Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 20 posiedzeniu w dniu 22 listopada 2007 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
 
  1. Analiza projektu budżetu miasta na 2008 rok.

  2. Sprawy różne.

 

 

Ad. 1

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że w planie dochodów w rozdziale 70005 „Gospodarka gruntami i nieruchomościami” zaplanowano przychody na poziomie 95,6 % wykonania planu za rok 2007. Zwrócił się z pytaniem dlaczego jest takie ostrożne zaplanowanie przychodów.

Pani Teresa Morawska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że wynika to głównie z wpływów z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności. W tym roku była to duża kwota, natomiast w następnym roku Pani Rzędarska przewiduje te wpływy na kwotę 700 tys. zł czyli o 350 tys. zł mniej.

Pani Wanda Mężyńska - radna stwierdziła, że poprosiła o wyjaśnienie dlaczego w rozdziale 85201”Wpływy od rodziców z tytułu odpłatności za utrzymanie dzieci w placówkach opiekuńczo wychowawczych” przewidywane wykonanie na 2007 rok wynosi 5200 zł, a plan na rok 2008 to 1200 zł.

Pani Teresa Morawska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że to są dzieci, które są w pogotowiu opiekuńczym, bo uciekają z domu. Są z naszego terenu i do czasu odebrania przez rodzica przebywają w placówce. Rodzice odbierając dziecko ponoszą odpłatność za te kilka dni kiedy dziecko znajdowało się w placówce. Nigdy nie można przewidzieć ile będzie środków z tego tytułu.

Pan Jan Kleczyński – radny zwrócił się z pytaniem dlaczego w rozdziale 85154 plan wydatków założono na niższym poziomie od planu na rok 2007.

Pani Teresa Morawska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że kwota na przeciwdziałanie alkoholizmowi strona dochodowa czyli wpływy z koncesji za sprzedaż alkoholu musi się równać na etapie planu. Planowane jest 750 tys. zł wpływu i tyle jest przeznaczone na dochody. W ubiegłym roku bardzo dużo środków nie było wykorzystanych na koniec roku i stąd ta kwota, bo na etapie planu też było 750 tys. zł. W marcu uchwałą Rady była przenoszona kwota 196 tys. zł.

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że na etapie planowania była kwota 753 tys. zł, a tutaj jest 750 tys. czyli jest mniejsza kwota niż na etapie planowania.

Pani Teresa Morawska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że po zmianach jest wyższa.

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że w 2007 roku złożono jedynie na 79,2 % wykonania. Były to również bardzo ostrożne prognozy.

Pani Teresa Morawska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że nie są to tylko wolne środki, ale jeszcze uchwałą Rady w marcu wprowadzana jest kwota, która wynika z ponadplanowych przychodów z koncesji na sprzedaż napojów alkoholowych. Jeżeli zakładają na etapie planu, że te przychody wyniosą 750 tys. zł, a są wyższe to ta kwota też musi być potem przeznaczona na przeciwdziałanie alkoholizmowi.

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że zastanawia się dlaczego tak ostrożnie się kalkuluje w części dochodowej i wydatkowej. W niektórych jest doszacowanie takie jak potrzeba, a w innych bardzo ostrożne.

Pani Teresa Morawska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że narazie nie mają takich wskazań, że ta kwota będzie wyższa.

Pan Jan Kleczyński – radny zapytał dlaczego w rozdziale 85226 „Ośrodki adopcyjno-opiekuńcze” jest tylko 70 % poziomu wykonania i jakie było zapotrzebowanie?

Pani Teresa Morawska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że wszystkie potrzeby są zabezpieczone. W tym roku Ośrodek adopcyjno – opiekuńczy zmieniał swoją siedzibę. Przenosił się z ulicy Dwornej do PG Nr 3. Dostał 150 tys. zł na przygotowanie pomieszczeń. W tym roku remont nowej siedziby się skończy, budynek jest wyposażony i dlatego ta kwota jest mniejsza.

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że w rozdziale 85212” Świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego tutaj jest również poziom 82,4 % wykonania za rok 2007.

Pani Teresa Morawska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że całość świadczeń rodzinnych jest finansowana z dotacji budżetu państwa. W tym roku jest to 16 mln. 900 zł. Z kwoty około 4 mln. można zrezygnować, bo ta kwota jest po prostu za wysoka. Podlaski Urząd Wojewódzki dzieli tą kwotę w stosunku do liczby mieszkańców, w zależność od kwoty jaką dostanie z budżetu państwa. W tamtym roku otrzymaliśmy bardzo dużo. Napisaliśmy pismo, że nie wykorzystamy tej kwoty, bo jest z wysoka. W następnym roku jest 13 mln. 918 tys. zł. Mają nadzieję, że wystarczy na zaspokojenie wszystkich potrzeb.

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że analizował podwyżki płac w sferze pomocy społecznej i wyszło mu, że niektórzy pracownicy otrzymaliby 12 % a nawet więcej, bo w DPS jest to 18,3 %.

Pani Teresa Morawska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że żeby obliczyć wzrost na samą podwyżkę trzeba odjąć nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne.

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że w Ośrodku adopcyjno- opiekuńczym jest tylko 8,5 % i miałby taki wniosek żeby wszystkie podmioty, które działają w sferze pomocy społecznej otrzymały jednakową podwyżkę.

Pani Teresa Morawska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że dla wszystkich jest zaplanowana podwyżka w wysokości 6 %, a pozostały wzrost wiąże się z odprawami emerytalnymi i nagrodami jubileuszowymi, i jest to oddziela kwota skalkulowana na ten cel.

Pan Jan Kleczyński – radny zapytał czy jest gdzieś taka informacja projekcie budżetu.

Pani Teresa Morawska – Kierownik Oddziału Budżetu odpowiedziała, że budżet był tak kalkulowany, żeby we wszystkich jednostkach było 6 %. Obligatoryjnie dla wszystkich jest 6 %. Jest to podwyżka inflacyjna, tak budżet państwa zakładał wzrost wynagrodzeń.

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że na stronie 162 w projekcie budżetu w dziale 630 jest zapis „Tereny sportowo – rekreacyjne nad Narwią (dokumentacja i wykup gruntów)”. Z tego co się orientuje, to był konkurs na opracowanie projektu i dokumentacji. W ramach tego konkursu został wyłoniony jeden z projektów architekta z Warszawy. Teraz widzi, że z powrotem wraca się do dokumentacji i tych spraw planistycznych.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że był ogłoszony przetarg, który nie doszedł do skutku.

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że w ramach konkursu w Ratuszu wisiały plany zagospodarowania bulwarów nad Narwią. Były wypłacone pieniądze jako nagroda i to wszystko niewiadomo gdzie poszło i z powrotem się do tego wraca.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że nie odpowie na to pytanie ponieważ musi się do tego ustosunkować merytoryczny Prezydent.

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że w projekcie budżetu zapisana jest budowa boisk przy SP 7, SP 4, SP 2 i PG 3. Na każde boisko zapisana jest kwota 300,000 zł. Zapytał czy kwota 300,000 zł wystarczy na budowę boiska w takim zakresie jak to jest opisane w projekcie budżetu.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że będą się starać o dofinansowanie na te projekty z Ministerstwa. Są świadomi, że na wszystkie nie dostaną. Jeżeli będzie brakująca suma do danego boiska, to są utworzone rezerwy i będzie można z nich korzystać, a dodatkowo mogą otrzymać zwrot z Ministerstwa.

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że na stronie 166 projektu budżetu jest mowa o Łomżyńskim Centrum Kultury. Na dokumentację techniczną jest zapisana kwota 200 tys. zł. Zapytał czy to dotyczy tej koncepcji, która była przedstawiana radnym na specjalnej sesji.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta odpowiedział, że to dotyczy tej koncepcji.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że bardzo cieszy się, że Komisja tak prężnie pracowała i 200 tys. zł w projekcie budżetu jest wpisane na przygotowanie dokumentacji i budowę zespołu otwartych, ogólnodostępnych stref rekreacji dziecięcej na terenie miasta. Zadanie to było wpisane w plan pracy Komisji, a potem niejednokrotnie wracało na obrady Komisji. Podziękowała Panu Prezydentowi w imieniu Komisji.

Dodała, że przeglądając projekt budżetu nie ma większych uwag i wniosków, poza jednym. W rozdziale 85154 „Przeciwdziałanie alkoholizmowi” jest zapis „zakup usług pozostałych / w tym opłata za opinie biegłego – 15 000 zł/”. Proponuje, aby z tej kwoty wziąć 20 tys. zł i wpisać w zadania budżetowe na rok 2008 następujące zadanie: „Opłata za udostępnienie i ochronę dla dzieci i młodzieży boisk szkolnych i sal gimnastycznych wskazanych przez Pana Prezydenta w okresie ferii i wakacji”. Stwierdziła, że nie musi to być jednocześnie otwarte we wszystkich szkołach w czasie ferii czy wakacji. Wie, że będzie lodowisko, ale nie wszystkie dzieci tam się pomieszczą i nie wszystkie będą mogły tam być. Potrzebne jest także coś takiego jak gra w tenisa, czy w siatkówkę. W innych miastach samorządy cos takiego już zrobiły. Podkreśliła, że bardzo dobrze by było coś takiego zrobić, bo zapobiega to patologii czy też odrywa dzieci od gier komputerowych.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępcy Prezydenta Miasta wyjaśnił, że nie trzeba przygotowywać nakładów finansowych, bo zostanie to zrobione sumptem tego budżetu, który jest ułożony w szkołach. Jest taka możliwość żeby nauczyciela zająć na jeden dzień podczas ferii. Nie trzeba za to dodatkowo płacić nauczycielom. Zostanie włączone boisko przy SP Nr 5, na okres zimowy będzie lodowisko, są wyremontowane sale gimnastyczne, które mają służyć dzieciom i być otwarte w ferie. Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że jest utworzona lista indykatywna m.in. obejmująca rozbudowę i modernizację stadionu, czy miasto ma już potwierdzone środki z Urzędu Marszałkowskiego.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępcy Prezydenta Miasta odpowiedział, że nie ma, natomiast ma zabezpieczoną pewną sumę na następny rok.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zaproponowała, aby w dniu dzisiejszym zaopiniować projekt budżety miasta na 2008 rok.

 

Komisja nie zgłosiła uwag i w wyniku głosowania jednogłośnie (4 głosami za) pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu miasta na 2008 rok w działach merytorycznie podległych Komisji.

 

Ad. 2

Pan Jan Kleczyński – radny skierował do Pana Prezydenta zapytanie dotyczące bulwarów. Czy zarzuca się koncepcję wyłonioną w trakcie konkursu i przystępuje do nowej koncepcji zagospodarowania bulwarów.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji poruszyła sprawę sklepików szkolnych: narzucanych marży i sprzedawanych tam artykułów. Zapytała Pana Krzysztofa Choińskiego – Zastępcy Prezydenta Miasta czy chciałby się tym zająć, czy też ma się tym zająć Komisja.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępcy Prezydenta Miasta stwierdził, że na pewno nie zajmie się tym Prezydent, bo od tego są inne instytucje. Wie, że jeżeli jest organizowany sklepik to Sanepid przychodzi, odbiera i co jakiś czas prowadzi kontrole. Specjalna instytucja zajmuje się kontrolą produktów. Jeżeli Pani Przewodnicząca uważa, że jest rzeczywiście źle to prosi pisać do odpowiednich instytucji.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że mogłaby być inna forma tych sklepików. Niekoniecznie wpuszczać kogoś z takim handlem do szkoły. Kiedyś dzieci ze starszych klas, które miały dobre oceny z matematyki prowadziły takie sklepiki.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępcy Prezydenta Miasta stwierdził, że na dzień dzisiejszy nie ma takiej możliwości. Trzeba nad tym pomyśleć.

 

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie Komisji.

 

 

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 28 sty 2008 13:33
  • Data opublikowania: poniedziałek, 28 sty 2008 13:41
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:45
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej