Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Podczas obrad LI sesji w dniu 29 czerwca 2005 roku

Rada realizowała następujący porządek obrad:
1.
Przyjęcie protokołu z obrad XLIX i L sesji Rady Miejskiej Łomży.

2.
Stanowisko Rady Miejskiej Łomży w sprawie uczczenia XXV rocznicy powstania Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”.

3.
Składanie interpelacji i zapytań.

4.
Informacja Prezydenta o pracy w miesiącu maju 2005 roku.

5.
Ocena stanu bezpieczeństwa w mieście.

6.
Ocena stanu bezpieczeństwa w placówkach oświatowych.

7.
Informacja o zagrożeniach alkoholizmem i narkomanią dzieci i młodzieży łomżyńskich szkół.

8.
Informacja o perspektywach rozwoju sportu i kultury fizycznej w Łomży.

9.
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2005 rok.

10.
Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad umarzania, odraczania, rozkładania na raty spłat należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy ordynacja podatkowa.

11.
Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży – obszar „Bulwarów Nadnarwiańskich” w obrębie lewego brzegu Narwi od rejonu starego mostu w ciągu ul. Gen. Wł. Sikorskiego do nowego mostu w ciągu ul. Zjazd.

12.
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łomży.

13.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej Łomży z dnia 31 maja 2005 roku nr 324/XLIX/05 w sprawie przystąpienia do scalenia i podziału nieruchomości położonych w Łomży przy Szosie do Mężenina w sąsiedztwie ogrodów działkowych.

14.
Przyjęcie stanowiska w sprawie decyzji sądowych, mogących mieć znaczące skutki dla budżetu miasta.

15.
Analiza finansowa MPWiK Sp. z o.o. za 2004 rok pod kątem kosztów przedkładanych do ustalenia taryf.

16.
Stanowisko Komisji Rewizyjnej w sprawie skargi Pani Barbary Wszeborowskiej.

17.
Informacja o przygotowaniach do wypoczynku letniego dzieci i młodzieży.

18.
Odpowiedź na interpelacje i zapytania.

19.
Zajęcie stanowiska w sprawie pism skierowanych do Rady.

20.
Sprawy różne.

Ad. 1

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do protokołów z obrad XLIX i L sesji Rady Miejskiej.
Rada nie zgłosiła uwag i w wyniku głosowania przyjęła protokół z obrad XLIX sesji 18 głosami za – jednogłośnie oraz protokół L sesji Rady Miejskiej 18 głosami za – jednogłośnie.

Ad. 2

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił wniosek NSZZ „Solidarność” w sprawie przyjęcia stanowiska przez Radę Miejską Łomży (w załączeniu do protokołu).
Rada przez aklamację przyjęła zaproponowaną treść stanowiska.


Pan Piekarski - Przewodniczący NSZZ „Solidarność”

Zabierając głos zwrócił uwagę, że rok 2005 jest rokiem szczególnym, ponieważ jest to rok obchodów rocznicy powstania NSZZ „S”, związku, który powstał na powszechnej fali narodowego protestu przeciwko zniewoleniu społeczeństwa. Ruch ten nie tylko zmienił losy Polski, ale wpłynął również na współczesną historię Europy i świata. Podstawową rolę w tych przemianach odegrał Jan Paweł II. Dokonał tego poprzez swoją postawę, nauczanie i pielgrzymki.
Uważa, że Rada przyjmując w dniu dzisiejszym tak ważne stanowisko, nie tylko dla Solidarności, ale dla społeczeństwa, wyraża w sposób istotny swój głos w historycznej sprawie. W imieniu łomżyńskiej Solidarności podziękował Radzie za przyjęte stanowisko.

Ad. 3

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o składanie interpelacji i zapytań.

Pan Paweł Augustyniak – radny

Złożył na piśmie interpelację dot. wykupu kina i jego modernizację (w załączeniu do protokołu).

Pan Zbigniew Szponarski – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

Zgłosił na pismie interpelację dot. realizacji ul. Księżnej Anny.

Pan Zbigniew Lipski - radny

Zgłosił na piśmie interpelacje dot.:

- artykułu w „Kontaktach” na temat nadania nazwy ul. Via Balica,
- wyprowadzenia się z Łomży firmy „Purzeczko”,
- audycji w radio i wypowiedzi prezesa Łomżyńskiej Izby Przemysłowo-Handlowej, który w bardzo negatywny sposób odniósł się do sposobu działania władz miasta w zakresie pomocy biznesmenom – zacytował wypowiedź. Poprosił, aby Prezydent wyjaśnił czy jest klimat dla rozwoju przedsiębiorczości w Łomży.

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Poprosiła o odpowiedź na zapytanie czy zdaniem Prezydenta malowanie oznakowań poziomych na ulicach miasta w miesiącach czerwiec i wrzesień jest terminem optymalnym. Czy niekorzystniejszym byłby termin od kwietnia do czerwca. Czy nie należy wykonywać tych prac w godzinach późniejszych, a nie w godzinach 6.00 – 16.00 przy największym nasileniu ruchu kołowego i pieszego. Dodała, że takie rozwiązania stosuje większość miast.


Pan Ryszard Matuszewski – radny

Zgłosił interpelację dot. sprzedaży biletów na koncert w trakcie uroczystej sesji Rady Miejskiej. Co Prezydent w aktualnej, nowej sytuacji zrobił i jakie podjął przedsięwzięcia, aby wspomóc to zadanie.

Pan Zbigniew Lipski - radny

Zabierając ponownie głos poddał pod rozwagę, czy jest potrzeba organizowania uroczystości co roku. Komu to służy, ile to kosztuje. Zauważył, że na uroczystość zaprasza się Radę, rezerwuje się miejsca, ale gdy radni przychodzą, nie mają gdzie siedzieć.

Pan Lech Kołakowski – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zabierając głos stwierdził, że imieniny miasta powinny być obchodzone co roku i uroczyście. Uważa ponadto, że na najbliższej sesji winna odbyć się debata na temat obwodnicy Via Baltica. Przypomniał, że nie została zrealizowana jego interpelacja dot. uczczenia pamięci Jana Pawła II poprzez zasadzenie dębów.

Pan Zenon Piechociński – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Odnosząc się do wypowiedzi radnego Lipskiego i odpowiadając na jego zapytanie dot. Via Baltica wyjaśnił, że nie był to chrzest ulicy. Była to prywatna uroczystość z udziałem byłych wojewodów. Był to hepening zgłoszony do Pana Prezydenta pt. „otwarcie trasy”, w którym Pan Prezydent uczestniczył nie jako prezydent, ale jako były wojewoda. Cała uroczystość odbywała się z okazji 30-lecia powołania województwa łomżyńskiego. Tabliczki z napisem ulicy pozostały: jedna u Pana Prezydenta, druga wisi w Urzędzie Wojewódzkim. Na tabliczkach nie ma słowa ulica, jest to po prostu Via Baltica. Zauważył, że była to bardzo trafiona impreza, ponieważ na drugi dzień rozpętała się dyskusja dotycząca przebiegu drogi. Przeprosił radnego Lipskiego, jeśli czuje się dotknięty, ale nie można było zaprosić Rady, ponieważ dopiero byłoby to niewłaściwe, bo Rada uchwały nie podjęła. Zauważył, że na spotkaniu tym nie było ani jednego dziennikarza z „Kontaktów” i w związku z tym prawdę zapisał tylko Kurier Poranny, którego przedstawiciel był na miejscu i zbadał fakty.

Pan Zbigniew Lipski - radny

Odpowiadając stwierdził, że nie chciał nikogo urazić. Chciał po prostu się zapytać. Po wyjaśnieniu Pana Wiceprzewodniczącego poprosił Pana Prezydenta, aby nie udzielał już mu odpowiedzi w tej sprawie. Następnie zwrócił uwagę, że jeżeli radni by wiedzieli wówczas byłoby więcej osób i byłaby większa siła przebicia.

Pan Ryszard Matuszewski – radny

Uzupełniając wcześniejsze wystąpienie zgłosił interpelację dot. budynku po PG nr 4. Zgodnie z wypowiedziami Prezydenta budynek ten w całości ma być przeznaczony dla muzeum. W związku z powyższym składa zapytanie czy decyzja jest aktualna i kiedy muzeum może spodziewać się przejścia do tego obiektu.
Pan Jerzy Brodziuk – radny

Zabierając głos zaproponował, aby odnośnie Via Balticy było to wspólne stanowisko samorządów Ostrołęka, Łomża, Grajewo. Przypomniał, że takie stanowisko było już podejmowane należałoby je powtórzyć. Takie stanowisko miałoby większy oddźwięk.

Ad. 4

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi i zapytania do informacji o pracy Prezydenta Miasta w miesiącu maju br.

Radni nie zgłosili uwag i zapytań.

Ad.5

Pan Zbigniew Szponarski – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

Przedstawił opinię Komisji Bezpieczeństwa i Porządku (w załączeniu do protokołu) oraz stanowisko w sprawie monitoringu (w załączeniu do protokołu). Dodał, że w projekcie budżetu miasta na 2005 rok Prezydent nie przewidział środków na poprawę bezpieczeństwa, w tym na monitoring. Dopiero na wniosek Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Rada Miejska przyjęła do budżetu na ten cel kwotę 50 tys. zł, chociaż Pan Prezydent Sroczyński do dnia dzisiejszego to mu wypomina. Podkreślił, że to nie jego decyzja, to decyzja Rady Miejskiej.

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Otworzył dyskusję.

Pan Zbigniew Lipski - radny

Zabierając głos stwierdził, że bezpieczeństwo oprócz rozwoju gospodarczego miasta jest jednym z elementów, którym Rada powinna się zająć i interesować, czym interesuje się również społeczeństwo.

Kaseta 119, str. B

Poprosił następnie Komendanta Miejskiego Policji o poinformowanie jakie kierunki działania przyjęło obecne kierownictwo, jaki styl pracy, czy będzie to kontynuacja wcześniejszych kierunków, czy też zmiana i jakie będą tego efekty. Czy przewidują zmianę w ilości patroli i czy idą w kierunku nowocześniejszych rozwiązań.

Pan Jerzy Brodziuk - radny

Zabierając głos w dyskusji poruszył dwa problemy. Pierwszy dot. monitoringu. Stwierdził, że osobiście cieszy się, że dzisiaj spojrzenie na monitoring jest ogólnomiejskie, polegające na tym, że monitoring musi służyć sprawnemu funkcjonowaniu policji. Sądzi, że przedstawiona koncepcja nie zawiera wszystkich lokalizacji kamer, ale jego zdaniem powinny one być na wszystkich wylotowych drogach miasta, aby pomagały w operacyjnej pracy policji. Dodał, że rozwiązanie obowiązującego systemu musi być kompatybilne z całością , niekoniecznie sterowane z Komendy Policji. Dlatego też cieszy się, że rozwiązanie przyjęło dzisiaj formy kompleksowe. Uważa, że w rozwiązaniu tym należy odstąpić jednak od sponsoringu, gdyż zakłada on, że ten, który wykłada pieniądze życzy sobie ochrony własnych interesów. Lepiej więc znaleźć środki na to, aby ten system służył interesom ogólnomiejskim, natomiast sponsorowane powinny być systemy, które są lokalne i służą do ochrony obiektów sponsorów. Następnie nawiązał do artykułu w prasie dot. bezpieczeństwa w Nowym Jorku. Zauważył, że takie rezultaty osiągnięto przestrzeganiem przepisów . Chodzi o to, że jeżeli jakiś przepis czegoś zakazuje, to policja i pozostałe służby miejskie nastawione są na jego przestrzeganie. Jako przykład podał psy. Jeżeli uchwała mówi, że należy sprzątać, to wszyscy to egzekwują i przestrzegają. Jeżeli jest cisza nocna, to również wszystkie jednostki funkcjonujące w systemie to egzekwują. Zauważył następnie jak funkcjonuje to w Łomży. Z danych wynika, że sytuacja poprawia się. Dodał, że właściwemu przestrzeganiu prawa nie sprzyjają obowiązujące przepisy. Jako przykład podał, że Prezydent nie może wydać zgody na sprzedaż alkoholu określając godziny, ponieważ może to odbywać się w godzinach otwarcia. Jako przykład podał również ogródki piwne, gdzie głośno zaczyna robić się po godzinie 22.00, gdy obowiązywać powinna cisza nocna. Miasta bronią się stawiając bariery. Wyjaśnił, że on osobiście to przećwiczył. Gotów jest być kolejnym świadkiem. Podziękował następnie policji, że w chwili obecnej już interweniuje po zgłoszeniu. Zwrócił się do Prezydenta z prośbą, aby sprawdził, ponieważ w innych miastach tworzy się rejony zamieszkania, gdzie nie można prowadzić działalności gastronomicznej po godz. 22.00. Zauważył, że udało się to zrobić na Starym Rynku. Uważa, że to samo należy zrobić we wszystkich rejonach zamieszkania, nie pomijając domków jednorodzinnych. Dodał, że podstawowym elementem tej rozrywki, zagrażającej miastu, jest alkohol, są bary piwne. W momencie kiedy funkcjonowało koncesjonowanie, że można do godz. 22.00 tych nocnych atrakcji nie było. Zwracając się do Prezydenta stwierdził, że służby Prezydenta są w stanie znaleźć takie elementy działań, które są prowadzone przez samorządy. Zwrócił się następnie do Komendanta Policji, aby zwracać uwagę na wszystkie zgłoszenia składane przez mieszkańców, ponieważ czasami tak się zdarza, że przy tych ubogich środkach ludzie ci są zbywani przez policję. Dodał, że mówi to na swoim przykładzie, ponieważ jego też zbyto.

Pan Zbigniew Lipski – radny

Zabierając głos poparł wypowiedź radnego Brodziuka dodając, że nie poruszał tych spraw ponieważ chciał wywołać do dyskusji komendanta i dopiero później dyskutować na temat wizji działania nowego kierownictwa. Następnie zwrócił uwagę, że na świecie nie ma czegoś takiego jak wyznaczanie miejsc, wyprowadzanie ogródków poza miasto. Bary, ogródki piwne, kawiarnie funkcjonują w centrum miast. Musi być jednak egzekwowana jedna rzecz, za funkcjonowanie danego baru, czy kawiarni odpowiada właściciel i należy poddawać jego szczegółowej kontroli, ponieważ otrzymując koncesję winien zabezpieczyć tak organizacyjnie ochronę, aby reakcja była natychmiastowa. Jeżeli jednemu, czy drugiemu zostanie odebrana koncesja, wówczas będą o to dbać. Jako przykład podał Rygę i Wilno, gdzie można sobie siedzieć do godz. 24.00 i nie słychać ani hałasów, ani krzyków. Jeżeli jest zbyt głośno policja pojawia się natychmiast. Być może uda się to zrobić i u nas.

Pan Lech Kołakowski – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Poruszył problem powrotu po imprezach masowych. Wyjaśnił, że na posiedzeniu Komisji Edukacji przedstawił szerszy wywód na ten temat, gdzie podawał przykład młodego człowieka, który na szczęście nie został skopany na śmierć. Podkreślił, że powroty z imprez masowych w mieście są groźne. Szlak powrotu z takich imprez znaczony jest bitym szkłem i krwią. Po drodze bite są szyby, niszczone samochody, wybuchają awantury i krzyki. Niebezpieczne są grupy rozwydrzonych grup młodzieży 42-40 osobowych, uzbrojonych w kije. Być może na takie grupy osób wracających z meczu należy wzywać z Białegostoku oddziały szturmowe. Obserwuje wyjazdy kibiców na mecze, gdzie jedzie 1-2 autokary i kilka wozów uzbrojonych policjantów. Pyta, kto w tym czasie strzeże porządku w mieście. Uważa, że zbyt mało jest zajęć w grupach sportowych, młodzież z racji wieku musi eksplodować na zewnątrz, ale niech eksploduje w salach gimnastycznych, na stadionach.
Odnosząc się do koncesji alkoholowych zauważył, że alkohol pije się na całym świecie i problem jest w tym, aby nawyk ten ograniczyć ewentualnie, aby zmieniać miejsca. Nie zawsze musi to być przy budynkach wielorodzinnych. Trudno też ogródki piwne wynieść za miasto. Jest to trudna decyzja i o lokalizacji należy myśleć wspólnie. Stwierdził następnie, że dobrze by było, gdyby były wspólne działania policji, straży miejskiej, które by eskortowały powrót młodych ludzi na osiedla, grupy te są bowiem niebezpieczne dla mieszkańców.

Pan Jan Rybakiewicz – Wiceprzewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Zwrócił uwagę, że przy omawianiu tematu na posiedzeniu Komisji Bezpieczeństwa prosił o uzupełnienie informacji o zdarzenia w rozbiciu na poszczególne ulice i takiej informacji nie otrzymał.

Pan Lech Kołakowski – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Uzupełniając swoją wypowiedź podkreślił problem komunikacji w mieście po godz. 22.00. Zwrócił uwagę, że w godzinach nocnych pojawiają się na ulicach motocykliści i urządzają wyścigi motocykli i samochodów. Mieszkańcy miasta są zagrożeni na przejściach i tu również należy podjąć wspólne działania policji i straży miejskiej, aby to ograniczyć.

Rada udzieliła głosu Panu Markowi Makieła.

Pan Marek Makieła – Przewodniczący RO nr 3

Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że uwzględniając wszystkie pozytywne wskaźniki działalności, jak również obiektywne uwarunkowania tej działalności mieszkańcy mają następujące uwagi:
- permanentne nie przestrzeganie przepisów drogowych w tym parkowania na chodnikach, w miejscach zakazu,
- nie przestrzeganie prędkości na osiedlach, jako przykład podał wyścig 2 samochodów na ul. Chętnika, o którym powiadomił policję i dziękuje oficerowi dyżurnemu, że powiedział, iż przekaże informację patrolowi miejskiemu, ale zaznaczył, że bez świadka policja nic uczynić nie może.
Zwrócił uwagę, że parkowanie w miejscach dozwolonych w niedzielę ma taki skutek, że o godz. 12.00 przy Instytucie Teologii wybito szybę i ukradziono radioodbiornik. Czy monitorowanie spełni swoją rolę. Odnosząc się do spraw alkoholowych wyjaśnił, że podaje się „w godzinach otwarcia”. Kiedy zwrócił się do urzędu o określenie godzin, wówczas wyjaśniono mu, że nie jest to wymagane przepisem i Zarządy Osiedli w dalszym ciągu nie otrzymują w zapytaniach informacji o godzinach otwarcia. Poinformował, że kiedyś w godzinach 21.00 – 22.00 objechał całą Łomżę i nie zobaczył ani jednego patrolu policyjnego. Zasadą w Ameryce jest, że każdy sygnał od obywatela do policji czy też straży miejskiej jest natychmiast sprawdzany. Zwracając się do Komendanta Policji poprosił o wyjaśnienie, czy powstanie zespół, o którym była mowa na jednej z Komisji Bezpieczeństwa. Zwrócił się z zapytaniem do Prezydenta jak wygląda sprawa powołania wspólnego ośrodka czy też centrum ratownictwa i czy jest to wskazane.

Pan Jan Walęcki – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że swego czasu interweniował do policji i straży miejskiej, aby zajęli się bocznymi uliczkami i musi stwierdzić, że bardzo często widać jak patrole przejeżdżają i sprawdzają te rejony miasta. Działania idą w dobrym kierunku. Coraz mniej jest grup, które stwarzają zagrożenie. Uważa więc, że ten kierunek należy kontynuować i poszerzyć na dzielnice domków jednorodzinnych.

Władysław Naliwajko – Z-ca Komendanta Policji

Odnosząc się do zgłoszonych problemów wyjaśnił na zapytanie radnego Lipskiego, że pytanie to było zbyt ogólnikowe, aby można było na nie odpowiedzieć w sposób zadawalający. Osoby bardziej zainteresowane zaprasza do komendy, gdzie będzie można porozmawiać w szczegółach o głównych kierunkach działań łomżyńskiej policji. Poinformował następnie, że łomżyńska policja od początku roku bieżącego realizuje strategię całej polskiej policji, założonej na lata 2005 – 2007. Na terenie miasta i powiatu łomżyńskiego założyli węzłowe kierunki działań, które w szczególności zmierzają do rzeczywistej poprawy bezpieczeństwa mieszkańców miasta i ziemi łomżyńskiej. Rzeczywistą poprawę bezpieczeństwa rozumieją nie tylko w samym ograniczeniu liczby przestępstw, ale również zwalczanie i przeciwdziałanie wszelkim, innym zachowaniom, które wpływają na poczucie bezpieczeństwa. Szczególną uwagę zwracają na również na zagrożenia zjawiskami patologii społecznej: narkomanię, alkoholizm, przemoc rówieśniczą, przemoc w rodzinie. Są to zjawiska, których poziom jest bardzo wysoki . Zwrócił uwagę, że policjanci do tej pory kwestie przemocy domowej traktowali „po macoszemu” W wielu sytuacjach przemoc w rodzinie umykała spostrzeżeniom policjantów. Stąd też małe liczby i wiele osób dotkniętych przemocą w rodzinie nie mogło otrzymać pomocy ani wsparcia, pozostawiani byli sami sobie. Postanowił więc to zmienić. Następnie przytoczył liczby. Stwierdził, że następny kierunek łomżyńskiej policji dotyczy poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży zarówno jeżeli chodzi o zagrożenia patologiczne, jak też bezpieczeństwo ogólne. Zauważył, że rozpoczął się okres wakacyjny i działania policji są ściśle dostosowane do specyfiki zagrożeń, które wynikają z tego okresu. . Podkreślił, że w tym roku realizują to na zasadach przyjętych w latach poprzednich, ale ma pewne pomysły, aby od roku przyszłego wyglądało to inaczej, aby do tematu podejść w sposób bardziej kompleksowy. Następny kierunek pracy działań policji dotyczy ścisłej współpracy ze społeczeństwem oraz ze wszystkimi, innymi instytucjami, które działają na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego w tym znaczeniu, aby nie dochodziło do marnotrawienia potencjału, a więc środków finansowych oraz aby te działania były bardziej koordynowane. Dodał, że są również przykłady, że różne podmioty podchodzą do kwestii bezpieczeństwa nie wiedząc o sobie, a zmierzają w tym samym kierunku. Dlatego też środki finansowe dzielone są na różne strony. Kolejny kierunek dotyczy doskonalenia działań własnych policji. Tu również mają jeszcze dużo do zrobienia jeżeli chodzi o profesjonalizm policjantów, szybkość i skuteczność reakcji na różnego rodzaju zdarzenia oraz kulturę i życzliwość wobec obywateli, ponieważ to jest niezmiernie ważne. Następnie podziękował za wszelkie, zgłoszone sygnały przez radnych, ponieważ są to wiadomości, które pozwolą na kształtowanie postaw policjantów oraz eliminowanie postaw niepożądanych.
Odnosząc się do zapytania radnego Lipskiego, dotyczącego działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa stwierdził, że aktualna jest sprawa monitoringu miejskiego i tego oczekują. Jest to doskonałe narzędzie do poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego. Tam, gdzie pojawia się monitoring, bezpieczeństwo wzrasta. Uważa, że po ostatnim posiedzeniu Komisji Bezpieczeństwa jest szansa na kompromis, aby na terenie miasta powstał w pełni nowoczesny i funkcjonalny system monitorowania wizyjnego miejsc szczególnie zagrożonych. Podkreślił, że nie może być takiej sytuacji, aby na terenie miasta instalować nieskończoną liczbę kamer i oczekiwać, że obraz z tych wszystkich kamer będzie na bieżąco dozorowany przez centrum monitoringu policji. Dlatego tez zależy im na tym, aby na terenie miasta były monitorowane miejsca szczególnie zagrożone. Dodał, że nie istnieją żadne przeciwwskazania, aby lokalnie na osiedlach istniały też kamery, które nie będą podlegały bieżącemu nadzorowi z centrum.

Kaseta 120, str. A

Odnosząc się do kwestii zgłoszeń obywatelskich tzn. próśb o interwencję wyjaśnił, że zasada jest prosta. Każdej osobie, która dzwoni i zastrzega sobie, gwarantowana jest anonimowość. Należy jednak pamiętać, że w wielu przypadkach jest tak, aby sprawcę pociągnąć do odpowiedzialności, jedyną możliwością jest zeznanie świadka. Nie jest to winą policji, takie niestety jest prawo. Gwarantują również, że jeżeli osoba dzwoniąca do policji pomyli się, źle oceni sytuację, to nie poniesie konsekwencji. Dodał, że jeżeli ktoś nie zadzwoni, czy nie zobaczą czegoś w monitorze, to trudno oczekiwać, że policja znajdzie się o określonej porze w danym miejscu. Wyczula wszystkich, aby zawsze i wszędzie zachęcali mieszkańców do informowania policji. Nie może być tak, że za stan bezpieczeństwa będzie obarczana tylko policja, bo to nie tędy droga. Jeżeli chcemy, aby w naszym środowisku było bezpiecznie, muszą wszyscy razem o to zadbać, bo to jest jedyna droga. Odnosząc się do grup młodzieży powracających z imprez masowych, wyjaśnił, że policja w takich sytuacjach sama sobie poradzi i radziła sobie wielokrotnie nawet w tym roku. Jako przykład podał kibiców sportowych i wyjazd na mecz do Warszawy. Poinformował, że w chwili obecnej mają 5 zakazów stadionowych na okres 3 lat.
Wracając do problemy zakłócania ciszy nocnej przy powrotach z lokali stwierdził, że wielu uwagom i sugestiom pozostaje mu tylko przyklasnąć i być może bardziej sumiennie należy podchodzić do kwestii przyznawania koncesji na sprzedaż alkoholu. Być należy zastanowić się nad warunkami bądź bezpośrednio wpisać do decyzji zezwalającej, że w przypadku naruszenia tego, czy tego automatycznie pozwolenie traci ważność. Zauważył, że policja wydając tylko opinię jest małym trybikiem w procesie wydawania zezwoleń.
Odnosząc się do kwestii zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego wyjaśnił, że nie pamięta takiej inicjatywy, być może to było zanim przyszedł do Łomży. Wyjaśnił jednak, że w Łomży funkcjonuje Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz inne ciała zajmujące się bezpieczeństwem w ruchu drogowym i uważa, że to wystarczy. Zauważył ponadto, że każdy projekt przebudowy dróg i tworzenia nowych ulic jest opiniowany przez policję.
Wyraził następnie wdzięczność i podziękowania Prezydentowi Miasta za to, że tak dobrze znają problemy związane z bezpieczeństwem w mieście i w miarę posiadanych możliwości wspierają Komendę Policji w Łomży.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Zabierając głos stwierdził, że podpisuje się pod wszystkimi wnioskami i argumentami jakie padły w trakcie dyskusji. Dodał, że również z niepokojem patrzy na to, że łamane są przepisy ruchu drogowego, że zakłócana jest cisza nocna, że pieski w obecności swoich właścicieli załatwiają się na skwerach zieleni miejskiej.. Następnie zwrócił się do komendanta, aby policja egzekwowała przepisy prawa. Podkreślił, że również jest mieszkańcem tego miasta i widzi co się dzieje. Poprosił więc, aby egzekwować obowiązujące przepisy.
Następnie zwrócił uwagę, że ustawa o wychowaniu w trzeźwości nie mówi o tym, żeby zaciągać opinii policji, czy rad osiedlowych, a mimo to zasięga takich opinii. Odmawiając jednak koncesji przy negatywnej opinii rady osiedla, SKO uchyla tę decyzję i są przypadki, że to nie od wydaje decyzję, a kolegium odwoławcze. Dodał, że mając protokół policji, czy MKRPA, który mówi, że pan X, czy pan Y sprzedał alkohol osobie nieletniej wszczyna postępowanie cofnięcia koncesji i sprawę przegrywa. Jeżeli cofa koncesję w przypadku nieterminowych wpłat również bardzo często przegrywa. Zastanawia się więc jakich metod używać, aby cały proces zahamować. Dodał, że w Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych są przedstawiciele wszystkich grup.

Pan Zbigniew Lipski – radny

Poparł wypowiedź Prezydenta Miasta, że nie można liczyć tylko na policję. Do tego służą inne organa jak straż miejska, straż pożarna, Komisja Bezpieczeństwa i Porządku. Podkreślił, że chcąc, aby było bezpiecznie, należy włączyć do tego całe społeczeństwo. Dodał, że działania społeczeństwa przewidziane są do 22.00, natomiast po 22.00 muszą już wkraczać organa policji, ponieważ to policja patroluje miasto, to policja wyposażona jest w środki przymusu. Dodał, że wystarczy kiedy patrol nie przejedzie obojętnie, ale zareaguje i stosowane będą w sposób rygorystyczny przepisy wówczas będzie bezpieczniej. Uważa, że nie można porównywać Łomży do tych miast niebezpiecznych, ponieważ Łomża jest w miarę bezpiecznym miastem. Są miejsca, źle, to zasługa zarówno służb jak i obywateli. Należy jednak dążyć do tego, aby było jeszcze lepiej. Podkreślił, że od nowego kierownictwa oczekuje się innego, nowego spojrzenia na pewne rzeczy.
Odnosząc się do roli monitoringu stwierdził, że jego zdaniem monitoring miasta musi być, ponieważ dobrze służy poprawie bezpieczeństwa. Zauważył, że monitoring na osiedlu to nie system monitoringu miejskiego. Przypomniał, że zarząd miasta, podejmując decyzję o nazwaniu monitoringu miejskim, miał na celu, aby po ocenie tego, co dzieje się na osiedlu wypracować najlepsze metody i przerzucić to na pozostałe rejony miasta. Jest za tym i namawia prezesów innych spółdzielni, aby mocno włączyli się w monitoring miejski. Podkreślił, że chcąc, aby było bezpieczniej, administratorzy nie mogą być obojętni i jeżeli jest potrzeba dołożenia pieniędzy, to należy to zrobić i dołożyć. Wyjaśnił, że chciałby, aby inni administratorzy „włożyli: tyle pieniędzy, co SM „Perspektywa”. Na 716.243,30 zł miasto wydało 165,162 zł. Niech inni tyle dołożą, wówczas będzie można mówić o pewnych rzeczach. Podczas kadencji, od kiedy jest radnym, na infrastrukturę wydano 1.442.662 zł. Spółdzielnia „Perspektywa” bardzo mocno uczestniczy w sprawach infrastruktury miejskiej.

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Zwrócił uwagę na pewna niekonsekwencję w działaniu. Zauważył, że mówi się, że alkohol jest sprawcą wielu przestępstw i uciążliwości młodych ludzi wracających po imprezach, a nie tak dawno Rada podjęła uchwałę, w której zliberalizowano przepisy dotyczące dostępności do alkoholu. Zauważył, że padło wiele propozycji jak przeciwdziałać tym negatywnym zjawiskom. Uważa, że dużą rolę odegrać może w tym sport. Jednak, aby szkoły i kluby sportowe mogły stworzyć warunki do uprawiania sportu potrzebne są pieniądze. Poprosił więc Pana Prezydenta, aby w roku przyszłym zwiększyć środki na zadania z kultury fizycznej i sportu.

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Zakończył dyskusje i poddał pod głosowanie, kto jest za przyjęciem sprawozdania o stanie bezpieczeństwa w mieście.
Rada, 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym dokonała pozytywnej oceny stanu bezpieczeństwa w mieście.

Ad. 6

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do stanu bezpieczeństwa w placówkach oświatowych.

Pan Lucjan Porowski – KPPSP

Wyjaśnił, że jest po naradach z Komendantem Głównym PSP. Od 1 lipca 2005 roku w straży zajdą pewne zmiany. Państwowa Straż Pożarna zmienia system służby, jak również zmienia się ustawa o ochronie p.poż. W związku ze zmianą systemu służby zmienia się obsada etatowa jednostek straży pożarnej o 1/3. Strażacy muszą pracować 40 godzin tygodniowo. Ponadto dyrektywa unijna z 1994 roku mówi o wprowadzeniu telefonu nr 112 i od 1 września 2005 roku telefon 112 będzie odbierać Państwowa Straż Pożarna. Jest to telefon ratowniczy unijny i będzie ograniczony dostęp dla osób z zagranicy. Policja nie będzie odbierać tego telefonu. 1 lipca 2004 roku minął rok odkąd istnienie Powiatowe Centrum Ratownicze. Działalność jego ocenia na 50 %, ponieważ brakuje im środków na wyposażenie techniczne. Chodzi o programy aplikacyjne, serwery, mapy cyfrowej itd., aby to połączyć z poszczególnymi instytucjami. Z centrum wyłączona jest policja, co nie oznacza, że łączności z policją nie będzie. Telefon 112 będzie funkcjonował całą dobę i wszystkie informacje i zdarzenia będą przekierowywane przez służbę dyżurną do poszczególnych służb ratowniczych.
Odnosząc się do monitoringu poddał pod rozwagę propozycję, że Państwowa Straż Pożarna jest otwarta, aby część monitoringu skierować do straży. Straż posiada system całodobowy i może obserwować monitory od 18.00 do 6.00 rano. W związku z powyższym monitoring, który będzie w mieście może być przekierowany do straży pożarnej. Straż posiada urządzenia teletransmisyjne z zabezpieczeniem agregatu i radiostacji i jest w stanie powiadamiać służby patrolowe. Dodał, że taki monitoring funkcjonuje w Toruniu.

Pan Zbigniew Szponarski – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

Odnosząc się do wypowiedzi Pana Komendanta, w imieniu Komisji Bezpieczeństwa, podziękował za wystąpienie.
Następnie przedstawił opinię Komisji Bezpieczeństwa i Porządku (w załączeniu do protokołu).

Pan Zbigniew Lipski – radny

Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że ocena stanu bezpieczeństwa wskazuje pewne sprawy jak jest bezpiecznie w szkołach. Uważa, że robi się dużo w zakresie poprawy bezpieczeństwa m.in. instalowany jest monitoring w gimnazjach. Są jednak jeszcze rzeczy, na które należy zwrócić uwagę. Zwracając się do Prezydenta Miasta stwierdził, że należy wyrównać teren przy SP nr 9. Wyjaśnił, że w SP nr 9 odbywa się wiele uroczystości o szerszym zasięgu. Uczestniczył ostatnio w zakończeniu roku szkolnego klas młodszych. Uroczystości odbywały się na zewnątrz i widział upadek dziewczynki, która padając uderzyła twarzą. Uważa, że gdyby upadła na równy teren nie odniosłaby takich obrażeń. Podkreślił, że sygnalizuje temat, a decyzja należy do Prezydenta. Podziękował za ogrodzenie szkoły.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Stwierdził, że 2-krotnie był w SP nr 9 na zakończeniu roku szkolnego. Rozmawiał z obiema paniami dyrektorkami, temat zna i podziela opinię radnego Lipskiego. Jest tylko kwestia znalezienia środków finansowych w wysokości ok. 25 tys. zł Dodał, że podobna sytuacja jest w innych szkołach. Istnieje również potrzeba wymiany posadzek w szkołach, gdzie są płytki PCV.

Pan Krzysztof Choiński - Z-ca Prezydenta Miasta

Podkreślił, że w PG nr 8 będzie instalowany monitoring. Problem jest tego typu, że są dwie szkoły i jedna będzie miała monitoring, a druga nie. Jest to problem, który trzeba będzie rozwiązać. W kwestii bezpieczeństwa zwrócił uwagę, że miasto stanie przed dylematem opieki podczas wycieczek wakacyjnych, w trakcie roku szkolnego. Wyjaśnił, że do tej pory było tak, że płacono wychowawcom średnio za 4 godziny. Ustawy jednak się zmieniają i będzie obowiązek płacenia za pełen wymiar i może być problem przy tworzeniu budżetu.

Pan Jan Bajno - radny

Zwrócił się z prośbą do opracowujących materiał, aby w przyszłości rozszerzyli go o otoczenie placówek oświatowych. Stwierdził, że ma na uwadze otoczenie SP nr 5. Dbałość o bezpieczeństwo to w pierwszej kolejności wydawanie środków, a później zbieranie efektów. Zauważył, że samo dojście do SP nr 5 jest fatalne. Cieszy się, że powstał dokument mówiący o rozwoju sportu i rekreacji i tam znajduje się zagospodarowanie terenów wokół SP nr 5. Jest to dobry sygnał. Dobrym sygnałem jest też budowa hali sportowej przy II LO, jak również zagospodarowanie pływalni przy I LO. Zastanawia się czy jest potrzeba głosowania oceny jeżeli są uwagi, to nie może być ona pozytywna. Uważa, że jest to bardziej informacja, a więc nie powinna być poddawana pod głosowanie.

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Odnosząc się do wypowiedzi radnego Bajno zwrócił uwagę, że jest to ocena i powinna być poddana pod głosowanie.
Poddał pod głosowanie, kto jest za przyjęciem oceny z uwagami zgłoszonymi przez Komisje Bezpieczeństwa i Porządku.
Rada 14 głosami za – jednogłośnie ocenę przyjęła.

Ad. 7

Pani Małgorzata Bronowicz – Domańska - Naczelni WSP UM

Przedstawiła informację na temat zagrożenia alkoholizmem i narkomanią (w załączeniu do protokołu).

Kaseta 120, str. B

Pan Paweł Borkowski - radny

Zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę na zapis na str. 1 dotyczący zagrożenia alkoholizmem 42 % wszystkich mieszkańców Łomży. Stwierdził, że zapis, iż 42 % mieszkańców ma problemy alkoholowe uwłacza godności mieszkańców. Jest radnym i może mówić o 5-10 %. Stanowczo protestuje przeciwko stwierdzeniu, że prawie połowa mieszkańców miasta posiada problemy alkoholowe.

Pani Małgorzata Bronowicz – Domańska - Naczelni WSP UM

Wyjaśniła, że diagnoza ta została przyjęta w Łomżyńskim Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Świadomie i z rozmysłem przeanalizowali materiał i podpisali się po nim. Zwróciła uwagę, że są dwie sprawy: po pierwsze problem alkoholowy jest z zakresu ochrony zdrowia i po drugie, zagrożenie problemem alkoholowym wcale nie jest określeniem osoby, że jest to osoba pijąca, czy też będąca alkoholikiem. W dalszej części dane te są przedstawiane chociaż bezpośrednich danych otrzymać nie mogli, ponieważ są one objęte tajemnicą lekarską. Wyjaśniła, że zagrożenie problemem alkoholowym odnosi się do środowiska, a środowisko jest w taki sposób definiowane przez wskaźniki Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i rzeczywiste działania podejmowane są na takiej grupie. Programy dotyczące dzieci w roku ubiegłym było to 2-5 tys. zł w tym będzie to ok. 3 tys. dzieci i młodzieży. Podkreśliła, że nie są to alkoholicy, nie są to dzieci, które są definiowane jako zarejestrowani alkoholicy, tak jest definiowane zagrożenie środowiska. Środowisko jest to całość grupy, która może w tym otoczeniu przebywać. Wyjaśniła, że jeśli na danej ulicy, pod stacją trafo młodzież pije piwo, to tym środowiskiem zagrożonym jest osiedle. Z tego środowiska definiuje się, że 2/3 jest zagrożonych przemocą.

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Ad. 8

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi i zapytania do materiału dotyczącego rozwoju sportu i kultury fizycznej w Łomży (druk nr 451 w załączeniu do protokołu).

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Zabierając głos poinformował, że komisja nie wypracowała opinii, ale temat ten przeanalizowała dość burzliwie i dogłębnie na swoim posiedzeniu. W posiedzeniu komisji uczestniczyli przedstawiciele klubów sportowych. W trakcie dyskusji wielu trenerów skarżyło się na brak środków finansowych, na brak perspektyw modernizacji stadionu. Ogólnie zwrócono uwagę na złe warunki do uprawiania sportu. W wyniku dyskusji komisja ponownie zgłosiła do Prezydenta wniosek o zwiększenie w budżecie środków na kulturę fizyczną do 1 %. Następny wniosek skierowany do Prezydenta dotyczy powołania Rady Sportu przy Prezydencie Miasta Łomży.

Pan Roman Sarnacki – radny

Zwrócił uwagę, że na dzisiejszej sesji mówi się o bezpieczeństwie w szkołach, placówkach oświatowych, zagrożeniu narkomanią i alkoholizmem wśród młodzieży i tak będzie co roku, póki nie zostaną podjęte konkretne działania. Stwierdził, że należy stworzyć alternatywę, którą są rozbudowane zajęcia w szkołach, klubach sportowych, oraz placówkach kulturalnych miasta. Rozbudowa kół zainteresowań powinna w budżecie roku przyszłego stanowić priorytet dla władz miasta i Rady, a zainwestowane środki w budżecie zwrócą się w niedługim czasie poprzez większe bezpieczeństwo na terenie miasta, lepsze bezpieczeństwo na terenie placówek oświatowych, a także ograniczenie patologii. Dodał, że w budżetach takich jak Suwałki, czy Ostrołęka przeznaczonych jest od 2 do 3 % na działania w sporcie dzieci i młodzieży. W Łomży wskaźnik ten wynosi 0,26 %. Jeżeli nadal tak będzie, to zostaną wybudowane piękne ciągi komunikacyjne, po których będzie chodziła niedożywiona młodzież, otumaniona narkotykami i alkoholem, niewysportowana i nieczuła na wszelkiego rodzaju wartości kulturalne.
Następnie poinformował, że na posiedzeniu Komisji Bezpieczeństwa Pan Wł. Naliwajko odpowiadając na pytania wyjaśnił, że podstawowym czynnikiem warunkującym bezpieczeństwo w mieście będzie zwiększenie zajęć pozalekcyjnych w kołach zainteresowań, klubach sportowych i w placówkach kulturalno-oświatowych. Młodzież będzie miała gdzie się spotykać i nie będzie myślała o wyrywaniu lusterek, czy też torebek starszym osobom. Zgadza się, że działania policji, straży miejskiej, monitoring przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa, ale miasto musi zainwestować pewne środki. Dlatego też na wczorajszym posiedzeniu Komisja Edukacji i Kultury wystąpiła z wnioskiem o powołanie rady konsultacyjnej, która byłaby ciałem opiniującym. Dodał, że takie rady w innych miasta już funkcjonują.

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Ad. 9

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta

Przedstawiła wniosek Prezydenta Miasta w sprawie zmian w budżecie zgodnie z drukami nr 473, 473/1, 473/2 ( w załączeniu do protokołu ).

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawił opinię Komisji Edukacji i Kultury (w załączeniu do protokołu).

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinię Komisji Finansów i Skarbu Miasta (w załączeniu do protokołu). Dodała, że Komisja Finansów zwróciła uwagę na fakt, że praktycznie przy każdej zmianie w budżecie, niektóre szkoły ciągle otrzymują środki. W związku z tym Komisja Finansów zwróciła się o analizę budżetów tych placówek oświatowych, którym ciągle tych pieniędzy brak, i które są dotowane przez miasto.

Pan Zbigniew Lipski – radny

Odnosząc się do wypowiedzi radnej Konopka zwrócił się do Przewodniczącego komisji z prośbą, aby poinformował jakich szkół to dotyczy i o jakich środkach jest mowa. Z tego co wie były specjalne opracowania, gdzie ustalono potrzeby środków na jednego ucznia i ta zasada została przyjęta jeszcze w poprzedniej kadencji. Poprosił o wyjaśnienie z czego wynikają te potrzeby, jeżeli jest to poza limitem środków przyznanych na jednego ucznia.

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Odpowiadając wyjaśnił, że w materiałach przedłożonych radnym jest podane, które szkoły muszą być dofinansowane. Komisja Edukacji zajęła się sprawą i w przyszłości będzie analizowała placówki, które wymagają największych dofinansowań z budżetu.
Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 20 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 17 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 13 radnych, przy braku głosów przeciw i 4 głosach wstrzymujących.

Uchwała nr 325/LI/05
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 29 czerwca 2005 roku

w sprawie zmian w budżecie miasta na 2005 rok (w załączeniu do protokołu).


Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Wyjaśnił, że członkowie Komisji Gospodarki Komunalnej otrzymali dodatkowe wyjaśnienia, o które prosili.

Ad. 10

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta

Przedstawiła wniosek Prezydenta w sprawie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych , do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zgodnie z drukiem 483.

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinię Komisji Finansów i Skarbu Miasta (w załączeniu do protokołu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 20 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych – jednogłośnie.

Uchwała nr 326/LI/05
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 29 czerwca 2005 roku

zmieniająca uchwałę nr 270/LII/01 Rady Miejskiej Łomży z dnia 20.06.2001 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów Ordynacja podatkowa (w załączeniu do protokołu).

Ad. 11

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie przystąpienia do opracowania m.p.z.p. miasta Łomży – obszar „Bulwarów Nadnarwiańskich” zgodnie z drukiem nr 463.

Pan Lech Kołakowski - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił opinię Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego (w załączeniu do protokołu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 20 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 13 radnych – jednogłośnie.

Uchwała nr 327/LI/05
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 29 czerwca 2005 roku

w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży – obszar „Bulwarów Nadnarwiańskich” w obrębie lewego brzegu Narwi od rejonu starego mostu w ciągu ul. Gen. Wł. Sikorskiego do nowego mostu w ciągu ul. Zjazd (w załączeniu do protokołu).

Ad. 12

Pani Janina Picewicz – Znosko - dyrektor MOPS

Przedstawiła wniosek Prezydenta Miasta w sprawie statutu MOPS zgodnie z drukiem nr 472.

Pan Ryszard Rutkowski – radny

Przedstawił opinię Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia ( w załączeniu do protokołu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 20 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 14 radnych – jednogłośnie.

Uchwała nr 328/LI/05
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 29 czerwca 2005 roku

w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łomży (w załączeniu do protokołu).

Ad. 13

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie zmiany uchwały o przystąpieniu do scalenia terenów przy Szosie do Mężenina zgodnie z drukiem 477.

Pan Lech Kołakowski - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił opinię Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego (w załączeniu do protokołu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 20 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 13 radnych, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym.

Uchwała nr 329/LI/05
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 29 czerwca 2005 roku

w sprawie zmiany uchwały nr 324/XLIX/05 Rady Miejskiej Łomży z dnia 31.01.2005 roku w sprawie przystąpienia do scalenia i podziału nieruchomości położonych w Łomży przy Szosie do Mężenina w sąsiedztwie ogródków działkowych (w załączeniu do protokołu).

Ad. 14

Pan Jan Bajno - radny

Przedstawił stanowisko Komisji Rewizyjnej w sprawie wniosku radnego Szponarskiego (w załączeniu do protokołu).




Pan Zbigniew Szponarski – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że zastanawia go fakt, iż Pan Prezydent Brzeziński stwierdził, że nie da materiałów , gdyż nie ma takich materiałów i sprawy nie zostały zakończone. Jest dla niego dziwne, ponieważ pismo zostało skierowane do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej 10 czerwca, a 7 czerwca br. Gazeta Współczesna w artykule „ A my za to płacimy” opublikowała jakie straty budżet miasta poniósł wskutek przegranych spraw Prezydenta z jednostkami miejskimi tj. spółdzielnią mieszkaniową i agencją. Dziwi go, że inni policzyli, a Prezydent nie może policzyć. Poprosił o wyjaśnienie.

Pan Zbigniew Lipski - radny

Przedstawił odpowiedź Prezydenta, którą otrzymał jako radny. Dodał, że zaniepokoiło go stwierdzenie, że nie wyklucza się w przyszłości podobnych sporów. Sporów nie ma, a Prezydent informuje go, że spory będą. Z odpowiedzi wynika, iż Prezydent Bzreziński drwi sobie z wymiaru sprawiedliwości i obiecuje, że dalej będzie robił takie eksperymenty nie nazywając tego po imieniu. Zwracając się do Prezydenta stwierdził, że Prezydent może sobie eksperymentować, drwić, ale za własne pieniądze, a nie pieniądze podatników. Jest to jego wywód na temat stwierdzenia, które wcześniej przytoczył.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Zabierając głos stwierdził, że w niektórych sprawach nie jest prosto rozstrzygnąć co jest białe, a co jest czarne. Jest jeszcze kwestia sprawiedliwości społecznej. Należy wziąć pod uwagę, że grunty, na których jest pobudowana SM „Perspektywa” są to grunty wywłaszczone od ich prawowitych właścicieli, którym poprzednia władza te grunty odebrała w tym przypadku płacąc odszkodowania. Jednakże miały być zrealizowane konkretne przedsięwzięcia, które nie zostały zrealizowane. W uzasadnieniach sądu można doczytać się, że podstawą przegrania tej sprawy przez miasto było nie dostarczenie tzw. załączników graficznych dot. budowy osiedla Perspektywa. Miasto takich nie posiada. Prawdopodobnie przy przenosinach Urzędu Rejonowego te załączniki graficzne zaginęły. Nie wie, czy takie załączniki posiada SM „Perspektywa”, ponieważ sąd nigdy nie wezwał spółdzielni do przedłożenia takich załączników. Prezydent nie wyklucza, że dalej będzie wchodził w takie spory dla sprawiedliwości społecznej, bo uważa, że osobom, którym ziemia została zabrana prawnie tą ziemię należy zwrócić. jeżeli prawnie, zgodnie z wywłaszczeniem nie została wykorzystana. Jeżeli odnalazłyby się takie załączniki, o których mówi sąd Prezydent nie wyklucza, że w przypadku następnego zbywania takich gruntów wykorzysta te załączniki do tego, aby grunt zwrócić prawowitym właścicielom. Stąd też takie sformułowanie.

Pan Zbigniew Lipski – radny

Zabierając głos ad vocem stwierdził, że zgadza się z Prezydentem Sroczyńskim, że jego wadą jest to, iż jest 9 lat radnym, który posiada dużą wiedzę. Wie dokładnie ile razy było zbywane prawo wieczystego użytkowania również przez miasto i jeżeli Prezydent by dobrze to przeanalizował, jeżeli chodzi o SM „Perspektywa”, to było wiadomo, że projektowano same bloki, nie planowano infrastruktury. Infrastruktura to szkoły, sklepy, zakłady usługowe. Pierwsze wywłaszczenia były tylko pod budownictwo mieszkaniowe. Dlatego tez te wszystkie zmiany, które następowały zmuszały administratorów do tego, aby budować całą infrastrukturę i tak to jest robione. Dodał, że sprawiedliwość społeczna, gdy ktoś dostał pieniądze, nie ma nic wspólnego. Jest prawdą oczywistą, że prawo wieczyste jest prawem zbywalnym z tym, że prawo pierwokupu ma miasto i miasto mogło z tego skorzystać, ale nie skorzystało. Stwierdził następnie, że komisja rozpatrywała inne spectrum sprawy, nie tylko dotyczyło to tego zagadnienia. Uważa, że Komisja Rewizyjna po to skierowała sprawę na sesję, aby Rada zajęła stanowisko, czy chce temat pozostawić samemu sobie, czy zastanowić się głębiej i ograniczyć zbędne wydatki. Komisja nie mogła ocenić sprawy, ponieważ nie posiadała materiałów.

Pan Paweł Borkowski – radny

Stwierdził, że jest zaskoczony stanowiskiem Komisji Rewizyjnej i Przewodniczącego tej komisji. Uważa, że komisja wymigała się od tej sprawy. Następnie przytoczył zapisy zwracając uwagę, że Komisja rewizyjna nie wykonała polecenia Rady. Przytoczył również odpowiedź Prezydenta Brzezińskiego skierowaną do komisji. Uważa, że w związku z taką odpowiedzią komisja powinna była poczekać na materiały od Prezydenta i powinna przedstawić Radzie stanowisko wobec zaistniałych faktów. Uważa, że Przewodniczący Rady powinien zlecić komisji dalszą pracę w tym temacie.

Pan Jan Walęcki – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Zabierając głos stwierdził, że punkt ten w dniu dzisiejszym nie powinien być omawiany, chociażby w związku z odpowiedzią, którą podważa radny Borkowski. Wypowiedź, którą zacytował radny Borkowski świadczy o tym, i o tym dyskutowano na posiedzeniu komisji, że nie ma o czym dyskutować, ponieważ sprawy stawiane w tym temacie miały wykazać, jakie sprawy prowadził urząd w sądach z innymi instytucjami i przypadek podany przez radnego Lipskiego to jeden z przykładów, że tego typu sprawy są. Jest obawa i taka była intencja komisji, że komisja oczekuje, że Pan Prezydent, nie mogąc do pewnych spraw się ustosunkować, poda jakie sprawy miały miejsce do czerwca, jakie straty z tego tytułu poniosło miasto. To wystarczyłoby na dzień dzisiejszy. Ma nadzieję, że Prezydent taką informację posiada. Poprosił, aby nie zarzucać komisji, że nie spełniła warunków. Komisja nie posiadała materiałów, nie mogła więc zając stanowiska i zwróciła się do Rady z pytaniem, co z tym zrobić.

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Zabierając głos zauważył, że stanowisko nie zostało poddane głosowaniu. Był to wniosek formalny jednego z członków komisji, z którym część członków komisji się nie zgadzała. Były 3 głosy za i 3 głosy wstrzymujące. Proponował, aby na komisji uszczegółowić pytania do wniosku radnego Szponarskiego. Większość zdecydowała, że z wnioskiem wracamy na sesję i na sesji omawiamy, co dalej zrobić. Komisja chciała podjąć działania, jednakże część członków uznała, że to Rada powinna podjąć działania.


Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Zwróciła uwagę, że komisja jest ciałem kontrolnym Rady i jak na razie to zgadza się z tym, że komisja nic nie skontrolowała. Dlatego była za tym, aby temat skierować pod obrady Rady Miejskiej, ponieważ ta sprawa nigdy nie zostanie skontrolowana i nie będzie miała końca. Jeżeli Prezydent odpisuje, że na dzień dzisiejszy nie jest w stanie udzielić odpowiedzi, kiedy więc udzieli skoro pewne sprawy są już zakończone i taka informację komisja powinna otrzymać. Informacja ta powinna zawierać, że np. 2 sprawy zakończone kosztowały taką kwotę z takich powodów. Przyjmując taką odpowiedź Prezydenta, komisja nigdy nie otrzyma informacji, ponieważ zawsze jakaś sprawa będzie w toku. Jak więc komisja ma pracować ? Zwracając się do radnego Borkowskiego zauważyła, że próbował on kontrolować inwestycje i z tego co wie niezbyt się to powiodło. Dodała, że ona mocno zastanawia się nad zrezygnowaniem z pracy w Komisji Rewizyjnej.

Pan Paweł Borkowski – radny

Zabierając głos ad vocem zwrócił uwagę, że komisja nie wykonała polecenie Rady i nie komisja będzie decydowała, co Rada ma robić. Poprosił, aby Przewodniczący tak poprowadził obrady, aby sprawa powróciła do Komisji Rewizyjnej, ponieważ komisja nie wykonała polecenia Rady. Wyjaśnił następnie, że gdy on był Przewodniczącym Zespołu Kontrolnego, to poszedł do Prezydenta Sroczyńskiego, z resztą zespołu uzgodnili na czym mają się koncentrować, i poprosił o takie materiały. Było ciężko. ale po 3 dniach materiały otrzymali. Nie mógł upublicznić z pewnych względów stanowiska w sprawie środków PHARE. Zostało to stwierdzone na podkomisji i Komisji Gospodarki Komunalnej ze względu na dobro Łomży.

Pan Zbigniew Lipski - radny

Zabierając głos ad vocem wypowiedzi radnego Borkowskiego stwierdził, że jest zaskoczony iże radny Borkowski posiada wiedzę, której nie może przekazać publicznie. Tak być nie może

Pan Jan Bajno - radny

Zwrócił uwagę, że 21 czerwca ustalony został porządek sesji, w którym uwzględniono temat pn. „Przyjęcie stanowiska w sprawie decyzji sądowych (...)”. Tego samego dnia komisja się spotkała, aby określić, co przedstawić na sesji. Nie mając jednak materiałów komisja na posiedzeniu przyjęła takie stanowisko i stawia je na sesji, aby Rada w całości zajęła stanowisko, co dalej robić, bo do dnia dzisiejszego brak jest materiałów. Następnie przytoczył treść stanowiska.

Pan Zbigniew Szponarski – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

Zabierając głos ad vocem zwrócił się do komisji z zapytaniem, jakie materiały przekazał komisji Prezydent, czy to pismo, to materiał. Uważa, że jest to pismo wyjaśniające, a nie materiał.


Pan Zenon Piechociński – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zwrócił uwagę, że są sprawy, są pieniądze do zapłacenia i trzeba będzie te pieniądze zapłacić, ale pod warunkiem, że Rada będzie miała pewność, iż powinna je zapłacić. W związku z tym stanowisko to należy potraktować jako informację o pewnym etapie prac i poczekać. Sprawy rozstrzygną się, dokumenty zostaną dostarczone i na podstawie tych dokumentów komisja sformułuje wnioski. Dobrze, że komisja poinformowała Rafę, iż na tym etapie nie posiada dokumentów, że nie można rozstrzygnąć, ale na rozstrzygnięcie należy poczekać.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Przytoczył treść punktu, a następnie stwierdził, że nie zna wyroków sądowych mogących mieć znaczące skutki dla budżetu miasta Łomży. Zaproponował więc Radzie złożenie wniosku do prokuratury, jeżeli Rada uważa, że on jako Prezydent nie działa zgodnie z porządkiem prawnym państwa.

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta stwierdziła, że wniosek ten mówi sam za siebie. Komisja Rewizyjna jako organ kontrolny miasta nie ma tu nic do roboty. Jej zdaniem sugestia, aby komisja zachowała się tak, jak radny Borkowski w podkomisji nie ma najmniejszego sensu. Radny Borkowski bowiem patrzył, coś wypatrzył i wyników postępowania nie było. Nikt z radnych tego wyniku postępowania nie posiada. W tym momencie komisja dowiaduje się, że postąpiła słusznie, ponieważ materiałów nie otrzymała i jak stwierdził Pan Prezydent nadal ich nie otrzyma, a wiadomo, że pewne sprawy zostały zakończone. Komisja więc powinna otrzymać taką informację, że dwie sprawy zostały zakończone z podaniem wyniku, a reszta w toku na takim etapie. Co dalej, decyzja należy do Rady.

Pan Zenon Piechociński – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zabierając głos ad vocem stwierdził, że jeżeli Pan Prezydent postawił tak kategoryczny wniosek, to należy go przegłosować.

Pan Zbigniew Lipski – radny

Zwrócił się do Prezydenta, aby skończyć zabawę. Są sprawy ważniejsze. Następnie zwrócił uwagę, że wystarczy, gdy Prezydent przedłoży informacje, takie sprawy zakończono, takie koszty poniesiono i Prezydent stwierdzi, że podjął słuszną decyzję. Należy również podać, ile spraw jest w toku. Zaapelował, aby sprawy rozpatrywać w Radzie i nie ma podstaw, aby sprawami zajmował się prokurator.

Pan Ryszard Matuszewski – radny

Zabierając głos stwierdził, że należy zachować spokój. Na prokuratora czas zawsze będzie. Jeżeli Komisja Rewizyjna nie wypracowała stanowiska, zrzucając to na barki Rady. Oczekiwał, że jeżeli komisja jako całość nie zgłosiła wniosków, to poszczególni członkowie sami takie wnioski zgłoszą, ale tak się nie stało Postawił więc wniosek, aby sprawę ponownie skierować do Komisji Rewizyjnej. Prezydenta natomiast poprosił, aby na tyle na ile może i posiada przekazał materiały komisji, aby komisja po wypracowaniu wniosków poinformowała Radę.

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Zabierając głos stwierdził, że komisja powinna wypracować konkretne pytania, które skieruje do Prezydenta i to byłaby najsłuszniejsza decyzja. We wniosku radnego Szponarskiego był zapis, aby komisja zajęła się sprawą w trybie pilnym i tak też się stało.

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Zwróciła się do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, aby zasugerował jakie to będą pytania. Przypomniała, że pismo do Prezydenta zostało skierowane, Prezydent udzielił odpowiedzi i wypowiedzi na sesji wynika, że następnej odpowiedzi nie będzie.

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Stwierdził, że pytania są wypracowywane na komisji. Wnioskuje więc, aby sprawę ponownie skierować do Komisji Rewizyjnej, a komisja wypracuje konkretne zapytania.

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie, kto jest za tym, aby sprawą nadal zajmowała się Komisja rewizyjna.
Rada, 11 głosami za przy 2 głosach przeciw i 1 głosie wstrzymującym, sprawę przekazała do Komisji Rewizyjnej.

Ad.15

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Przedstawił stanowisko Komisji Rewizyjnej w sprawie analizy finansowej MPWiK (w załączeniu do protokołu).

Rada głosów w dyskusji nie zgłosiła i stanowisko Komisji Rewizyjnej przyjęła 11 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 głosach wstrzymujących.

Ad. 16

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Przedstawił stanowisko Komisji Rewizyjnej w sprawie skargi Pani Barbary Wszeborowskiej (w załączeniu do protokołu).

Rada głosów w dyskusji nie zgłosiła i zaproponowaną treść uchwały przyjęła 11 głosami za, przy 1 głosie przeciw i 1 głosie wstrzymującym.

Uchwała nr 330/LI/05
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 29 czerwca 2005 roku

w sprawie skargi Pani Barbary Wszeborowskiej na Prezydenta Miasta Łomży (w załączeniu do protokołu).


Ad. 17 Kaseta 121, str. B

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Zwróciła uwagę, że w materiałach brak jest informacji, ile to będzie kosztować budżet miasta.

Pan Józef Babiel – WOKiS UM

Przedstawił informację o przygotowaniu do wypoczynku letniego dzieci i młodzieży uzupełnioną o wnioski radnej Konopka.

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Podziękowała za uzupełnioną informację. Stwierdziła, że sprawy by nie było gdyby radni posiadali ją wcześniej. Zwróciła uwagę na punkt, gdzie w PG nr 1 jest wyjazd z nauką języka niemieckiego do Grecji, co budziło niepokój radnych. Jeżeli radni dowiadują się, że miasto w to nie inwestuje czyli uczestnicy jadą na koszt własny, nie ma więc uwag.

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Ad. 18

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
Odpowiadając radnemu Matuszewskiemu stwierdził, że zgadza się, że było to niezręcznością, ale nie on o tym decyduje.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Zabierając głos stwierdził „chciałbym poruszyć jedną rzecz, która mnie ubodła, bo z tego całego, plejady wszystkich akcji letnich została wymieniona wycieczka do Grecji. Tam pojechał mój syn. Pytam Panią, czy ja nie mam prawa, czy moje dzieci, korzystania z tego wszystkiego. To już było rok temu, tylko w tym roku pojechali na naukę języka angielskiego.. Pani Alu, ja cieszę się, że Pani syn pracował w mojej szkole, nie wiem czy pracuje i nigdy tego nie wypominałem. Prosi, aby nie mówić takich rzeczy, to jest żenujące”.



Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Zabierając głos zwrócił uwagę, że w chwili obecnej jest punkt: odpowiedź na interpelacje i zapytania. Wypowiedzi radnej Konopka nie traktuje jako interpelacji, czy zapytania.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Odpowiadając Przewodniczącemu stwierdził, że „proszę Pana, ja musze reagować na to”. Odpowiadając na interpelacje wyjaśnił. Pana Augustyniaka nie ma, nie będzie więc odpowiadał na interpelację. Radnemu Szponarskiemu udzieli odpowiedzi na piśmie. Wyjaśnił również, że nie zna artykułu i wypowiedzi Pana Purzeczko na temat zmiany siedziby firmy.
Odpowiadając radnej Konopka na zapytanie dot. malowania ulic wyjaśnił, że on widzi, że ulice są malowane nocą, sam to widział. Dodał, że nie jest to robione w kwietniu i maju, ponieważ nie sprzyjają temu temperatury, jest to obligatoryjne.
Odnośnie Via Balica wyjaśnił, że swoje stanowisko po raz wtóry publikuje w internecie. Pierwsze było 29 kwietnia 2003 roku, drugie z 4 listopada 2004 roku. Listy te odniosły taki skutek, że w komunikatach Parlament Europejski zażyczył sobie oddziaływania całej drogi na region i środowisko. Dodał, że odnalazł protokół z sesji z 1996 roku, gdzie jest zaprezentowany przebieg Via Baltica w myśl UE po śladzie drogi nr 61 i mówi się o wariancie łomżyńskim. Dodał, że na konferencji prasowej w dniu wczorajszym jest stwierdzenie, które przytoczył. Uważa, że jeżeli zostaną przygotowane te dokumenty, o który mówi Parlament Europejski ma nadzieję, że Via Baltica będzie przebiegała po drodze nr 61, a jego jako Prezydenta interesuje obwodnica miasta Łomża. W tym kierunku podjął pewne działania. W styczniu był na spotkaniu z Panem Wojewodą i ta inwestycja jest wpisana na lata 2008 – 2010. Pierwszą koncepcję obwodnicy odrzucili, czekają na uzupełnienie przez Transprojekt Warszawa i ma nadzieję, jeżeli to przejdzie, przekzać do Rady celem uzgodnienia. Ma nadzieję, że odbędzie się spotkanie z Komisją Gospodarki Komunalnej celem określenia stanowiska.

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Odnosząc się do odpowiedzi na interpelacje i zapytania stwierdziła „ Panie Prezydencie, przyznam szczerze, że jako Prezydent Miasta Łomża, żeby w takim stylu odpowiadał Pan na interpelacje radnych to mnie nie tylko zadziwia i zatyka. Panie Prezydencie przede wszystkim, ja nawet nie wiedziałam, że Pana syn uczy się w PG nr 1, ja naprawdę nie śledzę Pana rodziny tak, jak Pan śledzi moją rodzinę, ale wie Pan co, że radnych zadziwiło to, że wszyscy odpoczywają, nie mnie, tylko wczoraj na komisji były takie dyskusje, że wszyscy odpoczywają w Polsce i jest dwie wycieczki zagraniczne i wcale nikt nie myślał czyj syn tam wypoczywa, tylko czy to miasto za tą wycieczkę nie płaci, a Pan dzisiaj nam wszystkim powiedział, że tam będzie Pana syn, ale ja sama od razu zauważyłam, że miasto do tego nie dokłada i to powiedziałam, ale to na zasadzie „uderz w stół”, bo ja naprawdę nie wiedziałam, że Prezydenta syn jedzie na wycieczkę do Grecji zresztą, nic dziwnego, bo na pewno stać. Natomiast Panie Prezydencie jestem zadziwiona, że Pan ma własne szkoły i jeszcze wydaje mi się, bo Pan powiedział , że w Pana szkole, uczył mój syn. Także jestem zadziwiona , że Pan Prezydent ma szkoły, a jeszcze tak żeby Pan się rozejrzał po sali, to jeszcze by Pan zauważył, że w Pana szkołach uczy jeszcze część radnych, ażeby Pan się jeszcze dobrze przyjrzał, to w Pana zakładach pracy, pracują również radni. Panie Prezydencie jestem zadziwiona takim podejściem głowy miasta, naprawdę tylko się mogę dziwić.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Odpowiadając radnej Konopka stwierdził: „chciałbym poinformować Pani radna, że mój syn nie uczy się w PG nr 1, chciałbym żeby to sobie Pani zapamiętała i żaden się syn nie uczy w PG nr 1 i prosi takich rzeczy nie robić, bo jeżeli będziemy robili, to będziemy robili w Pani kierunku również. Niech się Pani pośmieje se swojej głupoty”.

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o powrót do tematu.

Pan Ryszard Matuszewski – radny

Z sali zwrócił uwagę, że nie było odpowiedzi na jego interpelację.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Odpowiadając radnemu wyjaśnił, że nie chciałby robić tego publicznie, ponieważ mają pewien niuans i nie chciałby „palić” tematu.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Odnosząc się kwestii Via Baltica dodał, że rok temu, po wizycie przedstawicieli Parlamentu Europejskiego na terenie województwa podlaskiego, a była to wizyta, o której miasto dowiedziało się w trakcie, ale udało się włączyć w przebieg tej wizyty i doprowadzić do tego, że nastąpiła zmiana dyrektywy 108 z 2005 roku, która nakłada na dzień dzisiejszy, wyraźny obowiązek przeprowadzenia analizy oddziaływania na środowisko przebiegu tej trasy. Podkreślił, że jest to dyrektywa unijna, która musi być w 100 % przestrzegana jeżeli Polska chce dostać chociaż jednego centa na budowę drogi Via Baltica. Uważa to za sukces urzędu, że zostało wzięte pod uwagę w grudniu 2004 roku przy poprawkach do dyrektywy, a w tym roku przyjechała komisja, ponieważ po rozmowach z członkami poprzedniej komisji wskazali tzw. wstawienie małymi kroczkami faktów dokonywanych, że realizuje się małe odcinki tego problemu, który wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg stawiając przed faktem dokonanym organizacje ekologiczne jak i UE. Na szczęście komisja ta przyjechała jeszcze raz i stwierdziła definitywnie, że w taki sposób nie może się to odbywać stąd też dyskusja pomiędzy ministrem Ochrony Środowiska, a Ministrem Infrastruktury, gdzie Minister Ochrony Środowiska jednoznacznie wypowiada się za koniecznością wykonania wszelkich ocen i o zakazie narzucania dyrektyw. Uważa, że droga ta jest jak najbardziej do wygrania, aczkolwiek stanowisko Rady może się przydać.
Odnosząc się do interpelacji radnego Lipskiego dot. art. w Kontaktach, a dokładniej wypowiedzi Pana Purzeczko stwierdził, że czytał tę wypowiedź, zauważył jednak, że wypowiedź nie była autoryzowana i wątpi, aby Pan Purzeczko w ten sposób wypowiedział się na temat Łomży. Rozmawiał z nim i zna sytuację. Wyjaśnił, że Pan Purzeczko startował w przetargu na nabycie nieruchomości na Al. Legionów (byłe przedszkole i teren). Chciał tam usytuować swoją firmę w mieście. Od razu mówił, że jeżeli uda się mu kupić, to będzie inwestował w mieście Łomży. Jeżeli nie, to jego wspólnicy naciskają, aby zorganizował główną siedzibę firmy w Białymstoku, ponieważ tam przejął jedną z firm, która posiadała biurowiec wart 1 mln. zł zaadaptowany, gotowy do tego, aby przenieść całe służby, które są w Łomży. Poza tym posiada drugą firmę Celbet, która znajduje się w Ostrołęce. Tam ma hotel, swoją siedzibę. Jako że nie udało mu się kupić tej działki, kupił ją inny Łomżyniak, który ma zamiar tam inwestować, firma z Ostrołęki pozostaje w Ostrołęce, a ta część logistyki z Łomży ma być przeniesiona do Białegostoku. Zwrócił uwagę, że biznes łączy się z pieniędzmi. Łomża posiada 63 tys. mieszkańców, Białystok ponad 300 tys., a wiadomo, że to inne zyski. Natomiast 1800 miejsc pracy to dotyczy całej firmy, która działa na terenie województwa podlaskiego, warmińsko-mazurskiego i częściowo mazowieckiego i jest to pełne zatrudnienie firmy na terenie kraju. Miejsca, które są i działają na terenie miasta są i nadal będą zatrudnieni i podatek będzie w naszym urzędzie skarbowym.
Odnosząc się do wypowiedzi Prezesa Izby Przemysłowo-Handlowej, Pana Macieja Zajkowskiego, zwrócił uwagę, że Pan Maciej Zajkowski, co musi stwierdzić z przykrością, wypowiada się na temat przetargów publicznych, nie znając tematu. Nie wie czy kiedykolwiek stawał do jakiegokolwiek przetargu. Mówi o preferencjach dla lokalnych wykonawców, nie wiedząc, że gdyby takie preferencje zostały zastosowane, to Łomża nie skorzystałaby nawet z 1 centa pomocy z zewnątrz. Ponadto dziwi go fakt, że Pan Prezes Izby Przemysłowo-Handlowej wypowiedział się w kwestii obwodnicy miasta krytykując tę obwodnicę. Stwierdził wyraźnie, że jest przeciwny, bo nie wie czy ta obwodnica wpłynie na rozwój tego miasta. Dla niego jest to kuriozalne, gdy Rada siedzi i na sesji dyskutuje przebieg trasy Via Baltica. Samorząd robi wszystko, aby ta droga przebiegała w Łomży, gdzie jednym z etapów jest pobudowanie obwodnicy, bo jest ona bardzo droga, gdyż musi przejść przez piękną dolinę Narwi na estakadzie. Jeżeli obwodnica zostanie wybudowana wówczas będzie argument, aby budowa Via Balticy, która rozpocznie się w 2015 przebiegała przez Łomżę, a szef Izby Przemysłowo-Handlowej wypowiada się, że on generalnie jest przeciwny obwodnicy miasta Łomży dlatego, że nie wie czy ma jakąś prywatę w tym, czy też lubi TIR-y, duże samochody i lubi na nie patrzeć. Dzisiaj wpłynęło pismo od mieszkańców z ul. Wojska Polskiego, aby ustawić ekrany. Miasto bardzo dużo środków inwestuje w remont układu komunikacyjnego miasta i w momencie wjazdu TIR-ów wszystko zostanie zniszczone.
Kończąc odpowiedź na interpelacje i zapytania zwrócił się do Rady z prośbą, aby radni reagowali na tego typu wypowiedzi, które dyskredytują miasto, ponieważ radni mają również swój wkład w osiągnięcie przez miasto sukcesu, i że miasto w taki, a nie inny sposób się rozwija. Jeżeli ktoś krytykuje np., że w mieście buduje się chodniki, to należy reagować.
Odpowiadając radnemu Kołakowskiemu na interpelacje dot. Alei Jana Pawła II wyjaśnił, że na terenie parku jest w chwili obecnej posadzonych 4 tys. drzew. Z pewnością będą tam jeszcze dosadzane drzewa. Aby ten projekt zrealizować należałoby część drzew wyciąć, a to nie w tej chwili. Uważa, że należy uporządkować Plac Jana Pawła II, pomnik Papieża być może uda się przenieść z kata na plac. Interpelacja ta będzie realizowana później.




Pan Roman Sarnacki – radny

Poinformował, że Urząd Miejski zajął wysokie miejsce jako urząd przyjazny petentowi i przedsiębiorcom za co należą się gratulacje.

Ad. 19

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawiając pisma poinformował, że wpłynęło pismo mieszkańców z ul. Śniadeckiego w sprawie ujęcia w budżecie miasta 2006 roku remontu drogi.

Rada, w wyniku głosowania 12 głosami za – jednogłośnie przekazała pismo do Komisji Gospodarki Komunalnej.

Ad. 20

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

W sprawach różnych poinformował, że Rada na dzwon Jana Pawła II zebrała 2.147,66 zł. Podziękował za ofiarę i dodał, że lista jest do wglądu w Biurze Rady.

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Poprosiła, aby w protokole z sesji znalazły się wszystkie słowa wypowiedziane przez radnych, szczególnie dokładnie słowa, które powiedział Pan Prezydent pod jej adresem tzn. że ma szkołę, w której uczy jej syn i gdy jej groził. Maja być dosłownie słowa.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Zabierając głos zwrócił uwagę, że w każdym porządku z obrad jest pkt 2 dot. przyjęcia protokołów z obrad sesji i każdy radny ma prawo wnieść poprawki do protokołu.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Podziękował radnemu Sarnackiemu za słowa uznania. Dodał, że w chwili obecnej Prezydent Miasta jest największym pracodawcą na terenie miasta Łomża i największym inwestorem. Dlatego też, gdy patrzy na „wycieczki osobiste” Pana Prezesa Izby Przemysłowo-Handlowej, to robi mu się przykro. Podziela opinię radnego Lipskiego.

Pan Zbigniew Lipski – radny

Wyjaśnił, że mówił, iż słyszał wypowiedź w radio. Mówił, że jadąc na sesję Rady Miejskiej słuchał radia, w którym była wypowiedź tego typu, że lepsze są warunki w miastach Białystok, Ostrołęka, życzyłby sobie, aby tak było również w Łomży i to nawiązywał do tamtej wypowiedzi.

Pan Marek Makieła – Przewodniczący RO nr 3

Zabierając głos stwierdził, że mieszkańcy mogą mówić, jednak nie zawsze jest to wystarczające, ponieważ często ci panowie są ponad nimi. Najczęściej osiągnęli coś dzięki komuś i czemuś również temu miastu i społeczeństwu i dlatego zdecydowanie sprzeciwia się takim wypowiedziom.

Pan Jan Jarota - Przewodniczący Rady Miejskiej

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego zamknął obrady LI sesji Rady Miejskiej.


Przewodniczący
Rady Miejskiej Łomży

Jan Jarota





























  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 29 sie 2005 10:11
  • Data opublikowania: czwartek, 1 wrz 2005 08:48
  • Data przejścia do archiwum: czwartek, 7 gru 2006 10:45
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej