Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 41 posiedzeniu w dniu 21 lutego 2005 roku

Komisja realizowała nastepujący porządek: 1. Przyjęcie protokołu nr 40/04 z poprzedniego posiedzenia Komisji. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok / druk nr 389, 389 A /. 3. Zapoznanie się z informacją z realizacji zadań za rok 2004 wynikających z Ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych /Dz.U. Nr 228 poz. 2255 z późn. zm./ 4. Sprawy różne.
Ad. 1


Komisja nie wniosła uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji i przyjęła go w wyniku głosowania, 5 głosami za – jednogłośnie.


Ad. 2


Projekt uchwały w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok przedstawiły Komisji: Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS i Pani Anna Chojnowska - pracownik WPS – zgodnie z drukiem
nr 389, 389 A – w załączeniu do protokołu.
Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.
Pan Ryszard Rutkowski zauważył, iż już rok temu przy omawianiu tego zagadnienia Komisja proponowała, aby w Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych znalazła się mapa rozmieszczenia środowisk alkoholowych w naszym mieście i poza tym mapa punktów sprzedaży alkoholu. Radny chce wiedzieć ile w jego rejonie jest środowisk alkoholowych, czy w danym roku się zmniejsza czy wzrasta ich liczba i czy ten problem nie jest również związany z ilością istniejących punktów sprzedaży alkoholu. Ponadto zwrócił uwagę , że w Programie jest mowa o tym, że przyczyną wypadków drogowych są najczęściej pijani kierowcy, a na naszych stacjach benzynowych dostępność alkoholu jest niesamowita. Proponuje, aby na stacjach nie było możliwości zakupu alkoholu, bo jest to zaprzeczenie wszelkim zasadom trzeźwości narodu. Należałoby ograniczać dostępność do alkoholu dla społeczeństwa łomżyńskiego, bo problem alkoholowy jest bardzo poważny. Stwierdził, że Komisja nie ma możliwości oceny programów edukacyjnych w odniesieniu do choroby alkoholowej. Trudno jest ocenić, czy dzięki programowi zmniejszył się ten problem czy tez nie, dlatego należałoby z każdym rokiem zmniejszać ilość punktów sprzedaży alkoholu.
Pani Maria Śmiarowska zabierając głos zwróciła się z zapytaniem, czy istnieją jakieś programy, które mówią o tym jak przeciwdziałać bezrobociu wśród ludzi z problemem alkoholowym. Chciałaby wiedzieć co w tym kierunku zrobiono i jakie są szanse. Poprosiła o zmianę zapisu w „ Inne podmioty realizujące zadania z zakresu profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi posiadające w swoich statutach zapisy umożliwiające realizację tych zadań” z Poradnia Zdrowia Psychicznego Dla Dzieci i Młodzieży na Poradnie Zdrowia Psychicznego Dla dzieci i Młodzieży. Kontynuując swoja wypowiedź stwierdziła, że z danych statystycznych WOPiTU wynika, że liczba osób zarejestrowanych w lecznictwie ambulatoryjnym w roku 2004 zmniejszyła się. Zwróciła się do Pana Pawła Kołakowskiego z zapytaniem, czy tak faktycznie było.
Pan Paweł Kołakowski- Dyrektor WOPiTU wyjaśnił, że w tabelach zawartych w programie dane są błędne, ponieważ dotyczą I półrocza i powinny być pomnożone przez dwa. Przedłożył jako uzupełnienie dane rzeczywiste- w załączeniu do protokołu. Stwierdził, że z danych tych wynika, że zjawisko nie zmniejsza się tylko narasta.
Pan Krzysztof Choiński – Z-ca Prezydenta Miasta zaproponował Pani Naczelnik, aby następnym razem zaangażować chociaż dwoje radnych z Komisji Rodziny do zespołu konsultacyjno-opiniujacego, wtedy wszystkie uwagi można by było ujrzeć przy opracowywaniu Programu. Przykładowo, umieszczenie omawianej wcześniej mapy rozmieszczenia punktów sprzedaży byłoby zasadne.
Pan Dariusz Szymański stwierdził, że rok temu członkowie Komisji uczestniczyli w tym zespole i uwagi na temat mapy były zgłaszane. Zaproponował, aby w działaniach profilaktycznych położyć większy akcent na aktywne formy spędzania czasu przez młodzież, nie tylko na pogadanki.
Przewodnicząca obrad zauważyła, że alternatywne formy spędzania czasu wolnego powinny być jednak połączone z edukacją, w przeciwnym wypadku będzie problem z ich realizacją.
Ponownie zabierając głos Pani Maria Śmiarowska zwróciła się z zapytaniem, czy w liczbie osób uzależnionych od alkoholu są ci , którzy są na odtruciu.
Pan Paweł Kołakowski odnosząc się do zapytania przedmówczyni wyjaśnił, że statystyki dotyczą WOPiTU. Ośrodek nie prowadzi odtrucia. Pewna liczba osób trafia na odtrucie tylko na izbę przyjęć szpitala lub Oddział Psychiatryczny. WOPiTU nie może korzystać z danych innych instytucji, ewentualnie można by poprosić szpital o udostępnienie takich danych, jeżeli je w wyodrębniony sposób liczą.
Pani Maria Śmiarowska stwierdziła, że dobrze by było gdyby komisja miała możliwość dowiedzenia się jaka liczba osób leczonych od uzależnienia trafia na odziały Internistyczny i Psychiatryczny.
Pan Krzysztof Choiński – Z-ca Prezydenta Miasta odnosząc się do wypowiedzi Pana Dariusza Szymańskiego stwierdził, że można przedyskutować i ustalić udział procentowy pogadanek i zajęć alternatywnych.
Pan Paweł Kołakowski stwierdził, że jak najbardziej potrzebne są alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego, ale program taki musi mieć jakąś myśl przewodnią oddziaływania wychowawczego. Programy powinny realizować osoby przeszkolone, na płaszczyźnie nie tylko edukacyjnej. Muszą to być ludzie zweryfikowani pod względem ich postawy, osobowości, działania. Jedną z takich form, którą warto polecać jest prawdziwe harcerstwo (harcerz który nie pije, nie pali) , czy cały potężny Ruch Światło- Życie. Dodał, że są także inne organizacje, którym warto zaufać.
Przewodnicząca obrad podkreśliła, że w tym roku były przeprowadzone takie szkolenia dla pedagogów i psychologów. Ma nadzieję, że w następnych latach większa liczba osób będzie mogła uczestniczyć w tych szkoleniach, nie tylko pedagogów i psychologów, ale także nauczycieli i wychowawców.
Pan Dariusz Szymański zgodził się z panem Pawłem Kołakowskim, że osoby realizujące Program powinny dawać dobre świadectwo. Podkreślił też, jeszcze raz, że nie należy zamęczać dzieci pogadankami i bardziej zaakcentować aktywne formy spędzania czasu.
Następnie głos w dyskusji zabrała Pani Maria Śmiarowska. Zwróciła się z pytaniem do Pana Pawła Kołakowskiego, czy liczba współuzależnionych dotyczy osób w otoczeniu alkoholika do których skierowane są programy psychoterapeutyczne.
Pan Paweł Kołakowski wyjaśnił, że współuzależnionych jest co najmniej dwa razy więcej niż uzależnionych. Dodał, że współuzależnieni wykazani przez WOPiTU to osoby, które wchodzą w Program. Zakładane są im historie choroby, korzystają z konsultacji psychiatry, psychologa.
Pan Ryszard Rutkowski, zwrócił się z pytaniem ile jest punktów sprzedaży alkoholu, ponieważ w Programie podane są liczby: 65 punktów limitowych, 132 punkty sprzedaży, a liczba wydanych zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych to 235.
Pani Anna Chojnowska wyjaśniła, że liczba wydanych zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych – 235 wynika stąd, że w jednym zezwoleniu może być np. zezwolenie na sprzedaż i podawanie alkoholu do 4,5 %, drugie zezwolenie od 4,5% do 18% natomiast trzecie powyżej 18 %.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS uzupełniając wypowiedź Pani Anny Chojnowskiej stwierdziła, że każde zezwolenie ma swój określony czas obowiązywania. Przykładowo skończyło się zezwolenie na piwo, w związku z tym wydawane jest to jedno, a potem w innym okresie np. na wino. Zezwolenie jest wydawane na dwa lata.
Kolejno głos w dyskusji zabrał Pan Witold Mucharski. Zgłosił swoje uwagi dotyczące Programu- w załączeniu do protokołu.
Przewodnicząca obrad zabierając głos stwierdziła, ze Program zawiera obszerną, rzetelną diagnozę środowiska zagrożonego alkoholizmem. Wskazano przejrzyste priorytety Programu, oraz kierunki realizacji. Opracowano przejrzyste kryteria dla programów profilaktycznych, sformułowano jasne zasady wynagradzania i jasny cel strategiczny.
Następnie głos w dyskusji zabrała Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS. Odnosząc się do uwag przedmówców wyjaśniła, że Program wskazuje kierunki konkursów, które się odbędą. Zasadą profilaktyki jest wspieranie działań, a nie same ich prowadzenie. WPS nie realizuje profilaktyki, tylko stara się stworzyć narzędzia do wspierania tej profilaktyki i działań prowadzonych przez organizacje pozarządowe, kluby, szkoły i inne instytucje. Musi być to rozwiązywane w formie konkursu i tu oceniane są programy i inicjatywy. Informacje szczegółowe o przeprowadzonych programach, osobach, które je prowadziły, wykształceniu tych osób i o działaniu znajdują się w sprawozdaniu z Programu Profilaktyki za zeszły rok, które zostanie przedstawione na następnej sesji. Program jest realizowany w dwuosobowej komórce, która się nazywa Stanowiskiem ds. Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej. Jest ono umiejscowione w Wydziale Polityki Społecznej. Odnosząc się do kwestii odpowiedniego przeszkolenia osób realizujących Program zauważyła, że w każdym zadaniu występuje osoba, która posiada wykształcenie z zakresu profilaktyki- socjolog, psycholog. Osoba ta, w ramach Programu jest zobowiązana przedstawić całość zadań. Każdy program jest bardzo szczegółowo opisywany. Wniosek o ten program jest bardzo rozbudowaną formą wszystkich działań, wręcz rozliczonych na godziny. Odnosząc się do wypowiedzi Pana Ryszarda Rutkowskiego na temat mapy punktów sprzedały alkoholu stwierdziła, że jeżeli Radni będą mieli takie życzenie, taką mapę może wykonać Wydział Spraw Obywatelskich. Przestrzegła jednak, że taka mapa wskazywałaby miejsca i stanowiła swego rodzaju instruktaż dla osób nachalnie starających się o koncesje alkoholowe. Odnosząc się do zapytania Pani Marii Śmiarowskiej o możliwości przeciwdziałania bezrobociu wyjaśniła że, WPS wspiera również z innych źródeł np. z Programu na Rzecz Osób Niepełnosprawnych, szkolenia przeprowadzane przez Urząd Pracy. Stwierdziła, że znaczna część tych środków pozostaje niewykorzystana. Osoby w Urzędzie Pracy straciły chęć szkolenia się, bo nie przekłada się to na miejsca pracy. Nawiązując do propozycji Pana Krzysztofa Choińskiego – Z-cy Prezydenta stwierdziła, że cenną inicjatywą byłoby włączenie delegatów Komisji do Zespołu Konsultacyjno- Opiniującego.
Po wnikliwej dyskusji Komisja przystąpiła do głosowania następujących wniosków o:
1. Dążenie do zmniejszania punktów sprzedaży alkoholu /4 głosami za, przy 1 wstrzymującym się/.
2. Sporządzenie mapy rozmieszczenia punktów sprzedaży alkoholu /4 głosami za, przy 1 wstrzymującym się/.
3. Włączenie do „obiektu chronionego” stacji benzynowych /4 głosami za, przy 1 wstrzymującym się/.
4. Zmianę zapisu w „ Inne podmioty realizujące zadania z zakresu profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi posiadające w swoich statutach zapisy umożliwiające realizację tych zadań „ z Poradnia Zdrowia Psychicznego Dla Dzieci i Młodzieży na Poradnie Zdrowia Psychicznego Dla Dzieci i Młodzieży /4 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących/.
5. Dopisanie na liście obiektów chronionych niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, które świadczą opiekę całodobową /4 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących/.

Następnie Komisja, w wyniku głosowania 3 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok, wraz z wyżej wymienionymi wnioskami.


Ad. 3


Informację z realizacji zadań za rok 2004 wynikających z Ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (w załączeniu do protokołu) przedstawiła Komisji Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik Wydziału Polityki Społecznej. Wyjaśniła, że w tabeli „Informacja z realizacji świadczeń rodzinnych” omyłkowo zamieszczono błędne dane i przedłożyła uzupełnienie do tej tabeli (w załączeniu do protokołu).
Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję. Zwróciła się z zapytaniem do Pani Naczelnik dlaczego jest spora różnica pomiędzy planem za wykonaniem.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS odpowiedziała, że różnica wynika stąd, że spodziewano się dużo większego zapotrzebowania na pokrycie Funduszu Alimentacyjnego szczególnie tych osób, które nie brały świadczeń rodzinnych a ich dochód nie jest w grupie 504 zł tylko 612 zł. Są to osoby które przychodzą tylko po świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego a nie po świadczenia rodzinne. Ta grupa jest nieznana, ponieważ WPS nie miał jej żadnych wniosków. Spodziewano się ,że będzie to dużo większa grupa.
Więcej uwag do w/w informacji Komisja nie zgłosiła.


Ad. 4


Przewodnicząca obrad zapoznała Komisję z pismem jakie wpłynęło z Rady Społecznej Szpitala i zgłosiła wniosek, aby sprawa Szpitala stała się przedmiotem dyskusji na sesji marcowej.
W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie- 3 głosami za .

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie Komisji.
























































  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 31 mar 2005 10:44
  • Data opublikowania: czwartek, 31 mar 2005 10:49
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:57
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej