Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Podczas obrad XVII sesji w dniu 3 lipca 2003 roku

Rada realizowała następujący porządek obrad:
1.

Składanie interpelacji i zapytań.
2.

Skierowanie do prokuratury zawiadomienia o prawdopodobieństwie popełnienia przestępstwa.

3.
Podjęcie uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu.

4.

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany składów osobowych komisji.


5.

a) Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok,

b) podjęcie uchwały w sprawie przyznania dotacji jednostkom publicznym,

c) podjęcie uchwały w sprawie przyznania dotacji jednostkom niepublicznym.

6.

Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji, a także zasad ich przyznawania i wysokości dla publicznych oraz niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne.

7.

Ocena stanu bezpieczeństwa w mieście z wykorzystaniem monitoringu oraz informacja Prezydenta Miasta Łomży na temat podjętych działań w celu dalszej rozbudowy monitoringu w mieście.

8.

Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenu położonego przy ul. Poznańskiej.

9.

Przyjęcie materiału „Analiza rynku pracy w okresie od 1999 do końca marca 2003 roku. Działania w kierunku ograniczenia bezrobocia.

10.

Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale nr 36/X/03 Rady Miejskiej Łomży z dnia 31 marca 2003 roku w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 rok.

11.

Przyjęcie sprawozdania z realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rowiązywania Problemów Alkoholowych za 2002 rok.

12.

Informacja nt działalności klubów i stowarzyszeń sportowych działających na terenie miasta. Zasady pomocy i finansowania.

13.

Informacja nr funkcjonowania placówek i stowarzyszeń upowszechniania kultury działających na terenie miasta.

14.

Informacja o dostępie do świadczeń medycznych dla mieszkańców Łomży.

15.

Podjęcie uchwały w sprawie powołania Zespołu opiniującego kandydatów na ławników do Sądu Okręgowego i Sądu Rejonowego w Łomży.

16.

Odpowiedź na interpelacje i zapytania.

17.

Zajęcie stanowiska w sprawie pism skierowanych do Rady.

18.

Sprawy różne.

Przed przystąpieniem do realizacji porządku obrad Rada minutą ciszy uczciła pamięć radnego Jana Turkowskiego.


Ad. 1

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o składanie interpelacji i zapytań.

Pan Zbigniew Lipski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Złożył na piśmie interpelację dotyczącą funkcjonowania strony internetowej miasta, kosztów utrzymania, trudności związanych z dostępem do BIP oraz interpelacje dotyczącą powołania Rady Gospodarczej przy Prezydencie.

Pan Roman Sarnacki - radny

Złożył na piśmie interpelację dotyczącą zabezpieczenia budynku przy ul. Giełczyńskiej po PKO S.A.

Pan Paweł Augustyniak – radny

Złożył na piśmie interpelację dotyczącą godzin pracy Urzędu Miejskiego.

Pan Zbigniew Szponarski – radny

Złożył na piśmie interpelacje dotyczącą zbiornika retencyjnego na rzece Narwi oraz wyjazdu zagranicznego radnych.

Pan Ryszard Matuszewski – radny

Poprosił o wyjaśnienie kwestii zjazdu z obwodnicy w Ostrowii Mazowieckiej w kierunku do Łomży.

Pan Jan Walęcki – radny

Zwrócił się z zapytaniem o przyczyny odwołania Pana Zygmunta Stefanowicza z funkcji dyrektora MPGKiM. Poprosił również o wyjaśnienie jak Prezydent widzi zarządzanie wspólnotami. Wyjaśnił, że dyrektor Stefanowicz jako jeden z niewielu miał uprawnienia do zarządzania wspólnotami.

Pan Jerzy Brodziuk - radny

Poprosił Przewodniczącego o wyjaśnienie pogłosek, które do niego dotarły, iż w komisjach referendalnych brali udział członkowie Rady Miejskiej. Czy Przewodniczący coś wie na ten temat. Poprosił również o wyjaśnienie jakie komitety bądź partie i stowarzyszenia zgłosiły do obwodowych komisji wyborczych radnych i ich rodziny. Wyjaśnił, że Łomża jest miastem posiadającym jeden wyższych wskaźników bezrobocia i typując kandydatury do obwodowych komisji wyborczych niektóre komitety typowały wyłącznie osoby bezrobotne, traktując to jako swoistą pomoc tym ludziom.

Pan Jan Bajno – radny

Poprosił o wyjaśnienie stosowanych, niewłaściwych praktyk. Otóż wczoraj dowiedział się, że właśnie w dniu wczorajszym w tej sali odbyło się spotkanie z prof. Zollem. Przedmiotem spotkania były sprawy łomżyńskiej oświaty, współpracy z Edukatorem i szeroko pojęta oświata Łomży i powiatu. Poprosił, jeżeli tego typu spotkania będą organizowane, aby radni, a szczególnie Komisja Edukacji mogła uczestniczyć w spotkaniu.

Pani Maria Śmiarowska – radna

Przypomniała, że na poprzedniej sesji Komisja Rodziny zwracała się do Pana Prezydenta z prośbą o informację do końca czerwca, jak będzie zabezpieczone dożywianie dzieci z rodzin ubogich w czasie wakacji. Poinformowała, że nadal brak jest informacji na ten temat.

Pan Lech Kołakowski - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

W imieniu Przewodniczącego Zarządu Osiedla Pana Marka Makieła przedstawił na piśmie interpelacje dotyczące:
- współpracy z zakładem gazowniczym,
- obiektów przekazanych przez KMP przy ul. Nowogrodzkiej,
- braku ładu i porządku przy starym szpitalu,
- usunięcia bałaganu na ul. Sienkiewicza i Placu Jana Pawła II.

Ad. 2

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił wnioskodawcę o przedstawienie problemu.

Pan Jan Bajno - Z-ca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej

Przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Zabierając głos wyjaśnił, że nic nie stwierdzał na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej, jak również nie potwierdził i nie ma zamiaru potwierdzać istnienia dwóch telefonów komórkowych. Powiedział tylko, że krążą takie pogłoski.

Pan Jerzy Brodziuk - radny

Zwrócił uwagę, że Komisja w swoim wniosku stwierdziła, że Z- ca Prezydenta obecny na posiedzeniu komisji powiedział, że nie dostarczy rachunku. Jego zdaniem skierowanie sprawy do prokuratora jest ostateczną wersją, czy tez możliwością uzyskania pełnej informacji, co do tego faktu. Sądzi, że Rada nie wyczerpała do końca swoich uprawnień między innymi obligując Pana Prezydenta do przekazania tego rachunku Komisji Rewizyjnej. Uważa, że w pierwszej kolejności Rada powinna takie stanowisko stwierdzić. O ile potwierdzi się to, co zapisano w protokole, gdzie Pan Prezydent stwierdził, że rachunku nie dostarczy.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Podziękował radnemu Brodziukowi za zwrócenie uwagi. Następnie wyjaśnił, że nie padło z jego ust stwierdzenie, że nie dostarczy faktury. Powiedział tylko, że Prezydent prosił, iż ze względu na to, że przebywa na urlopie o to, aby sprawa tego rachunku rozpatrywana była na następnym posiedzeniu komisji, gdy zakończy się urlop Pana Prezydenta, ponieważ Prezydent chce uczestniczyć w tym posiedzeniu Komisji, nie mówiąc, że tego rachunku nie dostarczy. Prezydent prosił o wstrzymanie się z dostarczeniem tego rachunku na czas jego urlopu.

Pan Maciej Głaz - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Zabierając głos wyjaśnił, że on jako Przewodniczący Komisji Rewizyjnej stał i nadal stoi na stanowisku, że nie należy się spieszyć. Doniesienie do prokuratury jest ostatecznością. Jego zdaniem należy dać czas Prezydentowi na wyjaśnienie domniemania istnienia dwóch telefonów, bo jest to domniemanie. Zwrócił uwagę, że Prezydent jest na urlopie. Uważa, że zwołanie posiedzenia, gdy Prezydent jest na urlopie było nietrafione. Wyjaśnienie powinno nastąpić w obecności osoby zainteresowanej.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Stwierdziła, że dziwi się postawie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Uważa, że Przewodniczący Komisji powinien być świadomy tego, że Komisja wystąpiła oficjalnie do Prezydenta o przedstawienie faktury za interesujący Komisje okres. Nie powinno być więc przeszkód, ponieważ urząd funkcjonuje i aby przedłożyć fakturę nie można się tłumaczyć, że Prezydent jest na urlopie. Być może wyjaśnienia nie będą potrzebne, jeżeli faktura będzie wykorzystana tak, jak te, które Komisja posiada. Urlop Prezydenta nie ma więc tu nic do rzeczy i te sprawy Komisja powinna załatwić we własnym gronie, bez angażowania całej Rady.

Pan Jan Walęcki – radny

Zabierając głos wyjaśnił, że Komisja na posiedzeniu zebrała się po raz drugi, aby ten temat zamknąć. On osobiście uważa, że Prezydent zlekceważył Komisję. Jeśli Prezydent jest zainteresowany, aby tę sprawę wyjaśnić, zamknąć bez rozgłosu, to nawet podczas nieobecności Prezydenta, gdyby była faktura pozwoliłaby Komisji podjąć dyskusję. Dlatego tez Komisja skierowała wniosek do Rady, aby oceniła dlaczego tak się stało.

Pan Jan Bajno – radny

Uzupełniając wcześniejsze wystąpienie wyjaśnił, że nikt nie mówił o okresie działania. Przypomniał, że pierwsze stwierdzenie na sesji padło 26 marca 2003 roku. Pierwsze posiedzenie Komisji w tym zakresie odbyło się 31 marca tego roku. Obecnie jest już lipiec. Zwrócił uwagę, że czasookres działania w tym zakresie wskazuje na stosunkowo opieszałe działanie. Dlatego Komisja tak zdecydowała. Komisja w tym zakresie spotkała się 3 – krotnie, prosząc 2 – krotnie o faktury dotyczące tego okresu. Odbywało się to od 31 marca br. do przedwczoraj. Okres więc był dosyć długi.

Pan Zbigniew Lipski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że jego zdaniem, to w interesie Prezydenta Brzezińskiego powinno leżeć, aby tę sprawę załatwić jak najszybciej i przeciąganie tego powoduje różnego rodzaju domysły i stawia Pana Prezydenta w bardzo niezręcznej sytuacji. Zwrócił uwagę, że obecna sytuacja Prezydenta Miasta nie jest tą sytuacją, gdzie był Zarząd Miasta. Jest to jednoosobowe stanowisko i powinno być czyste.

Pan Jerzy Brodziuk - radny

Stwierdził, że dla niego dyskusja ta jest żenująca. Zgadzając się ze wszystkimi uwagami wyjaśnił, że kwestia tandemu polega na tym, że jeżeli są dwie komórki, to można rozmawiać tylko z jednej. Zaproponował, aby zakończyć dyskusję z wnioskiem, aby Rada zwróciła się do Z-cy Prezydenta o przekazanie Komisji Rewizyjnej stosownych dokumentów w przeciągu 2 tygodni. W przypadku, gdy te dokumenty nie znajdą się w ciągu 2 tygodni w Biurze Rady powinno nastąpić skierowanie sprawy do prokuratora. Dodał, że wyjaśnienie Prezydenta nie jest potrzebne w tym momencie, wystarczy, aby stwierdzić, czy fakt miał miejsce. Ranga tej sprawy mieści się w kategoriach moralnych, etycznych, a nie kategoriach finansowych.

Pani Maria Śmiarowska - radna

Zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że jej zdaniem tę sprawę należy wyjaśnić w gronie Rady, a nie rozgłosem publicznym kierować do prokuratury. Uważa, że wygranie plebiscytu osobowości roku świadczy, że niektórzy radni chcieliby temu zaprzeczyć. Jeżeli Prezydent zadeklarował, że przedłoży stosowne informacje, to należy to uszanować i poczekać, aż powróci z urlopu i dopełni formalności. Jej zdaniem takie działanie to przekreślenie publiczne tej osobowości roku, wydanie przez niektóre osoby negatywnego, społecznego osądu. Jest to jej zdaniem nie poszanowanie drugiego człowieka.

Pan Jerzy Cwalina – radny

Stwierdził, że jest zdziwiony i zaszokowany niektórymi wypowiedziami radnych m.in. radnego Brodziuka. Propozycja radnego i radnych jest podważaniem stanowiska Komisji rewizyjnej. Jego zdaniem, albo radni wierzą działającym w Komisji Rewizyjnej, że wszelkie formalne sprawy zostały załatwione, albo nie. Niech członkowie Komisji Rewizyjnej jeszcze raz się wypowiedzą, czy wszystkie formalne prośby, zalecenia, polecenia wydane urzędnikom zostały wypełnione. Jeżeli wszystko było zgodne z prawem, to dlaczego cała Rada ma zabierać stanowisko. Należy ufać Komisji Rewizyjnej. Jego zdaniem należy to szybko załatwić w interesie Rady, Prezydenta i miasta. Chodzą różne plotki i należy zakończyć tę dyskusję. Poprosił członków Komisji o wyjaśnienie, czy zostały spełnione wszelkie możliwości.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Zabierając ponownie głos zwrócił uwagę, że formalne sprawy nie zostały dopełnione, gdyż to nie Rada skierowała do Komisji Rewizyjnej sprawę, a Komisja Rewizyjna na wniosek radnego zajęła się tą sprawą. Była więc to koleżeńska prośba do Komisji Rewizyjnej, która nie jest organem w tym mieście. Organem jest Rada Miejska. Jeżeli to Rada ma zobligować Pana Prezydenta, czy występującego w jego zastępstwie zastępcę, to jest to obligacja.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Stwierdziła, że dla niej wypowiedź radnego Brodziuka nie jest zrozumiała . Uważa, że jeżeli wszyscy zaczną myśleć tymi kategoriami, to organy Rady nie są potrzebne. Jeżeli Komicja Rewizyjna zgłasza wniosek i nie otrzymuje materiałów, to w takim układzie jeżeli pozostałe komisje nie otrzymają materiałów , to sprawa ma stawać na sesji, aby Rada zobligowała Prezydenta do przedłożenia materiałów. Zwróciła uwagę, że zgodnie z dotychczasowym prawem i praktyką w momencie, gdy Komisja prosiła o materiały były one dostarczane. Uważa, że Komisja zrobiła wszystko, co do niej należy. Nie widzi konieczności głosowania, aby materiał został dostarczony, on po prostu musi być.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Zwrócił uwagę, że Komisja Rewizyjna nie działa na zlecenie Rady. Może również zajmować się innymi sprawami. Podkreślił, że odpowiadając na zapytanie wyjaśnił jak powinny wyglądać formalnie sprawy i dlatego postawił formalny wniosek. Ponadto zwrócił uwagę, że jeżeli został postawiony formalny wniosek, to należy go przegłosować, po wysłuchaniu jednego wniosku przeciwnego.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Stwierdziła, że jeżeli Komisja Rewizyjna miałaby pracować tak, jak sugeruje radny Brodziuk, to czekałaby tylko na zlecenia Rady. Zwróciła uwagę, że Komisja posiada swój plan pracy, a pewne sprawy może podejmować z własnej inicjatywy.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Podsumowując stwierdził, że z dyskusji wysuwają się trzy stanowiska. Komisji Rewizyjnej, radnego Brodziuka oraz radnej Śmiarowskiej. Stwierdził, że najdalej idącym wnioskiem jest wniosek Komisji Rewizyjnej.
Poddał pod głosowanie wniosek Komisji Rewizyjnej, aby już dzisiaj skierować do prokuratury wniosek-zawiadomienie o prawdopodobieństwie popełnienia przestępstwa.

Rada 9 głosami za, przy 8 głosach przeciw i 4 głosach wstrzymujących przyjęła wniosek Komisji Rewizyjnej.


Ad. 3

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił projekt uchwały.

Na 21 radnych, obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 21 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 21 radnych.

Uchwała nr 69/XVII/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 3 lipca 2003 roku


w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego.


Ad. 4

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił projekt uchwały.

Na 21 radnych, obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 21 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 21 radnych.

Uchwała nr 70/XVII/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 3 lipca 2003 roku


w sprawie zmiany składów osobowych komisji.


Ad. 5

Pan Zbigniew Lipski - Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przed rozpoczęciem dyskusji postawił wniosek, aby w związku ze zgłoszoną autoprawką o ogłoszenie 30 minutowej przerwy, aby Komisja Finansów i Skarbu Miasta oraz Komisja Gospodarki Komunalnej mogły zając stanowisko w tej sprawie.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Ogłosił przerwę.

Po przerwie.

Pani Jadwiga Kozłowska - Skarbnik Miasta

Przedstawiła wniosek Prezydenta Miasta w sprawie zmian w budżecie wraz z autopoprawkami.


Pan Zbigniew Lipski - Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej. Dodał, że na posiedzeniu w trakcie przerwy w obradach sesji, Komisja Gospodarki Komunalnej podtrzymała swoje stanowisko.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinię Komisji Finansów i Skarbu Miasta.

W dyskusji głos zabrali :

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Odnosząc się do opinii Komisji wyjaśnił, że zarówno na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej, jak i Komisji Finansów i Skarbu Miasta w momencie poruszania tematu autopoprawki bardzo podkreślał , że ruszenie rezerwy ogólnej w obecnym stanie finansowym oświaty będzie powodowało wejście miasta w tzw. przymus kredytowy. Prawdopodobnie ze względu na koszty, które są ponoszone na oświatę w momencie gdy zostanie wyczerpana rezerwa ogólna w związku z brakiem środków, miasto będzie zmuszone na koniec roku brać kredyt na pokrycie spraw związanych z finansami miasta. W pierwszej autopoprawce Prezydent wnioskował o zdjęcie 5 inwestycji, o wykreślenie ul. Zatylnej, ul. Senatorskiej, ul. Kierzkowej, budowę chodników na ul. Wesołej, Wojska Polskiego oraz wykreślenie zakupu wiat przystankowych. Te inwestycje nie składały się kwotę 500 tys. zł, niezbędną do modernizacji Al. Legionów czyli uzupełnienie środków , które miasto otrzymało z rezerwy budżetowej państwa, a jest to konieczny warunek. Koszt inwestycji, które wymienił nie dawał łącznie tej kwoty. Z tego tez powodu w autopoprawce było zaznaczone, że brakująca kwota będzie wzięta z rezerwy ogólnej w wysokości ok. 70 tys. zł. Nie spotkało się to jednak ze zrozumieniem ze strony członków Komisji Gospodarki Komunalnej. Jedyny wniosek, jaki padł, to aby uruchomić rezerwę ogólną. Na posiedzeniu Komisji Finansów i Skarbu Miasta temat potraktowano bardziej szczegółowo i w kwestii inwestycji omawiano je w aspekcie całego budżetu miasta. Również w związku z kosztami oświatowymi, które jeszcze w chwili obecnej, mimo podjętych działań oszczędnościowych, nie przynoszą takich oszczędności, które umożliwią, aby ta rezerwa, która pozostanie na oświacie zapewniła właściwe funkcjonowanie szkół. Dodał, że koszty stałe np. energii w niektórych szkołach są już wykorzystane w 60 % - 70 % . Ponadto czeka wszystkich podwyżka energii elektrycznej, o której wszyscy już wiedzą. Nastąpi więc kolejny wzrost kosztów stałych. Jeżeli na dzień dzisiejszy nie ma pewności, że te środki, które są przeznaczone na koszty oświaty, zostaną zapewnione w ramach posiadanego budżetu, to ruszenie rezerwy ogólnej, która stanowi bufor zabezpieczający przed braniem kredytów, uważa za bezzasadne. Stąd też był wniosek Komisji Finansów i Skarbu Miasta, aby tej rezerwy nie ruszać w tak znacznym stopniu, a uszczuplić tylko środki na zakup wiat przystankowych, ponieważ w chwili obecnej ich wygląd nie jest dobrą wizytówką miasta. Odnośnie chodników na ul. Wesołej i Wojska Polskiego wyjaśnił, że z racji potrzeby wykonania tych inwestycji Komisja Finansów zaproponowała, aby część środków w wysokości 20 tys. zł pozostała na tej inwestycji. W autopoprawce ta kwota jest automatycznie przeniesiona do bieżącego utrzymania dróg, co umożliwi realizację tego zadania przez MPGKiM. Gdyby te środki znajdowały się w inwestycjach miasto musiałoby przeprowadzić w tej konkretnej sytuacji przetarg. Dodał, że on chciałby, aby miasto uniknęło przymusu kredytowego. Uniknięcie kredytu, co prawie na pewno zdarzy się, gdy zostanie uszczuplona rezerwa ogólna. Niestety koszty w szkołach są takie, a nie inne. Zmiany, które mają zostać wprowadzone od 1 września br. z pewnością będą skutkowały obniżeniem kosztów, jednakże 4 miesiące nie dadzą w całorocznym budżecie takich oszczędności takich oszczędności, które zapewniłyby środki w całości. Podkreślił, że na początku roku szkoły złożyły zapotrzebowanie na 4.800 tys. zł, a w budżecie zostały ujęte mniejsze środki o 2 mln. Zł. Stwierdził, że chciałby, aby cała rezerwa została przeznaczona na inwestycje i ma nadzieję, że środki zaplanowane na oświatę wystarczą i nie będzie potrzeby ruszania tych środków z rezerwy ogólnej. Poprosił, aby przyjąć zmiany zgodnie z przedłożoną w dniu dzisiejszym autopoprawką.

Pan Jerzy Cwalina - radny

Zwrócił się do Prezydenta Choińskiego z zapytaniem, ile pieniędzy przy pewnych symulacjach i analizach zabraknie na oświatę oraz co zrobił Pana Prezydent i Urząd Miasta w celu ograniczenia kosztów w oświacie od 1 stycznia 2004 roku, a także na czym będzie polegało ograniczenie kosztów od 1 września 2003 roku. Wyjaśnił, że chciałby odpowiedź na te pytania uzyskać przed głosowaniem nad uchwałą w sprawie zmian w budżecie.

Pan Zbigniew Lipski - Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Poprosił Prezydenta Choińskiego o odpowiedź na pytanie, czy Pan Prezydent posiada symulacje kosztów administracyjnych ponoszonych przez poszczególne szkoły.

Pan Krzysztof Choiński - Z-ca Prezydenta Miasta

Odpowiadając na zapytania wyjaśnił, że posiada symulacje kosztów, nie jest jednak w stanie w tej chwili odpowiedzieć, ponieważ musi to w sposób bardziej dokładny przygotować. Odpowiadając na zapytanie, czy zabraknie środków na oświatę wyjaśnił, że z założeń wynika, że nie zabraknie.

Pan Jerzy Brodziuk - radny

Odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta Choińskiego stwierdził, że jest nią zaskoczony. Prezydent Choiński stwierdził, że środków nie zabraknie, natomiast z kontekstu wypowiedzi Prezydenta Sroczyńskiego wynika, że wykorzystanie kosztów materiałowych w oświacie już dzisiaj wynosi 60 %. Przypomniał, że rezerwa ogólna i rezerwa oświatowa była tworzona przez Radę ze środków, o które zostały uszczuplone potrzeby zgłoszone przez oświatę. Założenie to z góry wskazywało na to, że z tych środków zostaną uzupełnione zgłaszane potrzeby na oświatę. Z tego tytułu Komisja Edukacji i Kultury zajęła takie, a nie inne stanowisko wychodząc również z założenia, że ruszenie rezerwy w dniu dzisiejszym oznaczałoby skazanie się na konieczności kredytowe względnie na bardzo rewolucyjne, radykalne przesunięcia w budżecie. Wówczas kończyłoby się to na obcięciach inwestycji, bo byłyby to środki, które można wziąć najłatwiej. W związku z tym wypowiedź Prezydenta Choińskiego nie zadawala go, ponieważ poza uwagami komisji pozostaje jeszcze jedna uwaga – na ile oświata i zarządzany przez Prezydenta Choińskiego sektor jest przygotowany na następne okresy finansowe. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy miasto Łomża potrzebuje aż tak dużej liczby szkół. W nadmiernie nie doinwestowanej bazie szkół bazie szkół, ponieważ pomimo inwestycji zbyt dużo płacimy na utrzymanie szkół np. na energie cieplną. Rada oczekuje więc takiego programu, w którym by wskazano, że przy aktualnych prognozach demograficznych za 4 – 5 lat powinno funkcjonować tyle i tyle szkół różnego typu w Łomży, w którym wskazano by, że Łomża jest ośrodkiem ponadreginalnym, więc siłą rzeczy mieszkaniec ponosi koszty utrzymania dzieci w szkołach ponadgimnazjalnych. Ponadto wskazano by jasno, że takie i takie potrzeby szkół będą realizowane w takich to, a takich latach. Tego Rada oczekuje, zgadzając się z tym, że te działania, które w chwili obecnej Prezydent proponuje są działaniami wyważonymi i jednocześnie nie zamykają rozpoczęcia tych inwestycji, z których w dniu dzisiejszym środki są zabierane.

Pan Jan Walęcki – radny

Popierając wypowiedź radnego Brodziuka dodał, że chciałby, aby te inwestycje znalazły się w realizacji w najbliższym czasie. Jest w stanie poprzeć te zmiany, rozumiejąc potrzeby, jednak niezależnie chciałby, aby chodnik na ul. Wojska Polskiego został ujęty w przyszłości.

Pan Krzysztof Choiński - Z-ca Prezydenta Miasta

Odnosząc się do zabezpieczenia szkół wyjaśnił, że miał na myśli przy założeniach rezerwy ogólnej oświaty, że przy tych założeniach warunek finansowania powinien być spełniony. Odnosząc się do drugiego problemu zgodził się, że jest to szeroki problem i on postrzega to zjawisko w tym aspekcie, że należy przyjrzeć się wszystkim placówkom. Dodał, że PG nr 1 jest jedną z największych bolączek. Z założeń poprzednich podchodzono do audytu. Sprawa ta się przeciąga. Budynek ten został zgłoszony do funduszy strukturalnych. Bardzo ważne jest rozważenie, czy wszystkie placówki powinny w mieście funkcjonować. Nad tym tematem kompleksowo myślą i ma nadzieję, że w najbliższym czasie Rada zostanie o tym poinformowana.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Zwróciła uwagę, że Prezydent Choiński mówił o rezerwie oświatowej, natomiast dyskusja toczy się nad rezerwą ogólną Prezydent Sroczyński twierdził, że nie można zdejmować z rezerwy ogólnej, ponieważ nie wystarczy na oświatę. Następnie przypomniała, że rezerwa oświatowa, po zmianach, wyniesie 602.263 zł, natomiast rezerwa ogólna 684.291 zł. Uważa, że w dniu dzisiejszym nie zostaną wypracowane ani prognozy, ani analizy. Dzisiejsze głosowanie jest koniecznością, a radni są świadomi i wiedzą, że inwestowanie jest czynnikiem prorozwojowym miasta. Dodała, że dobrze by było gdyby wnioski zarówno Komisji Edukacji jak i Komisji Finansów zostały zrealizowane i do końca sierpnia zostały przedłożone stosowne materiały.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zakończył dyskusję i poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 21 radnych, obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 21 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 21 radnych.

Uchwała nr 71/XVII/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 3 lipca 2003 roku


w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok.


Ad. 5 b,c

Pani Jadwiga Kozłowska - Skarbnik Miasta

Przedstawiła wniosek Prezydenta Miasta.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinię Komisji Finansów i Skarbu Miasta.

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawił opinie Komisji Edukacji i Kultury.

Pani Jadwiga Kozłowska - Skarbnik Miasta

Prezentując wniosek Prezydenta Miasta wyjaśniła, że nie zostało ujęte jedno zadanie realizowane przez Łomżyńskie Stowarzyszenie Zdrowie i Trzeźwość dotyczące dofinansowania obozu socjoterapeutycznego w Wydminach na kwotę 7.500 zł. Wnioski te były zgłaszane do Komisji Rodziny. Przeprosiła za błąd. Następnie poprosiła o poprawienie w pkt-e 1 uchwały § 1 kwotę 75.100 na kwotę 82.600 zł i dodać to zadanie jako 48.

Głosów w dyskusji odnośnie pkt-u 5 b nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 21 radnych, obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych.


Uchwała nr 72/XVII/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 3 lipca 2003 roku


w sprawie przyznania dotacji z budżetu miasta dla pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych.

W dyskusji nad pkt-em 5 c głos zabrali:

Pani Edyta Śledziewska - Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia

Zabierając głos wyjaśniła, że Komisja Rodziny jednogłośnie zaopiniowała podział środków w materiałach dotyczących wypoczynku letniego dzieci i młodzieży. Dlatego też nie było potrzeby po raz drugi opiniowanie tego samego materiału.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Udzielił głosu Panu Babielowi, aby odpowiedział na pytanie ile dzieci skorzysta z wypoczynku w Wydminach.

Pan Józef Babiel - WZKiS

Wyjaśnił, że w tym obozie bierze udział 40 osób. Dodał, że na wcześniejszej sesji odpowiadając na zapytanie, czym wydział kierował się przygotowując wnioski, czym kierował się zespół opiniujący wyjaśnił, że ustalono, iż najwyższe dofinansowanie jest kierowane do stowarzyszeń i ruchów typowo trzeźwościowych, ponieważ środki dotyczą przeciwdziałania alkoholizmowi.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały z autopoprawką.

Na 21 radnych, obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 17 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 13 radnych, przy braku głosów przeciw i 4 głosach wstrzymujących.


Uchwała nr 73/XVII/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 3 lipca 2003 roku


w sprawie przyznania dotacji celowej jednostkom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych.

Ad. 6

Pani Jadwiga Kozłowska - Skarbnik Miasta

Przedstawiła wniosek Prezydenta Miasta.

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawił opinie Komisji Edukacji i Kultury.

Pan Paweł Augustyniak – Z-ca Przewodniczącej Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawił opinie Komisji Finansów i Skarbu Miasta.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 21 radnych, obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 17 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 17 radnych.


Uchwała nr 74/XVII/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 3 lipca 2003 roku


w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji, a także zasad ich przyznawania i wysokości dla publicznych i niepublicznych przedszkoli i placówek prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne.


Ad. 7

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Wprowadzając do tematu wyjaśnił, że radni otrzymali materiały. Jeżeli są pytania, ustosunkuje się do nich.

Pan Zbigniew Szponarski – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

Przedstawił opinie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Odnosząc się do opinii Komisji Bezpieczeństwa i Porządku stwierdził, że jego zdaniem nie tak Komisja ujęła tę kwestię. Należy wyjaśnić, czy oceniane jest bezpieczeństwo w mieście , czy też monitoring. Jeżeli miasto w budżecie ma zagwarantowane 50 tys. zł na monitoring, to nie należy oczekiwać w tym roku cudów. Zarówno Prezydenci, radni jak i mieszkańcy widzą potrzebę rozbudowy monitoringu. Dodał, że część miasta, która została objęta monitoringiem, czyli osiedle Perspektywa, posiada 24 kamery, a jest to ilość kamer, która w miastach podobnej wielkości bądź większej zapewniają całościowo monitoring w mieście. Rodzi to odpowiednie koszty i utrzymanie ze strony miasta. SM „Perspektywa” wydatkowała na rozwój monitoringu i chwała jej za to. Zgodnie z porozumieniem jest zaangażowana w to policja, która na zapewnić etaty odnośnie osób nadzorujących monitory w centrum monitoringu, a zgodnie ze standardami obowiązującymi w kraju osoba obsługująca monitoring powinna mieć pod nadzorem 8 monitorów. Jak to rozwiązać w przypadku 24 monitorów, a więc przynajmniej 3 osoby plus 4 zmiany, co daje 12 osób. Dodatkowo należy doliczyć te kamery, które mają być zamontowane w innych częściach miasta, a więc do centrum nadzoru należałoby zatrudnić ponad 30 osób. Jego zdaniem w takim przypadku lepiej by było, aby 30 osób stanowili funkcjonariusze policji, którzy czynnie patrolowaliby ulice. Taka ocena poprzez rozwój monitoringu, ocena negatywna bezpieczeństwa poprzez zanegowanie nie jest właściwa. Dodał, że urząd planuje w części przeznaczyć te 50 tys. zł na zakup videoradaru, który przyczyni się do podniesienia bezpieczeństwa na drogach. Miasto wspólnie z policją opracowało koncepcję. Dodał, że policja ma otrzymać jeden videoradar z centrali. Wówczas na terenie miasta zostałoby zamontowanych kilka szafek z videoradarami i byłyby one przenoszone. Nikt by nie wiedział, w którym miejscu danego dnia będzie videoradar. Jego zdaniem przyczyni się to do poprawy bezpieczeństwa. Zakup videoradaru jest jego zdaniem bardzo poważna inwestycją i należy to wpisać w całą koncepcję monitoringu. Dodał, że koncepcja rozwoju monitoringu istnieje od kilku lat, niestety miasto samo nie jest w stanie zrealizować monitoringu. Potrzebne są tutaj porozumienie z pozostałymi spółdzielniami w tym z ŁSM. Rozmowy te były prowadzone i obecnie zostaną one podjęte. Chodzi bowiem o wypracowanie założeń, w jakich wysokościach ŁSM jest w stanie partycypować w kosztach monitoringu w jej zasobach i ile środków musi wydatkować miasto. Są to kwoty jednak wyższe niż 50 tys. zł. Odnośnie światłowodów wyjaśnił, że miasto w chwili obecnej dzierżawi łącza TP S.A, za co oczywiście płaci. Ponadto kwestia światłowodów i monitoringu ujęta jest w programie, który został zgłoszony w ramach funduszy strukturalnych do UE. Planowana sieć strukturalna stworzona na światłowodzie będzie zarówno zapewniała dostęp do internetu osobom zainteresowanym jak też wpinała w sieć wszystkie instytucje i firmy, które będą chciały w tej sieci uczestniczyć oraz będzie umożliwiała podpięcie się do systemu monitoringu. Miastu natomiast oddając te koszty, które są związane z utrzymaniem, chodzi o koszty, które nalicza telekomunikacja. Ze strony miasta pozostały koszty związane z eksploatacją sieci. Jeżeli nawet nie uda się uzyskać środków z funduszy strukturalnych to i tak będzie ta sieć realizowana. Jest jednak dobrej myśli, ponieważ tym programem budowy sieci strukturalnej zainteresował się zarówno minister ds. informatyzacji kraju jak również informatyk wojewódzki i zarząd województwa. Zainteresowany jest również marszałek województwa uruchomieniem pilotażowego programu polegającego na budowie sieci strukturalnej, ponieważ byłby to pierwszy program w całym kraju. W chwili obecnej to wszystko jest na etapie spotkania w dniu jutrzejszym na Politechnice Białostockiej w sprawie uszczegółowienia koncepcji. Jeszcze raz podkreślił, że on nie szedłby tak daleko z wnioskiem, aby miasto własnymi środkami wybudowało tę sieć, bo w chwili obecnej miasto chce wybudować sieć środkami UE dokładając do tego tylko 25 %. Odnośnie koncepcji monitoringu wyjaśnił, że wystarczy ją tylko zaktualizować.

Pan Zbigniew Szponarski – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku


Odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta zwrócił uwagę, że z opinii nie wynika, że miasto nie jest bezpieczne. Zostało stwierdzone, że miasto jest bezpieczne, nie występują zjawiska kryminogenne, ale chodzi o całość. Monitoring jest jedną z części oceny. Nie można więc w całości przyjąć oceny jako pozytywnej. Odnosząc się do kwoty 50 tys. zł zwrócił uwagę, że kwota ta w ostatniej chwili została wprowadzona do budżetu na prośbę komisji. Skoro te środki są, to jego zdaniem należy coś z nimi zrobić, zainwestować je w tym kierunku. Stwierdził następnie, że czas skończyć ze stwierdzeniami, że monitoring jest SM „Perspektywa”, chodzi przecież o to, aby monitoring był w całym mieście.

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawił opinie Komisji Edukacji i Kultury.

Pani Edyta Śledziewska - Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia

Przedstawiła opinię Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Odnosząc się do opinii Komisji Edukacji i Kultury poinformował, że podpisał upoważnienie dla Miejskiej Komisji na przeprowadzanie kontroli we wszystkich punktach, gdzie sprzedawany jest alkohol. Ma nadzieję, że jeszcze w tym miesiącu rozpocznie się kontrola. Uważa, że wychwycenie chociaż jednego przypadku przyczyni się do utraty koncesji i zdyscyplinuje wszystkich na dłuższy czas.

Pan Zbigniew Lipski - Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Uważa, że niefortunnie został sprecyzowany temat, który jest przedmiotem obrad, ponieważ połączono bezpieczeństwo z wykorzystaniem monitoringu. Gdyby było to rozdzielone, to byłoby stwierdzenie, że miasto Łomża jest miastem bezpiecznym, chociaż występują pewne zjawiska, którym należy przeciwdziałać. O tych zjawiskach była mowa. Są to kwestie kawiarenek internetowych, przebywanie młodzieży niepełnoletniej po 23.00 poza domem, to kwestia szybkiej jazdy samochodami po osiedlach, czy po całym mieście, to sprawa tzw. „palenia gumy” na dobrych motorach, to również krzyki, hałasy po 24.00, czy nad ranem. Mówiąc o bezpieczeństwie, nie można tego nie wspominać. Zwrócił uwagę, że za stan bezpieczeństwa w mieście odpowiada Komenda Miejska Policji, ale również Prezydent Miasta. Na styku tych dwóch organów powinna być stała współpraca, stałe kontakty i należy zastanowić się co zrobić, aby w mieście, w którym mieszka prawie 70 tys. ludzi żyło się bezpieczniej. Często widzi skrótowe informacje, gdzie spotyka się komendant ze starostą, z wójtami, a on oczekiwałby więcej tych spotkań i lepszej współpracy. Docierają informacje, że komendant zwraca się o środki na zakup samochodu. Pismo przekazane jest do Prezydenta i Komisja do dnia dzisiejszego nie ma odpowiedzi. Należy zastanowić się również, w którym należy iść kierunku, czy więcej patroli, czy inwestować w monitoring. Przypomniał następnie historię stworzenia monitoringu na osiedlu. Dodał, że w momencie, kiedy monitoring stał się monitoringiem miejskim pełną odpowiedzialność za jego rozwój bierze Prezydent i jego służby. Odnosząc się do stwierdzenia Prezydenta Sroczyńskiego, że do prawidłowego funkcjonowania monitoringu należy zatrudnić 30 osób uważa, że jest to przesada i odpowiedź nie przemyślana. Ogląda funkcjonowanie monitoringu w innych miastach i wie jak funkcjonuje monitoring.
Wyjaśnił, że 8 kamer obrotowych może objąć pół osiedla ŁSM przekazując poszczególne zjawiska, a następnie światłowodami do punktu dowodzenia na policji. Dodał, że w dniu dzisiejszym nie oczekuje od Prezydenta, ale w miesiącu sierpniu postawi wniosek , czy też zada pytanie Prezydentowi Brzezińskiemu, czy jest za rozwojem monitoringu i przeniesieniem jego na inne części miasta. W oparciu o koncepcję zarząd spółdzielni ze swoimi władzami podejmie decyzję. Nie chce bowiem więcej słyszeć, że to miasto utrzymuje monitoring. Należy rozumieć, że SM „Perspektywa” jest cząstką miasta.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Wyjaśnił, że faktem jest, iż miasto płaci za utrzymanie sieci i trudno by było, aby nie wspomniał o fakcie występującym co miesiąc. Aby odpowiedzieć na zapytanie czy są za monitoringiem, nie musi czekać do końca sierpnia, ponieważ zna swoje zdanie i zdanie Prezydenta Brzezińskiego, który jest za rozwojem monitoringu w mieście. Przedstawił problemy wynikające z takiej ilości kamer. Jego zdaniem, aby efektywne było siedzenie człowieka przed monitorami, aby mógł w odpowiednim czasie zareagować na zdarzenie, to powinno to być góra 8 monitorów. Zbyt duża ilość kamer może spowodować, że jakieś zdarzenie może zostać przeoczone. Dodał, że ŁSM również poczyniła kroki w kierunku podłączenia się do monitoringu, co widać po doświetleniu uliczek na terenie spółdzielni. Ma nadzieję, że jeszcze w tym roku będą poczynione kroki, które umożliwią od roku przyszłego dysponowanie kwotami 200 tys. zł i więcej i fizyczne montowanie kamer. Z kwota 50 tys. zł, gdy jest problem związany z bezpieczeństwem na drogach chcą te środki przeznaczyć na fotoradar, gdyż bardzo istotne jest bezpieczeństwo na ulicach.

Pan Zbigniew Lipski - Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Zabierając głos wyjaśnił, że wniosek o magistralę światłowodową zgłosił nie kto inny jak Prezes Siedlecki i on czeka, aby jak najszybciej to zrobić , aby mogły podłączyć się do monitoringu poszczególne osiedla. Odnośnie videoradaru stwierdził, że jest za, należy szybko działać, zakupić, a takie środki leżą już pół roku. Należy wystąpić do Rady o dodatkowe środki, umotywować, aby ten videoradar był.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Dodał, że videoradar stanowi wydatek powyżej 100 tys. zł łącznie z instalowaniem szafek. W budżecie jest 50 tys. zł. Podjęto rozmowy z firmami ubezpieczeniowymi, aby firmy te dołożyły się do zakupu. Na odzew odpowiedziało 4 firmy. Obecnie oczekują na informację jakimi kwotami firmy te dysponują na ten cel. Mając te dane i znając możliwości budżetu miasta będą rozważać zakup.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że jest zbyt obszerny program sesji, aby można było dyskutować dużo na każdy temat. Zwrócił uwagę, że dyskusja skupia się na monitoringu, jakby monitoring był rozwiązaniem problemu bezpieczeństwa w mieście, a ostatnie wypadki na Piotrkowskiej w Łodzi pokazały, że monitoring nie rozwiązuje problemu jeżeli nie ma systemu reakcji. Uważa, że jeżeli nie dyskutuje się na temat pracy policji i straży pożarnej, to należy podziękować komendantowi policji, wszystkim policjantom, komendantowi straży pożarnej i wszystkim strażakom. Wszyscy starają się dobrze wywiązywać ze swoich obowiązków, mimo pewnych wpadek. Dodał, że na 3 dzielnice ŁSM jest jeden posterunkowy. Podziękował jeszcze raz, że policja i straż reagują na każdy sygnał czego przykładem jest spadek przestępczości. Następnie z dokumentów przytoczył 4 punkty zapalne, o których nie mówi się, a w tych miejscach przejeżdżają tylko patrole. Tu mieszczą się wszystkie kryminogenne bary piwne itp. Tu zaczyna się fala, która rozlewa się na całe miasto, od Al. Legionów idąc. Zaproponował, aby zakończyć dyskusję nad monitoringiem, ponieważ nie jest to monitoring w jednym osiedlu. Stwierdził następnie, że od trzech lat lansuje tezę, że w mieście nie ma koncepcji monitorowania i dziękuje Prezydentowi , że podtrzymał ją, ponieważ koncepcji nie ma , chociaż jest, gdyż jest nie do zrealizowania. Nie można przy takim nasyceniu kamer uczynić sprawnego systemu monitorowania. Monitoring na osiedlu Perspektywa jest jednym z systemów bezpieczeństwa, który nie działa w całym mieście i brak jest środków , aby to zmienić . To, co mówił Prezydent Sroczyński może uczynić koncepcje realną i zmodyfikować tę koncepcję. Należy zastanowić się , czy 30 policjantów powinno pracować przy monitorach, czy powinni wyjść na ulice. Zaproponował zakończyć dyskusję nad monitoringiem i zacząć dyskusję na temat bezpieczeństwa, a stan bezpieczeństwa to również doświetlenie ulic. Dzięki temu przestępca jest na widoku. Na spadek przestępczości wpłynęły m.in. takie działania jak podzielenie w budynkach piwnic i nie można dzięki temu uciec, a także to, że policja reaguje szybciej na sygnały. Nadal istnieje problem nocnych zabaw Łomżyniaków. Być może Rada dojrzała do tego, a by w części miasta ograniczyć czas otwarcia barów do godz. 22.00. Taki wniosek postarają się przedstawić.
Odnosząc się do opinii Komisji Rodziny stwierdził, że te wnioski świadczą o tym, że nie jest realizowany Łomżyński Program Przeciwdziałania Alkoholizmowi.

Pan Roman Sarnacki – radny

Odnosząc się do wniosku Komisji Edukacji wyjaśnił, że chodzi o to, że młodzieży należy dać alternatywę, albo zajęcia pozalekcyjne, albo ulica. Uważa, że zwiększenie ilości i atrakcyjności zajęć pozalekcyjnych również wpłynie na zmniejszenie przestępczości i spowoduje wzrost bezpieczeństwa w mieście. W chwili obecnej zastraszające jest to, że obniża się wiek osób popełniających przestępstwa.

Pan Andrzej Zaręba - Komendant Miejski Policji

Zabierając głos podziękował Radzie za wysoką ocenę pracy policji, za to, że uznaje, iż w Łomży jest bezpiecznie i mieszkańcy czują się bezpiecznie, co potwierdzają statystyki policyjne. Ankiety i sondaże przeprowadzane wśród mieszkańców miasta i powiatu również to potwierdzają. Przestępczość kryminalna zmniejszyła się o 40 %, a wykrywalność przestępstw wzrosła o ponad 20 %. Są to osiągnięcia, którymi się szczycą, i które są uznawane przez zwierzchników. Dodał, że komendant wojewódzki podkreślał, że Łomża, komenda łomżyńska i policjanci są jednymi ze skuteczniej działających w województwie. Dodał, że spadająca liczba przestępstw jest utrzymana w roku bieżącym, co prawda niewielki, ale jest spadek. W niektórych kategoriach jak np. kradzież, kradzież z włamaniem zauważono tendencje wzrostową. Uważa, że jest to wynikiem zmniejszonej ilości patroli. Ograniczając zatrudnienie w celu poprawy sytuacji finansowej spowodowało, że jest 19 wolnych etatów i dlatego w niektórych kategoriach jest wzrost. Dodał, że w miesiącu lipcu będą przyjęcia do policji, ma kilka osób, które chcą się przenieść z innych komend i ma nadzieję, że ten stan poprawi się. Stwierdził, że ok. 80 % przestępstw popełnianych jest na terenie miasta i tylko 20 % na terenie powiatu. Dlatego większość sił jest zaangażowanych do służby w mieście. Poinformował, że w roku bieżącym zanotowano popełnienie 36 przestępstw narkotykowych. Ostatnio zatrzymano dwóch dealerów narkotykowych. Dodał, że problemem jest stan bezpieczeństwa drogowego. W roku bieżącym odnotowano spadek wypadków i kolizji oraz nieznaczny spadek ilości zatrzymanych osób kierujących pojazdami pod wpływem alkoholu. W ciągu 6 m-cy zatrzymano 341 osób kierujących pojazdami pod wpływem alkoholu. Komenda ma zapewniony fotoradar dla miasta Łomży. Fizycznie już jest w Białymstoku. W chwili obecnej jest to kwestia czasu i nie wie skąd wziąć na to fundusze i o to zwraca się do Prezydenta. Chodzi o kwestię ustawienia tego fotoradaru, zainstalowanie masztów, wind, doprowadzenie energii elektrycznej. Jego zdaniem wystarczy jeśli w Łomży będzie funkcjonował jeden fororadar. Zwrócił uwagę, że do obsługi fotoradaru potrzebni są ludzie. Ma wątpliwości czy wystarczą tu dwie osoby. Dlatego też sugeruje, aby miasto drugiego fotoradaru nie kupowało, natomiast te pieniądze przeznaczyło na zatrudnienie osób do już funkcjonującego monitoringu, a 50 tys. zł wystarczy na zatrudnienie osób z PFRON. Oświadczył, że on drugiego fotoradaru nie przyjmie, chyba że będzie to od razu fotoradar z ludźmi do jego obsługi. Komenda fizycznie nie będzie w stanie go obsłużyć.
Stwierdził następnie, że monitoring funkcjonujący na terenie SM Perspektywa spełnia swoja rolę chociażby przez to, że lidzie wiedzą, że on tam jest, a więc zachowują się inaczej. Ponadto osoby, które ten monitoring obsługują już kilkaset razy skierowały patrole policyjne w te miejsca. Osiedla Perspektywa w chwili obecnej jest najbezpieczniejszym rejonem miasta i za to chwała prezesowi i władzom miasta. Poprosił, aby objąć monitoringiem inne rejony miasta.
Dodał, że zwracał się wielokrotnie do Prezydenta Miasta o pomoc w zakupie samochodów. Wyjasnił, że w chwili obecnej sytuacja finansowa policji nie jest zła. Ma nadzieje, że jeżeli sytuacja utrzymałaby się do roku przyszłego, to udałoby się im zakończyć wszelkie prace remontowe i ewentualny jego następca mógłby zająć się pracą merytoryczną, nie martwiąc się o remonty i inne sprawy. Dodał, że mają problem z samochodami, ponieważ komendant główny stanął na stanowisku, że wyposaża w samochody jednostki, które zorganizują 50 % środków od samorządów, czy innych osób . Wówczas drugie 50 % dokłada komenda główna. Dzięki sponsorom i hojności samorządów, zwłaszcza gmin, udaje się co roku zakupić sprzęt transportowy. Dzięki zaangażowaniu poprzedniego Prezydenta Pana Jana Turkowskiego, któremu nie zdążył podziękować, było możliwe zakupienie w ciągu 2 lat 9 pojazdów na potrzeby komendy. Dzięki temu pobili rekord Polski w tym względzie. SM Perspektywa również pomogła w tym względzie dofinansowując zakup 1 pojazdu i za to dziękuje. Dziękuje również radnym poprzedniej kadencji za to i prosi Radę i Komisję Bezpieczeństwa, aby w tym roku również wspomogła w zakupie radiowozu, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa poprzez szybsze docieranie do miejsca zdarzeń.


Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Odnosząc się do wypowiedzi komendanta stwierdził, że z przykrością dowiedział się na dzisiejszej sesji, że prace pracowników Urzędu Miejskiego związane z pozyskiwaniem funduszy na videoradar były niepotrzebnie czynione. Dodał, że policja o wszystkich działaniach związanych z pozyskiwaniem środków była informowana i przykro mu, że dopiero dzisiaj dowiaduje się, że komendant i policja nie przyjmie videoradaru. Uważa ten czas za stracony. Gdyby wiedział o tym, wówczas ubiegałby się o pieniądze na inne cele.

Pan Andrzej Zaręba - Komendant Miejski Policji

Wyjasnił, że jeżeli weźmie fotoradar od Prezydenta wówczas zwróci ten, który otrzyma z Komendy Wojewódzkiej. Jeżeli nie odda, to komendant zabierze go sam.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zakończył dyskusję.

Ad. 8

Pan Andrzej Zajkowski - Architekt Miejski

Przedstawił wniosek Prezydenta w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów przy ul. Poznańskiej.

Pan Tomasz Gałązka – Przewodniczący Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego

Przedstawił opinię Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 21 radnych, obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 12 radnych.


Uchwała nr 75/XVII/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 3 lipca 2003 roku


w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych przy ul. Poznańskiej.

Ad. 9

Pan Mieczysław Bieniek - Kierownik PUP

Uzupełniając informacje Prezydenta Miasta o sytuacji na rynku pracy poinformował, że na aktywne formy przeciwdziałania bezrobocia limit wynosi 1.905.600 zł dzięki czemu można uaktywnić 517 osób z formach przewidzianych ustawą. W między czasie nastąpiły zmiany w zakresie skierowania 40 osób, w tym 20 osób z miasta, na roboty publiczne podopiecznych zagrożonych bezdomnością. Część środków poszła na staże absolwenckie i umowy. Otrzymano na to 500 tys. zł. Dodatkowo ustalony został przez ministra pracy limit dla młodocianych zatrudnionych w ramach umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego w oparciu o wydatki roku ubiegłego w wysokości 1.100 tys. zł i to razem ujęto w formach aktywnych przeciwdziałania bezrobociu. Na limicie tym są oszczędności w wysokości 400 tys. zł. W sumie limit na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu zamyka się kwotą 3.431.700 zł, co jest 2-krotnym wzrostem w stosunku do roku ubiegłego. Ponadto w między czasie, po zaciągnięciu opinii Powiatowej Rady Zatrudnienia, zwiększono stawki refundacji dla pracodawców na umowach absolwenckich, na pracach interwencyjnych, jak również zmianę najniższego wynagrodzenia na robotach publicznych. Poinformował, że planują objąć różnymi formami pomocy 832 osoby, z tego na stażach absolwenckich 180 osób, na umowach absolwenckich 130 osób, na pracach interwencyjnych 250 osób, na robotach publicznych 152 osoby, na szkoleniach indywidualnych 100 osób i pożyczki dla 20 osób. Zrezygnowano ze szkoleń grupowych. Takie szkolenia prowadzone są z funduszu PHARE. Zasadnym jest prowadzenie szkoleń indywidualnych. Odnośnie łagodzenia skutków bezrobocia wyjaśnił, że sytuacja polepszyła się i gdyby jeszcze raz nałożyły się dobre tendencje w kraju, województwie i powiecie, to mogłoby być nieźle.
Następnie przedstawił informacje ze spotkania z ministrem Szczepańskim, który zadeklarował, że województwo podlaskie otrzyma jeszcze ponad 2.700 tys. zł na aktywne zwalczanie bezrobocia i ma nadzieję, że Łomża również coś otrzyma. Ponadto dodał, że można się ubiegać o środki z rezerwy ministra na aktywację osób bezrobotnych, głównie młodzieży do 24 roku zycia, jak również absolwentów i długotrwale bezrobotnych. Wydał więc polecenie, aby wspólnie z Urzędem Miasta i Starostą taki program opracować.

Pan Tomasz Gałązka – Przewodniczący Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego

Przedstawił opinię Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono i Rada przedłożone materiały przyjęła do wiadomości.


Ad. 10

Pan Krzysztof Choiński - Z-ca Prezydenta Miasta

Przedstawił wniosek Prezydenta Miasta w sprawie zmian w Łomżyńskim Programie Profilaktyki.

Pani Edyta Śledziewska - Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia

Przedstawiła opinię Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 21 radnych, obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 19 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 19 radnych.


Uchwała nr 76/XVII/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 3 lipca 2003 roku


w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale nr 36/X/03 Rady Miejskiej Łomży z dnia 31 marca 2003 roku w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 rok.


Ad. 11

Pan Józef Babiel - WZKiS UM

Przedstawił sprawozdanie z realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania problemów Alkoholowych na 2002 rok.

Pani Edyta Śledziewska - Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia

Przedstawiła opinię Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono i Przewodniczący Rady Miejskiej przeszedł do realizacji następnego punktu porządku obrad.

Pan Jerzy Cwalina – radny

Zwrócił uwagę, że w porządku obrad punkt ten brzmi – przyjęcie sprawozdania. Rada powinna więc wypowiedzieć się w głosowaniu.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o wyjaśnienie radcę prawnego.

Pan Mieczysław Jagielak – Radca Prawny UM

Odpowiadając na wątpliwości radnego Cwaliny stwierdził, że ma on rację. Czym innym jest przyjęcie informacji, a czym innym przyjęcie sprawozdania. Podkreślił następnie, że należy trzymać się pewnego rygoryzmu proceduralnego. Zwrócił uwagę, że Pan Przewodniczący przeniósł obrady do następnego punktu. W przyszłości jeżeli będą tego typu uwagi, to należy zgłaszać je wcześniej. W chwili obecnej Przewodniczący przeszedł do następnego punktu.

Pan Jerzy Cwalina – radny

Podziękował radcy prawnemu. Następnie zwrócił uwagę, że Rada może przystąpić do reasumpcji głosowania i może wrócić do tematu i Przewodniczący może to zrobić. Jeżeli Przewodniczący powróci do tego tematu, to on chciałby zgłosić kilka uwag.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Powrócił do punktu 11 i udzielił głosu radnemu Cwalinie.

Pan Jerzy Cwalina – radny

Zabierając głos odnośnie realizacji programu wyjaśnił, że na posiedzeniu Komisji Edukacji komisarz Skibiński wypowiadając się w kwestii picia alkoholu przez młodzież stwierdził, że nie jest prawdą, że w Łomży młodzież pije alkohol. Stwierdził, że w Łomży młodzież „chleje” alkohol. Przypomniał, że kilka lat temu dyskutując na ten temat zaproponował, aby stworzyć zespół, w skład którego wejdą osoby z różnych organizacji, stowarzyszeń. Zespół ten oceniałby pewne programy i takie same będą obowiązywały wszędzie. Ma to jednak być na zasadzie interdyscyplinarnej czyli szkoły, rodzice, stowarzyszenia również kościół. Jeżeli nie zostanie stworzony szeroki front, to na darmo będą wydawane pieniądze. Pieniądze są dawane tym, którzy wiedzą jak pisać wnioski do Rady i Komisji. Jeszcze raz podkreślił, że w Łomży młodzież „chleje” alkohol, a to wiąże się również z bezpieczeństwem, w dyskusji natomiast Rada temat bezpieczeństwa powiązała z monitoringiem. Przypomniał, że na poprzedniej sesji Rada podjęła uchwały w sprawie CKU. Uważa, że Rada dobrze zrobiła dając dorosłym możliwość podnoszenia kwalifikacji, ale na bazie tego, co się w mieście dzieje, że pije młodzież w wieku 14 – 15 lat Rada powinna zając stanowisko, czy też Prezydent powinien podjąć inicjatywę, aby zmienić standard oddziałów w gimnazjach do 26 osób. Uważa, że jest to istotne, ponieważ najgorsza patologia jest w gimnazjach. Wiąże się to z okresem dojrzewania młodzieży. Z wypowiedzi nauczycieli i rodziców wynika, że nie można sobie poradzić z tak dużymi klasami. Może zaproponować stanowisko Radzie, aby od września w gimnazjach funkcjonowały oddziały 26 – osobowe w klasach I. Rada nie będzie musiała tego robić, jeżeli Prezydent sam wystąpi z taką inicjatywą. W szkołach nie pije się i nie pali, ale wystarczy wyjść poza szkołę i widać co się tam wyrabia. Zwrócił się z prośbą, aby tematem zespołu interdyscyplinarnego zajęła się Komisja Edukacji.

Pan Krzysztof Choiński - Z-ca Prezydenta Miasta

Odnosząc się do wypowiedzi radnego Cwaliny wyjaśnił, że dane mu było pracować w tak licznych klasach, ale zastanawia się nad tym. Wyjaśnił, że zmianę ilości osób w klasach może wprowadzić od ręki, ale jak to będzie się miało do programu oszczędnościowego, który ma przedstawić. Poprosił, aby radni to uwzględnili, gdyż dla niego będzie to pewien kłopot. Są to duże pieniądze.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta Choińskiego zwrócił uwagę, że radni cały czas dyskutują o oświacie w kategoriach istnienia poza życiem społecznym miasta. Radny Cwalina zwrócił uwagę na ten związek. On uważa, że ten związek jest szerszy. Dlatego też mówił o rewolucyjnym działaniu, a nie o oszczędnościowym jeżeli chodzi o oświatę. Uważa, że należy przyjrzeć się kosztom oświaty w kategoriach nie przedmiotowych, a podmiotowych. Należy to powiązać, z jednej strony oszczędności racjonalne i zobaczyć gdzie wydaje się pieniądze, z drugiej strony to, co może przynieść zyski niewymierne w pieniądzach.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zakończył dyskusje i poddał pod głosowanie sprawozdanie.
Rada, w wyniku głosowania, przyjęła sprawozdanie18 głosami za przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym.


Ad. 12

Pan Józef Babiel - WZKiS UM

Przedstawił informację o działalności klubów i stowarzyszeń sportowych.

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawił opinie Komisji Edukacji i Kultury.

W dyskusji głos zabrali :

Ryszard Matuszewski – radny

Zabierając głos wyjaśnił, że problem funkcjonowania sportu Komisja Edukacji omawiała na jednym z posiedzeń i wszyscy uczestniczący w tym posiedzeniu narzekali na brak środków finansowych, a więc w tej „mizerii” finansowej ważne są wszystkie środki, które próbuje się pozyskać w różny sposób. Dodał, że jego uwagę zwróciło sprawozdanie ŁKS, który wyszczególnił swoje wpływy tj. z hotelu, z autokaru, majówki, z wynajmu boiska. Na jego pytanie, gdzie znajdują się wpływy z biletów wstępu odpowiedzi nie otrzymał. W posiedzeniu Komisji uczestniczył prezes ŁKS. Wyjaśnił, że na posiedzeniu Komisji głosował za przyjęciem informacji pod warunkiem, że do sesji Komisja uzyska taka informację. Jeżeli takiej informacji nie posiada, to znaczy, że ona nie wpłynęła. Zwraca się ponownie z zapytaniem gdzie znajdują się wpływy z biletów. Poprosił również o wyjaśnienie dlaczego w tym sprawozdaniu nie ma wpływu z transferów, dlaczego nie wpływów od sponsorów. Skoro nie posiada tych informacji stawia wniosek, aby Rada, poprzez głosowanie, wypowiedziała się, czy przyjmuje, czy nie informacje o stowarzyszeniach.

Pan Józef Babiel - WZKiS UM

Zwrócił się do radnych, aby na ten problem spojrzeli inaczej. ŁKS jest stowarzyszeniem działającym w mieście na zasadach partnerskich . To, co miasto finansuje nie dotyczy seniorów, a tylko sportu dzieci i młodzieży. We wszystkich sprawozdaniach składanych przez ŁKS w części użyczenia stadionu, gdyż jest to majątek miejski, jest zapis, że dochody z tego majątku powiększają wpływy tzn. te dotacje miasta przeznaczaną na utrzymanie majątku. Każdorazowo, kwartalnie ŁKS składając sprawozdanie, wykazuje wszystkie dochody, w tym również dochody z biletów. Dodał, że nie może gwarantować, że na grzbietach tych biletów są numery. Z tego, co pamięta to ŁKS poddawany był kontroli i nie stwierdzono nadużyć. Zwrócił uwagę, że jest to informacja i Rada Miejska nie musi przyjmować tej informacji, podlega to procedurze wynikającej z prawa o stowarzyszeniach.

Pan Roman Sarnacki – radny

Zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że źle się stało, że w opinii Komisji Edukacji nie ma do końca wymienionych tych obiektów. Komisja wskazała wszystkie te potrzebne rzeczy, które pozwolą na realizację systemu współzawodnictwa sportowego szkół. Uważa więc, że nie ma na co czekać i Przewodniczący powinien poprosić, aby taki wykaz się znalazł i na stadion trafiły te rzeczy, które są tam potrzebne. Po to tworzy się kalendarz współzawodnictwa szkół, aby ten stadion służył do realizacji kalendarza i żeby nie trzeba było jeździć po innych miejscowościach.

Pan Paweł Borkowski - radny

Odnosząc się do wypowiedzi radnego Matuszewskiego stwierdził, że Pan Babiel dość dokładnie wyjaśnił formy działalności ŁKS . Miasto nie ma wpływu na działalność klubu. Miasto może kontrolować to, na co daje pieniądze, a więc utrzymanie stadionu. Jeżeli chodzi o transfery, wydatki seniorów , to jest zebranie ogólne, komisja rewizyjna i radni nie mają wpływu. Dodał, że był zawodnikiem ŁKS swego czasu i tak jak ŁKS pracuje z młodzieżą, to jest to przykład. Jest wspaniała atmosfera, dobrzy trenerzy i tylko brak środków. Często chodzi na spotkania do ŁKS i jego jako radnego interesuje tylko to, co miasto łozy na grupy młodzieżowe. Wychowanie młodzieży jest zadaniem własnym gminy. Specjalnie nie jest zainteresowany udziałem w IV czy też w III lidze. Interesuje go, aby było jak najmniej patologii, a do piłki nożnej zazwyczaj garnie się część tej „łobuzerskiej młodzieży”. Jeżeli chodzi o bilety, to można poprosić prezesa o wyjaśnienie. Nie widzi podstaw, aby odrzucić informację.

Ryszard Matuszewski – radny

Wyjaśnił, że jest daleki od tego, aby szukać dziury w całym. Jeżeli jednak w sprawozdaniu wykazuje się dochody, a bilety są także, to pyta jak wygląda sytuacja. Prosił i prezes obiecał, że taką informacje przedstawi. Jeżeli takiej informacji nie ma, to pyta jak jako radny może zmusić prezesa do przedłożenia informacji. W związku z powyższym postawił wniosek. Jeżeli Rada będzie widziała inną możliwość dostarczenia tej informacji, to nie ma nic przeciwko.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Zabierając głos wyjaśnił, że jest Prezesem Klubu Sportowego MKS „Medyk”. Korzysta również z bardzo szczupłej dotacji miasta i tak ma się praktycznie każdy klub wyszczególniony w tej informacji złożonej przez Prezydenta Miasta. Dodał, że jedyny wpływ jaki ono posiadają to wpływ z rozliczenia tej nikłej dotacji. Kontrola wydatkowania tych środków jest nawet zbyt szczegółowa, nawet ze wskazaniem, że nie takie druki delegacyjne są stosowane. Dodał, że Rada może odrzucić te informację z tym, że to nic nie da, gdyż Rada nie ma wpływu na stowarzyszenie pod nazwą ŁKS, bo ono nie jest obligowane do przedstawiania informacji na temat rozliczeń własnych. Jest zobligowane tylko do składania rozliczeń z tego, co otrzymało od miasta. Jeżeli dokonało tego, to Prezydent nie ma wpływu na cokolwiek. Należy więc zastanowić się jak wymusić spełnienie deklaracji z klubu, aby nie wylać dziecka z kąpielą.

Pan Józef Babiel - WZKiS UM

Poprosił, aby potraktować to jako jego błąd, że nie wymusił na klubie dostarczenia tej informacji i zobowiązuje się, że taką informację przedłoży w najbliższym terminie.

Ryszard Matuszewski – radny

Stwierdził, że skoro Pan Babiel proponuje takie rozwiązanie, Rada milcząco toleruje takie sprawy, to on swój wniosek wycofuje i ma nadzieję, że taką informacje otrzyma.

Rada przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.

Ad. 13

Pan Józef Babiel - WZKiS UM

Przedstawił informacje o funkcjonowaniu jednostek kultury.

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawił opinie Komisji Edukacji i Kultury.

Ryszard Matuszewski – radny

Zabierając głos stwierdził, że z wielką przyjemnością uczestniczył w posiedzeniu Komisji poświęconej łomżyńskiej kulturze. Dodał, że z satysfakcją ocenia, że placówki te pracują bardzo dobrze. Podobnie jak pozostałe placówki, kultura boryka się z problemami finansowymi. Gdyby środki były zapewnione pozostałe problemy zostałyby rozwiązane. Problemem w kulturze łomżyńskiej jest lokal dla muzeum i orkiestry kameralnej. Złożył na ręce Prezydenta swój osobisty wniosek dotyczący potrzeby ustanowienia nagrody Prezydenta w dziedzinie kultury. Nagroda ta przeznaczana byłaby na wniosek placówek kultury, które trafiałyby do kapituły Pana Prezydenta. Kapituła dokonywałaby by oceny i przedstawiła propozycje, a decyzje podejmowałby Pan Prezydent. Dobrą chwilą wręczania nagrody byłyby Dni Łomży.
Odnosząc się do nowego regulaminu organizacyjnego zwrócił uwagę, że powstał Wydział Oświaty i Kultury przy zapewnieniach Pana Prezydenta i zastępców, że nic się nie stanie. Wyobrażał sobie to w ten sposób, że oświata będzie oddzielnym filarem, a kultura oddzielnym. Ze względu na fakt, że oświata jest szersza będzie naczelnik, kultura wyższa będzie za nią odpowiadał ktoś w randze z-cy naczelnika. Z tego, co słyszy tak się nie stanie. Podobno w ramach tego wydziału powstaje biuro kultury, na czele którego ma stać kierownik. Jest to dla niego dziwna nazwa. Wyobrażał to sobie inaczej. Zwrócił się z zapytaniem, czy jest szansa na zmianę, ponieważ jego zdaniem, mimo wysokiej oceny kultury, jej ranga spychana jest na drugi plan.

Pan Krzysztof Choiński - Z-ca Prezydenta Miasta

Odpowiadając radnemu Matuszewskiemu zgodził się, że filar oświaty jest mocny, ale zapewnił jednocześnie, że filar kultury też jest mocny. Na dzień dzisiejszy jest kierownik biura. Nie widzi przeszkód, aby w przyszłości stało się tak, że w przyszłości będzie 2 zastępców naczelnika. Na to należy jeszcze poczekać i pewne sprawy personalne uporządkować. W chwili obecnej obowiązki pełni Pani Ewa Grygo.

Następnie Rada udzieliła głosu Panu Markowi Makieła , który zwrócił uwagę, że kultura, to również kultura bycia otoczenia obiektów kulturalnych. Zwrócił uwagę na zaniedbania wokół MDK – DŚT i kina Millenium. Zaapelował o wykonanie chodnika i codzienne zamiatanie wokół tych obiektów oraz o utrzymanie zieleni.

Rada przyjęła do wiadomości informację o funkcjonowaniu jednostek kultury w Łomży.

Ad. 14

Pan Józef Babiel - WZKiS UM

Przedstawił informacje o dostępności świadczeń medycznych zgodnie z drukiem 81. Kończąc podziękował dyrektorowi NFOZ w Łomży radnemu Jerzemu Cwalina.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Złożył podziękowania Panu Andrzejowi Przeździeckiemu, który opracował ten raport.

Pani Edyta Śledziewska - Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia

Przedstawiła opinię Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono. Rada przyjęła do wiadomości przedłożoną informację.


Ad. 15

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie powołania zespołu opiniującego ławników.

Pan Zbigniew Lipski - Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Stwierdził, że czytając wniosek i projekt uchwały zwrócił uwagę, że w składzie zespołu nie zauważył radnych. To Rada podejmuje uchwałę i zawsze było tak, że w skład zespołu opiniującego wchodzili radni. Obecnie pomija się udział radnych w różnego rodzaju ciałach opiniodawczych, komisjach. Zapomina się, że Rada istnieje lub sięga się do tych samych osób. Uważa ponadto, że jest ciekawą sprawą to, że Prezydent sam siebie zgłosił. W imieniu własnym i radnych, do pracy w tym zespole, zgłasza kandydatury radnego Jana Bajno i radnego Jana Walęckiego – radni wyrazili zgodę.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Wyjaśnił, że on przedstawił propozycję w imieniu Prezydenta, natomiast radnych Rada sama typuje.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że jego zdaniem w tym zespole powinno pracować więcej niż dwóch radnych.

Pani Alicja Konopka – radna

Zabierając głos stwierdziła, że dobrze by było, aby projekt uchwały zanim dotrze do radnych był przedmiotem dyskusji w komisjach. Komisje zgłosiłyby swoich kandydatów i nie byłoby problemów.

Pani Maria Śmiarowska - radna

Zgłosiła kandydaturę radnego Ryszarda Rutkowskiego – radny wyraził zgodę.

Pan Jan Bajno - radny

Zgłosił kandydaturę radnej Edyty Śledziewskiej – radna wyraziła zgodę.

Pani Alicja Konopka – radna

Zgłosiła kandydaturę radnego Ryszarda Matuszewskiego – radny wyraził zgodę.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie skład osoby zespołu, który Rada zaaprobowała 20 głosami za – jednogłośnie.
Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 21 radnych, obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 20 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 20 radnych.


Uchwała nr 77/XVII/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 3 lipca 2003 roku


w sprawie powołania zespołu opiniującego kandydatów na ławników do Sądu Okręgowego i Sądu Rejonowego w Łomży.


Ad. 16

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Odpowiadając na interpelacje radnego Lipskiego dot. internetu wyjaśnił, że odpowiedź zostanie udzielona na piśmie. Dodał, że obecnie poniesione koszty na tworzenie BIP wynoszą ok. 3 tys. zł. Wyjaśnił, że wybrano firmę sprawdzoną w kraju, która robi podobny serwis w województwie zachodnio-pomorskim i w Warszawie.. Firma ta jest firmą łomżyńska. Utrudnienia spowodowane były tym, że serwis jest na etapie tworzenia. Zmieniano łącza, co tworzyło utrudnienia. W dniu dzisiejszym BIP już działa.
Odnośnie powołania Rady Gospodarczej przedstawił treść zarządzenia nr 111/03 Prezydenta Miasta w tej sprawie. Dodał, że skład osobowy rady zostanie ustalony oddzielnym zarządzeniem.
Odpowiadając na interpelację radnego Sarnackiego odnośnie budynku przy ul. Giełczyńskiej wyjaśnił, że budynek ten oraz jego stan jest w zainteresowaniu miasta od pewnego czasu. Monitowali to w nadzorze budowlanym. Nadzór 23 maja br. podjął postanowienie odnośnie naprawienia tego. Budynek jest w nadzorze konserwatora zabytków. W związku z tym postanowienie to zostało przekazane do nadzoru konserwatorskiego, który wydał decyzję o zabezpieczenie tego budynku. Pełnomocnik właściciela budynku, 20 czerwca br., odwołał się od tej decyzji. Złożył wniosek o unieważnienie postanowienia. Miasto nie posiada więcej instrumentów, których mogłoby użyć. Sprawa jest monitowana w nadzorze.
Odpowiadając radnemu Matuszewskiemu w sprawie zjazdu z obwodnicy w Ostrowii Mazowieckiej wyjaśnił, że wg informacji uzyskanych od kierownika budowy w obwodnicy w Ostrowii będzie wybudowane pełne włączenie drogi 677 Ostrów Mazowiecka – Łomża do obwodnicy w Ostrowii - droga S-8. Obecna sytuacja wynika z organizacji placu budowy i jest tymczasowa.
Odpowiadając radnemu Walęckiemu wyjaśnił, że Dyrektor MPGKiM Pan Stefanowicz złożył podanie o rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron, nie ma więc mowy o odwołaniu. Jeżeli chodzi o wspólnoty mieszkaniowe stwierdził, że sprawa będzie tak zorganizowana, aby nikt nie ucierpiał.
Odpowiadając na interpelację radnego Augustyniaka dot. godzin pracy Urzędu Miejskiego wyjaśnił, że możliwość zwiększenia liczby godzin pracy urzędu, czy też przesunięcia godzin pracy przynajmniej w jednym dniu. Od jakiegoś czasu jest to rozważane. Wiąże się to jednak z pewnymi kosztami. W chwili obecnej posiadany budżet umożliwia zwiększenie kosztów na administrowanie urzędem. Będą podejmowane jednak działania, aby urząd był bardziej przyjazny petentowi i mieszkańcowi miasta. Pierwszym krokiem była reorganizacja. Teraz będą chcieli albo wprowadzić dyżury albo doprowadzić do przesunięcia godzin pracy urzędu, aby dostęp był szerszy.
Odpowiadając radnemu Szponarskiemu na interpelacje dotyczącą zbiornika retencyjnego bądź zalewu wyjaśnił, że swego czasu były nawet wykonane opracowania odnośnie zbiornika retencyjnego. Samorząd interesował się tym od kilku lat. Istnieje jednak wiele zagrożeń związanych z taką inwestycją. W opinii niezależnych ekspertów powstanie takiego zalewu w okolicach Łomży musi zostać poprzedzone badaniami. Istnieje prawdopodobieństwo rozwoju sinic, co ma obecnie miejsce na zalewie w Siemianówce. Może się też okazać, że nie dotleniona woda efekt tzw. przyduchu. Następstwem tego może być całkowita dewastacja środowiska wodnego. Poza tym do dnia dzisiejszego nie zbadano terenów pod takie przedsięwzięcie. Istnieje jednak prawdopodobieństwo, że te grunty nie są utwardzone i woda spłynie do ziemi. Innym faktem jest to, że Łomża nie posiada terenów pod tego rodzaju zbiorniki. Rozwiązaniem byłoby zwrócenie się o pomoc do sąsiednich gmin. Nie jest przekonany czy te samorządy posiadają grunty pod te przedsięwzięcie, chciałyby dzielić się zyskami z turystyki. Nie jest też wiadomym, czy hałas spowodowany ruchem motorówek nie wzbudzi protestów ekologów w związku z bliskim sąsiedztwem Parku Krajobrazowego Narwi. Jest to sytuacja bardzo skomplikowana. Ponadto zrobienie tego, dodatkowo, wiązałoby się z dużymi kosztami. W celu uniknięcia efektu przyduchu czy też rozwoju sinic zbiornik ten musiałby mieć stosowną głębokość, a to już bardzo duża inwestycja.
Odpowiadając na drugą interpelację dotyczącą wyjazdów zagranicznych radnych wyjaśnił, że w czerwcu miał miejsce wyjazd do Niemiec i Holandii dwóch radnych. Byli to Pan Tomasz Gałązka i Pan Maciej Głaz. Ze strony urzędu nikt nie był delegowany. Koszty wyjazdu pokrywała firma Vawin, która wystosowała do tych radnych indywidualne zaproszenie. Był to wyjazd szkoleniowy związany z nowymi technologiami w zakresie sieci i urządzeń wodno-kanalizacyjnych. W związku z tym, że były to zaproszenia indywidualne nie było obowiązku informowania Przewodniczącego o takim wyjeździe.
Odpowiadając na zgłoszone przez radnego Kołakowskiego interpelacje Pana Makieła wyjaśnił, że jeżeli chodzi o odzyskanie środków od Zakładu Gazowniczego, to 26 grudnia 2002 roku przesłał wniosek o wszczęcie postępowania antymonopolowego do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 31 stycznia 2003 roku, decyzja Prezesa Urzędu Konkurencji i Konsumentów odmówiono wszczęcia postępowania antymonopolowego. 17 lutego 2003 roku zaskarżyli tę decyzję do Sądu Okręgowego Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie. Sprawa jest w toku. Do dnia dzisiejszego nie otrzymał odpowiedzi.
Odnośnie terenów po byłym komisariacie policji przy ul. Nowogrodzkiej wyjaśnił, że policja przekazała tylko część terenów , wygasiła zarząd. W posiadaniu miasta jest działka o pow. 3 tys. m 2 położona najbliżej ul. Nowogrodzkiej, gdzie mieściły się biura i z uwagi na duże zużycie potrzebne są duże nakłady na remonty. Nieruchomość była zgłaszana do wynajmu, ale nie zgłosiły się osoby zainteresowane. W dniu wczorajszym zgłosiły się 2 osoby zainteresowane. Ponadto rozważana jest sprawa zorganizowania przytuliska dla bezdomnych.
Odnośnie nieruchomości po starym szpitalu wyjaśnił, że nie jest to nieruchomość miasta. Jest po części własnością marszałka i po części gminy. Miasto nie jest właścicielem, a tym samym nie jest gospodarzem na tym terenie. Może więc tylko ubolewać nad tym, co się dzieje. Było to zgłaszane i marszałkowi, i wójtowi, ale czynności nie podjęto.
Odnośnie ul. Sienkiewicza wyjaśnił, że w momencie kiedy będzie robiona modernizacja Al. Legionów zostanie również wprowadzona zmiana organizacji ruchu na ul. Sienkiewicza. Będzie to ulica jednokierunkowa z możliwością parkowania po obu stronach do Zakładu Energetycznego. Prowadzone są rozmowy dotyczące zmiany nawierzchni tej ulicy z pominięciem środków finansowych miasta. Policja również optuje za ruchem jednokierunkowym na tej ulicy.

Pan Zbigniew Lipski - Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Zabierając głos pogratulował Prezydentowi Sroczyńskiemu szybkości działania. W dniu dzisiejszym, po raz pierwszy od początku kadencji, udzielono odpowiedzi na wszystkie interpelacje. Gdyby tak, jak dziś władza zawsze działała, to byłyby tego efekty. Podkreślił dwie odpowiedzi dot. obwodnicy w Ostrowii oraz odpowiedź dotyczącą rady gospodarczej. Byłby usatysfakcjonowany, gdyby otrzymał informację dotyczącą struktury organizacyjnej Urzędu Miejskiego i strukturę urzędu.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Odpowiadając wyjaśnił, że ma nadzieję, iż nowy regulamin organizacyjny wraz ze strukturą jest już dostępny na stronie internetowej miasta. Każdy, kto jest zainteresowany może z tego skorzystać.

Pan Krzysztof Choiński - Z-ca Prezydenta Miasta

Odpowiadając na interpelację radnego Bajno odnośnie spotkania zorganizowanego przez Stowarzyszenie Edukator wyjaśnił, że organizatorem było stowarzyszenie. Został zaproszony Prezydent, on natomiast uczestniczył z ramienia Prezydenta Miasta. Dodał, że był zdziwiony, że radni nie zostali zaproszeni tym bardziej, że pamięta jak bardzo radni chcieli przekazać przedszkola do prowadzenia Edukatorowi, co było uwypuklone w tym spotkaniu.
Odpowiadając na interpelację radnej Śmiarowskiej wyjaśnił, że dożywianie jest zorganizowane w PG nr 4. Zaplanowane jest dla 80 osób i na dzień dzisiejszy jest wykorzystane w 50 %.

Pan Ryszard Matuszewski - radny

Zabierając głos w kwestii ul. Sienkiewicza zwrócił uwagę, że jest ona usytuowana przy Placu Jana Pawła II, a na tym placu jest pomnik 33 Pułku Piechoty. Jest to miejsce pamięci narodowej. Z przykrością stwierdza, że ilekroć tamtędy przechodzi widzi na tym placu parking samochodowy. Poprosił o uporządkowanie nie tylko ulicy, ale i ruchu aut na tym placu w obrębie pomnika. To miejsce musi mieć swoją rangę.

Pani Alicja Konopka – radna

Zabierając głos odnośnie imiennych zaproszeń na wyjazdy zagraniczne pogratulowała radnym, że są tak znani w świecie. Ona przez 8 lat nie słyszała, aby radny otrzymał imienne zaproszenie. Poprosiła Przewodniczącego o wyjaśnienie, czy wiedział o wyjeździe, natomiast radnych, którzy byli za granicą o wyjaśnienie co załatwili dla miasta.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Wyjaśnił, że nie widział o delegowaniu radnych.
Odpowiadając na zapytanie dotyczące spotkania z prof. Zollem wyjaśnił, że on jeden otrzymał zaproszenie, co daje do myślenia. Nie jest to wina, czy niedopatrzenie Prezydenta, lecz organizatorów spotkania.

Ad. 17

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił treść pism, które wpłynęły do Rady:

- kondolencje firmy NIRAS,
- pismo Pana Mucharskiego – przekazano do Komisji Rodziny Opieki Społecznej i Zdrowia.

Następnie Rada udzieliła głosu Panu Mucharskiemu, który uzupełniając pismo dodał, że nie można przejść obok trudnych problemów . Stwierdził, że jest od 9 lat abstynentem. Stwierdził, że interesuje go problem nieletnich. Wyjaśnił, że ukończył za własne pieniądze w roku ubiegłym studia podyplomowe integralnej profilaktyki uzależnień w Warszawie. Zgłaszał swój akces udziału w pracach komisji Rady, nie otrzymał odpowiedzi. Odbiera to jako policzek. Swoim doświadczeniem mógłby wiele pomóc . Kończąc zgłosił swój akces do współpracy z Radą. Zaproponował Radzie przedstawienie uzasadnienia do swojego pisma na posiedzeniu merytorycznej komisji.

Pan Ryszard Matuszewski – radny

Odnosząc się do wypowiedzi Pana Mucharskiego zgodził się, że to, co mówi jest słuszne. Uważa jednak, że abstynencja jest sprawą osobistą każdego człowieka, ponieważ każdy posiada wolną wolę i dokonuje wyboru. Generalnie zgadza się, że alkohol szkodzi zdrowiu. Należy prowadzić profilaktykę, aby nie nadużywać alkoholu. Zwrócił uwagę, że w pewnych sytuacjach nawet lekarze zalecają niewielką ilość alkoholu. Przypomniał następnie, że wolą Rady jest, aby Przewodniczącym Miejskiej Komisji Rozwiązywania problemów Alkoholowych został Zastępca Prezydenta Pan Choiński. Komisja po raz kolejny wnioskuje o to.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Kontynuując prezentacje pism skierowanych do Rady przedstawił pismo Komisji Przeciwdziałania Alkoholizmowi. Pismo przekazano Komisji Rodziny Opieki Społecznej i Zdrowia oraz Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
Następnie przedstawił odpowiedź Komitetu Integracji Europejskiej w sprawie Via Baltica.

Pan Lech Kołakowski - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił informacje dot. rozpraw w NSA.


Ad. 18

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił radnego Matuszewskiego o zabranie głosu w kwestii uroczystości, które odbędą się w sierpniu.

Pan Ryszard Matuszewski - radny

Zabierając głos przypomniał, że rok temu, w dniu obchodów Święta Wojska Polskiego św. pamięci Prezydent Jan Turkowski określił się , że będą czynione starania, aby za rok czyli w 2003 roku społeczeństwo miasta i okolicy ufundowało jednostce wojskowej sztandar, bo tak zwykle bywa, że sztandar fundowany jest przez społeczeństwo miejscowości, w której jednostka stacjonuje. Wojsko, jednostka nie funduje sobie sztandaru. Wojsko, ze swoim sztandarem później będzie brało udział we wszystkich, innych uroczystościach tam, gdzie występują poczty sztandarowe. Po złożeniu takiej deklaracji poczyniono działania. Został powołany Społeczny Komitet Fundacji Sztandaru Wojskowego, na czele którego stanął Prezydent Jerzy Brzeziński. Zbierane są środki finansowe, Rada również się opodatkowała w wysokości 810 zł. Jest to znacząca kwota. Wszystko już jest zaplanowane, sztandar jest wykonywany. Uroczystość wręczenia została zaplanowana na dzień 16 sierpnia br. Uroczystość rozpocznie się mszą św. o godz. 10.00 w katedrze, a następnie o godz. 12.00 na Starym Rynku odbędzie się uroczystość wręczenie sztandaru z udziałem wojska, społeczności miasta i okolic oraz zaproszonych gości. Dodał, że sztandar wojskowy wręcza każdorazowo Prezydent Państwa bądź ktoś w jego imieniu. Na tę uroczystość przybędą więc goście z kancelarii Prezydenta, Premiera, Ministra Obrony Narodowej Wojewoda i inni goście. Została wizyta Ks. Biskupowi Polowemu, który zadeklarował swoje uczestnictwo w tej uroczystości. Ks. biskup dokona poświęcenia sztandaru. Po wręczeniu sztandaru i defiladzie wojskowej ok. godz. 14.00 – 16.00 odbędzie się impreza piknikowa na muszli, która rozpocznie się koncertem reprezentacyjnego zespołu Wojska Polskiego. Program jest dopiero budowany. Starają się, aby był jak najbardziej rozbudowany, aby tych elementów woskowych było jak najwięcej.

Pan Lech Kołakowski - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił, aby w związku z tą uroczystością zgłosili się chętni do pocztu sztandarowego.
W poczcie sztandarowym udział wezmą radni: Zbigniew Szponarski, Zbigniew Lipski, Maciej Głaz.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Ogłosił przerwę wakacyjną życząc radnym miłego wypoczynku.
W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący zamknął obrady XVII sesji Rady Miejskiej.




















































  • Data powstania: Data powstania: piątek, 18 lip 2003 09:40
  • Data opublikowania: czwartek, 28 sie 2003 13:18
  • Data przejścia do archiwum: czwartek, 7 gru 2006 10:59
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej