Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Podczas obrad XIV sesji w dniu 11 lipca 2007 roku

Rada realizowała nastepujący porządek:
  1. Składanie interpelacji i zapytań.
  2. Informacja o pracy Prezydenta w miesiącu czerwcu 2007 r.
  3. Ocena stanu bezpieczeństwa w mieście:

a)     informacja Komendanta Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Łomży,

b)     informacja Komendanta Komendy Miejskiej Policji w Łomży.

4. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2007 rok.

5. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Strategii rozwiązywania problemów społecznych na terenie miasta Łomży na lata 2007 – 2015.

6. Podjęcie uchwały w sprawie aktualności Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży” i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obowiązujących na terenie miasta Łomża.

7. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łomża.

8. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia opłat za usuwanie z drogi pojazdów i ich parkowanie na koszt właściciela.

9. Podjęcie uchwały w sprawie współdziałania miasta Łomża z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie stworzenia wspólnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi w tym budowy Zakładu Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów.

10. Podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu opiniującego kandydatów na ławników do Sądu Okręgowego i Sądu Rejonowego w Łomży.

11. Przyjęcie sprawozdania Komisji Rewizyjnej w sprawie skargi Pani Haliny Kowalczyk.

12. Analiza realizacji przyjętych programów inwestycyjnych na poszczególne lata.

13. Informacja Prezydenta Miasta o złożonych wnioskach o środki zewnętrzne uwzględniająca: zadanie, program i wartość.

14. Informacja Prezydenta Miasta o stanie sanitarnym miasta.

15. Odpowiedź na interpelacje i zapytania.

16. Zajęcie stanowiska w sprawie pism skierowanych do Rady.

17. Sprawy różne.

 

Ad. 1

  Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej            

Poprosił o składanie interpelacji i zapytań.

 Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

             Złożyła interpelacje na piśmie dotyczące: 

  1. Nie otrzymania środków w związku ze źle przygotowanym wnioskiem
  2. W imieniu mieszkańców Oś. Konstytucji 3 Maja poprosiła o wyjaśnienie postępu prac na budowie obiektu sportowego na terenie byłej strzelnicy.

 Pan Mariusz Chrzanowski – Wiceprzewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

             Na piśmie zgłosił interpelację w sprawie efektywnego pozyskania funduszy inwestycyjnych. 

Pan Janusz Nowakowski -  Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

             Zwrócił się z zapytaniem na jakim etapie jest załatwianie sprawy związanej z lokalizacją podstrefy ekonomicznej w Łomży ? Czy w tej sprawie został złożony konkretny wniosek. 

Pan Krzysztof Sychowicz – Wiceprzewodniczący Komisji Rozwoju,                                                Przedsiębiorczości i Zagospodarowania                                                Przestrzennego            

 Złożył  interpelację związana z wystąpieniem radnej Śledziewskiej. W związku z tym, że Łomża, że otrzymała środków, zwrócił się z zapytaniem, jakie działania zamierza podjąć Prezydent i Urząd Miasta w celu zapewnienia dzieciom i młodzieży jakichkolwiek zajęć pozalekcyjnych od września 2007 roku. Z tego, co dowiedział się kuratorium nie będzie rozdzielać środków na ten cel. Poprosił również o wyjaśnienie na jakie kwoty zostały złozone wnioski. 

Pan Maciej Borysewicz – radny

 

             Poprosił o odpowiedź na następujące zapytania: 

1.      Czy miasto Łomża otrzymało już uzasadnienie od Generalnego Inspektora Nadzoru Budowlanego wstrzymującego budowę Kauflandu. Jeżeli tak, to co miasto zamierza w tej sprawie zrobić. Czy będzie protest, odwołanie, jak dalej będzie przebiegała ta procedura. Jeżeli nie, to czy przystąpi do wydania nowej decyzji.

 

2. Co dzieje się z ul. Rycerska . Z docierających do niego doniesień wynika, że wykonawca nie przystąpił jeszcze do wykonania tej ulicy. Są wysyłane jakieś monity. Chciałby wiedzieć dlaczego jest taka sytuacja tym bardziej, że termin wykonania upływa 12 lipca.

Pan Tadeusz Zaremba – radny

             Odnosząc się do interpelacji radnej Śledziewskiej zwrócił  uwagę, że kilka miesięcy temu, w marcu, zadał pytanie  z prośba o przedstawienie planu wykorzystania darmowych szkoleń Regionalnego Ośrodka Szkoleniowego w Łomży przez pracowników sfery budżetowej podlegającej miastu. Do tej pory nie otrzymał odpowiedzi. Ponawia więc to pytanie. Dodał, że nie otrzymanie tych środków  pokazuje jak bardzo w Łomży ta sprawa jest zaniedbana. Uważa, że miasto powinno spełniać  rolę lidera  wokół, którego gromadzą się inni. Będzie więc oczekiwał działań Prezydenta, które będzie wspierał. Podkreślił, że kluczem do zdobywania środków z różnych funduszy jest tworzenie mechanizmu partnerstwa lokalnego. 

Pan Jan Bajno  - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej            

Składając interpelacje zwrócił się z prośba do radnych, w jaki sposób można pomóc Szpitalowi Wojewódzkiemu w Łomży. Poinformował, że  w okresie ostatnich 6 tygodni strajk lekarzy spowodował straty w przychodach w wysokości  3,5 mln. zł. Jest to bardzo dużo. Dyrektor szpitala wystąpił do Prezydenta z prośba o umorzenie podatku za 1 miesiąc.  Odpowiedź Prezydenta jest negatywna. Poprosił więc, aby Rada przyjęła stanowisko. Jest to największy zakład pracy w mieście, który zatrudnia 1200 osób. Poprosił, aby radni do końca sesji wypowiedzieli się w tej sprawie.

             Rada udzieliła głosu Panu Jackowi Piorunkowi. 

Pan Jacek Piorunek – Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego

             Zabierając głos podziękował za zaproszenie na sesję. Dodał, że uczestniczy w sesjach rad innych samorządów. Podczas Sesji Powiatu Ziemskiego w Łomży miał okazję usłyszeć  sprawozdanie Inspektoratu Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie, w którym chodziło o działalność na rzecz Narwi. Dodał, że kierownik inspektoratu stwierdził, że  w 2008 roku zostanie, prawdopodobnie w ramach szukania oszczędności przez inspektorat, zamknięty szlak żeglowny na rzece Narwi na odcinku  61 km od Nowogrodu do Wizny. 150  tys. zł kosztuje utrzymanie szlaku żeglownego na tym odcinku. Podkreślił, że uczestnicząc w tej sesji oprotestował tę decyzję. Oprotestowała to również Rada Powiatu Łomżyńskiego. Nie można dopuścić do tego, aby szukano oszczędności na tym terenie. RZGW w Warszawie dysponuje tak wysokim budżetem, że może znaleźć te oszczędności na terenie Warszawy, jezior mazurskich, niekoniecznie musi szukać oszczędności na terenie Łomży i powiatu łomżyńskiego. Uważa, że ten szlak wodny jest bezwzględnie potrzebny. Pieniądze przeznaczane są  na oznakowanie szlaku, na likwidacje barier, które napotykają osoby korzystające z rzeki, to również instytucja, wobec której można wystąpić z pozwem sądowym. Poprosił więc Radę o zajęcie podobnego stanowiska i oprotestowanie tej sprawy, czy to przez Radę, czy też przez Prezydenta. Uważa, że jeżeli siły zostaną zjednoczone, to szlak ten nie zostanie zamknięty.

            Następnie podziękował Radzie i Prezydentowi za remont ul. Nadnarwiańskiej. Jest to wizytówka miasta od lat nie remontowana. Poprosił, aby w następnych latach ująć modernizację pozostałej części tej ulicy.

 Pan Marcin Sroczyński  - Z-ca Prezydenta Miasta            

Odnosząc się do apelu Wiceprzewodniczącego Sejmiku poinformował, że w poniedziałek jedzie na konferencję w sprawie projektu turystyczno-rekreacyjnego szlak wodny króla Batorego. Jest to konferencja, której patronuje Pan Mariusz Gajda. Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Temat szlaku żeglownego Narwi poruszy i jeżeli jest projekt, aby uruchomić tamten szlak, to nie wyobraża sobie, aby zamknąć ten odcinek. Podziękował  za informację i w trakcie konferencji postara się go poruszyć.

 Pan Tadeusz Zaremba – radny

             Zabierając głos stwierdził, że  jego zdaniem dobrze by było gdyby Prezydent na konferencji był wzmocniony stanowiskiem Rady. Nie widzi problemu, aby w trakcie sesji przygotować treść stanowiska, a Rada go przyjmie.

  Pan Jan Bajno  - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej            

Zwrócił uwagę, że w porządku obrad sesji jest punkt odpowiedzi na interpelacje i zapytania i do realizacji tego punktu jest czas na przygotowanie projektu stanowiska. 

Pan Tadeusz Zaremba – radny

             Zwrócił uwagę, że projekt stanowiska powinni przygotować kompetentni pracownicy.

 Pan Marcin Sroczyński  - Z-ca Prezydenta Miasta 

            Stwierdził, że w chwili obecnej Urząd nie posiada żadnych dokumentów, do których mógłby się odnieść. Poruszy ten problem na konferencji, ale nie wie w oparciu o co Rada mogłaby przyjąć stanowisko. Jest to bardzo istotny temat, ale nie na tyle pilny, aby w chwili obecnej zajmować stanowisko. Należy zainteresować się sprawą, skontaktować się  z Zarządem dróg Wodnych i sprawdzić jakie maja zamierzenia w kwestii tego szlaku i dopiero wówczas Rada mogłaby przyjąć stanowisko.  Podejmowanie apelu w dniu dzisiejszym byłoby przedwczesne. 

Pan Jacek Piorunek – Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego

             Wyjaśnił, że otrzymał te informację w trakcie  sesji Rady Powiatu.  Być może Kierownik Inspektoratu sugeruje, aby samorządy chciały zainwestować te pieniądze. W chwili obecnej jest to 150 tys. zł, ale te 150 tys. zł pomnożone przez 5 lat daje prawie 1 mln zł.  W związku z tym jest to gra warta świeczki. Być może Prezydent ma rację i należy poczekać. Podkreślił, że  dotyczy to roku 2008. Odpowiadając  Przewodniczącemu stwierdził, że  nic nie stoi na przeszkodzie, aby Rada zajęła się tematem w sierpniu. Jest to bowiem kwestia budżetu na rok 2008. 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej            

Zaproponował, aby temat rozpoznać do sesji sierpniowej. Poprosił Prezydenta o rozpoznanie tematu do sierpnia.  

Ad. 2

 Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej              

Poprosił o uwagi do informacji o pracy Prezydenta Miasta w czerwcu br.

            Radni uwag nie zgłosili. 

Ad. 3

             Następnie przystąpiono do omawiania stanu bezpieczeństwa w mieście. 

Pan Janusz Rybakowski  - Komendant Miejski Policji            

Przedstawił informację Komendy Miejskiej Policji (w załączeniu).

 Pan Ireneusz Denysiuk – Z-ca Komendanta KM PSP            

Przedstawił informację Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej (w załączeniu).

 Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku 

            Przedstawiła opinię Komisji Bezpieczeństwa i Porządku (w załączeniu). W dyskusji głos zabrali: 

Pan Zbigniew Lipski  - radny

             Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że chciał podyskutować na temat wystąpienia Komendanta Policji, ale Komendant już opuścił obrady. Może więc powiedzieć tyle, że jako radny, jako administrator osiedla miał i ma szacunek do służb mundurowych do tego, że wykonują  ciężką pracę, nie zawsze dobrze opłacaną. Policja jest niedosprzętowiona co widać. Stwierdził, że przygotował się do dyskusji, ale w związku z tym, że Komendanta Policji nie ma, chce powiedzieć, że cieszy się, iż 79 % mieszkańców ufa policji. Jest to wysokie zaufanie  i to jest prawda, ponieważ mieszkańcy miasta czują się bezpiecznie. Łomża jest miastem bezpiecznym, są natomiast problemy, które się nasilają, a na które nie ma reakcji. Jednym z nich jest poruszanie się młodzieży na motorach, czy tez skuterach po godzinie 22.00.  Wycie motorów i samochodów utrudnia życie mieszkańcom. Nie wie jak do tego tematu podejść. Inny problem jest taki, że co roku słyszy jak policja mówi, że nastawia się na zmianę sposobu pracy, że służby policyjne będą tak reorganizowane, aby policja  była tam gdzie są ludzie. Niestety tego się nie czuje. Była mowa, że wspólnie z Komendantem Straży Miejskiej zostanie podpisane porozumienie i będą wspólne patrole. Jest to zapowiedź, na którą wszyscy czekali i która daje optymizm, że w tych miejscach, gdzie przebywa młodzież, szczególnie w okresie wakacji,  będzie to widoczne. Następnie zaapelował, aby więcej patroli było na skaet parku, ponieważ w czasie wakacji organizowanych jest wiele imprez i po godz. 22.00 część młodzieży pozostaje i zakłóca spokój. Poinformował, że na terenie osiedla został utworzony komisariat policji. Było 3 policjantów, zabrano 1 i pozostało 2.  chwili obecnej nie spełniają swojej roli, ponieważ mieszkańcy przychodzą, zgłaszają problem, ale  nie ma komu ich przyjąć. Zaapelował więc do Komendanta Policji, aby ten trzeci funkcjonariusz powrócił. Stwierdził, że ważną sprawą, którą poruszył komendant jest sprawa doposażenia. Na terenie osiedla montowanych jest wiele kamer, aby ułatwić pracę policji, a więc oczekuje, że ten monitoring miejski będzie należycie wykonany. Zwrócił uwagę, że Pan Komendant zaapelował o 10 tys. zł. On natomiast liczył, że Komendant zaapeluje do Rady, aby zwiększyć obsadę przy monitoringu. Kończąc życzył sukcesów zawodowych zarówno Straży Pożarnej, Policji i Straży Miejskiej jak też współpracy z administratorami osiedli. 

Pan Jan Bajno  - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej  

           Wyjaśnił, że Komendant Policji musiał opuścić sesje ze względu na to, że mają akcję.

 Pani Krystyna Michalczyk – Kondratowicz – radna            

Zabierając głos w dyskusji potwierdziła, że Łomża jest miastem bezpiecznym. Potwierdzają to nie tylko słowa Komendanta Policji, ale również statystyki. Łomża jest miastem bezpiecznym jeśli chodzi o stwierdzona ilość przestępstw na poszczególnego mieszkańca. Zwróciła uwagę, że  ta opinia stoi w sprzeczności  z tym, na co zwrócili uwagę Pan Marek Makieła w zapisach w Strategii, gdzie mówi się, że jest brak poczucia bezpieczeństwa Łomżyniaków, a przecież  77 % ufa policji i 78 % stwierdziło, że Łomża jest bezpiecznym miastem . Zapisy Strategii nie odpowiadają więc rzeczywistości.  Zwróciła następnie uwagę, że to, co martwi Pana Komendanta Miejskiego, a uważa, że nie był zainteresowany głosami radnych, ponieważ nawet przy akcji, jeżeli potrafił ściągnąć zastępcę, to mógł poczekać 10 minut i wysłuchać głosów radnych. Odnosząc się do stwierdzeń komendanta zauważyła, że  jeżeli komendant stwierdza, że wzrost przestępczości, zarejestrowany w tym roku jest niepokojący, to uważa, że tak nie jest, ponieważ policja pracuje lepiej dlatego, że przyjmuje zgłoszenia. Więcej zgłoszeń  o popełnionych przestępstwach zostało  przyjętych i zarejestrowanych i jest to zjawisko prawidłowe. Nie jest natomiast prawidłowym to, że  zmalała liczba stwierdzonych i wykrytych przestępstw narkotykowych. Zjawisko narkomani nie zmniejszyło się , jest to duża sfera przestępczości ukrytej i na to należy zwrócić uwagę, bo jest to zjawisko niepokojące. Świadczy również o tym, że praca policji w tym zakresie powinna ulec poprawie. Następnie zwróciła uwagę na bardzo niepokojące zjawisko, które dotyka większość społeczeństwa. W 2006 roku zanotowano 1775 interwencji domowych. Jest to nie tylko zdjęcie służb patrolowych, ale brak chętnych do tych służb.  Każda awantura domowa nie jest zjawiskiem zakłócającym  pracę policji, ale są to wielkie konsekwencje społeczne. To nie tylko fakt, że te osoby na dzień następny nie nadają się do pracy, ale jest to liczba ponad 600 dzieci, które uczestniczyły i były świadkami, dla których był to ogromny stres. Stąd później te zachowania , które obserwują w domu są przenoszone do  rodzin, które założą. Słuszny jest więc kierunek zwrócenia uwagi na przestępstwa przeciwko rodzinie.  To one są najbardziej dokuczliwymi przestępstwami i one powinny być uważane za przestępstwa szczególnie niebezpieczne i wszystkie ustalenia, które są poczynione przy takich przestępstwach przeciwko rodzinie powinny być wykorzystane do działań profilaktycznych, do tego,  aby zawiadamiać sądy opiekuńcze, że jest źle sprawowana opieka nad dziećmi. Do Komisji Przeciwalkoholowej kierować instrukcję, żeby kierować sprawców na leczenie przymusowe, a jeżeli stwierdzi się, że jest  sprzedawany alkohol osobom nieletnim bezwzględnie odbierać koncesję na sprzedaż alkoholu.

 Pan Paweł Borkowski  - Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości                                          i Zagospodarowania Przestrzennego

             Zabierając głos w dyskusji , na ręce Prezydenta, skierował prośbę mieszkańców ul. Sikorskiego i  Rybaki, że mimo tego, iż zostały  postawione znaki 15 t to nocą nie jest to respektowane. Rozmawiał z funkcjonariuszem, który potwierdził, że nocą nie patrolują. Jeżeli radny zawnioskuje, to być może . Rozmawiał również na ten temat z Taxi i ono również potwierdzają, że nocą  nie ma kontroli. 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej            

Zakończył dyskusje i poddał pod głosowanie, kto jest za pozytywna oceną stanu bezpieczeństwa w mieście. 

            Rada 19 glosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących pozytywnie oceniła stan bezpieczeństwa w mieście.

  

Ad. 4

 

 Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta           

  Przedstawiła wniosek Prezydenta w sprawie zmiany w budżecie z autopoprawką (w załączeniu).

 Pan Piotr Grabani – Przewodniczący Komisji Finansów i Skarbu Miasta           

  Przedstawił opinię Komisji Finansów i Skarbu Miasta (w załączeniu)            

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

 Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej             Poddał pod głosowanie projekt uchwały.            Na 23 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 19 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 19 radnych. 

Uchwała nr 73/XIV/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 11 lipca 2007 roku 

w sprawie zmian w budżecie miasta Łomża na 2007 rok (w załączeniu).  

Ad. 5

 

 Pan Krzysztof Choiński – Z-ca Prezydenta Miasta            

Przedstawił wniosek w sprawie przyjęcia Strategii wraz z autopoprawką (w załączeniu). 

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej                                      i Zdrowia

 Przedstawiła opinię Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia (w załączeniu). 

Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku            

 Zabierając głos w dyskusji zwróciła uwagę, że 28 sierpnia 2002 roku została uchwalona Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2003 – 2013, a więc ta strategia mogłaby obowiązywać jeszcze przez 7 lat. Zwróciła się z zapytaniem o podstawy prawne. Czy istnieje potrzeba uchwalenia nowej strategii, a nie aktualizuje się obowiązującej. 

Pan Krzysztof Choiński – Z-ca Prezydenta Miasta          

   Wyjaśnił, że odpowiedź na to zapytanie znajduje się na pierwszej stronie Strategii, przytoczył zapis. W myśl tych zapisów  w miesiącu lipca mija ostateczny termin uchwalenia Strategii. 

Pan Jan Bajno  - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej        

     Uważa, że radna nie uzyskała odpowiedzi na swoje zapytanie, czy przepis ustawy art. 17 z 2004 roku  mówi, że ma być Strategia do 2015 roku. 

Pan Krzysztof Choiński – Z-ca Prezydenta Miasta      

       Potwierdził, że tak. 

Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku          

   Poprosiła o wypowiedź radcę prawnego.

 Pan Mieczysław Jagielak – Radca Prawny UM            

 Odpowiadając wyjaśnił, że  na takie  pytania odpowiada się przed sesją, a nie w czasie trwania obrad. Jest to pytanie, na które  nie ma i nie będzie dobrej odpowiedzi. Zwrócił uwagę, że Rada w chwili obecnej obraduje nad materiałem, który został właściwie przygotowany,  przedstawiony i jest przedmiotem obrad. Natomiast pytanie czy była możliwość innego podejścia do sprawy może mieć miejsce, ale nie w tym gronie i nie w tym miejscu. Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono. 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej             Zakończył dyskusję i przystąpił do głosowania poprawek: 

  1. za -13,  przeciw – 0, wstrz. 8 – poprawkę przyjęto,
  2. za – 22, przeciw – 0, wstrz. – 0 – poprawkę przyjęto,
  3. za – 21, przeciw – 0, wstrz. – 1 – poprawkę przyjęto
  4. za – 3, przeciw – 10, wstrz. – 8 – poprawkę oddalono,    
  5. za – 3, przeciw – 5, wstrz. – 13 – poprawkę oddalono,      
  6.   za – 14, przeciw – 0, wstrz. – 8 – poprawkę przyjęto,
  7. za – 12, przeciw – 0, wstrz. – 10 – poprawkę przyjęto,
  8. za – 7, przeciw 10, wstrz. – 5 – poprawkę oddalono,
  9. za – 10, przeciw – 5, wstrz. – 7 – poprawkę przyjęto
  10.    za – 10, przeciw – 8, wstrz. – 4 – poprawkę przyjęto.

             Zwrócił następnie uwagę, że został przyjęty wniosek dot. wyznaczenia koordynatora Strategii. Należy więc w chwili obecnej go wyznaczyć. 

Pan Jan Kleczyński – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej            

Uważa, że koordynatora winien wyznaczyć Prezydent Miasta. 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej            

Stwierdził, że jeżeli wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta, to Pan Prezydent jednocześnie ma uprawnienia do wyznaczenia koordynatora. 

Pan Jan Bajno  - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej            

 Uważa, że jeżeli wykonanie postanowień uchwały powierza się Prezydentowi, Prezydent wyznacza koordynatora, to uważa, że Rada powinna wskazać kto będzie tym koordynatorem. Wniósł, aby zapisać, że koordynatorem jest Prezydent. 

Pan Tadeusz Zaremba – radny        

     Zwrócił uwagę, że Strategia jest jednoznacznie osadzona w prawie i te wszystkie procesy są zapisane w różnych ustawach,  rozporządzeniach i procedurach. Jego zdaniem należy to pozostawić jak jest. Poprosił jeszcze radcę prawnego o opinię czy te wszystkie wnioski były opiniowane przez radcę. 

 Pan Mieczysław Jagielak – Radca Prawny UM     

        Poprosił, aby Rada nie wymagała od niego opiniowania wszystkich programów, ponieważ będzie wówczas mądrzejszy od Rady. Jest to niemożliwe. Jest to kwestia merytoryczna, którą przygotowuje wydział, który później zajmuje się realizacją. Zwrócił uwagę, że  jeżeli przystępuje się do głosowania, to nie można już dyskutować. W innym przypadku jest łamany statut. Można tylko zgłosić wniosek formalny dotyczący formuły głosowania. W związku z powyższym należy pozostać przy tym. Odpowiadając radnemu Zarembie stwierdził, że z mocy prawa koordynatorem wszystkich spraw zawartych w programie jest CPR bądź MOPS i jego dyrektor, a wynika to wprost z ustawy o pomocy społecznej. 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej            

Zwrócił się do Przewodniczących Komisji, że jeżeli przygotowywane są wnioski, to należy również przewidzieć skutki tych wniosków. To powinno odbywać się w Komisjach. Poprosił również Przewodniczących, aby  posiedzenia odbywały się z wyprzedzeniem. Dodał, że był wczoraj  po południu w ratuszu  i posiedzenia odbywają się jedno po drugim. Komisje trwają długo, a wnioski przygotowane, byleby dużo. Na posiedzeniu powinien być radca i Prezydent.             

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej                                      i Zdrowia     

        Odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącego wyjaśniła, że Komisja Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia dużo wcześniej zajmowała się tym tematem. Najpierw po otrzymaniu informacji od Przewodniczącego, że cos takiego ma być na sesji, ale ona jako Przewodnicząca nie otrzymała jednoznacznej informacji, co to ma być. Po otrzymaniu materiału szczegółowo się z nim zapoznała i wyznaczenie dnia i godziny posiedzenia uzależnione było od Pani Dyrektor MOPS, która przebywała w delegacji, a Pan Prezydent Był na urlopie. Nigdy Komisja Rodziny tak nie pracuje, zawsze dużo wcześniej była przygotowana i odbywała posiedzenie. Dodała, że wszystko było uzgodnione z radcą. Jest jej przykro, że Przewodniczący w ten sposób się odniósł do pracy Komisji. Poprosiła, aby Przewodniczący wskazał, który wniosek jest nieodpowiedni i nie podoba się Przewodniczącemu. 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej                       

Stwierdził, że chodziło mu o to, że jeżeli w trakcie głosowania trwa dyskusja, a wnioski nie są sformułowane właściwie, to prosi, aby wszystko odbywało się w Komisjach, aby na sesjach nie zastanawiać się, czy jest to potrzebne czy nie.

 Pani Wanda Mężyńska – Z-ca Przewodniczącej Komisji Rodziny, Opieki Społecznej                                            i Zdrowia      

       Zgłosiła wniosek formalny, aby przystąpić do głosowania uchwały.  

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej 

Poddał po głosowanie projekt uchwały z wcześniej przyjętymi poprawkami.

            Na 23 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 22 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 14 radnych, przy 1 głosie przeciw i 7 głosach wstrzymujących.

Uchwała nr 74/XIV/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 11 lipca 2007 roku

 w sprawie przyjęcia Strategii rozwiązywania problemów społecznych na terenie miasta Łomży na lata 2007 – 2015 ( w załączeniu). 

Pan Krzysztof Choiński – Z-ca Prezydenta Miasta                       

Podziękował Radzie za przyjęcie Strategii, bo to jest na chwile obecną najważniejsze. Do tej strategii będą teraz opracowywane  programy i będą wchodzić działania.

            Następnie poinformował, że Komisja w dniu wczorajszym na ten temat dyskutowała kilka godzin. Praktycznie większość wniosków poza 2 jest wnioskami Przewodniczącej Komisji. Poprosił, aby bardziej ufać prawnikowi. Są to doświadczeni pracownicy i wiedza jak tworzyć Strategię. Uważa, że na wczorajszym posiedzeniu były zgłaszane życzenia, które w dniu dzisiejszym nie maja potwierdzenia u radnych. Zdaje sobie sprawę, że one zgasną śmiercią naturalną, bo doprowadzi do tego życie. Poprosił więc, aby na Komisji Rodziny wprowadzić więcej rozsądku, bo pracuje się ciężko. Został odsunięty od wielu odpowiedzi i Pani Dyrektor MOPS też. Pominięto ich spostrzeżenia i dotychczasowa pracę.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej                                      i Zdrowia     

        Odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta Choińskiego zauważyła, że nikt nie przeszkadzał w wypowiedziach Prezydentowi w trakcie Komisji i nie wie o czym mówi Prezydent. 

Ad. 6

Pan Marcin Sroczyński  - Z-ca Prezydenta Miasta       

      Przedstawił wniosek w sprawie aktualności uchwał i Studium (w załączeniu). 

Pan Paweł Borkowski  - Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości                                          i Zagospodarowania Przestrzennego          

   Przedstawił opinię Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego (w załączeniu).             Dodał następnie , że Komisja nad tym tematem obradowała już w kwietniu br. Faktem jest, ze Komisja na te materiały czekała  kilka miesięcy, ale należy obiektywnie  stwierdzić, że materiały te zostały przygotowane dobrze, w sposób analityczny. Przytoczył następnie opinię MKAU. W dyskusji głos zabrali:

 Pan Maciej Borysewicz – radny          

   Poprosił o wyjaśnienie spraw technicznych. Otóż ekspertyzę przygotował architekt A. Zajkowski, który jest członkiem MKUA, która to Komisja pozytywnie zaopiniowała tę analizę i pod opinią są wszystkie podpisy oprócz Pana Zajkowskiego.  Zwrócił się z zapytaniem, czemu się nie podpisał oraz czy nie zachodzi sprzeczność między tym, że Komisja pozytywnie opiniuje to, co przygotował. 

Pan Maciej Głaz – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej    

         Zwrócił uwagę, że wcześniej była mowa, że nie dopuszcza się budownictwa mieszkaniowego, a w strefie 5, gdzie  w zasięgu mieści się ten teren ma wpisaną funkcję uzupełniającą, mieszkaniową. Czy nie jest to otwarcie możliwości do stworzenia tam osiedla mieszkaniowego. 

Pan Marcin Sroczyński  - Z-ca Prezydenta Miasta   

          Wyjaśnił radnemu Głaz, że to, co czytał radny jest to obecne studium, które takie rozwiązanie dopuszcza, a nie jest podstawą do tego jakie zmiany mają być dokonywane. 

Pani Anna Skiepko – WAiU UM     

        Odpowiadając radnemu Borysewiczowi wyjaśniła, że  regulamin pracy Komisji przewiduje w takich sytuacjach, kiedy  członek Zespołu Projektowego jest równocześnie członkiem Miejskiej Komisji, wyłączenie go na czas obradowania komisji. Taki zapis jest w protokole Komisji. 

Pan Paweł Borkowski  - Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości                                          i Zagospodarowania Przestrzennego        

     Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że  jest wdzięczny, iż Pan Zajkowski był na posiedzeniu Komisji i jako profesjonalista, w kwietniu, omówił wszystkie plany. Był tym zbudowany.  Zauważył, że w chwili obecnej miasto nie posiada architekta. Odpowiadając radnemu Głaz wyjaśnił, że jeżeli chodzi o tzw.  mieszkaniówkę, to powstała tam „mała Kraska” i tam są nowe domy, podobnie jak za Bawełną. Uważa, że życie chyba skłania do innych decyzji. 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej 

            Zamknął dyskusje i poddał po głosowanie projekt uchwały.

             Na 23 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 22 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 17 radnych, przy braku głosów przeciw i 5 głosach wstrzymujących.  

Uchwała nr 75/XIV/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 11 lipca 2007 roku 

w sprawie aktualności „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży” i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obowiązujących na terenie miasta Łomży (w załączeniu). 

Ad. 7

 

 Pan Marcin Sroczyński  - Z-ca Prezydenta Miasta      

       Przedstawił wniosek  w sprawie przystąpienia do zmian w Studium (w załączeniu). 

Pan Paweł Borkowski  - Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości                                          i Zagospodarowania Przestrzennego            

Przedstawił opinię Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego (w załączeniu).  Głosów w dyskusji nie zgłoszono. 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej 

            Poddał po głosowanie projekt uchwały.

            Na 23 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 22 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 17 radnych, przy braku głosów przeciw i 5 głosach wstrzymujących. 

Uchwała nr 76/XIV/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 11 lipca 2007 roku 

w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmian w „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łomża” (w załączeniu). 

Ad. 8

 Pan Marcin Sroczyński  - Z-ca Prezydenta Miasta   

          Przedstawił wniosek w sprawie opłat za usuwanie z drogi pojazdów (w załączeniu). Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku         

    Przedstawiła opinię Komisji Bezpieczeństwa i Porządku (w załączeniu). Poprosiła następnie Prezydenta o wyjaśnienie dlaczego jest tak znaczący wzrost opłat. 

Pan Marcin Sroczyński  - Z-ca Prezydenta Miasta 

            Wyjaśnił, że takie kwoty są wynikiem uwarunkowań rynkowych. Takie oferty złożyły do miasta firmy, które się  zajmują holowaniem. Spośród tych ofert zostały wybrane firmy, które holowaniem będą się zajmowały. Na wzrost stawek wcześniej miała wpływ konkurencja trzech firm łomżyńskich, które tym się zajmują. Podkreślił, że takich holowań  jest bardzo  mało, ale każda firma wskazana przez samorząd znajduje się w biuletynie i automatycznie jest wzywana do innych celów niż wypadek. Wcześniej firmy bardzo chciały być wpisane na te listę i zaniżały stawki. Obecne stawki  są urealnione.

 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej 

            Zamknął dyskusje i poddał po głosowanie projekt uchwały.

            Na 23 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 20 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 20 radnych. 

Uchwała nr 77/XIV/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 11 lipca 2007 roku 

w sprawie ustalenia opłat za usuwanie z drogi pojazdów i ich parkowanie na koszt właściciela (w załączeniu). 

Ad. 9

 

 Pan Marcin Sroczyński  - Z-ca Prezydenta Miasta  

           Przedstawił wniosek w sprawie  współdziałania miasta z innymi samorządami (w załączeniu). 

Pan Janusz Nowakowski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej          

   Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej (w załączeniu).            Dodał, że  szkoda, iż do tego przedsięwzięcia nie udało się namówić miasta Zambrowa i Ostrołęki tym bardziej, że wie, iż takie działania były podejmowane, ale okazało się, że poszli oni dosyć daleko jeżeli chodzi o własne  ścieżki dochodzenia do środków. 

Pan Maciej Głaz – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej 

            Zabierając głos w dyskusji poprosił o wyjaśnienie, czy w tej uchwale nie ma możliwości jej poszerzenia o gminy, które  będą przystępowały do tego porozumienia.

 

Pan Marcin Sroczyński  - Z-ca Prezydenta Miasta 

            Wyjaśnił, że każdą następną gminę trzeba będzie podejmować uchwałą.

  

Pan Tadeusz Zaremba – radny

 

            Zwrócił uwagę, że Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia porozumienia, ale nigdzie takiego porozumienia nie ma.

 

            Radni stwierdzili, że takie porozumienia są.

 

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej 

            Poddał po głosowanie projekt uchwały.

            Na 23 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 20 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 19 radnych, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym. 

Uchwała nr 78/XIV/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 11 lipca 2007 roku

 w sprawie współdziałania miasta Łomża z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie stworzenia wspólnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi w tym budowy Zakładu Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów (w załączeniu). 

Ad. 10

 

 Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej              

Poinformował, że w związku z tym, iż do końca października Rada ma obowiązek wyboru ławników zachodzi potrzeba powołania Zespołu Opiniującego, który przeanalizuje zgłoszone kandydatury . Poprosił o zgłaszanie kandydatur. 

Pan Zbigniew Lipski – radny        

     Zgłosił kandydaturę radnej Krystyny Michalczyk – Kondratowicz. 

Pani Alicja Konopka – radna        

     Zabierając głos stwierdziła, że popiera kandydaturę radnej Kondratowicz. Uważa, że jest to osoba godna zaufania, przez wiele lat była prokuratorem, jest prawnikiem, zna się więc na procedurach. Uważa, że w składzie powinien być ktoś z urzędu,  bo o ile pamięta, to był Prezydent i Pan Prószyński. 

Pan Maciej Głaz – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej        

     Zgłosił kandydatury radnych:

  1. Mariusza Chrzanowskiego,
  2. Jana Bajno,
  3. Alicji Agaty Gołaszewskiej
  4. Wandy  Mężyńskiej
  5. Macieja Borysewicza

 Pani Bogumiła Olbryś – radna            

 Zgłosiła kandydaturę Aleksandra Cwaliny - Przewodniczącego Zarządu Osiedla nr 2. Zwrócono  uwagę, że w skład zespołu mogą wchodzić radni. 

Pan Jarosław Kozłowski – radny

             Zgłosił kandydaturę Jana    Kleczyńskiego.

 Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku           

  Zgłosiła kandydaturę radnych:

  1. Janusza Nowakowskiego,
  2. Tadeusza Zaremby.

 Więcej kandydatur nie zgłoszono. 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej             Zwrócił się do kandydatów z zapytaniem, czy wyrażają zgodę na kandydowanie. 

Pani Krystyna Michalczyk – Kondratowicz – radna         

    Wyraziła zgodę. 

Pan Mariusz Chrzanowski – Wiceprzewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej           

  Wyraził zgodę. Pan Jan Bajno  - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej         

    Wyraził zgodę. 

Pani  Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury i Sportu         

    Wyraziła zgodę.

 Pani Wanda Mężyńska – Z-ca Przewodniczącej Komisji Rodziny, Opieki Społecznej                                            i Zdrowia     

       Wyraziła zgodę. 

Pan Maciej Borysewicz – radny          

   Wyraził zgodę. Pan Jan Kleczyński – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej          

   Nie wyraził zgody. 

Pan Janusz Nowakowski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej           

  Nie wyraził zgody. 

Pan Tadeusz Zaremba – radny     

        Wyraził zgodę. 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej             Poddał pod głosowanie  Zespół Opiniujący w składzie:

  1. Jan Bajno,
  2. Maciej Borysewicz,
  3. Mariusz Chrzanowski,
  4. Alicja Gołaszewska,
  5. Wanda Mężyńska,
  6. Krystyna Michalczyk – Kondratowicz,
  7. Tadeusz Zaremba.
             Na 23 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 21 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych, przy braku głosów przeciw i 3 głosach wstrzymujących. 

Uchwała nr 79/XIV/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 11 lipca 2007 roku 

w sprawie powołania zespołu opiniującego kandydatów na ławników Okręgowego Sądu i Rejonowego w Łomży ( w załączeniu). 

Ad. 11

 

 Pan Jan Kleczyński – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej              

Przedstawił stanowisko Komisji rewizyjnej w sprawie skargi Pani Kowalczyk (w załączeniu). Głosów w dyskusji nie zgłoszono. 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej 

            Poddał po głosowanie projekt uchwały.

            Na 23 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 20 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 20 radnych. 

Uchwała nr 80/XIV/07

Rady Miejskiej Łomży

z dnia 11 lipca 2007 roku 

w sprawie skargi Pani Haliny Kowalczyk (w załączeniu). 

Ad. 12

 

 Pan Janusz Nowakowski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej       

      Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej (w załączeniu).     

       Dodał następnie, że z informacji wynika, iż są pewne tematy, które zostały wpisane na etapie projektowania. Na dzisiaj nie ma dokumentacji i może są przyczyny obiektywne. Przypomniał, że Prezydent mówił, iż jest określona liczba osób  w urzędzie, która ma pewien harmonogram i nie można wszystkiego na raz przygotować. Zwrócił się z zapytaniem do Prezydenta, czy nie udałoby się w tej szczególnej sytuacji, gdy należy przygotować jak najwięcej projektów i przetargów wzmocnić osobowo tej grupy osób, która zajmuje się przygotowaniem przetargów.  Wszyscy zdają sobie sprawę ile z tym jest pracy. Chodzi o to, aby ta sprawa nie spowodowała, że przetargi nie będą przygotowane. 

Pan Zbigniew Lipski – radny        

     Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że radny Nowakowski poruszył bardzo ważny temat. Zadań tych jest bardzo dużo. W związku z tym zaproponował, aby wystapić do Prezydenta z wnioskiem o zwiększenie obsady etatowej w wydziale, gdzie przygotowuje się inwestycje.

 Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej 

            Poprosił radcę prawnego, aby wypowiedział się, czy Rada może wchodzić z wnioskiem w ten zakres. Zwrócił uwagę, że za organizację pracy urzędu odpowiada Prezydent.

Pan Mieczysław Jagielak – Radca Prawny UM     

        Wyjaśnił, że Rada zawsze może kierować zalecenia pod adresem organów własnych jak i Prezydenta. Wynika to również ze Statutu Miasta. Rada nie może jednak wkraczać w kompetencje, które są wyłącznie zastrzeżone dla Prezydenta, a tymi kompetencjami jest zatrudnianie i zawieranie stosunków pracy z pracownikami, a także odpowiedzialność za sprawy miasta i sprawy urzędu. Z tego punktu widzenia zalecenie pozostanie tylko zaleceniem. 

Pan Zbigniew Lipski – radny            

 W związku z wyjaśnieniem radcy prawnego zmodyfikował wniosek, aby Prezydent rozważył możliwość zatrudnienia w wydziale, który przygotowuje inwestycje, dodatkowych osób 

 Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej            

Uważa, że być może sam zapis w protokole dyskusji jest zwróceniem uwagi na kwestię zatrudnienia. 

Pan Paweł Borkowski  - Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości                                          i Zagospodarowania Przestrzennego            

Zabierając glos w dyskusji stwierdził, że miasto ma opóźnienia,  w porównaniu z innymi, w przygotowaniu wniosków. Poparł wniosek radnego Lipskiego. 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej                       

 Zaproponował, aby w czasie, gdy radny Lipski będzie przygotowywał wniosek, Rada przystąpiła do realizacji następnego punktu porządku obrad. 

Ad. 13

 

 Pan Marcin Sroczyński  - Z-ca Prezydenta Miasta     

        Na wniosek Komisji Gospodarki Komunalnej materiał został uzupełniony o dane dotyczące terminu złożenia wniosku, stan na dzień 10 lipca, który następnie przytoczył (w załączeniu). 

Pan Janusz Nowakowski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej            

 Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej (w załączeniu). 

Pan Paweł Borkowski  - Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości                                          i Zagospodarowania Przestrzennego            

Wyjaśnił, że Komisja Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego zajmowała się tym tematem wcześniej i na tę sesję opinii więc nie wypracowała. Następnie ponowił wcześniejsze stwierdzenie, że w porównaniu do innych miast, miasto Łomża ma opóźnienia w realizacji składania wniosków. Była w poprzednim roku dyskusja. Pan Prezydent Brzeziński przyznał, że w roku ubiegłym nic się nie zrobiło. Stąd jego apel do Prezydentów, Uważa, że należy stworzyć jak najlepsze warunki i jeżeli trzeba, to zatrudnić jednego czy dwóch pracowników. Jeżeli chodzi o szkolenia, to nie zgadza się z wnioskiem radnego Chrzanowskiego, aby szkolenia robiły firmy profesjonalne i za to płacić ogromne pieniądze. Stwierdził, że doskonale wie, ile kosztowały wnioski przygotowane przez firmy. Są to środki rzędu 200 – 600 tys. zł. Uważa, że opłaci się zatrudnić 1-2  profesjonalnych pracowników, aby jak najwięcej wniosków złożyć i zrealizować. 

Pan Maciej Borysewicz  - radny      

       Zabierając głos w dyskusji poprosił Prezydenta o wyjaśnienie, czy to, że wniosek znalazł się na liście indykatywnej oznacza, że  dostanie dofinansowanie, czy jest tak jak mu się wydaje, że na dzień dzisiejszy jest tak, ale może ulec zmianie. Odnosząc się do wypowiedzi radnego Borkowskiego stwierdził, że  rozumie, iż wydawanie pieniędzy przy tak kompetentnym i rozbudowanym ratuszu nie jest zasadne. Należy jednak zwrócić uwagę, że wiele samorządów wybiera firmy mimo posiadania własnych pracowników, ponieważ 90 % wniosków przygotowywanych przez firmy specjalistyczne otrzymuje dofinansowanie. 

Pan Tadeusz Zaremba – radny      

       Zabierając głos w dyskusji zaprotestował przeciwko takiemu podejściu do sprawy, że „jedne to lepsze, a drugie gorsze”. Wniosek jest dobry tylko i wyłącznie wtedy, gdy odnosi się do realnego potwierdzonego problemu i jest porządnie napisany od strony logiki, zadań i finansów oraz udokumentowania realności problemu. Podkreślił, że problem z wnioskami nie polega na tym, aby ich bez umiaru płodzić, ale chodzi o to, aby te wnioski pojawiały się jako efekt pewnego współdziałania lokalnego. Są pewne obszary, które trzeba robić profesjonalnie. Jest jeszcze inna rzecz, a mianowicie jeżeli pracownicy robią rzeczy, za które  inni biorą pieniądze, to musi również istnieć system motywowania ich, aby w jakimś sensie byli zmotywowani, aby ten wniosek skutecznie napisać. Nie jest to kwestia, aby zlecać to komuś innemu, ale aby stworzyć system, który będzie generował dobre przemyślenia i spójne, logiczne wnioski. Zaproponował, aby wniosek radnego Lipskiego w ten sposób przeforsować, aby stworzyć Prezydentowi możliwość stosowania różnych elementów wzmocnienia tego zespołu. 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej             Zakończył dyskusję w tym punkcie i powrócił do punktu poprzedniego celem przegłosowania wniosku radnego Lipskiego w treści : „ Proszę  o rozważenie możliwości zatrudnienia dodatkowych pracowników w Wydziale Polityki Gospodarczej i Inwestycji oraz Oświaty lub podjęcia innych działań wzmacniających organizacyjnie wydolność w/w wydziałów”.             Rada 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 głosach wstrzymujących wniosek przyjęła. 

Ad. 14

 

 Pani Wanda Mężyńska – Z-ca Przewodniczącej Komisji Rodziny, Opieki Społecznej                                            i Zdrowia            

Przedstawiła opinię Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia (w załączeniu) Głosów w dyskusji nie zgłoszono. 

Ad. 15

 

 Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej              

Poprosił o odpowiedź na interpelacje i zapytania. 

 Pan Marcin Sroczyński  - Z-ca Prezydenta Miasta             Odpowiadając na interpelację radnej Śledziewskiej dot. realizacji kompleksu sportowo-rekreacyjnego przy ul. Konstytucji 3 Maja wyjaśnił, że  w roku ubiegłym był pierwszy przetarg na I etap modernizacji. W tym roku został ogłoszony przetarg, który został unieważniony z tego powodu, że oprócz wad formalnych w ofercie, była zbyt wysoka kwota, co do zamierzeń miasta. Przetarg został ponownie ogłoszony, ma nadzieję, że zostanie rozstrzygnięty i będzie poprawnie wyłoniony wykonawca. Będzie to II etap modernizacji strzelnicy. Zakładane są trzy etapy, a więc jeszcze w roku przyszłym nie zostanie zakończona ta inwestycja. Ma tam powstać również mini amfiteatr, korty do tenisa, boisko do piłki siatkowej. Na te elementy w tym roku pieniędzy nie ma. Jeżeli Rada wyrazi zgodę, zostanie to ujęte w budżecie roku przyszłego.          

  Odpowiadając radnemu Chrzanowskiemu wyjaśnił, że miasto, jeżeli są możliwość organizowania bezpłatnych szkoleń zawsze udostępnia salę. Miasto nie posiada własnej komórki szkoleniowej. Korzysta więc ze szkoleń bezpłatnych jak również pracownicy jeżdżą na szkolenia odpłatne. Być może  należy więcej osób wysyłać na szkolenia, ale zazwyczaj trwają one 2-3 dni, a więc pracownika należy oderwać od  pracy. Są to zazwyczaj 1-2 osoby, które mają później za zadanie  przekazanie zdobytej wiedzy pozostałym pracownikom. Mimo tego bardzo dużo jest przeprowadzanych  szkoleń, szczególnie w działach jemu podległych. Jeżeli chodzi o zatrudnianie firm specjalistycznych to do niektórych opracowań, które są niezbędne, zatrudniają takie firmy, ale w dużej mierze firmy, które takie środki oferują, działają na zasadzie egzaminów na studia, tzn. pieniądze wezmą wówczas, gdy egzamin zostanie zdany, nie przykładając się do tego, bo wniosek i materiały musi przygotować zainteresowany, Po przeanalizowaniu okazało się, że miasto musi w zasadzie przygotować wszystko, a za studium wykonalności i tak trzeba płacić. Wolą więc robić to we własnym gronie, a ilość pozyskanych pieniędzy i ilość wniosków, które zostały pozytywnie ocenione jest bardzo duża.  Można ubolewać tylko nad tym, że  to polityka dzieli pieniądze, a nie merytoryka.     

       Odpowiadając radnemu Nowakowskiemu na zapytanie dotyczące podstrefy wyjaśnił, że cały czas trwają prace. Zostały zlecone dla geodety z zewnątrz, aby przyspieszyć procedurę. Zostały zlecone opracowania odnośnie zrobienia wyrysów podziału działek, które maja być wskazane pod strefę.  Okazuje się, że największym problemem dla podstrefy jest ich wielkość. Miasto  Łomża na dzień dzisiejszy posiada ok. 15 ha. Wniosków jest na 50 ha. Starali się, zgodnie ze wskazaniami, zrobić również podstrefę na terenie gminy Łomża, ponieważ niestety gmina Piątnica nie posiada własnych terenów. Trwają rozmowy. Ustalono pewien harmonogram, są to żmudne prace, dużo  czasu zajęły podziały na PPS. Prowadzą rozmowy w sprawie zakupu działki 5 ha.  Ma nadzieję na pozytywny finał. Podkreślił, że wnioski składa strefa, miasto przygotowuje tylko część materiałów, o które prosi strefa. Gdy będzie wiadomo, które działki podstrefa będzie chciała, Prezydent wystąpi do Rady o podjęcie stosownej uchwały.       

     Odpowiadając radnemu Borysewiczowi na zapytanie  dot. uzasadnienia w sprawie Kauflandu wyjaśnił, że  uzasadnienie wpłynęło. Przytoczył jego treść.  Dodał, że spotka się z przedstawicielami firmy i być może dowie się czegoś więcej oraz o ich planach.            Odpowiadając radnemu Zarembie stwierdził, że zawarte w jego wypowiedzi kwestie są zasadne i miasto stara się skorzystać z jak największej ilości szkoleń. Złożyli wniosek o możliwość odbycia studiów podyplomowych wszystkich chętnych pracowników UM i jednostek podległych. Do wniosku urzędu dołączył się Urząd Marszałkowski. Ma nadzieję, że wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie. Jeżeli są programy, które umożliwiają kompleksowe kształcenie, to korzystają z nich. Codziennie wpływają jakieś oferty. Zazwyczaj jest napisane, że są to szkolenia darmowe, ale na dole małymi literkami jest napisane, że odpłatność za materiały szkoleniowe  wynosi 1.500 zł czy 2 tys.. Jeżeli szkolenia są bezpłatne, zawsze z nich korzystają. W dniu jutrzejszym jada 3 osoby . Wie, że  przed urzędem dużo pracy, aby z innych szkoleń i funduszy skorzystało, ale robią w tej mierze wszystko.           

Odpowiadając radnemu Borysewiczowi na zapytanie dotyczące ul. Rycerskiej wyjaśnił, że  wprowadzono już oznakowanie i rozpoczęto prace. Firma twierdzi, że dochowa terminu, on natomiast ma wątpliwości. Jest to  tylko i wyłącznie wina firmy, że opóźniła prace, które wynikło z wewnętrznych problemów firmy. Jeżeli nie dochowają terminu, to są w umowie przepisy, które będą egzekwowane.            Odnosząc się do wniosku radnego Bajno dotyczącego  podatku od nieruchomości szpitala i odmówienia umorzenia podatku za kwiecień w wysokości 26.661 zł  oraz odsetek w wysokości 232 zł wyjaśnił, że w chwili obecnej te zaległości wynoszą 80 tys. zł gdyż szpital nie zapłacił za maj i czerwiec. Następnie przytoczył uzasadnienie tej decyzji. Dodał, że zadłużenie szpitala w obecnej chwili wynosi ponad 2,5 mln. zł. Nie wie więc, czy kwota 26 tys. zł coś by zmieniła. Poza tym są bardzo uzasadnione wyroki NSA, które mówią kiedy stosować  takie zwolnienia. Dodał, że miasto stosuje zwolnienia wobec szpitala. Ostatnio była to kwota 53 tys. zł. Należy pamiętać z czego powstało zadłużenie. Po pierwsze strajki lekarzy. Stwierdził, że nie wyobraża sobie prywatnego przedsiębiorstwa gdzie strajkowaliby pracownicy, i któremu z tego tytułu umorzono by podatek. Po drugie, szpital posiada duże rezerwy terenowe, których całkowicie nie użytkuje, a musi płacić podatki i od lat nic nie jest z tym robione. Szpital powinien się zastanowić czy niektórych gruntów się nie pozbyć. 

Pan Krzysztof Choiński – Z-ca Prezydenta Miasta             

Odpowiadając na interpelacje radnej Śledziewskiej i Krzysztofa Sychowicza  oraz Tadeusza Zaremby wyjaśnił, że program został ogłoszony przez rząd i działania były skierowane do kuratoriów. Kuratoria analizowały programy. Miasto złożyło dwa programy. Jeden jest dla szkół podstawowych i gimnazjalnych, drugi dla szkół ponadgimnazjalnych. Zasada dofinansowania było 70 % - kuratorium, 30 % - miasto. Program opiewał I – 136 tys. zł z czego kuratorium 91 tys. zł, II – 124 tys. z czego kuratorium 87 tys. zł. Program został odrzucony ze względów formalnych, ze względu na duże koszty obsługi. Dodał, że to miasto Łomża podjęło inicjatywę i skupiło wokół siebie przedstawicieli samorządu Białegostoku i Suwałk. Prowadzono dyskusję,  umówiono się co do  złożenia wniosku, podziału pieniędzy i zasadą było, że miasto występuje dla wszystkich placówek, chociaż stowarzyszenia też mogły się ubiegać i stowarzyszenia otrzymały, PG nr 2 oraz szkoła katolicka. Miasto odwoływało się. Dzwonił do Pani  kurator, która stwierdziła, że nie było dokonywanej analizy pod względem formalnym. Uważa to za wielki błąd, bo jeżeli Minister Edukacji twierdził, że środki maja trafić do wszystkich samorządów, to uważał, że jeżeli miasto popełniło pewien błąd,  to można było o tę kwotę pomniejszyć, dojść do tego, aby każdy samorząd otrzymał pieniądze. Pani kurator zapewniła go, że następne pieniądze będą wchodzić we wrześniu i podejmą już wówczas inną decyzję, inną analizę. Dodał, że jest to pewna strata dla miasta. Nie oznacza to jednak, że zajęć pozalekcyjnych nie będzie. Byłaby to dodatkowa  oferta, bo w każdej szkole zajęcia pozalekcyjne są prowadzone. Miasto miało swoje środki zabezpieczone. Najprawdopodobniej będą rozmawiać, aby te środki uruchomić do następnych programów i będą się starać, aby je pozyskać. Jest to dla niego pewien niedosyt, rozmawiał  z Prezydentem Brzezińskim, posiada jego przychylność i w przypadku programów unijnych będą starać się o dodatkowe zatrudnienie, aby te tematy na bieżąco drążyli. 

Pan Tadeusz Zaremba – radny 

     

       Podtrzymuje i sugeruje, że należy tworzyć warunki do absorpcji. Poprosił, aby rozróżnić dwie rzeczy. Sa szkolenia komercyjne i są szkolenia opłacane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach regionalnego ośrodka i robi to ARR.  Prosząc o przedłożenie planu miałby nadzieję, że Prezydent przejrzy swoje zasoby i nakaże swoim ludziom  w szkołach, aby na te  darmowe szkolenia się zapisały bądź można w uzgodnieniu zrobić szkolenie profilowane pod konkretne grupy beneficjentów. Chodzi mu o to, że jeżeli takie pieniądze już są, to należy wykorzystać to i do pewnych rzeczy przymusić. 

Ad. 16

 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej 

          

  Przedstawił treść pism skierowanych do Rady:  
  1. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego dot. rozprawy – Rada jednogłośnie upoważniła do reprezentowania Pana Sławomira Jabłonowskiego.
 

2. Przewodniczącego Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie zorganizowania sesji wyjazdowej – Rada 17 głosami za przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących przekazała pismo wszystkim radnym celem rozważenia w Komisjach,

 

3. Prośbę o informację, czy w mieście działa rada młodzieżowa – odpowiedzi udzieli Biuro Rady Miejskiej,

 

4. Starostwa Powiatowego w Węgorzewie w sprawie przejścia granicznego  - Rada 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących przekazała pismo wszystkim radnym oraz Komisji Rozwoju celem przygotowania stanowiska na następną sesję,

 

5. NSZZ „Solidarność” dot. sporu zbiorowego – Rada przyjęła pismo do wiadomości,

 

6. ŁKS z podziękowaniami i prośbą o dalszą pomoc (w załączeniu). Komisja Edukacji, Kultury i Sportu zajmie się  tematem po otrzymaniu rozliczenia dotychczasowych środków. Rada 19 głosami za  - jednogłośnie ustaliła, że Komisja Edukacji  zajmie się tym z Komisją Finansów , ŁKS i Prezydentem.

 7. Wniosek Przewodniczących Zarządów Osiedla w sprawie  zwiększenia diet – Rada 19 głosami za – jednogłośnie przekazała pismo do Komisji Finansów.      

Ad. 17

 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej               

Przedstawił projekt stanowiska Rady w sprawie pomocy szpitalowi (w załączeniu). 

Pan Maciej Borysewicz – radny              Zabierając głos w dyskusji odnośnie odpowiedzi Prezydenta Sroczyńskiego dot. sytuacji szpitala wyjaśnił, że  faktem jest, iż szpital pogłębił dług ze względu na strajk, ale kto ma za to odpowiedzieć. Skoro lekarze strajkują zgodnie z prawem, a konsekwencję ponosi szpital, to jak można te rzeczy porównywać. Gdyby była prawna możliwość dochodzenia roszczeń od lekarzy na drodze cywilnej, szpital by to zrobił. Zauważył, że wszyscy leczą się w tym szpitalu, każdy oczekiwałby, aby leczenie odbywało się na jak najwyższym poziomie i przy jak najlepszym sprzęcie. Jeżeli chodzi o posiadane przez szpital nieruchomości, to szpital chciałby sprzedać te nieruchomości, nie jest to jednak  własność szpitala, ale samorządu województwa. Jeżeli miasto będzie wspierało dyrekcję szpitala w działaniach, aby przekonać Zarząd Województwa do sprzedania terenów, to będzie to na korzyść. Zwrócił uwagę, że gdyby teren szpitala został sprzedany, wówczas cały dochód zostałby przejęty przez Zarząd Województwa i szpital nic by nie otrzymywał. Szpitalowi więc nie zależy na tym. Jeżeli szpital prosi o umorzenie podatku, to on nie widzi problemu. Dodał, że na kilkanaście wniosków szpitala Prezydent uwzględnił 3-4. Sprawa głosowania jest sprawą sumienia każdego radnego. 

Pan Tadeusz Zaremba – radny      

        Stwierdził, że ma wątpliwości czy jest to właściwa formuła pracy Rady. Zwrócił uwagę, że sprawy podatkowe są unormowane jednoznacznie. Prezydent jest organem podatkowym i może umarzać podatek, a Rada zajmuje się tematem od przypadku do przypadku. Podkreślił, że na chwilę obecną nie ma rozeznania, czy inne firmy nie są w gorszej sytuacji. Jego zdaniem Prezydent ma na tyle rozeznanie i Rada nie musi dawać Prezydentowi rekomendacji. 

Pani Alicja Konopka – radna 

             Stwierdziła, że nie godzi się z wypowiedzią radnego Borysewicza, iż jest to sprawa sumienia każdego radnego, gdyż jest to sprawa uregulowana ustawą o finansach publicznych. Nie należy to do właściwości Rady, ponieważ organem podatkowym jest Prezydent. W jaki sposób więc Rada ma wypowiadać się i wpływać na Prezydenta i jego decyzje. Jeżeli Rada przyjmie taki sposób działania, to przy kolejnych strajkach będą wnioski o umarzanie podatków. Uważa, że w takich przypadkach należy mniej kierować się emocjami, a bardziej prawem.         

   Następnie zwróciła się z prośbą, aby nie odbierać jej słów jako atak personalny. Chodzi o to, aby przede wszystkim właściwie pracowały komisje, kierowały się ustawą o samorządzie gminnym oraz Statutem Miasta. Podkreśliła, że nie może tak być, że Komisja zgłasza wnioski, które są uregulowane w przepisach wyższego rzędu, bądź są niezgodne z prawem. Należy trochę się nad tym zastanowić. Radnym nie zależy na tym, aby to zamieszanie przenosić do mediów. Stwierdziła, że pracowała w poprzedniej kadencji z Przewodniczącym Głazem i tego tpu wnioski były wcześniej uzgadniane z prawnikiem oraz były zgłaszane Przewodniczącemu Rady i podobnie robili wszyscy Przewodniczący Komisji. Poprosiła więc o rozwagę. Następnie zwróciła uwagę, że do reprezentacji Rady nie ma nikogo. Z ustawy wynika jasno, że Przewodniczący organizuje pracę Rady.  Jeżeli jednak Rada, oddzielna uchwałą, upoważni Przewodniczącego, to on wówczas reprezentuje radę na zewnątrz . W chwili obecnej dzieje się tak, że Radę reprezentuje a to Przewodnicząca Komisji, a to Przewodniczący Komisji. Jest to niedopuszczalne i niezgodne z prawem. Poprosiła więc, aby mimo wszystko na to uważać. 

Pan Maciej Głaz – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej             

Zgadza się z wypowiedzią radnej, że Rada nie może stanowiskiem  zmusić Prezydenta do umorzenia podatku, ale może zasugerować i to jest w tym projekcie stanowiska zapisane. Dlatego tez do Prezydenta jest kierowana prośba o skorzystanie z przysługującego mu prawa. Zauważył, że kilka minut temu Rada kierowała prośbę o zatrudnienie i to większości nie przeszkadzało. W tym przypadku Prezydent również nie jest zmuszany, ale ma poparcie dla jego decyzji. Faktem jest, że tą kwotą szpitala się nie uratuje, ale swoje poparcie Rada może przekazać.     

       Odnośnie innych głosowań , to tylko raz, w przypadku koordynatora uważa, że na posiedzeniu Komisji Prezydent powinien wyjaśnić, że jest to ustawowo zapisane. Gdyby to zostało wyjaśnione Komisja by takiego wniosku nie przygotowała. Wina radnych polega na tym, że nikt nie zabrał głosu w dyskusji nad wnioskami Komisji. Zaproponował, aby zakończyć dyskusję nad projektem stanowiska i przegłosować je. 

Pan Jerzy Brodziuk – radny      

        Potwierdził, że wnioski powinny być przedyskutowane przed głosowaniem, ale aby tak mogło być, każdy radny powinien je otrzymać i wówczas można dyskutować.          

  Odnosząc się do kwestii stanowiska stwierdził, że jeżeli rada chce pomóc szpitalowi, a nie jest to tylko wniosek polityczny, że radni tacy dobrzy bo chcą dać, a Prezydent zły, bo nie chce dać,  to należałoby wystosować do Zarządu Województwa pisma-wnioski, aby pozwolono szpitalowi ekonomicznie działać. Jeżeli to, co mówi radny Borysewicz jest prawdą, to ten szpital ma nieuzasadnione koszty z winy Zarządu Województwa, ponieważ zarząd nie pozwala uregulować gospodarki gruntami. Jeżeli tak, to ma wniosek, aby Prezydent umorzył podatek w zamian za przejęcie  gruntów. Zaproponował, aby wycofać ten wniosek. Zauważył, że jest to wniosek skierowany przez radnego, który jednocześnie jest odpowiedzialny za rozwiązanie sytuacji w swojej placówce. 

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej             

Zwrócił uwagę, że jest to tylko stanowisko. W związku z powyższym poddał je pod głosowanie.     

         Rada stanowisko przyjęła 12 głosami za, przy braku głosów przeciw i 4 głosach wstrzymujących.  

Pan Jerzy Brodziuk – radny       

       Poprosił o zapisanie w protokole, że nie brał udziału w głosowaniu. 

Pan Tadeusz Zaremba – radny 

   

         Poprosił o zapisanie w protokole, że nie brał udziału w głosowaniu. 

Pan Mariusz Chrzanowski – Wiceprzewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej            

  Zgłosił wniosek formalny w sprawie opracowania przez Prezydenta zamiany działek, jakie zostały dokonane w poprzedniej kadencji tak, aby radni o kontrowersyjnych  zamianach działek nie musieli dowiadywać się w pierwszej kolejności dowiadywać się z prasy. Wniósł również o zapoznanie się z tym materiałem przez Komisję Rewizyjną. 

Pan Tadeusz Zaremba – radny        

      Zwrócił się do Przewodniczącego z prośbą, aby Przewodniczący zobowiązał Wiceprzewodniczących do pomocy w prowadzeniu obrad. Stwierdził następnie, że dobrze by było gdyby radni mieli dostęp do stron UM, do protokołów z posiedzeń przed ich przyjęciem, aby mogli się z nimi zapoznać i wnieść poprawki. Popierając wypowiedź radnej Konopka zauważył, że dopiero styl pracy komisji dociera się i może zbyt pochopnie niektórzy uwierzyli, że przewodniczenie Komisji świadczy o nabyciu wiedzy wielu pokoleń  Rady. Poprosił więc Przewodniczących Rady, aby tam gdzie Komisja składa się z młodych radnych, okazali szczególna pomoc. 

Pani  Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury i Sportu          

    Zabierając glos stwierdziła, że nie wie do pracy której Komisji kierowanych jest tyle aluzji. Jeżeli radni chcą rozmawiać szczerze i poprawiać jakość pracy Rady, to najlepiej powiedzieć to wprost. Zauważyła, że jest członkiem Komisji Rodziny, która pracowała i dzisiaj przedstawiła wnioski, radny Zaremba jest członkiem Komisji Edukacji. Jeżeli cos jest nie tak, to należy powiedzieć to wprost. 

Pan Piotr Grabani – Przewodniczący Komisji Finansów i Skarbu Miasta 

  

          Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że radna Kondratowicz elegancko zauważyła, że Komendant Policji Radę zlekceważył, a to świadczyło o tym, że nie szanuje się Rady. Nie jest to odosobniony przypadek. Od wielu miesięcy Rada na to pracuje. Komisja Rodziny po raz kolejny otrzymuje cięgi. To, o czym mówił radny Zaremba ma miejsce, a Prezydenci siedzą obok i „podśmiewają się” z politowaniem. Jeżeli tak istotny temat jak Strategia jest wrzucany w ostatniej chwili, to nawet gdyby Komisja dyskutowała do rana w przeddzień sesji to tak być nie może. Wnioski te powinny trafić do Prezydenta, który po przeanalizowaniu przyjmuje je ramach autopoprawki bądź odrzuca, uzasadniając dlaczego.

     

Pani  Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury i Sportu          

    Stwierdziła, że o to właśnie chodzi. Następnie zwróciła uwagę, że Strategię radni otrzymali bardzo późno. Komisja w dniu wczorajszym pracowała bardzo długo. Był obecny Prezydent Choiński i Pani Dyrektor MOPS. Zostały wypracowane wnioski. Komisja może się mylić, ale aby wszystko było zgodne z prawem jest obecny na Komisji Prezydent, który ma większe doświadczenie. Komisja oczekuje więc nie tylko na aluzje, czy też krytykę, ale oczekuje na merytoryczne uwagi. Osobiście jest pod wrażeniem pracy Przewodniczącej Komisji Rodziny, która mimo tego, że radni otrzymali późno materiał, prowadzi posiedzenie tak, że  zauważyła pewne niedociągnięcia i przedłożyła wnioski.  Jeżeli coś jest nie tak, to należy poprawić jakość pracy radnych. 

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej                                      i Zdrowia    

          Zwracając się do Prezydenta Choińskiego zauważyła, że wczoraj na posiedzeniu Komisja starała się uprosić go, aby zdjąć z porządku obrad tej sesji Strategię mimo tego, że Komisja była przygotowana i były wnioski.  Na prośbę Prezydenta, na dzisiejszej sesji, temat jest realizowany, ponieważ jest termin. Prezydent był na urlopie, a Pani Dyrektor również była nieobecna. Komisja przygotowała się i wypracowała wnioski. Nie zdążyło to wpłynąć do radcy, bo nie było kiedy. 

Pan Krzysztof Choiński – Z-ca Prezydenta Miasta             

Podziękował, że Przewodnicząca i Komisja przychyliła się i temat na sesji stanął. Radna Gołaszewska pewnych spraw w wypowiedzi nie uściśliła. Na wczorajszej Komisji chodziło o to, że skoro jest obecny on i Pani Dyrektor, merytorycznie przygotowana do pracy, to pewnych uwag należy wysłuchać. Uważał, że większość wniosków  Komisji nie była zgodna z ustawą np. że co tydzień prowadzić w szkole dyskoteki, czy takie zapisy wprowadza się do Strategii. Jest to kompetencja dyrektora szkoły. Tego nie chciała Przewodnicząca wysłuchać  i przyjąć. Wobec powyższego wraz z Panią Dyrektor przestali dyskutowac z Panią Przewodniczącą. Gdyby Przewodnicząca przyjęła ich pomoc nie doszłoby do tego. 

Pan Jerzy Brodziuk  - radny 

        

    Odnosząc się do wniosku radnego Chrzanowskiego wyjaśnił, że nie można przekazywać do Komisji Rewizyjnej czegoś, czego jeszcze nie ma. Jeżeli będzie materiał przygotowany przez Prezydenta, wówczas Rada podejmie decyzję. Jest to wniosek merytoryczny, a nie formalny. 

Pan Mariusz Chrzanowski – Wiceprzewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej 

    

        Przytoczył treść swojego wniosku.    

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej 

           

Poddał pod głosowanie wniosek. Rada 12 głosami za przy braku głosów przeciw i 3 głosach wstrzymujących wniosek przyjęła.

           

Następnie ogłosił przerwę urlopową do 15 sierpnia br.

           

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego zamknął obrady XIV sesji.                                                                                                            Przewodniczący                                                                                                     Rady Miejskiej Łomży                                                                                                         Wiesław Grzymała                       
  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 30 sie 2007 12:26
  • Data opublikowania: czwartek, 30 sie 2007 14:28
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej