Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 1 posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2006 roku

Komisja realizowała następujący porządek dzienny: 1. Zaopiniowanie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2007 rok – druk nr 10, 10A 2. Przyjęcie Planu Pracy Komisji na 2007 rok oraz zgłoszenie propozycji tematów do Planu Pracy Rady Miejskiej Łomży na 2007 rok - tematy zgłoszone przez członków Komisji - dyskusja nad sposobem ich realizacji - podział zadań tematycznych na poszczególnych członków Komisji 3. Sprawy różne
Ad. 1

Zaopiniowanie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2007 rok

Łomżyński Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2007 rok przedstawiła Komisji Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik Wydziału Polityki Społecznej – zgodnie z drukiem nr 11, 11A – w załączeniu do protokołu.
Uzupełniając przedłożony materiał Pani Naczelnik WPS stwierdziła, że jest on oparty o „Diagnozę problemów uzależnień i innych zagrożeń społecznych dla miasta Łomża”, wykonaną przez zawodową firmę konsultingową, którą następnie przedstawiła Komisji (diagnoza w załączeniu do protokołu).
Kolejno Pani Anna Bigiej – pracownik Wydziału Polityki Społecznej przedstawiła Komisji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2007 rok – w załączeniu do protokołu. Stwierdziła ponadto, że w/w program uzyskał pozytywną opinię Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – opinia w załączeniu.

W dyskusji głos zabrali:

Radny Jan Kleczyński zabierając głos w tym punkcie obrad serdecznie podziękował za profesjonalne opracowanie „Diagnozy ...”. Dodał, że miasto takiego dokumentu jeszcze nie miało, a jest radnym od 1998r. Na wniosek Komisji Rodziny, której był przewodniczącym w 2000 roku został opracowany „Raport o stanie rodzin łomżyńskich”. W dokumencie tym znalazły się elementy badań środowiska dzieci i młodzieży z łomżyńskich rodzin. Porównanie danych z 2000r. z danymi tegorocznymi jasno mówi, że skala zjawiska rośnie i że mieszkańcy miasta oczekują od samorządu konkretnych działań. Tym konkretnym, skutecznym działaniem, mogą być kontrole dokonywane przez Miejską Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, gdyż tylko one są w stanie wyeliminować z rynku tych sprzedawców, dzięki którym co czwarty uczeń III klasy gimnazjum i co drugi uczeń szkoły średniej bez problemu kupią alkohol, co wykazały badania opisane w „Diagnozie...”. Zwiększenie ilości kontroli powinno być głównym, najważniejszym działaniem samorządu. Innym, bardzo skutecznym działaniem jest prowadzenie szkoleń sprzedawców napojów alkoholowych. Kolejne działanie miasta w tym temacie to uchwalenie liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych w detalu i gastronomii oraz określenie miejsc chronionych. Dodał, że w zeszłym roku Rada uchwałą wykreśliła z wykazu obiektów chronionych biblioteki. Długo zastanawiał się dlaczego tak się stało ale dziś już wie, że dlatego, by kilka sklepów mogło uzyskać zezwolenie na sprzedaż alkoholu. Takim działaniem niczego się nie osiągnie. Uważa, że Rada winna skoncentrować się na konkretnych działaniach, a nie tylko na dofinansowywaniu programów profilaktycznych. Następnie stwierdził, że narkotyki i nikotynizm to również problem obecny w łomżyńskich szkołach. Należy więc wypracować takie działania, które będą skutecznie walczyć z uzależnieniami i zabezpieczyć środki w budżecie miasta na ten cel, bo wolontariat w tym temacie nie zadziała. Kończąc swą wypowiedź stwierdził, że koordynacja tych działań to rola Przewodniczącej tej Komisji.
Kolejno głos w dyskusji zabrał Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta. Stwierdził, że w ciągu ostatnich 4 lat przeszkolono pedagogów szkolnych, co jego zdaniem przynosi wymierne skutki. Dziś z wypowiedzi radnego Kleczyńskiego wnioskuje, że niezbędne i bardzo ważne jest przeprowadzenie szkoleń sprzedawców napojów alkoholowych. Zapewnił, że podejmie działania w tym zakresie, choć Miejska Komisja ds. Przeciwdziałania Alkoholizmowi takie szkolenia przeprowadzała w latach poprzednich. Zostaną one jednak przeprowadzone ponownie.
Pani Skarbnik zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdziła, że nastąpiło totalne rozluźnienie dyscypliny, zarówno w szkole, jak i w rodzinach i to stanowi najistotniejszy problem wychowawczy, a od niego wszystko się zaczyna.
Radna Agata Gołaszewska zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że jej zdaniem to przede wszystkim rodzice, wychowanie niesione z domu, a coraz częściej właśnie ogromne rozluźnienie – to przyczyny patologii i wszelkich uzależnień, o których dziś na komisji mowa. Uważa, że należy od jak najmłodszych klas zacząć realizację programów profilaktycznych, już na etapie szkół podstawowych, a nie tylko w gimnazjach i szkołach średnich.
Kolejno głos w dyskusji zabrała Przewodnicząca obrad. Stwierdziła, że w pełni popiera wypowiedź radnej Gołaszewskiej, że najważniejszą rolę odgrywa rodzina. Zdrowa rodzina przekaże dziecku jak ma się w szkole zachować. Jest to temat bardzo trudny, zwłaszcza jeśli chodzi o kwestię relacji między uczniami i nauczycielami – tu działa prawo odgórnie stanowione, m.in. Kodeks Ucznia, który uczniów bardzo zmienił. Uważa, że w wielu wypadkach należy edukować nie tylko uczniów ale i nas – rodziców. Następnie zacytowała hasło będące wstępem do ŁPPiRPA, które mówi, że „alkohol to specyficzny, odmienny od innych produktów towar. Wymaga specjalnych regulacji prawno-administracyjnych”. Dodała, że w Łomży jest wiele punktów sprzedaży alkoholu a co jest w tym najgorsze to to, że piwo stoi w sklepach na półkach z sokami. Bardzo dokładnie zapoznała się z ŁPPiPPS na 2007r. i uważa, że jest on bardziej teoretyczny, mniej praktyczny, dlatego poprosiła Panią Naczelnik Domańską o przybliżenie zapisów działu VI „Zadania do realizacji w 2007r.” - jak będzie przebiegała praktycznie realizacja wszystkich zadań zapisanych w tym rozdziale. Dodała, że przedłożony program bardzo jej się podoba, jednak nie ma w nim tego o co prosi Przewodniczący Rady, a mianowicie - szczegółowego harmonogramu planowanego zadania /pkt. 7 kryteriów, jakim winny odpowiadać programy profilaktyczne/, jak też wielu innych danych dot. m.in. czasu, miejsca, realizatorów i uczestników programu.
Pani Naczelnik Domańska przedłożyła Komisji informację o którą prosiła Przewodnicząca dot. realizacji ŁPPiRPA – informacja w załączeniu do protokołu.
Następnie radny Jan Kleczyński wniósł o zmianę zapisu w załączniku nr 5, pkt. V na zapis w następującym brzmieniu:

1.
Przewodniczący Komisji przyznaje dodatkowe wynagrodzenie w wysokości 20% najniższego wynagrodzenia określonego w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej za trzy udokumentowane kontrole punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych

2.
Przewodniczący Komisji na podstawie przyjętych w budżecie środków określa limit kontroli.
Pani Naczelnik Domańska zabierając głos w sprawie w/w wniosku stwierdziła, że ŁPPiRPAiPS na 2007 rok został pozytywnie zaopiniowany przez Miejską Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na jej posiedzeniu w dniu 12.XII.br. W swej opinii Komisja kierowała się przede wszystkim tym, że jest ciałem społecznym, powołanym nie dla zysku tylko dla pełnienia bardzo ważnej funkcji społecznej. Jednym z zadań jej przewodniczącego jest właściwe rozplanowanie pracy komisji i dlatego też w stałą pracę Komisji wpisano 12-15 kontroli punktów sprzedaży i podawania alkoholu miesięcznie, co ma na celu przynajmniej raz w roku skontrolowanie każdego ze 137 istniejących tego typu podmiotów w naszym mieście, a w razie potrzeby kontrole odbywać się będą częściej. Taki tryb pracy komisji, polegający na równej pracy komisji w każdym miesiącu a nie na ilościowym jej wykonywaniu sugeruje również równe, stałe, a nie ryczałtowe wynagrodzenie.
Radny Jan Kleczyński zabierając głos ad vocem do wypowiedzi Pani Naczelnik Domańskiej stwierdził, że przy takim podejściu do zasad wynagradzania członków MKRPA jej skład będzie ciągle ulegał zmianie i Pan Prezydent będzie miał ciągle wakat i problem z powołaniem jej przewodniczącego. Dodał następnie, że ma doświadczenie w pracy tej Komisji, pracował w niej praktycznie od początku jej powołania – od roku 1990, stąd wie, że jeśli nie będzie motywacji do pracy w niej, to efektów jej pracy nie należy się spodziewać.
Przewodnicząca obrad odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdziła, że motywacja niezbędna jest w każdej pracy. Nie uważa jednak, że motywacją do pracy w tej Komisji winny być pieniądze.
Kolejno głos w dyskusji w tym temacie zabrał Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta. Stwierdził, że powołany już został Przewodniczący MKRPA, a do pracy w niej zgłasza się jeszcze wiele osób. Uważa więc, że nie będzie zagrożenia, że zbyt małe wynagrodzenie jej członków spowoduje ciągłe zmiany jej składu, bo nawet jeśli taka sytuacja zajdzie, ciągle zgłaszają się nowi ludzie chętni do pracy.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że w pierwszym sprawozdaniu z pracy MKRPA będzie widać czy ten system pracy i wynagradzania jej członków się sprawdził.
Przewodnicząca obrad ponownie zabierając głos w dyskusji raz jeszcze podkreśliła, że bardzo dokładnie zapoznała się ze wszystkimi materiałami, jakie wpłynęły do Komisji w tym temacie i stwierdza, że wszystkie one zostały opracowane w sposób profesjonalny. Wszystkie programy profilaktyczne są bardzo dobre. Uważa jednocześnie, że samorząd co może to robi w tym temacie, jednak to od ustaw i aktów wyższego rzędu większość działań zależy.
Pan Prezydent Choiński zabierając głos w dyskusji stwierdził, że bardzo go cieszy tocząca się dyskusja i troska Komisji o dobro dzieci i młodzieży. Potwierdza stwierdzenie Przewodniczącej Komisji, że problemy należy monitować wyżej, że być może należy skierować petycję do naszych Parlamentarzystów o nadanie większej rangi radom pedagogicznym i nauczycielom, dzięki czemu problemy wychowawcze jego zdaniem zmniejszą się.
Następnie Przewodnicząca obrad przedstawiła Komisji treść pisma, jakie skierowała do posła na Sejm RP – Pana Jarosława Zielińskiego w dniu 7 grudnia br. z prośbą o nawiązanie kontaktu z sejmową Komisją ds. Rodziny – pismo w załączeniu do protokołu.
Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała Łomżyński Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2007 rok – zgodnie z drukiem nr 11,11A.

Ad. 2

Przyjęcie Planu Pracy Komisji na 2007 rok

Przewodnicząca obrad wprowadzając do tematu stwierdziła, że wiele tematów, jakimi na posiedzeniach Komisja będzie się zajmowała to tematy wynikające z ustawy o samorządzie terytorialnym i tematy te Prezydent Miasta będzie przedkładał Komisji do analizy i zaopiniowania. Dodała, że oprócz ustawowych zadań Komisja zapewne zechce zająć się innymi sprawami, takimi, które sama włączy do planu swej pracy. Dlatego też osobiście wniosła o ujęcie w planie pracy komisji na 2007 rok – na początku II kwartału - zorganizowanie konferencji na temat: „Wpływ uwarunkowań polityczno-administracyjnych na stan zdrowotny społeczeństwa naszego regionu”. Wyjaśniła, że przygotowaniem tematu zajmą się profesjonaliści, a szczegółowy program konferencji przedstawi Radzie na najbliższej sesji.
Członkowie Komisji odnosząc się do propozycji Przewodniczącej obrad stwierdzili, że przygotowanie konferencji należy wpisać w plan pracy Komisji, że popierają tę inicjatywę. Ponadto stwierdzono, że należy zaproponować ten temat do planu pracy Rady Miejskiej na 2007 rok, a Rada w głosowaniu zadecyduje czy temat stanie na sesji, czy będzie tylko przedmiotem obrad komisji.
Kolejno głos w tym temacie zabrała radna Wanda Mężyńska. Stwierdziła, że wzorem radnych poprzednich kadencji chciałaby pełnić dyżury w określonym dniu tygodnia, w określonych godzinach jako radna. Dodała, że wielu mieszkańców miasta zgłasza problemy radnym i takie rozwiązanie poprzez pełnienie dyżurów umożliwiłoby społeczeństwu spotkanie z radnymi, przedłożenie im swoich problemów i ewentualne ich załatwienie. Zaproponowała, by dniem spotkań był wtorek.
Przewodnicząca obrad stwierdziła, że w tych dniach, w których radna Wanda Mężyńska nie będzie mogła dyżurować, ona na tym dyżurze ją zastąpi.
Komisja poparła wniosek radnej Wandy Mężyńskiej przez aklamację.
Więcej uwag do Planu Pracy Komisji nie wniesiono.
W związku z powyższym Przewodnicząca obrad przedstawiła proponowany Plan Pracy Komisji na 2007 rok wraz z wniesioną poprawką – w załączeniu.

Kończąc obrady Przewodnicząca Komisji złożyła wszystkim zebranym życzenia zdrowych, spokojnych i radosnych świąt Bożego Narodzenia.
Następnie w związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie Komisji.





















  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 11 sty 2007 08:39
  • Data opublikowania: czwartek, 11 sty 2007 08:43
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:25
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej