Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 44 posiedzeniu w dniu 29 marca 2005 roku

Komisja realizowała następujący porządek posiedzenia:
1.
Przyjęcie protokołów nr 41/05 i nr 42/05 z poprzednich posiedzeń Komisji.

2.
Analiza informacji z funkcjonowania zastępczej opieki nad dzieckiem na terenie miasta Łomży /druk nr 398/.

3.
Zaopiniowanie sprawozdania z realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej za 2004 rok /druk nr 399/.

4.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Miejskiego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2005-2007 / druk nr 403,403A/.

5.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych /druk nr 404, 404A/.

6.
Zaopiniowanie sprawozdania z realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2004 /druk nr 402/.

7.
Analiza informacji o realizacji zadań z zakresu polityki społecznej za rok 2004 / druk nr 410 /.

8.
Sprawy różne.



Ad. 1

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 41/05 z posiedzenia Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia z dnia 21 lutego 2005 roku i w wyniku głosowania przyjęła go 4 głosami za – jednogłośnie.
Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 42/05 z posiedzenia Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia z dnia 23 lutego 2005 roku i w wyniku głosowania przyjęła go 4 głosami za – jednogłośnie.

Ad. 2

Informację z funkcjonowania zastępczej opieki nad dzieckiem na terenie miasta Łomży przedstawił Komisji Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora MOPS – zgodnie z drukiem nr 398 – w załączeniu do protokołu.
Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję. Zwróciła się z zapytaniem dlaczego tak się dzieje, że jest duże zainteresowanie tworzeniem rodzin zastępczych, a z przedłożonej informacji wynika ,że nie ma rodzin chętnych do prowadzenia rodzinnych domów dziecka.
Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora MOPS wyjaśnił, że zainteresowanie jest, ale jak dochodzi do konkretnych działań to te osoby się wycofują ze względu na to, że duże obowiązki są nakładane na rodzinę. Stworzenie takiego obiektu nie może zastępować utrzymania dla rodziny.
Radna Maria Śmiarowska zwróciła się z pytaniem czy jest zespół, który mógłby zachęcić i zmobilizować do tworzenia takich obiektów.
Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora MOPS wyjaśnił, że ogólnopolska tendencja jest taka, aby nie zachęcać, to musi wyjść od rodziny. Nie może być tak, że rodzina w tworzeniu rodzinnego domu dziecka będzie widziała jedynie czynnik finansowy. Gdy rodzina zostanie wytypowana musi przejść cały cykl szkoleń i opinii psychologów i pedagogów. Nie może być takiej pomyłki, że zleci się to rodzinie, która ma jakieś problemy.
Zarówno do rodzin zastępczych jak i zespołu placówek dzieci są kierowane na podstawie postanowienia sądu.
Więcej uwag do w/w informacji Komisja nie zgłosiła.

Ad. 3

Sprawozdanie z realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej za 2004 rok przedstawił Komisji Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora MOPS – zgodnie z drukiem nr 399 – w załączeniu do protokołu.
Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.
Radny Ryszard Rutkowski zwrócił się z pytaniem, czy były sytuacje, że wymagający pomocy społecznej jej nie otrzymał.
Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora MOPS wyjaśnił, że takie sytuacje się nie zdarzają z tego względu, ze jeżeli rodzina ma okresowe niedomagania to mimo ,że jej dochód nie kwalifikuje jej do normalnej formy pomocy udzielana jest pomoc w postaci zasiłku specjalnego. Dzieje się to w tych przypadkach kiedy np. występuje choroba i są bardzo duże wydatki na leki. Jest bardzo dużo przypadków takich, że ludzie chcą MOPS oszukać, wtedy wydawane są decyzje odmowne. Jeżeli jest udokumentowana trudna sytuacja w danym momencie taka pomoc jest udzielana.
Więcej uwag do w/w sprawozdania Komisja nie zgłosiła.


Ad. 4

Projekt uchwały w sprawie Miejskiego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2005-2007 przedstawiła Komisji Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS – zgodnie z drukiem nr 403,403A – w załączeniu do protokołu.
Przewodnicząca Komisji zwróciła się z pytaniem, dlaczego niepełnosprawni boją się sami sobie stworzyć miejsca pracy.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS stwierdziła, że osoby niepełnosprawne są to takie same osoby jak my wszyscy, żyją w tych samych warunkach, tylko różni je stopień utrudnienia w zwykłym życiu. W takiej sytuacji ekonomicznej, braku rynku, nie tylko pracy, bałby się nawet człowiek pełnosprawny i mający duże możliwości.
Pani Tamara Małachowska – Przewodnicząca PZON stwierdziła, że Powiatowej Społecznej Radzie do Spraw Osób Niepełnosprawnych podobała się znaczna elastyczność tego Programu. Dodała, że bardzo podobało się również to, że program jest wieloletni ponieważ jakiekolwiek inicjatywy podejmowane na rzecz osób niepełnosprawnych będą mogły być kontynuowane. Przy finansowaniu, czy współfinansowaniu nie tylko ze środków publicznych, ale także ze środków unijnych jest to szczególnie istotne żeby organizacje, które działają w sferze zadań na rzecz osób niepełnosprawnych mogłyby w jakiś sposób aplikować te środki.
Odnosząc się do zapytania Przewodniczącej Komisji stwierdziła, że z doświadczenia PZON są to w większości grupy osób niepełnosprawnych nastawionych roszczeniowo. Są dwie grupy, którym należy się pomoc społeczna. Jedną z nich są klienci MOPS-u, którzy mają orzeczenie o niepełnosprawności. Są to osoby niewykształcone, długotrwale bezrobotne w związku z tym nie potrafią, nie chcą lub nie czują się silne wejść na rynek pracy ponownie. Jest im potrzebne wsparcie doradcy zawodowego i psychologa. Należałoby stworzyć grupę samopomocową w celu otworzenia na aktywność zawodową. Druga grupa to osoby rzeczywiście niepełnosprawne w takim stopniu, że nie są w stanie podjąć własnej działalności. Są na tyle chore i dysfunkcyjne, że nie są w stanie przebrnąć przez bariery administracyjne.
Radny Ryszard Rutkowski zwrócił się z pytaniem, czy wszyscy niepełnosprawni, którzy potrzebują pomocy ją otrzymali.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS wyjaśniła, że na pewno nie wszyscy i nie w taki sposób w jaki WPS by chciał. Największe zapotrzebowanie jest na dofinansowanie w zakresie rehabilitacji społecznej. Zgłasza się bardzo duża liczba osób, które nie są objęte współfinansowaniem z NFZ, a niestety warunkiem dofinansowania jest finansowanie z NFZ. Zgłasza się część osób, których choroby nie są ujęte w tabelki, zarządzenia i ustawy. Niejednokrotnie WPS stara się do tego podchodzić mniej formalnie, ale niestety realizuje zadania ustawowe. Większe możliwości daje realizacja „Programu wyrównywania różnic między regionami”, gdzie można podchodzić według potrzeb. To co jest realizowane z samych środków PFRON jest bardzo szczegółowo określone. Sporo kłopotów sprawiają zgłoszenia potrzeb w zakresie zakupu komputerów i likwidacji barier architektonicznych.
Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że widać zmianę na lepsze jeżeli chodzi o likwidowanie barier architektonicznych i to jest proste. Są środki i można likwidować bariery. Sprawą trudniejszą, wymagająca rozważenia jest stosunek społeczeństwa na problemy osób niepełnosprawnych. Jak zmieniać i kształtować świadomość?
Pani Tamara Małachowska – Przewodnicząca PZON stwierdziła, że temu mają służyć przedszkola integracyjne i klasy integracyjne w szkołach. Poza tym cały system rehabilitacji zawodowej zmierza do tego, aby integracja zawodowa przebiegała na otwartym rynku pracy, czyli odchodzi się od zakładów pracy chronionej.
Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że młodzież i małe dzieci są tolerancyjne. Zastanawia się jak zmieniać świadomość ludzi po czterdziestce.
Pani Tamara Małachowska – Przewodnicząca PZON stwierdziła, że osoby po czterdziestce boją się. Media i wszelkie przekazy telewizyjne, jeżeli tylko chcemy to oglądać to w jakiś sposób nas naprowadzają na te prawidłowe postawy. Bardzo duże możliwości mają parafie. Wspaniale są odbierane kazania, czy postawy księży, Caritasu jako organizacji wspierające potrzeby osób niepełnosprawnych. Poglądu osób, które są zamknięte na problemy niepełnosprawności i inności chyba nie da się zmienić, bo albo to się czuje albo nie. Jeżeli chodzi o dzieci i młodzież to ich postawy są bardzo otwarte.
Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie- 3 głosami za, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie Miejskiego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2005-2007.

Ad. 5

Projekt uchwały w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych przedstawiła Komisji Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS – zgodnie z drukiem nr 404,404A – w załączeniu do protokołu.
Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.
W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. Komisja, w wyniku głosowania 3 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 404,404 A.

Ad. 6

Sprawozdanie z realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2004 przedstawiła Komisji Pani Anna Chojnowska –pracownik WPS– zgodnie z drukiem nr 402– w załączeniu do protokołu.
Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję. Zwróciła się z pytaniem dlaczego pozostały wolne środki, czy nie można było większym zakresie dofinansować działalności organizacji pozarządowych.
Pani Anna Chojnowska –pracownik WPS wyjaśniła, że gdy był organizowany konkurs niewiele organizacji zgłosiło swój udział. Dotacje otrzymały wszystkie organizacje, które się zgłosiły.
Więcej uwag do w/w sprawozdania Komisja nie zgłosiła.

Ad. 7
Informację o realizacji zadań z zakresu polityki społecznej za rok 2004 przedstawiła Komisji Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS – zgodnie z drukiem nr 410 – w załączeniu do protokołu.
Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję. Zwróciła się z pytaniem na jakim etapie są prace dotyczące budowy bloku komunalnego.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS wyjaśniła, że jest projekt budynku, który ma kilka lat i wymaga dostosowania. WPS zgłosił jaka ma być struktura mieszkań. Głównie chodzi o mieszkania małe, najwięcej mieszkań m 3 i m 2 i to nawet o obniżonym metrażu, bo jeżeli m 3 ma 48 m2 to już nie jest odpowiednie, żeby otrzymać dodatek mieszkaniowy.
Pani Tamara Małachowska – Przewodnicząca PZON stwierdziła, że jest sporo osób, które przychodzą i składają wniosek o ustalenie stopnia niepełnosprawności tylko dlatego, że nie mają za co zapłacić czynszu i nie mają dodatku mieszkaniowego.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS stwierdziła, że czasem już nie wie jak ma przyjmować osoby w sprawie mieszkań. Są to osoby, które starają się o mieszkanie kilka lat i od razu mówi im się prawdę, że mieszkań nie ma i nie będzie. Jedyną pocieszającą rzeczą jaką można powiedzieć jest to, że gdyby wynajęli sobie mieszkanie i mieli umowę zawartą z właścicielem to dodatki mieszkaniowe im przysługują. Są jednak osoby np. z małymi dziećmi lub z dużą ilością małych dzieci , których nikt nie chce przyjąć na stancję i nie mają szansy skorzystać z takiej formy.
Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła.


Ad. 8

Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS stwierdziła, że chciałby pochwalić Stanowisko ds. Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej za działania w ramach Łomżyńskiego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, a szczególnie za akcję „Stop alkohol nieletnim dostęp wzbroniony”. Poza tym Samorząd Miasta Łomży został zaproszony do prezentowania Programu w Sejmie dnia 4 kwietnia na Komisji Zdrowia i Rodziny. Tylko trzy samorządy w Polsce zostały zaproszone do takiej prezentacji.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie Komisji.















  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 30 maj 2005 10:49
  • Data opublikowania: poniedziałek, 30 maj 2005 10:53
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:57
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej