Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Podczas obrad VII Sesji w dniu 26 lutego 2003 roku

Rada Miejska realizowała następujący porządek obrad:
1.
Składanie interpelacji i zapytań.

2.
Informacja w sprawie oceny stanu technicznego budynków oświatowych w Łomży na podstawie sprawozdania komisji – tylko przedszkola. Planowanie działania zapobiegające degradacji bazy placówek oświatowych miasta poprzez opracowanie wieloletniego programu ich remontów i modernizacji.

3.
Podjęcie uchwał w sprawie:

a/ zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego nr 6 w Łomży,

b/ zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego nr 12 w Łomży.

4.
Podjęcie uchwały w sprawie Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych dla miasta Łomży na lata 2003-2010.

5.
Odpowiedź na interpelacje i zapytania.

6.
Zajęcie stanowiska w sprawie pism skierowanych do Rady.

7.
Sprawy różne.

Ad. 1

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady

Poprosił o składanie interpelacji i zapytań.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Stwierdził, że dotarły do niego informacje, że MOPS jest już całkowicie niewydolny jeśli chodzi o zasiłki. Prosi o wyjaśnienie kwestii zasiłków na leki. Dysponuje nazwiskami 2 osób, dla których wstrzymanie leków grozi komplikacjami zdrowotnymi. Pyta jak Prezydent ma zamiar ten problem rozwiązać.

Pan Zenon Piechociński – Wiceprzewodniczący Rady

Zgłosił sprawy dotyczące:
1. usunięcia plakatów wyborczych – w załączeniu do protokołu
2. wypłaty tzw. „14-tki” w MPEC – w załączeniu
3. lansowania przez Przewodniczącego Rady tezy o podziale politycznym Rady.

Pan Jan Bajno – radny

Poprosił Prezydenta o przedkładanie Radzie miesięcznych informacji o pracy Prezydenta.

Pan Jerzy Cwalina – radny

Zwrócił się do Prezydenta z prośbą o wyjaśnienie kwestii zawartych w piśmie Publicznego Gimnazjum nr 2, które otrzymali radni.

Pan Marek Makieła – Przewodniczący Rady Osiedla nr 3

Zwrócił się do Rady z apelem o konsultacje działań oraz o zapraszanie na posiedzenia Komisji przedstawicieli rad osiedli.

Pani Alicja Konopka – radna

Zwróciła uwagę, że wszystkie informacje o tematach i terminach posiedzeń Komisji Rady są wywieszane na tablicy ogłoszeń. Zainteresowani mogą się z nimi zapoznać i w posiedzeniach uczestniczyć.

Ad. 3

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady

Poprosił komisje o opinię w sprawie oceny stanu technicznego budynków oświatowych- przedszkolnych.

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Poinformował, że Komisja ten temat dyskutowała, nie zajmując jednak stanowiska.

Pani Anna Armista – Przewodnicząca Komisji

Przedstawiła informację o stanie technicznym placówek oświatowych – przedszkolnych.

Pan Lech Kołakowski – Wiceprzewodniczący Rady

Zabierając głos w dyskusji poprosił, by temat nie umknął i by temat oceny obiektów szkolnych powrócił pod obrady. Dodał, że mając na względzie skąpy budżet miasta – sprawy związane z termoregulacją, kryzami – z uwagi na warunki pogodowe wykonać natychmiast.

Ad. 4

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego nr 6 i nr 12 w Łomży.

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawił opinię Komisji.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinię Komisji.

Nastepnie odbyła sie dyskusja po zakończeniu której Przewodniczący oglosił przerwę.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady

Poinformował, że w czasie przerwy zrodziła się wśród radnych inicjatywa – wniosek formalny, z którego treścią zapozna Radę Wiceprzewodniczący Rady – Pan Zenon Piechociński.

Pan Zenon Piechociński – Wiceprzewodniczący Rady

Zaproponował, by przed przegłosowaniem uchwał Rada przegłosowała przyjęcie w protokole zapisu następującej treści: „Zobowiązuje się Prezydenta Miasta do zapewnienia zespołom pracowniczym priorytetu w procesie prywatyzacji lub uspołecznienia przedszkoli w Łomży” – wniosek podpisany przez 7 radnych stanowi załącznik do protokołu. Dodał, że tak przegłosowany zapis posiada moc prawną.

W wyniku głosowania Rada wniosek przyjęła 17 głosami za, przy 0 przeciw i 5 wstrzymujących.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych uczestniczących w obradach sesji, w głosowaniu udział wzięło 22 radnych. Za podjęciem uchwały opowiedziało się 12 radnych, przeciw – 7, od głosu wstrzymało się 3 radnych.

Uchwała nr 30/VII/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 lutego 2003 roku
w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego nr 6 w Łomży, dla którego miasto Łomża jest organem prowadzącym.



Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie kolejny projekt uchwały.

Na 23 radnych uczestniczących w obradach sesji, w głosowaniu udział wzięło 23 radnych. Za podjęciem uchwały opowiedziało się 12 radnych, przeciw – 7, od głosu wstrzymało się 4 radnych.

Uchwała nr 31/VII/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 lutego 2003 roku
w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego nr 12 w Łomży, dla którego miasto Łomża jest organem prowadzącym.



Ad. 4


Pan Grzegorz Lewańczuk – Prezes MPWiK

Przedstawił wniosek w sprawie Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Kanalizacyjnych.

Pan Tomasz Gałązka – Przewodniczący Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego

Przedstawił opinię Komisji.

Pan Zbigniew Lipski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinię Komisji.

Pan Lech Kołakowski – Wiceprzewodniczący Rady

Wyjaśnił, że na Komisji Gospodarki Komunalnej był zgłaszany wniosek formalny odnośnie załącznika do uchwały w pkt. 7. Propozycja Komisji brzmi: „Ewentualna nadwyżka ścieków zgromadzonych na funduszu amortyzacyjnym wykorzystywana będzie na przyspieszenie inwestycji, które mogą spowodować zwiększenie ilości ścieków”. Prosi, by potraktować to jako wniosek formalny, przyjęty przez komisję.

Pan Grzegorz Lewańczuk – Prezes MPWiK

Stwierdził, że o tym zadecyduje Rada. Następnie zwrócił uwagę na aspekt, który wynikł z pewnej korespondencji, którą spółdzielnie mieszkaniowe prowadziły ze spółką i była propozycja i taki zapis jest wyjściem naprzeciw spółdzielniom. Chodzi o wymianę rurociągów rozdzielczych, które ulegają awarii. Nie chce, by pewnym zapisem wiązać sobie ręce i w przypadku pewnych odcinków sieci, które są awaryjne, to za kilka lat nie będzie można wymienić tych odcinków. Inny aspekt to ten, że sprzęt, którym dysponuje spółka posiada już kilka lat i obawia się, że może dojść do sytuacji, że trzeba będzie w remont tego sprzętu wkładać spore środki. Być może trzeba będzie pomyśleć o wymianie sprzętu do wodomierzy.

Pan Zbigniew Lipski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Poinformował, że do przedłożonej wcześniej opinii Komisja przegłosowała poprawkę następującej treści: „ewentualna nadwyżka ścieków zgromadzona na funduszu amortyzacyjnym wykorzystywana będzie na wymianę oraz zakup nowych urządzeń oraz sprzętu służącego do eksploatacji i konserwacji sieci wodno-kanalizacyjnej oraz na inwestycje ujęte w tym planie”. Przedstawiona przez Wiceprzewodniczącego poprawka była przedstawiona w wersji skróconej.

Pan Lech Kołakowski – Wiceprzewodniczący Rady

Wobec przedstawionej całej treści poprawki – swój wniosek wycofał.

Pan Jarota – Przewodniczący Rady

Kończąc dyskusję poddał pod głosowanie poprawkę Komisji Gospodarki Komunalnej dotyczącą pkt. 7.

W wyniku głosowania Rada poprawkę przyjęła jednogłośnie - 21 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących.

Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały – wraz z przyjętą poprawką.

Na 23 radnych uczestniczących w obradach sesji, w głosowaniu udział wzięło 21 radnych. Za podjęciem uchwały opowiedziało się 17 radnych, przeciw – 1, od głosu wstrzymało się 3 radnych.

Uchwała nr 32/VII/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 lutego 2003 roku
w sprawie zatwierdzenia Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych na lata 2003-2010 dla miasta Łomży.


Ad. 5

Pan Jarota – Przewodniczący Rady

Poprosił o odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Odpowiadając radnemu Piechocińskiemu na zapytanie dotyczące odprowadzania sum do budżetu państwa z tytułu nagród od zysku i tzw. „14-tki” stwierdził, że na dzień dzisiejszy nie umie na to pytanie odpowiedzieć. W dniu jutrzejszym na spotkaniu wspólników poprosi o informacje, a następnie złoży radnemu wyczerpujące informacje. Dodał, że wie, że „13-tka” została wypłacona, o „14-tce” nie wie nic.
Odpowiadając na zapytanie dotyczące usunięcia plakatów wyborczych stwierdził, że informację w tej sprawie złoży w stosownym terminie.

Pan Jarota – Przewodniczący Rady

Odpowiadając na zapytanie radnego Piechocińskiego stwierdził, że jest zaskoczony. Uważa bowiem, że tego typu zapytania nie powinny mieć miejsca, nie jest on bowiem organem decydującym o sprawach w sensie wykonawczym. Jest zaskoczony, że na podstawie nasłuchu czy też podsłuchu radiowego radny Piechociński formułuje wnioski, które są bardzo niezgodne z faktami. Musi to zdemontować. Zwrócił uwagę, że występując w Radio Łomża nie dokonywał czynności dezintegracyjnych Rady. Jeżeli radny Piechociński ma uwagi, że on jako Przewodniczący chce zdezintegrować Radę, to zwrócił uwagę, że tę czynność wykonuje Pan Piechociński, co potwierdzają fakty. Jeżeli bowiem radny Piechociński występuje na sesji Rady w imieniu Rady Miejskiej – Klubu SLD to jest to polityczne. On natomiast takich wystąpień nie miał i nie ma zamiaru występować w ten sposób. On pilnuje formuły apolityczności samorzadu na sesji. Jeżeli radny Piechociński posiada takie fakty, to prosi o udokumentowanie ich, a nie kierowanie się zasłyszanymi informacjami czy pogłoskami. Prosi więc w przyszłości o nie zawracanie radnym głowy takimi interwencjami.

Pan Zenon Piechociński – Wiceprzewodniczący Rady

Stwierdził, że prawdą jest, że były to wiadomości zasłyszane, ponieważ radio ma to do siebie, że tam są zasłyszane wiadomości. Dodał, że on nie występował w imieniu SLD ale we własnym – jako radny Piechociński, a jako radny ma prawo mieć wątpliwości, a więc i pytać. Jeżeli chodzi o materiały drukowane, to na poprzedniej sesji radny Lipski zabierał głos i radni usłyszeli kto był autorem materiałów drukowanych.

Pan Jarota – Przewodniczący Rady

Stwierdził, że to są również tylko pogłoski.

Ad. 6

Pan Jarota – Przewodniczący Rady

Poprosił Wiceprzewodniczącego Kołakowskiego o odczytanie pism, jakie wpłynęły do Rady.

Pan Lech Kołakowski – Wiceprzewodniczący Rady

Przedstawił Radzie pisma:
1. zaproszenie od Zarządu „UKS 10” na Mini Turniej Koszykówki – w załączeniu
2. Zrzeszenia Handlu i Usług z prośbą o umożliwienie przedstawicielom udziału w sesjach – w załączeniu
3. Wojewódzkiego Szpitala w Łomży w sprawie połączenia jednostek – w załączeniu

Pan Zbigniew Lipski – radny

Stwierdził, że Przewodniczący powinien w sprawie szpitala przygotować stanowisko, które zostanie przez Radę przyjęte i przekazane wszystkim zainteresowanym.

Pan Zenon Piechociński – Wiceprzewodniczący Rady

Poparł stanowisko radnego Lipskiego ale uważa, że będzie to sprawa spóźniona, bowiem natychmiast po wystosowaniu tego pisma protest ten dotarł do Marszałka i Marszałek stwierdził, że takiej sprawy nie ma, że to się „chlapnęło” Wicemarszałkowi na konferencji prasowej i to jest fakt prasowy.

Pani Edyta Śledziewska – radna

Wniosła, by Rada zajęła stanowisko w sprawie łączenia szpitali. Następnie odczytała treść projektu stanowiska.

Pani Alicja Konopka – radna

Zwróciła uwagę, że aby wniosek ten był wnioskiem formalnym musi być podpisany przez grupę radnych, Komisję czy klub radnych. Inicjatywę popiera. Chodzi tylko o to, by nikt nie zarzucił niezgodności z prawem.

Pan Jarota – Przewodniczący Rady

Zgodził się z wypowiedzią radnej Konopka. Następnie zwrócił się z zapytaniem do radnej Śledziewskiej, kto podpisał się pod wnioskiem.

Pan Jerzy Cwalina – radny

Stwierdził, że wniosek popiera grupa radnych. Brak jest pod nim podpisów ze względu na to, by było jeszcze miejsce na dodatkowe podpisy. Jeżeli istnieje konieczność złożenia podpisanego wniosku, to już to zostaje uzupełnione. Dodał, że treść pisma powinna być – oprócz Marszałka – przekazana również posłom.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Stwierdził, że jego zdaniem wniosek ten należy jeszcze poszerzyć. Dodał następnie, że zaniepokoiło go stwierdzenie radnego Piechocińskiego, że Pan Wicemarszałek „chlapnął”. Tak się bowiem dziwnie zdarza, że decyzje zapadają, a ktoś później coś „chlapnie”. Jego zdaniem Rada powinna podjąć temat złużby zdrowia i zaprosić Pana Marszałka, by wyjaśnił, co zamierza robić, jakie są jego zamiary co do służby zdrowia jemu podległej. Należy również zapytać Pana Starostę co zamierza robić z wnioskami lekarzy, którzy wnioskują od dawna o prywatyzację gabinetów, a jednocześnie o korzystanie z gabinetu POZ – tam jest totalna blokada lekarzy, którzy również poszukują obiektu do sprywatyzowania, podczas gdy taki obiekt przy ulicy Spółdzielczej istnieje. Uważa również, że Rada powinna zająć stanowisko co do dalszych losów szpitala i POZ.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady

Poprosił Radę, by w głosowaniu wypowiedziała się czy jest za wystąpieniem do Marszałka z apelem, który zaproponowała radna Śledziewska w imieniu grupy radnych oraz poszerzenie go o zagadnienia poruszone przez radnego Brodziuka.

W wyniku głosowania Rada 21 głosami za, przy 0 przeciw i 1 wstrzymującym przyjęła kierunek działania.

Następnie Przewodniczący zaproponował, by w związku z przyjętym kierunkiem działania wybrać zespół redakcyjny. Poprosił, by zgłosili się chętni do zredagowania ostatecznej treści stanowiska.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Zaproponował by wysłać pismo w treści zaproponowanej przez grupę radnych – zgodnie z treścią przedstawioną przez radną Śledziewską. Dodał, że na sesję należy zaprosić Marszałka i na piśmie zadać mu pytanie, co zamierza w tym kierunku zrobić. Pismo to należy przesłać i do radnych sejmiku.

Pan Zenon Piechociński – Wiceprzewodniczący Rady

Przedstawił dalsze pisma, które wpłynęły do Rady:
1. dot. wyjazdu do Danii,
2. dot. środków na operację dla dziecka,
3. prof. Religi dot. Fundacji Sztucznego Serca,

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady

Zobowiązał się, że wraz z Wiceprzewodniczącymi zastanowią się i poinformują Radę o działaniach.

Pan Zbigniew Lipski – radny

Zaproponował, by środki na operację dla dziecka radni zebrali na następnej sesji, by sporządzono listę i zapisano kto ile środków na ten cel deklaruje przeznaczyć.

Ad. 7

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Odpowiadając radnemu Cwalina na zapytanie dot. pisma Dyrektora PG nr 2 i na zapytanie jaka jest znajomość prawa oświatowego przez ludzi kierujących oświatą i miastem stwierdził, że art. 34 ustawy o systemie oświaty /przytoczył zapisy/ określa przestrzeganie przepisów organizacji pracy szkoły. Organizację zatwierdza Prezydent. Jest więc to znajomość prawa oświatowego. Odpowiadając na zapytanie gdzie jest takt i kultura sprawujących w mieście władzę osób, którzy pracują na rzecz łomżyńskiej oświaty – on może odwrotnie zadać to pytanie – gdzie jest takt i kultura osób, które nie identyfikują się ze swoim pracodawcą? Temat ten pomija. Odpowiadając na zapytanie czy działania zmierzające do stworzenia nerwowej atmosfery w radach pedagogicznych są kluczem do osiągnięcia efektów edukacyjnych i wychowawczych odpowiedział, że nie miał zamiaru doprowadzić do tego i dlatego wycofał te punkty z poprzedniej sesji. Czy władza miasta – Prezydent i jego służby mają zamiar tak działać przez najbliższe 4 lata – przytoczył zapis ustawy – stwierdził, że z tych uprawnień będzie korzystał w zakresie optymalnego wykorzystania budżetu miasta. Odpowiadając na pierwsze pytanie – czy takie niezapowiedziane, bezprawne kontrole są odwetem za odmienne zdanie w temacie „zespoły szkół” stwierdził, że te kontrole nie są bezprawne – art. 34 daje taką możliwość i będzie z niej korzystał. Dodał, że nie będzie pytał dyrektora szkoły czy może przekroczyć próg szkoły.

Pan Jerzy Cwalina – Radny

Zwrócił uwagę, że jego zapytanie – czy był to zbieg okoliczności, że w tym czasie gdy odbywała się sesja w sprawie tej szkoły – została przeprowadzona ta kontrola.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Wyjaśnił, że w tym czasie na sali obrad z PG nr 2 było obecnych 17-18 osób. Ma więc prawo zapytać czy szkoła funkcjonuje czy też nie. Następnie odczytał notatkę, która została sporządzona z kontroli. Nie stwierdzono nieprawidłowości w pracy szkoły. Pyta wiec, skąd taki bunt? Dodał, że tego typu kontrole będą.

Pani Alicja Konopka – radna

Stwierdziła, że jest załamana wypowiedzią Prezydenta. Uważała, że dzieje się to bez jego wiedzy, bowiem w kampanii Prezydent podkreślał dialog, rozmowy, nie ręczne sterowanie. Natomiast radni spotkali się z sytuacją, która nie miała miejsca do tej pory. Dodała, że wyjaśnienia Prezydenta nie przekonały jej, gdyż za dyscyplinę pracy szkoły odpowiada dyrektor. Ponadto, gdy sprawa dotyczy ludzkich spraw, nie dziwi ją, że ludzie są tym zainteresowani tym co z nimi będzie. Dodała, że z tego co wie, to jedna z osób, które przeprowadzały kontrolę nie powinna być w pracy i dziś na sesji, gdyż jest na zwolnieniu lekarskim.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Stwierdził, że dziwi go wypowiedź radnej Konopka. Dodał, że zapisy ustawy te kwestie regulują.

Pan Jan Turkowski – radny

Stwierdził, że jego zdaniem był to wypadek przy pracy i Prezydent bierze to na swoje barki. Chodzi tu o co innego. Chodzi o to, że Prezydent Choiński pochodzi z tego gimnazjum i o to poszła awantura. Był to pierwszy taki przypadek i więcej tego typu zdarzeń nie będzie. Proponuje, by tę sprawę zakończyć.

Pan Jerzy Cwalina – radny

Zwrócił się z zapytaniem kiedy zostaną przekazane radnym autopoprawki do budżetu.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Poinformował, że autopoprawka wpłynie do rady w przyszłym tygodniu.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Stwierdził, że wniosek do Marszałka podpisało 21 radnych. Uważa, że należy to przegłosować. Wcześniej była chęć woli wystosowania stanowiska, samo stanowisko nie. Prosi o przegłosowanie.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady

W związku z wnioskiem radnego Cwaliny poddał pod głosowanie stanowisko Rady – w załączeniu.

W wyniku głosowania Rada stanowisko przyjęła 22 głosami za.

Następnie Przewodniczący, w związku z wyczerpaniem porządku dziennego zamknął obrady VII zwyczajnej sesji Rady Miejskiej Łomży.




  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 5 cze 2003 08:09
  • Data opublikowania: piątek, 6 cze 2003 10:25
  • Data przejścia do archiwum: czwartek, 7 gru 2006 10:56
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej