Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 26/17 z dnia 24 kwietnia 2017 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Zbigniew Prosiński – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum, przedstawił porządek obrad (w załączeniu). Zaproponował poprawkę do porządku obrad polegającą na zmianie kolejności realizacji punktów 2 i 3 tj. omówienie stanu sanitarnego miasta przed sprawozdaniem z wykonaniem budżetu miasta za 2016 rok. Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku. Komisja nie wniosła uwag i przyjęła jednogłośnie następujący porządek obrad wraz z poprawką: 1. Przyjęcie protokołu nr 25/17 z dnia 21 marca 2017 r. 2. Informacja Prezydenta Miasta o stanie sanitarnym miasta - druk nr 600. 3. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2016 rok w działach merytorycznie podległych Komisji - druk nr 592. 4. Informacja Prezydenta nt bezpieczeństwa w ruchu drogowym – druk nr 587. 5. Targowisko miejskie pod kątem bezpieczeństwa i porządku. 6. Sprawy różne.

Ad. 1 

            Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

            Komisja przyjęła protokół nr 25/17 z dnia 21 marca 2017 roku bez uwag.

 

Ad. 2

 

            Agnieszka Grzeszczuk – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży przedstawiła informację o stanie sanitarnym miasta za 2016 rok (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Poprosił o wyjaśnienia jak wygląda sytuacja jeżeli chodzi o dopalacze.

            Agnieszka Grzeszczuk – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży wyjaśniła, że w tej chwili na naszym terenie nie ma działającego sklepu z dopalaczami. Jeżeli jest sprzedaż, to internetowa, czyli poza kontrolą inspekcji sanitarnej w ogóle. Zdarzają się sytuacje, że podczas zatrzymania przez patrol policji okazuje się, że w samochodzie jest jakaś torebka z białym proszkiem i wyniku badań okazuje się, że jest to dopalacz i w ten sposób inspekcja dostaje informację, że na naszym terenie występują dopalacze, a z przesłuchania prokuratorskiego okazuje się, że ktoś nimi handluje i wówczas uruchamiane są kary, które zaczynają się od 20 tys. zł.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja przyjęła informację zawartą w druku nr 600.

 

Ad. 3

 

            Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu UM przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za 2016 rok w działach merytorycznie podległych Komisji (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Poprosił Komendanta Miejskiego Policji o przedstawienie sytuacji odnośnie środków finansowych przeznaczonych na ponadnormatywne patrole policji.

            Marek Sienkiewicz – Komendant Miejski Policji stwierdził, że we wrześniu ubiegłego roku zastał taki stan, że ponad 50 % środków finansowych było niewykorzystanych. W miesiącu lipcu środki w ogóle nie były wykorzystywane ze względu Na Światowe Dni Młodzieży i szczyt NATO. W miesiącu sierpniu zmieniły się wewnętrzne przepisy, zgodnie z którymi policjanci w okresie urlopowym nie mogą tych środków wykorzystywać, a wcześniej 1/3 tych środków była właśnie wykorzystywana w okresie urlopów. Dlatego też skumulowało się to na ostatni kwartał i w miesiącu listopadzie i grudniu wykorzystano najwięcej środków. Poinformował, że w tym roku już w miesiącu marcu rozpoczęto realizację środków finansowych rozkładając je na poszczególne miesiące. Dodał, że ogólna kwota przeznaczona na patrole ponadnormatywne przerasta ich możliwości kadrowe.

            Przewodniczący Komisji postawił wniosek do Prezydenta Miasta o przesunięcie kwoty 15 tys. zł, ze środków finansowych, które są przeznaczone w budżecie miasta na 2017 rok na patrole ponadnormatywne, na zakupy inwestycyjne policji. Uważa, że usprzętowienie i wyposażenie usprawni pracę policji, a tym samym wpłynie na poprawę bezpieczeństwa w mieście.

            Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu UM zaproponowała, aby Pan Komendant „rozejrzał się na swoim podwórku” co jest potrzebne, złożył konkretny wniosek i wówczas zrobimy to przesunięcie.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za 2016 rok w działach merytorycznie podległych Komisji zgodnie z drukiem nr 592.

            Następnie Komisja 6 głosami za – jednogłośnie przyjęła wniosek Przewodniczącego Komisji o przesunięcie środków finansowych w wysokości 15 tys. zł z patroli ponadnormatywnych na zakupy inwestycyjne policji.

 

Ad. 4

 

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK przedstawił informację nt bezpieczeństwa w ruchu drogowym (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Radny Ireneusz Cieślik stwierdził, że w mieście buduje się dużo dróg i nie zawsze są one dobrze oznakowane. Uważa, że należałoby uczulić wykonawców, aby oznakowali drogi jak należy, aby kierowcy nie mieli żadnych problemów, a szczególnie dotyczy to tych, którzy przyjeżdżają spoza Łomży i nie znają miasta.

            Radny Stanisław Oszkinis zwrócił uwagę na utrudnienia związane z dojazdem m.in. karetek pogotowia, przy ul. Polowej 55 b. Można dojechać od ul. M. Skłodowskiej Curie, ale jest ograniczenie jednym krawężnikiem. Trzeba by było usunąć jeden krawężnik i wówczas karetka mogłaby wjechać po chodniku. Dodał, że to, iż remontujemy ulice w mieście jest super, ale miasto, szczególnie w godzinach szczytu jest bardzo zakorkowane i nie można normalnie się poruszać. Mieszkańcy, którzy znają skróty korzystają z tego, natomiast ci, którzy ich nie znają stoją w korkach. Uważa, że może nie wszystko na raz trzeba remontować. Zwrócił również uwagę na bardzo duży problem związany z parkingami w mieście, a głównie złe parkowanie na miejscach do tego przeznaczonych. Często auta potrafią zająć dwa miejsca parkingowe, gdzie ograniczona jest ich ilość.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK stwierdził, że przekaże uwagę Pana radnego do Wydziału Inwestycji.

            Przewodniczący Komisji poprosił o informację jak wygląda sytuacja odnośnie programu „Razem bezpieczniej”. Przypomniał również, że planowany był remont wyjazdu ze szpitala i poprosił o wyjaśnienie, czy wzięto pod uwagę to, aby zrobić zatokę przed wjazdem na Szosę Zambrowską.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK odnośnie programu „Razem bezpieczniej” wyjaśnił, że nie ma jeszcze w tej sprawie odpowiedzi. W przypadku negatywnej, miasto będzie realizowało zadania w ramach własnych środków. Odnośnie wyjazdu ze szpitala potwierdził, że zostało to wzięte pod uwagę. Ponadto będzie sygnalizacja i z ul. Kazańskiej będzie można wyjechać w lewo.

            Radna Elżbieta Rabczyńska stwierdziła, że po remoncie ul. Kopernika znaki zostały i jest prośba kierowców poruszających się tą ulicą, czy można by było usprawnić natężenie ruchu, aby wyjeżdżający od strony ul. Zawadzkiej w ul. Kopernika mieli możliwość skrętu w prawo w Al. Legionów. Uważa, że gdyby był nakaz jazdy w prawo jak się kończy ul. Kopernika a skręca się w al. Legionów usprawniłoby to poruszanie się kierowców w tym miejscu.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że teoretycznie jest to możliwe, a praktycznie słupki w statystyce zdarzeń skoczą nam w górę dlatego, że jeśli jazdę w dół na ul. Kopernika, to stworzymy zagrożenie, ponieważ już tak było, że był nakaz jazdy w prawo, a kierowcy skręcali w lewo.

 

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja przyjęła informację nt bezpieczeństwa w ruchu drogowym zgodnie z drukiem nr 587.

 

Ad. 5

 

            Bogdan Rutkowski – Komendant Straży Miejskiej przedstawił informację nt targowiska miejskiego pod kątem bezpieczeństwa i porządku. Poinformował, że zaczął funkcjonować monitoring na targowisku i zobaczymy jak to będzie wyglądało. Stwierdził, że na targowisko miejskie trzeba patrzeć łącznie z dworcem PKS, gdzie jest problem w określonych godzinach z młodzieżą, która dojeżdża do szkół w mieście i przemieszcza się do hali targowej np. zimą, bo ma lepsze warunki oczekiwania na autobusy. W chwili obecnej zainstalowany monitoring daje większe możliwości jeżeli chodzi o kontrolę, a także likwidację problemu związanego z handlem papierosami i alkoholem bez akcyzy. Dodał, że jest problem z parkowaniem, ale czasami jest on przejaskrawiany, ponieważ chodzi tylko tak naprawdę o jeden w dzień w tygodniu, w piątek. Kończąc stwierdził, że o jakimś większym zagrożeniu na targowisku miejskim, które można by było zdiagnozować i nazwać trudno jest mówić.

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja przyjęła informację nt targowiska miejskiego pod kątem bezpieczeństwa i porządku.

 

Ad. 6

 

            Przewodniczący Komisji poinformował, że w posiedzeniu uczestniczy mieszkanka miasta w związku z      sytuacją zakłócania ciszy nocnej na Starym Rynku w sąsiedztwie ratusza. Dodał, że z sytuacją zapoznał się Komendant Miejski Policji i chciałby, odnieść się do tego problemu.

            Marek Sienkiewicz – Komendant Miejski Policji stwierdził, że prześwietlił sytuację związaną ze zgłoszeniami w tej sprawie, których łącznie od 1 stycznia było 6 zgłoszeń w sprawie zakłócania ładu i porządku. Od dnia 20 marca prowadzone są w tej sprawie czynności wyjaśniające. Powiadomiona została też straż miejska, a 10 kwietnia wykonane zostało rozpoznanie przez dzielnicowego, który sporządził kartę działania doraźnego. W związku z tą kartą, wszystkie patrole, które pełnią służbę w tym rejonie, zaglądają w to miejsce, szczególnie w godzinach wieczornych i nocnych. Przeprowadzona została również rozmowa z właścicielem tego lokalu przestrzegając go o ewentualnych konsekwencjach. Dodał, że przeprowadzone czynności zewnętrzne po zeznaniach uzupełniających, doprowadziły do ustalenia świadka zewnętrznego tych zdarzeń i ustalenia osoby, która zakłócała ten ład i porządek. Podjął też decyzję, aby wdrożyć postępowanie o cofnięcie koncesji na sprzedaż alkoholu.

            Mieszkanka miasta stwierdziła, że sytuacja nie zmieniła się zupełnie. Właściciel pubu czuje się „panem Starówki”. Dodała, że nie robi w tej chwili zgłoszeń na policję, ponieważ są one bez sensu. Przyjeżdża policja, legitymuje, zakłócający porządek zostają pouczeni i to jest kara. Poprosiła o wyjaśnienie jakie narzędzia ma policja dla osób, które zakłócają ład i porządek nagminnie. Dodała, że wezwani panowie z nadzoru budowlanego stwierdzili, że jej wszystkie wezwania są bezzasadne, ponieważ nikt nie został ukarany karą grzywny. Od wszystkich, do których składała pisma w tej sprawie każą dochodzić jej swoich praw na drodze cywilnej, kiedy po godz. 22.00 do 6.00 rano ma zagwarantowaną ciszę nocną. Ktoś jej tę ciszę odbiera i nie rozumie dlaczego ma iść do sądu i dochodzić przywrócenia tego prawa, które już ma. Stwierdziła, że ma chorego męża, ponadto bardzo często nocują u niej dzieci, które wybudzane są w nocy ciągłym hałasem dobiegającym z pubu i sprzed pubu. Stwierdziła, że nie może tak żyć, bo już nie funkcjonuje.

            Radna Elżbieta Rabczyńska przypomniała, że w dniu 22 marca na sesji Rady Miejskiej złożyła interpelację w tej sprawie. Pan Prezydent udzielił jej odpowiedzi, którą przedstawiła. Zwróciła się do Komendanta Policji, aby podszedł do sprawy „po ludzku”, bo nie może być tak, że osoba fizyczna prowadzi działalność i nie obchodzi ją nic, co goście z danego pubu wyprawiają na ulicy. W krajach cywilizowanych w gestii właściciela lokalu leży również, aby goście nie wyrządzali krzywdy osobom mieszkającym bądź przebywającym na ulicy. Nie może być też tak, że palarnia jest na ulicy.

            Komendant Miejski Policji zwrócił się z prośbą o dalsze interwencje w przypadku kolejnych zakłóceń ładu i porządku. W związku z taką sytuacją policja wystąpi z wnioskiem o cofnięcie koncesji.

            Przewodniczący Komisji stwierdził, że Rada Miejska tak naprawdę nie może zrobić nic w tej sprawie, ponieważ nie ma takich narzędzi.     

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

                                                                                                          Przewodniczący

                                                                                         Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

 

                                                                                                         Zbigniew Prosiński

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 26 maj 2017 07:51
  • Data opublikowania: piątek, 26 maj 2017 07:52
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej