Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 20/16 z dnia 24 marca 2016 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Dariusz Domasiewicz – Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego. Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad, a następnie przedstawił porządek obrad (w załączeniu). Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła uwag i przyjęła jednogłośnie następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 19/16 z dnia 22 lutego 2016 r. 2. Analiza lokalnego rynku pracy oraz zapoznanie się z formami przeciwdziałania bezrobociu – druk nr 312. 3. Analiza funkcjonowania Parku Przemysłowego Łomża Sp. z o.o. (trwałość projektu) druk nr – druk nr 325. 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za postój oraz zasad ich poboru – druk nr 316, 316 A. 5. Analiza i ocena studium oraz planów zagospodarowania przestrzennego miasta. 6. Sprawy różne.

Ad. 1

 

            Przewodniczący obrad poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji. Członkowie Komisji przyjęli jednogłośnie protokół nr 19/16 z dnia 22 lutego 2016 roku bez uwag.

 

Ad. 2

 

            Elżbieta Olejniczak – Bazydło – Z-ca Dyrektora PUP przedstawiła informację nt sytuacji na lokalnym rynku pracy oraz   form przeciwdziałania bezrobociu i środków przeznaczonych na te działania w 2016 roku, a także bezrobocia wśród osób młodych i osób niepełnosprawnych na terenie miasta (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Tadeusz Zaremba – członek Komisji – stwierdził, że materiał, który został przedstawiony dokumentuje jedno szczególnie dobitnie, a mianowicie, że urząd pracy powinien nazywać się urząd bezrobocia, bo tak naprawdę zajmuje się problemem bezrobocia już jako „ostatnia deska ratunku”. Jesteśmy w kraju, a w Łomży szczególnie, w jakiejś ciemnej przestrzeni, czarnej dziurze jeżeli chodzi o tworzenie sposobu, czy kompetencji na życie ludzi, czyli danie im konkretnych umiejętności praktycznych. Wszyscy się na siebie oglądają. Nasz system szkolnictwa zawodowego, struktura szkolnictwa odpowiada bardziej aspiracjom nauczycielskim, niż potrzebom rynku pracy. Podkreślił, że to jest kompetencja miasta, ale nie da się tego zrobić bez współpracy z przedsiębiorcami, a więc nadanie autentycznie wysokich kompetencji praktycznych, bo tylko to się liczy i to jest zadanie dla miasta. Dzisiaj są nowe instrumenty, a jednym z nich jest krajowy fundusz szkoleniowy, który się rozwija. Drugim są kwalifikacyjne kursy zawodowe dla dorosłych subwencjonowane w ramach oświaty. Radni również mają ogromną rolę do spełnienia, bo system funkcjonowania miasta to nie są tylko sesja, komisje, wnioski i uchwały, ale jest to system stworzenia mechanizmów współdziałania ludzi, którzy mogą ten problem rozwiązać.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że temat już jest „w obróbce”. Zespół, który prowadzi prace m.in. zajmuje się połączeniem obszaru przedsiębiorczości i edukacji, a więc tym o czym mówił Pan radny Zaremba czyli klasy wielozawodowe, szkolenia zawodowe w specjalizacjach zgodnie z oczekiwaniami pracodawców. Zasoby, którymi dysponuje miasto, a głównie szkoły będą wykorzystywane przez wszystkie placówki, aby optymalnie je wykorzystać. Nie działo się nic przez tyle lat, nikt nic nie zrobił w tej sprawie, a te uchwały, które są np. zachęcające do inwestowania to są żadne uchwały. To, co teraz zaproponujemy za chwilę będzie to mocny krok do przodu.

            Witold Chludziński – członek Komisji – stwierdził, że jest mu przykro, kiedy słyszy wypowiedzi radnych, który kreślą dla Łomży czarny scenariusz na przyszłość. Zwrócił uwagę na to, co się dzieje w Parku Przemysłowym Łomża, który był tak krytykowany, ile jest tam prowadzonych spotkań, szkoleń. W Urzędzie Miejskim powstało Centrum Obsługi Inwestora, coś się dzieje. Naczelnicy udzielają pełnej informacji, prezes parku udziela wskazówek, biuro pracy jest również bardzo przychylne i nie można powiedzieć, jak Pan radny powiedział, że jest to biuro bezrobotnych. Odnosząc się do tematu stwierdził, że w pewnym momencie ktoś zaniedbał szkolnictwo zawodowe i te osoby, które tak dużo dzisiaj mówią pracowały w oświacie.

            Jan Olszewski – członek Komisji – poprosił o odpowiedź na pytanie która szkoła w mieście jest największym „producentem” bezrobotnych. PUP prowadzi statystyki, sygnalizuje i uważa, że jest to bardzo ważna sprawa, bo młody człowiek idąc do szkoły powinien wiedzieć, że po tym kierunku znajdzie zatrudnienie.

            Elżbieta Olejniczak – Bazydło – Z-ca Dyrektora PUP – wyjaśniła, że na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi i powinna powiedzieć, że wszystkie szkoły w mieście, ponieważ po zakończeniu roku szkolnego większość absolwentów rejestruje się w PUP czekając na wyniki egzaminów, czy dostaną się na studia i trwa to do końca września. W nadmiarze są absolwenci PWSIiP, technologów żywności po ZSWet., po ZSM.

            Ewa Chludzińska – członek Komisji – stwierdziła, że trzeba przebudowywać świadomość społeczną zarówno bezrobotnych jak i pracodawców.

            Tadeusz Zaremba – członek Komisji dodał, że problem nie leży w żadnej instytucji w pojedynkę, a leży w lokalnym systemie, który tworzy odpowiednie mechanizmy przygotowania do pracy w konkretnym zawodzie, a ponadto rozwiązanie problemu wymaga lidera.

            Innych głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie przyjęła informację Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży zawartą w druku nr 312.

 

Ad. 3

 

            Andrzej Kiełczewski – Prezes Parku Przemysłowego Łomża Sp. z o.o. przedstawił informację nt funkcjonowania Parku Przemysłowego Łomża Sp. z o.o. - trwałość projektu (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Poprosił o wyjaśnienia odnośnie ujemnego wyniku finansowego.

            Andrzej Kiełczewski – Prezes Parku Przemysłowego Łomża Sp. z o.o. stwierdził, że bardzo duży wpływ na wynik finansowy miały koszty amortyzacji, koszty pierwszego wyposażenia, koszty materiałów związane z projektem oraz podatek od nieruchomości.

            Tadeusz Zaremba – członek Komisji – stwierdził, że trzeba mieć świadomość, że nie będzie to biznes dochodowy, natomiast jeśli te wartości społeczne będą sfinansowane pośrednio tym deficytem finansowym, to trzeba się z tym pogodzić.

            Innych uwag nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 głosach wstrzymujących, przyjęła informację PPŁ Spółka z.o.o. zgodnie z drukiem 325.

 

Ad. 4

 

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK – przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za postój oraz zasad ich poboru (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Jan Olszewski – członek Komisji - w imieniu zgłaszających się do niego mieszkańców postawił wniosek o likwidację strefy płatnego parkowania na terenie całego miasta do końcu 2016 roku. Uzasadniając wyjaśnił, że wcześniejsze działania związane ze strefa płatnego parkowania dotyczące Starówki spełniły swoje zadanie. Temat ten wśród przedsiębiorców z innych rejonów miasta budził kontrowersje, dlaczego tylko Starówka, a nie ulice, przy których przedsiębiorcy prowadzą działalność gospodarczą. Dlatego tez uważa, że te kwoty, które wpływają do kasy miasta z tytułu opłat za płatne parkowanie w żaden sposób nie przekładają się na to, czego mieszkańcy oczekują, czyli likwidacji strefy płatnego parkowania. Dodał, że kiedyś dawniej, kiedy handel kwitł strefa płatnego parkowania była uzasadniona, ale teraz, kiedy handel przeniósł się w inne rejony miasta, oczekiwania mieszkańców są sprawą ważną i zasadną.

 

            Przewodniczący Komisji stwierdził, że w związku z tym, iż jest to wniosek dalej idący niż wniosek Prezydenta Miasta stwierdził, że wniosek ten w pierwszej kolejności zostanie poddany głosowaniu.

            Tadeusz Zaremba – członek Komisji – poprosił o wyjaśnienie jaki koszt był związany z zakupem, użytkowaniem i konserwacją parkomatów.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK – wyjaśnił, że jest to koszt kilku tysięcy w skali roku. Do tego dochodzi koszt zatrudnienia 2 pracowników Strefy płatnego parkowania, koszt utrzymania pomieszczeń i koszty operacyjne dotyczące obsługi urządzeń.

            Jan Olszewski – członek Komisji – odnosząc się do postawionego przez siebie wniosku stwierdził, że zamiast likwidacji może być zawieszenie strefy płatnego parkowania i można temat tak przeprowadzić jak przeprowadzona została sprawa Starówki, czyli zawiesić funkcjonowanie strefy do końca 2016 roku i taki wniosek stawia, wycofując jednocześnie wniosek o likwidację strefy. Zobaczymy wówczas co będzie się działo, jak odniosą się do tego mieszkańcy, jaka będzie komunikacja i czy brak strefy spowoduje, że rzeczywiście nie będzie można zaparkować.

            Zbigniew Prosiński – członek Komisji – stwierdził, że przedsiębiorcy będą dbać o to, aby ich samochody nie stały na parkingach i były miejsca dla klientów. Zwrócił uwagę, że to właśnie przedsiębiorcy wywierają największą presję i domagają się likwidacji strefy płatnego parkowania. W związku z powyższym nie widzi powodu dlaczego na siłę mamy utrzymywać strefę. Nie da się ukryć, że handel znikł ze Starówki, przesunął się do centrów handlowych. To samo jest z turystyką i Stary Rynek nie jest centrum rekreacji, bo teraz są bulwary i większość idzie tam odpoczywać.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta – stwierdził, że temat został szczegółowo przerobiony. Działania na Starówce potwierdziły, że był to ruch w dobrym kierunku, co wyrażali również przedsiębiorcy, nie mniej jednak trzeba zauważyć, że w niektórych częściach miasta brak strefy płatnego parkowania zdezorganizuje komunikację i stworzy dużo zagrożeń w tym okresie testowym. Uważa, że na dzień dzisiejszy dobrym kierunkiem jest przedłożona propozycja i projekt uchwały w tej sprawie.

            Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie zawieszenie funkcjonowania strefy płatnego parkowania na terenie całego miasta do końca 2016 roku.

            Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, wniosek powyższy przyjęła.

            W związku z powyższym Przewodniczący Komisji zakończył dyskusję i realizację pkt-u 4.

 

Ad. 5

 

            Przewodniczący Komisji przechodząc do realizacji pkt – u analiza i ocena studium oraz planów zagospodarowania przestrzennego miasta zwrócił uwagę, że Komisja nie otrzymała żadnych materiałów na ten temat.

 

            Tomasz Walczuk – Architekt Miejski – stwierdził, że informacja o posiedzeniu Komisji zaskoczyła go i sądził, że będzie to spotkanie bardziej ogólne dlatego, że dokument, który nazywa się analiza studium i planów zagospodarowania przestrzennego jest przygotowywana na tą kadencję. Dodał, że taka ogólna informacja, czyli nie sam dokument studium, ale jakby jego opinia na ten temat, zostanie Komisji przedłożona.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta – stwierdził, że studium jest na etapie finalnym. Było już gotowe, ale ustawa rewitalizacyjna nałożyła nowe obowiązki i firma opracowująca dokument otrzymała zadanie, które polega na sprawdzeniu, czy to, co zostało przygotowane jest zgodne z zapisami ustawy, która weszła w życie. Mamy informację, że jest to zgodne, mieści się w przedziale dopuszczalnym, mamy również odpowiedź Prezydenta odnośnie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji i w związku z tym zakładają, że w miesiącu kwietniu studium mogłoby być przedstawione Radzie Miejskiej. Zanim jednak zostanie przedstawione to Radzie, planowane jest spotkanie takie, jak odbyło się w sprawie planu zagospodarowania Śródmieścia z udziałem radnych i autorów dokumentu.

            Tomasz Walczuk – Architekt Miejski – stwierdził, że na koniec maja będą gotowi do przyjęcia uchwały w sprawie studium, a później kolejno trzech planów zagospodarowania przestrzennego.

            Witold Chludziński – członek Komisji – stwierdził, że jego zdaniem w spotkaniu winni również wziąć udział osoby zainteresowane, które składały wnioski i uwagi.

 

Ad. 6

 

            Przewodniczący Komisji przedstawił pismo – ofertę Pani Anety Frączak – Zielińskiej z dnia 18 marca 2016 roku w sprawie zamiany nieruchomości (w załączeniu).\

            Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie, przekazała pismo do Prezydenta Miasta celem rozpatrzenia pod katem możliwości realizacji.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie Komisji.

                                                                                                 Przewodniczący

                                                                                  Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości

                                                                                  I Zagospodarowania Przestrzennego

 

                                                                                              Dariusz Domasiewicz

 

 

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 25 kwi 2016 10:44
  • Data opublikowania: poniedziałek, 25 kwi 2016 10:45
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej