Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 31 posiedzeniu w dniu 15 maja 2008 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
 

1.Przyjęcie protokołów nr 28/08 i 29/08 z poprzednich posiedzeń Komisji.

2.Informacja o stanie sanitarnym miasta za 2007 r. w zakresie

  • bezpieczeństwa sanitarno – epidemiologicznego,

  • działalności Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa,

  • stanu bezpieczeństwa sanitarno – weterynaryjnego /druk nr 326/.

3.Informacja na temat stanu bezrobocia w mieście oraz działaniach podejmowanych przez Miasto i Urząd Pracy w zakresie przeciwdziałania bezrobociu. Bezrobocie wśród młodych osób niepełnosprawnych na terenie miasta.

4.Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży /druk nr 342, 342 A/.

5.Sprawy różne.

 

Ad. 1

 

Komisja nie wniosła uwag do protokołów nr 28/08 i 29/08 i w wyniku głosowania przyjęła je jednogłośnie 4 głosami za.

 

Ad. 2

 

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.

Pani Wanda Mężyńska – radna stwierdziła, że na stronie 5 jest informacja, iż „do kierownictwa 9 placówek, w których stwierdzono nieprawidłowości w jakości żywienia wystosowano wystąpienia zobowiązujące do podjęcia działań celem poprawy”. Zwróciła się z pytaniem czy były przeprowadzane ponowne kontrole i jaka jest sytuacja w chwili obecnej.

Pani Grażyna Hutnik – pracownik Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej wyjaśniła, że nie ma czegoś takiego jak normy żywieniowe, przepisu, który stanowiłby podstawę prawną do wszczęcia postępowania administracyjnego żeby wyegzekwować prawidłowe żywienie. Dodała, że zostaje tylko możliwość wystosowania wystąpień i wykazanie tym właścicielom, kierownikom, dyrektorom, iż to żywienie jest nieprawidłowe. W tych wytypowanych zakładach kontrole są przeprowadzane raz do roku i jeżeli były nieprawidłowości to są przeprowadzane kontrole w kolejnym roku.

Pani Wanda Mężyńska – radna zapytała czy stołówki w szkołach, przedszkolach i żłobkach też kontrolowane są raz do roku.

Pani Grażyna Hutnik – pracownik Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej odpowiedziała, że są kontrolowane raz w roku. W innych miastach Polski kontrole są przeprowadzane nawet raz na 3 lata.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zapytała co jest przyczyną zmniejszającej się od 2004 roku liczby kontroli i wydanych decyzji.

Pani Grażyna Hutnik – pracownik Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej wyjaśniła, że przeprowadzane kontrole wynikają z wytycznych Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, a jego z kolei od Głównego Inspektora Sanitarnego. Zgodnie z tymi wytycznymi są planowane obiekty do kontroli i ta częstotliwość też z tego wynika. Przykładowo małe kioski w mieście czy na wsi można kontrolować raz na 3 lata, automatycznie ilość kontroli ulega zmniejszeniu, a tym samym ilość wydanych decyzji. Uważa, że liczba wydanych decyzji zmniejsza się wskutek tego, że stan sanitarny obiektów, szczególnie żywnościowych ulega poprawie. Do producentów dociera to, że jeżeli nie będą mieli właściwego stanu sanitarnego to klienci do nich nie przyjdą.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że z przedstawionych informacji wynika, iż w 2007 roku zwiększyła się ilość kwestionowanych próbek środków spożywczych, co oznacza pogorszenie jakości zdrowotnej. Uważa, że wpłynęła na to mniejsza ilość kontroli.

Pani Grażyna Hutnik – pracownik Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej wyjaśniła, że ilość i jakość próbek, którą mają pobrać ustala Główny Inspektor Sanitarny. Jest to celowane pobieranie prób tam, gdzie istnieje problem. Dostosowując się do tego ten wskaźnik prób kwestionowanych wzrósł.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że w przedstawionej informacji o stanie sanitarnym miasta nie ma oceny wykonawstwa szczepień w I roku życia dziecka. Zapytała czy w tym przedziale wiekowym Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna nie kontroluje szczepień.

Pani Grażyna Hutnik – pracownik Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej odpowiedziała, że na pewno kontroluje tylko nie umieszczono tych informacji w tabeli.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że z informacji na stronie 12 wynika, iż w 2007 roku odnotowano tylko jeden przypadek zatrucia alkoholem. Zapytała jak to należy rozumieć.

Pani Grażyna Hutnik – pracownik Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej wyjaśniła, że jest to kwestia zgłoszenia takiego przypadku przez lekarzy.

Następnie Informację o stanie sanitarnym miasta za 2007 r. w zakresie działalności Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa przedstawiła Komisji Pani Jolanta Mieczkowska – Kierownik Delegatury w Łomży Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Białymstoku zgodnie z drukiem nr 326 – w załączeniu do protokołu .

Komisja nie wniosła uwag do w/w informacji.

Ad. 3

 

Pan Jarosław Kozłowski – radny stwierdził, że z przedstawionych materiałów wynika, iż stopa bezrobocia na terenie powiatu jest niższa niż na terenie miasta. Zapytał z czym to jest związane.

Pan Mieczysław Bieniek - Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy stwierdził, że osoby zamieszkujące na wsi są mniej aktywne, rejestruje się mniej osób, zwłaszcza kobiet. W mieście bezrobotne kobiety stanowią 60 % wszystkich bezrobotnych. Poza tym jest znacznie mniej ofert pracy dla kobiet. Dodał, że na wsi występuje bezrobocie ukryte. Powiatowy Urząd Pracy ostatnio prowadzi bardziej dynamiczne działania w stosunku do osób bezrobotnych. Osoby bezrobotne mają potwierdzać gotowość do pracy raz w miesiącu. Urząd zatrudni dodatkowych 8 pośredników, którzy zajmą się przyjmowaniem ofert pracy i kojarzeniem osób bezrobotnych z pracodawcami, na każdych 2 pośredników musi być 1 doradca zawodowy i na 4 pośredników 1 lider klubu pracy. Stwierdził, że od 1 czerwca Powiatowy Urząd Pracy będzie proponował bezrobotnemu albo ofertę pracy albo ofertę przeszkolenia lub przekwalifikowania, a także naukę poszukiwania pracy w klubie pracy. Podkreślił, że jeżeli bezrobotny odmówi to będzie wykreślony z ewidencji.

Następnie przedstawił informację na temat bezrobocia wśród młodych osób niepełnosprawnych na terenie miasta ( w załączeniu do protokołu).

Pan Jarosław Kozłowski – radny stwierdził, że od lat słychać opinie, iż pracodawcy niechętnie zatrudniają osoby, które odbyły karę pozbawienia wolności. Zapytał czy Urząd Pracy dysponuje jakimiś mechanizmami, które by nakłoniły pracodawców do tego żeby chętniej zatrudniali takie osoby.

Pan Mieczysław Bieniek - Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy stwierdził, że do niedawna osoby bezrobotne rejestrujące się z zakładów karnych były traktowane na równi z innymi, nie były w kategorii osób bezrobotnych uprzywilejowanych. W tej chwili do kategorii osób uprzywilejowanych doszła kategoria „osoby opuszczające zakłady karne”. Te osoby mogą być kierowane na prace interwencyjne. Nie wydaje mu się żeby ta kategoria była dyskryminowana przynajmniej przez urzędników, bo pracodawcy mogą rożnie do tego podchodzić. Nikt z tych osób karanych nie zgłaszał się do niego, że nie może znaleźć pracy.

Pani Bogumiła Olbryś – radna zwróciła się z pytaniem jakie oferty pracy Urząd ma dla absolwentów szkół średnich, zawodowych i jakie obecnie realizuje programy z dotacji w kierunku przeciwdziałania bezrobociu.

Pan Mieczysław Bieniek - Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy stwierdził, że młode osoby bez względu na to jaki rodzaj szkoły kończą są w grupie osób preferowanych czyli są obejmowane stażami. W roku ubiegłym prawie 400 osób było skierowanych na staż. Stawki za staże w tej chwili wzrosły i wynoszą 648 zł. Osoby dojeżdżające spoza miejsca stałego zamieszkania mają zwracane koszty dojazdu. Dodał, że jest spore zainteresowanie stażami. Kategoria „absolwent” obowiązuje w okresie 12 miesięcy od ukończenia szkoły. W tej chwili wprowadzono kategorię do 25 lat, a w przypadku osób, które kończą studia w okresie roku od ukończenia studiów do 27 roku życia można aktywizować w formie stażu.

Dodał, że w tej chwili bezrobocie spada. W roku ubiegłym w listopadzie zarejestrowanych było 4600 osób i może dojść do tego, że liczba ta spadnie poniżej 4000 osób.

Pani Bogumiła Olbryś – radna zwróciła się z pytaniem czy bezrobotni absolwenci otrzymują jakieś środki płatnicze.

Pan Mieczysław Bieniek - Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy wyjaśnił, że niezbędnym warunkiem nabycia prawa do zasiłku jest przepracowanie 365 dni w roku w ciągu ostatnich 18 miesięcy.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że Pan Dyrektor poinformował Komisję, że są młode osoby niepełnosprawne i są one nieaktywne. Poprosiła o przybliżenie na czym polega ta nieaktywność osób niepełnosprawnych. Zapytała czy Urząd Pracy mógłby poprowadzić taką aktywizację osób bezrobotnych niepełnosprawnych i czy kiedykolwiek prowadził.

Pan Mieczysław Bieniek - Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy stwierdził, że gdy przychodzą środki na szkolenia od Pana Prezydenta czy też od Starosty to proponują wszystkim tym osobom przeszkolenia i rzadko która z tych osób wyraża chęć uczestnictwa. W ubiegłym roku Pan Piotr Grabani napisał taki program unijny i razem z pracownikami Urzędu Pracy odwiedził pewną grupę osób niepełnosprawnych żeby ich zachęcić do szkoleń. Znalazł taką grupę osób, która wyraziła chęć uczestnictwa w szkoleniach, ale w przeciągu tygodnia grupa zmalała do 3 osób i nie warto było składać programu. Dodał, że ciężko te osoby nakłonić do jakiejś aktywności. Niepełnosprawni czasem poszukują pracy w tych zakładach, które mają status zakładu pracy chronionej. Te zakłady czasami poszukują pracowników, bo muszą mieć określony % osób niepełnosprawnych o odpowiednich schorzeniach żeby nadal mieć ten status. Stwierdził, że są też pracodawcy, którzy w ogóle nie są zainteresowani zatrudnieniem osób niepełnosprawnych, bo prywatny biznes musi zarobić. Prywatny biznes można zachęcić czymś co zrekompensuje ubytek zdolności i wydajności tych osób niepełnosprawnych. Jeżeli takie bodźce nie zostaną stworzone to nikt tutaj nie pomoże.

 

Ad. 4

 

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zwracając się do Prezydenta Choińskiego przypomniała, że 18 lutego 2008 roku Komisja złożyła do Pan Prezydenta wniosek następującej treści: „ Komisja Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia na posiedzeniu w dniu 12 lutego dyskutowała nad zmianą uchwały w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta Łomży. Komisja wnosi o sporządzenie mapy punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie działania samorządu łomżyńskiego, z umieszczeniem w obrębie tych punktów obiektów chronionych.” Zwróciła się z pytaniem czy taka mapka jest sporządzona.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że taka mapa była 4 lata temu. Na dzień dzisiejszy mapa jest sporządzana dlatego też nie dotarła jeszcze do Komisji.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zapytała członków Komisji czy uważają, że Komisja ma nad czym dyskutować. Dodała, że nie wie ile jest tych punktów, w którym są miejscu. Następnie otworzyła dyskusję.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że na dzień dzisiejszy wiadomo ile jest tych punktów tylko może nie wiadomo, w którym miejscu. Może radnych poinformować jaka jest sytuacja w innych miastach.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że miała ma myśli ilość punktów z obiektami chronionymi.

Pan Paweł Kołakowski – Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień stwierdził, że gdyby był nastawiony marketingowo to powinien być za zwiększeniem liczby punktów, bo wraz ze zwiększeniem dostępności wprost proporcjonalnie wzrasta ilość osób uzależnionych, osób cierpiących z powodu tego uzależnienia i innych uszkodzeń zdrowia związanych z alkoholem. Jednak zależy mu na tym żeby nie tylko przyrastała liczba pacjentów WOPITU ale także na zdrowiu i bezpieczeństwu mieszkańców więc zostawia to pod rozwagę i ocenę radnych. Dodał, że jest członkiem zespołu ekspertów ds. lecznictwa i programów zdrowotnych przy Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych więc na bieżąco ma dostęp do informacji. Następnie przedstawił fragment raportu „Alkohol w Europie”( w załączeniu do protokołu). Podsumowując stwierdził, że z badań wynika, iż wzrost ilości punktów sprzedaży napojów alkoholowych wpływa na wzrost wypadków z tytułu alkoholu ( także ze skutkiem śmiertelnym), ilość pieszych ponoszących uszczerbek na zdrowiu. Dodał, że ilość wypadków maleje wraz z większą odległością od obszarów, na których tych lokali jest dużo.

Pani Grażyna Roszkowska – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich zwróciła się z pytaniem czy jest w tej publikacji podany wskaźnik ile punktów sprzedaży przypada na jednego mieszkańca, tak żeby można było przyjąć ile to jest mało, a ile dużo.

Pan Paweł Kołakowski – Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień stwierdził, że jest to publikacja, która jest analizą porównawczą wielu krajów natomiast jest tak, iż w momencie gdy jest małe nasycenie tych punktów te wskaźniki spadają. Dodał, że jeżeli wprowadzono ograniczenia co do godzin otwarcia np. zamknięto w weekendy wszystkie sklepy z alkoholem to bardzo istotnie spadła ilość wypadków. Na temat Polski z tego co wie nie było robionych takich badań poza badaniami ankietowymi, które były przeprowadzone wśród młodzieży. Badania były robione na dość dużej próbie. Wyniki wskazują, że średnia wieku młodzieży sięgającej po alkohol ciągle się obniża. Zmienia się na niekorzyść odsetek dziewcząt sięgających po alkohol. Kiedyś było tak, że dziewczęta rzadko sięgały po alkohole, chłopcy dominowali w tej próbie. Poza tym kobiety pijące, zwłaszcza przed 18 rokiem życia, uzależniają się przeciętnie w ciągu 2 czy 3 lat. Stwierdził, że są to potencjalne matki i żony. W roku ubiegłym przy współpracy z Urzędem prowadzili program dotyczący FAS czyli tzw. alkoholowego zespołu płodowego. Pan Jarosław Kozłowski – radny zwrócił się z pytaniem co jest przyczyną tego, że młodzież w młodym wieku nabywa alkohol i uzależnia się.

Pan Paweł Kołakowski – Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień stwierdził, że jest to proces złożony ale wpływa na to reklama i powszechna liberalizacja w zachowaniu dorosłych poczynając od domów rodzinnych, gdzie z przymrużeniem oka patrzy się na wiele rzeczy, a rzeczą normalną jest organizowanie 18 – tek z alkoholem.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że Pan Paweł Kołakowski ma wiele racji ale w jego odczuciu u nas najgorsze jest to, iż nie jest uporządkowany ten system prawny. Dodał, że niezależnie od tego czy dzisiaj wprowadzimy jeszcze 10 punktów czy 10 zabierzemy to i tak tego problemu prawdopodobnie nie rozwiążemy. System rządowy powinien być taki, że nad tym powinna być mocna kontrola, bo jeżeli jakieś dziecko wychodzi z butelką z pubu to Pan Paweł Kołakowski ani on nic nie mogą zrobić. Za granicą osoba dorosła niosąca szklankę czy butelkę musi ją wyrzucić do kosza, jeżeli tego nie zrobi to jest osoba, która to zabierze. W szkołach zagranicznych za dziecko całkowicie odpowiedzialni są nauczyciele i rodzic nie ma prawa powiedzieć, że dziecku stała się krzywda, bo zabrano mu butelkę z piwem. U nas jest w ogóle inny system i trzeba nad tymi rozwiązaniami pracować.

Następnie Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży.

W wyniku głosowania Komisja negatywnie – 3 głosami przeciw, przy braku głosów za i 1 wstrzymującym zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie Komisji.

  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 17 cze 2008 15:02
  • Data opublikowania: wtorek, 17 cze 2008 15:09
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:49
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej