Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 27 posiedzeniu w dniu 17 marca 2008 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
 
  1. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Miejskiego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2008-2013 / druk 301,301A/

  2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych /druk 300,300A/ .

  3. Informacja z realizacji zespołu otwartych, ogólnodostępnych stref rekreacji dziecięcej na terenie miasta – realizacja placu zabaw na osiedlu Maria i przy ul. Wojska Polskiego 161 ABCD

  4. Sprawy różne.

 

Ad. 1

 

Pani Agata Gołaszewska - radna zwróciła się z pytaniem jakie jest zainteresowanie finansowaniem zadań.

Pani Barbara Czechowska – pracownik MOPS stwierdziła, że potrzeby są dużo większe od środków otrzymywanych z PFRON.

Pani Wanda Mężyńska - radna zapytała, w której szkole jest najwięcej dzieci niepełnosprawnych.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że grupy integracyjne są w Przedszkolu Nr 1, Przedszkolu „Mały Artysta” i Przedszkolu „Wesołe słoneczko”, natomiast klasy integracyjne są w Szkole Podstawowej Nr 5 , Szkole Podstawowej Nr 10 i Publicznym Gimnazjum Nr 2.

Pan Jan Kleczyński – radny zwrócił się z pytaniem czy jeżeli ktoś chce się ubiegać o jakąkolwiek rehabilitację to kryterium dochodowe jest oparte na kryterium, które obowiązuje w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej.

Pani Barbara Czechowska – pracownik MOPS odpowiedziała, że nie jest to oparte na kryterium, które obowiązuje w MOPS. Dodała, że kryteria do poszczególnych zadań są zawarte w rozporządzeniach, dla osoby samotnej jest to 50 % przeciętnego dochodu czyli na dzień dzisiejszy do 1400 zł, a dla osoby z rodziną 65 %. Jeżeli dochód przekracza 1400 zł to nie można skorzystać.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że opracowany przez służby Pana Prezydenta Miejski Program Działań na Rzecz na lata 2008-2013 zawiera bardzo ważne i trafnie określone cele i zadania. W opracowaniu brało udział wiele podmiotów, które zajmują się tą problematyką. Wykorzystano zalecenia i wytyczne Unii Europejskiej, Rządowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych, Kartę Praw Osób Niepełnosprawnych, Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej, Kodeks Pracy, a zatem opracowany dokument jest syntezą wymienionych. Na uwagę zasługują opracowania statystyczne, które obrazują problem lokalny. Godne pochwały są też podjęte i zrealizowane pewne działania takie jak zakup 16 autobusów niskopodłogowych, zapewnienie opieki 102 mieszkankom Domu Pomocy Społecznej. Przedstawione w dokumencie cele i zadania mają poprawić jakość życia osób niepełnosprawnych w przyszłości. Dobrze byłoby gdyby ujęte założenia celów i zadań zostały opracowane w konkretny program, którego właściwie nie ma. Przez program rozumie przedstawienie wykonania określonych zadań przez określone podmioty biorące udział w realizacji przedsięwzięcia, w określonym przedziale czasowym. Takiego podejścia zabrakło w przedstawionym dokumencie. To są jej przemyślenia po zapoznaniu się z dokumentem, którego nie może nazwać programem.

Następnie zgłosiła wnioski:

  1. aby przedstawiony „ Miejski Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych” przyjął nazwę „ Założenia do Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych”

  2. o opracowanie Miejskiego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w oparciu o przedstawione założenia do tego Programu.

 

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta poprosił Panią Alicję Bandzul by jeszcze raz przypomniała czego brakuje w tym Programie.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że przez program rozumie przedstawienie wykonania określonych zadań przez określone podmioty biorące udział w realizacji przedsięwzięcia w określonym przedziale czasowym , a tego w tym Programie nie ma. Jest synteza zaleceń Unii Europejskiej, Rządowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych, Karty Praw Osób Niepełnosprawnych, Konstytucji Rzeczypospolitej i Kodeksu Pracy. W programie mają być określone podmioty biorące udział w realizacji przedsięwzięcia w określonym przedziale czasowym.

Pani Barbara Czechowska – pracownik MOPS zapytała o jakie podmioty chodzi?

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że radni nie są od wskazywania podmiotów i od pisania programów.

Pani Barbara Czechowska – pracownik MOPS stwierdziła, że MOPS nie może czegoś takiego zrobić dlatego, że w momencie kiedy piszą program nie wiedzą jeszcze jakie środki otrzymają.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że może powinni uzupełnić Program o te dane, o które wnioskowała Przewodnicząca Komisji. Natomiast nie zgodzi się na nazwanie Programu „Założeniami”. Zastanowi się nad tym czy trzeba określić terminy.

Pani Barbara Czechowska – pracownik MOPS stwierdziła, iż nie ma takiej możliwości dlatego, że PFRON co roku ogłasza różne programy. Programy są ogłaszane w grudniu i nie można przewidzieć, który program PFRON zdejmie, a który nie. Opierają się tylko o te środki. W momencie kiedy PFRON ogłasza Program zgłaszają to do Pana Prezydenta. Pan Prezydent rozważa z Dyrektorami poszczególnych placówek, które z nich w tym roku przystąpią do Programu i trzeba mieć dla nich zabezpieczone pieniądze. Podmioty składają im swoje projekty. MOPS opracowuje wielki projekt i dopiero wysyła do PFRON. Stwierdziła, że założeniem PFRON jest przede wszystkim docieranie do osób indywidualnych. W latach wcześniejszych były programy, zadania, które obejmowały jednostki użyteczności publicznej.W momencie kiedy zaczął się „szum” PFRON skierował się tylko i wyłącznie na osoby niepełnosprawne jako podmiot tego wszystkiego. Nie mogą ze środków PFRON zakładać, że będą robić w mieście to czy tamto. Mają dotrzeć bezpośrednio do osoby czyli w momencie kiedy chce ona skorzystać ze sprzętu rehabilitacyjnego to oni jej dopłacą, gdy ma problemy z poruszaniem się w domu bądź wyjścia na ulicę to zrobią jej podjazd żeby mogła wyjść do autobusu i jechać na rehabilitację. Nigdzie nie jest powiedziane, że środki PFRON są do wykorzystania przez jednostki publiczne. To jest tylko wsparcie dlatego zadaniem każdego Prezydenta, Urzędu Miasta jest zadbać o tę dostępność, a ich pomoc powinna docierać bezpośrednio do osoby, bo wtedy jest najbardziej cenna. Podkreśliła, że takie są główne założenia.

Pan Jan Kleczyński – radny zwracając się do Pani Barbary Czechowskiej zapytał kiedy będą mieć pewność jaka kwota z PFRON będzie przydzielona.

Pani Barbara Czechowska – pracownik MOPS wyjaśniła, że kwota już jest przydzielona.

Pan Jan Kleczyński – radny zapytał co zatem stoi na przeszkodzie aby przygotować taki szczegółowy program.

Pani Barbara Czechowska – pracownik MOPS wyjaśniła, że Program jest opracowany na lata.

Pani Janina Picewicz – Znosko – Dyrektor MOPS wyjaśniła, że dotarły środki w wysokości 1 664 726 zł. Mają złożonych ponad 200 wniosków, w związku z tym wewnętrznie dokonali podziału środków m.in. na turnusy rehabilitacyjne będzie 150 tys. zł.

Pan Jan Kleczyński - radny stwierdził, że gdy MOPS wnioskuje o jakąś kwotę z PFRON to chyba powinien się opierać na bazie danych. Zapytał czy funkcjonuje baza danych osób niepełnosprawnych.

Pani Barbara Czechowska – pracownik MOPS wyjaśniła, że nigdzie nie funkcjonuje taka baza. Dodała, że jest to niemożliwe do obliczenia dlatego, iż są powielane orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Orzeczenia wydawane są przez ZUS i przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności. Jedna osoba może występować z kilkoma jednostkami chorobowymi. Poza tym ZUS nie chce współpracować. Podkreśliła, że to co dostają od Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności to mają wyliczone. Ani ZUS, ani KRUS nie dają żadnych informacji o ilości osób niepełnosprawnych w mieście.

Pani Barbara Czechowska – pracownik MOPS stwierdziła, że w przybliżeniu oni też mają bazę danych.

Pan Jan Kleczyński - radny stwierdził, iż w tej chwili można odnieść takie wrażenie, że ile wniosków złożą niepełnosprawni mieszkańcy tyle jest rozpatrzonych, i to jest w zasadzie żaden problem.

Pani Barbara Czechowska – pracownik MOPS wyjaśniła, że PFRON sam dzieli środki. Robi to na podstawie liczby zarejestrowanych osób niepełnosprawnych w Urzędzie Pracy na 31 grudnia 2007.

Pani Janina Picewicz – Znosko – Dyrektor MOPS wyjaśniła, że jest to dzielone algorytmem ogólnym. To nie MOPS składa jakieś zapotrzebowanie środków do PFRON, to oni odgórnie przekazują kwotę.

Pani Barbara Czechowska – pracownik MOPS dodała, iż reguła jest taka, że po I półroczu, w momencie kiedy PFRON robi analizę wydatkowanych środków, oblicza jeszcze raz osoby zarejestrowane w Urzędzie Pracy i dodatkowo dosyła środki.

Pani Janina Picewicz – Znosko – Dyrektor MOPS stwierdziła, że teraz przyszło zaproszenie do uczestnictwa w Programie Wyrównywania Różnic. Dostali na początku marca informację, że Miasto Łomża zostało zaproszone do udziału w Programie, gdzie dofinansowanie jest 75 % środków PFRON. W ubiegłym roku było 50 %.

Pani Barbara Czechowska – pracownik MOPS dodała, że w 2006 roku Program Wyrównywania był w czterech kategoriach: A,B,C,D, w ubiegłym roku był tylko w kategoriach C i D, a w tym roku jest tylko w B i D. Podkreśliła, że nic nie może zaplanować, bo jak zrobi sprawozdanie jeżeli ujmie w Miejskim Programie takie dane, a PFRON w następnym roku zdejmie program.

Pani Janina Picewicz – Znosko – Dyrektor MOPS stwierdziła, że później pod ten Program można pisać sprawozdanie, a po drugie jeżeli zostanie uruchomione działanie Europejskiego Funduszu Społecznego to można napisać szczegółowy program, rozłożyć to na lata i tego pilnować. Przy tym Programie tak się nie da.

Pan Jan Kleczyński - radny stwierdził, że skoro są takie szczegółowe wyjaśnienia to chyba bezprzedmiotowe jest stawianie wniosku z uwagi na to, iż nic tutaj nie da się osiągnąć poprzez przegłosowanie tego wniosku, bo minie się to z formułą narzuconą samorządom przez PFRON.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że ambicją miasta ważne byłoby mieć taki program, gdzie byłyby przedstawione do wykonania zadania przez określone podmioty biorące udział w realizacji przedsięwzięcia w określonym czasie.

Pani Wanda Mężyńska – radna stwierdziła, że gdyby w tej chwili Komisja musiała ustosunkować się do wniosku Przewodniczącej to trzeba by było nie zatwierdzić Miejskiego Programu.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie projekt uchwały.

W wyniku głosowania Komisja pozytywnie – 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym zaopiniowała projekt uchwały w sprawie Miejskiego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2008-2013.

 

Ad. 2

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że w zeszłym roku pojawiły się dodatkowe

środki przed zakończeniem roku budżetowego i Rada musiała bardzo szybko te środki akceptować. Zapytał czy udało się te środki wykorzystać, czy też były zwroty.

Pani Barbara Czechowska – pracownik MOPS wyjaśniła, że były zwroty w kwocie 8 tys. zł.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie projekt uchwały.

W wyniku głosowania Komisja jednogłośnie pozytywnie – 5 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w sprawie prawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych.

 

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji poinformowała, że punkt „Informacja z realizacji zespołu otwartych, ogólnodostępnych stref rekreacji dziecięcej na terenie miasta – realizacja placu zabaw na osiedlu Maria i przy ul. Wojska Polskiego 161 ABCD” zostanie zrealizowany w innym terminie. Następnie złożyła życzenia z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych. W związku z wyczerpaniem porządku dziennego zamknęła posiedzenie Komisji.

 

  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 8 kwi 2008 13:54
  • Data opublikowania: wtorek, 8 kwi 2008 13:59
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:48
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej