Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 10 posiedzeniu w dniu 20 czerwca 2007 roku

Komisja realizowała następujący porządek dzienny:


1. 
Przyjęcie protokołu nr 9/07 z dnia 29 maja 2007 roku

 

2. 
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie uregulowania należności za transport i opiekę w czasie przewozu do najbliższej placówki dzieci niepełnosprawnych

 

3. 
Informacja Prezydenta Miasta o stanie sanitarnym miasta

 

4. 
Informacja o wypoczynku letnim dzieci i młodzieży – wakacje 2007

 

5. 
Informacja na temat zabezpieczenia różnych form wypoczynku oraz dożywiania dzieci i młodzieży z rodzin ubogich w okresie wakacji

 

6. 
Informacja dotycząca zabezpieczenia pomocy szkolnych na nowy rok szkolny dla dzieci i młodzieży z rodzin ubogich

 

7. 
Informacja na temat stanu bezrobocia w mieście oraz działaniach podejmowanych przez miasto i Urząd Pracy w zakresie przeciwdziałania bezrobociu

 

8. 
Sprawy różne


 

 

Ad. 1

 

Przyjęcie protokołu nr 9/07 z dnia 29 maja 2007 roku

 

            Komisja nie wniosła uwag do w/w protokołu i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 6 głosami za.

  

Ad. 2

 

Przygotowanie projektu uchwały w sprawie uregulowania należności za transport i opiekę w czasie przewozu do najbliższej placówki dzieci niepełnosprawnych

 

            Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul wprowadzając do tematu stwierdziła, że Komisja na swym posiedzeniu w dniu 1 marca 2007 roku wystosowała do Pana Prezydenta pismo nr BR. 0063-4/07 w sprawie przygotowania formuły prawnej zwrotu części kosztów ponoszonych przez rodziców na dowóz dzieci niepełnosprawnych do Dziennego Domu Pomocy w Łomży. Komisja otrzymała od Pana Prezydenta odpowiedź, że brak jest podstaw prawnych do udzielenia pomocy w tym zakresie. Jednak rodzice tej czwórki dzieci niepełnosprawnych zwrócili się o pomoc do Ministerstwa Edukacji, które wskazało przepisy prawne, zgodnie z którymi rodzicom przysługuje prawo do zwrotu należności za transport ich dzieci. W związku z tym rodzice ponownie zwrócili się do Komisji z wnioskiem o uregulowanie należności, więc Komisja musi tym tematem się zająć, bo takie zadanie na sesji otrzymała od Rady.

            Radny Jan Kleczyński stwierdził, że Komisja powinna przygotować wniosek do Prezydenta Miasta aby na najbliższą sesję, która odbędzie się 27 czerwca br. służby podległe Prezydentowi przygotowały projekt stosownej uchwały. Dodał, że Komisja wskaże podstawę prawną do wypłacenie kwot należnych rodzicom dzieci niepełnosprawnych, nie ma więc przeszkód, by jeszcze na tej sesji Rada podjęła uchwałę w tej sprawie. Ponadto stwierdził, że przed sesją i tak Komisja będzie musiała jeszcze raz się zebrać, by zaopiniować „Strategię zrównoważonego rozwoju”, więc przy okazji również zaopiniować będzie mogła tę uchwałę.

            Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul stwierdziła, że przygotowany jest projekt uchwały z właściwą podstawą prawna, zaś sama treść zostanie jeszcze zmodyfikowana. Projekt uchwały zostanie przekazany do Prezydenta Miasta wraz z pismem przewodnim następującej treści: „W nawiązaniu do pisma nr BR. 0063-4/07 z dnia 1 marca 2007r. Komisja Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia wnosi o wyasygnowanie środków z rezerwy ogólnej miasta na uregulowanie należności za transport i opiekę w czasie przewozu do najbliższej placówki dzieci niepełnosprawnych uczęszczających do Dziennego Domu Pomocy w Łomży, gdzie sprawowany jest obowiązek szkolny.

            Propozycję projektu uchwały Komisja przesyła w załączeniu z prośbą o ewentualne dopracowanie i wyrażenie opinii przez Biuro Prawne

            Projekt powyższej uchwały będzie przedmiotem obrad najbliższego posiedzenia Komisji, które odbędzie się dnia 25.06.2007r. o godz. 14.00”.

            Pan Prezydent Choiński poprosił o wyjaśnienie dlaczego Komisja proponuje tę uchwałę wnieść już pod obrady najbliższej sesji?

            Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul stwierdziła, że rodzice dzieci niepełnosprawnych od bardzo dawna walczą o te środki i cały czas otrzymują decyzje odmowne. Komisja dysponując przepisami prawa umożliwiającymi dokonanie wypłat rodzicom chce sprawę załatwić i uregulować. Jest to ważki problem i tym rodzinom trzeba pomóc.

            Pan Prezydent Choiński stwierdził, że jest to nośny temat, był rozpatrywany przez Radę poprzedniej kadencji i uważa, że winien być raz jeszcze dokładnie przeanalizowany zanim trafi pod obrady sesji. Dodał, że rodzice dzieci niepełnosprawnych dopiero przed dwoma dniami przekazali mu pismo w sprawie zwrócenia się do Ministerstwa Edukacji o interpretację przepisów regulujących tę kwestię. Obecnie sprawą zajmuje się radca prawny i dziwi się, że Komisja sugeruje, by już na tej sesji uchwałę w tej sprawie Rada podjęła. Trzeba tę uchwałę dokładnie pod względem prawnym przeanalizować, sprawdzić kto ją ewentualnie będzie miał realizować. Jeśli będą przesłanki, że rzeczywiści rodzicom przysługuje zwrot kosztów, to samorząd to zrealizuje. Jeśli zaś opinia radcy będzie negatywna, Komisję o tym rzetelnie poinformuje. Dziś jest za wcześnie na podjęcie decyzji. Poza tym stwierdził, że miasto bardzo wiele zrobiło na rzecz tych dzieci, nie wie czy Komisja ma informację o tym. Kończąc stwierdził, że działanie Komisji zmierza w słusznym kierunku, jednak najpierw trzeba sprawę dokładnie przeanalizować, a dopiero potem poddać pod obrady sesji. Inna procedura powinna być do tego zastosowana, inna droga do podjęcia tej uchwały, by znów temat nie był „spalony”.

            Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta stwierdziła, że Komisja podtrzymuje swoje stanowisko i z projektem uchwały na najbliższą sesję wystąpi. Dodała, że w DPS była, wie co tam dla tych dzieci zostało uczynione. Ponadto stwierdziła, że Komisja na dzisiejszym posiedzeniu nie podejmuje przecież uchwały. Uchwały podejmuje Rada na sesjach. Komisja po dzisiejszym spotkaniu skieruje wniosek do Prezydenta w treści, jaką wcześniej odczytała. Będzie więc stanowisko Prezydenta, będzie opinia radcy prawnego i na sesji Rada będzie posiadała wystarczającą wiedzę do podjęcia decyzji w tej sprawie. Dodała, że miasto miało dużo czasu i nic w tej sprawie nie zrobiło w tym temacie. Rodzice są oburzeni. Byli na posiedzeniu Komisji i sprawę przedstawili. Jest podstawa prawna i sprawę należy w końcu załatwić.

            Pan Prezydent Choiński ponownie zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdził, że nie jest przygotowany do tematu, gdyż został on dopiero w dniu dzisiejszym do porządku komisji wprowadzony. Nie dysponuje w chwili obecnej materiałami i w związku z tym uważa, że zajęcie się tą sprawą na kolejnej sesji byłoby lepszym rozwiązaniem, dałoby czas na pełne zapoznanie i analizę tego tematu.

            Radny Jan Kleczyński stwierdził, że Komisja powinna podtrzymać swoje stanowisko i skierować do Prezydenta wniosek, by na 25 czerwca br. przepracowany został i ewentualnie poprawiony projekt uchwały w przedmiotowej sprawie, by Komisja go zaopiniowała i wniosła pod obrady najbliższej sesji. Poparł wypowiedź Przewodniczącej, że ta sprawa już za długo trwa, by ją znów odkładać w czasie.

            Radny Maciej Borysewicz stwierdził, że przeciąganie sprawy w czasie może przynieść spory wydatek miastu. Należy więc jak najszybciej to załatwić, bo jest to korzystne dla obu stron. Bardziej korzystne i dla miasta jest wypłacanie rodzicom na bieżąco należnego im ryczałtu, niż zaległości wraz z odsetkami.

            Pan Prezydent Choiński stwierdził raz jeszcze, że dopiero dwa dni temu to pismo rodziców do niego wpłynęła, zajmuje się nim radca prawny i jeśli okaże się ono zasadne, zostanie zrealizowane zgodnie z należną rodzicom wypłatą. Niepotrzebny jest jednak ten pośpiech Komisji, to wymuszenie przyspieszenia procedur.

            Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul zamknęła dyskusję w tym temacie i poddała pod głosowanie wniosek w treści przedstawionej na wstępie.

            W wyniku głosowania Komisja jednogłośnie – 6 głosami za wniosek przyjęła, skierowała go do Prezydenta Miasta wraz z projektem uchwały i całą dokumentacją dotyczącą sprawy wypłaty należności za dowóz dzieci.

 

Ad. 3

 

Informacja Prezydenta Miasta o stanie sanitarnym miasta

 

            Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul stwierdziła, że w związku z nie przybywaniem na posiedzenie Komisji Powiatowego Inspektora Weterynaryjnego, mimo kilkukrotnego zawiadamiania go o posiedzeniach Komisji, Komisja nie mogła pogłębić informacji o stanie sanitarnym miasta przedstawionej przez Prezydenta Miasta.

            Radny Jan Kleczyński stwierdził, że Komisja skierowała do Prezydenta Miasta wniosek w sprawie nieobecności na posiedzeniach Pana Czerskiego. W związku z tym pyta Prezydenta Choińskiego czy zgodnie z tym wnioskiem skontaktował się ze Satrostą, który jest pracodawcą Powiatowego Lekarza Weterynarii i to on powinien wymóc obecność Pana Inspektora na Komisji.

            Pan Prezydent Choiński stwierdził, że telefonował do Pana Starosty i do Pana Czerskiego, jednak jak widać i na dzisiejszym spotkaniu przedstawiciel służb weterynaryjnych jest nieobecny.

            Radny Jan Kleczyński zaproponował aby Komisja wystąpiła z wnioskiem do Starosty Powiatu Łomżyńskiego aby wyciągnął konsekwencje służbowe w stosunku do Pana Mariana Czerskiego, który mimo wielu zaproszeń, na żadnym z posiedzeń Komisji nie pojawił się.

            Radny Maciej Borysewicz stwierdził, że Komisja Pana Starostę w swym piśmie winna poinformować o nieobecnościach Pana Czerskiego, jednak czy i jakie konsekwencje Starosta z tego wyciągnie, to jego decyzja.

            Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul poddała pod głosowanie następującą opinię: „W związku z nie przybywaniem mimo kilkukrotnych zawiadomień Powiatowego Inspektora Weterynarii na posiedzenia Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia Komisja nie mogła pogłębić informacji o stanie sanitarnym miasta /druk nr 88/ przedstawionej przez Prezydenta Miasta”.

            W wyniku głosowania Komisja powyższą opinię przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za.

 

Ad. 4

 

Informacja o wypoczynku letnim dzieci i młodzieży – wakacje 2007 /druk nr 133/

             Informację w powyższej sprawie przedstawiła Komisji Pani Ewa Grygo – Kierownik Biura Kultury i Sportu,  zgodnie z drukiem nr 133 – w załączeniu.            Radny Jan Kleczyński stwierdził, że z przedłożonej informacji wynika, że TPD organizuje wypoczynek letni na zewnątrz, tj. wyjazdowe formy. Wie, że TPD otrzymało też wsparcie z MOPS na ogniska środowiskowe i w związku z tym pyta czy ogniska te prowadzić będą w te wakacje wypoczynek stacjonarny.             Pani Janina Picewicz-Znosko – Dyrektor MOPS wyjaśniła, że te ogniska środowiskowe funkcjonują w trakcie roku szkolnego. Natomiast w wakacje te dzieci, które do tych świetlic w trakcie roku uczęszczają, wyjadą na wakacje na kolonie w ramach środków uzyskanych przez TPD na wypoczynek letni. Dodała, że 4 lata temu po raz ostatni TPD organizowało wypoczynek letni w ramach świetlic.

            Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul zwróciła się do Pani Grygo z zapytaniem czy ma wykaz opiekunów, którzy zajmować się będą dziećmi w ramach wakacji organizowanych przez TPD.

            Pani Ewa Grygo wyjaśniła, że przedłożona przez nią informacja jest informacją zbiorową o wszystkich rodzajach wypoczynku wakacyjnego, który jest przez miasto dofinansowywany w ramach wielu różnych programów. Ona dysponuje tylko takim zestawieniem, szczegóły, o które pyta pani Przewodnicząca Komisji znajdują się u pani Anny Bigiej wraz z całą dokumentacją o programie realizowanym przez TPD.

            Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul przypomniała, że brak było współpracy Prezydenta i Zespołu Konsultacyjno-Opiniującego przy przyznawaniu środków na wypoczynek letni. Komisja pragnie wiedzieć kto będzie opiekunem dzieci i jaki będzie program tego wypoczynku organizowanego przez TPD. To są najistotniejsze informacje dla rodziców, bo ważne jest komu powierzają swoje dzieci pod opiekę. Poza tym Komisję interesuje też czy rzeczywiście z tego wypoczynku skorzystają dzieci z rodzin ubogich.

            Pan Prezydent Choiński odnosząc się do zapytań Przewodniczącej obrad stwierdził, ze opiekunami wypoczynku są zawsze nauczyciele i pedagodzy z poszczególnych placówek oświatowych, zatrudniani na specjalną umowę na czas trwania wypoczynku. Poza tym stwierdził, że wszelkich informacji udzielić może Dyrektor TDP, bo on dysponuje wszelką dokumentacją i z lat ubiegłych i z bieżącego roku.

            Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul stwierdziła, że takie umowy z opiekunami to standard, jednak powszechnie wiadomo, że bardzo często rolę opiekunów na koloniach i obozach pełnią studenci i z tą opieką bywa różnie. Ważne jest czy będzie dobry opiekun i dobry program, a nie tylko aby dziecko się najadło i się nie utopiło. Komisja chciałaby znać program TPD, bo inni organizatorzy tacy jak np. parafia Krzyża Św., czy Andrzeja Boboli, jak też Caritas mają piękne programy, a środków, mimo wniosku komisji nie dostały. Dzieci korzystające z wypoczynku organizowanego przez tych organizatorów wracają wypoczęte i grzeczniejsze.

            Pan Prezydent Choiński wyjaśnił, że owszem, studenci również bardzo często są opiekunami wypoczynku, ale jeśli mają do tego odpowiednie kursy i przeszkolenia, to nie ma nawet podstaw by ich do tej pracy nie zatrudnić. Ponadto stwierdził, że Proboszcz Parafii Krzyża Św. i Parafii Andrzeja Boboli są zadowoleni z dotacji, którą od miasta otrzymali.

            Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul zwróciła się do Prezydenta Choińskiego z prośbą, by na przyszłość Komisja uzyskała listę wychowawców dzieci, jak też program tego wypoczynku. Są to bardzo ważne dla Komisji informacje.

            Radna Wanda Mężyńska zwróciła się z zapytaniem czy prawdą jest, że na wypoczynek letni organizowany przez TPD udają się tylko dzieci kierowane przez MOPS.

            Pani Janina Picewicz-Znosko – Dyrektor MOPS wyjaśniła, że dzieci na wypoczynek letni nie są kierowane przez MOPS lecz na podstawie decyzji. Dodała, że każdy rodzaj pomocy udzielanej przez kierowaną przez nią placówkę odbywa się na podstawie wydanej decyzji administracyjnej.            Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania informację przyjęła 5 głosami za. Ad. 5 i Ad. 6 

Informacja na temat zabezpieczenia różnych form wypoczynku oraz dożywiania dzieci i młodzieży z rodzin ubogich w okresie wakacji.

Informacja dotycząca zabezpieczenia pomocy szkolnych na nowy rok szkolny dla dzieci i młodzieży z rodzin ubogich

             Pani Janina Picewicz-Znosko – Dyrektor MOPS poinformowała Komisję, że na dzień dzisiejszy 33 rodziców wyraziło chęć na korzystanie przez ich dzieci z dożywiania w czasie wakacji. Posiłki wydawane będą w kilku punktach, tj. w restauracji „Korona”, bar „Alicja”, PKPS oraz w punkcie przy ul. Pocztarskiej. Dodała, że wszystkie dzieci, które zostaną zgłoszone przez rodziców i opiekunów do dożywiania w czasie wakacji, z tego dożywiania będą mogły skorzystać. Żadne dziecko kwalifikujące się do tego rodzaju pomocy nie zostanie pominięte. Potrzebna jest jednak na to zgoda opiekunów, to oni swoje dzieci zgłaszają. Nikt inny za nich tego zrobić nie może.            Jeśli chodzi o pomoc dotyczącą zabezpieczenia dzieci z rodzin potrzebujących w podręczniki i pomoce szkolne, to wszystkie dzieci, które w ramach ustawy o świadczeniach rodzinnych do tej pomocy będą się kwalifikowały, otrzymają dodatek na rozpoczęcie roku w wysokości 100zł. Poza tym dofinansowanie do zakupu podręczników i pomocy szkolnych otrzymają dzieci idące do klas pierwszych, a wielkość tej pomocy uzależniona będzie od sytuacji finansowej danej rodziny. Przewiduje, że podobnie jak w latach poprzednich tą pomocą objętych zostanie ok. 80-100 dzieci.

            Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul zwróciła uwagę na bardzo wysokie ceny podręczników.

            Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu stwierdził, że rzeczywiście cena podręczników jest bardzo wysoka. Szkoły jeśli mogą organizują giełdę sprzedaży używanych książek, część książek mają w bibliotece i pożyczają je dzieciom najbardziej potrzebującym, jak też same prowadzą sprzedaż nowych książek, bez pośrednictwa księgarni, co też powoduje, że ich cena jest nieco niższa. Jest to jednak działanie na granicy prawa i przeciwko takiemu postępowaniu opowiedziało się Stowarzyszenie Księgarzy Polskich, którzy bardzo mocno protestują przeciwko temu procederowi.

            Następnie Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul stwierdziła, że na okres wakacji miasto nie zabezpieczyło warunków do spędzenia czasu wakacyjnego dzieciom z rodzin niezamożnych, biednych i patologicznych typu np. boiska, bezpieczna dyskoteka czy półkolonie. Dodała, że dzieciom tym samorząd nic oprócz biblioteki, plaży nad rzeką oraz Muzeum w Drozdowie nie zabezpiecza.

            Pani Janina Picewicz-Znosko – Dyrektor MOPS wyjaśniła, że kilka lat temu w SP nr 4 i SP nr 10 w czasie wakacji były organizowane półkolonie. Dodała, że MOPS nie może finansować zatrudnienia w szkołach kucharek i wychowawców na czas wakacji, może finansować tylko posiłki dla dzieci, tzw. „wsad do garnka”. Organizacja półkolonii wiąże się więc z niemałymi kosztami, a poza szkoły nie złożyły zapotrzebowania na ten rodzaj wypoczynku. Inny problem z organizacją wypoczynku w szkołach w czasie wakacji to fakt, że w tym właśnie okresie w większości szkół odbywają się remonty i modernizacje i wstęp na ich teren jest przez to bardzo ograniczony. Wyjaśniła również, że w roku ubiegłym NOT organizował półkolonie w czasie wakacji ale w br. się z tego wycofał.

            Radny Jan Kleczyński zabierając głos w dyskusji stwierdził, że w Europie reguła tzw. „otwartej szkoły” to już niemal norma. Niektóre miasta w Polsce tę formułę lansują i uważa, że w Łomży też to powinno zafunkcjonować. Dodał, że rozumie, że w czasie wakacji trwają w szkołach remonty ale na pewno nie jest tak, że nie można było ani jednego obiektu na półkolonie przygotować. Uważa, że o organizacji półkolonii w szkołach na okres wakacji należy na przyszłość dużo wcześniej dyskutować, wnioskować o środki do budżetu na ten cel, bo dziś jest na to za późno. Dziś tylko Komisja może zapoznać się z przedłożoną informacją.

            Pan Prezydent Choiński odnosząc się do wypowiedzi przedmówców stwierdził, że nie chodzi o remonty, bo je można byłoby pogodzić z organizacją wypoczynku. Problem to brak zainteresowania, które z roku na rok na ten rodzaj wypoczynku wykazywał tendencje malejące i w końcu zupełnie zaprzestano półkolonie w wakacje w szkołach organizować. Zapotrzebowanie na dożywianie dzieci jest i jest ono realizowane. Podejrzewa, że jedną z przyczyn braku zainteresowania były małe atrakcje, mała oferta szkół na zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom. Ponadto powstało wiele organizacji, stowarzyszeń i klubów, jak też parafii, które organizują wypoczynek letni i „przejęły” te dzieci, które dotychczas z półkolonii korzystały. Kończąc swą wypowiedź stwierdził, że nauczyciele i tak pełnią w szkołach w czasie wakacji dyżury, więc gdyby było zapotrzebowanie na półkolonie w szkołach, one byłyby organizowane.

            Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu uzupełniając wypowiedź Prezydenta stwierdził, że nie jest wcale tak, że szkoły w wakacje są zamknięte i dzieci nie mają do nich wstępu. Jeśli jakieś dziecko przyjdzie do szkoły, zechce pograć w tenisa stołowego czy piłkę lub posiedzieć przy komputerze, sale zostają im udostępnione.

            Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul zwróciła się do Prezydenta Choińskiego z zapytaniem czy wszystkie szkoły pełnią dyżury w określonych godzinach i dniach aby dzieci zamiast siedzieć w domu przez telewizorem mogły skorzystać ze szkolnej sali gimnastycznej, boiska czy pracowni komputerowej.

            Pan Prezydent Choiński stwierdził, że na naradzie dyrektorów szkół tę sprawę omawiał. Jeśli w szkole będzie nauczyciel pełniący dyżur, ma zająć się dziećmi i zapewnić im dostęp do sal.

            Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul stwierdziła, że skoro istnieje możliwość, by dzieci w wakacje korzystały ze sprzętu i sal szkolnych, to należałoby to rozpropagować, by rodzice wiedzieli o tym, że jak są w pracy, ich dzieci mogą pójść do szkoły i tam będą miały opiekę. Natomiast w wakacje 2007r. sale gimnastyczne i boiska są zamknięte.

            Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu wyjaśnił, że nie jest to formalna, zorganizowana forma wypoczynku dla dzieci i nie można tego nagłośnić, jak proponuje Pani Przewodnicząca. Jest to tylko przyzwolenie na spędzenie czasu przez dziecko w placówce i zapewne żaden z nauczycieli tego dzieciom nie odmówi. Chcąc to ogłosić, rozpropagować, należałoby to sformalizować, zobowiązać nauczycieli do pełnienia dyżurów w szkołach i należałoby im za tę pracę zapłacić.                         Pan Prezydent Choiński stwierdził, że skoro takie zapotrzebowanie w SP nr 5 jest, to dyrekcja szkoły powinna to zgłosić. Ponadto stwierdził, że z informacji przedłożonej Komisji wynika, że wiele dzieciaków dzięki różnym instytucjom, organizacjom na wakacje wyjedzie. Wszystkie potrzebujące dzieci otrzymają posiłki w wakacje. Nie ma więc podstaw do narzekania na złą organizację             Radna Wanda Mężyńska zwróciła się z zapytaniem czy szkoły są zobligowane do podania informacji o tym ile dzieci nigdzie na wakacje nie wyjeżdża, pozostaje w mieście i należałoby im udostępnić szkoły i zapewnić opiekę.

            Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu wyjaśnił, że taka informacja jest zbierana rokrocznie przez MEN po zakończeniu wakacji, szkoły łomżyńskie takich informacji samorządowi nie składają.

            Radny Maciej Borysewicz zabierając głos w dyskusji stwierdził, że problem w zorganizowaniu wypoczynku w formie półkolonii w szkołach w czasie wakacji tkwi jego zdaniem w środkach finansowych oraz w ogromnej odpowiedzialności, jaką nauczyciele i wychowawcy musieliby na siebie wziąć. Inaczej sprawa wygląda jak dziecko przyjdzie do szkoły i poprosi o otwarcie sali gimnastycznej czy pracowni komputerowej, a inaczej przy sformalizowanym wypoczynku. Poza tym uważa, że nawet gdy te szkoły będą otwarte, to wątpi by dzieci akurat tam chciały spędzać swój wakacyjny czas. Nie ma co dzieci na siłę uszczęśliwiać.

            Radny Jan Kleczyński stwierdził, że gdyby Komisja miała dane ze szkół o zapotrzebowaniu na półkolonie wówczas można by było się zastanowić nad formą ich organizacji w wakacje. Jednak takiej informacji ze szkół nie ma i nie ma nad czym dyskutować.

            Pan Prezydent Choiński raz jeszcze stwierdził, że na zebraniach z rodzicami, jak też w szkołach na radach pedagogicznych robiono rozeznanie w tej sprawie, jednak żadna szkoła zapotrzebowania nie złożyła. Stwierdził też  ponownie, że jeśli dzieci przyjdą do szkoły i zechcą w niej spędzić czas, dyżurujący nauczyciele zajmą się nimi. Jako przykład podał nauczycieli SP nr 10, którzy przez całe wakacje, raz w tygodniu będą do szkoły przychodzić i organizować spotkania dzieciom. Będą to np.: piłka halowa, koło historyczne. Stwierdził, że to środowisko nauczycieli musi się otworzyć na organizację tego typu wypoczynku i swą ofertą zachęcić dzieci do uczestnictwa w nim. Zresztą wszyscy doskonale wiedzą, że dziecko, które niechętnie w ciągu roku chodzi do szkoły, to nikt go w wakacje do niej nie zmusi. Dzieci też czasami chcą po prostu nic nie robić, odpocząć od wszystkiego.

            Radna Agata Gołaszewska stwierdziła, że tą sprawą Komisja winna na przyszłość zająć się w momencie tworzenia budżetu. Należy zrobić rozeznanie w szkołach i na tej podstawie myśleć nad formami wypoczynku letniego w szkołach.

            Radny Jan Kleczyński stwierdził, że dobrze byłoby zorganizować wakacje w szkołach dzieciom z rodzin patologicznych, dysfunkcyjnych i to o nie głównie Komisja walczy, bo im rodziny dobrego wypoczynku nie zapewnią. Nie chodzi przecież o dyżury we wszystkich szkołach ani o wielkie środki na ten cel. Jest tyle zadań w budżecie i można na pewno i na ten cel środki wygospodarować.

            Na tym Przewodnicząca zakończyła dyskusję w tym punkcie obrad.

 

Ad. 7

 

Informacja na temat stanu bezrobocia w mieście oraz działaniach podejmowanych przez miasto i Urząd Pracy w zakresie przeciwdziałania bezrobociu

             Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul stwierdziła, że Komisja otrzymała z Powiatowego Urzędu Pracy informację w powyższej sprawie – druk nr 144. W związku z tym zaproponowała, by członkowie Komisji jeśli mają pytania czy uwagi do przedłożonego materiału, zadawali je obecnej na Komisji Pani Danucie Jarota – Zastępcy Dyrektora PUP w Łomży.

            Radny Jan Kleczyński poprosił o informację, w jakim stopniu samorząd miasta Łomży był zaangażowany w to, żeby pozyskać środki na aktywne formy walki z bezrobociem – chodzi o roboty publiczne i prace interwencyjne. Z przedłożonej informacji wynika, że zaledwie 30%, tj. 40 osób z miasta Łomży pracowało w 2006 roku w ramach robót publicznych, a reszta osób pochodzi z powiatu.

            Pani Danuta Jarota – Zastępca Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży stwierdziła, że tak bardzo dużo wniosków do PUP wpływa, i jest tak bardzo wielu pracodawców, że nie jest w stanie na to pytanie udzielić w tej chwili odpowiedzi. Przygotowała szeroką informację na temat bezrobocia w naszym mieście i walki z nim, jednak nie pod kątem pracodawców. Wyjaśniła, że roboty publiczne to najmniej efektywna forma walki z bezrobociem i grupę ludzi pracujących w ramach takiej umowy najtrudniej jest zaktywizować. Są wytyczne z Ministerstwa Pracy, że jeśli środki otrzymane na aktywne formy walki z bezrobociem nie zostaną efektywnie wykorzystane, w kolejnym roku miasto mniej środków na ten cel otrzyma. Musi więc PUP zabiegać o takie formy walki z bezrobociem, które są jak najbardziej efektywne. Dodała, że to Powiatowa Rada Zatrudnienia podejmuje decyzje dotyczące podziału środków na walkę z bezrobociem na poszczególne gminy.

             Pani Janina Picewicz-Znosko – Dyrektor MOPS stwierdziła, że wnioskowała do PUP o etaty, jednak otrzymała tylko 2 etaty na roboty publiczne.            Radna Wanda Mężyńska poprosiła o informację, jak kształtuje się bezrobocie w naszym mieście.

            Pani Danuta Jarota – Zastępca Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży stwierdziła, że na koniec 2006 roku było 6073 osoby bezrobotne, z czego z samej Łomży 3710 osób, co stanowi 61% ogółu bezrobotnych powiatu.

            Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul zwróciła się do Pani Dyrektor PUP z zapytaniem, jak to właściwie z tym bezrobociem jest? czy ono jest czy właściwie nie istnieje, bo potocznie się słyszy, że brak jest ludzi do pracy niemal w każdej dziedzinie.

            Pani Danuta Jarota – Zastępca Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży stwierdziła, że istnieje tzw. szara strefa, którą zmienić może tylko zmiana polityki Rządu RP. Ponadto gdyby nie pomoc z opieki społecznej wymagała statusu osoby bezrobotnej, to prawdopodobnie tych ludzi byłoby dużo mniej. Ponadto gdyby nie było ubezpieczenia zdrowotnego osób bezrobotnych, to też tych osób byłoby o 2/3 mniej. Urząd Pracy stosuje wiele metod, by zachęcić ludzi do podjęcia pracy, są ku temu ogromne możliwości dzięki np. środkom z unii ale niestety, ludzie nie chcą podjąć pracy, szukają różnych metod i sposobów, by jej nie podejmować. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że ci ludzie pracują na czarno w kraju albo poza granicami naszego kraju. Nawet z konsekwencją wyłączenia z ewidencji ludzi bezrobotnych, nie chcą oni podejmować żadnej pracy.             Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul poprosiła Panią Dyrektor Jarota o wyjaśnienie, czy dużo jest przypadków zatrudnienia na stałe osób, które w danym zakładzie pracowały w ramach robót interwencyjnych.            Pani Danuta Jarota – Zastępca Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży wyjaśniła, że ok. 40% osób z prac interwencyjnych podpisuje umowy na dalszą pracę w danej firmie.             Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul poprosiła o wyjaśnienie, do jakich zawodów Urząd Pracy przygotowuje, w jakich zawodach szkoli osoby bezrobotne, bo w informacji podano, że skorzystało z tej formy 12 osób. Zwróciła na to uwagę, gdyż bardzo dużą kwotę na ten cel wydatkowano, bo aż 73tys.zł, co stanowi 188% założonych wydatków na ten cel na 2006r. Prosi o informację czy te osoby czegoś się nauczyły, czy zostały w tych zakładach pracy czy innych zatrudnione, bo skoro tyle środków na to wydano, chciałaby wiedzieć czy nie poszły one na marne, bo są to pieniądze wszystkich podatników.

            Pani Danuta Jarota – Zastępca Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży wyjaśniła, że dotyczy to grupy osób, które zgodnie z art. 49 znajdują się w szczególnej grupie osób znajdujących się w trudnej sytuacji na rynku pracy. Mogą to być np. osoby 25-letnie, które nie mają kwalifikacji, jak też osoby po 50-tym roku życia, długotrwale bezrobotne, które już wypadły z rynku pracy oraz matki samotnie wychowujące dzieci do lat 7, osoby niepełnosprawne i bez kwalifikacji. Pracodawcy zatrudniając osoby z tej kategorii osób bezrobotnych nie ponoszą żadnych kosztów ich zatrudnienia. te osoby przez pół roku przyuczają się w tym zakładzie, a koszty zatrudnienia w pełni pokrywa Powiatowy Urząd Pracy. Ponadto stwierdziła, że nie jest w stanie podać informacji jaka grupa tych osób została zatrudniona, takimi danymi w chwili obecnej nie dysponuje.

            Kolejno Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul poprosiła o wyjaśnienie zapisu w informacji dotyczącej kwot wydatkowanych na podjęcie działalności gospodarczej oraz na koszty wyposażenia i doposażenie stanowisk pracy /handel, usługi i produkcja/. Prosi o wyjaśnienie, o jaki rodzaj handlu tu chodzi, co w tym zakresie sfinansowano czy dofinansowano, bo dotyczy to tylko 15 osób z terenu Łomży. Ponadto prosi o wyjaśnienie, o jaki rodzaj usług tu chodzi i jakie zakłady produkcyjne? Stwierdziła, że na te zadania w 2006 roku wydatkowano 418tys.zł.

            Pani Danuta Jarota – Zastępca Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży wyjaśniła, że nie ma ze sobą informacji zawierającej wykaz wszystkich pracodawców, o których pyta Pani Przewodnicząca Komisji. Taką informację na piśmie przedłoży Komisji.

            Następnie Przewodnicząca Komisji - radna Alicja Bandzul poprosiła o informację, jakie prace społeczno-użyteczne były wykonywane na terenie naszego miasta.

            Na to pytanie odpowiedzi udzieliła Pani Janina Picewicz-Znosko – Dyrektor MOPS. Wyjaśniła, że w ramach tych prac wykonywane były usługi opiekuńcze u osób starszych, 4 osoby świadczą tę pracę w zieleni miejskiej, 1 osoba pracowała przez miesiąc czasu w przedszkolu przy pracach remontowych. Dodała, że do prac społecznie-użytecznych może być skierowana osoba, która jest beneficjentem środków opieki społecznej.             Radny Jan Kleczyński zabierając głos w dyskusji stwierdził, że stopień aktywności zawodowej w Polsce jest bardzo niski w porównaniu do krajów Unii Europejskiej. W związku z tym pyta w jaki sposób PUP stara się podnieść ten stopień aktywności zawodowej w naszym mieście.

            Pani Danuta Jarota – Zastępca Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży wyjaśniła, że raz podjęto próbę, jednak nie przyniosła ona żadnych rezultatów. Wyjaśniła, że samochodem służbowym pracownicy PUP jeździli od gminy do gminy, informacje rozpropagowano bardzo szeroko, by zgłaszali się ludzie do rejestracji, jednak skutek tych działań był żaden.

            Na tym protokół zakończono.

  
  • Data powstania: Data powstania: środa, 22 sie 2007 08:27
  • Data opublikowania: środa, 22 sie 2007 08:34
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:35
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej