Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 21 posiedzeniu w dniu 5 grudnia 2007 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
 
  1. Przyjęcie protokołu nr 19/07 z posiedzenia Komisji z dnia 15 listopada br.

  2. Rozpatrzenie pisma Dyrektora Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łomży.

  3. Informacja dotycząca form pomocy świątecznej dla dzieci z rodzin ubogich.

  4. Przyjęcie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2008 rok /druk nr 240/.

  5. Sprawy różne.

 

Ad. 1

 

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie przyjęła protokół nr 19/07 z dnia 15 listopada 2007 r.

 

Ad. 2

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.

Pan Jarosław Kozłowski – radny stwierdził, że Komisja powinna w całej rozciągłości poprzeć wniosek Pan Dyrektora.

Pan Maciej Borysewicz - radny stwierdził, że też jest za tym aby miasto w jakiś sposób wspomogło Pogotowie. Tym bardziej, że z tego co wie jest realna szansa żeby miasto wspomogło również szpital. Uważa, że jeżeli mowa o sprawach technicznych to samo przychylne ustosunkowanie się do tej sprawy nie wystarczy Komisja musi wystąpić z konkretnymi wnioskami budżetowymi.

Pani Wanda Mężyńska – radna zwróciła się z pytaniem ile w tej chwili Pogotowie posiada defibrylatorów i w jakim są stanie?

Pan Grzegorz Wasilewski – Dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego SP ZOZ wyjaśnił, że w tej chwili posiadają 3 defibrylatory. W standardzie wyposażenia musi być defibrylator. Pogotowie posiada defibrylatory jednofazowe, a teraz wymagania są takie żeby to były dwufazowe. Z badań naukowych wynika, że są bardziej skuteczne. Dodatkowo defibrylatory te są wyposażone w opcje teletransmisji.

Pan Jarosław Kozłowski – radny zwrócił się z pytaniem ilu jest producentów defibrylatorów i czy są możliwe upusty przy zakupie.

Pan Grzegorz Wasilewski – Dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego SP ZOZ odpowiedział, że trudno powiedzieć, bo odbywa się to w drodze przetargu. Wartość to około 120 tys. zł i jest stosowana pełna procedura przetargowa. Producentów jest kilku: ZOLL, WELSH, LIFEPAK. Dodał, że są to trzy duże firmy, w większości amerykańskie, które działają na naszym rynku. Obecnie wszystkie dysponują defibrylatorami spełniającymi standardy takie jak dwufazowość, teletransmisje i symulacje przyskórną.

Pan Jarosław Kozłowski – radny zwrócił się z pytaniem, który z nich jest najbardziej niezawodny.

Pan Grzegorz Wasilewski – Dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego SP ZOZ odpowiedział, że w tej chwili mają dwa typy defibrylatora: LIFEPAK i ZOLL i raczej nie ma z nimi kłopotów. Dodał, że jest to drogi sprzęt, corocznie poddawany jest przeglądowi, który kosztuje około 700 złotych. Stwierdził, że jest to skomplikowany sprzęt elektroniczny, ale jest nastawiony na działanie w warunkach trudnych.

Pan Jan Kleczyński – radny zaproponował by Komisja sformułowała wniosek do Pana Prezydenta, aby w budżecie na rok 2008 przewidział jeszcze kwotę na zakup defibrylatorów.

Pan Maciej Borysewicz – radny stwierdził, że chciałby zwrócić uwagę na zachowanie odpowiedniego tempa w tej sprawie, bo jak wiadomo niedługo będzie miała posiedzenie Komisja Finansów, która przekaże Panu Prezydentowi ostateczne wnioski budżetowe do zamknięcia budżetu. Podkreślił, że za niecałe 2 tygodnie będzie głosowanie nad projektem budżetu, wobec tego jeżeli Komisja chce pomóc to musi nadać temu tempo. Zastanawia się czy Komisja powinna wnioskować o całą kwotę, czy też zostawić Panu Prezydentowi „furtkę”, bo 120 tys. zł może być dla Niego nie do przyjęcia.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zwracając się do Pana Grzegorza Wasilewskiego stwierdziła, że jego firma jest samodzielna. Jest to samodzielny, publiczny zakład. Zapytała czy Pan Dyrektor zwracał się do organu założycielskiego, czyli Marszałka o zakup nowoczesnego defibrylatora, kiedy się zwracał i jeżeli tak to jaką odpowiedź otrzymał?

Pan Grzegorz Wasilewski – Dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego SP ZOZ odpowiedział, że zwracał się do Pana Marszałka ale o zakup 6 w pełni wyposażonych ambulansów na kwotę 1mln 800 tys. zł.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zapytała czy zwracał się o zakup defibrylatorów.

Pan Grzegorz Wasilewski – Dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego SP ZOZ odpowiedział, że nie zwracał się do Pana Marszałka o zakup defibrylatorów.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zapytała jak się przedstawia wynik finansowy Stacji Pogotowia?

Pan Grzegorz Wasilewski – Dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego SP ZOZ odpowiedział, że bilansuje się. Ma niewielki dodatni wynik finansowy za rok 2007.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że wiadomo, że Stacja Pogotowia Ratunkowego nie jest miejską Stacją Pogotowia tylko Wojewódzką. Zapytała ile razy w miesiącu przy wyjazdach jest używany defibrylator.

Pan Grzegorz Wasilewski – Dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego SP ZOZ odpowiedział, że przynajmniej raz dziennie na każdy zespół, co daje około 30 razy.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zapytała czy Pan Dyrektor próbował kiedykolwiek zwracać się, poza Panem Prezydentem Miasta, do innego darczyńcy.

Pan Grzegorz Wasilewski – Dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego SP ZOZ odpowiedział, że zwracał się do poszczególnych starostw.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zapytała do kogo i kiedy się zwracał.

Pan Grzegorz Wasilewski – Dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego SP ZOZ odpowiedział, że 2 czy 3 lata temu zwracał się do Starostwa w Zambrowie.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że to jest Stacja Wojewódzka więc jest kilka miast, które też mogłyby uczestniczyć.

Pan Grzegorz Wasilewski – Dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego SP ZOZ wyjaśnił, że zespoły te działają tylko i wyłącznie na terenie miasta i Powiatu Łomżyńskiego.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że tego to już nikt z radnych, ani Pan Prezydent sprawdzał nie będzie. Zapytała do kogo na terenie województwa zwracał się Pan Dyrektor.

Pan Grzegorz Wasilewski – Dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego SP ZOZ odpowiedział, że zwracał się do starostw.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zapytała, kiedy Pan Dyrektor zakupił jakikolwiek sprzęt medyczny do swojego zakładu.

Pan Grzegorz Wasilewski – Dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego SP ZOZ odpowiedział, że rok temu został zakupiony ambulans, który jeździ w Łomży.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że tak jak radni tak i ona przychyla się do formułowanych wcześniej wniosków i proponuje żeby miasto mogło zafundować zakup jednego defibrylatora. Pan Prezydent na Komisji Finansów przychylnie się do tego ustosunkował i taki jeden defibrylator na pewno zakupi. Potrzebne są 3 defibrylatory więc proponuje Panu Dyrektorowi aby zwrócił się do innych jednostek np. do Zambrowa, Piątnicy, Zbójnej. Wiadomo, że defibrylatory są potrzebne, ale budżet łomżyński też nie jest gumowy.

Stwierdziła, że Komisja skieruje wniosek do Pana Prezydenta. Do tego wniosku Pan Prezydent się ustosunkuje. Z tego co zasugerował wie, że takie pieniądze będą zabezpieczone ale najprawdopodobniej na jeden defibrylator, a może Pan Prezydent zmieni zdanie.

Następnie poddała pod głosowanie wniosek następującej treści:

Komisja Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia zwraca się do Pana Prezydenta z prośbą o pozytywne ustosunkowanie się do prośby Pana Dyrektora Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego SP ZOZ w Łomży”.

W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za.

 

Ad. 3

 

Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej stwierdził, że okres przedświąteczny jest specyficzny. Co roku w tym okresie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zakupuje i przekazuje dzieciom paczki świąteczne. Dodał, że tym roku takie paczki otrzyma około 633 dzieci z tym, że 530 paczek będzie w oparciu o budżet miasta, 70 paczek ze środków TPD i 33 paczki będą finansowane przez Radę Osiedla Nr 12. Poinformował, że te 530 paczek będzie wręczane w odświętnej oprawie. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej wszedł w kontakt z Wyższą Szkołą im. B. Jańskiego i tam studenci pomogą w ramach w ramach wolontariatu. Szkoła ta zapewnia salę i w związku z tym będzie można wręczyć jednorazowo 530 paczek w takiej odświętnej oprawie. Dodał, że Komisja otrzyma zaproszenie na tą uroczystość.

Dodatkowo około 620 rodzin otrzyma zasiłki celowe na żywność świąteczną. Są to przeważnie rodziny, gdzie występuje więcej niż jedno dziecko. Paczki żywnościowe w oparciu o fundusz przeciwalkoholowy otrzyma 53 rodziny. Są to paczki skierowane do rodzin, gdzie jedno z rodziców nadużywa alkoholu.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zapytała jaka jest wartość takiej paczki.

Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wyjaśnił, że w tej chwili wartość paczki jest jeszcze ustalana, ale będzie to w granicach 35-40 zł na jedną paczkę. Wartość paczki żywnościowej będzie oczywiście wyższa, bo będzie to uzależnione od składu rodziny tzn. im większa rodzina tym większa wartość paczki. MOPS wszedł w kontakt z hurtowniami, które takie paczki od razu przygotują , dostarczą do ośrodka i trafią one do rodzin.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.

Pani Wanda Mężyńska – radna zapytała czy w tych paczkach dla dzieci oprócz słodyczy będzie mąka, cukier itp.

Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wyjaśnił, że takich produktów nie będzie, bo są to typowe paczki świąteczne dla dzieci i będą same słodycze.

Pani Agata Gołaszewska - radna stwierdziła, że pomysł jest bardzo dobry i bardzo dobrze, że tyle dzieci dostanie paczki, ale zastanawia się czy te wszystkie dzieci przyjdą.

Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wyjaśnił, że tak jak co roku wiadomo, że nie wszyscy rodzice z dziećmi zgłoszą się w dniu kiedy jest uroczyste wręczenie. Paczki można później odebrać w MOPS i naprawdę w ciągu najbliższych 2 czy 3 dni zawsze są odbierane.

Pan Jan Kleczyński – radny zapytał ile w mieście jest w tej chwili dzieci, które kwalifikują się do otrzymania paczki, a więc ich rodzice spełniają kryteria dochodowe. Jaka pula środków jest przeznaczona na zasiłki celowe tzw. świąteczne.

Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej odpowiedział, że ponad 100 tys. zł pójdzie na żywność. Są to ogromne kwoty, bo w zależności od wielkości rodziny paczki będą miały wartość od 150-400 zł. Do otrzymania paczki w tej chwili kwalifikuje się 600 dzieci.

Pani Bogumiła Oblryś – radna zapytała w jakim wieku są dzieci, którym przysługują paczki?

Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wyjaśnił, że paczki przysługują dzieciom w wieku od 3 do 14 lat.

Pani Wanda Mężyńska – radna zwróciła się z pytaniem przy jakim dochodzie rodzinie należy się zasiłek celowy.

Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wyjaśnił, że rodzina kwalifikuje się do wszelkiej pomocy jeżeli dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 351 zł.

Pan Jan Kleczyński – radny zapytał czy tam gdzie sytuacja jest rozpoznana, bo wiadomo, że rodzina środki jakie otrzymuje bardzo często przeznacza na alkohol nie lepiej by było dać talony.

Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej odpowiedział, że w takich sytuacjach jest to przekazywane w talonach.

Pani Bogumiła Oblryś – radna zwróciła się z pytaniem czy, i o ile wzrosła liczba osób potrzebujących wsparcia.

Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy są to minimalne wahania. Jednego roku jest 100 rodzin więcej, drugiego 100 mniej.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że 100 tys. zł z budżetu miasta to bardzo dużo. Dodała, że przed świętami ludzie bardzo chętnie w dużych sklepach spożywczych wrzucają do koszy artykuły spożywcze np. czekolady, cukier, czy makaron. Zapytała czy jest możliwe od strony prawnej żeby cos takiego MOPS uruchomił na terenie miasta, byłoby wtedy świadczenie dla tych rodzin, a mniej pieniędzy poszłoby z budżetu.

Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wyjaśnił, że jeżeli chodzi o produkty żywnościowe to trzeba mieć odpowiednie warunki składowania. Poza tym nie należy pewnych zadań odbierać organizacjom pozarządowym. One prowadzą zbiórki charytatywne i często jest tak, że później te organizacje występują do MOPS o wskazanie rodzin, którym ta pomoc jest potrzebna. MOPS udostępnia nazwiska i ta pomoc tam trafia.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że dobrze, że jest ta suma pieniędzy z miasta. Należy włączać w jak najszerszy udział organizacje pozarządowe do współpracy. Dodał, że jeżeli będzie taka wola, żeby zejść ze 100 tys. zł do 50 tys. zł, to można tak zrobić , ale on nie zmniejszałby tej kwoty.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji podkreśliła, że nie miała na myśli zmniejszania tej kwoty tylko to, że zwykle to co się da to i tak zawsze jest mało. Najlepiej jak się daję „wędkę”. W sklepie, do którego chodzi po prostu stoi ogromny kosz i kto chce wrzuca. Dodała, że jest tylko dosyć duża informacja i naprawdę ludzie chętnie wrzucają.

 

Ad. 4

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.

Pani Wanda Mężyńska – radna stwierdziła, że zaniepokoiła się tym, że Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wydano tylko 2 negatywne opinie i to ze względu na odległość od obiektu chronionego. Jeżeli chodzi o kontrole, które są przeprowadzane, to czy rzeczywiście to dotyczy tylko dwóch przypadków kiedy odebrano koncesje.

Pan Wiesław Jagielak – Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wyjaśnił, że w tych przypadkach faktycznie stwierdzono sprzedaż alkoholu osobom nieletnim.

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że istotą każdego problemu jest właściwa diagnoza, a kiedy ją mamy to użycie środków, aby przeciwdziałać niepokojącym zjawiskom, które się pojawiają na terenie miasta. Dodał, że na str. 13 ŁPPiRPAoPS w punkcie V „PRIORYTETOWE ZADANIA DO REALIZACJI W 2008 ROKU WYNIKAJĄCE Z DIAGNOZY I WNIOSKÓW” zapisane jest w ppkt. 4”Ograniczenie dostępności alkoholu i substancji psychoaktywnych oraz promowanie zdrowego stylu życia”. Stwierdził, że brakuje mu tu podstawowej rzeczy, a mianowicie załącznika, który mówi o katalogu obiektów chronionych i odległości od tych obiektów chronionych. Wie, że Rada którejś kadencji pokusiła się o zmniejszenie odległości ze 100 do 90 metrów, i w ten sposób klika podmiotów zbliżyło się do obiektów chronionych. Skoro jest taki zapis i chcemy w sposób zdecydowany podejmować te działania to załącznik powinien być dołączony do ŁPPiRPAoPS żeby Komisja miała możliwość wypowiedzenia się na ten temat.

Pani Anna Bigiej – Stanowisko ds. Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej stwierdziła, że katalog opracowuje Wydział Spraw Obywatelskich, natomiast w załączniku na 2 są zasady ograniczania dostępności napojów alkoholowych.

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że jest to istotna sprawa, która przesądza w momencie lokalizacji przez MKRPA. Dodał, że kiedy wpływa wniosek Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jedzie w teren i sprawdza czy ten obiekt znajduje się w tej odległości, czy też nie. Skoro Wydział Spraw Obywatelskich podlega Panu Prezydentowi i tego nie załączył, to on pyta dlaczego? Uważa, że to powinny być działania faktyczne, a nie pozorowane.

Następnie stwierdził, że jest 158 punktów sprzedaży na terenie miasta, a w ciągu roku było przeprowadzonych 76 kontroli.

Pan Wiesław Jagielak - Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wyjaśnił, że te dane są na dzień 30 czerwca, natomiast na dzień 30 listopada tych kontroli było 135.

Pan Jan Kleczyński – radny zwrócił się z pytaniem ile działań spośród tych 377 podejmowanych przez Ośrodek Interwencji Kryzysowej ma faktyczny związek z nadużywaniem alkoholu.

Pan Wiesław Jagielak – Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wyjaśnił, że nie zna dokładnej liczby, bo tutaj są zarówno sprawy przemocy jak i alkoholu. Przeważnie przemoc występuje w ścisłym połączeniu z nadużywaniem alkoholu. Można przyjąć, że z tych spraw 80-90 % dotyczy nadużywania alkoholu.

Pan Jan Kleczyński – radny zwrócił się z pytaniem ile osób skorzystało z formy pomocy „Udzielanie schronienia osobom najbardziej potrzebującym – prowadzenie hostelu”.

Pan Wiesław Jagielak – Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odpowiedział, że z tej formy pomocy skorzystała jedna bezdomna kobieta i cztery rodziny.

Pani Bogumiła Oblryś – radna zgłosiła wniosek o przesyłanie do szkół informacji dotyczących terminu składania wniosków do programu profilaktyki.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że zasada jest taka, że pieniądze z tego programu są zabezpieczone i mają służyć również dla szkół. Konkurs jest ogłaszany na stronie internetowej i nie ma oddzielnego pisma do każdej szkoły. Trzeba tego terminu pilnować i pisać wnioski. Dodał, że wnioski muszą być składane, bo nie ma innej formy rozdzielenia. Będą jeszcze dyskutować w jaki sposób ten konkurs ogłaszać i w jakiej formie będą składane wnioski, ale zasada jest taka, że trzeba zajrzeć na stronę internetową, odczytać informacje i złożyć wniosek.

Pani Agata Gołaszewska – radna stwierdziła, że jeżeli poinformujemy szkoły to w takim razie co ze stowarzyszeniami, klubami. Dodała, że jeżeli jedni będą poinformowani, a drudzy nie to będzie niezgodne z prawem. Można ewentualnie, gdy już wchodzi konkurs umieścić na stronie głównej, a nie w zakładce informację o konkursie i kto będzie zainteresowany to wejdzie.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta odpowiadając na pytanie radnego Kleczyńskiego stwierdził, że katalog obiektów chronionych jest utworzony i uchwalony przez Radę. Tworząc ten program radzili się Radcy Prawnego, który zasugerował żeby tego nie zamieszczać, bo jest na to oddzielna uchwała i można do tego zajrzeć.

Pani Anna Bigiej – Stanowisko ds. Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej stwierdziła, że na stronie 18 ŁPPiRPAoPS w punkcie 2 jest zapis:Zgodnie z art. 12 pkt 2 Ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U.02.147.1231 – tekst jednolity ze zmianami/ Rada Miasta określa w odrębnej uchwale zasady usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Łomży i kierując się zasadą ograniczenia dostępności alkoholu określa obiekty chronione na terenie miasta” czyli tu jest katalog obiektów chronionych i jednocześnie odległość.

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że skoro w ŁPPiRPAoPS na rok 2008 mamy taki zapis, że będziemy ograniczać dostępność alkoholu to wydaje się słuszne aby przywrócić odległość 100 metrów, która funkcjonowała we wcześniejszej uchwale, a nie 90 metrów.

Następnie poprosił aby było to tematem kolejnego posiedzenia czyli by Komisja zajęła się uchwałą, która określa katalog obiektów chronionych oraz odległość obiektów chronionych od punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że Łomżyński Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej przeglądany z roku 2008 i 2007 jest jak gdyby powielony. Czas nie stoi w miejscu, a Łomżyński Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej stanął w miejscu. Zwróciła się do Pana Wiesława Jagielaka z pytaniem czy tabliczki informacyjne o zakazie sprzedaży alkoholu oraz jego szkodliwości są umieszczone w niewidocznym miejscu. Czy były jakieś działania żeby były umieszczane w widocznym miejscu?

Pan Wiesław Jagielak – Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wyjaśnił, że jeżeli podczas kontroli MKPRA stwierdza brak takich wywieszek jak „ Alkohol szkodzi zdrowiu”, „Młodzieży do lat 18 alkoholu nie sprzedajemy”, „ Nie sprzedajemy na kredyt i pod zastaw” to wpisuje to w protokół. Dodał, że później dana jednostka musi zawiadomić o usunięciu tych usterek.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zapytała, czy były tam ponowne kontrole.

Pan Wiesław Jagielak – Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odpowiedział, że na pewno będą ponowne kontrole.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że dane za pierwsze półrocze odnośnie spożycia alkoholu, przemocy w rodzinie i narkotyków są bardzo niezadowalające ponieważ sięgają one cyfr rocznych za ubiegły rok. Dodała, że przeglądając pierwszy raz cieszyła się, że się zmniejszyło i jest lepiej, ale doczytała, że to są dane za I półrocze. Uważa, że na podstawie tych diagnoz należy wyznaczyć dodatkowe strategie, kierunki realizacji Programu na rok 2008. W Łomżyńskim Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na stronie 14 są „zadania konieczne do realizacji” w punkcie 1 proponuje zapis: “Edukacja rodziców i wychowawców w zakresie: agresja wsród dzieci i młodzieży, źródła zagrozenia, przeciwdziałanie; dziecko w świecie uzależnień; dziecko w cyberprzestrzeni- internet, gry komputerowe i sieciowe,” Stwierdziła, że Program jest przestarzały i trzeba go koniecznie zmodernizować. Poinformowała, że dzisiaj rozmawiała z Panem Profesorem Mariuszem Jędrzejko, tym który miał w Łomży konferencje. Zrobił to dla naszego miasta bezpłatnie. Pan Profesor jest otwarty na działanie. Zapytała ile będzie kosztował taki wykład. Odpowiedział, że taki wykład kosztuje 1000 zł. Najlepsze i najskuteczniejsze by to było przed wywadówkami szkolnymi dla rodziców, żeby był taki wykład. Rodzice, mało wiedzą w tym temacie a dzieją się rzeczy złe. Z tych danych za pół roku wynika, że nie jest lepiej, a jest coraz gorzej. Chciałaby najpierw usłyszeć zdanie Pana Prezydenta czy jest otwarty na to działanie, bo będą rozpisywane konkursy, a nie jest to drogie zadanie.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że spotakanie pedagogów miało na celu skupienie wszytskich środowisk łomżyńskich. Podkreslił, że te tematy są poruszane. Słyszy od Pani Przewodniczącej, że była już rozmowa o cenie itd. Nie broni o tym rozmawiać, ale otwarcie mówi, że nie ma sensu rozmawaić o pieniądzach. Stwierdził, że nawiązał z nimi wspólpracę, przyjadą do Urzędu i będą rozmawiać na ten temat. Będzie rozmawiał z osobą, która przewodniczy wszystkim pedagogom, a tym samym będzie angażować wszystkie szkoły. Jest to Pani Kozłowska ze Szkoły Podstawowej Nr 7. Zastanowią się nad tym w jaki sposób wspólny program napisać, czy to napisze fundacja, czy napiszą poprzez poszczególne szkoły i wtedy ich zaangażują do realizacji tego. Podkreślił, że bedą wspólpracować z tą fundacją. Do tej pory współpracowali z Gdańskiem, którego też nie odrzuacają i cały czas będą rozszerzać te działania. Po zatwierdzeniu ŁPPiRPAoPS i budżetu musi mieć spotkanie z przedstawicielami szkół i spróbuje ogarnąć to wszystko. Podkreślił, że formy 1000 zł na jedną szkołę nie przyjmie, bo jest ona za droga.

Co do zapisu to może być rozszerzony, mu to nie przeszkadza bo będą dalej poszukiwac metod i to rozszerzać .

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że została chyba źle zrozumiana. Nie chodzi o to nazwisko, a o temat. Z tego co wie żaden profesor za tańszą cenę nie zrobi wykładu.

Dodała, że chodziło jej tylko o problem: ”agresja wsród dzieci i młodzieży, źródła zagrozenia, przeciwdziałanie; dziecko w świecie uzależnień; dziecko w cyberprzestrzeni- internet, gry komputerowe i sieciowe”, a wniosek jest następujący:

Edukacja rodziców i wychowawców w zakresie: agresja wsród dzieci i młodzieży, źródła zagrozenia, przeciwdziałanie; dziecko w świecie uzależnień; dziecko w cyberprzestrzeni- internet, gry komputerowe i sieciowe”. Podkreśliła, że absolutnie nie chodziło jej o to kto to ma personalnie prowadzić. Pan Prezydent ma pieniądze, władzę w Ratuszu, to zdecyduje kto to ma być. Jest to potrzebne ponieważ dane zawarte w Programie są według niej i pozostałych radnych bardzo niezadowalające.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta podkreślił, że chciałby aby na posiedzeniu Komisji nie padało takie stwierdzenie, które wynika z wypowiedzi Przewodniczącej, że praktycznie nic się nie robi.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że nic takiego nie powiedziała. Natomiast powiedziała, że trzeba to rozszerzyć, bo program jest powielany. Zadania z roku 2007 i 2008 się nie zmieniły.

Pani Anna Bigiej – Stanowisko ds. Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej stwierdziła, że nieprawdą jest, że Program na 2008 rok jest plagiatem ŁPPiRPAoPS na rok 2007 ponieważ te zadania muszą być zawarte. Program jest skonstruowany na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alokoholizmowi i te zadania muszą być. Nie można umieszczać innych niż wskazuje ustawa. Poruszany jest przedewszystkim problem alkoholizmu, narkomanii i przemocy w rodzinie. Zwróciła uwagę, że agresja jest powiązana z przemocą, a o cyberprzestrzeni w ustawie nic nie ma, więc nie wie czy to nie będzie błąd z naszej strony, wpisywać cyberprzestrzeń konkretnie tutaj do tego Programu. Można to określić ogólnie jako patologie społeczne i wtedy będzie bezpieczniej. Raz jeszcze podkreśliła, że zadania wpisane do Programu muszą się powielać. Poinformowała, że miasto Łomża jest od stycznia 2007 roku w sieci gmin wiodących. Wysyłane są tam sprawozdania z tego co robi miasto w zakresie ustawy o wychowaniu w trzeźwośći. Został przyznany nam statut sieci gmin wiodących, a to jest sieć ogólnopolska więc uważa, że jeżeli chodzi o Program to dobrze działa.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że trudno żeby Pani Anna Bigiej mówiła sama przeciw sobie.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że jest gotów postawić pewien problem na sesji, poddać go pod dyskusje i niech radni przegłosują pewne sprawy, bo Pani Przewodnicząca mówi, że Pani Anna Bigiej mówi przeciwko sobie.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji podkreśliła, że nie tak powiedziała. Powiedziała, że trudno żeby Pani Anna Bigiej mówiła sama przeciwko sobie.

Pani Bogumiła Oblryś – radna stwierdziła, że ustawa do czegoś zobowiązuje. Nie można wychodzić z takiego założenia, że osoby które fachowo się tym zajmują zrobiły jakiś błąd merytoryczny.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że tego nikt nie powiedział. Dodała, że należy rozszerzyć ten punkt o to zadanie i zgłosiła wniosek. Jeżeli wniosek będzie przyjęty przez Komisję, to Radca Prawny oceni czy jest zgodny z ustawą.

Pani Bogumiła Oblryś – radna zaproponowała aby zapisEdukacja rodziców i wychowawców w zakresie pomocy młodzieży w utrzymaniu abstynencji “ rozszerzyć o zagrożenia dotyczące wszelakich uzależnień. Stwierdziła, że rozszerzenie o zapis poruszający sprawy cyberprzestrzeni będzie ze strony Komisji niepoważny.Można zachować to z akcentem dotyczącym internetu i zapisać “inne zgrożenia w stosunku do młodego człowieka”.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że zapis ogólny to już w Programie mamy “patologie społeczne”. Każdy wniosek zanim ŁPPiRPAoPS będzie przegłosowany musi trafić do Radcy Prawnego. Podtrzymuje swój wniosek.

Pani Agata Gołaszewska – radna stwierdziła, że gdy czyta “Zadania do realizacji w 2008 roku” to nie ma tam podstawy statutowej. Na podstawie analizy, którą rok temu firma zrobiła w mieście Łomża zostały zawarte priorytety do realizacji w naszym mieście. Stwierdziła, że to o co wnioskuje Przewodnicząca nie koliduje z ustawą, to jest rozszerzenie pierwszego punktu o jeszcze jakieś następstwa picia alkoholu.

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że to o co wnosi Pani Przewodnicząca koliduje z ustawą.

Pani Anna Bigiej – Stanowisko ds. Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej stwierdziła, że gdy jest ogłaszany konkurs ofert brane są pod uwagę przede wszystkim alkohol, narkomania i przemoc.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta dodał, że na podstawie tych zapisów tworzone są później programy do realizacji. Pojawi się problem z przyznawaniem pieniędzy, bo ze względu na ustawę nie będzie można ich przyznać. Zapytał dlaczego nie można bazować na zapisie ogólnym?

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że ogólny zapis już jest.

Pani Wanda Mężyńska – radna zgłosiła wniosek o rozszerzenie zapisu “Edukacja rodziców i wychowawców w zakresie pomocy młodzieży w utrzymaniu abstynencji” o słowa “i innych zagrożeń”.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie swój wniosek aby w “Zadaniach koniecznych do realizacji” zapis w punkcie 1 brzmiał:

Edukacja rodziców i wychowawców w zakresie uzależnień dziecka: internet, gry komputerowe i sieciowe”.

W wyniku głosowania – 1 głos za, 1 przeciw , 4 wstrzymujące - Komisja wniosek odrzuciła.

Następnie poddała pod głosowanie wniosek Pani Wandy Mężyńskiej o rozszerzenie zapisu “Edukacja rodziców i wychowawców w zakresie pomocy młodzieży w utrzymaniu abstynencji” o słowa “i innych zagrożeń”.

W wyniku głosowania 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym Komisja wniosek przyjęła.

 

Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania projekt

Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2008 rok wraz z w/w wnioskiem przyjęła 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym.

 

Ad. 5

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zapoznała Komisję z treścią pism:

  1. w sprawie cen podmiejskich biletów autobusowych.

  2. Pana Józefa Myślińskiego w sprawie mieszkania komunalnego.

 

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie Komisji.

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 28 sty 2008 13:42
  • Data opublikowania: poniedziałek, 28 sty 2008 14:04
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:39
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej