budżetu miasta na 2010 rok – druk nr 680

 

5.    Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr 279/XLI/09 Rady Miejskiej z dnia 25 lutego 2009 r., zmienionej uchwałą nr 286/XLII/09 z dnia 25 marca 2009 r. i uchwałą nr 362/L/09  z dnia 28 października 2009 r. w sprawie finansowania zadań ze środków PFRON w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych – druk nr 692, 692 A

 

6.    Zaopiniowanie ŁPPIRPA oraz Patologii Społecznej na 2010 rok – druk nr 698, 698A

 

7.    Informacja dotycząca form pomocy społecznej dla dzieci z rodzin ubogich – druk nr 695

 

8.    Informacja dotycząca przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Analiza kontroli przeprowadzonych przez Miejską Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w I półroczu 2009 roku – druk nr 700

 

9.    Sprawy różne

 

Ad. 1

 

Przyjęcie protokołu nr 55/09 z dnia 21 października 2009 r.

 

            Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 55/09 z dnia 21 października br. i w wyniku głosowania przyjęła go 6 głosami za – jednogłośnie.

  

Ad. 2

 

Rozpatrzenie pisma Pani Anny Maksymiuk – Kierownika Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Łomży – w załączeniu do protokołu

 

            Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdziła, że komisja zna sprawę poruszoną w piśmie. Członkowie komisji wiedzą, że Pani Anna Maksymiuk jest zatrudniona na pół etatu w ośrodku, że jest matką samotnie wychowująca dziecko, więc trudno z połowy etatu utrzymać jej siebie i dziecko. Następnie zwracając się do pani Maksymiuk zapytała ja, czy ma coś do dodania, czy cos się zmieniło od czasu gdy sprawę naświetliła członkom komisji na posiedzeniu w ośrodku.

 

            Pani Anna Maksymiuk – Kierownik Ośrodka Interwencji Kryzysowej stwierdziła, że chciałaby poprosić Pana Dyrektora MOPS, by nie pomijał jej w różnych decyzjach dotyczących pracy Ośrodka Interwencji Kryzysowej, bo tak się czuje od początku przyjęcia jej do tej placówki. Dodała, że głównym powodem napisania przez nią pisma do komisji jest zatrudnienie jej na cały etat, bo pracę wykonuje całym sercem. Ponadto stwierdziła, że zatrudnienie na cały etat pozwoli jej ustabilizować sytuację życiową, bo na dzisiejszy dzień jest ona niepewna.

 

            Kolejno głos w dyskusji zabrała radna Bogumiła Olbryś, która stwierdziła, że osoba Pani Anny Maksymiuk była miastu bardzo potrzebna w momencie tworzenia nowego domu dziecka, jak tez przy organizacji szkoleń nt. przeciwdziałania patologiom społecznym. Zwracając się do Prezydenta Miasta stwierdziła, że jej zdaniem zagospodarowanie przez samorząd osoby z tak dużymi kwalifikacjami i z tak dużą praktyką zawodową czyli zatrudnienie jej na cały etat, o co w swoim piśmie się zwraca,  jest jak najbardziej zasadne. W instytucjach typu OIK czy MOPS osoby z takimi kwalifikacjami są bardzo przydatne, użyteczne, mogą zrobić wiele dobrego na użytek miasta.

 

            Radny Jan Kleczyński zabierając glos w dyskusji stwierdził, że był przeciwny tworzeniu w naszym mieście OIK. Zawsze twierdził, że Łomży bardziej jest potrzebna izba wytrzeźwień. Jednak ośrodek został utworzony dlatego zwrócił się do Prezydenta Brzezińskiego z zapytaniem, jaka jest jego strategia działania na kolejne lata – czy zamierza ten ośrodek utrzymać, bo jeśli tak, to warto zatrzymać Panią Anny Maksymiuk i dać jej godne uposażenie.

 

            Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta zabierając głos stwierdził, że komisja dyskutuje nad bardzo ważnym tematem, jednak Urząd Miejski nie jest urzędem charytatywnym. Ponadto stwierdził, że analizowana jest dochodowość i obciążenie OIK i z tych analiz jasno wynika, że w ośrodku kierownik zatrudniony na pół etatu jest potrzebny. Kolejno wyjaśnił, że OIK znajduje się w strukturach MOPS, nie Urzędu Miejskiego. Odnosząc się do wypowiedzi radnego Jana Kleczyńskiego stwierdził, że jego zdaniem ośrodek jest potrzebny. Został utworzony przede wszystkim po to, aby matka z dzieckiem znalazła miejsce podczas gdy do domu przychodzi pijany mąż łobuz i robi awanturę. Taka była intencja powołania ośrodka i zgodnie z ustawą jest to zadanie miasta i temu celowi ten ośrodek powinien służyć. Dodał, że jego zdaniem izba wytrzeźwień również jest miastu potrzebna, jednak koszt tego przedsięwzięcia i późniejsze utrzymanie izby w obecnej sytuacji finansowej miasta uniemożliwiają to. Kończąc swoją wypowiedź stwierdził, że nie wie, nie rozumie dlaczego komisja zajmuje się w dniu dzisiejszym pismem Pani Maksymiuk i zastanawia się na pół etatu, czy na cały etat powinna ona być zatrudniona. To należy do kompetencji Dyrektora MOPS.

 

            Radna Wanda Mężyńska ponownie zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że komisja rozpatruje pismo Pani Anny Maksymiuk z przyczyn typowo ludzkich. Dodała, że Pani Maksymiuk była zatrudniona w OIK na cały etat, tworzyła go. Następnie została przeniesiona do pracy w Domu Dziecka na stanowisko dyrektora, a teraz powróciła do OIK ale już tylko na pół etatu.

 

            Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS zabierając głos w dyskusji stwierdził, że zadecydował o tym, że dyrektor OIK będzie zatrudniony na pół etatu tylko z tego względu, że cały etat jest tam zbędny. Dodał, że w ośrodku bardziej potrzebny jest dodatkowy pracownik socjalny, radca prawny czy psycholog. Kierownik nie musi być na całym etacie. Następnie odnosząc się do wypowiedzi pani Anny Maksymiuk, że pomija ją w decyzjach dotyczących ośrodka stwierdził, że Pani Maksymiuk jest kierownikiem OIK i ma pełną wolę działania, tylko jej działanie jest w tej chwili takie, że jak on nie pokaże palcem, to się nic nie robi.

 

            Radna Agata Gołaszewska zabierając glos w tym temacie potwierdziła zdanie radnej Wandy Mężyńskie, że komisja temat analizuje z przyczyn typowo ludzkich – zawodowych i osobistych Pani Anny Maksymiuk. Dodała, że sprawa jest wieloaspektowa i skomplikowana i z pewnością w dniu dzisiejszym komisja jej nie rozwiąże. Następnie stwierdziła, że dobrze się stało, że temat został w dniu dzisiejszym zasygnalizowany i zaproponowała powrót do niego w terminie późniejszym.

 

            Kolejno głos w dyskusji zabrała radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca komisji. Odnosząc się do stwierdzenia Prezydenta Miasta stwierdziła, że komisja dlatego zajmuje się sprawą Pani Anny Maksymiuk, ponieważ jest to Komisja Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia, a Ośrodek Interwencji Kryzysowej merytorycznie komisji podlega - wspieranie jego działań jest wpisane w zadaniach do realizacji w Łomżyńskim Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2010 rok, który również będzie przedmiotem dzisiejszego posiedzenia komisji. Kontynuując swoją wypowiedź wyjaśniła, że przede wszystkim komisja tą sprawą się zajmuje, bo dotyczy ona człowieka. Zwracając się następnie do Prezydenta Miasta stwierdziła, że nie rozumie jego stwierdzenia, że Urząd Miejski nie jest instytucją charytatywną. Dodała, że sprawa Pani Anny Maksymiuk nie dotyczy spraw charytatywnych. Działalność OIK jest działalnością ustawową i ośrodek w naszym mieście powinien funkcjonować tak, jak te ośrodki funkcjonują w innych samorządach. Nie zajmuje się on tylko hotelem, ale prowadzi tez inną działalność. Reasumując dyskusję w tym temacie zgłosiła wniosek formalny w brzmieniu: „Komisja Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia wnosi do pana Prezydenta o ponowne zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy Pani Anny Maksymiuk w Ośrodku Interwencji Kryzysowej /gdzie poprzedni kierownik pracował w pełnym wymiarze czasu pracy/.

 

            Z pisma przedstawionego Komisja dowiedziała się, że Pani Anna Maksymiuk jest inicjatorką programów o przeciwdziałaniu przemocy – posiada uprawnienia i certyfikat do prowadzenia „Programu korekcyjno-edukacyjnego dla sprawców przemocy domowej”.

 

            Komisja uważa, że do osiągnięcia właściwych efektów pracy przez specjalistę w tym zakresie potrzebny jest odpowiednio długi czas i osobiste zaangażowanie.

 

            Komisja zwróciła również uwagę, że Pani Anna Maksymiuk jest matką samotnie wychowującą dziecko.

 

            W związku z powyższym komisja zwraca się do Pana Prezydenta z prośbą o zabezpieczenie odpowiednich środków pieniężnych w kształtującym się budżecie miasta Łomży na 2010 rok”.

 

            Następnie Przewodnicząca obrad poddała powyższy wniosek pod głosowanie.

 

            W wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za.

 

Ad. 3

 

Informacja z realizacji zespołu otwartych, ogólnodostępnych stref rekreacji dziecięcej na terenie miasta (plac zabaw przy ul. Wojska Polskiego 161 A, B, C i D oraz przy osiedlu Maria)

 

            Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta zabierając głos w tym temacie stwierdził, że w budżecie roku 2009 nie ma zadań, o których mowa w tym punkcie obrad, tj. realizacji zespołu otwartych, ogólnodostępnych stref rekreacji dziecięcej na terenie miasta (plac zabaw przy ul. Wojska Polskiego 161 A, B, C i D oraz przy osiedlu Maria). Następnie stwierdził, że w roku 2008 zostały wykonane cztery place zabaw i rekreacji m.in. przy ul. Wojska Polskiego – przy parku, przy ul. Pocztarskiej, na przedłużeniu ul. Miłej. Dodał, że w roku 2009 środki na tego typu zadania nie były w budżecie planowane, więc nie rozumie skąd taki punkt znalazł się w porządku posiedzenia komisji, nie wie o czym ma mówić.

 

            Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca komisji zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że szkoda, że w projekcie budżetu miasta na rok 2010 nie ma żadnego z tych zadań. Dodała, że komisja zgłaszała wiele wniosków w tej sprawie w roku 2009, a nawet przez Radę została podjęta uchwała budżetowa, w której znalazł się zapis mówiący o budowie stref rekreacji dla dzieci. Następnie odczytała wniosek zgłoszony przez komisję w dniu 15 stycznia 2007r. /wniosek w teczce wniosków komisji/. Następnie stwierdziła, że Pan Prezydent w dniu 29 stycznia 2007r. w drugiej autopoprawce do projektu budżetu miasta na 2008r. zaproponował „zmniejszenie wydatków w dziale 600 „ transport i łączność”, rozdział 616 „drogi publiczne i gminne”, & 4300 „zakup usług pozostałych” na kwotę 10.000zł z przeznaczeniem na zadanie „przygotowanie inwestycji, w tym współfinansowanie z UE na opracowanie projektu technicznego i wykonanie placu zabaw dla małych dzieci oraz miejsc rekreacji dla ludzi starszych i rodzin – skwerek na Osiedlu Maria przy ul. Browarnej”. Zwracając się następnie do Prezydenta Brzezińskiego stwierdziła, że zadanie to nie zostało zrealizowane mimo wielu obietnic. Dodała, że na tym terenie nasypano tylko piachu w betonowe ogrodzenie wykonane przez mieszkańców. Następnie stwierdziła, że jeśli chodzi o plac zabaw dla dzieci przy ul. W. Polskiego, to rodzice non stop zwracają się do niej z prośbą o wykonanie miejsca zabaw dla dzieci z tego rejonu. Wykonano plac zabaw przy Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym, ale będzie on służył tylko dzieciom z tego ośrodka, dzieci z osiedla nadal nie mają gdzie się bawić. W związku z tym w imieniu własnym i rodziców ponownie zwróciła się do Prezydenta Miasta o przychylenie się do prośby i wykonanie placu zabaw dla dzieci z tego rejonu w miejscu, które wskazali rodzice będąc na spotkaniu u Prezydenta. Chodzi im o przeniesienie zabawek z placu przy ośrodku dla dzieci niepełnosprawnych na teren miasta, niewykorzystany przez ZDZ – między Przedszkolem nr 8 a ZDZ.

 

            Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta ponownie zabierając głos w tym temacie stwierdził, że na osiedlu, o którym mowa bloki A, B, C i D w 80% tworzą wspólnotę mieszkaniową, miasto jest w znacznej mniejszości. W związku z tym to wspólnota mieszkaniowa powinna zadbać o wykonanie placu zabaw na tym osiedlu. Wspólnota ma środki na inwestycje z odpisu. Przypomniał, że miasto w 2008 roku wykonało cztery place zabaw na osiedlach miejskich przy silnym lobby komitetów osiedlowych. Do takiej realizacji zachęca, o takiej możliwości wspólnoty są informowane na spotkaniach przez Dyrektora MPGKiM – Pana Kułagę, że mają nie tylko prawa ale i obowiązki. Kończąc swoją wypowiedź stwierdził, że z całą powagą przeanalizuje wniosek przedstawiony przez Przewodniczącą obrad w imieniu komisji.

 

            Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca komisji odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta Brzezińskiego stwierdziła, że często służby Prezydenta źle Prezydentowi podpowiadają. Dodała, że pamięta słowa Dyrektora Kułagi, który na jednej z komisji przedstawiał informację na temat ilości dzieci zamieszkałych na terenie osiedla o którym mowa. Była to błędna informacja, podająca zaniżoną liczbę dzieci. Następnie stwierdziła, że wspólnota mieszkaniowa tego osiedla nie siedzi z założonymi rękami, robi bardzo dużo, m.in. ociepla bloki. Jednak łomżyńskie społeczeństwo nie jest bogate, miasto powinno pomóc, powinno dbać o rodziny. Kończąc swoją wypowiedź raz jeszcze zwróciła się do pana Prezydenta Brzezińskiego z prośbą o wykonanie placu zabaw dla dzieci z tego osiedla. Dodała, że jest to zadanie, które praktycznie nic miasta kosztować nie będzie, bo chodzi tylko o przeniesienie zabawek w inne miejsce i ogrodzenie terenu.

 

            Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącej obrad stwierdził, że Pani Bożena Niewińska – Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych na pewno znajdzie środki na realizację placu zabaw dla dzieci z ośrodka, więc miasto zabawki z tego placu na pewno przeniesie i uzupełni o nowe urządzenia.

 

            Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła, w związku z czym Przewodnicząca obrad podsumowując dyskusję w tym temacie poddała pod głosowanie wniosek następującej treści: „Komisja Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia realizując obowiązek kształtowania polityki prorodzinnej i mając na uwadze zwalczanie szerzenia się patologii w naszym mieście ponownie wnioskuje do Pana Prezydenta o zabezpieczenie właściwych środków finansowych na wykonanie miejsca rekreacji dla dzieci starszych i placu zabaw dla małych dzieci przy Osiedlu Maria i w obrębie bloków A, B, C i D przy ul. Wojska Polskiego 161”.

 

            W wyniku głosowania komisja jednogłośnie pozytywnie – 6 głosami za wniosek przyjęła.

   

Ad. 4

 

Analiza i zaopiniowanie projektu budżetu miasta na 2010 rok – druk nr 680

 

            Projekt budżetu miasta w działach merytorycznie podległych komisji przedstawiła Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukiem nr 680.

 

W dyskusji głos zabrali:

 

            Radna Wanda Mężyńska poprosiła Panią Skarbnik o wyjaśnienie, jaka jest przyczyna tak małego zaplanowania środków w dziale rehabilitacja i pozostała działalność. Stwierdziła, że w tym dziale w ogóle dotacje są dużo niższe niż w roku poprzednim.

 

            Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że w tym roku do projektu budżetu nie zostały przewidziane środki na dożywianie dzieci. Dodała, że okazało się, że środki na ten cel zostały zagwarantowane w rezerwie budżetowej, że w momencie, gdy był przekazywany projekt budżetu państwa do poszczególnych województw, te środki nie zostały wyodrębnione i w pierwszym rozdaniu nie zostały pokazane. Gdy będzie już przyjęta ustawa budżetowa te środki mają się w mieście pokazać. Wyraziła nadzieję, że wpłyną one do budżetu miasta w kwocie na poziomie roku ubiegłego i będzie to miało miejsce w marcu lub kwietniu 2010. Dlatego miasto zabezpieczyło swój udział i czeka na zwrot tych pieniędzy w I kwartale przyszłego roku.

 

            Radna Wanda Mężyńska ponownie zabierając głos w dyskusji zwróciła się do Pani Skarbnik z zapytaniem, czy w DPS zmniejszona jest kwota dotacji z racji czterech wakatów, czy inna jest tego przyczyna.

 

            Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że w DPS środki są na te 4 osoby zabezpieczone, ale w sposób bardzo oszczędnościowy, bo musi tam być zapewniony standard odnośnie wynagrodzenia. Inaczej Wojewoda może zabrać dotację.

 

            Radny Jan Kleczyński zabierając głos w dyskusji stwierdził, że te 4 wakaty w DPS wynikają z tego, że są tam bardzo małe płace. Dodał, że sfera społeczna w stosunku do innych pracowników UM znacznie odstaje. Można powiedzieć, że to jest kategoria B.

 

            Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta odnosząc się do wypowiedzi radnego Jana Kleczyńskiego wyjaśnił, że kwestia płac pracowników sfery społecznej wymaga pochylenia się nad problemem. Dodał, że rewaloryzacja płac w tych jednostkach była, jednak nie na tyle duża, by ci pracownicy czuli się docenieni. Jest to kwestia podniesienia ich zarobków o kilkadziesiąt %, żeby te osoby miały netto np. 1700zł.  Wyjaśnił, że dokonane zostały korekty tabel zaszeregowania pracowników tych instytucji aby jak znajdą się środki móc ich należycie wynagrodzić. Kończąc swoją wypowiedź w tym temacie stwierdził, że władze miasta znają ten problem i myślą o nim. Trzeba jednak znaleźć środki, by tą grupę społeczną wesprzeć finansowo, dowartościować.

 

            Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta uzupełniając wypowiedź Prezydenta stwierdziła, że oprócz środków z budżetu miasta pracownicy zatrudnieni w instytucjach socjalnych mają szansę pozyskania środków z UE. Jednostki te mają możliwość pisania programów i korzystania ze środków z zewnątrz. Dodała, że np. Środowiskowy Dom samopomocy napisał taki program w roku 2007 i go realizował. Tym torem te instytucje powinny iść dalej, bo taka jest konieczność. Takie są realia, bo nie wszystkie pieniądze można pozyskać z budżetu miasta.

 

            Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta uzupełniając swoją wcześniejszą wypowiedź stwierdził, że np. Środowiskowy Dom Samopomocy jest jednostką podległą Wojewodzie. Płace pracowników tam zatrudnionych nie są imponujące, a ich praca wymaga szczególnego docenienia. Miasto od kilku lat dofinansowuje tę instytucję ale najlepszym dla niej rozwiązaniem jeśli chodzi o pozyskanie środków jest uczestniczenie w programach unijnych, pozyskiwanie środków z zewnątrz.

 

            Radna Wanda Mężyńska ponownie zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że pracownikom Środowiskowego Domu Samopomocy należy pomóc, należy ich lepiej wynagrodzić za ciężką pracę. W związku z tym zgłosiła następujący wniosek: „Komisja Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia po rozpatrzeniu pism MOPS nr 0711-12/09 i nr 0813-3842/09 wnioskuje o zabezpieczenie w budżecie miasta na rok 2010 środków finansowych na potrzeby Środowiskowego Domu Samopomocy w Łomży na łączną kwotę 35.889zł. Sprawa dotyczy Pani Marii Małgorzaty Macieboch i Pani Agnieszki Siwik – pracowników Środowiskowego Domu Samopomocy

 

            W wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie 6 głosami za.

 

            Następnie radna Wanda Mężyńska zwróciła uwagę na niską kwotę zapisaną w projekcie budżetu na dodatki mieszkaniowe i poprosiła o wyjaśnienie, czy jest to związane z wysokim progiem – 843zł ustalonym na 1 osobę przy ubieganiu się o ten dodatek?

 

            Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że tak. Dodała, że ten wysoki próg obowiązuje od 3 lat. To powoduje, że tak mało rodzin dodatek otrzymuje.

 

            Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Jan Kleczyński. Zwrócił się do Pani Skarbnik z zapytaniem, czy placówki oświatowe, które będą korzystały ze środków z przeciwdziałania alkoholizmowi są przygotowane do realizacji zadań na kwotę 400tys.zł.

 

            Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że kwota, jaką otrzymają na realizację zadań z działu, o którym mówi radny Jan Kleczyński to 315tys.zł. Dodał, że co roku placówki te ze środków tych korzystają, wydatkują je i ma nadzieję, że wykorzystają je należycie. Stwierdziła następnie, że w bieżącym roku placówki oświatowe wykorzystały na zadania realizowane z przeciwdziałania alkoholizmowi kwotę rzędu 280tys.zł. Obecnie trwa ich rozliczanie.

 

            Następnie radny Jan Kleczyński poprosił Panią Skarbnik o wyjaśnienie, czy wszystkie środki z budżetu roku 2009 zapisane na przeciwdziałanie alkoholizmowi będą wykorzystane oraz jakie środki z budżetu roku 2008 w tym dziale zostały i były przeniesione na rok 2009.

 

            Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że w budżecie miasta co roku przyjmowana jest na przeciwdziałanie alkoholizmowi wielkość kwot zaplanowanych, tj. 750tys.zł. Gdy środki nie zostaną w danym roku w pełni wykorzystane, zostają przeniesione na kolejny rok budżetowy. Tak było w roku ubiegłym, że część środków z roku 2008 na tym zadaniu została niewykorzystana i zasiliła budżet tego zadania, co spowodowało, że w 2009 roku na przeciwdziałanie alkoholizmowi w budżecie miasta było w sumie 997.818zł. Wynika stąd, że ponad 240tys.zł zostało dołożone w pierwszym okresie roku 2009 na realizację zadań w tym zakresie. Kończąc swoją wypowiedź stwierdziła, że są to środki znaczone, mogą być tylko wykorzystywane na ten cel, nie można ich przenosić na inne działy, na inne zadania.

 

            Pani Mirosława Matejkowska - Stanowisko ds. Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej uzupełniając wypowiedź Pani Skarbnik wyjaśniła, że w puli środków przenoszonych na kolejny rok budżetowy są nie tylko środki, które nie zostały wykorzystane do końca roku, ale też pieniądze z opłat wnoszonych do urzędu za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż alkoholu.

 

Następnie radny Jan Kleczyński stwierdził, że pula środków na pomoc społeczną została zaniżona o 5%, co w sumie da mniej o 1.700tys.zł na zadania z tego działu. W związku z tym zwrócił się do Dyrektora MOPS z zapytaniem, czy w związku z tym, że budżet pomocy społecznej zostanie obniżony o tak dużą skalę środków, to czy zadania ustawowo przypisane ośrodkowi będą wykonane na należytym poziomie?

 

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS stwierdził, że zadania muszą być wykonane na należytym poziomie. Dodał, że na dziś z budżetem pomocy społecznych jest wiele niewiadomych. Nie wie jakie środki wpłyną na ten cel z budżetu państwa. Dodał, że środki zapisane w budżecie miasta na zadania z tego zakresu są zapisane mniej więcej na poziomie roku ubiegłego, powiększone o wskaźnik 1,1%.

 

Kolejno radny Jan Kleczyński stwierdził, że z dochodów budżetu miasta została przeznaczona kwota o 74tys.zł niższa niż w roku poprzednim. W związku z tym zapytał, czy to wynika ze zmniejszonej liczby osób zakwalifikowanych do pomocy i czy pogorszy się przez to jakość realizacji tego zadania.

 

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że liczba osób kwalifikujących się do pomocy społecznej utrzymuje się mniej więcej na takim samym poziomie, tj. ok. 1500 rodzin na terenie miasta Łomży. Dodał, że jakość realizacji tego zadania się nie pogorszy.

 

            Następnie głos w dyskusji zabrała radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji. Na wstępie przypomniała, że komisja już zwracała się do Pana Prezydenta w sprawie sfinansowania szczepień ochronnych przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego HPV. Dodał, że dzisiejszy wniosek komisji będzie nieco inny, a mianowicie komisja zawnioskuje o dofinansowanie, a nie sfinansowanie tych szczepień. Następnie przedstawiła treść wniosku: „Komisja Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia wnosi o dofinansowanie szczepień ochronnych przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego HPV u dziewcząt z rodzin zastępczych i Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo – Wychowawczej w Łomży. Są to dzieci z rodzin dysfunkcyjnych i nie mogą liczyć na właściwą opiekę ze strony swoich rodziców. Wobec powyższego komisja wnioskuje do Pana Prezydenta o zabezpieczenie właściwych środków finansowych na ten cel w budżecie miasta na 2010 rok. Pozostaje w przyszłości sprawa objęcia szczepieniem wszystkich dziewcząt powyżej 10 roku życia z terenu naszego miasta”.

 

            Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta odnosząc się do w/w wniosku stwierdził, że zawsze był przeciwnikiem umożliwiania szybkiego wzbogacania się koncernów farmaceutycznych. Dodał, że głośno w mediach mówi się o tym, że ekipy wynajęte przez koncerny farmaceutyczne chodzą po domach i namawiają na zakup leków, szczepionek. Następnie stwierdził, że zasięgał opinii specjalistów, autorytetów medycznych i każdy na ten temat wypowiada się powściągliwie. Mówią, że ta szczepionka, o dofinansowanie której wnosi komisja nie jest przebadana, że jej podanie może przynieść skutki uboczne. Kończąc swoją wypowiedź stwierdził, że nie rozumie tego pędu, żeby wydawać pieniądze społeczne na tego typu rzeczy. Ponadto stwierdził, że nie rozumie dlaczego akurat tą, a nie inną grupę dziewcząt komisja uważa, że należy zaszczepić.

 

            Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta stwierdził, że akurat tą grupę dziewcząt zaproponowała do szczepień, ponieważ są to dzieci z rodzin dysfunkcyjnych i nie mogą liczyć na właściwą opiekę swoich rodziców, opiekunów. Następnie stwierdziła, że to co w swej wypowiedzi przedstawił Pan Prezydent to populistyczne wypowiedzi pani Minister Zdrowia, które słyszą wszyscy w radio czy TV. Jak jest naprawdę z tymi szczepionkami, wiedzą o tym specjaliści. Dodała, że zdrożej będzie kosztowała hospitalizacja niż zaszczepienie kilku dziewcząt z domu dziecka i z rodzin zastępczych.

 

            Kolejno głos w dyskusji zabrała radna Agata Gołaszewska. Stwierdził, że na temat przedmiotowej szczepionki rozmawiała z lekarzem specjalistą, który poinformował ja, że najświeższe dane mówią o tym, że zrobienie przez kobietę raz w roku badań cytologicznych jest skuteczniejsze niż ta szczepionka, bo badanie to w przeciwieństwie do szczepionki nie ma żadnych działań ubocznych. Dodała, że mając taki zasób wiedzy w tym temacie, jaki na dziś posiada, obawia się głosować za tym wnioskiem z uwagi na skutki uboczne tej szczepionki.

 

            Radny Jan Kleczyński zabierając głos w tym temacie stwierdził, że po wysłuchaniu wyjaśnień Prezydenta i radnej Agaty Gołaszewskiej, którzy powołują się na autorytety w dziedzinie ginekologii nie zagłosuje za tym wnioskiem z uwagi na skutki ubocznej przedmiotowej szczepionki. Dodał, że kieruje się tu zasadą „przede wszystkim nie szkodzić”.

 

            Radny Jarosław Kozłowski zabierając głos w sprawie szczepień stwierdził, że należy się mocno nad nimi zastanowić, przeanalizować, a przede wszystkim zasięgnąć porady specjalisty w tej dziedzinie. Dodał, że nie zawsze szczepienia przynoszą oczekiwany skutek. Są wielkim ryzykiem. Kończąc swoją wypowiedź stwierdził, że osobiście opowiada się za medycyna naturalną.

 

            W związku z brakiem dalszych uwag w tym temacie Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie zgłoszony wniosek.

 

            W wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła 2 głosami za, przy 1 głosie przeciw, 1 wstrzymującym się. Rada Agata Gołaszewska nie brała udziału w głosowaniu.

 

            Komisja nie zgłosiła innych uwag do projektu budżetu miasta na rok 2010 i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie – 5 głosami za zaopiniowała projekt budżetu miasta na 2010 rok, wraz z w/w, wniesionymi przez komisję wnioskami, w działach merytorycznie podległych komisji.

 

            Radny Piotr Grabani – Przewodniczący Komisji Finansów i Skarbu Miasta podziękował komisji za zaproszenie na obrady i za merytoryczną dyskusję. Następnie zwrócił się do Prezydenta z prośbą o ustosunkowanie się do wniosków zgłoszonych przez komisję, tj. do 14 grudnia br. – które z nich przyjmie w ramach autopoprawki, które ewentualnie w ciągu roku, a które nie i dlaczego. Dodał, że wnioski zgłoszone do projektu budżetu będą analizowane na posiedzeniu Komisji Finansów i Skarbu Miasta, w którym wezmą udział również wszyscy Przewodniczący komisji Rady.

 

Ad. 5

 

Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr 279/XLI/09 Rady Miejskiej z dnia 25 lutego 2009 r., zmienionej uchwałą nr 286/XLII/09 z dnia 25 marca 2009 r. i uchwałą nr 362/L/09  z dnia 28 października 2009 r. w sprawie finansowania zadań ze środków PFRON w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych – druk nr 692, 692 A

 

            Wniosek w powyższej sprawie przedstawił komisji Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS – zgodnie z drukiem nr 692 – w załączeniu do protokołu.

 

            Komisja nie wniosła uwag w tym temacie i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie – 4 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie.

 

Ad. 6

 

Zaopiniowanie ŁPPIRPA oraz Patologii Społecznej na 2010 rok – druk nr 698, 698A

 

            Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w sprawie w/w programu stwierdziła, że wiele się w nim mówi na temat rosnącego zagrożenia patologiami w naszym mieście wśród dzieci i młodzieży, szczególnie chodzi o alkoholizm i narkotyki. Dodał, że mówi się w nim o ograniczeniu dostępności do alkoholu, ale nie ma mowy o zmniejszeniu liczby punktów sprzedaży i podawania alkoholu, a cały czas się to zwiększa.

 

Pani Mirosława Matejkowska - Stanowisko ds. Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdziła, że to Rada Miejska uchwala liczbę punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta. Ponadto stwierdziła, że ostatni wniosek dotyczący zwiększenia liczby punktów alkoholowych został przez komisję negatywnie zaopiniowany.

 

Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że na jednym z posiedzeń komisji był obecny dyrektor WOPiTU – Pan Paweł Kołakowski, który potwierdził tezę, że im większa jest dostępność do alkoholu, im większa liczba punktów nim handlujących, tym większe jest zagrożenie alkoholizmem, szczególnie u dzieci i młodzieży.

 

Kolejno głos w dyskusji zabrała Pani Edyta Gawrych – przedstawiciel Łomżyńskiej Izby Przemysłowo-Handlowej, która w swej wypowiedzi odniosła się do zmian wprowadzonych w roku poprzednim w załączniku do ŁPPAiPS, a o których przywrócenie ŁIPH się zwracała do rady i nie zostały one przyjęte.

 

            Następnie radny Jan Kleczyński odnosząc się do ŁPPiRPAiPS stwierdził, że stanowi on prawo miejscowe, w oparciu, o które funkcjonuje organ wykonawczy, zatem winien być jasny i czytelny, zgodny z prawem. Dodał następnie, że analizując ten program, porównując go z programem roku ubiegłego zgłasza następujące wnioski:

 

1.    ujęcie zapisu preambuły w całości na początku programu

 

2.    poszerzenie diagnozy o wskaźniki PARPA

 

3.    zapisanie konkretnych wniosków

 

Uzasadniając zgłoszone poprawki stwierdził, że w/w uwagi są uzupełniające i mają za zadanie:

 

1.    właściwe czytanie programu

 

2.    rozwinięcie diagnozy o wskaźniki PARPA

 

3.    wnioski powinny być konkretnie zapisane, nawiązując również do wykonanej wcześniej diagnozy problemów uzależnień i innych zagrożeń społecznych dla miasta Łomża z 2008 roku.

 

Pani Mirosława Matejkowska - Stanowisko ds. Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej odnosząc się do wniosków zgłoszonych przez  radnego Jana Kleczyńskiego wyjaśniła, że diagnoza jest wykonywana co dwa lata, dlatego w programie na 2010 rok nie ma do niej odniesienia. Dodała, że ostatnia diagnoza była wykonana jesienią 2008 roku, a następna zgodnie z planem zostanie wykonana jesienią 2010 roku, więc zostanie zawarta w ŁPPiRPAorazzPS na rok 2011.

 

Radny Jan Kleczyński odnosząc się do w/w wypowiedzi wyjaśnił, że wnioskował nie o diagnozę, lecz o to, by diagnoza została poszerzona o wskaźniki PARPA, jak tez o to, by wnioski zawarte na końcu programu zostały jasno sprecyzowane, by wypływały z zapisów programu i diagnozy.

 

Kolejno głos w tym temacie zabrała radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji. Stwierdziła, że nie ma zastrzeżeń do przedstawionego komisji programu. Dodała, że przerażające są dla niej diagnozy z Sądu Rejonowego „za trzy kwartały 2009r. rozpoznano w III Wydziale Rodzinnym i Nieletnich Sądu rejonowego w Łomży 343 sprawy na etapie postępowania wyjaśniającego oraz 122 sprawy w postępowaniu opiekuńczo-wychowawczym. W wielu sprawach występowała większa ilość nieletnich objętych jednym postępowaniem. Stale ilość spraw wzrasta”. Dodała, że ponadto Sąd Rejonowy w Łomży monituje, że : ”w Łomży niezbędne jest ustanowienie policyjnej izby dziecka i pogotowia opiekuńczego, aby można było w razie konieczności niezwłocznie zatrzymać nieletniego do podjęcia dalszych czynności proceduralnych”. Ponadto stwierdziła, że wnioski zawarte w programie są zatrważające: „Rodzina staje się niestety coraz bardziej słabnącym ogniwem w procesie wychowania. Świadczą o tym badania i obserwacje przeprowadzone w szkołach”. Reasumując program wniosła o zmianę zapisu w  dziele VI „Zadania do realizacji w 2010 roku”, podrozdział „Zadania konieczne do realizacji”, którego punkt 2 otrzymałby brzmienie: „Wdrażanie w szkołach programów profilaktycznych dotyczących szkodliwości używania substancji psychoaktywnych i picia alkoholu pod kątem zagrożenia patologią / alkohol, narkotyki, nikotynizm, przemoc rówieśnicza, uzależnienie od komputera i Internetu, cyberprzemocy/.

 

            W/w wniosek komisja przyjęła przez aklamację.

 

            Następnie radny Jan Kleczyński przedstawił ponownie swój wniosek zgłoszony na początku dyskusji w tym punkcie obrad. Stwierdził, że wniosek kieruje do Prezydenta Miasta z prośba o uzupełnienie zapisów programu o kwestie zawarte we wniosku jeszcze przed najbliższą sesją Rady.

 

            W wyniku głosowania komisja powyższy wniosek zaopiniowała jednogłośnie – 4 głosami za.

 

            Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku glosowania Łomżyński Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej na 2010 rok zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie – 4 głosami za, wraz z przyjętym przez komisję wnioskiem.

 

Ad. 7

 

Informacja dotycząca form pomocy społecznej dla dzieci z rodzin ubogich – druk nr 695

 

            Informację w powyższej sprawie przedstawił komisji Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS – zgodnie z drukiem nr 695 – w załączeniu.

 

            Radny Jan Kleczyński odnosząc się do w/w informacji poprosił Dyrektora MOPS o wyjaśnienie, na jakiej zasadzie odbył się wybór hurtowni przygotowujących paczki świąteczne.

 

            Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że hurtownie zostały wyłonione w drodze przetargu.

 

            Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła.

 

Ad. 8

 

Informacja dotycząca przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Analiza kontroli przeprowadzonych przez Miejską Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w I półroczu 2009 roku – druk nr 700

 

            Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdziła, że spotkała się w dużych sklepach znajdujących się na terenie naszego miasta z sytuacja, gdzie na stoisku, na którym sprzedawany jest alkohol, sprzedaje się także produkty dla dzieci. Dodała, że zwracała uwagę kierownictwu sklepu na ten fakt, że takie sytuacje nie powinny mieć miejsca. Następnie podała nazwy i siedziby sklepów do wiadomości Panu Wiesławowi Jagielakowi - Przewodniczącego MKRPA z prośbą, by komisja w trakcie kontroli również dokładnie przyglądała się tego typu sprawom i zwracała uwagę kierownictwu sklepów.

 

            Radny Jarosław Kozłowski zabierając głos w tym temacie stwierdził, że nie jest do końca zadowolony z pracy MKRPA.  Uzasadniając swoją wypowiedź wyjaśnił, że w sierpniu br. została wydana decyzja na sprzedaż alkoholu w lokalu przy ul. Zielonej. Mieszkańcy tego rejonu miasta są tym faktem oburzeni, gdyż istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, iż w lokalu tym sprzedaje się alkohol młodzieży uczącej się w Zespole Szkół Technicznych. Dodał, że prawdą jest, że nikt za rękę nikogo nie złapał w takiej sytuacji, ale prawdopodobieństwo jest i to duże. Mówią o tym mieszkańcy, że cos takiego w tym lokalu się dzieje. Ponadto stwierdził, że kwestia wydania koncesji w lokalu przy ul. Zielonej nie została uzgodniona z osobą najbardziej zainteresowaną – Dyrektorem Zespołu Szkół Technicznych.

 

            Pan Wiesław Jagielak – Przewodniczący MKRPA wyjaśnił, że komisja rozpatruje wnioski tylko pod kątem: odległości i limitu. Sprzedaż piwa nie jest limitowana. Dodał, że jeśli te dwa warunki spełnia lokal ubiegający się o koncesję, komisja musi wydać pozytywną opinię. Natomiast Wydział Spraw Obywatelskich zbiera wszelkie inne informacje i tam tego typu skargi i uwagi powinny być kierowane, a zastrzeżeń do pracy MKRPA nie powinno być.

 

Ad. 9

 

Sprawy różne

 

            Nie zgłoszono żadnych spraw w tym punkcie obrad.

 

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.

 Na tym protokół zakończono.
  • Data powstania: Data powstania: środa, 20 sty 2010 13:48
  • Data opublikowania: środa, 20 sty 2010 13:53
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:29
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej