Na 50 posiedzeniu w dniu 30 sierpnia 2005 roku
Wiadomość przeniesiona do archiwum
Komisja realizowała następujący porządek posiedzenia:
1.
Przyjęcie protokołów nr 47/05, nr 48/05 i nr 49/05 z poprzednich posiedzeń Komisji.
2. Informacja z realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej za I półrocze 2005 roku /druk nr 495/.
3.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych /druk nr 494, 494 A/.
4.
Ocena realizacji budżetu miasta za I półrocze 2005 r. w działach merytorycznie podległych Komisji /druk nr 498/.
5.
Sprawy różne.
Ad. 1
Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 47/05 z posiedzenia Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia z dnia 24 maja 2005 roku i w wyniku głosowania przyjęła go 4 głosami za – jednogłośnie.
Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 48/05 ze wspólnego posiedzenia Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia z Komisją Edukacji i Kultury z dnia 28 czerwca 2005 roku i w wyniku głosowania przyjęła go 4 głosami za – jednogłośnie.
Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 49/05 z posiedzenia Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia z dnia 4 lipca 2005 roku i w wyniku głosowania przyjęła go 4 głosami za – jednogłośnie.
Ad. 2
Informację z realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej za I półrocze 2005 roku przedstawił Komisji Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS– zgodnie z drukiem nr 495 – w załączeniu do protokołu.
Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.
Radny Ryszard Rutkowski zwrócił się z pytaniem czy MOPS orientuje się ile rodzin mieszkających w Łomży i okolicy potrzebuje pomocy społecznej i jaki % tych rodzin jest uwzględniony w realizacji zadań w I półroczu 2005 roku.
Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS wyjaśnił, że MOPS zajmuje się tylko osobami, które mieszkają na terenie miasta Łomży. Stwierdził, że corocznie ogólna pula świadczeniobiorców to około 3100 rodzin, a w przeliczeniu na osoby będzie to ponad 6 tys. mieszkańców miasta. Nie ma ścisłego rozeznania ile rodzin potrzebuje pomocy gdyż jest ona udzielana na wniosek osoby zainteresowanej lub też innej osoby postronnej, z tym, że wtedy osoba obejmowana pomocą musi wyrazić na nią zgodę. Dodał, że jest sporo rodzin, które trafiają do MOPS-u na okres przejściowy np. gdy jeden z członków rodziny traci pracę, albo tylko w okresie zimowym gdy nie ma prac w rolnictwie i budownictwie.
Przewodnicząca Komisji poprosiła o przedstawienie jak funkcjonowało dożywianie dzieci w okresie wakacyjnym.
Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS poinformował, że młodzież ponadgimnazjalna była kierowana do PKPS, baru „Matysiaki” albo do restauracji „Pod Łosiem”. Posiłki były wydawane siedem dni w tygodniu. Dodał, że mimo wydania pozytywnych decyzji było bardzo dużo rezygnacji z posiłków ze względu na to, że młodzież wyjeżdżała lub też chciała mieć wolne i nie była zainteresowana tym żeby przyjść o określonej porze po posiłek. Stwierdził, że wspólnie z NOT, dzięki realizacji programu profilaktyki, w lipcu i sierpniu były organizowane „wakacje z komputerem”. Uczestniczyło w nich 54 dzieci miesięcznie. Posiłki zabezpieczał MOPS w ramach zadań własnych.
Przewodnicząca Komisji zwróciła się z pytaniem, czy dzieci uczęszczające do szkół podstawowych też miały możliwość skorzystania z dożywiania.
Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS wyjaśnił, że dzieci ze szkół podstawowych nie miały takiej możliwości, bo nie było gdzie zorganizować dożywiania.
Przewodnicząca Komisji zapytała czy byłoby zainteresowanie takie jak w przypadku dzieci ze szkół ponadgimnazjalnych.
Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS stwierdził, że w okresie wakacyjnym na pewno nie.
Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że kiedyś w szkołach, które mają stołówki organizowane były półkolonie. Dzieci mogły przyjść, zjeść ciepły posiłek i atrakcyjnie spędzić czas.
Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS wyjaśnił, że od ponad dwóch lat półkolonie nie są realizowane w szkołach podstawowych. Dodał, że jeżeli było to realizowane przez którąś ze szkół to MOPS wchodził w to i w ramach dofinansowania z budżetu państwa i z gminy był pokrywany koszt wsadu do kotła. Na dzień dzisiejszy nie ma zainteresowania ze strony szkół.
Radna Maria Śmiarowska stwierdziła, że dobrze by było w przyszłym roku w maju, myśląc już o wakacjach, zrobić taką orientację jaka jest skala problemu.
Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS stwierdził, że musi być dobra wola którejś ze szkół. Wiąże się to z finansami w szkołach więc dyrektorzy nie chcą się w to angażować bo trzeba ponosić wydatki na kuchnię i obsługę.
Radna Maria Śmiarowska zwróciła się z pytaniem czy MOPS znana jest sytuacja rodziny, której spłonęło mieszkanie.
Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS odpowiedział, że ta rodzina jest objęta pomocą MOPS.
Ad.3
Wniosek w powyższej sprawie przedstawiła Komisji Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska– Naczelnik WPS – zgodnie z drukiem nr 494,494 A – w załączeniu do protokołu.
Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, i w wyniku głosowania zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie – 4 głosami za.
Ad. 4
Sprawozdanie z realizacji budżetu miasta za I półrocze 2005 roku w działach merytorycznie podległych Komisji przedstawiła Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukiem nr 498 – w załączeniu do protokołu.
Komisja nie wniosła uwag do sprawozdania i w wyniku głosowania zaopiniowała je jednogłośnie pozytywnie - 3 głosami za.
W związku z brakiem spraw różnych oraz wyczerpaniem porządku obrad Przewodnicząca zamknęła posiedzenie Komisji.
Przyjęcie protokołów nr 47/05, nr 48/05 i nr 49/05 z poprzednich posiedzeń Komisji.
2. Informacja z realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej za I półrocze 2005 roku /druk nr 495/.
3.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych /druk nr 494, 494 A/.
4.
Ocena realizacji budżetu miasta za I półrocze 2005 r. w działach merytorycznie podległych Komisji /druk nr 498/.
5.
Sprawy różne.
Ad. 1
Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 47/05 z posiedzenia Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia z dnia 24 maja 2005 roku i w wyniku głosowania przyjęła go 4 głosami za – jednogłośnie.
Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 48/05 ze wspólnego posiedzenia Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia z Komisją Edukacji i Kultury z dnia 28 czerwca 2005 roku i w wyniku głosowania przyjęła go 4 głosami za – jednogłośnie.
Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 49/05 z posiedzenia Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia z dnia 4 lipca 2005 roku i w wyniku głosowania przyjęła go 4 głosami za – jednogłośnie.
Ad. 2
Informację z realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej za I półrocze 2005 roku przedstawił Komisji Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS– zgodnie z drukiem nr 495 – w załączeniu do protokołu.
Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.
Radny Ryszard Rutkowski zwrócił się z pytaniem czy MOPS orientuje się ile rodzin mieszkających w Łomży i okolicy potrzebuje pomocy społecznej i jaki % tych rodzin jest uwzględniony w realizacji zadań w I półroczu 2005 roku.
Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS wyjaśnił, że MOPS zajmuje się tylko osobami, które mieszkają na terenie miasta Łomży. Stwierdził, że corocznie ogólna pula świadczeniobiorców to około 3100 rodzin, a w przeliczeniu na osoby będzie to ponad 6 tys. mieszkańców miasta. Nie ma ścisłego rozeznania ile rodzin potrzebuje pomocy gdyż jest ona udzielana na wniosek osoby zainteresowanej lub też innej osoby postronnej, z tym, że wtedy osoba obejmowana pomocą musi wyrazić na nią zgodę. Dodał, że jest sporo rodzin, które trafiają do MOPS-u na okres przejściowy np. gdy jeden z członków rodziny traci pracę, albo tylko w okresie zimowym gdy nie ma prac w rolnictwie i budownictwie.
Przewodnicząca Komisji poprosiła o przedstawienie jak funkcjonowało dożywianie dzieci w okresie wakacyjnym.
Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS poinformował, że młodzież ponadgimnazjalna była kierowana do PKPS, baru „Matysiaki” albo do restauracji „Pod Łosiem”. Posiłki były wydawane siedem dni w tygodniu. Dodał, że mimo wydania pozytywnych decyzji było bardzo dużo rezygnacji z posiłków ze względu na to, że młodzież wyjeżdżała lub też chciała mieć wolne i nie była zainteresowana tym żeby przyjść o określonej porze po posiłek. Stwierdził, że wspólnie z NOT, dzięki realizacji programu profilaktyki, w lipcu i sierpniu były organizowane „wakacje z komputerem”. Uczestniczyło w nich 54 dzieci miesięcznie. Posiłki zabezpieczał MOPS w ramach zadań własnych.
Przewodnicząca Komisji zwróciła się z pytaniem, czy dzieci uczęszczające do szkół podstawowych też miały możliwość skorzystania z dożywiania.
Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS wyjaśnił, że dzieci ze szkół podstawowych nie miały takiej możliwości, bo nie było gdzie zorganizować dożywiania.
Przewodnicząca Komisji zapytała czy byłoby zainteresowanie takie jak w przypadku dzieci ze szkół ponadgimnazjalnych.
Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS stwierdził, że w okresie wakacyjnym na pewno nie.
Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że kiedyś w szkołach, które mają stołówki organizowane były półkolonie. Dzieci mogły przyjść, zjeść ciepły posiłek i atrakcyjnie spędzić czas.
Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS wyjaśnił, że od ponad dwóch lat półkolonie nie są realizowane w szkołach podstawowych. Dodał, że jeżeli było to realizowane przez którąś ze szkół to MOPS wchodził w to i w ramach dofinansowania z budżetu państwa i z gminy był pokrywany koszt wsadu do kotła. Na dzień dzisiejszy nie ma zainteresowania ze strony szkół.
Radna Maria Śmiarowska stwierdziła, że dobrze by było w przyszłym roku w maju, myśląc już o wakacjach, zrobić taką orientację jaka jest skala problemu.
Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS stwierdził, że musi być dobra wola którejś ze szkół. Wiąże się to z finansami w szkołach więc dyrektorzy nie chcą się w to angażować bo trzeba ponosić wydatki na kuchnię i obsługę.
Radna Maria Śmiarowska zwróciła się z pytaniem czy MOPS znana jest sytuacja rodziny, której spłonęło mieszkanie.
Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS odpowiedział, że ta rodzina jest objęta pomocą MOPS.
Ad.3
Wniosek w powyższej sprawie przedstawiła Komisji Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska– Naczelnik WPS – zgodnie z drukiem nr 494,494 A – w załączeniu do protokołu.
Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, i w wyniku głosowania zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie – 4 głosami za.
Ad. 4
Sprawozdanie z realizacji budżetu miasta za I półrocze 2005 roku w działach merytorycznie podległych Komisji przedstawiła Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukiem nr 498 – w załączeniu do protokołu.
Komisja nie wniosła uwag do sprawozdania i w wyniku głosowania zaopiniowała je jednogłośnie pozytywnie - 3 głosami za.
W związku z brakiem spraw różnych oraz wyczerpaniem porządku obrad Przewodnicząca zamknęła posiedzenie Komisji.