Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 12 posiedzeniu w dniu 10 lipca 2007 roku

Komisja realizowała następujacy porządek obrad:

 

 

1.      Przyjęcie protokołu nr 10/07 i 11/07

2.      Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie uregulowania należności za transport i opiekę w czasie przewozu  do najbliższej placówki dzieci niepełnosprawnych.

3.      Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Strategii rozwiązywania problemów społecznych na terenie miasta Łomży na lata 2007- 2015 /druk nr 149, 149A/.

4.      Sprawy różne 

Ad. 1            

Komisja nie wniosła uwag do Protokołów nr 10/07 i 11/07 i w wyniku głosowania przyjęła je jednogłośnie – 6 głosami za. 

Ad. 2            

Pani Alicja Bandzul - Przewodnicząca zabierając głos w sprawie uregulowania należności za transport i opiekę w czasie przewozu do najbliższej placówki dzieci niepełnosprawnych wyjaśniła, że ponieważ na poprzednim posiedzeniu nie było Pana Prezydenta, nie było możliwości wypracowania stanowiska. Komisja skierowała do Prezydenta wniosek, na który do dnia dzisiejszego brak odpowiedzi. Prosi więc Pana Prezydenta o wypowiedź w tej kwestii.     

Pan Krzysztof Choiński – Z-ca Prezydenta zabierając głos wyjaśnił, że było skierowane prze rodziców pismo do MEN. W odpowiedzi Ministerstwo przytoczyło zapisy art.17 ust.3a ustawy o systemie oświaty /pismo w załączeniu/. Następnie przytoczył zapisy ustawy. W nawiązaniu to treści tego art. wyjaśnił, że  Rada Miejska Łomży podjęła uchwałę Nr 401/LXIII/06 w sprawie uprawnienia określonych grup osób do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami komunikacji miejskiej w Łomży. W myśl tej uchwały „Do korzystania z bezpłatnych przejazdów w granicach administracyjnych miasta Łomży są uprawnieni: (...) dzieci i młodzież niepełnosprawna ucząca się w szkołach i placówkach określonych w ustawie o systemie oświaty oraz opiekun przy przejazdach z miejsca zamieszkania do przedszkola, szkoły, zakładu opieki zdrowotnej lub ośrodka rehabilitacji i z powrotem - na podstawie dokumentu poświadczającego znaczny stopień niepełnosprawności dla dziecka oraz zaświadczenie wydane przez placówkę oświaty lub służby zdrowia dla opiekuna”. W związku z powyższym zapisem stwierdził, że miasto zapewnia  dojazd, należy więc odpowiedzieć sobie na pytanie, czy rodzice z tej możliwości korzystają.  Dodał, że  oprócz tych dzieci są jeszcze dzieci w Przedszkolu nr 8, a więc na dzień dzisiejszy jest bezzasadne wpowadzenie dodatkowej opłaty, jaką jest zwrot kosztów. Pan Jan Kleczyński – radny  zabierając głos w dyskusji poprosił Prezydenta o wyjaśnienie, czy w tym przedmiocie wypowiadał się Radca Prawny Urzędu. Jeżeli tak, to czy Komisja mogłaby poznać opinię.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński wyjaśnił, że opinię i dokumenty na dzisiejszą Komisję zostały opracowane z Radcą.  Dodał, że po dzisiejszej Komisji jeszcze raz spotka się z Radcą celem dopracowania odpowiedzi rodzicom.

Pani Wanda Mężyńska- Z-ca Przewodniczącej poprosiła o wyjaśnienie, czy nie sprawia trudności wprowadzenie i wyprowadzenie dzicka do autobusu MPK.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński wyjaśnił, że miasto posiada Program „Domino”, który był realizowany. Zostało zakupionych kilka autobusów niskopodwoziowych. Nalezałoby tylko odpowiedzieć na pytanie, czy te autopusy kursują na tych liniach.  Jeżeli nie, to można to zmienić.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zabierając głos w dyskusji zauważyła, że na dzisiejsze posiedzenie został zaproszony ktoś z Biura Prawnego. Nie ma nikogo. Wniosek do Prezydenta i do opinii Biura Prawnego skierowano  21 czerwca b.r. Do dnia dzisiejszego brak jakiejkolwiek odpowiedzi. Komisja nadal czeka na opinie prawna i odpowiedź na wniosek co do przedlożonego projektu uchwały.  Odnosząc się nastepnie do wypowiedzi Prezydenta zwróciła uwagę, że w mieście nie ma ciągów komunikacyjnych dla osób niepełnosprawnych. Nie ma też odpowiedzniej liczby autobusów. Wszyscy doskonale zdają sobie sprawę, że zmieniają się kursy, a więc nie jest to zapewnione. Zauważyła ponadto, że są to dzieci o głębokim stopniu niepełnosprawności, z którymi nie ma kontaktu werbalnego. Są to dzieci, które należy odebrać blisko  miejsca zamieszkania, a nie prowadzić do przystanku autobusowego. Podkreśliła, że nie wyobraża sobie, jak  miałaby iść z tak chorym dzieckiem do przystanku autobusowego. Dodała, że zna te dzieci  i nie zawsze da się z tymi dziećmi iść. Ponadto kontakt z tymi dziećmi w autobusie  może sprawiać wiele szoku dla pasażerów w autobusie. Jest więc to nie do przyjęcia ze względów moralnych, czy też humanitarnych. Jeżeli zaś chodzi o strone techniczną, to również dowóz komunikacją miejską nie spełnia  wymogów. Prosi więc o wyjaśnienie jak dużego rzędu byłby to wydatek, gdyby przychylić się do wniosku rodziców.

Pani Lilianna Lechowicz – rodzic odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta dotyczącą zapewnienia transportu stwierdziła, że nie jest to prawdą. Wyjaśniła, że taki transport był  około 10 lat temu, gdy dzieci uczęśzczały do przedszkola specjalnej troski i kiedy przez rok kursował samochód ze Stowarzyszenia Skar.  Był to mikrobus dostosowany do przewożenia osób niepełnosprawnych. Było to zabezpieczenie bezpieczne i typowe dla tych dzieci. W chwili obecnej każde dziecko reprezentuje inny stopień niepełnosprawności. Są to dzici, które nie rozumieją języka werbalnego, nie wszystkie mogą się porozumieć. W przypadku Michała rodzic musi wnosić i znosić dziecko na własnych barkach. Nie wyobraża sobie jak poradzić sobie z tym dziekiem w doprowadzeniu go  do autobusu, jak go wnieść i znieść, gdy w autobusie jest tylko obniżona podłoga, a dla tych dzieci potrzebna jest winda, by wózek wnieść. Dzieci te z uwagi na swoją niepełnosprawność psychofizyczną nie spełnają wymogów do korzystania z komunikacji miejskiej. Nie można więc proponować komunikacji miejskiej.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński poprosił o wyjaśnienie, czy rodzicom chodzi o zwrot kosztów, czy też o zapewnienie transportu.

Pani Lilianna Lechowicz - rodzic wyjaśniła, że chodzi  o uregulowanie problemu, a więc o jedno, bądź drugie.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński podkreślił, że na dzień dzisiejszy jest to prawnie uregulowane. Uważa, że gdyby Ministerstwo znało te odpowiedź, wówczas stwierdziłoby, że ta sprawa jest zabezpieczona. Następnie zawiązując do tematu poprosił o wyjasnienie, kto wnosiłby dziecko do tego specjalistycznego samochodu. 

Pan Zbigniew Nawrocki - rodzic wyjaśnił, że pracownik.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński zwrócił w związku z tym uwage, że należałoby zabezpieczyc pracownika.

Pani Lilianna Lechowicz - rodzic wyjaśniła, że rodzicom chodziło o uregulowanie problemu. Dodała, że wielokrotnie prosili o to. Nie jest to ich wymysł, ale te sprawy reguluje ustawa o systemie oświaty. Poprosili ponadto o wyjaśnienie Ministerstwo i odpowiedź jest jednoznaczna. Pan Maciej Borysewicz - radny zabierając głos w dyskusji przypomniał, że na poprzednim posiedzeniu te sprawy zostały ukierunkowane. Rodzicom nie chodzi o roszczenia, ale o to, by sprawę uregulować. Zwrócił uwagę, że w prawie stosuje się zasadę wg zasad współżycia społecznego. Głównym prawem jest Konstytucja, która zapewnia rodzinom i opiekę, zwłaszcza niepełnosprawnym. Nie można więc tego interpretować tak, że bezpłatna komunikacja miejska jest zabezpieczeniem bezpłatnego dowozu dzieci niepełnosprawnych.

Pan Zbigniew Nawrocki - rodzic wyjaśnił, że w momencie, gdy sprawa zaczęła nabierać biegu dzwonił do Kuratorium Oświaty w Białymstoku, do osoby zajmującej się kształceniem niepełnosprawnych z zapytaniem czy miasto może pominąc ten przepis, jeżeli świadczy usługi dla osób niepełnosprawnych poprzez dowożenie komunikacją miejską bezpłatnie. Po zapoznaniem się ze stanem zdrowia  dziecka  pracownik ten stwierdził, że nie może ominąć tego przepisu.  Miasto ma obowiązek to dziecko dowieść do miesca, gdzie sprawowany jest obowiązek szkolny.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński zabierając ponownie głos stwierdził, że jest to temat do dalszej rozmowy. Zauważył, że Przewodnicząca chce na posiedzeniu komisjiw prowadzic projekt uchwały.

Pani Alicja Bandzul - Przewodniczaca odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta przypomniała, że pismo do Komisji zostało skierowała  Radę Miejską . Komisja  była więc zobligowana tematem zająć się  i wypracować stanowisko. Temat toczy się więc już dość długo. W związku z tym, iż Prezydent Miasta uznał, że brak jest podstawy prawnej, by te sprawy regulować. Wówczas rodzice sami  wysłali do MEN pismo w tej sprawie, Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło podstawę prawną, Komisja uważa woięc za zasadne by sprawę sfinalizować.  Komisja 21 czerwca b.r. skierowała do Prezydenta wniosek z projektem uchwały z  prośbą o dopracowanie i wyrażenie opinii przez Biuro Prawne.  Do dnia dzisiejszego nie otrzymała odpowiedzi.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński zabierając głos wyjaśnił, iż jest zasadą, że temat na sesję wprowadza Prezydent. W związku z tym, iż wczoraj dopiero wrócił z urlopu, temat jest więc w opracowaniu. Rodzice otrzymaja odpowiedź podpisaną przez Prezydenta i Radcę Prawnego. Patrząc szerzej na cały problem nic nie rozumie. Chcąc rozwiązać problem należy zakupić samochód, ponieważ w chwili obecnej takiego samochodu miasto nie posiada.

Pan Zbigniew Nawrocki - rodzic wyjaśnił, że taki samochód posiada DPS. Samochody te są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych posiadają windy.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński zabierając głos poprosił o wyjaśnienie, czemu rodzice działając jako stowarzyszenie nie podjęli z Dyrektorem DPS rozmowy na ten temat.

Pani Lilianna Lechowicz - rodzic wyjaśniła, że rozmowa na ten temat była w momencie, gdy powstał Ośrodek. Wówczas Pan Dyrektor sam deklarował, że posiada samochody, że będzie można korzystać na dowóz, na inne cele.  

Pani Alicja Bandzul - Przewodnicząca zabierając głos w dyskusji poprosiła o wyjaśnienie, czy Pan Dyrektor sam decyduje, czy musi mieć zgodę Prezydenta.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński wyjaśnił, że decyduje sam. Jeżeli jednak chcemy  przekazać środki na ten cel do DPS, to należy w pierwszej kolejności znaleźć je w budżecie. W chwili obecnej rok budżetowy trwa, należałoby wprowadzić zmiany. Chcąc wszystko zabezpieczyć temat można podejmować i zastanawiać się jak rozwiązać to. Będzie prosił Dyrektora na rozmowę, ponadto będzie rozmawiał z Prezydentem Brzezińskim, może faktycznie jest zasadne, aby taki samochód uruchomić w mieście i taka obsługę prowadzić, jest to temat jednak do budżetu roku przyszłego.

Pani Alicja Bandzul - Przewodnicząca zabierając głos przytoczyła zapisy wniosku skierowanego do Prezydenta 21 czerwca 2007 r., na który do dnia dzisiejszego nie otrzymała odpowiedzi. Prosi więc Prezydenta, by Komisja otrzymała odpowiedź.

Pani Lilianna Lechowicz - rodzic zabierając głos poprosiła o trochę życzliwości dla ich problemu. Podkreśliła, że 8 lat sami dowożą dzieci i chodzi im tylko o uregulowanie tego problemu. Są skłonni do ugody. Pan Prezydent Krzysztof Choiński wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy temat jest uregulowany zgodnie z prawem. Ponadto na dzień dzisiejszy nie jest w stanie wprowadzić tego punktu na sesję.

Pan Jan Kleczyński - radny zabierając głos w dyskusji stwierdził, że skoro rodzice mówią, że w DPS jest taki samochód, to on nie widzi problemu, by ten problem rozwiązać. Dodał, że bardzo często pod koniec roku budżetowego widzi, jak nie wykorzystane środki próbuje się wykorzystać, zwłaszcza w sferze niepełnosprawności.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy DPS takiego pracownika nie posiada, należałoby go zatrudnić. Podkreślił, że na dzień dzisiejszy posiada podstawę prawą niepodważalną. Proponuje, by w tym temacie zorganizować oddzielne spotkanie Komisji. Zaprosi Dyrektora Chrzanowskiego, Prezydenta Brzezińskiego i temat podjąć. Nie pozwoli, by na najbliższą sesje wprowadzić te uchwałę.

Pani Dorota Nawrocka - rodzic zabierając głos zwróciła uwagę, że w całym kraju obowiązują te same przepisy, jak więc to jest, że w Białymstoku jest to realizowane, a w Łomży nie.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński podkreślił, że na dzień dzisiejszy transport jest zabezpieczony. Natomiast można rozmawiać, jak pomóc rodzicom w przyszłości.

Pan Maciej Borysewicz – radny zabierając głos w dyskusji odnośnie działalności Stowarzyszenia stwierdził, że Prezydent ma rację mówiąc, że skoro jest Stowarzyszenie, to powinno podejmować działania, pyta więc, czy ŁKS nie jest Stowarzyszeniem. Wiadomo, że jest, a miasto go dotuje 300tys., bo wszyscy uważają, że dla dobra miasta klub trzeba wspierać. W tym przypadku chodzi o 4 rodziny, które własnym trudem dowożą dzieci i stwarza problemy zwrot kosztów. Jeżeli taka potrzeba jest, to Komisja wskaże pozycje w budżecie, gdzie środki można zdjąć.

Pan Zbigniew Nawrocki - rodzic zwrócił uwagę, że na ten cel miasto otrzymuje subwencję oświatową i z tego, co wyczytał są to wysokie kwoty.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński wyjaśnił, że tak by było, gdyby dzieci uczęszczały do SP nr 8, jednak rodzice na początku nie chcieli.

Pani Wanda Mężyńska - radna zabierając głos stwierdziła, że w dniu dzisiejszym Komisja nie jest w stanie podjęć jednoznacznego stanowiska. Proponuje więc, by Komisja w tej sprawie spotkała się na oddzielnym posiedzeniu z udziałem Dyrektora DPS Pana Chrzanowskiego, rodziców, radcą prawnym i dopiero wówczas wypracować konstruktywne wnioski.

Pani Alicja Bandzul - Przewodnicząca kończąc dyskusję poprosiła Prezydenta o pisemną odpowiedź na wniosek Komisji. W związku z tym, iż Komisja nie otrzymała odpowiedzi na swój wniosek omawianie tego punktu zawiesza do momentu otrzymania pisemnej odpowiedzi na wniosek.  

Ad. 3

 Pani Alicja Bandzuk - Przewodnicząca wprowadzając do tematu poprosiła o zgłaszanie uwag do projektu Strategii.

Pani Janina Picewicz – Znosko – Dyrektor MOPS zgłosiła autopoprawkę polegającą na wykreśleniu w tabeli na str. 77 - ostatnia rubryka - słowa „tys.”

Pani Wanda Mężyńska - radna zabierając glos w dyskusji poprosiła o wyjaśnienie czym jest spowodowane  nie objęcie wszystkich potrzebujących opieką.

Pani Janina Picewicz - Znosko - Dyrektor MOPS wyjaśniła, że jest to spowodowane brakiem pracowników. Jest to zadanie obowiązkowe i wiąże się z finansami. Do tej pory są jeszcze pracownicy w ramach robót publicznych. Niestety już się kończą, a Biuro Pracy nie ma na ten cel środków.

Pan Jan Kleczyński - radny zabierając głos w dyskusji stwierdził, że analizując dokument zwrócił uwagę na fakt, iż część opisowa zajmuje ok. 80%, a wyznaczenie celów  ok.20%. Ze Strategii Lizbońskiej oraz Narodowej Strategii Integracji Społecznej wynika, że przede wszystkim kluczowym zadaniem każdego samorządu powinno być zaradzenie ubóstwu i wykluczeniu społecznemu. Analizując to wszystko uważa, że zawarte w proponowanej Strategii elementy będą w pewnym stopniu zaradzać temu, ale jeszcze nie dostatecznie. Następnie ustosunkował się do niektórych zapisów: str. 72 – Kierunki działania pkt. 4 jest utworzenie świetlic socjo-terapeutycznych dzieciom z rodzin zagrożonych patologią społeczną. Proponuje, by zapis ren zmienić na „Tworzenie świetlic dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych”.

Pani Janina Picewicz – Znosko Dyrektor MOPS wyjaśniła, że przygotowywany jest projekt ustawy o zasadach prowadzenia polityki społecznej oraz drugi o opiece rodzinnej. W punktach dotyczących nowelizacji poszczególnych ustaw, między innymi w ustawie o przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest zapis dotyczący świetlic socjoterapeutycznych.

Pan Jan Kleczyński radny kontynuując wypowiedź stwierdził, że jeżeli tak jest, to prosi Prezydenta, by psychologowie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej utrzymywali kontakt ze stowarzyszeniami, które prowadzą świetlice. Dodał, że kiedyś zwrócił się, Pani Psycholog przyszła dwa razy i ten kontakt urwał się. Dlatego tez jest taki wniosek, by nie nazywać tego szumnie, ale nawiązywać współpracę. Następnie zwrócił uwagę na zapis na str. 74 w pkt.1 - uważa, że należy zapis zmienić na „Ograniczenie dostępności alkoholu”.Kontynuując zwrócił uwagę na str. 74 w pkt 5. Budowa zintegrowanego systemu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień przed celami szczegółowymi dodać punkt: „Powołanie Biura ds. Przeciwdziałania Alkoholizmowi i Narkomanii celem:  -  wymienić cele szczegółowe bez zmian”.Następnie zwrócił uwagę na zapis na str. 67 jest tam dwukrotnie wymienione wewnętrzne, a chyba powinno być zewnętrznie i wewnętrznie.

Pani Janina Picewicz – Znosko Dyrektor MOPS potwierdziła, że jest do błąd redakcyjna.

Pan Maciej Borysewicz – radny zabierając głos w dyskusji stwierdził, że sama treść Strategii jest dobra. Dobrze by było, aby część tych założeń została spełniona. Jeżeli chodzi o Łomżę, to społeczeństwo jest coraz bogatsze, mimo tego, że postęp nie jest tak szybki, jakby się chciało, ale dostępność do środków jest większa. Jednak problemy społeczne w niektórych dziedzinach mogą zamiast maleć rosnąć. Będzie coraz więcej osób starszych potrzebujących pomocy społecznej. Uważa, że polityka państwa w tym zakresie jest ograniczona, a pomoc społeczna w Polsce jest archaiczna. Trzeba nad tym pracować i dążyć do zmian. Ma nadzieję, że Strategia ta będzie na bieżąco analizowana i jeżeli będzie potrzeba nowelizowana.           

Pani Janina Picewicz – Znosko Dyrektor MOPS wyjaśniła, że opracowując Strategię kierowano się tym, by wpisywać to, co jest możliwe do realizacji. Zwróciła uwagę, że na dzień dzisiejszy nikt nie jest w stanie powiedzieć, w jakiej formie zostanie przyjęta ustawa o polityce społecznej. Jeżeli w takim kształcie, jaki jest w chwili obecnej, to pomoc społeczna nie jest przygotowana do przyjęcia następnych zadań. Zadań bowiem się dokłada nie patrząc na to, czy ludzie są przygotowani, myśli między innymi o bezrobotnych, którzy mają z Biur Pracy trafić do Ośrodków Pomocy Społecznej. Jest logicznym, że aby pomóc takim bezrobotnym musi być zatrudniony doradca zawodowy, psycholog, specjalista. Jak ponadto zmienić mentalność pracodawców. W chwili obecnej dużo jest w Biurze Ofert Pracy, które są nieaktualne. Uważa więc, że należy zrobić to, co jest możliwe.            

Pan Jan Kleczyński - radny zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że w mieście była już przyjęta Strategia do 2010 roku. Komisja nie zna wyników realizacji tej Strategii za okres kilku lat obowiązywania. Ufa głęboko, że właściwe wnioski zostały wyciągnięte i w nowym dokumencie tego nie będzie. Pyta ponadto, czy w tej strukturze miasto posiada dobrze przygotowaną kadrę do pełnienia tych obowiązków, bo on po wizycie w jednym z domów ma mieszane uczucia. Pyta również, kto będzie odpowiadał za realizację tej Strategii.

Pani Janina Picewicz – Znosko - Dyrektor MOPS wyjaśniła, że sprawozdanie z realizacji Strategii obowiązującej było przedłożone Radzie. Stwierdziła następnie, że zgodnie z ustawą za realizację odpowiada Prezydent.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński wyjaśnił, że w myśl ustawy będą później rozporządzenia, decyzje. Być może wpłyną za tym jakieś środki. Jeżeli nie, to będzie to wszystko wrzucone na zadania Prezydenta.

Pan Jan Kleczyński - radny kontynuując wypowiedź stwierdził, że jest dla niego jeszcze wiele niejasnych spraw. Uważa, że należy stworzyć takie centrum obsługi tych najbiedniejszych. Jego zdaniem należałoby rozbudować budynek Ratusza, by wszystkie instytucje były w centrum, by ci ludzie nie biegali po mieście.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński wyjaśnił, że jest to ważne i zasadne i o tym myślą. Następnie odnosząc się do Strategii zaproponował, aby komisja przyjęła ją w zaproponowanym brzmieniu. W związku z tym, iż na dzień dzisiejszy nie jest wiadomym, w jakim kształcie będą przyjęte wspomniane projekty ustaw, po ukazaniu się nowych aktów prawnych i tak trzeba będzie ją aktualizować. Ten dokument jest dokumentem wyjściowym.

Pani Wanda Mężyńska- radna zabierając glos w kwestii bezrobocia zwróciła uwagę, że na jednym z posiedzeń Z-ca Dyrektora Biura Pracy stwierdziła, że to bezrobocie jest bardziej fikcyjne.

Pani Janina Picewicz – Znosko Dyrektor MOPS wyjaśniła, że pracodawcy nie aktualizują ofert pracy, ponadto wiele osób pracuje „na czarno”.Pani Alicja Bandzul - radny zabierając głos stwierdziła, że w Łomży nie ma bezrobocia, jak również ludzie nie chcą pracować „na czarno”, wszyscy chcą mieć bowiem świadczenia.

Pan Jan Kleczyński - radny w dalszej wypowiedzi zwrócił uwagę, że w strategii nie widzi konkretnych działań pracy z rodziną. Chodzi o to, by dzieci z rodzin patologicznych złego wzorca nie powielały w swoim dorosłym życiu. Ważna jest praca z dziećmi, z rodziną. Należy iść w tym kierunku, by izolować alkoholika, a nie matkę z dziećmi.

Pani Alicja Bandzul - Przewodnicząca Komisji zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że w projekcie Strategii słusznie zwrócono uwagę na wiele zagadnień zagrażających jednostkom, czy nawet znacznej części społeczności. W dotychczasowym sposobie zaradzania niektórym zjawiskom wzięto pod uwagę przede wszystkim niesienie pomocy finansowej lub rzeczowej potrzebującym osobom lub rodzinom. Najczęstszym powodem przyznawania pomocy było ubóstwo. Interpretując to określenie MOPS podaje, że obejmuje ono również uzyskanie wykształcenia, uczestniczenie w życiu kulturalnym. Biorąc pod uwagę możliwości finansowe  niesienia  pomocy ma wątpliwości, czy nie  jest to nadinterpretacja  określenia ubóstwo.

Pani Janina Picewicz – Znosko - Dyrektor MOPS wyjaśniła, że MOPS nie realizuje wszystkich zadań na terenie miasta. Za wykształcenie odpowiada system oświaty i  są to stypendia. Dodała, że MOPS realizuje to, co jest mu przypisane ustawowo, natomiast za inne sfery życia nie odpowiada MOPS, MOPS stworzył tylko projekt Strategii zawierający wszystkie dane.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca kontynuując wypowiedź zwróciła uwagę na bezrobocie w Łomży. Zauważyła, że w wykazie na lata 2005 – 2006 podane jest, że co roku coraz więcej osób korzystało z pomocy społecznej, a w Łomży, jak wspomniała bezrobocia nie ma. Jak więc maja się do siebie te relacje.

Pani Janina Picewicz – Znosko - Dyrektor MOPS wyjaśniła, że jednym z powodów przyznania pomocy jest bezrobocie. Liczba rodzin, w których powodem złej sytuacji jest  bezrobocie  znajduje się mniej więcej na tym samym poziomie. Wchodzą tu rodziny, gdzie wiek jednego z członków wynosi 50+, jest niski poziom wykształcenia, tzn. edukacja zakończona na szkole podstawowej i niestety część tych osób nie da się ani zatrudnić, ani zaktywizować.

Pani Alicja Bandzul kontynuując wypowiedź zwróciła uwagę, że wprawdzie Centrum Integracji Społecznej przy PKPS organizuje zajęcia mające na celu przygotowanie osób bezrobotnych  do podjęcia pracy, ale dotychczasowo uczestniczyło w tych zajęciach tylko 23 osoby, a pieniądze z MOPS  idą.

Pani Janina Picewicz – Znosko-  Dyrektor MOPS wyjaśniła, że Centrum Integracji Społecznej prowadzone przez PKPS  otrzymało pomoc UE  w roku 2005. Projekt był pisany na 25 osób i tyle osób uczestniczyło w tym projekcie. W chwili obecnej część osób, np. panie, które uczestniczyły w projekcie dotyczącym opieki nad osobami starszymi, mają szansę zatrudnienia, ale wszedł przepis, który mówi, że Starosta dla takiej osoby może stanowisko dofinansować przez pierwsze 3 m-ce – 100% wynagrodzenia. Okazuje się, że owszem, 100% ale w wysokości zasiłku dla bezrobotnych, natomiast pracodawca musi dołożyć, by wyszło najniższe wynagrodzenie. Dodała, że część mężczyzn tworzy spółdzielnię socjalną w zakresie budownictwa i remontów.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca w dalszej wypowiedzi zwróciła uwagę, że nie przyznano żadnej pomocy w zakresie wielodzietności, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo – wychowawcze, sieroctwa.

Pani Janina Picewicz – Znosko - Dyrektor MOPS wyjaśniła, że sieroctwa nie było, natomiast jeżeli chodzi o rodziny wielodzietne to jest 136. W związku ze zmianą zapisów ustawowych zmieniła się kwalifikacja. Pomoc młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo – wychowawcze kończy się w momencie ukończenia szkoły. Osoba taka usamodzielnia się. W wykresie podana są zadania gminy, natomiast usamodzielnianie się jest to zadanie powiatu i pomoc udzielona wychowankom jest w części opisowej.

Pani Alicja Bandzul- Przewodnicząca kontynuując zwróciła uwagę, że stosunkowo niska pomoc była kierowana do osób niepełnosprawnych, chorych przewlekle, rodzin niepełnych, rodzin wielodzietnych, czy nie było takiej potrzeby.

Pani Janina Picewicz – Znosko - Dyrektor MOPS wyjaśniła, że jest potrzeba, ale obowiązuje zasada kryterium dochodowego i jeżeli przekracza to kryterium ustawowe, wówczas może być tylko pomoc doraźna, która nie rozwiązuje problemu, ponieważ może być stosowane 2 razy w roku. Nie jest to pomoc systemowa np. pomoc zakupu leków, czy też dofinansowanie dowozu na rehabilitację.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca w dalszej wypowiedzi zwróciła uwagę, że stosowana jest pomoc wobec osób opuszczających zakłady karne. Pyta więc czy osoby te we współpracy z Urzędem Pracy dostały pomoc w znalezieniu pracy.

Pani Janina Picewicz – Znosko - Dyrektor MOPS wyjaśniła, że nie jest w stanie powiedzieć, co robi Urząd Pracy, ona ciągle współpracuje z Urzędem Pracy i tego nie da się odłączyć. Jeżeli osoba opuszczając zakład karny nie otrzymała pomocy, obejmowana jest taką pomocą, jaka obowiązuje zgodnie z ustawą o pomocy społecznej. Jeżeli nie jest zarejestrowany w PUP, wówczas kieruje się ją do Urzędu, by się zarejestrowała, aby mieć uprawnienia. Dodała, że MOPS osobom opuszczającym zakłady karne pomaga poprzez zasiłki okresowe oraz zasiłki celowe, gorące posiłki. MOPS nie odpowiada za kierowanie osób do zakładów  pracy.

Pani Alicja Bandzul- Przewodnicząca podsumowując swoją wypowiedź przedstawiła następujące wnioski;

1.          Bezrobocie i alkoholizm nie powinny w takiej liczbie być powodem przyznawania pomocy finansowej lub rzeczowej.

2.          Należałoby zwrócić większą uwagę na działania przygotowujące osoby do podjęcia pracy zarobkowej i uczestniczenia ich w normalnym życiu społeczności lokalnej.

3.          Wprawdzie Centrum Integracji Społecznej przy PKPS w Łomży organizuje zajęcia mające na celu przygotowanie osób bezrobotnych do podjęcia pracy, ale dotychczasowo uczestniczyło w tych zajęciach tylko 23 osoby.

4.          W przypadku alkoholizmu należałoby te osoby zachęcić, zmobilizować do podjęcia leczenia. Dopilnować przebiegu kuracji, a potem we współpracy z Urzędem Pracy pomóc w znalezieniu zatrudnienia.

5.          Wsparcie ze strony Władz Miasta powinny otrzymać pracodawcy, którzy zdecydowaliby się na zatrudnienie osób opuszczających zakłady karne. Wychowanie i leczenie przez pracę.

6.          Należałoby zrewidować pojęcie ubóstwo. Zwróciła uwagę, że otrzymują często pomoc rodziny z jednym dzieckiem, a rodzina wielodzietna pomocy nie otrzymuje, bo nie mieści się w przedziałach. Jej zdaniem podnoszenie wykształcenia, czy zapewnienie uczestnictwa w życiu kulturalnym nie należy do powodu przyznania pomocy finansowej. W przypadku ubóstwa ważnym jest przyznanie organizowanie dożywiania, zapewnienie odzieży, wyprawek szkolnych, zapewnienie dzieciom z rodzin ubogich wyjazdu na kolonie, pokrycie kosztów dodatkowego kształcenia.P

ani Alicja Gołaszewska- radna zabierając głos w dyskusji poprosiła o wyjaśnienie, czemu dziecko z rodziny ubogiej, jeżeli jest taka możliwość ma z niej nie skorzystać i uczyć się dalej, bądź korzystać z dóbr kultury i zobaczyć coś innego, lepszego.

Pani Alicja Bandzul- Przewodnicząca odpowiadając radnej Gołaszewskiej wyjaśniła, że wcześniej pytała Panią Dyrektor, czy były takie przypadki i Pani Dyrektor odpowiedziała, że nie. Następnie przedstawiła ciąg dalszy swoich wniosków:

7.          Pozytywnym zjawiskiem jest wzrost liczby dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych w przypadkach bezradności opiekuńczo- wychowawczych.

8.          Słusznie zauważono wśród problemów społecznych miasta niedostateczna organizację czasu wolnego dzieci i młodzieży, małą aktywność społeczną mieszkańców, niski przyrost naturalny, starzenie się społeczeństwa.

9.          Zauważyła, że Komisja Rodziny dużo wcześniej zwracała uwagę na w/w zjawiska, co spotkało się z obojętnością i brakiem zainteresowania.

10.      Uważa, że Komisja Rodziny powinna ponowić apel w sprawie udostępnienie dzieciom i młodzieży boisk szkolnych i sal gimnastycznych w okresie wakacji i ferii, organizowanie raz w tygodniu w szkołach dyskotek i innych form zabawy  dla dzieci i młodzieży.

11.      Należy zachęcić rodziny do dbania o stan zdrowia matek i dzieci poprzez przyznanie nagrody opiekuńczej.

12.      Należy organizować patrole szkolne składające się z nauczyciela, rodzica, policjanta.

13.      Należy wesprzeć działania Ministra Edukacji Narodowej w zwalczaniu narkomanii, alkoholizmu i przemocy wśród dzieci i młodzieży.

14.      Należy wykorzystać aktywności mieszkańców w rozwiązywaniu ich problemów i rzeczywiście starać się im pomóc.Dodała, że w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Łomży przedstawiono wiele ważnych zagadnień trafnie zdiagnozowanych. Określono wynikające z nich zagrożenia, ale brakuje konkretnych sposobów ich rozwiązywania. Należy dołożyć wszelkich starań, aby zawarte w Strategii zadnia zostały zrealizowane.

Pan Jan Kleczyńskiradny zabierając głos stwierdził, że zawarte w Strategii metody zaradzenia problemom społecznym nie do końca są właściwie rozpisane. Uważa więc, że ten temat nie powinien stawać na tej sesji. Był zaskoczony, ponieważ w trakcie ustalania porządku jutrzejszej sesji nic się nie mówiło na temat Strategii. W związku z tym, że członkowie komisji mają wiele uwag uważa za wskazane zdjęcie tego punktu z obrad jutrzejszej sesji.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński wyjaśnił, że Przewodniczący był informowany, że będzie to zmiana Strategii.

Pani Agata Gołaszewska – radna zwróciła uwagę, że Strategia jest określeniem zakresu zadań. Do tych zadań tworzone są konkretne programy działań.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński kontynuując wypowiedź dodał, że Rada uchwałę w sprawie przyjęcia Strategii musi podjąć do końca lipca. Jeżeli temat zostanie zdjęty, to do końca lipca będzie musiała odbyć się jeszcze jedna sesja. Proponuje, by Komisja zgłosiła swoje poprawki do Strategii, a nie zdejmowała punktu z porządku obrad.

Pan Maciej Borysewicz – radny zabierając głos stwierdził, że jest to Strategia, która może mieć wady. Należy jednak zastanowić się jak podejść technicznie do tematu. Jest przekonany, że większość Rady nie wyrazi zgody na zdjęcie punktu. Uważa, że czasami pewne rzeczy należy przełknąć, nie do końca z nimi się zgadzając.

Pani Alicja Bandzul - Przewodnicząca zaproponowała, aby w związku z koniecznością uchwalenia do końca lipca Strategii, Komisja w chwili obecnej przegłosowała wnioski do projektu Strategii. Jako pierwsza zgłosiła następujące wnioski:

1.                 str. 50 W punkcie 2. 4. Kwestia osób bezrobotnych w drugim akapicie dodać „Wsparcie ze strony Władz Miasta pracodawców, którzy zdecydowali się na zatrudnienie osób opuszczających zakłady karne. Wychowanie i leczenie przez pracę.” - wniosek przyjęto 4 glosami za, przy 2 wstrzymujących.

2.       str. 72 Kierunki działania po punkcie 1 dodać kolejne punkty:2. Udostępnienie dzieciom i młodzieży boisk szkolnych i sal gimnastycznych w okresie wakacji i ferii. – wniosek przyjęto jednogłośnie 6 glosami za.           

3. Organizowanie raz w tygodniu w szkołach dyskotek i innych form zabawy dla dzieci i młodzieży – wniosek przyjęto 2 glosami za, przy 4  wstrzymujących.           

4.Organizowanie patrole szkolne składające się z  nauczyciela, rodzica,       policjanta – wniosek  oddalono 1 głosem za, przy 5 przeciwnych.           

5. Wsparcie działań Ministra Edukacji Narodowej w zwalczaniu narkomanii,   alkoholizmu i przemocy wśród dzieci i młodzieży – wniosek przyjęto 1 głosem za , przy 4 wstrzymujących 

6. Wykorzystanie aktywności mieszkańców w rozwiązywaniu ich problemów  i rzeczywiście starać się im pomóc – wniosek przyjęto jednogłośnie 6  głosami za.  

Zmienić kolejne numery punktów na 6, 7. 8. 9. 10, 11, 12, 13, 14, 15.           

Pan Jan Kleczyński - radny zabierając głos zaproponował następujące poprawki:

  1. str. 72 Kierunki działania zmienić treść punktu 1 na:
„ 1. Systematyczna praca z rodzinami w kierunku ograniczenia tzw. „biedy        dziedzicznej””. Wniosek przyjęto  jednogłośnie – 6 głosami za.
  1. jako 16 dodać punkt o treści:
„16. Tworzenie świetlic i klubów dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych”. Wniosek przyjęto  jednogłośnie – 6 głosami za. 
  1. Str. 74 w  pkt 5. Budowa zintegrowanego systemu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień  prze celami szczegółowymi dodać punkt:
    „Powołanie Biura ds. Przeciwdziałania Alkoholizmowi i Narkomanii celem:      -  wymienić cele szczegółowe bez zmian”. Wniosek przyjęto  jednogłośnie – 6 głosami za.
  1. Str. 74 w  pkt 5. Budowa zintegrowanego systemu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień – Kierunki działania zmienić treść pkt 1 na:

„1. Ograniczenie dostępności alkoholu.” Wniosek przyjęto  jednogłośnie – 6 głosami za.5. Str. 75  pkt 3.2. Monitoring i wdrażanie strategii – należy ustanowić koordynatora Strategii. Wniosek przyjęto  jednogłośnie – 6 głosami za.          

Pani Przewodnicząca poddała pod losowanie projekt strategii z przyjętymi poprawkami.            W wyniku głosowania Komisja projekt Strategii z wcześniej przyjętymi poprawkami zaopiniowała pozytywnie 6 głosami za – jednogłośnie.  

Ad. 4

 

W sprawach różnych Pan Jan Kleczyński - radny poprosił o wyjaśnienie, czy jest możliwość rozbudowania budynku, w którym jest MOPS. Poprosił również o wyjaśnienie, czy ŁKS będzie miał cały skład do rozpoczęcia rozgrywek rundy jesiennej..

Pani Janina Picewicz – Znosko – Dyrektor MOPS wyjaśniła, że to nie nadaje się do rozbudowy. Dodała ponadto, że ona nie jest gospodarzem, ale wynajmującą.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński wyjaśnił, że zadaniem trenera jest skompletować skład. W dniu dzisiejszym był u niego trener i mówił, że będzie miał skład w całości.

 

Pani Wanda Mężyńska - radna zapoznała członków Komisji z odpowiedzią Starosty dotyczącą nieobecności Powiatowego Lekarza Weterynarii.

            Pani Alicja Bandzul - Przewodnicząca w związku z wyczerpaniem porządku dziennego zamknęła posiedzenie Komisji.  

 

  • Data powstania: Data powstania: środa, 19 wrz 2007 11:22
  • Data opublikowania: środa, 19 wrz 2007 11:32
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:39
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej