Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Podczas obrad VI sesji w dniu 19 lutego 2003 roku

Rada Miejska realizowała następujący porządek obrad:
1.
Przyjęcie protokołu z obrad V zwyczajnej sesji Rady Miejskiej.

2.
Informacja o stanie finansów publicznych miasta Łomży.

3.
Stan i kierunki przekształceń oświaty samorządowej w mieście Łomży.

4.
Składanie interpelacji i zapytań.

5.
Podjęcie uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego Rady.

6.
Podjęcie uchwały w sprawie uzupełnienia składów osobowych komisji.

7.
Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę nr 13/III/02 Rady Miejskiej Łomży z dnia 17 grudnia
2002 roku w sprawie określenia wzorów, informacji i deklaracji podatkowych.

8.
Przyjęcie planu pracy Rady Miejskiej Łomży na 2003 rok.

9.
Przyjęcie informacji na temat głównych zamierzeń i działań Prezydenta Miasta na 2003 rok.

10.
Podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad zwalniania z opłat za pobyt dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej .

11.
Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Miejskiego Zespołu Edukacji.

12.
Podjęcie uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Publicznego Gimnazjum nr 5 w Łomży.

13.
Podjęcie uchwały w sprawie akceptacji zmiany charakteru użytkowania gruntu z rolnego na leśny.

14.
Odpowiedź na interpelacje i zapytania.

15.
Zajęcie stanowiska w sprawie pism skierowanych do Rady Miejskiej.

Ad. 1

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do protokołu z obrad V sesji Rady Miejskiej.

Rada nie zgłosiła uwag i w wyniku głosowania 21 głosem za – jednogłośnie przyjęła protokół z obrad V sesji rady Miejskiej Łomży.

Pan Zenon Piechociński - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zabierając głos zwrócił uwagę, ż w zamieszaniu nie uwzględniono zmian w punkcie dot. Złożenia ślubowania przez kandydata na radnego. Zaproponował, aby dokonać reasumpcji głosowania i ten pkt wprowadzić jako pkt 2.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zwrócił uwagę, że porządek został przyjęty. Poza tym nie jest to tylko ślubowanie, ale kwestia podjęcia uchwały w sprawie uzupełnienia składu Rady Miejskiej oraz składów osobowych komisji. Dodał, że osobiście nie ma nic przeciw jeśli Rada taką decyzje podejmie.

Pan Jan Turkowski – radny

Stwierdził, że porządek obrad został przyjęty i obowiązkiem prezydium jest ten porządek realizować. W chwili obecnej prezydium samo robi zamieszanie.

Pan Mieczysław Jagielak – Radca Prawny UM

Stwierdził, że przyjęty porządek należy realizować.

Ad. 2

Pan dr Jacek Sierak

Przedstawił informację na temat stanu finansów publicznych.

Ad. 3

Pan dr Marek Ziółkowski

Przedstawił informacje na temat stanu i kierunkach przekształceń oświaty w mieście Łomży.

W dyskusji głos zabrali:

Pan Zbigniew Lipski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Zabierając głos stwierdził, że przedstawiony materiał pokazuje do czego doprowadziło ręczne sterowanie oświatą. To właśnie w wyniku tego sterowania przez urzędników oświata w dniu dzisiejszym jest w takim, a nie innym stanie. Pokazane wskaźniki mówią jak zróżnicowany jest koszt funkcjonowania poszczególnych szkół. Należy spytać gdzie byli ci, którzy nadzorowali
oświatę, że w odpowiednim momencie nie interweniowali , nie podejmowali decyzji i nie pytali co jest przyczyną tak dużych różnic w kosztach. Dodał, że przedstawiony materiał pokazuje wyraźnie,
iż część szkół była traktowana „po macoszemu”, a inne z wyraźną „ojcowską opieką”. Wszystko to doprowadziło do tego, że w dniu dzisiejszym Rada spotyka się z gronem nauczycieli, rodziców, działaczy szkolnych i mają problem, co dalej zrobić z oświatą. Uważa, że w chwili obecnej należy podjąć jedną decyzję i wszystkich traktować jednakowo. Należy na początku roku dać określone środki i tymi środkami każdy dyrektor szkoły będzie zarządzał w ciągu roku. Dyrektor będzie wiedział jak je wydać. On też będzie wiedział jak kształtować zatrudnienie, ile środków można na to przeznaczyć. Zwracając się do Prezydenta Choińskiego stwierdził, że nadszedł moment, aby jasno sprecyzować zasady funkcjonowania szkół i przedszkoli. Dać czytelne mechanizmy do pracy dyrektorom szkół i przedszkoli, a problem sam się rozwiąże.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Zabierając głos stwierdził, że bardzo dobrze się stało, iż zostały przedstawione te dane zwłaszcza, że część Rady mogła po raz pierwszy wysłuchać tego, co radni poprzedniej kadencji w zarysie już znali. Zwrócił uwagę, że prelegenci nie dysponowali pełnymi danymi. W związku z tym te wnioski, które zostały zawarte w materiale wskazują na podjęte już działania. W szkołach i przedszkolach już ograniczono wydatki bieżące. Nasuwa się pytanie, jak w ramach tych ograniczonych wydatków te szkoły mają funkcjonować przy jeszcze funkcjonujących w niektórych szkołach „starych trybach”. Na ile można kalkulować liczbę dzieci do 36 w klasie jak już w niektórych szkołach się stało.. Uważa, że wnioski, które panowie przedstawili należy traktować w kategoriach ekonomicznych, ale również przekładać na język faktów istniejących w Łomży. Dodał, że na ten element, często ekonomiczny należy również dokładać element społeczny, wychowawczy i element ekonomiczny ujmowany w kategoriach budżetu samorządu. On pojmuje to również jako budżet rosnącej liczby bezrobotnych. Należy więc, jego zdaniem, podejmując działania korzystać z dobrodziejstw ekonomicznych, teoretycznych, ale również wykorzystując praktykę. Należy więc do wszystkiego podchodzić analitycznie.

Pan Roman Sarnacki – radny

Zwrócił uwagę, że w przedstawionym projekcie budżetu na potrzeby oświaty są braki w wysokości ok. 270 tys. zł na same płace i pochodne. Pyta więc gdzie szukać oszczędności. Należy również być przygotowanym na inne niespodzianki ze strony Ministerstwa Edukacji.

Pan dr Marek Ziółkowski

Ustosunkowując się do wypowiedzi radnych stwierdził, że z wykształcenia jest ekonomistą i zdaje sobie sprawę jak ciężki jest to problem, ale należy zacząć rozumować merytorycznie, a nie marudzić. Prosi więc, aby znając uwarunkowania zewnętrzne mówić jak rozwiązać problem. W przypadku sytuacji życzeniowej nic się nie zrobi. Dodał, że Łomża nie jest pierwszym miastem podejmującym problem oświaty. Te projekty w niektórych miastach funkcjonują już od lat. Chodzi więc o kwestię znalezienia optymalnego rozwiązania.

Pan dr Jacek Sierak

Zgodził się z wypowiedziami radnych. Zwrócił jednak uwagę, że na początku celowo mówił, iż należy prowadzić własną, długookresową politykę, gdyż w momencie zaskoczenia pewna sytuacją dochodzi do konieczności podejmowania rozwiązań trudnych. W jednym roku należy dokonać dużego skoku, dużego cięcia, do którego można by było dochodzić w przypadku przyjętej polityki małymi kroczkami. Można i należy mówić o kosztach społecznych, ale należy zastanowić się, co będzie jeżeli nie wprowadzi się w budżecie posunięć racjonalizujących. Oznacza to, że problem społeczny uwidoczni się za 2-3 lata. Dodał, że on w swojej gminie doprowadził do udziału wydatków na oświatę z 60 % do 30 % i to udaje się utrzymywać. W celu racjonalnych wydatków istnieje potrzeba monitoringu. Jeszcze raz podkreślił, że należy myśleć w kategoriach wieloletnich.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zakończył dyskusję. Podziękował ekspertom za przedstawienie informacji.

Ad. 4

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o składanie interpelacji i zapytań.

Pan Zenon Piechociński – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił zapytania i interpelacje na piśmie.

Pan Jan Turkowski – radny

Poprosił Prezydenta Miasta o wyjaśnienie dlaczego nie jest realizowany zapis § 18 pkt 5 Statutu Miasta dot. przedkładania informacji z pracy zarządu.

Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej

Poprosiła o wyjaśnienie Prezydenta Miasta ile będzie kosztować wdrożenie certyfikatu ISO w urzędzie. Ile będą kosztować konsultacje firm konsultingowych, ile będzie kosztowało utrzymanie certyfikatu w latach następnych oraz jakie wymierne korzyści będzie miało miasto z utrzymania certyfikatu. Czy Pan Prezydent nie uważa, że w obecnej sytuacji finansowej miasta te środki można przeznaczyć na ważniejsze sprawy np. oświatę.

Ad. 5

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił projekt uchwały.
Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 22 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 22 radnych.

Uchwała nr 23/VI/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 19 lutego 2003 roku

w sprawie uzupełnienia składu osobowego Rady Miejskiej Łomży.



Następnie Pan Ryszard Rutkowski złożył ślubowanie.

Ad. 6

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składów osobowych komisji.

Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 22 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 22 radnych.

Uchwała nr 24/VI/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 19 lutego 2003 roku

W sprawie uzupełnienia składów osobowych komisji.


Ad. 7

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie zmiany uchwały nr 13/III/02.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinię Komisji Finansów i Skarbu Miasta.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący rady Miejskiej

W związku z brakiem głosów w dyskusji przedstawił projekt uchwały.

Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 22 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 22 radnych.

Uchwała nr 25/VI/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 19 lutego 2003 roku
zmieniająca uchwałę nr 13/III/02 Rady Miejskiej Łomży z dnia 17 grudnia 2002 roku w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.



Ad. 8

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił plan pracy Rady Miejskiej. Dodał, że treści zawarte w projekcie zawierają propozycje zgłoszone przez komisje, Prezydenta Miasta. Otworzył dyskusję.

Pan Ryszard Matuszewski – radny

Zwrócił uwagę na błędna datę w miesiącu kwietniu pkt 1 zamiast 2001 r. powinien być 2002. W miesiącu sierpniu pkt 1 i 2 te same punkty pojawiają się w miesiącu wrześniu jako 4 i 5.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Wyjaśnił, że podanie rok 2001 zamiast 2002 jest błędem drukarskim. Natomiast, co do drugiej uwagi – prawidłowy zapis dotyczy miesiąca sierpnia. W związku z powyższym te same tematy z miesiąca września zostają wykreślone.

Pan Zbigniew Lipski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Zwrócił uwagę, że w miesiącu kwietniu jest MPWiK, w maju MPEC i ten sam temat wraca w październiku.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zaproponował, aby przyjąć propozycję Komisji Gospodarki Komunalnej pozostawiając te tematy w miesiącu kwietniu i maju, a wykreślić je z miesiąca października.

Innych uwag nie zgłoszono. Rada, w wyniku głosowania 21 głosem za przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym przyjęła plan pracy Rady Miejskiej Łomży na 2003 rok wraz ze zgłoszonymi poprawkami.

Ad. 9

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał, że Rada przyjęła zmianę zapisu tego punktu w brzmieniu – Informacja o zamierzeniach Prezydenta Miasta na 2003 rok. Poprosił o uwagi do przedłożonego materiału.

Pan Janusz Nowakowski – radny

Zabierając głos stwierdził, że do tych głównych kierunków działań na 2003 rok należałoby przyjąć punkty wynikające z przyjętego planu pracy Rady Miejskiej tj. przygotowanie i prowadzenie działań zmniejszających bezrobocie oraz promocję miasta ukierunkowaną na pozyskiwanie inwestorów do miasta Łomży. Odnosząc się do pkt-u 4 poprosił o uzupełnienie tego pkt-u o słowo „... i prognozowanych”. Poprosił również o wyjaśnienie pkt-u 3 dot. przeglądu struktur miejskich jednostek organizacyjnych pod kątem efektywności zarządzania, w którym wymienione są jednostki zgłoszone do Ministerstwa Skarbu do prywatyzacji i mówi się o 3 jednostkach, natomiast w innym materiale mówi się o 4 jednostkach.

Pan Zbigniew Lipski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Zabierając głos stwierdził, że jemu w tych kierunkach brakuje spraw związanych z finansami miasta. Zwrócił się z pytaniem jak Prezydent widzi rozwiązanie problemów finansowych miasta, spięcie budżetu itp.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Odpowiadając na zgłoszone uwagi wyjaśnił, że do prywatyzacji zostały zgłoszone 4 przedsiębiorstwa również MPGKiM w dotychczasowej strukturze. Odpowiadając radnemu Lipskiemu wyjaśnił, że w dniu dzisiejszym Panowie z SGH, w jego imieniu, próbowali przedstawić pewne warianty spięcia budżetu. Na temat ten będzie rozmawiał z Radą. Przedstawione zostały pewne warianty i on jeden z tych wariantów przedłoży do akceptacji.
Odnośnie dodatkowych punktów, o których mówił Pan radny Nowakowski stwierdził, że przyjmuje je i uzupełni o nie swoje kierunki działań.
Zwrócił uwagę, że jest tam również zapisane podjęcie wszelkich działań odnośnie weryfikacji urzędu poprzez zdobycie certyfikatu ISO 9002 wzorem innych urzędów , które już posiadają certyfikat. Wyjaśnił, że współpracuje z gmina Warszawa Włochy. Ponadto rozmawiał z Sekretarzem Miasta Ostrołęki i Ełku i z ich informacji wynika, że koszt wdrożenia ISO kształtuje się na wysokości ok. 50 tys. zł . Wyjaśnił, że wprowadzi autopoprawkę do budżetu i Rada będzie nad tym dyskutować. Stwierdził, że mówił o tym w swojej kampanii wyborczej i dziwi się radnej Śledziewskiej i jej pytaniom, gdyż ona również startowała z tej samej listy . Dodał, że w wyniku posiadania certyfikatu, składając wniosek o środki unijne, za sam znak ISO jest dodatkowo kilka punktów. Wg niego jest to również poprawa jakości zarządzania, jest to ciągle podnoszenie kwalifikacji zawodowych na każdym stanowisku pracy. Jeszcze raz podkreślił, że jego zdaniem ISO jest bardzo ważnym zadaniem.
Wyjaśnił następnie radnemu Sarnackiemu, że w Centrum Kształcenia Ustawicznego młodzież i dorośli, którzy zechcą zdobyć wykształcenie będą mogli podnosić kwalifikacje. Dodał, że była koncepcja, aby zorganizować to na bazie Zespołu Szkół Drzewnych, na razie jednak ta koncepcja upadła, ale działania są podejmowane. CKU finansowane jest z budżetu państwa.
Stwierdził następnie, że problem bezrobocia jest również na porządku dziennym. Dodał, że decyzją Starosty Ziemskiego został Przewodniczącym Powiatowej rady Zatrudnienia.

W dalszej części obrad Rada w wyniku głosowania 21 głosem za przy braku głosów przeciw i braku głosów wstrzymujących przyjęła informację Prezydenta Miasta nt głównych kierunków działań na 2003 rok (druk nr 32) wraz z przyjętymi do realizacji uwagami zgłoszonymi przez radnych w trakcie dyskusji.


Ad. 10

Pani Janina Picewicz – Znosko – Dyrektor MOPS

Przedstawiła wniosek Prezydenta Miasta określony drukiem 29.

Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej

Przedstawiła opinię Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinię Komisji Finansów i Skarbu Miasta.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 20 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 20 radnych – jednogłośnie.

Uchwała nr 26/VI/03
Rady Miejskiej Łomży
Z dnia 19 lutego 2003 roku

W sprawie określenia zasad zwalniania z opłat za pobyt dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej.


Ad. 11

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie likwidacji Miejskiego Zespołu Edukacji.

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawił opinię Komisji Edukacji i Kultury.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinię Komisji Finansów i Skarbu Miasta.

W dyskusji głos zabrali :

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Stwierdził, że po głębokich przemyśleniach, pomimo tego, że na posiedzeniu Komisji Finansów głosował za, w dniu dzisiejszym będzie głosował przeciw. W uzasadnieniu swojej decyzji wyjaśnił, że na posiedzeniu Komisji Finansów zadał 2 pytania tj. jak będzie zarządzania oświata po likwidacji MZE. Jest to pytanie o tyle istotne, że ma to być związane ze zmianami struktury Urzędu Miejskiego m.in. włączeniem do tego wydziału kultury i sportu. Nadmienił, że podobne obawy wyraził radny Matuszewski. W odpowiedzi Prezydent wyjaśnił, że w chwili obecnej podejmowana jest decyzja o likwidacji nie mając wizerunku rozwiązań po tym fakcie. Jego zdaniem musi to być jednocześnie związane z powołaniem „ciała”, które zajmie się tymi problemami. Drugie pytanie, na które nie uzyskał odpowiedzi dotyczyło kwestii prowadzenia księgowości przedszkoli. Zwrócił uwagę, że MZE prowadził księgowość przedszkoli. W chwili obecnej próbuje się zmniejszyć koszty funkcjonowania przedszkoli, z drugiej strony nie rozwiązano funkcjonalnie obsługi księgowej przedszkoli. Trzecia sprawa, na którą zwrócił uwagę analizując dokumenty, to nie znalazł uchwały przygotowanej przez MZE, która byłaby uchylona przez organ nadzorczy. Co stanie się w sytuacji przeniesienia tych pracowników do urzędu, w przypadku gdy maja oni niższe płace niż pracownicy Urzędu Miejskiego. Z uwagi na fakt, że radni nie otrzymali koncepcji rozwiązania problemów oświaty, kosztów oświaty on osobiście w dniu dzisiejszym nie może zagłosować za likwidacją MZE. Uważa, że po uzyskaniu informacji na tematy, które zgłosił, można będzie bez obaw taką decyzję podjąć.

Pan Ryszard Matuszewski - radny

Zabierając głos zwrócił uwagę, że Rada w dniu dzisiejszym nie spotkała się po to, aby ten zespół zastąpić innym „ciałem” który organizowałby oświatę łomżyńską. Dodał, że on również ma wiele Wątpliwości, gdyż wydaje się mu, że jeżeli cos się likwiduje, to należy zaproponować coś w zamian, ale nie tylko hasłowo. Wierzy jednak, że organ wykonawczy, jakim jest Prezydent poddaje to pod rozwagę Radzie, a więc jest przekonany, że to rozwiązanie i zarządzanie będzie lepsze. Dlatego tez będzie głosował za tak jak na komisji. Zwracając się następnie do Prezydenta stwierdził, że cieszy się z zapewnienia, że w nazwie będzie to Wydział Edukacji, Kultury i Sportu. Prosiłby, aby nie ograniczyło się to tylko do nazwy. Apeluje, aby miało to odzew w obsadzie etatowej ludzi kompetentnych, którzy mogliby poprowadzić i odpowiadać za kulturę łomżyńską i sport.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 20 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 12 radnych, przy 5 głosach przeciw i 3 głosach wstrzymujących.

Uchwała nr 27/VI/03
Rady Miejskiej Łomży
Z dnia 19 lutego 2003 roku

W sprawie likwidacji Miejskiego Zespołu Edukacji w Łomży.



Ad. 12 d

Pan Krzysztof Choiński – Z-ca Prezydenta Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie zamiaru likwidacji Gimnazjum Publicznego nr 5.

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawił opinię Komisji Edukacji i Kultury.

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinię Komisji Finansów i Skarbu Miasta.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że jego zdaniem ten wniosek z całego pakietu wniosków oświatowych jest najbardziej zasadny i umotywowany. Zwrócił jednak uwagę, że wniosek ten był powiązany z drugim wnioskiem, wycofanym przez Prezydenta Miasta w sprawie likwidacji Zespołu Szkół Drzewnych. Placówka, która ma najbardziej uzasadnione warunki przeniesienia obiektu jest bowiem kosztowna, a nie spełnia wymogów. Likwidacja Zespołu Szkół Drzewnych powiązana była z tym, że przeniesione zostałoby Liceum Profilowane do Zespołu Szkół Weterynaryjnych, co mieściło się w kształcie rozwiązań funkcjonowania tej szkoły i tego obiektu w latach następnych. Dodał, że dyrekcja tej szkoły jest bardzo prężna jeżeli chodzi o możliwości funkcjonowania obiektu i funkcjonujących tam kierunków kształcenia . Uzyskał zapewnienie od Prezydenta Choińskiego, że te koncepcje zostaną rozważone później przy całej koncepcji kształtowania szkolnictwa ponadgimnazjalnego i uwagę tę przyjął. Poprosił, aby następne propozycje były już racjonalnie uzasadnione i uargumentowane.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 21 radny. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 19 radnych, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących.

Uchwała nr 28/VI/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 19 lutego 2203 roku

w sprawie zamiaru likwidacji Publicznego Gimnazjum nr 5 w Łomży.



Ad. 13

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie zmiany użytkowania gruntów..

Pan Lech Kołakowski – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

W związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 21 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 21 radnych.

Uchwała nr 29/VI/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 19 lutego 2003 roku

w sprawie akceptacji zmiany charakteru użytkowania gruntu z rolnego na leśny.


Ad. 14

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Odpowiadając na zapytanie radnego Turkowskiego dot. realizacji § 18 Statutu Miasta wyjaśnił, że on rozumie zapis tego § w ten sposób, że dotyczy to Zarządu Miasta. Na pierwszej sesji Rada powołała Komisję Statutową i jeżeli komisja zmieni ten zapis i będzie z niego wynikało, że to Prezydent Miasta składa informację, to będzie takie informacje przedkładał. Wyjaśnił, że jeżeli źle rozumie zapis tego § to oświadcza, że do 5 marca złoży zaległe sprawozdania.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Statutowej

Wyjaśnił, że Komisja Statutowa pracuje i w miesiącu marcu przedłoży Radzie materiały. Dodała, że Statut zmieniany jest generalnie. Jest nawet propozycja, aby dotychczasowy Regulamin Rady, który w chwili obecnej stanowi załącznik do statutu, stał się integralną częścią statutu. Zapis, o którym mówił Prezydent został uwzględniony. Dodała, że kwestia ta jest uregulowana w ustawie o samorządzie gminnym.

Pan Jan Turkowski – radny

Zwrócił uwagę, że zapis brzmi, iż Prezydent Miasta składa informację o działalności Zarządu Miasta. W chwili obecnej zarządem jest Prezydent. Dodał, że zapis jest obowiązujący i radni takie materiały powinni otrzymywać.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Wyjaśnił, że obstaje przy tym, że Prezydent składa informację ze swojej działalności.

Pan Zbigniew Lipski – radny

Zabierając głos poinformował, że posiada Tygodnik Katolicki „Niedziela”, w którym głos zabrała radna Edyta Śledziewska. Z artykułu tego wynika, że radna kocha tych, którzy jej pasują. Uważa, że w artykule tym radna mówi wiele nieprawdy, gdyż z 7 radnych, których wymienia tylko 4 należy do partii, a 3 jest bezpartyjnych. Zwrócił uwagę, że radny z partii, której ona nienawidzi jest po jej stronie i ona tego nie neguje.

Pan Jerzy Cwalina - radny

Poprosił, aby w momencie kiedy ktoś coś komentuje, materiał na ten temat został również przekazany radnym, aby radni wiedzieli o czym jest mowa.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta

Zabierając głos stwierdził, że w związku z faktem, iż w trakcie sesji radni mieli możliwość zapoznać się z art., który dotyczy jego osoby czuje się zobowiązany odnieść do tego, co zostało w tym artykule zawarte. Wyjaśnił, że już po rozmowie z sekretarzem Przeglądu i w 10 numerze będzie zamieszczone, napisane przez niego, sprawozdanie. Stwierdził, że art. zawiera nieprawdę i rozważy czy redaktora tego artykułu nie pozwać do sądu o zniesławienie. Stwierdził, że artykuł ten jest tendencyjny. Wyjaśnił, że sprawa ta jest głośna od pewnego czasu. Był szefem zwykłej kontroli komórki, która w kasie chorych zajmuje się sprawdzaniem w jaki sposób szpitale i lekarze wykonują kontrakty podpisane z kasą. W wyniku kontroli w 7 aptekach stwierdzili, że kilku lekarzy z białostockiego ośrodka onkologicznego wystawia bardzo dużo recept, które są realizowane w konkretnych aptekach. 16 listopada 1999 roku Zarząd Podlaskiej Kasy Chorych zlecił przeprowadzenie takiej kontroli i on był szefem tego zespołu. W skład zespołu nie wchodziło 2 lekarzy, a 4 , a później dodatkowo doszło 3 osoby. Był to więc 8-osobowy zespół ze względu na ilość recept do sprawdzenia i ilość dokumentacji. Protokół podsumowujący został sporządzony, podpisany przez wszystkie osoby. Pieniądze wpłacono na konto Podlaskiej Kasy Chorych, a więc Białostocki Ośrodek Onkologiczny przyznał się, że były takie wykroczenia popełniane przez lekarzy. Personalnie kasa nie ma wpływu na to, kogo zatrudnia lekarz i dlatego są takie, a nie inne przypadki. Dodał, że kierowanie spraw o przestępstwie nie należy do pracowników kasy, ale do zarządu kasy, który jest jedynym organem reprezentującym kasę na zewnątrz. Kończąc jeszcze raz podkreślił, że w nr 10 pisma zostanie zamieszczone sprostowanie.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił, aby na sesji nie prowadzić polemik prasowych. Poprosił również o zakończenie dyskusji na ten temat.

Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia

Zabierając głos zwróciła uwagę, że łamany jest porządek obrad. Odnosząc się do wypowiedzi radnego Lipskiego wyjaśniła, że podstawowym pytaniem redaktora tygodnika katolickiego było, czy po wyborach osoby, które startowały z różnych list przekształciły się w kluby radnych. Jej odpowiedź była taka, że wszystko poszło w kierunku potrzeb ideowych i to jest prawdą.

Pan Roman Sarnacki – radny

Poprosił, aby na dzień dzisiejszy Prezydent odstąpił od połączenia szkół w zespoły.

Ad. 15

Pan Lech Kołakowski - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił treść listu otwartego Pana Marka Przeździeckiego.
Następnie przedstawił pismo:
- ks. Andrzeja Godlewskiego o dofinansowanie,
- Prezydenta o wytypowanie spośród Rady osoby do pracy w Radzie Muzeum Północno-Mazowieckiego.

W wyniku głosowania 20 głosami za przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym Rada wytypowała radnego Ryszarda Matuszewskiego do pracy w Radzie Muzeum Północno-Mazowieckiego.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Przedstawił informację o uruchomieniu I edycji Podyplomowego Studium Ekonomiki i Finansów samorządu terytorialnego w Łomży.

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał o składaniu oświadczeń majątkowych do końca kwietnia br.

Pani Jadwiga Kozłowska - Skarbnik Miasta

Odpowiadając radnemu Piechocińskiemu wyjaśniła, że faktycznie miasto zwróciło środki finansowe w wysokości 69.664 zł, ponieważ środki, które zostały przyznane na podwyżki wynagrodzeń w formie dotacji celowej przeznaczone z rezerwy budżetu państwa podlegają szczególnym rozliczeniom i nie mogły być wykorzystane na inne cele, tylko na podwyżkę wynagrodzeń. Środki musiały być rozliczone zgodnie z tymi zasadami. I wypłatą w ciągu 3 m-cy tj. październik – grudzień. Tak się stało, że środki były kierowane z dotacji celowej. Są to „znaczone” pieniądze tzn. Jeżeli są przeznaczone na konkretne zadanie, to tylko tam mogą być przekazane, a następnie rozliczone i zwrócone. Jeżeli nie zostaną zwrócone, a kontrola to stwierdzi, to od tej kwoty trzeba zapłacić odsetki podatkowe.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego zamknął obrady VI zwyczajnej sesji Rady Miejskiej Łomży.


  • Data powstania: Data powstania: piątek, 6 cze 2003 09:50
  • Data opublikowania: piątek, 6 cze 2003 10:24
  • Data przejścia do archiwum: czwartek, 7 gru 2006 10:56
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej