Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 3/19 z dnia 30 grudnia 2019 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, Rozwoju i Przedsiębiorczości który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum, przedstawił porządek posiedzenia (w załączeniu). Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła uwag i przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji: nr 1/19 z dnia 25 listopada 2019 r. oraz nr 2/19 z dnia 16 grudnia 2019 r. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wydatków, które nie wygasają z upływem 2019 roku. 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg, których zarządcą jest Prezydent Miasta Łomża. 4. Zaopiniowanie „Raportu z realizacji Programu Ochrony Środowiska dla Miasta Łomża na lata 2016 – 2020 z perspektywą do 2024” za okres 2017 – 2018. 5. Sprawy różne.

Ad. 1

            Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji.

            Komisja przyjęła protokół nr 1/19 z dnia 25 listopada 2019 r. oraz nr 2/19 z dnia 16 grudnia 2019 r. bez uwag.

 

Ad. 2

 

            Elżbieta Parzych - Skarbnik Miasta przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie wydatków, które nie wygasają z upływem 2019 r. wraz z autopoprawką Prezydenta Miasta z dnia 24 grudnia 2019 r. (w załączeniu). Dodała, że dzisiaj również był przetarg na inwestycję z budżetu obywatelskiego i należałoby to „dać na niewygasy”, pod warunkiem, że zostanie wyłoniony wykonawca i będzie 100 % zabezpieczenie środków w budżecie. Środki w budżecie są, bo „na zadaniu jest 220 tys. zł”, a oferta jest na 204 tys. zł. Jeśli Państwo radni pozwolą to będzie jeszcze jedna autopoprawka w sprawie wydatków niewygasających z upływem bieżącego roku, która za chwilę zostanie przygotowana na piśmie.

            W związku z powyższym Przewodniczący Komisji zaproponował, aby w chwili obecnej realizowane były kolejne punkty porządku obrad, a do punktu 2 Komisja wróci w momencie, kiedy zostanie przygotowana autopoprawka na piśmie.

            Komisja przyjęła propozycję Przewodniczącego Komisji.

 

Ad. 3

 

            Dariusz Boryszewski – Naczelnik WGK przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg, których zarządcą jest Prezydent Miasta Łomża (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 13 głosami za – jednogłośnie, pozytywnie

 

Ad. 4

 

                Dariusz Boryszewski – Naczelnik WGK przedstawił raport z realizacji Programu Ochrony Środowiska dla Miasta Łomża na lata 2016 – 2020 z perspektywą do 2024” za okres 2017 – 2018 (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Radny Tadeusz Kowalewski pochwalił raport za wysoki poziom estetyczny i techniczny. Odnosząc się do str. 9 raportu stwierdził, że Łomża nie ma zanieczyszczeń gazowych. Poprosił o wyjaśnienie, czy jest to fakt na dzień dzisiejszy. Ponadto zwrócił uwagę na kwestię rezygnacji miasta z projektów dofinansowania instalacji fotowoltaicznej w kontekście autobusów. Miały być zakupione 2 autobusy niskoemisyjne i czy te autobusy funkcjonują i jak sprawa instalacji fotowoltaicznej wygląda na dzień dzisiejszy.

            Dariusz Boryszewski – Naczelnik WGK stwierdził, że raport jest opracowany do końca 2018 roku. Wyjaśnił, że mieście jest problem spalania paliwa niskiej jakości i to jest powodem, jeśli chodzi o jakość powietrza, że założenia są nie do końca spełnione. Pozostałe działania, które miasto może wykonać zostały dokonane.

            Andrzej Garlicki - Z-ca Prezydenta Miasta odnosząc się do zakupu autobusów wyjaśnił, że plan ich zakupu związany jest z przyjęciem i zatwierdzeniem wniosku, które miasto składało do RPO. Wniosek był składany w ubiegłym roku, ale formalnie musiał być ponowiony w związku z przekształceniem MPK z zakładu budżetowego w spółkę. Wniosek będziemy ponawiać na koniec stycznia, początek lutego i w ramach tego wniosku o dofinansowanie będziemy zakupywać nowe autobusy – 9 gazowych i 2 elektryczne. Jeśli chodzi o fotowoltaikę, to miasto aplikowało do RPO i udziału w programie dofinansowania wymiany pieców. Jednak w między czasie powstał program rządowy „Czyste powietrze” i Marszałek wycofał się z tego programu w ramach RPO. Zebraliśmy deklaracje 100 osób, które chciały uczestniczyć w tym projekcie i oczywiście uczestniczą, ale w innym już rządowym programie. Miasto, dzięki decyzji Rady Miejskiej, prowadzi program wymiany pieców w ramach kwoty 600 tys. zł i w przyszłym roku ten program będzie kontynuowany.

            Radny Andrzej Podsiadło zwrócił uwagę, że w raporcie podana jest informacja, że łączna kwota, jaką miasto wydaje na ochronę środowiska, to jest ponad 73 mln. zł z tym, że jest wyjaśnienie, że najwięcej wydatków jest na sprawy związane z budową i przebudową dróg oraz gospodarkę odpadami. W związku z tym, czy nie można by było wyodrębnić kwoty, która idzie bezpośrednio na ochronę powietrza, ziemi, czy walkę z hałasem. Kwota jest bardzo duża, a z raportu wynika, że stan wód jest bardzo zły, jakość powietrza to już wiemy i bez raportu jaka jest. Kwota ta jest nieczytelna dla kogoś kto chce się zapoznać z raportem.

            Dariusz Boryszewski – Naczelnik WGK stwierdził, że kwoty podane są wspólnie, ponieważ działania są wielowątkowe. Przebudowa dróg wiąże się z poprawą płynności ruchu, komfortu, czyli mniej hamowań, zatrzymań, jakością infrastruktury i nowych połączeń komunikacyjnych, co sprawia, że ruch nie jest rozładowany, a natężenie ruchu przenoszone jest z jednej miejsc w inne i to wszystko ma wpływ na ochronę środowiska. Podobnie jest z termomodernizacją budynków, dzięki której MPEC produkuje mniej energii, a co za tym idzie mniejsza jest również emisja.

            Przewodniczący Komisji poprosił o informację na jakim etapie jest modernizacja oczyszczalni ścieków i czy działa spalarnia.

            Andrzej Garlicki - Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że na temat spalarni, czy działa i jak, trudno jest mu w chwili obecnej powiedzieć, ponieważ nie wie. Natomiast jeśli chodzi o modernizację oczyszczalni ścieków, to inwestycja będzie teraz realizowana, ponieważ udało się dopiąć montaż finansowy, częściowo z udziałem środków z zaciągniętej pożyczki, na co MPWiK ma już podpisaną zgodę i spółka będzie przystępowała do realizacji zadania.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 5 głosach wstrzymujących, pozytywnie zaopiniowała realizację programu zgodnie z drukiem nr 319.

 

Zgodnie z ustaleniami Komisja powróciła do realizacji pkt-u 2 porządku obrad.

 

Ad. 2

 

            Przewodniczący Komisji przedstawił autopoprawkę Prezydenta Miasta z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie wydatków, które nie wygasają z upływem 2019 roku (w załączeniu).

            Komisja, w wyniku głosowania 12 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 323 A wraz z autopoprawkami zawartymi w drukach 323/1 oraz 323/2.

 

Ad. 5

 

            Przewodniczący Komisji przedstawił pismo Przewodniczącego Rady Miejskiej w sprawie opracowania planu pracy Rady Miejskiej (w załączeniu). Poprosił członków Komisji i zgłaszanie propozycji tematów do planu pracy Komisji. Po przyjęciu planu Komisja przedłoży propozycje tematów do planu pracy Rady Miejskiej na 2020 rok.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

 

 

                                                                                              Przewodniczący

                                                                                  Komisji Gospodarki Komunalnej,

                                                                                    Rozwoju i Przedsiębiorczości

           

                                                                                           Witold Wł. Chludziński

                                                                                             

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 3 sty 2020 10:25
  • Data opublikowania: piątek, 3 sty 2020 10:26
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej