Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Podczas obrad XI sesji w dniu 30 maja 2007 roku

Rada realizowała nastepujący porządek:


1.
Przyjęcie protokołów z obrad IX i X sesji Rady Miejskiej.

2.
Składanie interpelacji i zapytań.

3.
Informacja o pracy Prezydenta w miesiącu kwietniu 2007 roku.

4.
Wpływ uwarunkowań polityki zdrowotnej na stan zdrowotny społeczeństwa miasta Łomża.

5.
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2007 rok.

6.
Podjęcie uchwał w sprawie:

a) przyznania dotacji i refundacji z budżetu miasta dla pozostałych jednostek sektora finansów publicznych na realizację zadań publicznych w zakresie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2007 rok,

b) przyznania dotacji i refundacji z budżetu miasta dla jednostek nie zaliczanych do sektora finansów publicznych na realizację zadań publicznych w zakresie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2007 rok,

c) przyznania dotacji i refundacji z budżetu miasta dla jednostek nie zaliczanych do sektora finansów publicznych na realizację zadań publicznych w sferze ochrony zdrowia na 2007 rok.

7.
Podjęcie uchwały w sprawie przyznania dotacji z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom.

8.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łomży.

9.
Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców.

10.
Podjęcie uchwały w sprawie przyznania dotacji celowych w sferze kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji, a także w sferze podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej, kulturowej.

11.
Informacja Prezydenta Miasta o stanie środowiska naturalnego.

12.
Przedstawienie planowanych remontów i inwestycji oświatowych w okresie wakacji.

13.
Informacja o realizacji uchwał podjętych przez Radę w I kwartale.

14.
Informacja o pracy Straży Miejskiej.

15.
Ocena funkcjonowania Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego za 2006 rok.

16.
Ocena funkcjonowania Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży za 2006 rok.

17.
Gospodarka nieruchomościami – zasób gruntów miejskich, w tym pod inwestycje i polityka gospodarowania tymi gruntami.

18.
Informacja na temat przygotowania inwestycji, w tym z udziałem środków unijnych.

19.
Odpowiedź na interpelacje i zapytania

20.
Zajęcie stanowiska w sprawie pism skierowanych do Rady.

21.
Sprawy różne.

Przed przystąpieniem do realizacji porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej wręczył Przewodniczącym Zarządów Osiedli legitymacje i pogratulował wyboru.
Następnie udzielił głosu radnemu Sejmiku Jackowi Piorunkowi.

Pan Jacek Piorunek – Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego

Zabierając głos podziękował za zaproszenie na sesję. Stwierdził, że będzie w miarę możliwości starał się korzystać ze wszystkich zaproszeń. Poinformował następnie, że na sesji w dniu wczorajszym Sejmik ukonstytuował się. Powstała koalicja PiS – PSL . Jego ugrupowanie tj. PO jest w opozycji i mają 7 głosów. Z racji zajmowanej funkcji, będąc w opozycji, nie będzie miał zbyt dużego przełożenia, aby coś dla Łomży zrobić, ale będzie się starał zrobić wszystko, co w jego mocy. Podkreślił, że już wczoraj w swoich wystąpieniach podnosił problem kluczowych projektów, które zostały przyznane na lata 2007-2013, gdzie Łomża nie uzyskała żadnych środków. Z jego klubu będzie dążenie do tego, aby ta decyzja została zmieniona. Ma nadzieję, że z uwagi na posiadanie w zarządzie reprezentantów, tak się stanie. On takie kroki będzie czynił.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Zabierając głos złożył w imieniu własnym i Rady gratulacje z wyboru na Wiceprzewodniczącego Sejmiku. Dodał, że do zarządu został wybrany radny Pan Marek Olbryś i pełni funkcję Wicemarszałka Sejmiku. Stwierdził, że przyjął deklarację Pana Piorunka za dobrą monetę. Wyjaśnił następnie, że Łomża złożyła projekty na kwotę 150 mln. zł i dzięki uprzejmości Pana Marszałka, komisarza i Pana Wojewody uzyskała dotacje na kwotę 88 mln. zł. Dodał, że rozmawiał z Panem Marszałkiem Olbrysiem jakie są oczekiwania miasta i ma nadzieję, że w tym kontekście nie będzie rozdźwięku, ale współpraca.

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Dodał, że z radnych Łomży Pan Mieczysław Bagiński został wybrany na Przewodniczącego Sejmiku.

Pan Piotr Grabani – Przewodniczący Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Stwierdził, że bardzo uroczyście Przewodniczący Rady rozpoczął sesję, wręczając legitymacje Przewodniczącym Zarządów Osiedla. Zwrócił uwagę, że do Rad Osiedli zostali wybrani trzej byli radni. Złożył życzenia Przewodniczącym dobrej współpracy.


Ad. 1

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do protokołów z obrad IX i X sesji Rady Miejskiej.
Radni uwag nie zgłosili i w wyniku głosowania 20 głosami za – jednogłośnie przyjęli protokół z obrad IX sesji.
Również w wyniku głosowania 20 głosami za – jednogłośnie Rada przyjęła protokół z obrad X uroczystej sesji Rady Miejskiej.

Ad. 2


Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o składanie interpelacji i zapytań.

Pan Maciej Borysewicz – radny

Podziękował za odpowiedź na interpelację z 28 marca br. Poprosił jednak o uzupełnienie:
- dlaczego budowa została wstrzymana, kto wstrzymał i co obecnie dzieje się z tą budową,
- po co ogłoszono przetarg na II etap stadionu, na jakim etapie są w tej chwili rozmowy z Zielona Architekturą. Czy przystąpią do wykonania zakresu robót z kar umownych, czy w ogóle tych kar nie zapłacą. Czy roboty zostały odebrane,
- czy w Łomży będzie architekt miejski, czy go nie będzie.


Pani Bogumiła Olbryś – radna

Złożyła interpelacje dotyczącą postawienia słupów informacyjnych na Osiedlu Łomżyca. Obecnie na tym osiedlu nie ma ani jednego słupa. Jej zdaniem potrzebne są chociaż 4 słupy.

Pan Jarosław Kozłowski – radny

Złożył interpelację na piśmie dotyczącą stworzenia strzeżonej plaży miejskiej oraz ustawienia pojemników na śmieci.

Pan Jan Kleczyński - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Na piśmie złożył interpelacje i zapytania dotyczące:
- budowy budynku mieszkalnego przy ul. Kazańskiej,
- koszenia traw z opóźnieniem,
- ogłoszenia przetargu na II etap modernizacji stadionu,
- środków na roboty publiczne.

Pan Tadeusz Zaremba radny

Podziękował za realizację interpelacji z poprzedniej sesji. Następnie złożył interpelacje dotyczące:
- określenia procedur zmierzających do utworzenia Młodzieżowej rady Miejskiej,
- zachęcił do promowania miasta poprzez organizacje pozarządowe.


Pan Krzysztof Sychowicz – radny

Złożył zapytania w sprawie:
- czy są możliwe do uzyskania informacje o zadłużeniu placówek oświatowych oraz z czego wynikają problemy z finansowaniem placówek jeżeli takie są,
- czy wybór Komendanta Straży Miejskiej spełniał wszelkie wymogi formalnie ogłoszonego konkursu. Dodał, że konkretnie chodzi mu o miejsce zamieszkania.

Pan Jerzy Brodziuk - radny

Na piśmie złożył interpelacje dotyczące:
- rozważenia likwidacji pętli autobusowej, co pozwoli na budowę parkingów , a tym samym ułatwi przejazd tą ulicą,
- wykonania dojścia do kościoła przy ul. Przykoszarowej,
- zakłócania spokoju i ciszy mieszkańców Osiedla Jantar przez klubów w tym rejonie.



Ad. 3

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do informacji o pracy Prezydenta Miasta w miesiącu kwietniu br.

Radni uwag nie zgłosili.


Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Powitał przybyłych na sesję dr Mariana Jaszewskiego, dr Kazimierza Bandzul oraz dr Henryka Perkowskiego i poprosił o prelekcję na temat wpływu uwarunkowań polityki zdrowotnej na stan zdrowia społeczeństwa miasta Łomża.

Pan Marian Jaszewski - Dyrektor Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego

Przedstawił informację na temat reformy opieki zdrowotnej w Polsce od 1997 roku. Przedstawił również założenia działalności kas chorych w Europie i w Polsce oraz sposób ich funkcjonowania, w tym wady i zalety. Następnie przedstawił następny etap reformy, którym było stworzenie Narodowego Funduszu Zdrowia oraz zasady jego funkcjonowania. Przybliżył również ustawę o ratownictwie medycznym, jej założenia i stan faktyczny. Podkreślił, że główny cel tej ustawy nie został osiągnięty.
Przedstawiając sytuacje Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Łomży poinformował, że szpital pełni usługi dla mieszkańców miasta Łomży i powiatu łomżyńskiego, a jako szpital wojewódzki podlega pod Białystok. Jest to duży szpital, który pochłania wiele środków. Bolączką szpitala jest to, że mimo to, iż jest w miarę nowy wymaga wielu inwestycji sprzętowych. Starają się pozyskać środki wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. W chwili obecnej złożone zostały wnioski na kwotę 20 mln. zł. Jeżeli chodzi o zdrowotność mieszkańców miasta, to uważa, że nie jest tak źle. Brak jest dobrej współpracy z lekarzami rodzinnymi. Uważa, że gdyby do szpitala trafił pacjent wstępnie zdiagnozowany przez lekarza rodzinnego, to obniżyłoby troche koszty funkcjonowania szpitala. Planują tego typu działania wprowadzić. Szpital rocznie leczy ok. 24 tysięcy pacjentów na 671 łóżkach. W chwili obecnej w złym stanie jest część szpitala zakaźnego i liczą na to, że w końcu otrzymają środki i remont zostanie przeprowadzony. Dodał, że w poradniach udzielanych jest 250 tysięcy porad rocznie.
Szpital zatrudnia 1200 osób i nawet gdyby została przeprowadzona restrukturyzacja, zatrudnienie nie spadnie. Poinformował, że średni czas pobytu pacjenta w szpitalu wynosi 4-5 dni, a więc jest zbyt krótki, ponieważ powinien być średnio powyżej 7 dni. Procent pacjentów przyjętych w stosunku do odesłanych wynosi 53 %. 47 % pacjentów jest odsyłanych ze względu na brak miejsc bądź też narzuconych przez NFOZ limitów. Zadłużenie szpitala sięga 8 mln. zł przy budżecie 56 mln. zł. Cieszy tylko to, że nie wzrasta, jednak utrudnia działanie np. przy pozyskiwaniu kredytów czy też zakupów z odroczonym terminem płatności.
Jeżeli chodzi o strajk, to będzie jutro apelował, aby znieść formę strajku. Ta forma bowiem powoduje, że szpital nie otrzymuje środków z NFOZ, a więc nie będzie na działalność. Obecne straty oceniają na ok. 600 tys. zł.

Pan Kazimierz Bandzul – Ordynator Oddziału Dziecięcego

Zabierając głos podziękował za zaproszenie na sesję Rady Miejskiej, a w szczególny sposób podziękował Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia, która była inicjatorką tego spotkania.
Następnie przybliżył Radzie temat opieki zdrowotnej nad populacją wieku rozwojowego w Polsce. Zasygnalizował problem związany ze spadkiem urodzeń w Polsce, a tym samym spadkiem przyrostu naturalnego. W dalszej części prezentacji przedstawił:
- problemy zdrowotne dzieci i młodzieży w Polsce oraz organizację opieki medycznej nad dziećmi,
- specjalistyczną opiekę zdrowotną dzieci.
Podkreślił, że Szpital Wojewódzki w Łomży jest przyjazny dziecku (graficzna prezentacja wykładu w załączeniu do protokołu).


Pan Henryk Perkowski – Ordynator Oddziału Wewnętrznego

Prezentując temat zapobiegania chorobom przedstawił obszary działań prozdrowotnych, a w szczególności:
- celowość profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych,
- czynniki ryzyka sercowo – naczyniowego podlegające modyfikacji,
- zalecenia żywieniowe,
- szkodliwość palenia papierosów,
- znaczenie aktywności fizycznej,
- zalecane badania,
- wdrażanie rekomendacji dotyczących diety i stylu życia,
- zalecane badania zapobiegania rakowi (graficzna prezentacja wykładu w załączeniu).

Pan Zbigniew Lipski – radny

Zabierając głos stwierdził, że dr Bandzul zwrócił uwagę na alergię. Dr Perkowski nie wspomniał o tym, natomiast w środowisku, w którym on przebywa mówi się, że alergia staje się chorobą XXI wieku wśród dorosłych. Jako przykład podał swoją osobę, gdzie po tylu latach został alergikiem. Zwrócił się z zapytaniem jak ta choroba rozwija się w Łomży.

Pan Henryk Perkowski – Ordynator Oddziału Wewnętrznego

Potwierdził, że liczba zachowań alergicznych zwiększa się, a główną przyczyna jest zanieczyszczenie środowiska. Obserwowane jest zwiększenie chorób alergicznych zwłaszcza wśród dzieci, ale dodał, że w wieku dorosłym również można się uczulić. Nie prowadzi się badań populacyjnych, po prostu są objawy i należy szukać pomocy.

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Podziękował za ciekawy wykład. Wyraził nadzieję, że wszyscy będą dbać o swoje zdrowie.



Ad. 5

Pani Teresa Morawska – Kierownik Oddziału Budżetu

Przedstawiła wniosek w sprawie zmian w budżecie miasta na 2007 rok (w załączeniu).

Pan Piotr Grabani - Przewodniczący Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawił opinię Komisji Finansów i Skarbu Miasta (w załączeniu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Bajno – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że opinia Komisji Edukacji, która analizowała wniosek również jest pozytywna.

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 20 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych.


Uchwała nr 54/XI/07
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 30 maja 2007 roku

w sprawie zmian w budżecie miasta na 2007 rok (w załączeniu).


Ad. 6 a, b, c

Pan Krzysztof Choiński - Z-ca Prezydenta Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie przyznania dotacji (w załączeniu).


Pani Alicja Bandzul - Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki
Społecznej i Zdrowia

Przedstawiła opinię Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia (w załączeniu).

Pan Krzysztof Sychowicz – radny

Zabierając głos stwierdził, że ta uchwała jest bardzo potrzebna, tym bardziej, że korzysta z tego młodzież ze środowisk zagrożonych. Chciałby dowiedzieć się, czy poza kontrolą finansową jest przeprowadzana kontrola merytoryczna, czyli sposób realizacji zadania w trakcie jego realizacji. Czy faktycznie te działania przynoszą efekty.

Pan Tadeusz Zaremba – radny

Zabierając głos odnośnie opinii Komisji stwierdził, że chciałby się dowiedzieć, co kryje się w zapisach opinii, które mówią, że istnieje jakaś niejasność interpretacyjna, co kto powinien robić, w jakiej procedurze w zakresie dysponowania środkami. Poprosił więc, aby Przewodnicząca sprecyzowała, czy była to tylko uwaga Komisji, co do samego procedowania, czy są sprawy, które wymagają jeszcze wyjaśnienia.

Pani Alicja Bandzul - Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki
Społecznej i Zdrowia

Odpowiadając radnemu Zaremba wyjaśniła, że były 3 głosy za i 2 głosy wstrzymujące. Dwóch członków Komisji ze względów chorobowych nie uczestniczyło w posiedzeniu. Odnośnie opinii wyjaśniła, że zgodnie z prawem samorządowym Zespół Opiniująco - Konsultacyjny ma takie prawo, podjął taką decyzję i Komisja nie miała możliwości wprowadzenia jakichkolwiek zmian. Oznacza to, że radni nie są potrzebni w tym przypadku. Zespół zaopiniował, Pan Przewodniczący podpisał, a Komisja została postawiona przed faktem dokonanym. Komisja chciałaby uczestniczyć w podziale środków, aby były one przeznaczane na właściwe zadania. Komisja chciała, aby środki zostały przyznane jeszcze innym organizacjom niż tym przyjętym przez Zespół, jednak nic nie dało się z tym zrobić. O wszystkim zadecydował Zespół.

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że jego zdaniem Komisja mogła w swojej opinii zawrzeć wnioski.

Pan Tadeusz Zaremba – radny

Zwrócił uwagę, że w związku z tym, że Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały, jest więc to opinia. Uważa, że rolą Komisji jest kontrolowanie i opiniowanie, natomiast za pieniądze odpowiada ktoś inny. Zwrócił uwagę, że wnioski będzie opiniowała Rada i Rada może do wniosków się odnosić. Zauważył, że opinia zabrzmiała nieciekawie i jest to taki niekonstruktywny zgrzyt. Jego zdaniem konstruktywnym byłby taki wniosek, że w związku z tym Komisja przyjrzy się jak środki zostały wykorzystane, natomiast odpowiedzialność ponosi Prezydent i jego zespół współpracowników. Podkreślił, że kontrolować należy na bieżąco, a nie tylko pod kątem absolutorium.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Wyjaśnił, że sugestie Komisji wpłynęła do niego. Przekazał je do Zespołu celem rozważenia, jednak zespół nie przyjął ich. W tym zespole z ramienia Prezydenta jest tylko jedna osoba, reszta to przedstawiciele organizacji wybierani spośród ok. 50 organizacji. On zgodnie z Kartą Współpracy może podzielić środki do 3 tys. zł i chętnie by tego się pozbył. Dzisiejsza dyskusja wskazuje na to, że należy to zmodyfikować i być może powiększyć o przedstawicieli Rady Miejskiej.

Pan Maciej Borysowicz – radny

Zabierając głos zaprosił radnego Zarembę na posiedzenie Komisji, aby służył doświadczeniem, ponieważ w chwili obecnej decyzje Komisji budzą wątpliwości radnego. Chodzi w tym wszystkim o pewna zasadę. Opinia jest dlatego pozytywna, ponieważ nie było czasu na zmiany tej uchwały. Zbliżają się wakacje i środki powinny być rozdysponowane. Problem pojawił się nie w sposobie podziału tych środków, ale w sposobie relacji, które zostały zakłócone pomiędzy Zespołem Opiniująco – Konsultacyjnym, a Komisją Rodziny, ponieważ Komisja na trzech posiedzeniach zajmowała się tym proponowanym podziałem środków i wniosła trzy poprawki wnioskując o zdjęcie środków od pewnych instytucji i przeniesienie na potrzeby tych instytucji, które spełniały warunki i kryteria, a nie otrzymały nic. Komisja zwróciła się z zapytaniem dlaczego ktoś, kto spełnia warunki nic nie dostaje, a ktoś inny dostaje całą kwotę. Podkreślił, że pytanie było proste, czemu nie można było w ramach posiadanych przez Zespół możliwości przesunąć środków. Zespół opiniował, że nie. Chodziło tu o dobre zasady. Zdaniem Komisji Zespół mógł się do wniosków Komisji przychylić. Do spotkania Zespołu z Komisją nie doszło pomimo tego, że Komisja takiego spotkania oczekiwała. Uważa, że na ten problem należy patrzeć szerzej, ponieważ stowarzyszeń, organizacji i fundacji pozarządowych jest wiele. Komisja nie otrzymała odpowiedzi dlaczego te podmioty, które spełniały warunki nie otrzymały dotacji i tylko w tych trzech przypadkach Komisja wyraziła swoje zdziwienie.

Pan Krzysztof Choiński - Z-ca Prezydenta Miasta

Zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę na kwestię proceduralną. Otóż w dniu 19 kwietnia Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt i dopiero po tych przemyśleniach wystąpiono z wnioskiem, że może zrobić to tak. Wobec tego zostało to przekazane Zespołowi Opiniującemu, który podtrzymał swoje stanowisko. Na Komisji mówił i prosił, żeby przekazywać swoje przemyślenia i my będziemy to uwzględniać, ponieważ Komisja ze środowiskiem współpracuje i w przyszłości można to zrobić. W tym przypadku nie było zasadne dokonywanie zmian w podziale środków. Przede wszystkim jego trzymało to, że opinia Komisji była pozytywna, a później Komisja chciała ją zmieniać.

Pan Piotr Grabani - Przewodniczący Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Zabierając głos w dyskusji przypomniał, że Karta Współpracy została opracowana w 1999 roku , a obowiązuje od 2000 roku z późniejszymi zmianami, nowelizacjami i jest ukłonem władz miasta w stronę organizacji pozarządowych. Jest to dobry dokument, jeden z pierwszych w Polsce. Korzystano w tym przypadku z doświadczeń Szczecina. Dokument ten zawiera jakby katalog zadań, obowiązków i przywilejów oraz kompetencji zarówno po stronie samorządu jak i organizacji pozarządowych. Uważa, że jest to dobry dokument, który na chwile obecna obowiązuje. Spośród wszystkich organizacji wybierany jest zespół. Można dyskutować nad tym, czy mają ulec zmianie relacje pomiędzy zespołem, a Komisją. Maja to być relacje przedmiotowe. Jego zdaniem to, co jest obecnie jest niezłe i dzięki temu wiele przedsięwzięć może być realizowanych, których z innych środków nie można by było zrealizować. Jeżeli wciąga się w to jak najwięcej środowisk zagrożonych, to bardzo dobrze. Uważa, że ten model współpracy nadal powinien być realizowany.

Pani Wanda Mężyńska – radna

Odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta wyjaśniła, że Komisja zaopiniowała ten dokument pozytywnie wraz z wniesionymi poprawkami, które następnie przytoczyła.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Wyjaśnił, że podzielenie kwot, o których mówiła radna jest bardzo trudne, ponieważ np. Wojewódzki Ośrodek profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży złożył kilka projektów, które wymienił i jak to podzielić. Uchwałę podejmuje Rada Miejska. Obawia się jednak, że jeżeli wnioski Komisji zostaną przyjęte, to czy ten zespół nie zaskarży uchwały i może tak się zdarzyć, że środki nie zostaną wykorzystane.

Pani Alicja Konopka – radna

Zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że ma podobne obawy jak Prezydent. Jeżeli bowiem prawo istnieje, to należy go przestrzegać, bo inaczej do niczego się nie dojdzie. Jeżeli nie odpowiada Zespół, to należy zgodnie z prawem to zmienić i dzielić środki we własnym zakresie. Jeżeli Zespół już środki podzielił, to opinia będzie dotyczyła zasady, czym zespół się kierował, a nie proponować komu zdjąć i komu dać.

Pan Jan Kleczyński - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Zabierając głos odnośnie wypowiedzi Prezydenta wyjaśnił, że wniosek przedstawiony na Komisji był bardzo szczegółowo zredagowany i Zespół Konsultacyjno – Opiniujący mógł w sposób szczegółowy do niego się odnieść, przynajmniej dać uzasadnienie Komisji które by pozwoliło wypracować inne stanowisko. Na Komisji radni nie posiadali szczegółowego uzasadnienia do decyzji Zespołu i Komisja poczuła się zlekceważona przez zespół. Uważa, że to Prezydent jako odpowiedzialny za finanse publiczne, po uzyskaniu wyjaśnień od Zespołu, odpowiedział Komisji na wnioski, a nie Zespół, a tak tworzy się państwo w państwie, a tak być nie powinno. Środków nie należy blokować, jednak sytuację należy uzdrowić, ponieważ w chwili obecnej w hierarchii wyżej jest Zespół.


Pan Jan Bajno – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że słuchając dyskusji zastanawia się nad głosowaniem. Radny Grabani mówi, że karta jest dobrym dokumentem i on to potwierdza, bo mówi wyraźnie, że powołuje się zespół, który jest ciałem opiniującym. Decyzje podejmuje Rada, natomiast Komisja jest komórką organizacyjną Rady, która wypracowuje stanowisko celem ułatwienia radzie zajęcie stanowiska. Widzi, że Komisja została postawiona przed czasem, ale jego zdaniem gdy przedstawili wnioski, Rada w dniu dzisiejszym odniosłaby się do nich. Pozwoliłoby to na zajęcie ostatecznego stanowiska na dzisiejszej sesji. Zwrócił uwagę, że Ośrodek terapii i Uzależnień jest stopnia wojewódzkiego i te środki są dodatkiem. Ze szpitala są również organizacje, które otrzymały środki współpracujące ze szpitalem.

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zakończył dyskusję i poddał pod głosowanie poszczególne projekty uchwał. Jako pierwszy projekt określony drukiem nr 114 A.
Na 20 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 14 radnych, przy braku głosów przeciw i 4 głosach wstrzymujących.


Uchwała nr 55/XI/07
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 30 maja 2007 roku

w sprawie przyznania dotacji i refundacji z budżetu miasta dla pozostałych jednostek sektora finansów publicznych na realizacje zadań publicznych w zakresie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2007 roku (w załączeniu).

Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały określony drukiem nr 114 B.
Na 20 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych, przy braku głosów przeciw i 3 głosach wstrzymujących.


Uchwała nr 56/XI/07
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 30 maja 2007 roku

w sprawie przyznania dotacji i refundacji z budżetu miasta dla jednostek nie zaliczanych do sektora finansów publicznych na realizacje zadań publicznych w zakresie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2007 roku (w załączeniu).
Kontynuując poddał pod głosowanie projekt uchwały określony drukiem nr 114 C.
Na 20 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych, przy braku głosów przeciw i 3 głosach wstrzymujących.


Uchwała nr 57/XI/07
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 30 maja 2007 roku

w sprawie przyznania dotacji i refundacji z budżetu miasta dla jednostek nie zaliczanych do sektora finansów publicznych na realizacje zadań publicznych na realizacje zadań w sferze ochrony zdrowia na 2007 rok (w załączeniu).


Ad. 7

Pani Ewa Grygo – Kierownik Biura Kultury i Sportu

Przedstawiła wniosek w sprawie podjęcia uchwały (w załączeniu).

Pani Bogumiła Olbryś – Wiceprzewodnicząca Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawiła opinię Komisji Edukacji i Kultury (w załączeniu).

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 20 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 17 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących.


Uchwała nr 58/XI/07
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 30 maja 2007 roku

w sprawie przyznania dotacji z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom ( w załączeniu).


Ad. 8

Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS

Przedstawił wniosek w sprawie zmian w Statucie MOPS (w załączeniu).


Pani Alicja Bandzul - Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki
Społecznej i Zdrowia

Przedstawiła opinię Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia (w załączeniu).

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Wyjaśnił, że Wydział Spraw Społecznych został utworzony 2 lata temu, wyłącznie do realizacji świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych. Uznali, że ze względu na zakres działania MOPS, to zadanie można przenieść do MOPS, co ułatwi obieg dokumentacji. Jest również wprowadzona zmiana regulaminu organizacyjnego.

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 20 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych.


Uchwała nr 59/XI/07
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 30 maja 2007 roku

w sprawie zmiany Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łomży (w załączeniu).


Ad. 9

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie sprzedaży lokali (w załączeniu).

Pan Piotr Grabani - Przewodniczący Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawił opinie Komisji Finansów i Skarbu Miasta (w załączeniu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.


Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 20 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych.


Uchwała nr 60/XI/07
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 30 maja 2007 roku

w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych objętych czynszem regulowanym na rzecz głównych najemców (w załączeniu).


Ad. 10

Pan Krzysztof Choiński - Z-ca Prezydenta Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie przyznania dotacji (w załączeniu).

Pan Paweł Borkowski - Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości
i Zagospodarowania Przestrzennego

Zabierając głos poinformował, że Komisja nie zajmowała się tym tematem, ponieważ nie było powiedziane, że jest Komisją wiodącą. Wyjaśnił, że uczestniczył w pracach zespołu opiniującego. Poinformował o tym Komisje i Komisja wytypowała jako stałego członka tego zespołu, radnego Krzysztofa Sychowicza.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 20 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych.


Uchwała nr 61/XI/07
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 30 maja 2007 roku

w sprawie przyznania dotacji celowych w sferze kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji, a także w sferze podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej, kulturowej (w załączeniu).

Ad. 11

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zwrócił uwagę, że wszyscy otrzymali materiał. Poprosił o pytania.

Pan Zbigniew Lipski - radny

Poprosił Pana Kierownika o wyjaśnienie czy faktycznie nasze środowisko jest zanieczyszczone, że wzrasta zachorowanie na alergię.

Pan Waldemar Gołaszewski – Kierownik Delegatury WIOŚ

Wyjaśnił, że w Łomży istnieje problem czystości powietrza. Prowadzone badania wykazują, że od 2-3 lat przekraczane są w sposób zdecydowany wartości dopuszczalne pyłu zawieszonego PM 2, w skład którego wchodzą drobne cząsteczki stałe, jak również alergeny, które powodują choroby alergiczne, ale są również rakotwórcze. W związku z tym jest konieczność opracowania programu ochrony powietrza dla miasta Łomża i takie opracowanie zostało zlecone firmie zewnętrznej z Opola. W programie tym zostały podjęte zaostrzenia jeżeli chodzi o rozbudowę kolejnych zanieczyszczeń powietrza. Zanieczyszczenie powietrza nie bierze się z dużych źródeł, tylko z emisji niskiej tj. domków jednorodzinnych. Jedynym rozwiązaniem jest dalsza gazyfikacja, bądź zakładanie pieców na olej opałowy, ale polityka państwa chyba nie idzie w tym kierunku.

Pan Zbigniew Lipski - radny

Odnosząc się do wypowiedzi zwrócił uwagę, że jego dolegliwości nasilają się kiedy to zanieczyszczenie wzrasta. Czuje wtedy swędzenie twarzy, oczu. W tym okresie nie da się oddychać.

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o informację jak wygląda sytuacja w innych miastach.

Pan Waldemar Gołaszewski – Kierownik Delegatury WIOŚ

Wyjaśnił, że w innych miastach jest podobnie. Tam gdzie sieć gazowa jest słabo rozwinięta, a większość domków jest opalanych węglem, to taka sytuacja powstaje. Dodał, że do zanieczyszczenia w mieście dokłada się transport. Badania jednoznacznie wskazują, że jedynym rozwiązaniem jest obwodnica, która rozwiąże problem hałasu i zanieczyszczenia spalinami.

Pani Wanda Mężyńska – radna

Poprosiła o przybliżenie tematu zanieczyszczenia Łomżyczki.


Pan Waldemar Gołaszewski – Kierownik Delegatury WIOŚ

Wyjaśnił, że zanieczyszczenie Łomżyczki wynikło w poniedziałek w godzinach porannych i było efektem akcji pożarniczej przez Komendę Straży Pożarnej. Przedostanie się ścieków popożarowych do kanalizacji burzowej, a następnie do rzeki Łomżyczki. Było to wynikiem wypadku. Akcja była prowadzona w ten sposób, aby pożar nie rozprzestrzeniał się i do poniedziałku woda ta była wiązana w granulowe. Natomiast w poniedziałek jakimś kanałem ścieki dostały się do kanalizacji burzowej. Strażacy od razu podjęli działania zabezpieczające. Oni również wydali dyspozycję usypania obwałowań ziemnych, ale to wszystko były działania niewystarczające w 100 %. Następowało jakieś przesiąkanie i jakiś odpływ tych ścieków do Łomżyczki. W chwili obecnej sytuacja jest taka, że pożar został ugaszony, prawie cała pojemność silosu została wybrana i jest składowana obok na placu, a więc już nie powstają nowe ścieki. Ścieki, które zgromadzono są wywożone i neutralizowane. Oczywiście Łomżyczka została zanieczyszczona w stopniu poważnym. Po dzisiejszych opadach deszczu wody odpływają do rzeki Narew i Narew jest badana celem określenia wpływu Łomżyczki.

Pan Janusz Nowakowski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej (w załączeniu).
Dodał, że Pan kierownik wskazał, co należy zrobić, aby sytuację poprawić. Trudno jednak się spodziewać jakiejś poprawy w krótkim czasie, ponieważ jako samorząd miasto nie posiada wpływu na pewne rzeczy jak np. gazyfikacja i jest to bardzo poważny problem. Następny problem to kwestia hałasu, który będzie jeszcze długo dokuczał, ponieważ wszyscy wiedzą jak wygląda sprawa obwodnicy, Obawia się więc, że kolejne informacje dotyczące środowiska będą coraz bardziej smutne.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Przypomniał, że w poprzednie kadencji Rada podjęła decyzje o dofinansowaniu projektu zmiany biegu rzeki Łomżyczki. Będzie ona poszerzona i pogłębiona. Wykonuje to właściciel czyli Wojewódzki Zarząd Gospodarki Wodnej. On również będzie aplikował środki unijne i gdy uzyska zajmie się Łomżyczką.

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.


Ad. 12

Pani Bogumiła Olbryś – Wiceprzewodnicząca Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawiła opinię Komisji Edukacji i Kultury w sprawie planowanych remontów i inwestycji oświatowych (w załączeniu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.


Ad. 13

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Wyjaśnił, że przedłożony materiał uzupełnił o odpowiedzi na zapytania Komisji Rewizyjnej.

Pan Jan Kleczyński - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Przedstawił opinię Komisji rewizyjnej (w załączeniu).

Pan Paweł Borkowski - Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości
i Zagospodarowania Przestrzennego

Zabierając głos zwrócił uwagę, że jeżeli chodzi o uchwałę nr 11, to jest to zapis dotyczący m.in. ul. Kierzkowej. Uważa, że ma woli, aby wykonać tę ulicę. Rada ustaliła termin na 30 czerwca 2007 roku. Nie jest to sprawa tylko Borkowskiego, ponieważ było również wystąpienie radnego Nowakowskiego, a Prezydent odpowiadając na interpelację przemilczał temat ul. Kierzkowej. Bardzo dobrze, że Prezydent jest tym zainteresowany, ale nie ma woli wykonania tej inwestycji w działach technicznych chyba, że po interwencji Prezydenta to się zmieniło. Dodał, że na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej był łajany, jak to ma prawo iść do wydziału i pytać Panią naczelnik co z ta inwestycją. Rozmawiał z Panią kierownik co z Kierzkową, wówczas wyjaśniła, że w dniu dzisiejszym jest nieprzygotowana i poprosiła, żeby przyszedł następnego dnia. Przyszedł, ale otrzymał takie materiały, że były tylko podstawione. W tamtym roku w zakresie ul. Kierzkowej nie zrobiono nic, dopiero 27 grudnia zorganizowano spotkanie, potem skrawek chodnika (przypomniał działania wcześniejsze) nie został wykupiony i inwestycja została przerwana. Podkreślił, ze nie ma woli wykonania tej inwestycji. Żałuje, że Komisja rewizyjna tym się zajmowała, a on nie został zaproszony na posiedzenie. Byłby w stanie udokumentować bezczynność pracowników. Radni mówią, aby się nie kłócił, a pisał. On wyznaje zasadę, że woli kłócić się niż na kogoś pisać. Dla niego jest budujące to, że Prezydent wystąpi o przedłużenie terminu i w ciągu 2-3 miesięcy będzie to wykonane.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Zabierając głos wyjaśnił., że mówił wcześniej, iż na zapytanie Komisji Rewizyjnej udzielił konkretnych odpowiedzi, które następnie przytoczył. Podsumowując wyjaśnił, że 31 maja spływa komplet dokumentacji i ogłaszają przetarg.


Pan Paweł Borkowski - Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości
i Zagospodarowania Przestrzennego

Podkreślił jeszcze raz, że w sprawie tej ulicy nie zrobiono nic. Dotychczasowe działania są pozorowane i pyta w związku z tym, czy będzie wola wykonania tej ulicy.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Podkreślił, że nie zgadza się z wypowiedzią radnego.

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie - kto jest za przyjęciem informacji o realizacji uchwał w I kwartale 2007 roku.
Rada w wyniku głosowania 15 głosami za, przy 1 głosie przeciw i 1 głosie wstrzymującym informację przyjęła.


Ad. 14

Pan Jarosław Kozłowski – Z-ca Przewodniczącej Komisji bezpieczeństwa
i Porządku

Przedstawił opinię Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w sprawie informacji o działaniach Straży Miejskiej (w załączeniu).

Pan Zbigniew Lipski – radny

Poprosił o wyjaśnienie, czy te środki lokomocji dla straży to rowery.

Pan Jarosław Kozłowski – Z-ca Przewodniczącej Komisji Bezpieczeństwa
i Porządku

Potwierdził, że tak.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Zabierając głos poinformował, że wsłuchał się w te wnioski. W ciągu roku nie jest to możliwe, dotyczą one bowiem pewnych środków finansowych. Dodał, że chodzi tu o samochody, a nie o rowery. Jest nowy komendant i na te tematy będą rozmowy przy kształtowaniu budżetu.


Pan Zbigniew Lipski – radny

Zabierając głos zwrócił uwagę, że Straż Miejska posiada ogromny zakres działania. W mieście tyle jest do zrobienia, a poddana została ocenie w momencie, kiedy został wybrany nowy komendant. Przystępując do konkursu przedstawił pewien program działań. Uważa, że do tematu należy powrócić po ok. 3 miesiącach. Uważa, że właściwą formułą działania Straży Miejskiej jest chodzenie, przyglądanie się, a nie jeżdżenie. Przykładem jest policja, która jeździ i nic nie widzi. Obowiązkiem straży jest obserwacja, zaglądanie we wszystkie kąty, aby zobaczyć co się dzieje. Wierzy, że nowy komendant ma dobre przygotowanie w spełni wymagania Rady i Prezydenta. Życzy, aby wszystkie jego zamierzenia spełniły się.

Rada udzieliła głosu Przewodniczącemu Rady Osiedla.

Pan Zenon Zawadzki - Przewodniczący RO nr 4

Zabierając głos zwrócił uwagę, że w Polsce powołane straże miejskie łamały prawo. W Łomży jest podobnie. Uważa, że nie można tworzyć państwa w państwie. Jest od tego policja. W straży pracuje 10 osób, które biorą wynagrodzenie, a wykryto 1 przestępstwo i wykryto 1 przestępcę. Jego zdaniem powołanie straży było bzdurą.

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.


Ad. 15

Pani Wanda Mężyńska – Wiceprzewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki
Społecznej i Zdrowia

Przedstawiła opinię Komisji w sprawie oceny funkcjonowania Ośrodka Adopcyjno – Opiekuńczego za 2006 rok (w załączeniu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Rada jednogłośnie 15 głosami za – pozytywnie oceniła działalność ośrodka.


Ad. 16

Pani Wanda Mężyńska – Wiceprzewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki
Społecznej i Zdrowia

Przedstawiła opinię Komisji w sprawie oceny funkcjonowania Zespołu Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych za 2006 rok ( w załączeniu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.


Rada 14 głosami za – jednogłośnie pozytywnie oceniła działalność Zespołu Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych za 2006 rok.


Ad. 17

Pan Mariusz Chrzanowski - Wiceprzewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej ( w załączeniu).

Pan Jan Kleczyński - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Poprosił o wyjaśnienie, czy zasób gruntów miasta Łomży pod strefę ekonomiczną jest wystarczający, aby projekt został zrealizowany.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Wyjaśnił, że podstrefa strefy ekonomicznej ma szansę powstać już we wrześniu. W chwili obecnej pokazują tereny, które miasto posiada. Począwszy od MPEC jest ok. 3 ha gruntów. Dalej „Bawełna”, gdzie nowi właściciele chcą wnieść swój grunt. Jest po rozmowach z Gaspol-em w sprawie sprzedaży wieczystego użytkowania na rzecz miasta (ok. 5 ha). Na dzień dzisiejszy są w stanie skupić ok. 10 ha i to na chwilę obecną wystarczy. Wówczas można by było tę strefę rozwijać. Są również po rozmowach z Wójtem Gm. Łomża, Gm. Piątnica i oni również są zainteresowani. Dodał, że Wójt Gminy Łomża posiada w jednym kawałku 22 ha. Marzeniem jego i ma nadzieję, że i rady jest, aby strefa miała 50 – 100 ha. Miasto Łomża jest zwartym urbanistycznie obiektem i to powoduje, że brak jest gruntów. Cały czas walczy o poszerzanie się podstrefy.

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Ad. 18

Pan Mariusz Chrzanowski - Wiceprzewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej ( w załączeniu).

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Zabierając głos poinformował, że w ubiegły piątek Zespół Opiniujący tzw. kluczowe projekty województwa podlaskiego uwzględnił projekty miasta Łomża i przyznał 88,5 zł na pewne inwestycje. Wniosków było złożonych na kwotę 250 mln. zł m.in. na budowę domu kultury, zakupu 31 autobusów i elektroniczny bilet. Ujęte zostały projekty: dokończenie budowy stadionu 20 mln. zł, budowa pływalni krytej – 13 mln. zł, udrożnienie przejazdu przez miasto Łomża w ciągu dróg powiatowych i wojewódzkich. Łomża jest więc tym miastem, które pozyskuje środki finansowe z UE. Ma nadzieję, że dzięki mocnemu wsparciu w Urzędzie Marszałkowskim wnioski miasta znajda poparcie.


Pan Paweł Borkowski - Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości
i Zagospodarowania Przestrzennego

Zabierając głos podziękował Prezydentowi za materiały, które radni otrzymali, ponieważ wcześniej było pismo Prezydenta Sroczyńskiego, że takich materiałów nie będzie.
Odnosząc się do podziału środków stwierdził, że Łomża do tej pory była dyskryminowana ale i opóźniona. Niepotrzebne są pewne działania. Przedłożony materiał zdaniem Komisji jest wyjściowym, na tym materiale można się już opierać. Wiadomym jest, że po złożeniu jedne wnioski przejdą, inne nie. Poprosił więc, aby nie były wprowadzane nerwowe działania, ponieważ radni maja prawo wiedzieć. Nie musza to być materiały składane co 3 miesiące. Jeżeli będzie materiał szczegółowy wówczas będzie można analizować i odpowiadać mieszkańcom. Nie ma co zbyt mocno szaleć z wnioskami bo budżet może nie wytrzymać.

Pan Piotr Grabani - Przewodniczący Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Zabierając głos w dyskusji nie zgodził się z wypowiedzią radnego Borkowskiego, bo radni powinni szaleć i jak najwięcej osiągać. Z przedłożonych informacji na jednej z wcześniejszych sesji Prezydent przedstawił dobrą sytuację miasta, a więc miasto jest w stanie zapewnić swój wkład finansowy. Dodał, że w możliwych programach można osiągnąć dofinansowanie nawet 70 – 85 %. Działania powinny być podejmowane, a Komisja Gospodarki Komunalnej powinna trzymać rękę na pulsie. Jest miłą informacja, że miasto otrzymało środki. Faktem jest, że Suwałki otrzymały więcej, nie mówiąc już o Białymstoku, ale każdy pieniądz się liczy. Cieszy to, iż z tego programu dla miasta sa środki. Następne programowanie dopiero się zaczyna. Ma nadzieję, że przy wsparciu samorządu województwa uda się pozyskać jak najwięcej.

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.


Ad. 19

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Odpowiadając radnemu Kozłowskiemu wyjaśnił, że jest już tradycją Łomży, że plaża miejska jest uruchamiana 24 czerwca i jest strzeżona do 31 sierpnia. Miasto przekazuje środki finansowe i plażą opiekuje się WOPR. Stawiany jest przenośny budynek, została zakupiona łódź, są rozstawiane boje. Faktem jest, że pogoda zachęca do kąpieli, ale plaża strzeżona będzie dopiero od 24 czerwca. W skład WOPR wchodzi młodzież i dopiero w wakacje może pełnić funkcje ratowników.
Odpowiadając radnemu Kleczyńskiemu wyjaśnił, że jest to dawny budynek wojskowy. Miasto chciało przejąć, jednak został zbyt wysoko wyceniony. W sprawie koszenia traw rozmawiał z Dyrektorem Kułagą i ma nadzieję, że problem już nie powróci.
Odpowiadając na zapytanie dotyczące boiska bocznego wyjaśnił, że Zielona Architektura będzie musiała wykonać boisko przy płycie głównej i boisko po drugiej stronie stadionu. Ceny rosną do momentu zakończenia inwestycji. Jednak ta inwestycja kar umownych również musi być wykonane w toku postępowania publicznego, bo być może ktoś inny wykona to taniej i Zielona Architektura musi dopłacić do wysokości kar naliczonych. Ma nadzieję, że Zielona Architektura przetarg wygra i wykona to w takiej cenie.

Pan Maciej Borysewicz – radny

Zwrócił uwagę, że jeżeli wykona to Zielona Architektura, to wykona za darmo. Jeżeli firma, która wygra przetarg, wówczas miasto będzie to opłacić i próbować to ściągnąć od Zielonej Architektury. Chodzi o to, czy jest zabezpieczenie.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Wyjaśnił, że jest to II etap modernizacji stadionu i w ramach tego etapu Zielona Architektura ma wykonać określony zakres prac, jeżeli wygra przetarg.
Odpowiadając na zapytanie dotyczące robót publicznych stwierdził, że w chwili obecnej pracuje ok. 39 osób: 15 w MPGKiM, 5 w MOPS, kilkanaście w UM i jednostkach podległych. Są to roboty publiczne i interwencyjne.
Odpowiadając radnemu Sychowiczowi na zapytanie dotyczące zadłużenia szkół wyjaśnił, że są to zadłużenia bieżące, wynikające z cyklu funkcjonowania szkół. Odnosząc się do zapytania dotyczącego konkursu na stanowisko Komendanta Straży Miejskiej w ogłoszeniu nie ma mowy o zamieszkaniu, nie wie czemu błąd pojawił się BIP.
Odpowiadając radnemu Borysowiczowi na zapytanie dot. kauflandu wyjaśnił, że uchylona jest decyzja odnośnie budowy. Wojewoda oglądając salę uznał, że jest ona większa niż 2 tys. m 2. Wstrzymał budowę. Na dzień dzisiejszy wie tyle, że sprawa toczy się u Głównego Inspektora Nadzoru.
Jeżeli chodzi o architekta, to są już po rozmowach i architekt rozpocznie pracę od 1 sierpnia br. Takie ma przyrzeczenie.
Odpowiadając na interpelację radnej Olbryś wyjaśnił, że o tym gdzie maja stać słupy decyduje osoba zajmująca się słupami. Kilka lat temu, na jego życzenie, zostało postawionych 22 słupy, ale sugestię radnej przekaże i jeżeli znajdzie miejsce te 4 słupy zostaną umieszczone.
Dodał, że szczegółowych odpowiedzi udzieli na piśmie.

Ad. 20

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił treść pism skierowanych do Rady Miejskiej:
- życzenia Wojewody z okazji Dnia Samorządowca (w załączeniu),
- pismo Heleny Bożeny Stępińskiej dot. nieruchomości (prośba do przedstawienie na sesji informacji w tej sprawie przez Prezydenta),
- odpowiedź Prezydenta dot. pozyskania gruntów pod ul. Polną (przekazano radnemu Bajno jako odpowiedź na interpelację),
- protest RO nr 7 o unieważnienie wyborów (w załączeniu).

Pan Paweł Borkowski - Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości
i Zagospodarowania Przestrzennego

Zwrócił uwagę, że odpowiedzialnym był Sekretarz Miasta. Jeżeli na zebraniu była wystarczająca liczba mieszkańców, jeżeli rada i władze zostały wybrane, to protest jest bezzasadny.

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

W związku z powyższym poddał pod głosowanie – kto jest za uznaniem protestu za bezzasadny. W wyniku głosowania 12 głosami za przy braku głosów przeciw i 6 głosach wstrzymujących, Rada uznała protest za bezzasadny.
Kontynuując przedstawił następnie:
- informacje o pielgrzymce samorządowców,
- pismo PWSzIiP w Łomży dot. rozwoju uczelni (w załączeniu). Stwierdził, że Rada na jednej z sesji zajmowała się tematem. Dodał, że jest to jedyna państwowa uczelnia i należy uczestniczyć w jej rozwoju.
- pismo do Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego dot. przystąpienia do sporządzenia planu,
- pismo parafii Bożego Ciała dot. realizacji chodnika do kościoła (w załączeniu). Prośba do Prezydenta o realizację.
- informacja o ilości ławników do Sądu Okręgowego i Rejonowego – przekazano Prezydentowi Miasta celem wszczęcia procedury i przygotowania materiałów,
- pismo RO nr 1 dot. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – przekazano Prezydentowi.

Ad. 21

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

W sprawach różnych poinformował, że jutro o godz. 14.00 odbędzie się prezentacja projektu Strategii. Zwrócił się z prośba do radnych i Przewodniczących Zarządów Osiedli o udział w prezentacji.


Pan Jarosław Kozłowski – Z-ca Przewodniczącej Komisji Bezpieczeństwa
i Porządku

Odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta stwierdził, że jego zdaniem coś należy z plażą zrobić, aby powstała plaża z prawdziwego zdarzenia, a w między czasie wystawić pojemniki na śmieci i wprowadzić kontrolę Straży Miejskiej.


Pan Jan Kleczyński - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Poprosił o pisemną odpowiedź na interpelację.

Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady Miejskiej

W związku z wyczerpaniem porządku zamknął obrady XI zwyczajnej sesji Rady Miejskiej.


Przewodniczący
Rady Miejskiej Łomży

Wiesław Tadeusz Grzymała




















  • Data powstania: Data powstania: piątek, 29 cze 2007 06:27
  • Data opublikowania: piątek, 29 cze 2007 06:38
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej