Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 54 posiedzeniu w dniu 12 grudnia 2005 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu na 52/05 z posiedzenia Komisji w dniu 25 października 2005 roku. 2. Informacja Prezydenta Miasta na temat realizacji uchwały Nr 193/XXX/04 z dnia 28 kwietnia 2004 roku w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Łomży. 3. Ocena realizacji uchwał podjętych przez Radę Miejską w ciągu III kwartałów 2005 roku dotyczących przedmiotu pracy Komisji /druk nr 565/. 4. Wnioski i założenia do miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006 rok. 5. Analiza strony dochodowej i wydatkowej budżetu miasta w działach merytorycznie podległych Komisji /druk nr 559/. 6. Sprawy różne.
Ad. 1
Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 54/05 z posiedzenia Komisji w dniu 25 października i w wyniku głosowania przyjęła go 4 głosami za – jednogłośnie.

Ad. 2

Na wstępie głos w tym punkcie obrad zabrał Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Oddziału Mieszkalnictwa i Spraw Lokalowych. Stwierdził, że nowelizacja uchwały Nr 193/XXX/04 z dnia 28 kwietnia 2004 roku w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Łomży spowodowana była nowelizacją ustawy o ochronie praw lokalowych i mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego, która w artykule 21 zobowiązała rady gmin, prezydentów, wójtów i burmistrzów do ustalenia dwóch dodatkowych uchwał. Jedna dotyczyła zasad wynajmu, a druga zasad gospodarowania mieszkaniowym zasobem lokalowym w okresie 3,5, czy też więcej lat. W związku z powyższym nowelizacja z dnia 28 kwietnia 2004 roku wprowadziła te same zasady, które były poza dwoma zmiana podyktowanymi tym, że w poprzedniej uchwale Rady Miasta był zapis o minimum 5-letnim okresie zameldowaniu na pobyt stały na terenie miasta, czy gminy. Rzecznik praw obywatelskich zakwestionował ten zapis. Chodziło to, aby wyjść naprzeciw osobom, które np. zamieszkują na terenie Warszawy, czy Łomży od 15 lat bez meldunku, ale mogą ten fakt udokumentować.
Poinformował, że zasób mieszkaniowy miasta Łomża wynosi 105 budynków, w tym 2688 lokali mieszkalnych, z tego 1177 stanowi lokale własnościowe, a pozostałe lokale są komunalne i to jest zasób, którym miasto może dysponować w przypadku przydziału, zamiany i ponownego zasiedlenia. Stwierdził, że na 30 września było 30 lokali nie zasiedlonych z tym, że 26 z nich to lokale wyłączone decyzjami Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z użytkowania z powodu zagrożenia życia. Pozostałe lokale można zasiedlić. Dodał, że są one małe – jednopokojowe. Do 30 września zasiedlono 13 lokali mieszkalnych, 10 lokali zamiennych i 11 socjalnych.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że w momencie gdy zaczęły do niego docierać sygnały od różnych osób, które już złożyły podania do Pana Prezydenta o przydział lokalu, zaczął się interesować tą problematyką i zaglądać w dokumenty na podstawie których te lokale są przyznawane. Zauważył, że decyzja nr 17 (w załączeniu do protokołu) jest bardzo anachroniczna ponieważ są na niej osoby, które reprezentują stowarzyszenia nie istniejące już w Łomży. Uważa, że czas najwyższy zweryfikować ten dokument. Stwierdził, że są sygnały, że część mieszkań przydzielonych osobom, które się o to ubiegały jest podnajmowana. W tych mieszkaniach mieszkają zupełnie inne osoby. Dodał, że czytał, ze kilka takich mieszkań udało się odzyskać. Zaproponował, aby Pan Prezydent powołał nowy skład Komisji Mieszkaniowej.
Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Oddziału Mieszkalnictwa i Spraw Lokalowych wyjaśnił, ze dokument, który czyta radny Kleczyński jest nieaktualny. Stwierdził, że w momencie gdy Komisja zacznie swoją pracę, czyli po realizacji zaległości, które mamy od 1992 roku zgodnie z § 5 zarządzenia Prezydenta Miasta powołuje się Komisję Mieszkaniową. W tej Komisji będą członkowie organizacji społecznych tak jak było do tej pory. Do momentu gdy nie będą tworzone listy, ani projekty Komisja nie funkcjonuje.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że nie zgadza się z taką logiką, bo ta Komisja Mieszkaniowa powinna już na dzień dzisiejszy funkcjonować. Zwrócił uwagę, że jeżeli w szczególnych przypadkach istnieje konieczność przydzielenia lokalu mieszkalnego, to ta Komisja powinna opiniować taką sytuację.
Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Oddziału Mieszkalnictwa i Spraw Lokalowych wyjaśnił, że Komisja Mieszkaniowa jest tylko do oględzin lokali, nie ma żadnego wglądu w dokumentację służącą skierowaniu. Zgodnie z przepisami jedynym organem przyznającym lokal jest Prezydent Miasta, natomiast Komisja Mieszkaniowa opiniuje wnioski do listy, a nie realizację listy.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że mówił o szczególnym przypadku i nie wyobraża sobie żeby taka komisja nie weryfikowała sytuacji.
Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Oddziału Mieszkalnictwa i Spraw Lokalowych stwierdził, że radny nie znajdzie żadnej Komisji Mieszkaniowej w kraju, która weryfikowałaby zadania Prezydenta.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że Komisja Mieszkaniowa powołana w 1990 roku już dawno nie funkcjonuje.
Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Oddziału Mieszkalnictwa i Spraw Lokalowych wyjaśnił, że Komisja Mieszkaniowa nie miała prawa opiniować decyzji Prezydenta. Komisja jest do kontroli osób do listy, a nie do realizacji listy. Ta Komisja funkcjonuje tylko w okresie gdy się tworzy listy. Następnie przytoczył § 7pkt. 2 i § 8 uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Łomży (w załączeniu do protokołu).
Następnie radny Jan Kleczyński stwierdził, że Magdalena Ś. 8 lat temu złożyła podanie o przydział mieszkania. W tej chwili mieszka w budynku, który przez nadzór budowlany został uznany jako zagrażający zdrowiu i życiu. Dodał, że wskazała ona kilka lokali na terenie miasta, które od kilku lat są nie zasiedlone. W takich sytuacjach trzeba tym ludziom pomóc.
Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Oddziału Mieszkalnictwa i Spraw Lokalowych stwierdził, że Wydział proponuje, aby podnajmować mieszkania, zawrzeć umowę podnajmu, która skutkuje dodatkiem mieszkaniowym w wysokości 80 % kosztów i wiele osób z tego skorzystało. Poza tym to, że lokal nie ma firanek nie oznacza, że jest wolny. Są ludzie, którzy wyjeżdżają do Belgii, Anglii i jeżeli płacą czynsz to brak jest podstaw prawnych do wypowiedzenia im umów najmu.
Radny Jan Kleczyński poinformował, że chodzi mu o lokale:
1. ul. Nowogrodzka 3
2. ul. 3 maja 8
3. ul. Krótka 2

Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Oddziału Mieszkalnictwa i Spraw Lokalowych wyjaśnił, że lokale przy ul. Nowogrodzka 3 i ul. 3 maja 8 są zamieszkałe, a następnie podał dane osobowe i pokrewieństwo osób tam zamieszkujących, natomiast lokal przy ul. Krótkiej 2 jest do remontu.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska– Naczelnik WPS wyjaśniła, że osoby, które w tej chwili piszą podania o mieszkania dołączając rozpaczliwe zaświadczenia lekarskie itp. nie mają szans być umieszczone na liście z tego względu, że dalej obowiązuje lista, która jest w niewielkim stopniu realizowana, a poza tym jest lista decyzji administracyjnych nadzoru budowlanego o wykwaterowaniu i lista osób z wyrokami sądowymi, czyli czekających w kolejce na eksmisję.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że w przypadku Pani Magdy Ś. Jest zagrożenie dla zdrowia i życia.
Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Oddziału Mieszkalnictwa i Spraw Lokalowych wyjaśnił, że ta Pani może się sama wyprowadzić, nie ma w tym udziału Miasta. Dodał, że odpowiedzialny za to jest właściciel budynku.
Radny Jan Kleczyński zwrócił się z pytaniem, z którego roku jest teraz realizowana lista.
Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Oddziału Mieszkalnictwa i Spraw Lokalowych wyjaśnił, że z 1989 roku.
Radny Jan Kleczyński zgłosił wniosek o przeanalizowanie decyzji z 1990 roku, która powoływała Komisję Mieszkaniową i zaktualizowanie składu tej Komisji, celem właściwego rozpatrywania wniosków.
Komisja w wyniku głosowania wniosek przyjęła jednogłośnie /4 głosami za/.
Następnie Radny Kleczyński zgłosił wniosek o wyjaśnienie co się dzieje z Komisją Mieszkaniową, która powinna funkcjonować.
Komisja w wyniku głosowania wniosek przyjęła jednogłośnie /4 głosami za/.

Ad. 3

Ocenę realizacji uchwał podjętych przez Radę Miejską w ciągu III kwartałów 2005 roku dotyczących przedmiotu pracy Komisji przedstawił Jan Zawistowski – Sekretarz Miasta – zgodnie z drukiem 565 – w załączeniu do protokołu.
Przewodnicząca obrad zwróciła się z pytaniem do Pani Małgorzaty Bronowicz-Domańskiej– Naczelnika WPS, jak ocenia realizacje uchwał.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska– Naczelnik WPS stwierdziła, że w tej chwili może tylko powiedzieć, że o ile z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych przebiega to zgodnie z planem i prawidłowo, o tyle jest teraz na etapie rozliczeń umów zawartych z ŁPPiRPA i sposób wywiązywania się podmiotów jest okropny. W tej chwili wygląda to tak jakby WPS robił rozliczenia za wszystkie księgowe podmiotów, które nie wywiązują się ze zobowiązań. Dodała, że jest zupełnie nieodpowiednie traktowanie środków, sposobu i terminów rozliczeń. Szczególnie celuję w nieodpowiednim rozliczaniu się jednostki oświaty.
Przewodnicząca obrad zwróciła się z pytaniem jak jednostki oświatowe rozliczają się z tych środków.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska– Naczelnik WPS wyjaśniła, że ma do rozliczenie około 120 umów. Z tych wszystkich jednostek jest w tej chwili może 15 zadań, które można uważać za prawidłowo rozliczone. Również są bardzo duże kłopoty ze wszystkimi instytucjami związanymi ze sportem. Zwróciła uwagę, że jest zupełne niezrozumienie profilaktyki i ich potrzeb z zakresu sportu.
Radny Dariusz Szamański stwierdził, że wynika to z braku osób, które mogłyby wykonać te rozliczenia.
Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że może warto by było przeszkolić te osoby jak maja pisać programy, jak łączyć działalność sportową z działaniami z zakresu profilaktyki.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że przy następnym spotkaniu z pedagogami można taki temat ująć, ale osoba, która chce to dojdzie jak to robić, przyjdzie parę razy i zapyta. Dodał, że są osoby, które chcą żeby pieniądze im podać na tacy i nie żądać rozliczenia, to tak nie będzie.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska– Naczelnik WPS zwróciła uwagę, że jest cały wzór druku wniosku i rozliczenia. Dodała, że jedna osoba prowadzi 120 umów i kilka razy przychodzą te same osoby, trzeba im wszystko palcem pokazywać, podliczyć, napisać i jeszcze one się pomylą w zsumowaniu.
Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie /3głosami za/ pozytywnie zaopiniowała informację o realizacji uchwał podjętych przez Rade Miejską w ciągu III kwartałów 2005 roku dotyczących przedmiotu pracy Komisji / druk nr 565/.

Ad. 4

Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska– Naczelnik WPS stwierdziła, że Przystępując do Programu WPS przedstawi Komisji projekt do zaopiniowania. W tej chwili jest przed tym etapem i w zasadzie, to nie jest punkt, który by wprowadzałaby do obrad Komisji. Dodała, że najpierw jest potrzebna diagnoza stanu istniejącego i następnie przystępuje się do skonstruowania programu. Uważa, że jest za wcześnie na taki punkt. Niejednokrotnie projekt programu jest stawiany do MKRPA, która ma możliwość włączenia się w pracę. WPS oczekuje takiej współpracy, ponieważ jego obsada ilości osób jest bardzo skromna. Dodała, że w chwili obecnej WPS rozlicza umowy i nie przystępuje jeszcze do konstruowania programu. Jeśli byłyby jakieś wnioski dotyczące zmian kierunków priorytetowych, które w zasadzie od kilku lat są takie same, to zostaną uwzględnione.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta podkreślił, że temat jest wywołany i dobrze by było określić czas składania wniosków, materiałów i informacji do programu, żeby później na Komisji nie było wywracania programu „do góry nogami”.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska– Naczelnik WPS stwierdziła, że WPS czeka na wnioski do końca stycznia.

Ad. 5

Analizę strony dochodowej i wydatkowej projektu budżetu miasta na 2006 rok w działach merytorycznie podległych Komisji przedstawiła Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukiem nr 559.
Przewodnicząca obrad stwierdziła, że na powstający ośrodek interwencji kryzysowej ma być przeznaczone 75 tys. zł. Zwróciła się z pytaniem, czy nie ma niebezpieczeństwa, że nie starczy środków z profilaktyki na działania profilaktyczne realizowane w szkołach, czy stowarzyszeniach.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że ma nadzieję, że się tak nie zdarzy ponieważ te środki są niewykorzystywane.
Przewodnicząca obrad zwróciła się z pytaniem ile w tym roku zostało środków.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta odpowiedziała, że zostanie na pewno około 200 tyś.
Radny Dariusz Szymański zwrócił się z pytaniem z czym jest związany wzrost wynagrodzeń osobowych pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że zgodnie z ustawą każdy pracownik socjalny ma mieć zasiłek tzw. socjalny w wysokości 200 zł miesięcznie. Dodała, że wzrost wynagrodzeń osobowych nie wiąże się z zatrudnieniem nowych pracowników.
  • Data powstania: Data powstania: środa, 15 lut 2006 09:35
  • Data opublikowania: środa, 15 lut 2006 09:41
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:55
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej