Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Podczas obrad XIII sesji w dniu 27 czerwca 2007 roku

Rada realizowała nastepujący porządek:

Rada 20 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących /jednogłośnie/ przyjęła następujący porządek obrad: 

1.

      Przyjęcie protokołów z obrad XI i XII sesji Rady Miejskiej

2.      Składanie interpelacji i zapytań

3.      Informacja o pracy Prezydenta w miesiącu maju 2007 roku

4.      Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Łomża do roku 2020

5.      Dyskusja nad sytuacją w Miejskim Przedsiębiorstwie Energetyki Cieplnej       w Łomży Spółka z o. o.

6.      Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2007

7.      Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców

 8.      Podjęcie uchwały w sprawie nadania Statutu Zasadniczej Szkoły Zawodowej       w Łomży

 9.      Informacja o stanie zagrożenia patologią w mieście Łomża /alkoholizm, narkomania, nikotynizm, przemoc/ ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży

 10. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego  i przyjęcia wartości jednego punktu w złotych celem wynagradzania pracowników nie będących nauczycielami, zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych oświaty Miasta Łomży

 11. Podjęcie uchwały w sprawie przyznania dotacji z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom

12. Podjęcie uchwały w sprawie przyznania dotacji celowych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych na obszarze Miasta Łomża

 13. Podjęcie uchwały zmieniającej Uchwałę Nr 25/V/07 z dnia 21 lutego 2007 r.       w sprawie określenia zasad dotacji celowych na prace konserwatorskie,         restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru        zabytków położonych na obszarze Miasta Łomża

 14. Podjęcie uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji na zadania      oświatowe gminy i powiatu realizowane w szkołach i placówkach oświatowych,       prowadzonych na terenie Miasta Łomży przez osoby prawne i fizyczne

 15. Podjęcie uchwały w sprawie przyznania dotacji przedmiotowej dla jednostek       publicznych zaliczanych do sektora finansów publicznych

 16. Ocena funkcjonowania monitoringu. Informacja Prezydenta Miasta o podjętych      działaniach w zakresie dalszej rozbudowy monitoringu

17. Przyjęcie Sprawozdania Prezydenta Miasta z realizacji Planu Gospodarki       Odpadami dla Miasta Łomża na lata 2004-2015

18. Informacja o realizacji uchwały w sprawie utrzymania czystości i porządku

19. Informacja o przygotowaniu szkół, przedszkoli i placówek do okresu wakacji

20. Informacja o wypoczynku letnim dzieci i młodzieży

 21. Odpowiedź na interpelacje i zapytania

22. Zajęcie stanowiska w sprawie pism skierowanych do Rady

23. Sprawy różne.

 

 Ad. 1 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

             Poprosił o uwagi do protokołów z obrad XI i XII sesji.

            Rada nie zgłosiła uwag do protokołu z obrad XI sesji i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 20 głosami za.            

Rada nie zgłosiła również uwag do protokołu z obrad XII sesji i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 20 głosami za.  

 Ad. 2 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

             Poprosił o składanie interpelacji i zapytań. 

Pani Krystyna Michalczyk-Kondratowicz – radna

             Na piśmie złożyła interpelację dot. ruchu samochodowego na ulicach miasta, zwłaszcza ruchu tranzytowego ciężkich samochodów oraz pojazdów nauki jazdy. 

Pan Maciej Borysewicz – radny

             Na piśmie złożył interpelacje dotyczące:-         decyzji wydanej w sprawie budowy Kauflandu-         dofinansowania zadania „Blisko boisko”-         przebiegu Dni Łomży i atrakcyjności zorganizowanych imprez. 

Pan Jarosław Kozłowski – radny

             Na piśmie złożył interpelację dotyczącą selektywnej zbiórki odpadów. 

Pani Bogumiła Olbryś – radna

                 Na piśmie złożyła interpelacje dotyczące: przywrócenia ruchu dwustronnego na ul. Dwornej oraz ruchu na ul. Poznańskiej. 

Pan Maciej Głaz – Wiceprzewodniczący Rady

             Na piśmie złożył interpelację dotyczącą polityki Prezydenta odnośnie gospodarki nieruchomościami – Fadom, ŁZPB „Narew”. 

Pan Jan Kleczyński – radny

 

 1.      Poprosił o wyjaśnienie kwestii wykupów przy ul. Szosa Zambrowska, czy sprawa ta jest już uregulowana w związku z planowaną realizacją II etapu budowy tej ulicy?

2.      Czy jest możliwe wykonanie odcinka ulicy Zielonej między ulicą Dworną a Woziwodzką i Rybaki? Czy jest możliwość wykonania tam innej nawierzchni?3.      Czy jest w Ratuszu koncepcja zmiany pokrycia dachów kamienic na Starym Rynku z eternitu na inne? Więcej interpelacji i zapytań nie zgłoszono.

 Ad. 3 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

             Poprosił o uwagi do Informacji o pracy Prezydenta Miasta w maju br. Radni nie zgłosili uwag do informacji o pracy Prezydenta Miasta.

 Ad. 4

 Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta 

            Wniósł o podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Łomża do roku 2020.

   Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej                                     i Zdrowia

            Przedstawiła opinię Komisji – w załączeniu.

 Pani Alicja Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury                                                         i Sportu

             Przedstawiła opinię Komisji – w załączeniu. 

Pan Tadeusz Zaremba – Zastępca Przewodniczącego Komisji Finansów                                          i Skarbu Miasta

             Przedstawił opinię Komisji – w załączeniu.

 Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku              

Przedstawiła opinię Komisji – w załączeniu. 

Pan Janusz Nowakowski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

             Przedstawił opinię Komisji – w załączeniu.

 Pan Paweł Borkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości                                         i Zagospodarowania Przestrzennego

             Przedstawił opinię Komisji – w załączeniu.

 W dyskusji głos zabrali:

 

 Pan Tadeusz Zaremba – radny              

Zwrócił uwagę na problem otwarcia węzła komunikacyjnego przy Rondzie Solidarności. Stwierdził, że nadszedł czas, by przygotować i wykonać przedłużenie ul. Zawadzkiej do Szosy do Mężenina, zwłaszcza, gdy Strategia jest do roku 2020. W związku z tym proponuje, by na str. 61 w celu operacyjnym „Poprawa funkcjonowania i rozwój układu drogowego”, w czwartym podpunkcie dopisać „Budowa przedłużenia ul. Zawadzkiej do Szosy do Mężenina”. 

 Pan Paweł Borkowski – radny              

Poinformował, że Komisja Rozwoju odbyła specjalne posiedzenie w sprawie Strategii w dniu 31 maja br., wspólnie z autorami projektu. Główne wnioski wówczas zostały zgłoszone. Byli zaproszeni wszyscy radni i Przewodniczący zarządów Osiedli. Główne, zgłoszone na Komisji wnioski, zostały ujęte. Ponadto każda Komisja przeanalizowała Strategię i przedłożyła opinię. Podkreślił mocne zaangażowanie Przewodniczącego Zarządu Osiedla – Pana Marka Makieła, który zgłaszał wnioski. Komisja w dużej mierze poparła jego wnioski dot. błędów redakcyjnych, by przy ostatecznej wersji dokumentu Prezydent wziął to pod uwagę. Podkreślił też zaangażowanie Przewodniczącego Zarządu Osiedla Pana Stefana Sutyńca.

 Pan Jan Kleczyński – radny              

Potwierdził, że była okazja zgłaszania wszelkich wniosków na spotkaniu z autorami Strategii, ale umknął mu wówczas jeden problem na str. 51, gdzie w sposób enumeratywny wymienione są budynki komunalne i dopisane są dość znaczące kwoty. Uważa, że w zasadzie jest to przesądzenie w Strategii, które budynki mają być wyremontowane. Uważa, że to Rada na oddzielnym spotkaniu powinna zająć się tą kwestią i wypowiedzieć się. Wnosi więc, by te budynki wykreślić ze Strategii a wpisać opracowanie programu odnoszącego się do budownictwa komunalnego miasta Łomża. Chodzi o to, by Rada wypowiedziała się, czy zamierza remontować te budynki substandardowe, czy też je sprzedać i budować nowe.  Następnie Rada udzieliła głosu Panu Markowi Makieła 

Pan Marek Makieła – Przewodniczący Zarządu Osiedla nr 3

             Stwierdził, że na piśmie złożył uwagi do Strategii kierując je do Prezydenta i do Rady. Jako obywatel uczestniczący w zmianie Strategii stwierdził, że te uwagi, które zgłosił w wersji końcowej, przy przyjmowaniu Strategii powinny zostać odczytane, by każdy z radnych mógł się z nimi zapoznać. Przedkładając uwagi do Strategii uważał, że zawarte w niej zapisy powinny być ścisłe, sprawdzone i winny oddawać rzeczywisty stan oraz zamierzenia miasta w taki sposób, aby podkreślić dorobek miasta, zaangażowanie administracji samorządowej, nikomu nie umniejszając zasług i nikogo nie zrażając. Nie są to przejęzyczenia. Są to konkretne zapisy, które jego zdaniem albo są często sprzeczne, a nawet niektóre kontrowersyjne. Jeżeli Rada nie chce tego od niego usłyszeć, to popełnia błąd.

 Pan Paweł Borkowski – radny              

Odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącego Rady Osiedla stwierdził, że jest on nie w porządku wobec radnych i wobec Komisji. Poinformował, że cały tekst wczoraj na Komisji Rozwoju, punkt po punkcie omówiony i dziś na sesji poinformował Radę, że wnioski zostały przekazane do Prezydenta i Pan Makieła z tym się zgodził. Na posiedzeniu był Prezydent Sroczyński i nikt nie oponuje. Uważa, że Rada w stosunku do pana Makieły zachowała się właściwie.  

dr Ziółkowski – konsultant Strategii 

            Odnosząc się do zgłaszanych wniosków zwrócił uwagę, że oni nie są autorami, lecz konsultantami, a to Rada i mieszkańcy są autorami Strategii. Jeżeli chodzi o PKP i przywrócenie ruchu kolejowego, to należy być realistą. W chwili obecnej nie ma szans na to, by uruchomić połączenie PKP w skali całego kraju. Są zapisy w Strategii, które mówią o konieczności modernizacji sieci i poprawie przepustowości ruchu towarowego oraz przywrócenia ruchu pasażerskiego. Z posiadanych przez nich informacji wynika, że jeżeli miasto będzie chciało przywrócić ruch pasażerski, to będzie musiało w tym partycypować jako miasto, jako województwo, jako sąsiednie regiony. W związku z tym wiąże się to z ogromnymi kosztami. te zapisy nie wykluczają takiej możliwości. Sprzedaż terenu nie oznacza, że nie można uruchomić ruchu pasażerskiego. Wystarczy tylko nie sprzedanie dworca, czy też zagwarantowanie miejsca by był. Są to zapisy na str. 47 i 62, gdzie jest mowa o modernizacji sieci kolejowej, która jest. Dodał, że przez Łomżę nie będzie póki co przebiegała Via Baltica kolejowa, tylko w kierunku Białegostoku. Gdyby to było przewidywane, wówczas ten ruch pasażerski można by było przywrócić. Jego zdaniem jest to nierealne bez partycypacji miasta i władz województwa podlaskiego. Odnosząc się do kwestii izby wytrzeźwień stwierdził, że można wpisać ościenne gminy, czy też powiaty, ale w pierwszym rzędzie trzeba się z nimi porozumieć. Ten zapis, że najpierw chce budować miasto Łomża nie oznacza, że nie można później przeprowadzać negocjacji. Strategia jest dokumentem otwartym i w miar pojawiających się okoliczności można modyfikować i zmieniać poszczególne zapisy tego dokumentu. Odnosząc się do wniosku radnego Kleczyńskiego odnośnie remontu budynków wyjaśnił, że oni potraktowali to w kategoriach zgłoszonych priorytetów, a więc to, co jest najpilniejsze do zrobienia z punktu widzenia oceny merytorycznej stanu istniejącego, co nie wyklucza, że można stosować odpowiednią politykę czy to sprzedaży, czy długookresowe rozwiązanie tego problemu. Wie, że miasto przystępuje do kompleksowego programu rewitalizacji miasta Łomża, w którym istotnym elementem rewitalizacji jest rewitalizacja substancji mieszkaniowej. W tym dokumencie będą wówczas zawarte bardziej konkretne rzeczy, bardziej kompleksowo. W Strategii została podkreślona konieczność priorytetów i od tego należy zacząć. W tej Strategii są zarówno rzeczy ogólne, jak i szczegółowe. Odnosząc się do wniosku radnego Zaremby stwierdził, że ten cel operacyjny został przyjęty. Kończąc swą wypowiedź podziękował Radzie za współpracę, bez której aktualizacja Strategii by nie powstała. Podkreślił, że ten dokument jest otwarty i musi ulegać modyfikacji, ponieważ zmienia się życie. Chciałby jednak, by dokument ten ulegał modyfikacji z przyczyn wyłącznie merytorycznych, dlatego trzeba go było aktualizować ze względu na dostosowanie do potrzeb ubiegania się o środki z UE. 

Pan Marcin Brunon Sroczyński – Zastępca Prezydenta Miasta              

Odnosząc się do wniosku radnego Zaremby stwierdził, że wniosek ten jest zasadny, ale nie w tym punkcie. To zadanie, o którym mówił radny Zaremba zostało zgłoszone do MPO i już jest wymienione na liście indykatywnej. Zaproponował, by to zadanie wpisać np. w obszarze zabudowy obszarów działalności gospodarczej, budowa dróg gminnych, w tym przedłużenie ul. Zawadzkiej, Browarnej oraz budowa mostu przy ul. Strzelców Kurpiowskich. Odnosząc się do połączeń kolejowych zwrócił uwagę, że wiele na ten temat mówiono wczoraj na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej. Uważa, że wniosek zgłoszony przez Komisję Gospodarki Komunalnej jest bardziej zasadnym i tak sformułowanym, że umożliwia wszelkie działania. 

 Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

             Stwierdził, że podziela stanowisko dr Ziółkowskiego. Wyjaśnił, że w ubiegłym tygodniu z inicjatywy Posła Kołakowskiego odbyło się spotkanie dotyczące reaktywacji połączenia kolejowego na odcinku Łapy-Ostrołęka, przechodzące przez Śniadowo. Dodał, że dramatem Łomży jest to, że leży poza szlakiem komunikacyjnym. Dyrektor PKP w Białymstoku powiedział, że koszt remontu będzie wynosił w granicach 37mln.zł, a takich pieniędzy nie ma. W związku z powyższym wniosek radnego Kleczyńskiego mimo słuszności jest poza zasięgiem realizacji. Jeżeli chodzi o budynki komunalne, to miasto jest w skali mniejszościowej i jeśli wspólnoty mieszkaniowe zażyczą sobie remonty, wówczas miasto musi znaleźć na nie pieniądze. Uważa, że te zapisy powinny zostać takie, jakie są. Kończąc stwierdził, że wnioski Komisji Edukacji, Rozwoju, Gospodarki Komunalnej i Finansów oraz radnego Zaremby są zasadne i przyjmuje je w ramach autopoprawki.

 Pan Paweł Borkowski – radny            

Stwierdził, że jego zdaniem te wnioski winny być głosowane. 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

             Wyjaśnił, że będzie przyjęta prostsza procedura. Prezydent przyjął te wnioski jako autopoprawkę. Będą głosowane wnioski Komisji Rodziny i radnego Kleczyńskiego. Następnie przystąpił do głosowania: 

1.      wniosek Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia - - w wyniku głosowania rada wniosek przyjęła 12 głosami za, przy 5 przeciw i 4 wstrzymujących,

2.      wniosek radnego Jana Kleczyńskiego – w wyniku głosowania rada wniosek przyjęła 14 głosami za, przy 3 przeciw i 3 wstrzymujących.

 Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Łomża do roku 2020 wraz z przyjętymi poprawkami i autopoprawką Prezydenta Miasta. Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 21 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 18 radnych, głosów przeciw nie oddano, 3 radnych wstrzymało się od głosu. 

Uchwała nr 62/XIII/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 27 czerwca 2007 roku 

w sprawie przyjęcia Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Łomża do roku 2020 – w załączeniu.

 Ad. 5 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

             Przedstawił treść pism związków zawodowych. Następnie Rada udzieliła głosu Przewodniczącemu NSZZ „Solidarność” 

Pan Henryk Piekarski - Przewodniczący NSZZ „Solidarność” Region Mazowsze

   

          Przedstawił sytuację w związku ze sporem zbiorowym w MPEC, poczynając od momentu powstania konfliktu – zgodnie z przedłożonymi Radzie pismami – w załączeniu/. Dodał, że ma nadzieję, że po przedstawieniu problemów na forum Rady rozpoczną się poważne rozmowy ze związkowcami. Poinformował, że do protestu dołączają się też związki zawodowe jeszcze dwóch innych zakładów miejskich. 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

             Zwrócił uwagę, że w wypowiedzi Przewodniczącego zabrakło kwoty, o jaką toczy się spór. W dokumentacji jest pismo z 06.06.2007r. do zarządu Spółki, mówiące o podwyżce płac o 400zł brutto miesięcznie dla każdego pracownika, ogłoszenie przetargu publicznego na przewóz kołowy węgla dla ciepłowni miejskiej, ograniczenie liczby członków Zarządu do 2 osób, wprowadzenie pogotowia ciepłowniczego w okresie letnim. Pyta więc, czy na dzień dzisiejszy są takie żądania, czy zmieniły się, bo we wcześniejszym piśmie żądania były niższe. Podkreślił następnie, że Rada nie jest od rozwiązywania tych problemów. Punkt pod obrady został wprowadzony na wniosek grupy radnych. Tego typu sporów nie rozstrzyga się na tak dużym forum.  

Pan Henryk Piekarski - Przewodniczący NSZZ „Solidarność” Region Mazowsze

 

             Stwierdził, że ma pełną świadomość tego, że rada nie jest od rozstrzygania sporu zbiorowego w ich przedsiębiorstwie. Do Rady skierowano prośbę o pomoc w rozwiązaniu, wpłynięciu na to, by strony rozpoczęły merytoryczną rozmowę. Główną przyczyną sporu jest wzrost płac dla pracowników. W chwili obecnej jest propozycja 150zł ze strony zarządu. Związki zawodowe przedstawiły swoje propozycje – 300zł. Załogę bolą jeszcze inne sprawy. Jednym z punktów jest zmniejszenie liczby członków Zarządu Spółki do 2 osób. Zdaniem załogi, jeżeli mówi się o oszczędnościach, to należy zastanowić się czy jest zasadny Zarząd 3-osobowy, gdy wśród załogi zatrudnienie zmniejsza się. Innym problemem jest przetarg na dowóz węgla do ciepłowni. Zdaniem załogi powinien się odbyć przetarg dla przejrzystości działania. Jeżeli chodzi o wprowadzenie pogotowia ciepłowniczego, to załoga chce, by spółka funkcjonowała przejrzyście i była odbierana jako przedsiębiorstwo na wysokim poziomie. 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

             Stwierdził, że 22.02.br. związki zawodowe podnosiły tylko kwestie płacowe i proponowały podwyżkę o 100zł.  

Pan Marian Mielcarek – Prezes MPEC Sp. z o. o.

             Odnosząc się do postulatów związków zawodowych wyjaśnił, że podstawą działalności dla spółki jest plan finansowo-rzeczowy. Plan został przyjęty 05.03.2007r. Wskaźniki określone wcześniej na 2007 rok przewidują wzrost o 3,4%. Załoga domagała się więcej. Wychodząc naprzeciw Rada Nadzorcza w § 4 uchwały opiniującej pozytywnie plan, zaleca Zarządowi, aby ten po upływie I półrocza przedstawił możliwości podwyższenia wynagrodzenia i taka była propozycja Zarządu. W 2006 roku załoga otrzymała pełne możliwe wynagrodzenie, wynikające z uzasadnienia ekonomicznego. Załoga nie otrzymała nawet pełnej nagrody rocznej. Został wykorzystany pełen możliwy fundusz. W związku z tym, że realizacja planu w 2007 roku wypada na minus /w chwili obecnej mniej o 400tys.zł/, a istnieją pewne koszty stałe w przedsiębiorstwie, można się spodziewać, że wynik finansowy może być ujemny. Jest to głównie sprawa warunków atmosferycznych czyli spadek sprzedaży ciepła. W chwili obecnej i tak już zaniżonego planu sprzedaż jest o 5% mniejsza. W związku z tym istnieje obawa, że wynik będzie ujemny. Po przeanalizowaniu tych wszystkich aspektów i oczekiwań załogi Zarząd proponuje 150zł, bo tylko takie są możliwości. Zarząd stara się utrzymać w ryzach pewien poziom kosztów, które są znaczącym elementem. Dodał, że za 2000 rok płaca bez nagrody z zysku wyniosła średnio 3.070zł. Czy to jest płaca niska czy wysoka pozostawia do oceny Rady. Na poziomie 2007 roku płaca ta jest planowana na poziomie 3.170zł. W przedsiębiorstwie pracują różni ludzie, jednak połowę stanowią pracownicy z wykształceniem podstawowym i zawodowym. Podkreślił, że nie spełnianie postulatów załogi nie wynika z uporu Zarządu. W obecnej sytuacji stać MPEC na 150zł. 300 zł jest nierealne. Jeżeli przyjmie się taką podwyżkę, ktoś będzie musiał za to zapłacić. Jeżeli będzie na to społeczne przyzwolenie, by podwyżki wyniosły 300zł, to plan będzie zmieniony. Obecnie Zarządu na to nie stać.  

Pan Jerzy Brodziuk – radny

     

        Stwierdził, że w tym przypadku Rada jest tylko po to, by wysłuchać, jaka jest sytuacja w istotnym dla funkcjonowania miasta przedsiębiorstwie. Jest to przedsiębiorstwo, które obsługuje 2/3 mieszkańców miasta. Jest ponadto przedsiębiorstwem monopolistycznym. Jest spółką prawa handlowego, a więc podlega specyficznym uregulowaniom prawnym. Zaskoczyło go rozszerzenie tego sporu na dwa inne przedsiębiorstwa komunalne, też istotne dla funkcjonowania miasta. Przypomniał, że od 7-8 lat istnieje koncepcja, przed którą i ta Rada się broni, by tego typu obsługę prywatyzować, wówczas ten spór w ogóle wyjdzie z gestii miasta. Proponuje, by popatrzeć na następujące rozwiązanie: są to bardzo podobne firmy, dobrze zarządzane – firmy, w których płaca jest znacznie wyższa niż średnia w mieście. Są to firmy, które funkcjonują w oparciu o ograniczone możliwości, bo o ile można zwiększyć sprzedaż w tych firmach? W przypadku MPEC decydują o tym warunki pogodowe, w przypadku innych – potencjał odbiorcy. Proponuje, by te spory pozostawić w ramach zakładu. Uważa, że nie należy szukać poparcia w innych zakładach, a na spokojnie rozmawiać w ramach poszczególnych zakładów, a nie w ramach konfliktu politycznego. 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

             Stwierdził, że Rada wysłuchała problemów przedsiębiorstw. Uważa, że tylko merytoryczna rozmowa dwóch stron może przynieść efekty. Jeżeli potrzebne byłoby pomieszczenie, służy swoim gabinetem. Na sesji sporu nie rozstrzygnie się. Rada będzie bacznie obserwować rozwój sytuacji. Po rozstrzygnięciu prosi o poinformowanie Rady o podjętych ustaleniach.  Ad. 6 

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta

             Przedstawiła wniosek w sprawie zmian w budżecie – w załączeniu.   

Pani Alicja Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury

                                                         i Sportu

             Przedstawiła opinię Komisji – w załączeniu. 

Pan Piotr Grabani – Przewodniczący Komisji Budżetu i Skarbu Miasta

             Przedstawił opinię Komisji – w załączeniu. 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

             Poddał pod głosowanie projekt uchwały. Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych, głosów przeciw nie oddano, 2 radnych wstrzymało się od głosu.

 Uchwała nr 63/XIII/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 27 czerwca 2007 roku

 w sprawie zmian w budżecie miasta na 2007 rok – w załączeniu. 

Ad. 7 

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

             Przedstawił wniosek w sprawie sprzedaży lokali – w załączeniu. 

Pan Piotr Grabani – Przewodniczący Komisji Budżetu i Skarbu Miasta

             Przedstawił opinię Komisji – w załączeniu. Głosów do dyskusji nie zgłoszono. 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

             Poddał pod głosowanie projekt uchwały. Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 19 radnych. Za podjęciem uchwały opowiedziało się 19 radnych. 

Uchwała nr 64/XIII/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 27 czerwca 2007 roku

 w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców – w załączeniu. 

 Ad. 8 

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

             Przedstawił wniosek w sprawie nadania Statutu Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Łomży – w załączeniu. 

Pani Alicja Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury

                                                         i Sportu

             Przedstawiła opinię Komisji – w załączeniu. Ponadto zapytała, czy nabór do szkoły odbywa się normalnie, jak do innych szkół czy będzie opóźniony. 

Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu

             Stwierdził, że nabór do tej szkoły już trwa, jest zainteresowanie.  

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

             Poddał pod głosowanie projekt uchwały. Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za podjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych. 

Uchwała nr 65/XIII/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 27 czerwca 2007 roku

 w sprawie nadania Statutu Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Łomży – w załączeniu

 Ad. 9 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

             Zwrócił uwagę, że radni otrzymali materiały. Prosi więc Komisje o opinię w tej sprawie.

 Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej                                     i Zdrowia 

            Wyjaśniła, że Komisja tym tematem zajmowała się na przełomie lutego i marca br. i wówczas wypracowała stanowisko na sesji.  

Pani Alicja Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury

                                                         i Sportu

 

            Przedstawiła opinię Komisji – w załączeniu.

 

   Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku              

Przedstawiła opinię Komisji – w załączeniu. Zabierając następnie głos w dyskusji zwróciła uwagę, że niepokojącym zjawiskiem jest fakt, że coraz więcej nieletnich pije alkohol /przytoczyła zapisy z informacji/. Niepokojącym zjawiskiem jest obniżanie wieku inicjacji alkoholowej, jak i narkotykowej. Wzrasta też uzależnienie młodych ludzi od środków psychoaktywnych. Z prowadzonej na komisji dyskusji wynika, że trzeba szukać sprzymierzeńców w działaniu, ponieważ, gdy sięga po alkohol dziecko z tzw. „dobrego domu”, to rodzicom zależy na tym, by nie ujawniać tego. Ponad połowa tych młodych ludzi twierdzi, że alkoholem częstują rodzice. Należy podejmować działania uświadamiające szkodliwość alkoholu także poprzz organizowanie atrakcyjnych form spędzania czasu wolnego. 

Pan Jan Kleczyński – radny            

Stwierdził, że analizując informację dochodzi do przekonania, że skala tych zjawisk utrzymuje się w ostatnim czasie na tym samym poziomie, dlatego wnioskowałby o dokonanie szczegółowej analizy problemów wychowawczych i programów profilaktycznych realizowanych w łomżyńskich placówkach oświatowych. Zwracając się do Prezydenta przypomniał, że w poprzedniej kadencji zwracał się do niego z prośbą o zorganizowanie spotkania, na którym byliby obecni przedstawiciele Policji i wymiaru sprawiedliwości, by można było wspólnie porozmawiać o skutecznych metodach przeciwdziałania takim zjawiskom jak sprzedaż alkoholu nieletnim, by można było natychmiast, gdy takie zjawisko zostanie stwierdzone odbierać koncesję. Jest to bardzo istotne dla funkcjonowania miasta. 

Pani Krystyna Michalczyk-Kondratowicz – radna 

            Stwierdziła, że przedłożona informacja jest przygotowana na dobrym poziomie i wnioski w niej zawarte są bardzo dobrymi wnioskami. Komisja Bezpieczeństwa po dyskusji na posiedzeniu z udziałem Prokuratora Rejonowego, Komendanta Policji i Komendanta Straży Miejskiej dzieliła się z nimi swoimi uwagami. Oni natomiast mówili, jakie widzą najbardziej skuteczne środki i metody walki z patologią społeczną. Dodała, ze patologia społeczna jest zjawiskiem, z którym należy walczyć cały czas, a walczyć z nią winni wszyscy na wszystkich stanowiskach. Należy wydać bezwzględną walkę wszelkim przejawom nadużywania alkoholu, podawania i sprzedawania alkoholu osobom nieletnim i picia alkoholu w miejscach niedozwolonych. To wszystko jest patologią i wpływa na demoralizację młodego pokolenia. Prawdą jest, że obniża się wiek inicjacji alkoholowej, to zjawisko jest w całej Polsce, a Łomża nie jest wyspą odizolowaną od reszty kraju. Podkreśliła, że Łomża i tak jest bezpieczna w porównaniu z innymi miastami. Należy o tym pamiętać i przyjęte wnioski realizować. Dziwi radnych, że MOPS wypłacał zasiłki, a bardzo rzadko informował organy ścigania, że dochodzi do demoralizacji nieletnich. Często bowiem MOPS pomaga rodzinom, gdzie dzieci są demoralizowane, przeważnie są to rodziny wielodzietne. Zwróciła uwagę, że to potomstwo będzie w przyszłości stanowiło społeczeństwo miasta. Jeżeli chodzi o odbieranie koncesji, to wniosek jest bardzo słuszny. Prokuratura realizuje taki sposób postępowania. Każdy przypadek sprzedaży alkoholu nieletnim powinien być sygnalizowany przez Policję Prokuraturze. Takie zawarto porozumienie. Często jest to winą społeczeństwa, bo młodzi nie mówią, że kupowali sami, ale że kupowali przez osoby dorosłe. Zwróciła się do Rady z wnioskiem, by wydać bezwzględną walkę patologii. Jeżeli ktoś widzi fakty wymagające reakcji, powinien zareagować. Jeżeli chodzi o wnioski w stosunku do instytucji, to te przyjęte przez komisję są wystarczające. 

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

             Podziękował za zgłoszone wnioski. Są one tak logiczne, że nietaktem byłoby z nimi dyskutować. Podpisuje się pod apelem radnej Michalczyk-Kondratowicz, by reagować. Zwrócił uwagę, że posiadanie dowodu nie świadczy, że ta osoba jest pełnoletnia, należy policzyć lata. Innym przykładem jest solidaryzm – podał przykład, gdzie sprzedawca nie chciał sprzedać alkoholu, a mężczyzna stojący za tym młodym człowiekiem zaoferował, że mu alkohol kupi. Podstawowym elementem jest rodzina, ale rodzice nie reagują na nieobecność dziecka po 22-giej, akceptują jego sposób zachowania.

 Ad. 10

 Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

             Przedstawił wniosek w sprawie zmiany uchwały – w załączeniu. 

Pani Alicja Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury

                                                         i Sportu

 

            Przedstawiła opinię Komisji – w załączeniu.

 Głosów w dyskusji nie zgłoszono. 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

             Poddał pod głosowanie projekt uchwały. Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 20 radnych. Za podjęciem uchwały opowiedziało się 20 radnych.

 Uchwała nr 66/XIII/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 27 czerwca 2007 roku

 w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego  i przyjęcia wartości jednego punktu w złotych celem wynagradzania pracowników nie będących nauczycielami, zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych oświaty Miasta Łomży – w załączeniu.

 Ad. 11 

Pani Alicja Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury

                                                         i Sportu

 

            Przedstawiła opinię Komisji – w załączeniu.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono. 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

             Poddał pod głosowanie projekt uchwały. Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 20 radnych. Za podjęciem uchwały opowiedziało się 20 radnych. 

Uchwała nr 67/XIII/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 27 czerwca 2007 roku

 w sprawie przyznania dotacji z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom – w załączeniu.

 Ad. 12 i 13 

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta 

            Przedstawił wniosek w sprawie przyznania dotacji oraz zmiany uchwały – w załączeniu. 

Pani Alicja Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury

                                                         i Sportu

 

            Przedstawiła opinię Komisji w sprawie obu uchwał – w załączeniu.

 Głosów w dyskusji nie zgłoszono. 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

             Poddał pod głosowanie projekty uchwał. Jako pierwszy poddał pod głosowanie projekt uchwały określonej drukiem nr 136A. Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 20 radnych. Za podjęciem uchwały opowiedziało się 20 radnych. 

Uchwała nr 68/XIII/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 27 czerwca 2007 roku

 w sprawie przyznania dotacji celowych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych na obszarze Miasta Łomża – w załączeniu.

 Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały określony drukiem nr 138A. Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 20 radnych. Za podjęciem uchwały opowiedziało się 20 radnych.

 Uchwała nr 69/XIII/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 27 czerwca 2007 roku

 w sprawie zmiany Uchwały Nr 25/V/07 z dnia 21 lutego 2007 r. w sprawie określenia zasad dotacji celowych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych na obszarze Miasta Łomża – w załączeniu. 

Ad. 14 

Pani Alicja Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury

                                                         i Sportu

 

            Przedstawiła opinię Komisji – w załączeniu.

 

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

             Poddał pod głosowanie projekt uchwały. Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 19 radnych. Za podjęciem uchwały opowiedziało się 19 radnych. 

Uchwała nr 70/XIII/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 27 czerwca 2007 roku

 w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji na zadania oświatowe gminy i powiatu realizowane w szkołach i placówkach oświatowych, prowadzonych na terenie Miasta Łomży przez osoby prawne i fizyczne – w załączeniu. 

Ad. 15 

Pani Alicja Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury

                                                         i Sportu

 

            Przedstawiła opinię Komisji – w załączeniu.

 

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

             Poddał pod głosowanie projekt uchwały. Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 19 radnych. Za podjęciem uchwały opowiedziało się 19 radnych.

Uchwała nr 71/XIII/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 27 czerwca 2007 roku

 w sprawie przyznania dotacji przedmiotowej dla jednostek publicznych zaliczanych do sektora finansów publicznych – w załączeniu.

 Ad. 16

 Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku            

Przedstawiła stanowisko Komisji – w załączeniu.

 Uzasadniając wniosek Komisji wyjaśniła, że w chwili obecnej 10 kamer jest zamontowanych na Osiedlu Perspektywa, 5 w mieście.. Planowana jest rozbudowa o kolejnych 5 kamer, w związku z tym te dwie osoby nie będą w stanie zagwarantować właściwej płynności pracy, dlatego też Komisja wnosi o zwiększenie obsady etatowej.  

Pan Maciej Głaz – Wiceprzewodniczący Rady

             Dodał, że Komisja zauważyła, że w podanej informacji, w jakim kierunku idzie rozwój, gdzie będą ustawione kamery. Wie, że jest ułożony schemat i z tym chciałaby się zapoznać Komisja. W chwili obecnej postawiono Komisję przed faktem dokonanym, bo ustalono to w uzgodnieniu z Policją, a radni nie mieli wpływu. Radni też chcieliby wiedzieć więcej. 

 Pan Marcin Brunon Sroczyński – Zastępca Prezydenta Miasta            

Wyjaśnił, że wytyczanie punktów, gdzie mają być montowane nowe kamery to wyłącznie rola Policji. Miasto nie wskazuje Policji gdzie montować, bo to Policja orientuje się gdzie te kamery i w jakiej kolejności winny być montowane. Komendant policji wskazał kiedyś, że z roku na rok zmienia się miejsce, w którym należy kamery montować, dlatego kiedyś był stworzony plan monitoringu, który został przeanalizowany przez Policję i wskazano poszczególne punkty gdzie potrzeba montować kamery. W momencie, gdy jest przeznaczana kwota na inwestycje dotyczące rozbudowy monitoringu, wystosowuje pismo do Komendy Policji i ona wskazuje, w jakiej kolejności i w jakim miejscu kamery mają być montowane. To Policja pracuje na tych kamerach, używa ich do pracy operacyjnej i najlepiej wie gdzie są punkty zapalne w mieście, gdzie należy monitorować. Wniosek o zwiększenie obsady etatowej jest bezdyskusyjny i gdy będzie większa liczba kamer, zostanie zwiększone zatrudnienie. Jeszcze raz podkreślił, że miasto nie ingeruje we wskazane przez Policję punkty, chyba, że ze względów technicznych nie jest możliwe zainstalowanie. Monitoring posiada kamery przenośne, by w miarę potrzeby można je było instalować w inne miejsca. 

Pan Maciej Głaz – Wiceprzewodniczący Rady

 

             Odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta wyjaśnił, że nie kwestionował tego, że Policja wskazuje. Należy jednak zwrócić uwagę, że radni również mają sygnały od społeczeństwa, gdzie są miejsca zagrożone i na takich spotkaniach mogą z Policją dyskutować. Chodzi o współpracę.  

Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku 

            Potwierdziła, że na posiedzeniu Komisji Komendant Policji zwrócił uwagę, że to oni są użytkownikami monitoringu, nadzorują i decydują o miejscach montażu. Oprócz informacji, co do miejsca umieszczenia 5 kamer otrzymano od Komendanta Policji informację, że docelowo ustalono miejsca. Planowanych jest 21 kamer. Wie, że taką informację, gdzie jest planowane umieszczenie kamery Prezydent już posiada i radni taką informacje również chcieliby posiadać.

 

 Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

             Wyjaśnił, że te dokumenty nie są tajne i jeśli radni sobie życzą, to na najbliższej komisji można tym się zająć i omówić. Chodzi bowiem o to, by w mieście żyło się bezpiecznie. 

Pan Zenon Zawadzki – Rada Osiedla nr 4

   

          Stwierdził, że monitoring jest ciekawym tematem. Należy zwrócić uwagę czym zajmuje się miasto, a czym Policja. Policja posiada swój budżet. Jeżeli za własne pieniądze kupuje monitoring, to nie należy do niczego się wtrącać. Jeżeli jednak pieniądze daje miasto, to ma prawo dużo wiedzieć i wpływać na to. Nie jest przypadkiem, że 10 kamer jest na Os. Perspektywa. Widocznie Policja uznała, że tam jest najwięcej rozbojów. To, co mówi się o zwiększaniu etatów jest błędne, ponieważ jeżeli jest coraz lepsze wyposażenie w sprzęt, to ilość etatów powinna spadać.  

Pan Zbigniew Lipski – radny

             Stwierdził, że chyba nikt nie zna się lepiej na monitoringu niż on, ponieważ to on zajmował się jego tworzeniem. Podkreślił, że ze środków miasta zakupiono jedną kamerę, resztę ze środków spółdzielni i dlatego na terenie spółdzielni są te kamery. Nie jest to tylko ta ilość kamer, o których mówiła Przewodnicząca. Na osiedlu jest dużo innych kamer, o których ze względów strategicznych mówił nie będzie. Dodał, że obecnie zmierza się w innym kierunku. Idzie się na kamery przenośne, bo jeżeli kamera zadziała tam, stosuje się inną technikę, a kamera jest przenoszona w inne miejsce. Podkreślił, że dzięki monitoringowi sprawność łapania przestępców jest bardziej skuteczna. Dodał, że po założeniu monitoringu żałował, że został nazwany monitoringiem miejskim. W chwili obecnej dopiero staje się on monitoringiem miejskim. Jeżeli Prezydent deklaruje, że zostanie zwiększone zatrudnienie, o co walczono, to bardzo dobrze. Największą krzywdą dla monitoringu jest to, gdy nikt nie obsługuje kamer. Jeżeli nie obsługuje się działań kamery, to traci to sens. Dodał, że ma żal do Policji, ponieważ z powodu monitoringu na osiedlu jest mniej patroli. Kończąc stwierdził, że z satysfakcją patrzy jak monitoring się rozwija. 

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

             Odnosząc się do wypowiedzi Pana Zawadzkiego wyjaśnił, że błędne jest jego rozumowanie, ponieważ jeżeli będzie 20 kamer, to potrzebni są ludzie, by analizować obrazy z kamer. Jeżeli trzeba będzie zrobić zbliżenie z kamery, czy też zdjęcia, to musi to zrobić człowiek. 4-5 kamer na jedną osobę to dużo, ponieważ patrzący 8 godzin w obraz człowiek się męczy. Zatrudniając wykorzystuje się środki PFRON i zatrudnia się osoby niepełnosprawne do analizy obrazu. 

Pan Jarosław Kozłowski – radny

             Stwierdził, że popiera działania Prezydenta, by do obsługi monitoringu zatrudniano osoby niepełnosprawne. Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono i Rada w wyniku głosowania 19 głosami za – jednogłośnie pozytywnie oceniła funkcjonowanie monitoringu. 

 

Ad. 17 

 

Pan Mariusz Chrzanowski – Zastępca Przewodniczącego Komisji Gospodarki

                                                Komunalnej

              Przedstawił opinię Komisji – w załączeniu. 

 

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

         

   Poddał pod głosowanie projekt uchwały.  Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 19 radnych. Za podjęciem uchwały opowiedziało się 19 radnych.

 Uchwała nr 72/XIII/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 27 czerwca 2007 roku

  w sprawie przyjęcie sprawozdania Prezydenta Miasta z realizacji Planu gospodarki odpadami dla Miasta Łomża na lata 2004-2015 – w załączeniu. 

 

Ad. 18 

Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku             

Przedstawiła stanowisko Komisji – w załączeniu.  

 

W dyskusji głos zabrali: 

Pani Bogumiła Olbryś – radna

              Stwierdziła, że kwestia właściwego trzymania psów była bardzo mocno dyskutowana na posiedzeniu Komisji i wówczas Komisja wnioskowała, aby w protokole sprawdzania posesji dodać punkt dot. sprawdzenia, jakiej rasy jest pies, czy jest szczepiony oraz czy posiada aktualne badania. Wiąże się to z bezpieczeństwem dzieci, jak i dorosłych. 

Pan Maciej Głaz – Wiceprzewodniczący Rady

 

              Stwierdził, że zgadza się z wypowiedzią radnej Olbryś. Zauważył, że jest nawet ustawa dotycząca ras niebezpiecznych, z tym, że jest ona martwa, bo nie jest stosowana. To, aby pies był w kagańcu nakłada ustawa i uchwała Rady i to powinno być przestrzegane i egzekwowane. Do wyegzekwowania jest również to, by pies posiadał aktualne szczepienia i tu należy uczulić Straż Miejską i jej o tym przypomnieć.  

 

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono 

 

Ad. 19 

Pani Alicja Agata Gołaszewska –

Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury                                                         i Sportu 

            Przedstawiła opinię Komisji – w załączeniu. 

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej                                     i Zdrowia

                        Przedstawiła opinię Komisji – w załączeniu. Następnie zwróciła uwagę na zagrożenia patologią dzieci, które będą spędzały wakacje w mieście. Podkreśliła, że ważna jest walka z patologią, ale ważniejsza jest profilaktyka. Aby dziecko nie szukało złych nawyków należy coś mu zaproponować. Zapytała czy nie byłoby możliwym, by zorganizować tym dzieciom bezpłatnych dyskotek w szkołach. Nie ma bezpłatnych boisk, gdzie więc te dzieci mają spędzać wolny czas? Komisja zwróciła na to uwagę, ona o tym mówiła na pierwszej sesji. 

Pani Alicja Agata Gołaszewska –

Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury                                                         i Sportu  

            Stwierdziła, że Komisja bardzo szczegółowo zapoznała się z przedłożoną informacją i stwierdziła, że nie w 100% zabezpieczono środki na zorganizowane formy wypoczynku. Zachodzi więc pytanie co te dzieci będą robiły. Komisja zauważyła, że jeszcze kilka lat temu w szkołach były organizowane półkolonie. Komisja zdaje sobie sprawę, że pociąga to za sobą dodatkowe koszty. Uważa, że przy tworzeniu budżetu na 2008 rok należy zaplanować środki na półkolonie w szkołach. Członkowie Komisji zaproponowali, by we wrześniu już przeprowadzić w szkołach sondaż czy będzie zapotrzebowanie na tego typu formy wypoczynku. Chodzi jednak o to, by nie tylko spytać ale przedstawić również harmonogram zajęć. Chodzi o to, by zająć dzieciom czas i zapewnić im ciepły posiłek. Chodzi o to, by dziecko było pod opieką i miało zagospodarowany czas. Wpłynie to mniejszą patologię w okresie wakacji.

 

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

 

              Zwrócił uwagę, że w szkołach są takie ciała kolegialne jak Rada Pedagogiczna czy Rada Rodziców. Jeżeli takie wnioski ze szkół wpłyną to w budżecie miasta na ten cel środki zostaną ujęte. Do tej pory takich wniosków nie było. Uczulą zespół opiniujący, by zapewnić środki na tego typu akcję w szkołach.Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono. 

 

Ad. 20 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

              Poprosił o odpowiedzi na interpelacje i zapytania. 

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

  

            Odpowiadając radnej Olbryś na interpelację dot. przywrócenia ruchu dwustronnego na ul. Dwornej wyjaśnił, że nie jest to możliwe z uwagi na hałas oraz presję mieszkańców. Prośbę przeanalizują jeszcze raz, ale presja mieszkańców jest duża.             Odpowiadając radnemu Borysewiczowi odnośnie obchodów Dni Łomży wyjaśnił, że taki przebieg ułożył Komitet Organizacyjny. Nic nie stało na przeszkodzie, by go ubogacić. Było dużo imprez w przeciągu miesiąca czasu. Pyta więc co Państwu radnym się podobało i o co należy to ubogacić. Odnośnie zapytania dot. Kauflandu wyjaśnił, że ma wiedzę, że inspektor nadzoru uchylił. Posiadają pismo od Generalnego Inspektora Nadzoru jak liczyć powierzchnię handlową, jak całe zaplecze. Na podstawie tego pisma wydano decyzję o budowie. Nie jest winą urzędu, że wraz ze zmianą Generalnego Inspektora Nadzoru zmieniło się prawo. Procedurę opisze na piśmie. Dodał, że miasto w ciągu roku wydaje ok. 37 tysięcy decyzji i są w czołówce miast, gdzie procent uchylonych decyzji jest niewielki. Odnosząc się do zapytania dotyczącego nie otrzymania środków na „Blisko boisko” wyjaśnił, że na boiska wielofunkcyjne złożyli trzy projekty i dwa na „Blisko boisko”. Nie chce mówić kto obiecał ale był przekonany, że na te zadania miasto środki otrzyma. Jednak jeszcze nie wszystko jest stracone. Pan Wójcik zabiega o to, by miasto otrzymało pieniądze na boisko wielofunkcyjne. Odpowiedzi wprost jeszcze nie posiadają.             Odpowiadając radnemu Głaz wyjaśnił, że ze względu na obszerność zagadnienia odpowiedzi udzieli mu na piśmie.             Odpowiadając radnemu Kozłowskiemu wyjaśnił, że bardziej traktują to jako troskę, a nie interpelację. Też podziela tę opinię, że skoro zbiera się do oddzielnych pojemników, to odbiór też powinien być do oddzielnych pojemników. Rozmawiał z dyrektorem MPGKiM, by to wszystko przebiegało właściwie. Troskę tę przyjmuje z powagą. Udzieli odpowiedzi na piśmie.             Odpowiadając radnej Kondratowicz wyjaśnił, że w dniu wczorajszym odbyło się spotkanie z udziałem Policji i Inspekcji Ruchu Drogowego – oddana została do użytku waga do ważenia pojazdów. W tej chwili kończą opracowanie koncepcji ruchu pojazdów w mieście i wprowadzenie zakazu jazdy pojazdów ciężkich nocą – do godz. 6 rano. Ma nadzieję, że Wojewoda tej decyzji nie uchyli. Nie ma jednak wpływu na poruszanie się samochodów „nauka jazdy”. Takich zakazów wprowadzić nie można. Będzie jednak rozmawiał z dyrektorem WORD, by w godzinach szczytu ten ruch ograniczyć.             Odpowiadając radnemu Kleczyńskiemu wyjaśnił, że odpowiedzi udzieli mu na piśmie. Jeśli chodzi o ulicę Szosa Zambrowska, to muszą wykupić nieruchomość z młynem, ale ten młyn nie jest w zakresie robót.

 

Ad. 21 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

              Przedstawił treść pism skierowanych do Rady:

1.      zawiadomienie o rozprawie w NSA – Rada jednogłośnie /15 głosami za/ przekazała upoważnienie Panu Sławomirowi Jabłonowskiemu,

2.      skargę Pani Kowalczyk – w wyniku głosowania 14 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym przekazała skargę Komisji Rewizyjnej3.      rodziców dzieci niepełnosprawnych dotyczące zwrotu kosztów za transport – w załączeniu. 

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

 

              Wyjaśnił, że miasto od wielu lat realizowało program dla osób niepełnosprawnych „Domino” ale w uchwałach Rady Miejskiej, zwłaszcza w uchwale w sprawie uprawnienia grupy osób do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami komunikacji miejskiej w Łomży jest zapis który przytoczył „osoby są zwolnione z opłat, a więc ten temat jest ujęty. Rodzice, którzy żądają zwrotu pieniędzy od miasta mylą się, bo miasto od lat realizuje obowiązek bezpłatnej komunikacji miejskiej na rzecz osób niepełnosprawnych. 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

              Przedstawił kolejne pismo – mieszkańców ul. Wojska Polskiego dotyczące przejazdu samochodów ciężarowych – pismo przekazano Prezydentowi Miasta. 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

              Przypomniał, że wspólnie z Przewodniczącym podpisali pismo do Generalnego Dyrektora Dróg i Autostrad w Warszawie i do Oddziału w Białymstoku z zaproszeniem na sesję. Dyrektor Generalny wymigał się twierdząc, że będzie jego reprezentował Pan Topczewski. Minęła sesja, nikt nie był zainteresowany przybyciem, bo to nie ich problem ale Prezydenta i mieszkańców. Dlatego też nasilają kontrolę samochodów ciężarowych oraz ograniczenia ruchu w godzinach nocnych. Dodał, że wszystkie te pisma wysyła do Ministra Transportu – bez reakcji.             Następnie przedstawił komplet pism od Pana Marka Makieła – w załączeniu. 

Pan Marek Makieła – Przewodniczący RO nr 3 

            Podziękował Prezydentom za ostatnią dość burzliwą rozmowę. Podkreślił, że on nie zbiera podpisów i nie wysyła pism dalej, ale wszystko załatwia w Urzędzie Miejskim, bo jego Prezydentem jest Prezydent Brzeziński. Po sugestii Prezydenta wystosował pismo do Wojewody za pośrednictwem Prezydenta, którego treść następnie przytoczył. Dodał, że czekają na te środki naprawcze. 

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

 

              Wyjaśnił, że podejmując decyzję o remoncie ul. Wojska Polskiego zdają sobie sprawę, że są to środki wyrzucone w błoto, ponieważ ruch będzie znów powodował te nieprawidłowości ale zdają sobie z tego sprawę, że trzeba to zrobić. Nikt nie przestrzega zakazów czy nakazów. Mają nadzieję, że waga spowoduje, że ruch samochodów ciężarowych się zmniejszy. 

 

Ad. 22 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

            Poinformował, że wpłynął wniosek Przewodniczących Rad Osiedlowych o zwiększenie diet do 15%.

 

Pan Maciej Głaz – Wiceprzewodniczący Rady

 

  

            Odnosząc się do przedłożonego wniosku zwrócił uwagę, że dieta przysługuje nie Przewodniczącym Rad Osiedlowych, a Przewodniczącym Zarządów RO. Wniosek tak sformułowany nie daje możliwości Radzie, by tym wnioskiem się zajęła. Proponuje, by Przewodniczący właściwie sformułowali wniosek.

 

Pan Mieczysław Kurpiewski – Przewodniczący Zarządu Osiedla nr 11 

            Zwrócił uwagę na zbyt słabe nagłośnienie konkursu na zagospodarowanie balkonu i posesji. Następnie zaprosił wszystkich na koncert pn.: Jan Paweł II i górale”, który odbędzie się w ten piątek o godz. 1800 w Kościele Miłosierdzia Bożego.

 

Pan Maciej Borysewicz – radny  

            Odpowiadając Panu Kurpiewskiemu odnośnie rozpropagowania konkursu wyjaśnił, że Komisja przystępując do pracy nad regulaminem konkursu zdawała sobie sprawę z określonej puli środków. Jest to kwota 5 tysięcy zł. Ustalono, że nagrody są ważniejsze i przyznano na nie 4 tys.zł., a 1 tysiąc na jego rozpropagowanie. Niestety takie są czasy, ze za wszystko trzeba płacić i to dużo. Za informację w „Gazecie Współczesnej” zapłacono 800zł, a 200zł przeznaczono na wykonanie kserokopii regulaminu i rozesłanie go do rad osiedlowych, spółdzielni i w internecie. Prosi wszystkich, by tę informację przekazywali dalej.

 

Pan Paweł Borkowski – radny  

            Powrócił do kwestii głosowania nad poprawkami do „Strategii ...”. Powstała niezręczna sytuacja, ponieważ część wniosków była głosowana, część nie. Dodał, że chodzi mu o wniosek dotyczący kolei. Na Komisji Gospodarki Komunalnej przekonywano Przewodniczącą Komisji Rodziny, by ten wniosek zmodyfikować. Zostały więc przyjęte dwa wnioski w autopoprawce, wniosek Komisji Gospodarki Komunalnej oraz przegłosowany wniosek Komisji Rodziny. Wiedząc o tym był przeciwny. Pyta jak w chwili obecnej Przewodniczący mają zamiar z tego wybrnąć.

 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

  

            Wyjaśnił, że wnioski przyjęte przez Prezydenta jako autopoprawka nie były głosowane oddzielnie. Wniosek Komisji Rodziny był natomiast oddzielnie głosowany, ponieważ tego wniosku Prezydent w autopoprawce nie przyjął. W głosowaniu wniosek Komisji Rodziny został przez Radę przyjęty, będzie więc w „Strategii ...” jako coś co nie jest do zrealizowania. Uważa, że w „Strategii ...” jest wiele rzeczy, które tak do końca nie zostaną zrealizowane. Wszystko będzie weryfikowało życie.

 

  Pan Marcin Brunon Sroczyński – Zastępca Prezydenta Miasta 

           Poparł wypowiedź radnego Borkowskiego wyjaśniając, że w chwili obecnej do „Strategii ...” są wpisane trzy różne kwestie dotyczące kolei, w tym dwie się wykluczają. Mówił wcześniej, że przyjmowany jest wniosek Komisji Gospodarki Komunalnej, który jest wnioskiem dalej idącym, bo te wszystkie kwestie są ujęte, bo już zapis taki był „Poprawa stanu technicznego infrastruktury kolejowej, umożliwiającej wzrost ruchu towarowego oraz przywrócenie ruchu pasażerskiego, co zostało rozszerzone wnioskiem Komisji Rozwoju i Komisji Gospodarki Komunalnej. Zauważył, że nawet konsultanci zwrócili uwagę, że te przegłosowane wnioski wykluczają się, ale to już jest przegłosowane. Podkreślił, że jest to już oficjalny dokument, dostępny w kraju i za granicą.

 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

  

            Zwrócił uwagę, że nie jest to jego winą, ponieważ pytał, czy wnioskodawcy wycofują swoje wnioski – nie wycofano, wnioski przegłosowano, jest to więc winą wszystkich radnych, że ta uchwała została przyjęta.

 

Pan Tadeusz Zaremba – radny

 

           Zaproponował, że w związku z tym, że cały tekst powinien być wyczyszczony redakcyjnie, ponieważ są tam pewne potknięcia, trzeba dokonać czytania. Uważa więc, że jeśli w jednym egzemplarzu taki dokument po korekcie zostanie przedłożony na następnej sesji w Biurze Rady, to Rada poprawką może dokonać pewnych zmian. Jego zdaniem temat kolei jest tematem nośnym w chwili obecnej. Nic złego się nie stanie, by na dzień dzisiejszy dyskusję zakończyć, a skorygowany tekst przyjąć na następnej sesji.

 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

  

            Uważa, że takie rozwiązanie ze względów prawnych nie jest możliwe, ponieważ taka uchwała została podjęta i w takiej formie powinna pozostać. Na następnej sesji lub za jakiś czas można podjąć uchwałę zmieniającą, by te sprzeczności wykreślić. Poprosił, by wypowiedział się radca prawny, jak na tej sesji wybrnąć z problemu i naprawić błąd.

 

Pan Mieczysław Jagielak – radca prawny

  

            Wyjaśnił, że błędy można poprawić przez sprostowanie treści, bądź poprzez zmianę. Zwrócił jednak uwagę na niestosowność obrad w tym punkcie, bo są to sprawy różne, a mówimy o kwestii, która została zakończona proceduralnie podjęciem uchwał. Ta dyskusja miałaby rację bytu wówczas, gdyby Rada otworzyła ten punkt już zamknięty i rozpoczęła dyskusję. Zwrócił następnie uwagę, że nie jest obecna na sali radna Bandzul, która była autorką wniosku. Reasumpcja głosowania jest zawsze możliwa na tej samej sesji, ponieważ nie jest nigdzie zapisane w prawie, ale teoria dopuszcza taką możliwość. Rada jest zobowiązana zgodnie ze Statutem Miasta uchwałami dopiero po zamknięciu sesji. Mimo, że uchwała została podjęta, nie wiąże Rady w sensie formalno-prawnym, natomiast wiąże merytorycznie, ponieważ została zakończona dyskusja i podjęta uchwała. Formalnie będzie obowiązywała dopiero po zamknięciu obrad. Istotne dla sprawy jest to, że jest tam błąd, ale nie jest to błąd na tyle istotny, by dyskwalifikował podjęty akt prawny w postaci zatwierdzenia „Strategii ...”. Takie rzeczy się zdarzają. Być może najlepszym rozwiązaniem jest to, by nie wracać do punktu, a na jednej z najbliższych sesji przygotować nowelizację tego punktu.

 

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

  

            Stwierdził, że to rozwiązanie jest najlepsze. Następnie poprosił, by po sesji do jego gabinetu przybyli Przewodniczący Komisji celem ustalenia porządku najbliższej sesji – 11 lipca br.

 

Pan Jerzy Brodziuk – radny

  

            Zabierając głos w kwestii dyskusji nad „Strategią ...”. Stwierdził, że wprowadzenie poprawek powinno być dla Rady nauczką na przyszłość. Uważa, że wprowadzenie wniosku dot. kolei, czy też drugiego – który narzuca innym samorządom budowę izby wytrzeźwień pomijając inne względy, wymagał konsultacji z tymi gminami. Odnosząc się do wniosku radnego Kleczyńskiego uważa, że wyrzucił on możliwość starania się o środki na remonty budynków komunalnych. Jeżeli nie ma ich w „Strategii ...”, staranie się o środki z zewnątrz nie ma podstaw. To, o czym mówił radny Zaremba, by wrócić do tematu i zmiany dokonać, należałoby się zastanowić nad tymi wnioskami. Przy tak ważnych dokumentach opinie komisji merytorycznych powinny być kierowane do komisji wiodącej, gdzie ona uzyska kształt ostateczny.

 

Pan Maciej Głaz – Wiceprzewodniczący Rady

 

 

            Odnosząc się do wypowiedzi radnego Brodziuka stwierdził, że nie do końca zgadza się z jego wypowiedzią, ponieważ „Strategia ...” nie narzuca obowiazku ale umożliwia. Jeżeli zaś chodzi o rewitalizację to jako taka jest w „Strategii ...” i umożliwia korzystanie ze środków unijnych. Dyskusja na komisji odbywała się w tym zakresie i w zależności o co chodziło. Strategia raz miała być ogólna, raz szczegółowa. Jeszcze raz podkreślił, że „Strategia ...” umożliwia.

 

Pan Jerzy Brodziuk – radny

 

 

            Wyjaśnił, że uczelnie uczestniczyły w tworzeniu „Strategii ...”, gdyby samorządy ościenne uczestniczyły, wówczas zgodziłby się z tym. Jeśli zaś chodzi o rewitalizację, to w tym celu są zapisy szczegółowe, które umożliwiają staranie się o środki. Uważa, że wyrzucanie czegoś, co było opracowywane przez długi czas, tuż przed uchwaleniem, nie przedyskutowując tego – jest niewłaściwe.

    

Pan Tadeusz Zaremba – radny

 

 

            Wyjaśnił, że on nie zna programu operacyjnego, który dopuszcza rewitalizację  - chyba były to fundusze norweskie. Następnie zwrócił uwagę, że „Strategia ...” nie powinna mieszać się z planem. Jego zdaniem jedyne co trzeba zrobić w tym dokumencie, to dokonać korekt redakcyjnych. Jeżeli nawet wniosek Komisji Rodziny dot. kolei jest, to jest on intencyjny, niczego nie zmienia. Najlepszą formułą będzie dokonanie korekty i przyjęcie poprawionej „Strategii ...”.    

Pan Wiesław Tadeusz Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży

 

           

 W związku z wyczerpaniem porządku dziennego zamknął obrady XIII zwyczajnej sesji Rady Miejskiej Łomży.     PrzewodniczącyRady Miejskiej ŁomżyWiesław Tadeusz Grzymała                   
  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 30 sie 2007 11:46
  • Data opublikowania: czwartek, 30 sie 2007 14:26
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej