Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Podczas obrad XVI sesji w dniu 18 czerwca 2003 roku

Rada realizowała następujący porządek obrad:
1.

Przyjęcie protokołów z obrad XIII i XIV zwyczajnej sesji Rady Miejskiej.

2.

Składanie interpelacji i zapytań.

3.

Przyjęcie informacji dotyczącej stanu dróg oraz potrzeb inwestycyjnych i remontowych na drogach w Łomży.

4.

Przyjęcie informacji dotyczącej oceny stanu gospodarowania komunalnymi zasobami mieszkaniowymi.

5.

Ocena funkcjonowania MPWiK w aspekcie ekonomiczno-finansowym. Efekty rzeczowo-finansowe po przeprowadzonej modernizacji oczyszczalni ścieków. Podjęte działania w celu zmniejszenia kosztów wody i ścieków.

6.

Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych pomiędzy ulicami: Zawadzka, Sikorskiego, Szosa Zambrowska i terenami zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej – obszar P5.

7.

Podjęcie uchwały w sprawie:

a) zarzutu wniesionego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Al. Legionów, Sikorskiego, Wyszyńskiego i Mickiewicza – obszar P2,

b) protestu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Al. Legionów, Sikorskiego, Wyszyńskiego i Mickiewicza – obszar P2,

c) zarzutu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Al. Legionów, Sikorskiego, Wyszyńskiego i Mickiewicza – obszar P2.

8.

Podjęcie uchwał w sprawie:

a) zarzutu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Polnej i Łukasińskiego – obszar P8,

b) zarzutu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic. Polnej i Łukasińskiego – obszar P8,

c) zarzutu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Polnej i Łukasińskiego – obszar P8,

d) zarzutu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Polnej i Łukasińskiego – obszar P8,

e) zarzutu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Polnej i Łukasińskiego – obszar P8,

f) zarzutu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Polnej i Łukasińskiego – obszar P8,

g) protestów wniesionych do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Polnej i Łukasińskiego – obszar P8.

9.

Podjęcie uchwały w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych.

10.

Zajęcie stanowiska w sprawie pisma Pana Wojciecha Winko.

11.

Podjęcie uchwał w sprawie:

a) założenia Centrum Kształcenia ustawicznego w Łomży,

b) utworzenia Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Łomży,

c) nadania Statutu Zespołowi Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Łomży.

12.

Przyjęcie informacji o przygotowaniu do letniego wypoczynku dzieci i młodzieży.

13.

Odpowiedź na interpelacje i zapytania.

14.

Zajęcie stanowiska w sprawie pism skierowanych do rady.

15.

Sprawy różne.

Ad. 1

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o zgłaszanie uwag do protokołów z obrad XIII i XIV sesji .
Rada nie zgłosiła uwag do protokołu z obrad XIII sesji Rady Miejskiej i w wyniku głosowania 23 głosami za – jednogłośnie przyjęła powyższy protokół.
Rada nie zgłosiła również uwag do protokołu z obrad XIV sesji Rady Miejskiej i w wyniku głosowania 23 głosami za jednogłośnie przyjęła powyższy protokół.

Ad. 2

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o składanie interpelacji i zapytań.

Pan Zbigniew Lipski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Zgłosił na piśmie interpelację dot. budynku Muzeum Okręgowego oraz zapytanie do Przewodniczącego dotyczące spotkania z posłem Czerniawskim oraz dot. udziału radnych w radach społecznych placówek zdrowia.

Pan Zbigniew Szponarski - Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

Zgłosił na piśmie interpelację dot. podziału kompetencji nad komisjami między wiceprzewodniczących Rady Miejskiej.

Pan Jerzy Brodziuk - radny

Złożył interpelację na piśmie dot. koncesji na piwo dla małej gastronomii w okolicy plaży oraz dot. byłych pracowników byłej „Bawełny”. Ponadto zwrócił się z zapytanie czy były rozmowy z Radą Powiatu i Starostą dot. przychodni na terenie miasta. Stwierdził, że jest to zgłoszenie problemu.

Pan Jan Bajno – radny

Zgłosił na piśmie interpelację regulacji studzienek kanalizacyjnych.


Ad. 3

Pan Edward Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR

Przedstawił informację dot. stanu dróg.

Pan Zbigniew Lipski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinie Komisji Gospodarki Komunalnej.

W dyskusji głos zabrali :

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że w związku z tym, iż przyjęcie tej informacji jest jakby zaakceptowaniem wykazu potrzeb w tej sferze stanu dróg i remontów zwrócił uwagę, że zostały pominięte trzy ulice w porównaniu ze staniem nawierzchni wymienionych w innym wykazie. Dotyczy to ul. Broniewskiego, Moniuszki, Żeromskiego i Słowackiego. Wnioskuje, aby ulice te znalazły się w tym wykazie.

Pan Jerzy Cwalina – radny

Odnosząc się do wypowiedzi radnego Brodziuka stwierdził, że wnioski radnego są zasadne jednak on na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej wnioskował, aby nie przyjmować informacji, ale przyjąć subiektywnie informację. Osoba, która to przygotowała w tym przypadku Naczelnik Karwowski , przygotował subiektywną informację, która podpisał Prezydent Sroczyński. Na posiedzeniu komisji stawała ta kwestia, że nie wszystkie ulice zostały ujęte. Uważa, że w chwili obecnej nie ma potrzeby uzupełniać materiału o te ulice, ponieważ tych brakujących ulic jest dużo więcej. Należy przyjąć to jako subiektywną informację. Dodał, że Naczelnik Karwowski na posiedzeniu Komisji wyjaśnił, że to, co jest przedstawione będzie realizowane, ponieważ to Rada ustalać będzie plan modernizacji i realizacji ulic.

Pan Edward Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR

Odpowiadając radnemu Brodziukowi zgodził się z wypowiedzią radnego Cwaliny, że to Rada decyduje o zakresie wykonywanych robót. Jeżeli każda sprawa byłaby opisana w materiale, to materiał byłby bardzo obszerny. Dlatego tez w nagłówku użyto słowa „podstawowych”, co nie oznacza, że pozostałe nie zostaną zrobione. Poprosił, aby materiał traktować jako pewien obraz stanu ulic, a nie jako punkt wyjścia do ustalenia planu robót.

Następnie Rada udzieliła głosu Panu Markowi Makieła, który zwrócił się z zapytaniem czy z wypowiedzi w tym temacie wynika, że zatwierdzony i przyjęty uchwałą plan budowy infrastruktury technicznej ulic jest aktualny, czy nie. Rady Osiedla ze spokojem do tego podeszły i tak to tłumaczą mieszkańcom, a osiedla mają również swoje potrzeby.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Zabierając głos ad vocem wypowiedzi stwierdził, że jeżeli jakiekolwiek dokumenty przyjmowane są na forum Rady, to jest to swego rodzaju wytyczna do planowania pewnych działań. Nie wymienianie potrzeb oznacza, że tych potrzeb nie ma. Nie ma bowiem obiektywnych i subiektywnych materiałów. Jeżeli byłoby to przekazane Radzie bez umieszczania tego punktu w porządku obrad, byłaby to tylko informacja dot. widzenia potrzeb przez urzędników. Jeżeli Rada ma to przyjąć, to jest to swoista wytyczna do planowania. Zgłosił formalny wniosek , aby informację przyjąć do wiadomości, bez głosowania.

Pan Zenon Piechociński - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zabierając głos zwrócił uwagę, że należy szanować Komisję, która pracowała i wypracowała opinię, którą należy przyjąć. Następnie poprosił o wyjaśnienie, czy informacje, które nie kończą się uchwałami Rada powinna przyjmować na sesji, czy powinno to być rozstrzygane w komisjach i komisje winny informować o tym Radę. Jego zdaniem w miejsce Komisji Statutowej powinien zostać powołany zespół regulaminowo-proceduralny, który przygotowywał by pewne kwestie.

Pan Mieczysław Jagielak – Radca Prawny UM

Zabierając głos stwierdził, że jeżeli zostanie powołana komisja regulaminowa wówczas on będzie zbędny. Następnie zgodził się, że należy zastanowić się, kto na forum Rady decyduje o niektórych uwagach, czy też względach proceduralnych. Zdaje sobie sprawę, że każdy z radnych ma prawo odnieść się do statutu i regulaminu. Następnie zwrócił uwagę, że radny Brodziuk składając wniosek o dopisanie ulic nie zgłosił wniosku formalnego, ale merytoryczny. Wnioski formalne to te wymienione w statucie i ich katalog jest stały. Są dwa sposoby rozstrzygnięcia tych kwestii. Pierwszy polega na tym, że można przyjąć, iż każda informacja, która staje na sesji jest głosowania i wówczas decyduje wola polityczna. W sytuacji takiej jak tu, że jest tylko i wyłącznie informacja opisowa dot. stanu faktycznego i nie wymaga to głosowania. Rada może przyjąć taką informację milcząco. Z jego punktu widzenia nie widzi konieczności głosowania.

Rada przyjęła informację do wiadomości.


Ad. 4

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Przedstawił informacje dot. gospodarowania mieszkaniowym zasobem komunalnym.

Pan Zbigniew Lipski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono i Rada przyjęła przedłożony materiał.


Ad. 5

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Poinformował, że Rada Nadzorcza i Prezydent dokonali pozytywniej oceny. O przedstawienie materiału poprosił Prezesa MPWiK.

Pan Grzegorz Lewańczuk - Prezes MPWiK

Przedstawił informacje o działalności MPWiK.

Pan Zbigniew Lipski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinię Komisji Finansów i Skarbu Miasta. Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Rada 19 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących przyjęła ocenę funkcjonowania MPWiK.

Ad. 6

Pan Andrzej Zajkowski - Architekt Miejski

Przedstawił wniosek w sprawie zatwierdzenia planu.

Pan Tomasz Gałązka – Przewodniczący Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego

Przedstawił opinię Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych, obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 19 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 19 radnych.

Uchwała nr 53/XVI/03
Rady Miejskiej Łomży
Z dnia 18 czerwca 2003 roku


w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych pomiędzy ulicami: Zawadzka, Sikorskiego, Szosa Zambrowska i terenami zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej – obszar P5.


Ad. 7 a, b, c.

Pan Andrzej Zajkowski - Architekt Miejski

Przedstawił wniosek Prezydenta.

Pan Tomasz Gałązka – Przewodniczący Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego

Przedstawił opinię Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.


Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych, obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 21 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 21 radnych.


Uchwała nr 54/XVI/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 18 czerwca 2003 roku


w sprawie zarzutu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic:. Al. Legionów, Sikorskiego, Wyszyńskiego i Mickiewicza – obszar P2.

Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych, obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 21 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 21 radnych.

Uchwała nr 55/XVI/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 18 czerwca 2003 roku


w sprawie protestu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic:. Al. Legionów, Sikorskiego, Wyszyńskiego i Mickiewicza – obszar P2.

Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych, obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 21 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 21 radnych.

Uchwała nr 56/XVI/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 18 czerwca 2003 roku


w sprawie zarzutu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic:. Al. Legionów, Sikorskiego, Wyszyńskiego i Mickiewicza – obszar P2.


Ad. 8 a, b, c, d, e, f, g.


Pan Andrzej Zajkowski - Architekt Miejski

Przedstawił wniosek Prezydenta Miasta.


Pan Tomasz Gałązka – Przewodniczący Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego

Przedstawił opinię Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego.

W dyskusji głos zabrali:

Pan Jan Bajno – radny

Odnosząc się do zgłoszonych protestów zwrócił uwagę, że dotyczą one 3 elementów. Pierwszy, to protesty dotyczące terenów wzdłuż obecnej ul. Polnej, która obecnie funkcjonuje. Następnie dotyczą nowo tworzonych dróg typowo lokalnych, jedną z tych dróg jest 01 KD i w tym przypadku na 4 mieszkańców są 3 protesty, co do przebiegu drogi w tym kształcie. Są to również protesty dotyczące 012 KD, a więc nowo otwartych terenów. Stwierdził, że on będzie głosował przeciwko odrzuceniu tych protestów jeżeli chodzi o 01 KD, ponieważ jest to bardzo poważny koszt miasta w związku z wykupem gruntów. Tworzona droga będzie przebiegała w okolicy domów, które już się tam znajdują i trzeba będzie likwidować świeżo wybudowane ogrodzenia. Przypomniał, że od dłuższego czasu stara się uregulować ul. Polną, aby rozpocząć w końcu inwestycję pod nazwą – realizacji inwestycji w ul. Polnej. Poprosił radnych, aby przychylili się do jego wniosków. W poprzedniej kadencji były prowadzone rozmowy i była wola mieszkańców wzdłuż obecnego przebiegu ul. Polnej odstąpienia tego terenu. Większość mieszkańców już przeniosła ogrodzenia, przekazała odpłatnie grunty, niektórzy nawet za darmo. Pozostało tylko 2-3 posesje kontrowersyjne i w tym przypadku należy to realizować. Istotny jest protest państwa Stasiewiczów, Ładów i Buza gdzie jednym tłumaczy się, że nie może być prowadzone budownictwo wolnostojące jednorodzinne, natomiast p. Łada wyjaśnia się, że tam musi być droga, gdyż tam będzie się prowadziło budownictwo jednorodzinne. Tu również będzie głosował za utrzymaniem protestów, Czy potrzebny jest dojazd od SP nr 5.

Pan Andrzej Zajkowski - Architekt Miejski

Odnosząc się do wypowiedzi radnego Bajno wyjaśnił, że nie jest to pomyłka. Jeżeli chodzi o państwa Buza i Bronowiczów są to całkowicie inne tereny. W przypadku państwa Buza są to tereny określone literką U, a więc usługi i jest to zapis prawidłowy. Jeżeli zaś chodzi o działkę państwa Bronowiczów, to nie ma możliwości drugiej zabudowy na tych głębokich działkach, o to wnioskowali właściciele terenów, bez wprowadzenia układu komunikacyjnego, który przebiega od strony wyjazdu od szkoły i łączy się z projektowaną ulicą 01 KD. Ten ciąg komunikacyjny jest niezbędny do obsługi terenów przyległych, gdyż właściciele mające długie działki mogą je podzielić i mieć drugie działki z dojazdem. Aby to osiągnąć trzeba naruszyć własność. Odnośnie przebiegu ul. Polnej i jej układu komunikacyjnego wyjaśnił, że przedstawił go na mapie wskazując tereny wykupione i tereny do wykupienia.
Przedstawił również główne tereny komunikacyjne na tym terenie oraz kolejność prac nad obecnie proponowanym przebiegiem ulicy podczas kolejnych wyłożeń. Stwierdził, że jeżeli Rada uzna protesty państwa Stasiewiczów, to część osiedla nie będzie miała obsługi komunikacyjnej oprócz tej, która jest w chwili obecnej. W jego ocenie i ocenie projektanta należałoby utrzymać wlot po kolektorze sanitarnym.

Pan Jan Turkowski – radny

Zabierając głos stwierdził, że sprawa ul. Polnej ma swoją historię. On, czytając te protesty, skłania się do stanowiska, że protest p. Stasiewiczów i p. Góralczyka zasługuje na uwzględnienie. Generalny argument skłania się do tego, że przebieg tej drogi przez te działki jest dlatego usytuowany, że znajduje się tam kolektor sanitarny i należałoby się przy okazji wykupić. Jak jednak ten argument ma się do tego, że Prezydent sprzedał grunt, na którym znajdował się kolektor Ośrodkowi Kierowców. Zwrócił następnie uwagę, że na osiedlach domków jednorodzinnych z obserwacji wynika, że wszystkie ciągi jedne, które mają proste odcinki stały się miejscami uskuteczniania wszelkiego rodzaju „rajdów”. Kiedy ta nowa droga będzie miała wylot do ul. Wesołej, wówczas te rozpędzone pojazdy będą wyjeżdżały na płoty w tej ulicy. Uważa, że wylot powinien być inny. Osobiście będzie głosował za uwzględnieniem tych protestów

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Ustosunkowując się do wcześniejszych wypowiedzi wyjaśnił, że Prezydent sprzedając grunt Wojewódzkiemu Ośrodkowi Ruchu Drogowego przy ul. Zjazd realizował uchwałę poprzedniego Zarządu. W uchwale brak było zapisu o ustanowieniu służebności. Oni tę służebność ustanowili, aby nie było problemu z dostępem do głównego kolektora sanitarnego, jak również zajęli się ustanowieniem służebności na terenach poprzedzających działek, które zostały swego czasu sprzedane, bądź przekazane innym właścicielom, gdzie taka służebność nie została ustanowiona.
Odnosząc się do terenów w ul. Polnej zaznaczył, że 15 października 2002 roku Zarząd Miasta uwzględnił zarzuty 3 właścicieli, które w tej chwili uniemożliwiają przeprowadzenie przedłużenia ul. Polnej i zrobienia na tym dyskusyjnym terenie kawałka normalnej drogi. W chwili obecnej jest tam przewidziany ciąg pieszo – jezdny i zgodnie ze stanowiskiem Zarządu taki ciąg powinien zostać. Zwrócił uwagę, że jest to najkrótsza droga dojścia do szkoły. Likwidacja drogi na odcinku 01 KD przy działce pana Góralczyka spowodowałaby, że brak byłoby w tym miejscu jakiegokolwiek wylotu z osiedla. Byłyby tylko same ciągi pieszo – jezdne, które wyprowadziłyby ruch od strony ul. Wojska Polskiego do ul. Strzelców Kurpiowskich. Byłyby tylko ciągi pieszo – jezdne, po których piesi poruszaliby się wraz z pojazdami, a piesi mają zawsze pierwszeństwo. Nie można więc dopuścić do sytuacji, że w takim rejonie miasta brak będzie wylotu normalnej ulicy. Pan Góralczyk, po pierwszym wyłożeniu, gdy sytuacji była niemal identyczna, nie wniósł protestów. Sytuacja dla niego była nawet gorsza, ponieważ przy jego domu od przedłużenia drogi 01 KD były normalne ulice. W tym projekcie ciąg pieszo – jezdny zaczyna się na wysokości działki pana Góralczyka. Przyjmując te protesty Rada uniemożliwi normalny wyjazd z osiedla, a ponadto spowoduje, że dzieci będą zmuszone poruszać się razem z samochodami. Apeluje, aby pochopnym działaniem tego dojazdu nie zamknąć.

Pan Jan Bajno - radny

Stwierdził, że zdziwiony jest wypowiedzią Prezydenta. Następnie przedstawił na mapie przebieg obecnych dróg, stwierdzając, że nie widzi problemu z dotarciem dzieci do szkoły.

Pan Andrzej Zajkowski – Architekt Miejski

Odnosząc się do wypowiedzi radnego Turkowskiego wyjaśnił, że nie jest podstawowym argumentem przejęcie terenu pod kanał. Argumenty nie zmieniły się, były i obowiązywały te same w momencie, kiedy Zarząd Miasta rozpatrywał zarzuty właścicieli 3 działek. Podstawowym celem nie jest przejęcie gruntów po kanałem. Podstawowym celem jest zabezpieczenie prawidłowego układu komunikacyjnego w tej części osiedla. Tu plan przewiduje centrum dla całej części osiedla domków jednorodzinnych i do tego centrum trzeba dojechać samochodem. Po to jest wlot tej ulicy, a że przy okazji jest ekonomicznie uzasadnione i takie argumenty były stawiane na posiedzeniu Zarządu, że przy okazji przejmuje się grunty pod kanałem. Jeżeli chodzi o koszty, to gorszą sytuacją jest przejęcie tych terenów, dlatego że spowoduje to kolizję do istniejących i prawnie wybudowanych budynków. Przypomniał, że tam ludzie kwestionowali wówczas brak możliwości dogodnych wjazdów do garaży usytuowanych w piwnicy, gdyż ulica się zbliży i nie będzie odpowiedniego spadku. Zarząd wówczas to uwzględnił i zaakceptował to rozwiązanie. Zwrócił uwagę, że na zielono zaznaczone tereny są to tereny wykupione, na biało – tereny nie wykupione. Jest już tego niewiele, ale będzie wymagało wysiłku i wydatków finansowych. Dodał, że różnice między wykupem od tych państwa, których zarzuty zostały uwzględnione, a od dwóch, których stan prawny jest uregulowany i nie niszczy prawidłowej zabudowy tych działek.

Pan Roman Sarnacki – radny

Zabierając głos poprosił, aby Rada udzieliła głosu zainteresowanym, aby przybliżyć problem radnym.

Rada w wyniku głosowania udzieliła głosu zainteresowanym mieszkańcom.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Zwrócił się z zapytaniem czy jest możliwość wyłączenia tego terenu z obecnego postępowania bez szkody dla tego projektu. Stwierdził następnie, że problem pojawia się gdy należy uwzględnić interesy mieszkańców. Wyjaśnił, że był na miejscu i obraz sytuacji wykazuje, że należałoby poprowadzić to prosto. Jest jednak problem czy teren ma się rozwijać, czy pozostać w dotychczasowym kształcie . Wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy nie ma potrzeby budowania dodatkowej drogi. Rozumie p. Góralczyka. Uważa, że jest to decyzja bez poinformowania go w jakim kierunku idą prace. Nie rozumie natomiast interesu dotyczącego terenu OK 12, ponieważ każdy ruch w tym terenie powoduje wzrost wartości gruntów. Jest przeciwny, aby wzrost wartości gruntów nastąpił kosztem miasta.

Pani Eulalia Stasiewicz – mieszkanka miasta

Zabierając głos stwierdziła, że inwestycje, które godzą w obywatela powinny być przygotowywane dużo wcześniej, co najmniej z wyprzedzeniem 3 lat. W jej przypadku było inaczej, ponieważ syn otrzymał pozwolenie na ogrodzenie posesji 2 lata temu. Miasto wykorzystało grunt pod ul. Polną. Wybudował budynek gospodarczy. Teraz, gdy posesja została ogrodzona drugi syn uzyskał pozwolenie na ogrodzenie od ul. Wesołej dowiadują się, że połowa jednej i drugiej działki zostanie zabrana. Dodała, że już raz zostali skrzywdzeni, ponieważ został wybudowany kolektor. Dom, w którym mieszka został odnowiony i poniesiono nakłady. Jest przeciwna proponowanym zmianom. Będą to nie tylko straty materialne, ale również dla niej emocjonalne. Stwierdziła, że jeżeli Rada nie przychyli się do protestu, będzie odwoływała się dalej.

Pan Ryszard Rutkowski – radny

Zabierając głos stwierdził, że w 100 % popiera wystąpienie Pani Eulali Stasiewisz. On również tak by zareagował gdyby przez jego ogród poszła nowo projektowana ulica. Ma inne spojrzenie na budowę osiedli. Jego zdaniem nie muszą to być kwadraty i prostolinijne drogi, ponieważ one są niebezpieczne dla pieszych. Takie ulice z zakolami stwarzają urok na osiedlach i to również należy brać pod uwagę. Uważa podobnie jak radny Brodziuk, że ta nowa ulica nie ma sensu. Nie rozumie działań, które spowodowały, że wydano pozwolenia na ogrodzenie a w chwili obecnej chce się je likwidować, czy nie jest to brak powagi władzy. Należy dbać i szanować autorytet władzy i rozwiązania przyjmowane przez Radę powinny zakładać wszelkie rozwiązania.

Pan Andrzej Zajkowski – Architekt Miejski

Ustosunkowując się do wypowiedzi wyjaśnił, że nie wydawano decyzji administracyjnych na ogrodzenie działki p. Stasiewicza, ponieważ nie wymaga się pozwolenia na budowę ogrodzenia od strony ulicy. Wymagane jest jedynie zgłoszenie. W momencie zgłoszenia osobiście informował p. Stasiewicza o tym, aby na tej szerokości, gdzie przebiega kanał sanitarny wykonał ogrodzenie z lekkich elementów rozbieralnych, ponieważ jest to jedyny wlot do środka części osiedla. Nie jest tak, że najpierw pozwala się budować, a potem każe rozbierać. Wyjaśnił, że uchwała o przystąpieniu do opracowania planu zawiera w załączniku graficznym opracowania planu. Uchwała ta więc wiąże wszystkich i nie można uchwalać planu częściowo . Nie można więc wyłączyć tego terenu i zając się pozostałymi terenami. Rozumie dylematy, ponieważ wszędzie gdzie „tykana” jest własność następuje
jakby naruszenie interesu danej osoby. Mądrość władzy powinna polegać na tym, żeby wybrać najlepsze rozwiązanie. Rada musi podjąć decyzję, czy zadowolić p. Stasiewiczów kosztem 3 rodzin, których zarzuty zostały uwzględnione.

Pan Adam Góralczyk – mieszkaniec miasta

Wyjaśnił, że występując o pozwolenie na budowę, a było to w momencie gdy p. Stasiewicz grodził swoją działkę, nikt go nie informował, że będzie w tym miejscu droga.

Pan Andrzej Zajkowski – Architekt Miejski

Wyjaśnił, że nie informował p. Góralczyka o drodze, ponieważ nie było planów zagospodarowania i przyszła inwestycja nie przebiegała przez jego działkę i nadal nie przebiega. Jeżeli chodzi o dojazdy do działek, to zgadza się z wypowiedzią, że w obecnej sytuacji nie potrzeba tam dróg. Plan zagospodarowania sporządzony jest na lata przyszłe, na 40 – 50 lat, gdyż plan ustala zasady gry w danym terenie, aby nie było tego typu dylematów. Po to Rada jest jedynym organem, który uchwala prawo miejscowe, aby uzyskać przestrzenny ład w danym terenie, aby mieszkańcy wiedzieli, co mogą na przyszłość planować, jak planować i co budować.

Pan Janusz Łada - mieszkaniec miasta

Zabierając głos stwierdził, że nie jest prawdą, że ta ulica jest potrzebna do wjazdu na to osiedle. Dzieci mają również dostęp do szkoły. Uważa, że jeżeli zostanie mu zabrane 12 metrów, to on będzie mógł wybudować dom po rozebraniu stodoły. Nie jest dla niego zrozumiałe postępowanie, gdy sąsiadce jego sprzedaje się grunty miejskie, a jemu zabiera się jego.

Pan Andrzej Zajkowski – Architekt Miejski

Wyjaśnił, że aby wytworzyć możliwość stworzenia nowych działek budowlanych jest niezbędnym zabezpieczenie tej drogi. Jest to działalność na przyszłość. Chodzi o to, aby stworzyć pewne zasady.


Pani Alicja Mieszkowska – Z-ca Dyrektora PBPP

Zabierając głos zwróciła uwagę, że zadaniem Rady jest dbałość o ład przestrzenny miasta. Dlatego też należy dla każdego terenu opracować plan przestrzenny, aby można było realizować ład przestrzenny. Wytyczenie ulic jest podstawowym założeniem. Nie ma możliwości, aby ulice funkcjonowały bez wytyczeń. Teren ten jest wyjątkowo zagmatwany, co oznacza, że był realizowany bez planu, w sposób przypadkowy. Ponadto są przemieszane funkcje. Zwróciła uwagę, że tego kawałka nie da się wyłączyć z przyczyn proceduralnych, zaś z drugiej z tego powodu, że jest on kluczowy. Zwróciła uwagę, że planowanej ulicy nie ma, ponieważ nikt tam się nie budował. Jest tam jednak planowana intensyfikacja zabudowy i do tego, aby można było to zrobić jest projektowana ulica. Przypomniał, że w 2000 roku zostało uchwalone studium uwarunkowań i w tym studium został nałożony obowiązek opracowania planu w tych granicach. Nie jest tak, że miasto posiada własne tereny i tam, gdzie trzeba swoje tereny. Robiąc jakiekolwiek plany należy tereny wykupić. Jeżeli Rada odstąpi od zakończenia planu mogą być problemy z realizacją.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Zabierając głos wyjaśnił, że żaden z Prezydentów nie mieszka w tym rejonie. Chcą, aby w tym rejonie wprowadzić ład urbanistyczny. Zaapelował, aby nie dopuścić do tego, aby uchwalanie planu w tym rejonie trwało 2 lata. Chciałby, aby ta ulica była tylko ul. Polną z nazwy, i aby nabrała charakteru ulicy miejskiej. Uporządkowanie tego terenu jest możliwe tylko wówczas, gdy zostaną przyjęte zaproponowane założenia. Rozumie zastrzeżenia mieszkańców, ale całość stanowi większą część, którą należy uporządkować.

Pan Jan Bajno – radny

Zabierając głos stwierdził, że jest za uregulowaniem. Uważa jednak, e właściwą i najprostszą rzeczą byłoby utrzymanie w dotychczasowym kształcie i nie tworzenie nowych ulic tylko z nazw. Oczekiwał, że ul. Polna zostanie w miarę uporządkowana, aby można było ruszyć z inwestycją, a nie tworzenia rzeczy, które nie dopuszczą do sytuacji, że przez wiele lat nie będzie można wejść z inwestycjami. Zwrócił uwagę, że mieszkańcy nie posiadają tam wody, kanalizacji. Jest tam jedyna szkoła, która nie posiada dojazdu, a nowa droga nie rozwiązuje tego problemu.

Pani Alicja Mieszkowska – Z-ca Dyrektora PBPP

Odpowiadając radnemu Bajno wyjaśniła, że droga nowo projektowa powstanie wówczas, gdy właściciele zechcą uruchomić inwestycyjnie swoje tereny. Kiedy do tego nie dojdzie, drogi nie będzie. Przypomniała następnie, że taki wylot był wcześniej projektowany, został jednak odrzucony przez poprzedni Zarząd i w związku z tym zaproponowano nowe rozwiązanie.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Stwierdził, że rozumie dramaty mieszkańców. On również był o oglądał te tereny. Taka jednak jest istota planu, aby miasto rozwijało się. Ul. Polna już jest i miasto stara się jak może, aby nie budziło to zastrzeżeń mieszkańców. Zgodził się, że logika nakazuje inny przebieg ulicy jednak poprzedni Zarząd to odrzucił, czyli uwzględnił protest tych właścicieli. Intencja projektantów było, aby teren ten uporządkować i umożliwić mieszkańcom inwestowanie.


Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Ogłosił przerwę.

Po przerwie:

Pan Jan Bajno – radny

Poprosił, aby ostatecznie głos zabrali Pan architekt i Pani architekt.

Pani Alicja Mieszkowska – Z-ca Dyrektora PBPP

Wyjaśniła, że w czasie przerwy wyjaśniono kilka sprawa. Jako kierownik zespołu projektującego poprosiła, aby radni zdawali sobie sprawę, że jeżeli zostanie zlikwidowany proponowany odcinek i nastąpi powrót do pierwotnego odcinka, to będą protesty tych mieszkańców. Biuro projektuje, to Rada musi zdawać sobie sprawę, że odrzuci protesty, które wpłyną przy kolejnych wyłożeniach z tego terenu. Jeżeli Rada zdaje sobie sprawę z tego, że te protesty należy odrzucić, to mają przygotowany wniosek i zapis w protokole, jak również projekt uchwały w tej sprawie.

Pan Andrzej Zajkowski – Architekt Miejski

Uzupełniając wypowiedź Pani Mieszkowskiej dodał, że to, o czym mówiła Pani architekt wymaga przegłosowania. Głosowanie to wpłynie na konkretne rozstrzygnięcie przy rozpatrywaniu protestów i zarzutów. Od tego głosowania bowiem będzie uzależniony sposób rozpatrywania protestów i zarzutów . Zaproponował następującą treść stanowiska – kto jest za wprowadzeniem do projektu planu zmiany polegającej na likwidacji odcinka planowanej ulicy 01 KD przebiegającej przez działkę panów Andrzeja i Zbigniewa Stasiewiczów z jednoczesną zmianą ciągu pieszo-jezdnego 1 KX na ulicę dojazdową o parametrach ulicy 02 KD na zasadzie przedłużenia ulicy Polnej w prostym odcinku do ul. Wesołej. Od tego stanowiska będzie uzależniony sposób rozpatrywania protestów i zarzutów.

Pan Jan Bajno - radny

Stwierdził, że wniosek w jego mniemaniu przedstawił Pan Zajkowski.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Stwierdził, że wsłuchuje się w dyskusję rzeczową i logiczną. Zgłosił formalny wniosek następującej treści : proponuje likwidację odcinka planowanej ulicy 01 KD, biegnącej przez działki panów Andrzeja i Zbigniewa Stasiewiczów z jednoczesną likwidacją odcinka 1 KX z zamianą na odcinek 02 KD w ciągu ul. Polnej. Jeszcze raz podkreślił, że w przypadku przyjęcia tego stanowiska radni powinni zdać sobie sprawę, że wszelkie protesty , które się wyłonią na odcinku 02 KD muszą być odrzucone.

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez Prezydenta Miasta.
Rada w wyniku głosowania 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosach wstrzymujących wniosek Prezydenta przyjęła.
Następnie przystąpił do głosowania nad projektami uchwał:

a) poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych, obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 16 radnych . Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym.

Uchwała nr 57/XVI/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 18 czerwca 2003 roku


w sprawie zarzutu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Polnej i Łukasińskiego – obszar P8.



b) poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych, obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 16 radnych . Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 16 radnych.

Uchwała nr 58/XVI/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 18 czerwca 2003 roku


w sprawie zarzutu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Polnej i Łukasińskiego – obszar P8.

c) poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych, obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 17 radnych . Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 17 radnych.

Uchwała nr 59/XVI/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 18 czerwca 2003 roku


w sprawie zarzutu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Polnej i Łukasińskiego – obszar P8.


d) poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych, obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 18 radnych . Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych.

Uchwała nr 60/XVI/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 18 czerwca 2003 roku


w sprawie zarzutu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Polnej i Łukasińskiego – obszar P8.

e) poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych, obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 18 radnych . Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych.

Uchwała nr 61/XVI/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 18 czerwca 2003 roku


w sprawie zarzutu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Polnej i Łukasińskiego – obszar P8.

f) poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych, obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 19 radnych . Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 19 radnych.


Uchwała nr 62/XVI/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 18 czerwca 2003 roku


w sprawie zarzutu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Polnej i Łukasińskiego – obszar P8.

g) poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych, obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 19 radnych . Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 19 radnych.

Uchwała nr 63/XVI/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 18 czerwca 2003 roku


w sprawie protestów wniesionych do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Polnej i Łukasińskiego – obszar P8.


Pan Andrzej Zajkowski – Architekt Miejski

Podziękował Radzie za wyrozumiałość i podjęte uchwały. Następnie zwrócił się do Rady z prośbą, aby po powtórnym wyłożeniu nie przeciągać procedury. Prezydent już od razu skierował temat pod obrady sesji bez dodatkowych stanowisk.

Pani Alicja Mieszkowska – Z-ca Dyrektora PBPP

Przyłączyła się do prośby architekta, aby po sporządzeniu projektu Prezydent mógł to dać do wyłożenia.

Pan Zbigniew Lipski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Wyjaśnił, że w momencie umieszczenia tego punktu w porządku obrad sesji merytoryczne komisje zajmą stanowisko.



Ad.9

Pan Krzysztof Choiński – Z-ca Prezydenta Miasta

Przedstawił wniosek Prezydenta Miasta.

Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia

Przedstawiła opinię Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił projekt uchwały.

Na 23 radnych, obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 17 radnych . Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 17 radnych.


Uchwała nr 64/XVI/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 18 czerwca 2003 roku


w sprawie finansowania zadań ze środków PFRON w zakresie rehabilitacji zdrowotnej i społecznej osób niepełnosprawnych.


Ad. 10

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał treść pism Pana Wojciecha Winko. Oraz przedstawił projekt uchwały w tej sprawie.
Rada nie zgłosiła uwag do przedłożonego projektu uchwały.
W związku z powyższym poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 19 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym.

Uchwała nr 65/XVI/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 18 czerwca 2003 roku


w sprawie wniosku Pana Wojciecha Winko.


Ad. 11 a, b, c.

Pan Krzysztof Choiński – Z-ca Prezydenta Miasta

Przedstawił wniosek Prezydenta Miasta.

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawił opinię Komisji Edukacji i Kultury.

W dyskusji głos zabrali:

Pan Paweł Borkowski - radny

Zabierając głos stwierdził, że radni znają jego zdanie, co do CKP. W związku z powyższym chciałby usłyszeć odpowiedź na kilka pytań. Przypomniał zapisy ze sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2001 rok dot. CKP. W związku z powyższym poprosił o wyjaśnienie czy stan zatrudnienia nadal się utrzymuje na takim samym poziomie. Czy nadal jest 40 etatów nauczycielskich, a 49 etatów pomocniczych. Przypomniał, że w okresie, gdy warsztaty szkolne należały do województwa, to ich zadaniem było na siebie zapracować. Gdy Łomża została powiatem grodzkim warsztaty szkoły drzewnej, mechanicznej zostały gospodarstwami pomocniczymi, co spowodowało, że trzeba było do CKP dokładać. Nikomu z pracowników nie zależy, aby zarabiać. Wszyscy czekają na środki z budżetu miasta. Ni nie można zrobić. Przypomniał, że w 2001 roku miasto z dochodów własnych dołożyło 960 tys. zł. Śmie twierdzić, że za rok ubiegły jest to suma większa. Poprosił więc Prezydenta o przedstawienie danych, ile miasto, z dochodów własnych dołożyło do CKP w roku ubiegłym. Następnie przytoczył zapisy ze sprawozdania z realizacji budżetu za 2002 rok (str. 122). Uważa, że w warsztatach tych można coś zrobić i zarobić. Nie może być tak, aby na następnej sesji, przyjmując środki na Al. Legionów, zdejmować środki z innych inwestycji. Nie może być tak, aby ludzie gdzie jest dozór techniczny i 1100 dzieci nie zarobili na swoje utrzymanie. Dodał, że nie jest przeciwny zespołom. Zwrócił się z zapytaniem do dyrektora o jakim profilu będą technika w ZCKU. Chciałby też, aby radnym podano ilu słuchaczy jest w technikum, ilu będzie absolwentów po gimnazjach. Dla niego jest przerażające, że w ZSD był tak mały nabór do Zasadniczej Szkoły Drzewnej.

Pan Jerzy Brodziuk - radny

Stwierdził, że uważał, iż nie będzie dyskusji na ten temat, ponieważ w gazecie podano w jakim kierunku idą instytucje kształcenia ustawicznego. Uważa, że system nauczania nie jest przystosowany do potrzeb rynku. Jednak do zrealizowania tego systemu są potrzebne tak duże środki, przy równoczesnym opracowaniu jego teorii, że tam gdzie rośnie bezrobocie prowadzi się starania, aby zwalczać je różnymi metodami dokształcania, krótkiego, kursowego. Między innymi CKU zacznie organizować tego typu kursy. Szkoły zawodowe uprofilowane zaczną znikać z rynku, gdyż brak jest zapotrzebowania na planowanych fachowców, raczej na uniwersalnych. Zwrócił uwagę, że w niedługim czasie wszystkie ośrodki zaczną powoływać tego typu centra i dobrze się dzieje, że Łomża była pierwsza w Tworzeniu CKP i dobrze, że jesteśmy pierwsi w CKU, czyli przygotowanie pewnych form do wyzwania, które czeka przed samorządem. Uważa, że dzięki temu, że miasto jest pierwsze uda się wyrwać środki na przygotowanie do rozwiązania tego problemu.

Pan Paweł Borkowski - radny

Odnosząc się do wypowiedzi radnego Brodziuka stwierdził, że wszelkie działania, jego zdaniem, powinny być podejmowane z umiarem.

Pan Jerzy Brodziuk - radny

Odnosząc się do wypowiedzi radnego Borkowskiego stwierdził, że nie było jego intencją negowanie pytań radnego Borkowskiego. Był on tylko zdziwiony, że mogły pobrzmiewać tony przeciwko działaniom prorozwojowym miasta.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Poprosił, aby radny Borkowski nie zadawał mu tak trudnych pytań. O udzielenie odpowiedzi na zapytania radnego poprosił Naczelnika Wydziału Oświaty.

Pan Jerzy Łuba - Naczelnik Wydziału Oświaty UM

Wyjaśnił, że nie potrafi odnieść się do wykonania budżetu za 2001 czy 2002, ponieważ nie dysponuje takimi danymi. Jeżeli zaś chodzi o chody CKP, to za 2002 rok wyniosły ok. 460 tys. zł. Wyjaśnił, że CKP funkcjonuje w formie zakładu budżetowego, w związku z tym nie może prowadzić działalności magazynowej. Prowadzi natomiast usługi i z tego tytułu uzyskuje dochody w wysokości jak wcześniej mówił ok. 460 tys. zł. CKP jest jednym z wiodących w Polsce. Jeżeli Rada nie podejmie w dniu dzisiejszym uchwały o utworzeniu CKU będą kłopoty z dalszym funkcjonowaniem CKP. Część młodzieży przejmą ośrodki sąsiednie. Dodał, że w latach 2006 – 2007 wchodzą egzaminy państwowe na tytuł technika. Jeżeli takiej placówki nie będzie, a z tego są również duże pieniądze, to młodzież z miasta przejmą inne ośrodki. CKU dotyczy kształcenia dorosłych, a nie młodzieży. W chwili obecnej proponuje się otworzyć LO dla dorosłych, technikum 4-letnie po gimnazjum dla dorosłych, zasadniczą szkołę zawodową po gimnazjum o cyklu nie krótszym niż 3 lata oraz technikum po zasadniczej szkole zawodowej – obecnej. Jest to pierwszy etap. W roku przyszłym będzie wdrażany III etap reformy i w szkołach dla młodzieży będą tworzone licea i technika uzupełniające dla dorosłych. . Wyjaśnił następnie, że uruchomienie takiego, a nie innego rozwiązania jest wynikiem tego, że nie pociąga za sobą dodatkowych środków finansowych na utrzymanie administracji i obsługi. Środki finansowe, które zostały przedstawione dotyczą zakup tablic, sprzętu, naboru pierwszego. Minister Edukacji Narodowej dysponuje 1 % rezerwy na oświatę po 15 września i miasto może ubiegać się o zwrot kosztów z tytułu wzrostu zadań w związku ze wzrostem ilości uczniów, jak również zakupem sprzętu szkolnego. Poprosił więc Radę o przyjęcie tych uchwał.

Pan Paweł Borkowski - radny

Odnosząc się do wypowiedzi Naczelnika Łuby zwrócił uwagę, że on nie mówił, że jest przeciwny. Pyta tylko czy jednostka usamodzielni się. Podkreślił, że nie uzyskał odpowiedzi na swoje zapytania i prosi o ich udzielenie.

Pan Jerzy Łuba - Naczelnik Wydziału Oświaty UM

Odpowiadając na zapytanie dotyczące kierunków nauczania wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy dyrektor określa kierunki kształcenia i te kierunki zostały zawarte w projekcie statutu, który radni otrzymali. Dodał, że statut był konsultowany z panią wicekurator, były prowadzone dalsze rozmowy przez pana dyrektora Grzelaka. Dodał, że w dniu dzisiejszym proponuje się technikum o specjalności elektryczne, mechaniczne, drzewne. I oddział LO dla dorosłych, I oddział technikum 4 – letniego dla dorosłych po gimnazjum, I oddział technikum po zasadniczej szkole dla dorosłych i I oddział dla zasadniczej szkoły zawodowej. Uważa, że są bardzo duże potrzeby w tym kierunku. Dodał, że placówki oświatowe są placówkami non profit. W związku z tym, że sytuacja placówek w kraju i w Łomży jest taka jaka jest organy prowadzące jak i dyrektorzy szkół podejmują różną działalność, aby pozyskać dodatkowe środki.

Pan Jan Walęcki - radny

Zabierając głos zaproponował, aby CKP przygotowało pełną informację na temat, jakie ponoszą koszty, ile to kosztuje budżet miasta, ponieważ zawsze są niedopowiedzenia.

Pan Maciej Głaz– radny

Stwierdził, że zgadza się z radnymi, którzy twierdzą, że CKU jest potrzebne. Podziela również zdanie radnego Borkowskiego, że przy zmianie struktury organizacyjnej należy zobowiązać część praktyczną do większego wysiłku do zarobkowania, czy to przez usługi, czy w innej formie.

Pan Dariusz Grzelak – dyrektor CKP

Zabierając głos zaprosił radnego Borkowskiego do CKP. Stwierdził, że z przyjemnością udzieli odpowiedzi na każde pytanie. Jest mu trudno odpowiadać skąd Pani Skarbnik brała środki na CKP. Zauważył, że CKP jako instytucja wykonuje usługi edukacyjne dla łomżyńskich szkół czyli przejmuje grupy młodzieży na zajęcia specjalistyczne, praktyczne, na pracownie zawodowe, na praktyki zawodowe. Sądzi więc, ze pieniądze powinny pójść z części subwencji przydzielonej danej szkole. Jeżeli chodzi o statystykę, to w 2001 roku ówczesna Rada zmieniała strukturę oświaty i wszystkie placówki oświatowe zamieniła w zakłady budżetowe. Zakład budżetowy nie może prowadzić gospodarstwa pomocniczego, a więc instytucji, która może zarabiać pieniądze. Ten rok był rokiem krytycznym, ponieważ Rada podjęła również decyzje o włączeniu do CKP warsztatów, a zapomniała za 4 miesiące uregulować budżet. Przyjął 14 nauczycieli oraz 13,5 etatu administracyjnego, obsługowego. Przez te 4 miesiące utrzymywali się z dochodów własnych CKP. Wyszli na zero bez zobowiązań wymagalnych. W chwili obecnej w CKP pracuje 34 nauczycieli, 25,25 etatu administracji i obsługi. Dodał, że tak duża ilość administracji i obsługi wynika stąd, że funkcjonują w dwóch obiektach oddalonych w znacznej odległości. W 2002 roku CKP wypracowało przychody w wysokości 460 tys. zł w formach kursów itp. Dodał, że on zatrudniając uczniów i robiąc ceny dampingowe robi konkurencje, czy tak ma to wyglądać. Chcąc cos sprzedać musi to być odpowiedniej jakości. Uczeń nie jest w stanie tego zrobić. Uczeń musi być wszechstronnie przygotowany. Idą takim tokiem myślenia, to budżet również mogliby przygotować uczniowie.

Pan Paweł Borkowski - radny

Zabierając głos odnośnie wypowiedzi dyrektora zwrócił uwagę, że pytania swoje nie kierował do dyrektora lecz do Prezydenta. Pyta więc Prezydenta czy wszystkich pracowników urzędu łącznie z panem dyrektorem będzie obejmowała „pomroczność jasna”, czy kiedykolwiek oni się uaktywnią i zaczną zarabiać. Następnie przytoczył zapis ze sprawozdania z realizacji budżetu za 2002 rok ze str. 123, gdzie jest mowa o zobowiązaniach CKP. Jak więc CKP mogło wyjść na zero ?

Pan Dariusz Grzelak – dyrektor CKP

Przypomniał, że są dwa typy zobowiązań, wymagalne i niewymagalne. Jeżeli prowadzi się usługi, ma się magazyny, usługi w toku i wiele innych rzeczy, to rozliczenia nie kończą się w dniu 31 grudnia.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Wyjaśnił, że doszukuje się nieprawidłowości, oświata kosztuje. Zwrócił uwagę, że sprawozdanie z wykonania budżetu za 2002 rok Rada przyjęła. RIO również nie znalazła nieprawidłowości. Jest zaniepokojony wystąpieniem radnego Borkowskiego.

Pani Jadwiga Kozłowska - Skarbnik Miasta

Odpowiadając radnemu Borkowskiemu wyjaśniła, że na 2002 rok budżet dla CKP wynosił 1.999.500 zł, z tego dotacja z budżetu miasta wyniosła 1.500 tys. zł. W związku z tym, że dzieci uczące się w CKP są to dzieci dopisane do różnych szkół zawodowych i do 2002 roku przyjęto zasadę, że środki przeznaczane do poszczególnych szkół były finansowane z subwencji. Subwencja ta nigdy nie starczała na pełne zaspokojenie potrzeb. W związku z tym zostawały środki z subwencji dla szkół, natomiast dla CKP od 1990 roku środki wykładało miasto. Na 2003 rok została zmieniona zasada. Na podstawie porozumień pomiędzy szkołami, które wskazują ilość uczniów i godzin tygodniowo wykonywanych przez CKP, zostały określone poziomy finansowania z subwencji i o tyle godzin została obniżona ilość godzin w szkołach, a prowadzona przez CKP. W związku z tym część środków została zdjęta np. w szkole drzewnej 25 % określonych w budżecie.
Na rok 2003 została okreslona z subwencji kwota dotacji w wysokości 1.081.431 zł.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Wyjaśnił, że Pani Skarbnik przedstawiła filozofię tworzenia i finansowania CKP. Na dzień dzisiejszy subwencja z dochodów własnych miasta przekazana CKP wynosi 1.500 zł. Za 2001 rok nie zna danych.

Pan Paweł Borkowski – radny

Zwrócił uwagę, że jeżeli Pan Prezydent i Pani Skarbnik mówią, że z dochodów własnych miasta w 2002 roku dołożono 1.500 tys. zł na 2 mln. Zł, to pozostawia to bez komentarza.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Zwrócił uwagę, że taka była filozofia poprzedniej Rady. W chwili obecnej zmieniono to i z dochodów własnych nie przekazano ani złotówki.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący rady Miejskiej

Zakończył dyskusję i poddał pod głosowanie projekty uchwał:

a)
Na 23 radnych obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 19 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 17 radnych, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących.

Uchwała nr 66/XVI/03
Rady Miejskiej Łomży
w dnia 18 czerwca 2003 roku


w sprawie założenia Centrum Kształcenia Ustawicznego w Łomży.

b)
Na 23 radnych obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 19 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 17 radnych, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących.

Uchwała nr 67/XVI/03
Rady Miejskiej Łomży
w dnia 18 czerwca 2003 roku


w sprawie utworzenia Zespołu Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Łomży.

c)
Na 23 radnych obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 19 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych, przy braku głosów przeciw i 4 głosach wstrzymujących.

Uchwała nr 68/XVI/03
Rady Miejskiej Łomży
w dnia 18 czerwca 2003 roku


w sprawie nadania Statutu Zespołowi Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Łomży.

Ad. 12

Pan Józef Babiel – Naczelnik WZKiS UM

Przedstawił informację o przygotowaniach do wypoczynku letniego.

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawił opinię Komisji Edukacji i Kultury.


Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia

Przedstawiła opinię Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia.


Rada nie zgłosiła uwag do przedłożonego materiału i przyjęła powyższy materiał do wiadomości.



Ad. 13

Pan Jan Jarota – Przewodniczący rady Miejskiej

Poprosił o odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
Odpowiadając na zapytanie radnego Lipskiego czy było spotkanie z posłem Czerniawskim wyjaśnił, że nic o tym nie jest mu wiadomo.
Odpowiadając na zapytanie dotyczące Rad Społecznych Służby Zdrowia wyjaśnił, że Prezydent zgłosił zaproponowane przez radnych osoby. Informacja z Urzędu Marszałkowskiego nie dotarła jeszcze do urzędu. Poprosił Pana Prezydenta o zainteresowanie się tym problemem.
Odpowiadając radnemu Szponarskiemu wyjaśnił, że jeżeli chodzi o koordynację prac komisji, to ustalono w ramach kompetencji własnych, który Wiceprzewodniczący monituje pracę w których komisjach. Chodzi o czuwanie nad realizacją planów pracy. Nie jest to nadzór, a monitowanie pewnych spraw. Radny Kołakowski monituje Komisję Gospodarki Komunalnej, a radny Piechociński komisje tzw. nadbudowy. Zwrócił uwagę, że zgodnie ze statutem każdy radny ma prawo uczestniczyć w pracach komisji, bez prawa udziału w głosowaniu. Głosowanie zarządza Przewodniczący Komisji.

Pani Alicja Konopka – radna

Uważa, że jej zdaniem poddawanie wniosków pod głosowanie jest nieodłącznie związane z procedurą głosowania. W posiedzeniach faktycznie mogą uczestniczyć wszyscy natomiast wnioski pod głosowanie i sama procedura głosowania to przywilej członka komisji.

Pan Mieczysław Jagielak - Radca Prawny UM

Odpowiadając wyjaśnił, że interpelacji nie składa się pod adresem Przewodniczącego Rady Miejskiej. Nie jest więc to interpelacja, a zapytanie.
Wyjaśnił następnie, że obrady komisji prowadzi przewodniczący komisji. Każdy, kto bierze udział w posiedzeniu może zgłaszać sugestie, a nie wnioski formalne.

Pan Lech Kołakowski - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Wyjaśnił, że na komisji zgłosił wniosek, sprawa dotyczyła szerszej sprawy, a mianowicie przeglądu miasta i wniosków z tego przeglądu. Przewodniczący głosując wnioski powinien zapoznać się z wnioskami z poprzedniej kadencji, ponieważ zostały wnioski z poprzedniej kadencji pominięte i on ośmielił się wskazać Panu Przewodniczącemu pominięcie pewnych wniosków. Nie był to wniosek formalny i nie był głosowany.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Wyjaśnił, że radny Szponarski zwolnił się wcześniej, ponieważ miał umówione spotkanie.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Podziękował Przewodniczącemu Komisji Edukacji za to, że gdy on zgłosił wniosek, kolega Matuszewski przejął go i zgłosił go jako swój. Poprosił, aby nie czynić z komisji forum bardzo formalnego. Chodzi o to, aby w komisjach wypracować pewne stanowisko.

Pan Ryszard Matuszewski – radny

Wyjaśnił, że był obecny na tym posiedzeniu i obecny na posiedzeniu radny Kołakowski zgłaszał wnioski, sugestie i chciał wymóc na komisji pewne kwestie dotyczące parkingów na ul. Kierzkowej. Stąd była taka kontrowersyjna sprawa.

Pan Lech Kołakowski - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Wyjaśnił, że zwracał się odnośnie przeglądu z poprzedniej kadencji i pominięcia pewnych kwestii.

Pani Alicja Konopka - radna

Zabierając głos zgodziła się, że pewne kwestie można załatwić między sobą. Uważa jednak, że jeżeli jest statut to należy go przestrzegać i nie stwarzać niejasnych sytuacji. Wniosek powinna zgłaszać osoba do tego uprawniona.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Odpowiadając radnemu Lipskiemu na interpelację dotyczącą Muzeum Północno-Mazowieckiego wyjaśnił, że Rada oddelegowała do prac w Radzie Muzeum radnego Matuszewskiego. Rada ta ukonstytuowała się i wystąpiła z pismem do Wojewody o ten budynek. Pan Wojewoda na chwile obecną poprosił o wypisy z ksiąg wieczystych i aktualne wyrysy niezbędne do pewnych analiz. Jest to budynek PRI. Teren jest własnością skarbu państwa w użytkowaniu PRI. Ówczesny Wojewoda wpisał hipotekę z tytułu uwłaszczenia majątku skarbu państwa. Faktycznie toczy się postępowanie przed komisją regulaminową w Warszawie odnośnie zwrotu nieruchomości na rzecz parafii augsbursko-ewangelickiej z siedzibą w Białymstoku. W chwili obecnej otrzymali nowe dokumenty, w których skarb państwa udowadnia, że zapłacił, czy też wywiązał się całkowicie z funkcji nabycia prawa własności. Była to kwota 350 ty. zł. Jest wyrok Sądu Rejonowego w Łomży, który potwierdza, że mienie przechodzi na skarb państwa. Powstało więc dylematyczne pytanie, komu wypłacono jeżeli adresat jest nieznany. Potwierdza, że sprawa własności jest bezsporna i tę własność trzeba oddać. Zgadza się również , że najlepszym budynkiem będzie budynek przy ul. Polowej 22.
Opowiadając na interpelację dotyczącą spotkania z posłem Czerniawskim, to dość często umawia się z posłem Czerniawskim, ale nie mogą się spotkać. Podtrzymuje jednak cały czas chęć współpracy.
Odpowiadając radnemu Brodziukowi odnośnie zadaszenia na plaży w celu uruchomienia małej gastronomii wyjaśnił, że w marcu 2003 roku zgłosił się człowiek, który chciał wydzierżawić teren przy nowym moście. Istotnie ukazało się na tablicy ogłoszenie, złożono 3 oferty z czego jedna nie spełniła wymogów, wygrała oferta o najniższej wartości dzierżawy. Podmiot został poinformowany o wymogach. W dniu 9 maja br. Prezydent Sroczyński podpisał umowę najmu ważną od 1 czerwca do 15 września 2003 roku. 11 czerwca wpłynął wniosek o koncesje i 12 czerwca został wysłany do MKRPA celem zaopiniowania. Do dnia dzisiejszego koncesja nie została udzielona . Dodał, że podziela wszelkie uwagi zgłaszane przez radnego.
Odpowiadając na drugą interpelacje radnego Brodziuka dotyczącą pracowników „Bawełny” wyjaśnił, ze w tym przypadku miasto nie jest stroną. Miasto ze swojej strony co mogło, zrobiło wszystko. Dodał, że on posiada inną propozycję, konkurencyjną w stosunku do rektora agrobiznesu. Dodał, że 2 tygodnie temu doszło do rozmowy z Dyrektorem generalnym Poczty Polskiej, gdyż dowiedział się, że w województwie podlaskim ma być budowane Regionalne Centrum Dystrybucji Przesyłek Pocztowych. Zaproponował m. in. ten teren. Propozycja ta ujęta jest w działaniach na rzecz ograniczania bezrobocia. Starał się wspomóc to, gdyż wie, że koszt udziału stanowi 60 %, wyposażenia i inwestycji 35 %.Koszt takiego terminalu to ok. 300 mln. Zł. Robił wszystko, aby się udało. Dodał, że podziela dramat tych osób.

Ad. 14

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o odczytanie pism skierowanych do Rady Miejskiej.

Pan Lech Kołakowski - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Odczytał treść pism:

- dot. ustanowienia ogólnopolskiego festiwalu pieśni pismo przekazano organizacjom,
- podziękowanie PP nr 6 i 12.

Ad. 15

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Przekazał podziękowanie od radnego Mieczysława Bagińskiego za zaproszenie na uroczystą sesję Rady Miejskiej.
Następnie zwrócił się z prośbą do Rady o przełożenie obrad sesji zaplanowanych na 2 lipca na dzień 3 lipca br. W dniu 2 lipca obecny będzie w Łomży prof. Zoll, który będzie brał udział w uroczystości zorganizowanej przez Stowarzyszenie Edukator. Wcześniej wyraził zgodę Pani Prezes Kuczałek na udostępnienie tej sali, nie wiedząc, że będzie to kolidowało z sesją. Poprosił o przychylenie się do prośby.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący rady Miejskiej

Poinformował, że przychyla się do prośby Prezydenta i dziękuje radnym za aprobatę.

Pan Paweł Borkowski – radny

Poprosił o poinformowanie, czy są ustalone składy pocztu sztandarowego.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący rady Miejskiej

Przypomniał, że ustalono jak zostają wybierane składy pocztu sztandarowego. Ustalono w ramach kompetencji, że sprawą będzie zajmował się radny Kołakowski. W dniu jutrzejszym jest już poczet na Boże Ciało. Brak jest jednej osoby, ale radny Kołakowski tę sprawę dopełni.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Poinformował, że zgodnie z wolą Rady od 23 lipca br. będzie na urlopie. W tym czasie przypadają imieniny Alicji, Janów i w związku z tym życzy wszystkim wszystkiego najlepszego.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący rady Miejskiej

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego zamknął obrady XVI sesji Rady Miejskiej.
  • Data powstania: Data powstania: piątek, 18 lip 2003 08:23
  • Data opublikowania: czwartek, 28 sie 2003 13:18
  • Data przejścia do archiwum: czwartek, 7 gru 2006 10:58
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej