Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 28 posiedzeniu w dniu 26 luego 2013 roku

 

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

1. Przyjęcie protokołów: nr 26 i nr 27 z poprzednich posiedzeń komisji

2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu miasta Łomża /druk nr 461, 461A/.

3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych - druk nr 476, 476A

4. Analiza lokalnego rynku pracy (zapoznanie się z formami przeciwdziałania bezrobociu i środkami na te działania na 2013 rok) /druk nr 468/

5. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty /druk nr 473, 473A/

6. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie podziału Miasta Łomża na sektory w celu zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości /druk nr 473, 473B/

7. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów /druk nr 473, 473C/

8. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomża /druk nr 473, 473D/

9. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i  trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi /druk nr 473, 473E/.

10. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właściciela nieruchomości - druk nr 473, 473F

11. Sprawy różne

Ad. 1

Przyjęcie protokołów: nr 26 i nr 27 z poprzednich posiedzeń komisji

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 2612 z posiedzenia komisji z dnia 3 grudnia 2012 roku i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 6 głosami za.

Komisja nie wniosła również uwag do protokołu nr 27/12 z dnia 12 grudnia 2012 roku i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 6 głosami za.

 

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu miasta Łomża - druk nr 461, 461A

Wniosek w powyższej sprawie przedstawił komisji Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Referatu Spraw Lokalowych – zgodnie z drukiem nr 461 – w załączeniu do protokołu.

Przewodnicząca Komisji – radna Edyta Śledziewska poprosiła o informację ile osób znajduje się na liście osób oczekujących na mieszkania w Łomży.

Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Referatu Spraw Lokalowych poinformował, że na liście przydziału mieszkań znajdują się 22 rodziny, a niebawem będzie ich 20, ponieważ miasto ma dwa wolne, jednopokojowe mieszkania przy ul. Rządowej – zaadaptowane poddasza. Na liście oczekujących na przydział na mieszkanie znajduje się natomiast dużo więcej osób. Jeżeli powstanie nowy budynek komunalny, to w ciągu najbliższych lat o 40-60 osób ta lista się zmniejszy. Dodał, że niektórzy mieszkańcy czekają na mieszkania komunalne 12-15 lat.

Radny Andrzej Modzelewski poprosił o wyjaśnienie, czy ktoś weryfikuje mieszkania komunalne pod kątem czy rzeczywiście zamieszkują je osoby które te mieszkania otrzymały. Dodał, że zna sytuacje, że osoba otrzymała mieszkanie komunalne, a w międzyczasie jej sytuacja poprawiła się, ma swój dom, a mieszkanie komunalne wynajmuje.

Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Referatu Spraw Lokalowych wyjaśnił, że „taki pręgierz” funkcjonuje, ponieważ sporządzone listy podlegają systematycznej weryfikacji i aktualizacji. Nie zabezpieczy miasto jednej rzeczy, tj. w przypadku gdy ktoś wykupi mieszkanie komunalne na własność, miasto nie ma już żadnego wpływu na losy tego mieszkania. Natomiast jeśli jest to mieszkanie komunalne nie wykupione, to jeśli ktoś zgłosi, że zamieszkuje je osoba niewłaściwa, to podejmowane są działania ale są to sprawy bardzo trudne do załatwienia – najczęściej lokatorzy komunalni domów na siebie nie zapisują. Dodał, że bywa tak, że najemca lokalu komunalnego wyjeżdża na jakiś czas – na rok czy pół roku, to składa podanie o wyrażenie zgody na podnajem. Podanie takie referat opiniuje wspólnie z MPGKiM i wyraża na podnajem zgodę bądź nie. Taka zgoda najwyżej trwa rok, maksymalnie dwa. Jest uwarunkowana płaceniem czynszu, brakiem awantur domowych, niełamaniem regulaminu domowego. Natomiast jeżeli ktoś zrobi podnajem nielegalny, Dyrektor MPGKiM automatycznie wypowiada taką umowę najmu.

Radny Jan Jarota poprosił o wyjaśnienie zapisu dot. & 1 pkt. 12 – czy podpunkt a i b muszą być rozpatrywane łącznie – czy nie powinno być tam wpisane słowo „lub”?

Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Referatu Spraw Lokalowych wyjaśnił, że zapis w projekcie uchwały jest prawidłowy. Jest zmieniony w związku decyzją Rzecznika Praw Obywatelskich o likwidacji instytucji meldunku. Zapis ten jest po to zawarty, aby jasno było w prawie lokalnym zapisane, że Prezydent Miasta jest odpowiedzialny tylko za mieszkańców mieszkających na terenie miasta.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie – 7 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie.

Ad. 3

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych - druk nr 476, 476A

Wniosek w w/w sprawie przedstawił Komisji Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS – zgodnie z drukiem nr 476 – w załączeniu do protokołu. Uzupełniając przedłożony wniosek wyjaśnił, że ogółem miasto w tym roku otrzymało z PFRON na realizację zadań mniej środków na kwotę ponad 400tys.zł. W związku z tym miasto nie zabezpieczy wszystkich potrzeb w tym zakresie. W pierwszej kolejności będą realizowane zadania związane z likwidacją barier architektonicznych oraz turnusy rehabilitacyjne dla dzieci. Inne zadania będą realizowane ale w bardzo ograniczonym zakresie, a potrzeby są bardzo duże.

Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały w powyższej sprawie i w wyniku głosowania zaopiniowała go jednogłośnie – 6 głosami za.

Ad. 4

Analiza lokalnego rynku pracy (zapoznanie się z formami przeciwdziałania bezrobociu i środkami na te działania na 2013 rok) - druk nr 468

Informację powyższej sprawie przedstawiła komisji Pani Maria Gwardys – PUP w Łomży – zgodnie z drukiem nr 468 – w załączeniu do protokołu. Uzupełniając przedłożoną informację stwierdziła, że generalnie bezrobocie w całym kraju wzrasta i nie ma w tym względzie optymistycznych prognoz. W grudniu 2011 roku bezrobocie w Łomży wynosiło 16,4%, a w powiecie łomżyńskim 12,7%. Są gminy w powiecie takie jak Śniadowo czy Nowogród, gdzie bezrobocie w 2011 w stosunku do roku 2010 wzrosło o ponad 40%.

Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdziła, że bezrobocie w Łomży jest wyższe niż średnio w kraju. W związku z tym zwróciła się do Pani Marii Gwardys z zapytaniem co PUP w Łomży robi w tym zakresie, aby to bezrobocie w Łomży zmniejszyć.

Pani Maria Gwardys – PUP w Łomży stwierdziła, że PUP zabiega o środki dla przedsiębiorców i osób bezrobotnych, wspiera ich działania, ale nie jest instytucją, która tworzy miejsca pracy. PUP podejmuje działania zmierzające do tego, aby osoby zatrudnione na stażu, po pracach interwencyjnych i pracach publicznych nadal w tych zakładach pracy znajdowały zatrudnienie przynajmniej na okres kolejnych 3 miesięcy. Jednak nie zawsze tak się dzieje, bo nie każdego pracodawcę na to zatrudnienie jest stać, a niektórzy pracodawcy nie chcą dalej zatrudniać, bo kandydat nie spełnia ich oczekiwań.

Radna Wanda Mężyńska kontynuując wypowiedź stwierdziła, że zatrważająca jest informacja mówiąca o tym, że ok. 30% młodych – od 25 roku życia wzwyż ludzi nie znajduje zatrudnienia.

Pani Maria Gwardys – PUP w Łomży stwierdziła, że w ubiegłym roku Ministerstwo znaczną część środków z rezerwy przekazało na dofinansowanie działań dla dwóch kategorii osób bezrobotnych, tj. – do 30 i po 50 roku życia. Te środki uruchomiono późno – dopiero w sierpniu 2012r. PUP aplikował o nie i środki otrzymał. W roku 2013 Ministerstwo również obrało ten sam kierunek działań – wspieranie bezrobotnych w wieku do 30 i po 50 roku życia. Już PUP otrzymał decyzję, że otrzyma 100% na program dla osób po 50 roku życia i w 50% środki dla osób młodych do 30 roku życia.

Radna Bogumiła Olbryś zabierając głos w dyskusji zwróciła uwagę, że przygotowany materiał jest bardzo szczegółowy, merytoryczny. Następnie zwróciła się do Pani Gwardys z zapytaniem czy PUP nadal organizuje edukację dot. rynku pracy, przeróżnych umiejętności, itd. Chętnie szkolni pedagodzy z takich spotkań by skorzystali z przyszłymi abiturientami.

Pani Maria Gwardys – PUP w Łomży stwierdziła, że w PUP jest czterech doradców zawodowych i oni świadczą swoje usługi zainteresowanym. Należy zadzwonić, umówić się i doradcy chętnie takie spotkanie przeprowadzą.

Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w dyskusji zwróciła się do Pani Gwardys z zapytaniem, o ile wzrośnie w Łomży bezrobocie w 2013r. w stosunku do roku ubiegłego?

Pani Maria Gwardys – PUP w Łomży odnosząc się do w/w zapytania stwierdziła, że jej zdaniem o ok. 1% bezrobocie w mieście wzrośnie w 2013r. Dodała, że w przyszłym roku nastąpi wielka reforma ustawy. Najprawdopodobniej nie będzie już dotacji dla bezrobotnych. Będą tylko pożyczki w wysokości nawet 70tys.zł oprocentowane na 1% czyli bardzo preferencyjne z terminem spłaty 7 lat.

Radna Bernadeta Krynicka ponownie zabierając głos w tym punkcie obrad poprosiła o wyjaśnienie, jakie szanse mają bezrobotni na otrzymanie dotacji z PUP na własną działalność - ilu bezrobotnych składa wnioski, a ilu taką dotację otrzymuje?

Pani Maria Gwardys – PUP w Łomży wyjaśniła, że zgodnie z ustawą środki na działalność gospodarczą ma prawo dostać każdy bezrobotny. To, ilu bezrobotnych w Łomży otrzyma taką dotację zależy od tego ile środków miasto na ten cel otrzyma, i ile wniosków do PUP wpłynie. W 2012r. jeszcze w grudniu przyznawane były środki na ten cel dla wszystkich chętnych. Środków było bardzo dużo. Wszyscy, którzy się zakwalifikowali do otrzymania środków, otrzymali je.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i przedłożoną informację przyjęła przez aklamację.

Ad. 5

Zaopiniowanie pakietu uchwał „śmieciowych” – zgodnie z drukami nr 473, 473/1, 473/2 – 473A, 473B, 473C, 473D, 473E i 473F

Wniosek w w/w sprawie wraz z autopoprawkami Prezydenta Miasta przedstawił komisji Pan Arkadiusz Kułaga – Dyrektor MPGKiM – zgodnie z drukiem nr 473 – w załączeniu do protokołu.

Radna Bernadeta Krynicka poprosiła o wyjaśnienie z czego wynika zaproponowana stawka za niesegregowane śmieci? Dodała, że obecna stawka za niesegregowane śmieci od osoby waha się od 4,90zł do 5,40zł. Obecnie proponuje się 16zł. Uważa, że stawka 9zł za niesegregowane śmieci od osoby byłaby do przyjęcia, ale 16zł to zbyt wiele.

Pan Arkadiusz Kułaga – Dyrektor MPGKiM stwierdził, że wszystkie firmy działające na terenie naszego miasta, zgodnie z podpisanymi umowami są zobowiązane do prowadzenia zbiórki selektywnej. Proponowaną stawkę opłaty przyjęto na podstawie: ilości wyprodukowanych śmieci w roku 2012 /dane MPGKiM/ z założeniem 10% zwyżki, stawki opłaty za tonę nieczystości przyjmowanych przez wysypisko, wielkość kosztów związanych z samym wywozem przyjęto na poziomie kosztów roku 2012, wzięto też pod uwagę zwiększenie częstotliwości wywozu odpadów, zwiększenie nakładów na edukację ekologiczną – do kwoty 100tys.zł, jak też zmianę rozliczenia – z umów cywilno-prawnych nastąpi przejście „pod rządy” ordynacji podatkowej. Wszystkie w/w koszty zostały zsumowane, podzielone przez ilość gospodarstw domowych – domów jednorodzinnych i mieszkań /nieco ponad 25tys.sztuk/ i z tego wyszła stawka w wielkości, jaka została zaproponowana Radzie do przegłosowania. Dodał, że wszystkie koszty podlegają rozliczaniu szczegółowemu i jeżeli okaże się, ze przyjęte stawki są za wysokie, będą mogły one ulec zmniejszeniu.

Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że I wariant wg niej jest lepszy, jest bardziej prorodzinny, prospołeczny, chociaż przy zbiórce nieselektywnej też opłata proponowana jest za wysoka.

Pan Arkadiusz Kułaga – Dyrektor MPGKiM stwierdził, że po wczorajszym posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej została przygotowana autopoprawka Prezydenta do wszystkich wariantów, nie tylko do wariantu II. Proponowane kwoty opłat zostały zmniejszone w każdej z proponowanych opcji. Następnie przedstawił treść autopoprawki – w załączeniu do protokołu.

Następnie radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że zależy jej bardzo na tym, aby w uchwale znalazł się zapis mówiący o tym, że w lokalu, gdzie mieszka jedna osoba, płaci ona tylko połowę stawki. Chodzi o to, że w mieście jest wiele osób starszych, niepełnosprawnych, mieszkających samotnie – i te osoby do Prezydenta po zniżki nie przyjdą. Zapis w uchwale taką zniżkę osobom samotnym zapewni. Uważa, że taka sama opłata za gospodarstwo np. czteroosobowe i jednoosobowe jest niesprawiedliwa. Należy zapewnić ulgi osobom samotnym.

Pan Arkadiusz Kułaga – Dyrektor MPGKiM stwierdził, że zastosowanie ulg wobec jakiejkolwiek grupy społecznej spowoduje podwyższenie kosztów opłat za wywóz nieczystości pozostałych mieszkańców Łomży. Jak wcześniej poinformował komisję, opłaty zostały skalkulowane w oparciu o konkretne dane. Założenie jest takie, że system ma się sam sfinansować.

Radna Bernadeta Krynicka zwróciła się z zapytaniem dot. pojemników i worków na śmieci. Poprosiła o wyjaśnienie czy pojemniki zapewni miasto, firma wywozowa czy też mieszkańcy sami będą musieli się w nie zabezpieczyć, a są to dodatkowe koszty.

Pan Arkadiusz Kułaga – Dyrektor MPGKiM stwierdził, że w sprawie pojemników na nieczystości na sesji wypowie się Prezydent Miasta. Jeżeli chodzi o worki na śmieci, to zapewnił, że w przetargu znajdzie się zapis mówiący o tym, że to firma przewozowa musi je zapewnić, a nie mieszkańcy. Worki będą ujęte w cenie wywozu śmieci. Następnie stwierdził, że w przypadku specyfikacji przetargowej, umowy i rozliczenia zamówienia publicznego nie ma decyzji kolektywnych. Na dziś to on jest osobą za to odpowiedzialną. To jego decyzja i jego pełna odpowiedzialność. Karnie odpowiada za prawidłowe rozliczenie zamówienia publicznego

Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że w pewnym sensie poprzez możliwość zakupu przez prywatne osoby pojemników od MPGKiM zadba się o interes miasta, bo wpłyną do MPGKiM środki z tytułu sprzedaży tych pojemników.

Radna Bogumiła Olbryś ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że zgadza się ze zdaniem radnej Bernadety Krynickiej, że wariant I jest najbardziej optymalny, prorodzinny, proekologiczny, itd. Następnie zwróciła się do Dyrektora Kułagi z zapytaniem, czy rzeczywiście w każdym z wariantów w autopoprawce jest przyjęta bonifikata w wysokości 50% zniżki dla osób samotnych, dla gospodarstw jednorodzinnych? Kończąc wypowiedź stwierdziła, że jest zaniepokojona sytuacją pracowników MPGKiM, którzy dotychczas pracowali przy wywozie nieczystości, bo ustawa zabroniła wywozu przez firmy miejskie.

Pan Arkadiusz Kułaga – Dyrektor MPGKiM stwierdził, że jeżeli Rada takie ulgi na jutrzejszej sesji przyzna osobom w gospodarstwach jednorodzinnych, to należy je tak zapisać w uchwale, by nie pozostawiły one możliwości żadnej uznaniowości.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania następująco zaopiniowała n/w uchwały w sprawie:

1. wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty - w wyniku głosowania Komisja jednogłośnie pozytywnie – 5 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie – zgodnie z autopoprawką Prezydenta Miasta zawartą w druku nr 473A wariant 1/1

2. podziału Miasta Łomża na sektory w celu zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości - w wyniku głosowania Komisja jednogłośnie pozytywnie – 5 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie – zgodnie z drukiem nr 473B,

3. szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów - w wyniku głosowania Komisja jednogłośnie pozytywnie – 5 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie – zgodnie z drukiem nr 473C,

4. regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomża - w wyniku głosowania Komisja jednogłośnie pozytywnie – 5 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie – zgodnie z drukiem nr 473D,

5. terminu, częstotliwości i  trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - w wyniku głosowania Komisja jednogłośnie pozytywnie – 5 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie – zgodnie z drukiem nr 473E,

6. wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właściciela nieruchomości - w wyniku głosowania Komisja jednogłośnie pozytywnie – 5 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie – zgodnie z drukiem nr 473F.

Ad. 6

Sprawy różne

Komisja nie zgłosiła żadnych tematów w tym punkcie obrad.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.

 

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 21 mar 2013 08:08
  • Data opublikowania: czwartek, 21 mar 2013 08:18
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej