Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 13 posiedzeniu w dniu 21 sierpnia 2007 roku

Komisja realizowała następujacy porządek dzienny:

1.      Informacja o stanie bezpieczeństwa w placówkach oświatowych miasta Łomża i wokół nich

2.      Ocena realizacji budżetu za I półrocze 2007 roku

3.      Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2007

4.      Ocena funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej za 2006 rok

5.      Informacja dotycząca przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Analiza kontroli przeprowadzonych przez Miejską Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w I półroczu 2007 roku

6.      Sprawy różne 

Ad. 1

 

Informacja o stanie bezpieczeństwa w placówkach oświatowych miasta Łomża i wokół nich

 

            Informację w powyższej sprawie przedstawił Komisji Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu – informacja w załączeniu do protokołu. Dodał, że w ramach wakacyjnych prac remontowo-inwestycyjnych realizowany jest w szkołach monitoring zewnętrzny i wewnętrzny   

            Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta uzupełniając przedłożoną informację stwierdził, że przede wszystkim zajmuje się teraz akcją związaną z rozpoczęciem roku szkolnego, w tym przede wszystkim bezpiecznym dojściem dzieci do szkoły. W ramach tego zadania Straż Miejska została zobligowana do zabezpieczenia przejść dla pieszych w pierwszym tygodniu nowego roku szkolnego, z których korzystają dzieci i młodzież idąca do szkoły. W następnych tygodniach Straż Miejska, jak i Policja zabezpieczać będą te przejścia w miarę potrzeb zgłaszanych przez dyrektorów szkół. Stwierdził, że w chwili obecnej najbardziej niebezpieczne jest przejście przy ul. Wojska Polskiego, na którym zaplanowano już wykonanie sygnalizacji świetlnej.

 

Radny Jarosław Kozłowski zwrócił się z zapytaniem, czy znana jest przyczyna agresji dzieci z Czeczenii.

 

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta oraz Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu stwierdzili, że przyczyn tego zjawiska jest wiele. Są to m.in.: rywalizacja, nauka i przebywanie z Dziećmi z Domu Dziecka, jak też duża ich ilość w jednej szkole. Celem ograniczenia tej agresji podjęto działania i są one już realizowane, a mają na celu rozbicie tej grupy dzieci z Czeczenii na mniejsze poprzez kierowanie ich do nauki we wszystkich łomżyńskich szkołach, a nie jak było do niedawna, że pobierały one wszystkie naukę w SP nr 5.

Radny Jan Kleczyński zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że na str. 3 przedłożonej informacji został podany katalog niepożądanych zachowań. W związku z tym zwraca się z zapytaniem czy znana jest skala tych zjawisk, bo być może miasto winno wspomóc szkoły w tym zakresie.

Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu stwierdził, że katalog niepożądanych zjawisk wydział opracował na podstawie raportu Kuratorium Oświaty, które ankietowało uczniów. Nie zna więc szczegółowych danych dotyczących skali tego zjawiska.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że szkoły otrzymują od miasta znaczną pomoc. Dowodem na to są zatrudnieni w szkołach pedagodzy szkolni, a ponadto w większości szkół są już i psycholodzy.

Radny Maciej Borysewicz w swej wypowiedzi poparł kwestię realizacji monitoringu w szkołach. Wyraził jednak obawę czy jest on właściwie wykorzystany, tj. czy osoba go nadzorująca w razie potrzeby reaguje.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że pracownik obsługujący monitoring ma obowiązek natychmiastowego zgłoszenia dyrekcji szkoły potrzeby interwencji. Dodał, że zapisy z taśm są przetrzymywane przez określony czas i w razie potrzeby wykorzystuje je dyrekcja szkoły, pedagodzy szkolni, jak też w poważniejszych sytuacjach Policja.

 Następnie głos w dyskusji zabrała radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji, która zwróciła się do Naczelnika Wojciecha Kowalika z zapytaniem czy były przypadki przeprowadzania wśród uczniów łomżyńskich szkół badań w kierunku obecności narkotyków, a jeśli tak, to kto je wykonywał. Dodała, że problem narkomanii jest problemem ukrytym, ale obecnym w naszych szkołach i w naszym mieście.

Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu stwierdził, że nie słyszał o badaniach narkotestem na terenie łomżyńskich szkół. Natomiast znane są mu przypadki, kiedy młodzi ludzie po oględnym rozpoznaniu przez nauczycieli byli odwożeni na pogotowie i tam były na nich przeprowadzane badania i badania te potwierdzały obecność narkotyków, jednak nie miało to miejsca na terenie szkoły.

Następnie radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że Naczelnik Wojciech Kowalik przedstawił Komisji, w jaki sposób niweluje się agresywne zachowania dzieci z Czeczenii, które to działanie osobiście popiera. Ma jednak pytanie, jak naszymi polskimi, agresywnymi dziećmi, wywodzącymi się z rodzin patologicznych dyrektorzy szkół się opiekują. Zwróciła uwagę, że w czasie, gdy jej dzieci uczęszczały do szkoły, dyrektorzy szkół „segregowali” dzieci na klasy lepsze i gorsze, zdolne i mniej zdolne. Zastanawia się czy i nadal takie praktyki są stosowane, czy też ktoś nad tym czuwa. Osobiście jest przeciwna takiemu postępowaniu. Uważa, że należy tworzyć klasy mieszane, to prowadzi do „równania w górę”.

Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu wyjaśnił, że Kuratorium Oświaty już dwa lata temu w ramach ogólnopolskiego programu „Segregacja dzieci w szkołach” przeprowadziło kontrole w tym zakresie w łomżyńskich placówkach. Z wyników kontroli przekazanych miastu wynika, że w łomżyńskich szkołach takie drastyczne sytuacje nie miały miejsca.

            Więcej uwag w tym temacie nie zgłoszono.

 

Ad. 2

 

Ocena realizacji budżetu za I półrocze 2007 roku

 

Radny Maciej Borysewicz zabierając głos w tym punkcie obrad zwrócił się do Pani Skarbnik z prośbą o wyjaśnienie, czy normalną sytuacją jest przedstawione w sprawozdaniu wykonanie budżetu miasta za I półrocze br., zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków? Czy nie zagraża tak małe jego wykonanie – dużo poniżej 50% prawidłowemu wykonaniu budżetu za cały 2007 rok?

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że na stronach opisowych sprawozdania znajduje się szczegółowa informacja wykonania poszczególnych zadań, o które pytał radny. Dodała, że jedną z przyczyn takiego stanu zaawansowania wydatków w działach merytorycznie podległych Komisji jest fakt podjęcia dopiero w maju i czerwcu br. przez Radę uchwał w sprawie przyznania środków dla stowarzyszeń i jednostek publicznych, których wykonanie odbyło się dopiero w miesiącu lipcu i sierpniu. Dotyczy to kwoty ponad 700tys.zł, z której w I półroczu br. wydatkowano tylko niewielki procent środków.

Radny Jan Kleczyński poprosił o komentarz do wykonania budżetu w rozdziale 85212 „świadczenia rodzinne” – 39,04% oraz w rozdziale „świadczenia społeczne”, gdzie poziom wykonania budżetu wyniósł na koniec I półrocza br. 38,95%.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że świadczenia rodzinne wykonywane są na podstawie dotacji, które określa okres zasiłkowy. Tym okresem zasiłkowym jest miesiąc wrzesień, a więc miesiąc z II półrocza, stąd takie wykonanie zadań tego rozdziału.

Radny Jan Kleczyński kolejno poprosił o wyjaśnienie przyczyny bardzo niskiego wykonania zadania „rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych” – zaledwie 25%.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że środki na ten cel przekazywane są jak gdyby dofinansowaniem Starostwu Powiatowemu. Są to środki na dofinansowanie 14 osób z Łomży, które uczestniczą w warsztatach terapeutycznych prowadzonych przez Gminę Piątnica. Takie zapotrzebowanie zostało złożone przez gminę i takie kwoty zostały przekazane.

Radny Jan Kleczyński ponownie zabierając głos w dyskusji poprosił o wyjaśnienie zapisu na str. 113, gdzie widać jak bardzo rośnie skala wydatków na rodziny obcokrajowców. Prosi o wyjaśnienie, czy ten poziom środków przyjętych w budżecie na 2007 rok wystarczy. Dodał, że zapytał o to, bo ze 110tys. na to zaplanowanych, ponad 69tys. już zostało wydatkowanych.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że zależeć to będzie od tego ile takich osób zgłosi się. Dodała, że jest to zadanie rządowe, w całości finansowane dotacją zleconą. Sytuacja w tym temacie jest zmienna, bo dziś takie osoby są, a jutro już ich nie ma i odwrotnie. To zależy również od tego kiedy te osoby otrzymają azyl.

Radny Jan Kleczyński zwrócił się z zapytaniem dotyczącym rozdziału 85203 „środki wsparcia” § 4170 „wynagrodzenia bezosobowe” – wykonanie 7,31% - którego podmiotu to dotyczy.

Wyjaśnień w tym temacie udzielił Komisji Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora MOPS, który stwierdził, że kwestia ta dotyczy umów-zleceń w komórce ofiar przemocy, jak i sprawców przemocy. Dodał, że w tym paragrafie są wszystkie ośrodki wsparcia, ale głównie chodzi o dotacje z budżetu państwa, które będą przekazane na objęcie szkoleniem sprawców przemocy. Umowy te są zawierane z przeszkolonymi pracownikami /prawnik, psycholog/, którzy te szkolenia przeprowadzają w ośrodku w Czerwonym Borze i Grondach-Woniecko. Wyjaśnił, że ta kwota wykonania będzie się zwiększać, gdyż środki z budżetu państwa nie od razu do miasta wpłynęły.            

Radny Jan Kleczyński kolejno poprosił o wyjaśnienie zapisu dot. działu przeciwdziałanie alkoholizmowi” rozdział 85154, § 4170, gdzie też bardzo niskie jest wykonanie wynagrodzeń bezosobowych. Słyszał, że Miejska Komisji ds. Przeciwdziałania Alkoholizmowi przeprowadziła wiele kontroli, czy ma rozumieć, że nie zostało im wypłacone za to wynagrodzenie.           

Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora MOPS wyjaśnił, że wynagrodzenia członkowie MKRPA otrzymują na bieżąco. Dodał, że w tym § są też kwoty na opłacenie biegłych sądowych, którzy zazwyczaj za swą pracę wystawiają Komisji faktury pod koniec roku. Nie odbywa się to na bieżąco, stąd tak niskie wykonanie tego zadania na koniec I półrocza br. Kończąc wyjaśnienie w tym temacie stwierdził, że na pewno w pełni środki na ten cel na koniec roku zostaną wykorzystane w pełni.            

Radny Jarosław Kozłowski zabierając głos w dyskusji stwierdził, że PZU przekazuje miastu 5tys.zł - jako swój udział przy budowie urządzenia do wodowania łodzi ratowniczej na rzece Narew. Dodał, że ogólny koszt tego zadania to kwota 48tys.zł. W związku z tym prosi o wyjaśnienie, w jakim stopniu ta kwota otrzymana z PZU będzie zawarta w budżecie miasta.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że decyzja odnośnie PZU przyszła dopiero w miesiącu sierpniu i znajdzie się ona w najbliższej propozycji zmian w budżecie miasta. Będzie to zadanie miasta, zlecone do realizacji MPGKiM. Kwota 5.000zł zapisana zostanie w budżecie miasta jako środek trwały, będący na stanie miasta. Dodała, że ta kwota 5tys.zł nie mieści się w tej kwocie 48tys.zł.

Następnie głos w tym punkcie obrad zabrała radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji. Stwierdziła, że po szczegółowym zapoznaniu się z przedłożonym sprawozdaniem stwierdza, że realizacja budżetu miasta za I półrocze br. w działach merytorycznie podległych Komisji kształtuje się następująco:

1.      dział 851 „Ochrona zdrowia”:

      a/ procentowy udział wykonania zadań tego działu do całego budżetu wynosi

          0,08%

      b/ procent realizacji wydatków bieżących również wynosi 0,08%

      c/ inwestycje w tym dziale na dzień 30 czerwca br. wynoszą 0%

2.      dział 852 „Pomoc społeczna”:

      a/ procentowy udział wykonania zadań w tym dziale do wykonania całego

          budżetu wynosi 19,1% - są to wydatki bieżące

      b/ wydatki inwestycyjne na dzień 30 czerwca br. wynoszą 0%

3.      dział 853 „Pozostałe zadania”:

      a/ w zakresie polityki społecznej procentowy udział wykonania zadań tego działu

          do całego budżetu wynosi 0,20% i są to wydatki bieżące

      b/ wydatki inwestycyjne w zakresie polityki społecznej na dzień 30 czerwca br.

          wynoszą 0%.

Kończąc swą wypowiedź stwierdziła, że w/w uzasadnienie chciałaby zawrzeć w opinii do sprawozdania z wykonania budżetu miasta za I półrocze br. Prosi jednocześnie członków Komisji o wypowiedź w tym zakresie.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta zabierając głos odnośnie opinii przedstawionej przez Przewodniczącą obrad stwierdziła, że jest ona zgodna z rzeczywistością. Dodała, że łączne wydatki związane z zadaniami inwestycyjnymi w działach merytorycznie podległych Komisji stanowią niewielki %, a ich niewielki stopień wykonania wiąże się z tym, że zadania te muszą przejść przez wszystkie procedury, w tym przetargowe. I półrocze każdego roku to przede wszystkim prace związane z wyłanianiem projektanta, wykonawcy inwestycji, itp.

Radny Maciej Borysewicz zabierając głos w sprawie opinii przedstawionej przez Przewodniczącą Komisji stwierdził, że w pełni się zgadza z nią. Jednak opinia Komisji musi być albo negatywna, albo pozytywna, a to, co przedstawiła Pani Przewodnicząca to uzasadnienie do opinii Komisji. Proponuje przegłosować sprawozdanie, a do opinii to uzasadnienie należy dołączyć.

Więcej głosów w tym temacie Komisja nie zgłosiła.

W związku z powyższym radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2007 roku.

W wyniku głosowania stosunkiem głosów: za – 0 głosów, przeciw – 0 głosów, wstrzymujących się – 6 głosów Komisja nie zajęła stanowiska w sprawie realizacji budżetu miasta za I półrocze br.

 

Ad. 3

 

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2007 – druk nr 164, 164A            

Wniosek w powyższej sprawie w działach merytorycznie podległych Komisji przedstawiła zebranym Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukiem nr 164 /w załączeniu do protokołu/.             Radny Jan Kleczyński poprosił o wyjaśnienie, o jakie zadanie chodzi w dziale 852 § 6060. Dodał, że takiego § w ogóle w budżecie nie znalazł. Opis tego zadania mówi o zadaniu „osoby niepełnosprawne w służbie publicznej”.           

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że są to wydatki inwestycyjne – zakupy inwestycyjne. Dodała, że dotyczy to programu inwestycyjnego PFRON. Jest to dotacja przekazana miastu na zadanie realizowane przez MOPS. Wprowadzana kwota na to zadanie to budżetu to 14.978zł i w całości finansuje to PFRON, a taki dział i rozdział w budżecie miasta na pewno jest.            

Kolejno radny Maciej Borysewicz poprosił o wyjaśnienie przyczyn zmniejszenia środków na realizację obiektów sportowo-rekreacyjnych przy strzelnicy przy ul. Konstytucji 3 Maja.           

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że na to zadanie została podpisana umowa, która niestety zmniejszyła wcześniej przyjęte do budżetu na ten cel środki. Poza tym stwierdziła, że pierwsza umowa na to zadanie mówiła o jego wsparciu o środki UE, spółdzielni i miasta. Niestety, środków z UE na ten cel nie otrzymano i pierwsza umowa wygasła. Należało więc zawrzeć drugą umowę ze spółdzielnią. Niestety spółdzielnia w tej drugiej umowie zmniejszyła środki, nie chciała się zgodzić na poprzednie warunki finansowania tego zadania. Radna Agata Gołaszewska stwierdziła, że teren strzelnicy przy ul. Konstytucji 3 Maja został rozkopany i stanowi zagrożenie, bo chodzą tam dzieci, ganiają się, a zabezpieczony nie jest. Obawia się, że za tak małe środki niewiele uda się tam zrobić. Stwierdziła, że szerzej zagadnienie to zechce omówić na najbliższym posiedzeniu Komisji Edukacji, Kultury i Sportu.           

Radny Maciej Borysewicz ponownie zabierając głos w dyskusji w tym punkcie obrad poprosił o wyjaśnienie, co oznacza zapis „zwiększenie planu dochodów o środki w kwocie 132.397zł jako niewygasłe na budowę obiektów sportowych”. Zauważył, że wydatki niewygasłe z 2006 roku już Rada przenosiła do budżetu roku 2007.            

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że ta kwota 850tys.zł, o które mówi radny Borysewicz nie została w pełni wykonana. Wykorzystano z tego 670tys.zł, a nie wydatkowane środki zgodnie z ustawą przenosi się do wydatków roku 2007. Dodała, że miało to zadanie zostać zrealizowane do 30 czerwca br., stąd dopiero teraz można niewykorzystane środki przenieść do wydatków bieżących. Następnie radny Maciej Borysewicz zwrócił się do Pani Skarbnik z prośbą o wyjaśnienie, dlaczego przenosi się nakłady w kwocie 40tys.zł z inwestycji oświatowych na budowę boiska wielofunkcyjnego. Dodał, że na to zadanie wkład miasta miał wynosić ponad 100tys.zł, pyta więc skąd pozostała kwota 70tys.?           

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że po przetargu okazało się, że muszą być zainstalowane dodatkowe elementy na tym boisku i one o te 40tys.zł zwiększają wartość tej inwestycji.            

Kolejno głos w dyskusji w tym punkcie obrad zabrała radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji, która zwróciła się do Prezydenta z prośbą o wyjaśnienie jak przebiega sprawa adaptacji pomieszczeń na potrzeby Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do w/w pytania stwierdził, że poradnia mieści się w Bursie Nr 1 i ma tam bardzo dobre warunki do pracy. Nie będzie na razie zmiany, poradnia tam nadal będzie funkcjonować. W trakcie pracy nad budżetem 2008 roku będzie analizowana ta sprawa ponownie, bo zapotrzebowanie na miejsca w bursach szkolnych w naszym mieście jest spore.           

Kolejno radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji poprosiła o wyjaśnienie, jak przebiega realizacja programu „Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej”, na który w budżecie zarezerwowano niewielką kwotę 14tys.zł.            

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że program ten jest rozpisany przez MOPS i dotyczy zatrudnienia, a bardziej wyposażenie miejsca pracy jednej osoby niepełnosprawnej /muzyka/ w ośrodku           

Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora MOPS uzupełniając wypowiedź Pani Skarbnik wyjaśnił, że MOPS w miesiącu kwietniu napisał program i przesłał go do Urzędu Podlaskiego celem pozyskania środków na doposażenie Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi. Dodał, że program ten umożliwiał poszerzenie terapii pacjentów tego domu o muzyko-terapię. W związku z tym zaistniała konieczność zatrudnienia muzyko-terapeuty i wyposażenie jego stanowiska pracy. Środki otrzymano i muszą one być wpisane do budżetu miasta.           

Kolejno radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że w niewygasłych środkach z działu 600 do 616 przeznaczonych było 10tys.zł na plac zabaw, a tego nie widzi w budżecie miasta. Coś w ramach tego zostało zrobione. Pyta, kto to realizował i czy już ostatecznie zakończono realizację tego placu zabaw. Nie wie czy to ruszyło z urzędu, czy też ponownie mieszkańcy sami w ramach czynu społecznego robili tam porządek.            

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że nie zna szczegółów, nie wie czy zadanie w całości zrealizowano.            

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że również szczegółów nie zna. Sprawę rozezna szczegółowo i informację przekaże Komisji.

Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania nie zajęła stanowiska w sprawie w/w zmian w budżecie miasta na 2007 rok stosunkiem głosów: za - 0 głosów, przeciw - 0 głosów, 6 głosów wstrzymujących się.

 

 Ad. 4 

 

Ocena funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej za 2006 rok – druk nr 161

Informację w powyższej sprawie przedstawił Komisji Pan Franciszek Chrzanowski – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Łomży zgodnie z drukiem nr 161 /w załączeniu do protokołu.           

Radny Jan Kleczyński poprosił Dyrektora DPS o przedstawienie struktury zatrudnienia w kierowanej przez niego jednostce.            

Pan Franciszek Chrzanowski – Dyrektor DPS wyjaśnił, że łącznie z nim zatrudnionych jest 9 pracowników biurowych oraz 5 kucharek, 4 praczki, stolarz, ślusarz, kierowca, 2 dozorców oraz 62 osoby - pracownicy pionu terapeutyczno-opiekuńczego. Dodał, że zgodnie z obowiązującą normą na jedną podopieczną ośrodka przysługuje 0,6 etatu i ten wskaźnik jest w ośrodku utrzymywany, bo inaczej nie otrzymałby dotacji celowej. Wyjaśnił również, że ten standardowy wskaźnik jest również utrzymywany dzięki zaniżaniu wynagrodzenia. Dodał, że pracownicy DPS z tego, co się orientuje są najniżej opłacanymi pracownikami spośród jednostek miastu podległych. Personel jest bardzo nisko opłacany, a posiada bardzo wysokie kwalifikacje. Stwierdził, że średnia płaca zasadnicza terapeuty z 5-cioletnim stażem pracy wynosi 1.250zł brutto, oligofrenopedagoga z 5-cioletnim stażem pracy 1.100 zł brutto miesięcznie, pani pokojowej 980zł brutto miesięcznie. Wyjaśnił następnie, że w związku z tak niskimi zarobkami pracowników zatrudnionych w DPS złożył do Rady wniosek o zmianę ceny jednego punktu z 3 na 5zł, które to stawki już w innych jednostkach obowiązują.            

Radny Jan Kleczyński ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdził, że DPS ma na stanie środki transportowe. W związku z tym zwrócił się z zapytaniem do Pana Dyrektora Chrzanowskiego czy posiada samochód, którym można byłoby dowozić dzieci do Dziennego Ośrodka Pobytu?           

Pan Franciszek Chrzanowski – Dyrektor DPS stwierdził, że DPS posiada na stanie samochody, które są dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.            

Następnie głos w dyskusji zabrała radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji. Zwróciła się do Pana Dyrektora Chrzanowskiego z zapytaniem, czy widoczna zmiana formy ośrodka ma swoje odzwierciedlenie w treści, która jest jego istotą działania.             Pan Franciszek Chrzanowski – Dyrektor DPS poinformował Komisję, że DPS w 2006 roku osiągnął wszystkie unijne standardy, a w związku z tym otrzymał już stałe zezwolenie na prowadzoną działalność. Wszystko to, co było zlecone do wykonania w programie naprawczym już zostało wykonane. W miesiącu styczniu i lutym br. inspektorzy NIK kontrolowali ośrodek. NIK nie wystawił ani jednego wniosku pokontrolnego, ani jednej uwagi do działalności. Uważa, że DPS w Łomży jest wzorcem na cały region północno-wschodniej Polski. Kończąc swą wypowiedź serdecznie zaprosił członków Komisji do DPS.           

Radna Agata Gołaszewska zabierając głos w dyskusji wniosła, aby korzystając z zaproszenia Dyrektora Chrzanowskiego, kolejne spotkanie Komisji odbyło się w siedzibie Domu Pomocy Społecznej.           

Komisja przez aklamację przyjęła wniosek radnej Agaty Gołaszewskiej.

Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie – 6 głosami za oceniła funkcjonowanie DPS w 2006 roku.

 

Ad. 5

 

Informacja dotycząca przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Analiza kontroli przeprowadzonych przez Miejską Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w I półroczu 2007 roku – druk nr 165 i nr 167            

Radny Jan Kleczyński odnosząc się do przedłożonych informacji zwrócił się do Pani Grażyny Roszkowskiej – Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich z prośbą o wyjaśnienie, czy przeprowadzane są rozmowy ze sprzedawcami oraz czy monitorowana jest sprawa lokalu, w którym w wyniku przeprowadzonej kontroli zostają stwierdzone braki w wywieszkach czy innych sprawach dot. sprzedaży i podawania alkoholu – czy dany podmiot usuwa te uchybienia stwierdzone podczas kontroli.           

Z wyjaśnień udzielonych przez Panią Grażynę Roszkowską – Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich wynika, że rozmowy ze sprzedawcami są przeprowadzane, sprzedawcy często składają na piśmie wyjaśnienia i oświadczenia, że usunęli nieprawidłowości, jednak placówki, w których kontrola stwierdziła uchybienia nie są monitorowane. Ponadto stwierdziła, że do dokonywania wszelkich kontroli w lokalach jest Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Straż Miejska.

Pan Wiesław Jagielak – Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązy-wania Problemów Alkoholowych nie zgodził się z wypowiedzią Pani Naczelnik Roszkowskiej. Stwierdził, że pracownicy urzędu i Straż Miejska również poza MKRPA mają obowiązek przeprowadzania kontroli. Ponadto stwierdził, że bardzo ważną sprawą dla MKRPA jest, jeśli stwierdzi ona jakieś nieprawidłowości w placówce i informuje o tym Wydział Spraw Obywatelskich, by otrzymała informację zwrotną, a takiej na dziś nie ma. Być może taka informacja zostanie podana na koniec roku, gdy Pani Naczelnik będzie przedkładała ją Radzie. Dodał, że taka informacja trafiać winna do Komisji, by wiedziała, co w danej sprawie, zasygnalizowanej przez Komisję w protokole z kontroli się dzieje.

Radny Maciej Borysewicz zabierając głos w tej sprawie stwierdził, że normalną rzeczą winna być ponowna kontrola punktu, w którym w wyniku pierwszej kontroli stwierdzone zostały jakieś nieprawidłowości.

Ponadto w trakcie dyskusji w tym punkcie obrad członkowie Komisji zwrócili uwagę na bardzo obwarowane możliwości związane z cofnięciem koncesji na sprzedaż alkoholu placówkom go sprzedającym i podającym, jak też na bardzo częste przypadki sprzedaży alkoholu nieletnim. Poza tym znane są przypadki dokonywania zakupu alkoholu przez osoby pełnoletnie osobom nie mającym ukończonych lat 18.

Radny Jan Kleczyński stwierdził, że z toczącej się dyskusji wypływa wniosek i chciałby, aby Komisja go poparła – a skierował go do obecnego na posiedzeniu Prezydenta Choińskiego, aby zobowiązał podległe służby kompetentne w tej dyscyplinie, by monitorowały stwierdzone przez MKRPA w trakcie kontroli uchybienia. Dodał, że ten obowiązek wynika z przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości, nie jest realizowany w mieście i tak naprawdę nie wiadomo, co w danej sprawie się dzieje.            

W wyniku głosowania Komisja jednogłośnie 6 głosami za poparła wniosek zgłoszony przez radnego Jana Kleczyńskiego.           

Następnie radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji poprosiła o podanie informacji dotyczącej ilości wydanych pozwoleń na sprzedaż alkoholu w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca br.           

Pan Wiesław Jagielak – Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązy-wania Problemów Alkoholowych wyjaśnił, że MKRPA w tym okresie rozpatrzyła 42 sprawy, z tego 76 wniosków uzyskało pozytywną opinię, a 2 negatywnie ze względu na niedozwoloną odległość. Wyjaśnił, że w tych 42 sprawach było 76 wniosków, bo niektóre ze spraw dotyczyły jednego pozwolenia, inne dwóch, a jeszcze inne trzech koncesji /ze względu na % zawartości alkoholu/. Dodał, że zasada dotycząca ilości punktów sprzedaży i podawania alkoholu określona uchwałą rady jest przestrzegana. Przestrzegane są także zasady dot. odległości tych punktów od obiektów chronionych.              W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie Komisji.

  • Data powstania: Data powstania: środa, 19 wrz 2007 11:33
  • Data opublikowania:
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:40
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej