Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 39 posiedzeniu w dniu 4 grudnia 2013 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

 

1. Zaopiniowanie projektu budżetu miasta na 2014 rok w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 621

2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Łomża na lata 2014-2027 – druk nr 622

3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2014 rok – druk nr 644, 644A

4. Sprawy różne i wolne wnioski

Ad. 1

Zaopiniowanie projektu budżetu miasta na 2014 rok w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 621

Projekt budżetu miasta na 2014 rok w działach merytorycznie podległych komisji przedstawiła Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu, zgodnie z drukiem nr 621 – w załączeniu do protokołu.

Radna Bernadeta Krynicka poprosiła o wyjaśnienie czy w projekcie budżetu na rok 2014 zostały ujęte środki na podwyżki płac pracowników sfery pomocy społecznej podległych miastu. Dodała, że wnioski w tej sprawie komisja składała kilkakrotnie.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że w tym roku były niewielkie regulacje płac (o 2-3%) pracowników Urzędu Miejskiego oraz jednostek sfery pomocy społecznej.

Przewodnicząca obrad – radna Edyta Śledziewska poparła wypowiedź radnej Bernadety Krynickiej. Stwierdziła, że pracownicy sfery społecznej zatrudnieni w miejskich jednostkach zarabiają bardzo mało, od lat nie mieli podwyżki płac. Dodała, że dyrektorzy tych placówek monitorują tę kwestię od dawna i informują, że nie zależy im na tym aby wzrastała płaca minimalna, bo dochodzi do dużego spłaszczenia – minimalnej różnicy płac między pracownikami najsłabiej wykwalifikowanymi, a tymi, którzy mają skończone specjalistyczne studia wyższe.

Radna Bernadeta Krynicka zwróciła się z zapytaniem czy podwyżki płac w Urzędzie Miejskim były wyższe niż w jednostkach sfery społecznej.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że pracownicy urzędu od 4 lat nie mieli podwyżek płac. W tym roku nastąpiła regulacja płac w UM o stopień inflacji oraz dodatkowo o kwotę ok. 200tys.zł, która była zaplanowana na nagrody dla pracowników UM, a które od lat nie były wypłacane. Dzięki temu pracownicy UM otrzymali nieco wyższe – o ok. 1% podwyżki płac niż pracownicy jednostek sfery społecznej.

Radna Bernadeta Krynicka odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdziła, że takich wyrównań i podwyżek płac nie ma nigdzie i nikt nie myśli o tym, by płace pracowników podnieść chociaż o stopień inflacji. Pracuje 22 lata i w życiu nie miała podwyżki. Pracownicy UM mają wprost cudownie, że chociaż raz na 5 lat mają wyrównanie płac.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu stwierdziła, że w 2013r. nastąpiła regulacja płac pracowników UM oraz wszystkich jednostek sfery społecznej. Na rok 2014 zaplanowane zostały środki na regulacje płac pracowników jednostek kultury.

Radna Wanda Mężyńska zwróciła uwagę, że w projekcie budżetu na rok 2014 wszystkie dotacje są znacznie mniejsze niż w roku 2013. Poprosiła o wyjaśnienie tej kwestii – czym to jest uzasadnione.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu stwierdziła, że dotacje na zadania zlecone i własne przedstawione w tabeli zawartej w projekcie budżetu jest to porównanie stanu dotacji na 30 września 2013r. do dotacji na 1 stycznia 2014r. Podlaski Urząd Wojewódzki w trakcie roku – praktycznie co miesiąc te dotacje zwiększa. Jeśli chodzi o dotacje na zadania zlecone, to tych zwiększeń nie ma dużo. Duże kwoty są w świadczeniach rodzinnych, nawet przed kilkoma dniami przyszła dodatkowa kwota 350tys.zł, ponieważ takie są potrzeby.

Przewodnicząca obrad – radna Edyta Śledziewska stwierdziła, że regulacja płac pracowników sfery społecznej była znikoma. W związku z powyższym zgłosiła wniosek o zabezpieczenie środków w budżecie miasta na 2014 rok na podwyżki płac pracowników sfery pomocy społecznej podległych miastu.

W wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania projekt budżetu miasta na rok 2014 w działach merytorycznie podległych komisji zaopiniowała pozytywnie - 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, wraz z w/w, przyjętym przez komisję wnioskiem.

 

 

 

 

 

 

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Łomża na lata 2014-2027 – druk nr 622

 

Projekt uchwały w w/w sprawie przedstawiła Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu, zgodnie z drukiem nr 622 – w załączeniu do protokołu.

Przewodnicząca obrad – radna Edyta Śledziewska poprosiła o wyjaśnienie jak Łomża wygląda na tle innych miast jeśli chodzi o zadłużenie.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu stwierdziła, że Łomża jest ok. 10% mniej zadłużona niż np. Białystok.

Radna Wanda Mężyńska stwierdziła, że na lata 2014-2015 zaplanowana została budowa budynku komunalnego. Z informacji jakie posiada wynika, że budowa tego budynku komunalnego jest uzależniona od tego, czy będzie budowana placówka opiekuńczo-lecznicza, tj. jeśli remont tej placówki będzie wykonywany, to miasto będzie musiało wstrzymać budowę budynku komunalnego. Poprosiła o wyjaśnienie tej kwestii.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu stwierdziła, że nie zna szczegółów. Słyszała tylko, że taka opcja jest brana pod uwagę z uwagi na ograniczone możliwości finansowe miasta.

Radna Bogumiła Olbryś poprosiła o wyjaśnienie kwestii związanej z zadaniami, na które wykonane zostały dokumentacje techniczne, a zadania te nie znalazły się w projekcie budżetu miasta na rok 2014. Zadania te wymieniła Pani Prezydent Kluczek na posiedzeniu Komisji Edukacji. Jednym z tych zadań był remont i termomodernizacja budynków przedszkoli nr 1, 4 i 8 i zadanie to w WPF się znajduje, a nie ma w niej pozostałych zadań, które znaleźć się powinny, by nie przepadły wykonane na nie dokumentacje techniczne, by nie zostały zmarnowane środki na nie wydatkowane.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że większość zadań ujętych w WPF ma wpływ na spełnienie wskaźników wymaganych do uchwalenia tej prognozy. Nie można w WPF wpisywać nieograniczonej ilości zadań. Dodała, że ponadto w WPF znajdują się tylko te zadania, które są realizowane przez okres dłuższy niż jeden rok budżetowy. Zadania, o których mówiła radna Olbryś nie ma w projekcie budżetu na rok 2014, bo są to zadania jednoroczne i zostały umieszczone tylko w tabeli zadań inwestycyjnych. Zadanie termomodernizacja przedszkoli zostało zapisane do realizacji na lata 2015-2016 ale znalazło się w WPF, ponieważ realizacja tego zadania jest związana z dofinansowaniem z NFOŚ w 30% i żeby złożyć wniosek, miasto musi mieć to zadanie zapisane w WPF – musi pokazać, że jest przygotowane do jego realizacji.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie 3 głosami za, przy 1 głosie przeciw i 2 głosach wstrzymujących – zgodnie z drukiem nr 622.

 

 

 

Ad. 3

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2014 rok – druk nr 644, 644A

 

Projekt uchwały w w/w sprawie przedstawiła Pani Anna Bigiej - inspektor ds. rozwiązywania problemów patologii społecznych, zgodnie z drukiem nr 644 – w załączeniu do protokołu.

Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że do statystyki osób, wśród których występowały problemy ze spożywaniem alkoholu nie wzięto pod uwagę danych, jakie znajdują się na oddziale dziecięcym szpitala.

Pani Anna Bigiej - inspektor ds. rozwiązywania problemów patologii społecznych wyjaśniła, że do dyrekcji szpitala została skierowana prośba o przekazanie informacji ze wszystkich oddziałów.

Radna Bernadeta Krynicka kontynuując wypowiedź stwierdziła, że szpital ma obowiązek złożyć zawiadomienie do prokuratury w przypadku np. upojenia alkoholem przez młodego człowieka. Dodała, że jest obowiązek zgłoszenia każdego przypadku upojenia alkoholem, przedawkowania narkotyków czy próby samobójczej młodych ludzi i o takie dane do prokuratury urząd powinien wystąpić. Zasugerowała, aby w przyszłym roku wystąpiono z pismem do dyrektora szpitala o przekazanie danych z Oddziału Dziecięcego, wówczas przedstawiona informacja będzie pełniejsza.

Radna Wanda Mężyńska zwróciła się do Pani Bigiej z zapytaniem czy wymagana jest zgoda osoby skierowanej na przymusowe leczenie odwykowe oraz jak kształtuje się sytuacja tych osób, tj. czy liczba osób kierowanych na przymusowe leczenie jest stabilna, wzrosła czy maleje.

Pani Anna Bigiej - inspektor ds. rozwiązywania problemów patologii społecznych wyjaśniła, że w przypadku leczenia osób skierowanych na przymusowe leczenie odwykowa wymagana jest zgoda osoby, która kieruje daną osobę na takie leczenie. Dodała, że liczba osób kierowanych na przymusowe leczenie odwykowe od kilku lat kształtuje się na tym samym poziomie, Nieco więcej jest tego typu spraw tam, gdzie występuje przemoc domowa.

Następnie radna Wanda Mężyńska stwierdziła, że Rada jakiś czas temu podjęła uchwałę dot. zwiększenia ilości punktów sprzedaży alkoholu oraz dot. zmniejszenia odległości punktu sprzedaży alkoholu od obiektów chronionych. W związku z tym poprosiła o wyjaśnienie czy zwiększenie ilości punktów sprzedaży alkoholu i zmniejszenie odległości wpływa na zwiększenie spożycia alkoholu i wzrost patologii w mieście.

Przewodnicząca obrad – radna Edyta Śledziewska stwierdziła, że są badania, które mówią o tym, że zwiększenie dostępności alkoholu ma wpływ na zwiększenie ilości jego spożywania.

Pani Anna Bigiej - inspektor ds. rozwiązywania problemów patologii społecznych potwierdziła wypowiedź Przewodniczącej obrad.

Radna Bogumiła Olbryś stwierdziła, że wielu radnych opowiada się za tym aby tym punktom sprzedaży, które naruszyły przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości, tj. sprzedały alkohol osobom niepełnoletnim w czasie badań prowadzonych przez firmę ROBSON, została odebrana koncesja. Z wyjaśnień udzielanych w tej sprawie wynika, że są pewne procedury, które bardzo to ograniczają, a wręcz uniemożliwiają. Zdaniem radnej procedury takie należy zmieniać, nowelizować, udoskonalać, żeby były przejrzyste, łatwe i jasne - by osoby sprzedające alkohol je przestrzegały, a kontrolujący w razie stwierdzenia ich naruszenia, bez większych problemów mogli koncesję odebrać. Dodała, że w raporcie firmy ROBSON wszystkie placówki, które złamały ustawę o wychowaniu w trzeźwości zostały wymienione – a koncesję odebrać im trudno.

Pan Wiesław Jagielak – Przewodniczący MKRPA stwierdził, że aby tego typu informacja czy jakieś działania podejmowane w zakresie przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości miały moc prawną, muszą zostać zmienione przepisy odgórnie. Wyjaśnił, że w przypadku działań firmy ROBSON nastąpiła prowokacja, a takie działanie przez każdy sąd zostanie rozstrzygnięte na niekorzyść Prezydenta Miasta. Dodał, że MKRPA przeprowadza miesięcznie 24 kontrole punktów sprzedaży alkoholu w mieście. Bardzo często jest tak, że nawet jeśli komisja stwierdzi zakup alkoholu przez niepełnoletniego, prokuratura umarza postępowanie z uwagi na znikomą szkodliwość społeczną i sąd nie zajmuje w sprawie stanowiska. Dodał, że planowane są zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości, ale idą one w takim kierunku, żeby rozszerzyć jeszcze dostępność sprzedaży napojów alkoholowych.

Radna Agata Gołaszewska nawiązała do wypowiedzi radnej Mężyńskiej dotyczącej podjęcia przez Radę uchwał w sprawie zwiększenia ilości punktów sprzedaży alkoholu w mieście i zmniejszenia odległości oraz stwierdzeń, jakie padły, że podjęcie tych uchwał wpłynęło na wzrost spożycia alkoholu i wzrost patologii w mieście. Stwierdziła, że Rada głosowała w sprawie alkoholi o dużej zawartości alkoholu – powyżej piwa, a wszystkie dane wskazują, że wzrosła ilość spożycia piwa i zmalał wiek inicjacji alkoholowej. Badania przedstawione na poprzedniej sesji nie mówiły o tym, że wzrosła ilość spożywanych napojów wysoko procentowych tylko nisko procentowych. Nie ma to więc związku z uchwalonymi przez Radę uchwałami. Ponadto stwierdziła, że wydatkowanych zostało 11 tysięcy zł na opracowanie przez firmę zewnętrzną programu, który nic oprócz statystyk nie wnosi. Te statystyki robi MKRPA. Nie bardzo widzi więc zasadność zatrudniania firmy zewnętrznej do opracowywania tego typu dokumentów, które nic nie wnoszą, na podstawie których nic nie można zrobić.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS, Przewodniczący MKRPA nie zgodził się z wypowiedzią radnej Agaty Gołaszewskiej., Stwierdził, że wskazane jest wręcz prowadzenie tego typu badań przez firmę z zewnątrz. Dodał, że to ustawodawcy powinni zmienić przepisy, zawrzeć w nich takie zapisy, które dadzą jasną, łatwą do uzyskania podstawę do karania punktów łamiących ustawę – w odbieraniu koncesji.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie – 5 głosami za – zgodnie z drukiem nr 644A.

Ad. 4

Sprawy różne i wolne wnioski:

Komisja nie zgłosiła żadnych spraw w tym punkcie obrad.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 20 sty 2014 07:42
  • Data opublikowania: poniedziałek, 20 sty 2014 07:44
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej