Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Podczas obrad XLIII sesji w dniu 26 stycznia 2005 roku

Rada realizowała następujący porządek:

1.
Przyjęcie protokołów z obrad XLI i XLII sesji Rady Miejskiej Łomży.

2.
Składanie interpelacji i zapytań.

3.
Informacja Prezydenta o pracy w miesiącu grudniu 2004 roku.

4.
Perspektywy rozwoju Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.

5.
Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży – terenów położonych pomiędzy ulicami Stacha Konwy, Nowogrodzką, Wiejską i Nadnarwiańską.

6.
Podjęcie uchwały w sprawie nabycia na rzecz miasta Łomża nieruchomości gruntowych do zasobu nieruchomości.

7.
Podjęcie uchwały w sprawie podwyższenia minimalnych kwot zasiłku okresowego w 2005 roku.

8.
Podjęcie uchwały w sprawie przyznania dotacji z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom.

9.
Przyjęcie planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2005 rok.

10.
Informacja o pracy Przewodniczącego Rady oraz merytorycznych Komisji Rady w 2004 roku.

11.
Odpowiedź na interpelacje i zapytania.

12.
Zajęcie stanowiska w sprawie pism skierowanych do Rady.

13.
Sprawy różne.

Ad. 1

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do protokołów z obrad XLI i XLII sesji.

Radni nie zgłosili uwag do protokołu z obrad XLI sesji i przyjęli go 21 głosem za – jednogłośnie. Nie zgłoszono również uwag do protokołu z obrad XLII sesji. Rada przyjęła protokół z obrad XLII sesji 20 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym.


Ad. 2

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o składanie interpelacji i zapytań.

Pan Paweł Augustyniak – radny

Złożył na piśmie interpelację dot. pętli autobusowej MPK przy ul. Poznańskiej (w załączeniu do protokołu).

Pan Tomasz Gałązka – Przewodniczący Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego

Złożył na piśmie interpelację dotyczącą inicjatywy na rzecz doskonalenia prawa w zakresie wymiany praw jazdy oraz dowodów osobistych oraz interpelację dot. zmiany organizacji pracy urzędu po remoncie starej części ratusza (w załączeniu do protokołu).

Pan Zbigniew Szponarski - Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

Zgłosił interpelację dotyczącą przetargu na remont ratusza (w załączeniu do protokołu).

Pan Zbigniew Lipski – radny

Zgłosił interpelacje dotyczącą stanu zatrudnienia w Urzędzie Miejskim.

Pan Zenon Piechociński – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zgłosił na piśmie interpelacje i zapytania dotyczące:

- wykonania ul. Szosa Zambrowska,
- uporządkowania parku Jakuba Wagi,
- zagospodarowania wieży ciśnień,
- wynagrodzenia Zarządu MPWiK,
- opłat za wodę i ścieki uiszczanych przez niektóre instytucje,
- zarzutów radnego Borkowskiego pod adresem wykonywanych inwestycji i co Prezydent na to,
- pomocy bezdomnym w okresie zimowym.
- antysemickich naklejek w autobusach MPK,
- stanu zanieczyszczenia atmosferycznego w rejonie domków jednorodzinnych zimą,
- niszczenia autobusów komunikacji miejskiej.

Pan Lech Kołakowski – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zwrócił się z zapytaniem dotyczącym dalszych losów Via Baltica, czy sprawa nadal będzie monitowana.



Ad. 3

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do przedłożonej informacji o pracy Prezydenta w miesiącu grudniu.
Radni nie zgłosili uwag.


Ad. 4

Prof. Kazimierz Pieńkowski - Rektor PWSIiP

Przedstawił koncepcję rozwoju uczelni (w załączeniu do protokołu).


Prof. Jordan – PWSIiP

Wspierając inicjatywę rektora podał przykład miasta w USA, które liczy ok. 30 tysięcy mieszkańców. Miasto to posiada uniwersytet, na którym studiuje ok. 30 tysięcy studentów. Obserwując konstrukcję miasta zauważył, że jest tam dużo kafejek, restauracji i te wszystkie drobne przedsiębiorstwa żyją dzięki studentom i pracownikom uczelni. Popiera więc inicjatywę Pana rektora i ma nadzieję, że rozwój uczelni wpłynie również na rozwój ekonomiczny i kulturalny miasta. Dodał, że wspólnie z Prezydentem Brzezińskim i Prezydentem Sroczyńskim podjęli inicjatywę zorganizowania inkubatora technologicznego. Inkubator ten będzie się wspierał na działaniach PWSIiP w Łomży oraz będzie korzystał z osiągnięć Politechniki Białostockiej. Jeżeli to przedsięwzięcie się uda wówczas będą mogli wpływać na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, które mogą wykorzystywać technologie i konstrukcje opracowane w tym inkubatorze. Uważa, że rozwój uczelni i rozwój inkubatora może pociągnąć za sobą rozwój miasta.

Pan Henryk Trojanowski – Kanclerz PWSIiP

Zabierając głos podzielił się refleksjami wynikającymi z książki prof. Bogdana Popławskiego. Następnie zwrócił uwagę, że po utracie statusu województwa zatrudnienie w mieście spadło ok. 70 %. Uważa więc, że gdyby miasto zechciało postawić na tę uczelnię, to stałoby się ośrodkiem oświatowym oraz wzrosłoby zatrudnienie w mieście, a także wzrosłaby szansa rozwoju miasta.

Prof. Kazimierz Pieńkowski - Rektor PWSIiP

Ponownie zabierając głos przytoczył dane dotyczące Niemców. Stwierdził, że ma nadzieję, iż PWSIiP spowoduje rozwój miasta.

W dyskusji głos zabrali:

Pan Jerzy Brodziuk - radny

Stwierdził, że na dzień dzisiejszy nie należy tej koncepcji pozostawiać na zasadnie dowolnej interpretacji, ale Rada powinna już dzisiaj wnioskować do Prezydenta o ujęcie tego typu rozumowania w pracach planistycznych dotyczących Łomży oraz w programach rozwoju. Zauważył, że gdyby dzisiaj przeanalizować strategię rozwoju, czy plany zagospodarowania, to prezentowana koncepcja w tych planach nie jest ujęta. Uważa, że Rada powinna przyjąć program rozwoju szkolnictwa z uwzględnieniem szkolnictwa wyższego na lata zamykające się okresem 600-lecia miasta. Uważa, że argument 600-lecia w tym regionie jest dobrym elementem marketingowym, gdyż Łomża jestem jednym z nielicznych miast w tym regionie, które się może tym poszczycić. Uważa też, że jest to wniosek, który nie wymaga głosowania o ujęcie tej koncepcji w planach strategicznych miasta. Dodał, że specjalnie nie trzeba radnych przekonywać, że miasto ma szanse
rozwoju w zaproponowanych kierunkach, a więc oświata i wszystko, co toczy się wokół usług regionalnych, a ponadto temat ten należy wpisać do planu pracy Rady Miejskiej.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Kończąc podziękował za prezentację.

Pan Jerzy Brodziuk - radny

Zabierając głos zwrócił się do radnych z prośbą o ufundowanie paczek dla najuboższych dzieci w rejonu miasta w wysokości 20 zł. Dodał, że paczki takie zawsze organizuje Rada Osiedla nr 12.

Pan Zbigniew Lipski – radny

Stwierdził, że ŁSM jest bogata spółdzielnią i sama może ufundować takie paczki, podobnie jak zrobiła to SM „Perspektywa”.


Ad. 5

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

O przedstawienie wniosku poprosił architekta miejskiego.

Pan Andrzej Zajkowski – Architekt Miejski

Przedstawił wniosek w sprawie przystąpienia do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego zgodnie z drukiem 382 (w załączeniu do protokołu).

Pan Tomasz Gałązka - Przewodniczący Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego

Przedstawił opinię Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego (w załączeniu do protokołu).


Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod glosowanie projekt uchwały.
Na 23 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 21 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 21 radnych.

Uchwała nr 285/XLIII/05
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 stycznia 2005 roku

w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży – terenów położonych pomiędzy ulicami: Stacha Konwy, Nowogrodzką, Wiejską i Nadnarwiańską



Ad. 6

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Przedstawił wniosek zgodnie z drukiem 381 (w załączeniu do protokołu).

Pan Jan Walęcki – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej oraz wniosek skierowany do Prezydenta.

W dyskusji głos zabrali:

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Zabierając głos stwierdził, że z wystąpienia zrozumiał, że jest taka wola gminy żydowskiej, ale nie będzie to zapis punktu umowy.

Prezydent potwierdził, że nie.

Kontynuując wypowiedź odnośnie nieruchomości przy ul. Wąskiej stwierdził, że uczestniczył kiedyś w spotkaniu z gminą żydowską i zauważył, że wszystkie stwierdzenia i wypowiedzi ich prawników są przemyślane. Pyta więc jak wiązać z jednej strony ich zgodę na takie uregulowania sprawy kamienicy przy ul. Senatorskiej za kwotę 98 tys. zł z kwestią nieruchomości przy ul. Wąskiej. Zastanawia się czy nie lepiej by było dla miasta połączenie obu zagadnień. Z wcześniejszych rozmów wynikało, że postawienie tematu odrębnie, niż chce strona druga powoduje odstępstwo tej strony.

Pan Paweł Borkowski - radny

Zwrócił się z prośbą do Rady, aby na sesji podjąć uchwałę. Jego zdaniem miasto wynegocjowało bardzo dobre warunki i należy stworzyć tym ludziom możliwość normalnego funkcjonowania. Część mieszkańców jest gotowa wykupić mieszkanie na własność. Z wyjaśnień Pani kierownik wynika, że miasto już od kilkunastu lat opiekuje się tymi cmentarzami. Komisję zastanowił tylko koszt utrzymania, który wynosi 12 tys. zł rocznie i to Komisja zakwestionowała. Zdaniem Komisji za te drobne prace, które są tam wykonywane jest to zbyt duża kwota. Uważa, że należy zmniejszyć tę kwotę na utrzymanie cmentarza, a uchwałę podjąć. Dodał, że działania Prezydentów spełniły oczekiwania mieszkańców.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Zabierając głos wyjaśnił, że gdy mówi się o kosztach utrzymania cmentarza przy ul. Woziwodzkiej i Rybaki, to na początku lat 90-tych ze środków miasta i fundatora amerykańskiego został on uporządkowany i jest bardziej skwerem zielonym. 12 tys. zł jest to kwota podana przez MPGKiM, który wykonuje tam wszystkie prace porządkowe. Dodał, że strona żydowska koszt ten oszacowała na 7 tys. zł rocznie. Co to kwoty 98 tys. zł uważa, że nie jest to kwota wygórowana. Odpowiadając radnemu Brodziukowi stwierdził, że nie należy łączyć tych dwóch spraw ze względu na emocje. Stoi na stanowisku, aby kupić tę kamienicę.
Jeżeli chodzi o cmentarz i dom przedpogrzebowy, w którym w chwili obecnej mieszkają 4 rodziny, to planują go wydzielić wraz z drogą dojazdową i działką. Resztę natomiast należy zwrócić fundacji żydowskiej. Gdyby nie było tam mieszkańców całość zostałaby zwrócona Fundacji Dziedzictwa Żydowskiego. Wniósł o podjęcie uchwały o zakupie nieruchomości przy ul. Senatorskiej.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zakończył dyskusję i poddał pod glosowanie projekt uchwały.
Na 23 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 21 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 21 radnych.

Uchwała nr 286/XLIII/05
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 stycznia 2005 roku

w sprawie nabycia na rzecz miasta Łomża nieruchomości gruntowych do zasobu nieruchomości



Ad. 7

Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS

Przedstawił wniosek w sprawie podwyższenia kwot zasiłku okresowego zgodnie z drukiem 380 (w załączeniu do protokołu).

Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia

Przedstawiła opinię Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia (w załączeniu do protokołu).


Głosów w dyskusji nie zgłoszono.


Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod glosowanie projekt uchwały.
Na 23 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 21 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 21 radnych.

Uchwała nr 287/XLIII/05
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 stycznia 2005 roku

w sprawie podwyższenia minimalnych kwot zasiłku okresowego w 2005 roku



Ad. 8

Pan Józef Babiel – WOKiS

Przedstawił wniosek Prezydenta Miasta w sprawie przyznania dotacji zgodnie z drukiem 384 (w załączeniu do protokołu). Następnie w ramach autopoprawki poprosił o zmianę w § 6 zadania „imprez sportowo-rekreacyjnych na terenie Łomży” na tytuł „młodzieżowych rajdów turystycznych na ziemi łomżyńskiej”.


Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawił opinię Komisji Edukacji i Kultury ( w załączeniu do protokołu).

Pan Zbigniew Szponarski - Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

Poprosił o wyjaśnienie czy materiał, który radni otrzymali przed sesją jest integralną częścią do projektu tej uchwały.

Pan Józef Babiel – WOKiS

Wyjaśnił, że nie. Jest to tylko informacja, którą zebrali od potencjalnych organizatorów wypoczynku. Nie wiąże się to z finansowaniem i jest to organizowane w ramach budżetu danej jednostki.

Pan Zbigniew Szponarski - Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

Kontynuując wypowiedź odnośnie przedłożonej informacji zwrócił uwagę na tematy zajęć organizowanych przez Bibliotekę Publiczną.

Pan Józef Babiel – WOKiS

Wyjaśnił, że oni nie wkraczali w tytuły proponowane przez poszczególne placówki. Jest przekonany, że zajęcia te będą bardzo pożyteczne i z pewnością nie będą polegały na usuwaniu kolców jeżowi.

Pan Ryszard Matuszewski – radny

Zabierając głos odnośnie wypowiedzi radnego Szponarskiego zwrócił uwagę, że jest to tematyka zebrana z poszczególnych placówek, kierowana do dzieci i nie można tego traktować tak poważnie jakby to było dla dorosłych. Uważa, że ten temat dla tej grupy dzieci będzie interesujący. Jeżeli ktoś ma wątpliwości, to jest podany temat i miejsce gdzie będzie się to odbywać i nic nie stoi na przeszkodzie, aby udać się tam i zobaczyć.

Pan Roman Sarnacki – radny

Zwrócił się do Prezydenta z uwagą, że kwota, która była dzielona wynosiła 240 tys. zł. Na wcześniejszym spotkaniu, na którym był ogłaszany przetarg Pan Prezydent Choiński mówił, że zdaniem Prezydenta Brzezińskiego należałoby uregulować system i przyjąć system jasnego finansowania działalności klubów. Jeżeli taki system zostanie przyjęty, to Prezydent będzie starał się wnosić do budżetu coraz większe pieniądze. W trakcie dzisiejszego posiedzenia Komisji padł wniosek, aby w budżecie miasta na 2006 rok cały dział zwiększony o 100 %. Dodał, że po raz pierwszy starano się ująć normy i kryteria i dobrze, że takie zostały opracowane. Nic nie jest doskonałe i jeżeli okaże się, że są jakieś niedoskonałości, nic nie stoi na przeszkodzie, aby powołana komisja te nieścisłości usunęła. Zaproponował, aby przyjąć uchwałę.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Zabierając głos poprosiła, aby na przyszłość chociaż w Komisjach przedyskutować, co w danych placówkach się dzieje.


Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zakończył dyskusję i poddał pod glosowanie projekt uchwały z autopoprawką.
Na 23 radnych obecnych na sesji w glosowaniu udział wzięło 20 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 20 radnych.

Uchwała nr 288/XLIII/05
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 stycznia 2005 roku

w sprawie przyznania dotacji z budżetu na finansowanie i dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom



Ad. 9

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do proponowanego przez Komisje Rewizyjną planu kontroli na 2005 rok (w załączeniu do protokołu).

Pan Zenon Piechociński – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zaproponował, aby w planie kontroli umieścić pkt dotyczący Szosy Zambrowskiej.

Pan Zbigniew Lipski – radny

Zaproponował, aby do planu kontroli wprowadzić pkt, który był przedmiotem obrad Komisji Gospodarki Komunalnej tj. uzyskanych dochodów z tytułu sprzedaży nieruchomości, działek w trybie przetargowym i bezprzetargowym w roku 2004 oraz sposobu przeznaczenia uzyskanych dochodów.

Pan Zenon Piechociński – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zaproponował treść zaproponowanego wcześniej tematu : analiza inwestycji PHARE 2001 z uwzględnieniem Szosy Zambrowskiej.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie zgłoszone tematy przez:

- radnego Piechocińskiego - Rada przyjęła 20 głosami za – jednogłośnie,
- radnego Lipskiego – Rada przyjęła 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących.
-
Pan Zbigniew Lipski – radny

Zaproponował, aby temat zgłoszony przez niego obejmował również rok 2003.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie kto jest za reasumpcją głosowania nad punktem zgłoszonym przez radnego Lipskiego.
Rada 20 głosami za – jednogłośnie wyraziła zgodę na reasumpcję głosowania.
Następnie poddał pod głosowanie wniosek radnego Lipskiego uzupełniony o rok 2003.

Rada zaproponowany punkt przyjęła 20 głosami za – jednogłośnie.

Wnioskodawcy zaproponowali, aby oba tematy były realizowane w I kwartale br.

Pan Jerzy Brodziuk - radny

Zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o wyjaśnienie czym różni się pkt. ujęty w II kwartale – analiza MPWiK Sp. z o.o. od pkt-u ujętym w III kwartale – analiza finansowa MPWiK. Uważa, że nie ma oddzielnych kosztów do ustalania taryf od kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Wyjaśnił, że koszty do ustalania taryf są to koszty przedkładane przy ustalaniu taryf. Druga analiza dotyczy całości działalności przedsiębiorstwa. Wyjaśnił, że koszty całkowite działalności przedsiębiorstwa nie mają bezpośredniego wpływu na taryfy. Spółka prowadzi różne działalności i nie wszystkie działalności mają przełożenie na wysokość taryf. Komisja chce natomiast przeanalizować bardzo dokładnie koszty przedkładane radnym, z których wynika cena wody i ścieków. Jako przykład podał hurtownię, którą prowadzi spółka, a koszty hurtowni nie wpływają na wysokość ceny wody i ścieków.

Pan Jan Bajno – Z-ca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej

Uzupełniając wypowiedź radnego Głaz dodał, że pierwszy pkt stanowi analizę planu finansowego w sensie planu, a drugi pkt to wykonanie planu.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Uważa, że pachnie to dyletanctwem, ponieważ jest jedna spółka i nie ma takiej sytuacji, że istnieją dwie spółki. W spółce prawa handlowego nie ma podzielonych kosztów poza kosztami funkcjonowania tej spółki. Analiza finansowa MPWiK zakłada zarówno planowanie, jak również rozliczenie tego planu. Nie ma czegoś takiego jak dwa rodzaje kosztów i jedne koszty wchodzą w funkcjonowanie spółki, a drugie nie. Działalność handlowa była uruchomiona między innymi po to, aby zwiększyć dochody spółki , a przez to poprawić wynik finansowy spółki czyli przełożyć działalność hurtowni na cenę wody i ścieków. Takie postawienie sprawy jest to dwukrotne badanie tej samej spółki. Jego zdaniem pkt w II kwartale powinien brzmieć - analiza finansowa spółki ze szczególnym uwzględnieniem kosztów przedkładanych do ustalenia taryf.

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Zabierając głos ponownie wyjaśnił, że jest ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę, w której jest wyraźnie określone, co bierze się do ustalania taryf. Ustawa mówi, że koszty dotyczące bezpośrednio działalności, która idzie w kierunku odbioru ścieków i dostarczania wody co wpływa na cenę wody i scieków. Przypomniał, że on sam wnioskował, aby hurtownia działała prężnie i przedsiębiorstwo świadczyło usługi dla ludności, ale to nie może mieć bezpośredniego wpływu na koszt.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Wniosła, aby Rada zajęła się głosowaniem, bo jeżeli radny Brodziuk uważa, że ten punkt nie powinien znaleźć się w planie pracy Komisji, to zgłasza taki wniosek z uzasadnieniem i nie musi obrażać radnych. Postawiła wniosek formalny o zakończenie dyskusji.

Pan Jerzy Brodziuk - radny

Postawił wniosek, aby w III kwartale wykreślić punkt dotyczący analizy finansowej MPWiK Sp. z o.o., natomiast do pkt-u w kwartale II dodać : ze szczególnym uwzględnieniem kosztów do ustalenia taryf (wniosek w załączeniu).

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie – kto jest za zamknięciem dyskusji.
Rada 19 głosami za – jednogłośnie przyjęła wniosek radnej Konopka.

Następnie poddał pod głosowanie wniosek radnego Brodziuka.
Rada w wyniku głosowania 3 głosami za, przy 11 głosach przeciw i 7 głosach wstrzymujących wniosek odrzuciła.

Rada 20 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym przyjęła plan kontroli Komisji Rewizyjnej na 2005 rok z wcześniej przyjętymi wnioskami do kwartału I.


Ad. 10

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do przedłożonych informacji o pracy Komisji w 2004 roku (w załączeniu do protokołu).

Radni nie zgłosili uwag.



Ad. 11

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o odpowiedź na interpelacje i zapytania.

Pan Marcin B. Sroczyński - Z-ca Prezydenta Miasta

Odpowiadając na interpelację radnego Szponarskiego wyjaśnił, że wszelkie wątpliwości, co do przeprowadzenia przetargu są zawarte w ustawie o przetargach publicznych. Jest procedura odwoławcza. Wyjaśnił, że wykonawca w przetargu został wyłoniony jednak firma, która złożyła jedną z ofert, miała prawo złożyć zastrzeżenie i to zastrzeżenie wniosła wskazując błąd rachunkowy w ofercie, którą wygrała. Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych taki błąd eliminuje całkowicie taką ofertę. W związku z powyższym, że druga z ofert zawierała błąd, trzecia przekraczała kwotę, którą zamawiający przewidział do rozstrzygnięcia przetargu, przetarg musiał zostać unieważniony, co dzieje się zgodnie z ustawa o zamówieniach publicznych. Informacje podane na stronie internetowej nie były błędne, takie było rozstrzygnięcie, a od rozstrzygnięcia przysługuje odwołanie.

Oferta błędu nie zawierała, błąd dotyczył 2 m² tynku w samym budynku. Dodał, że osoba, która zgłosiła zastrzeżenie, w pierwszym etapie mówiła, że jest wstyd wyciągać taki błąd jednakże go wyciągnęła. Firma zamierza ponownie starować i podać inną cenę. To powoduje, że wykonawstwo przeciągnie się o okres 2 m-cy czyli przetargu. Dodał, że najtańsza oferta została złożona przez Pana Mierzejewskiego i taka informacja została wysłana do pozostałych dwóch firm tj. do Pracowni Konserwacji Zabytków w Łodzi oraz do Pana Wszeborowskiego z Łomży.

Pan Zbigniew Lipski – radny

Zabierając głos poprosił o wyjaśnienie, czy w przypadku oddalenia o kilka miesięcy procedury jest szansa, że zaplanowane w budżecie środki na remont ratusza zostaną przerobione.

Pan Marcin B. Sroczyński - Z-ca Prezydenta Miasta

Odpowiadając , zwrócił uwagę, że Pan Lipski jako radny 3 kadencji wie, że inwestycja Rybaki była planowana przez kilka lat i jakoś została zrealizowana. Następnie potwierdził, że jest możliwe, iż środki zostaną zrealizowane w tym roku.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Odpowiadając na interpelację radnego Lipskiego odnośnie zatrudnienia w urzędzie wyjaśnił, że jest taka analiza za lata 2002-2003 przekazana radnej Alicji Konopka 26 czerwca 2004 roku. Dodał, że w Urzędzie Miejskim w chwili obecnej nie ma osób, które pracują i pracowały z tytułu prac interwencyjnych oraz jako stażyści. W tym roku na pewno będą, ponieważ są środki finansowe. Dodał, że dokładną analizę przedłoży radnemu Lipskiemu na piśmie.
Odpowiadając radnemu Tomaszowi Gałązka na interpelację dot. otwartych biur wyjaśnił, że wydział komunikacji i meldunki znajdują się w części remontowanej i nie wie czy jest sens burzenia tego wszystkiego. Podziela pogląd, że w innych miastach tak jest, ale w urzędzie w chwili obecnej bałby się tego robić.
Odnośnie wystąpienia do sejmu stwierdził, że z pewnością spotka się z posłami i poprosi, aby taką interpelację dot. ujednolicenia procedury wydawania dowodów i praw jazdy złożyli.
Odpowiadając na interpelację radnego Augustyniaka dot. pętli autobusowej przy ul. Poznańskiej zastanawia się, czy jest właściwą osobą. Dodał, że owszem jest za tym i interpelacje przekaże Panu Nowakowskiemu, aby przekazał ją Dyrektorowi MPK.
Odnośnie interpelacji radnego Piechocińskiego stwierdził, że odpowiedzi udzieli na piśmie.
Dodał, że w dniu wczorajszym u Wojewody odbyło się spotkanie z Panem Dyrektorem Topczewskim. Ustalono, że pierwsze koncepcje planowanej obwodnicy miasta Łomży zostaną wyłożone w m-cu lipcu tego roku. Pan Wojewoda wpisał realizacje obwodnicy miasta Łomży na lata 2008-2010 i automatycznie Łomża włącza się w system budowy dróg krajowych województwa podlaskiego do 2013 roku.
Odpowiadając radnemu Kołakowskiemu na interpelacje dot. Via Baltica wyjaśnił, że Via Baltica to nie jest już droga, ale sieć dróg w województwie podlaskim.

Pan Zbigniew Lipski – radny

Zabierając głos zapewnił Prezydenta Sroczyńskiego, że już w następnej kadencji nie będzie zadawał mu pytań. Wyjaśnił, że zadaje pytania w trosce o to, aby dostali absolutorium. Pytania są konkretne, aby radni nie zarzucali, że ileś milionów znów nie zostanie wykorzystanych. Uważa więc, że nie ma co się obrażać tylko powiedzieć, że „jesteśmy na tym etapie, będziemy starali się zrobić, wykonawca na pewno zostanie wyłoniony”. Dodał, że to pytanie miało służyć pomocą Prezydentowi Sroczyńskiemu. Nie rozumie więc czemu miało służyć to wyliczanie lat.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Odpowiadając na wątpliwości radnego Lipskiego wyjaśnił, że powtarzają przetarg, gdyż taka jest procedura. Ma nadzieję, że firmy łomżyńskie ponownie wezmą udział w przetargu. Jest na to 60 dni, a więc w kwietniu już wszystko będzie wiadomo. Z harmonogramu wykonawcy będą wynikały kwoty i wówczas będzie wiadomo, czy te środki zostaną wykorzystane, czy nie. Wówczas środki zostaną na inne inwestycje również ujęte w budżecie na 2005 rok.



Ad. 12

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawiając pisma jakie wpłynęły do Rady odczytał skargę Pana Stanisława Kowalewskiego.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Zabierając głos wyjaśnił, że udzielił Panu Kowalewskiemu odpowiedzi na poprzednie pismo. Pismo to skierował do Rady Nadzorczej MPWiK celem przeanalizowania. Rada MPWiK wystąpiła do niego z pewnymi sugestiami i on udzielił odpowiedzi Panu Kowalewskiemu. Dodał, że w dniu dzisiejszym ponownie udzielił odpowiedzi. Wyjaśnił, że nie zna uzasadnienia merytorycznego wyroku. MPWiK będzie chciało znać to uzasadnienie.

Pan Paweł Borkowski - radny

Zaproponował, aby odpowiedzi, w oparciu o pismo Prezydenta, udzielił Przewodniczący Rady.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Zauważyła, że Przewodniczący Rady nie ma takich uprawnień. Jeżeli skarga jest skierowana do Rady Miejskiej, to Rada może skierować ją do Komisji Rewizyjnej lub odrzucić. Przewodniczący nie może jednoosobowo zająć stanowiska, musi to być decyzja Rady.

Rada, skargę do rozpatrzenia i w oparciu o wyjaśnienia Prezydenta, przygotowania odpowiedzi, przekazała Komisji Rewizyjnej stosunkiem głosów za – 18, przeciw – 1, wstrz. – 1.


Ad. 13

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił życzenia noworoczne posła RP Mieczysława Czerniawskiego.
Następnie poinformował radnych o ofertach skierowanych do Rady dot.:
- prenumeraty „Wspólnoty”,
- studiów podyplomowych,
- szkolenia na temat funkcjonowania rady i pracy biura,
- apel antyklerykalnej partii „Racja”

Pan Krzysztof Choiński – Z-ca Prezydenta Miasta

Zasygnalizował Radzie, że na najbliższej sesji w lutym w porządku obrad sesji będzie temat dot. zamiaru likwidacji PG nr 4. Poinformował, że jest już praktycznie po wszystkich negocjacjach z rodzicami, nauczycielami i chce przedstawić radnym do przemyślenia koncepcję. Dodał, że zaprosi wszystkich radnych na spotkanie tak, aby móc to przedyskutować.
Następnie przedstawiając swoją koncepcję poinformował, że zaproponował PG nr 4 włączenie do PG nr 3 w pełnym składzie, ponieważ szkoła ta jest przystosowana do pracy 23 oddziałów na jedną zmianę i przy pełnym włączeniu to mogłoby zaistnieć. Chce włączyć wszystkich nauczycieli oraz część pracowników obsługi. Pozwoliłoby to na to, że każdy nauczyciel prowadzi swoją klasę, nie byłoby potrzeby zmiany programu nauczania, dziecko miałoby zakończony cykl kształcenia. Nie byłoby więc konieczności przenoszenia dzieci do innych szkół, a tym samym nadrabiania programów nauczania. Dodał, że propozycję tę przekazał rodzicom i nauczycielom na spotkaniu w poniedziałek. Rodzice twardo stwierdzili, że owszem rozumieją problem, ale są przeciwni. Nauczyciele na jego apel oraz na zapewnienie pracy, na pełne przeniesienie zgodnie z kartą nauczyciela opowiedzieli się przeciw. Wyjaśnił, że gimnazja tak są usytuowane w mieście, że nie trzeba by było dowozić dzieci do szkoły. W tym rejonie miasta jest gimnazjum katolickie, które uzyskało uprawnienia szkoły publicznej i dokonało naboru do 3 oddziałów. Ponadto jest gimnazjum niepubliczne przy WSZiP im B. Jańskiego, a więc istnieje potrzeba uporządkowania pionu gimnazjum. Dlatego tez proponuje, aby PG nr 4 włączyć do PG nr 3. Dodał, że jeżeli rodzice nie chcą, aby doszło do połączenia z PG nr 3, jeżeli nauczyciele są przeciwni, a dojdzie do sytuacji, że trzeba będzie utrzymywać puste budynki, wobec tego proponuje, aby było to gimnazjum wygaszające. To rozwiązanie zadowoli rodziców, gdyż dziecko w tym cyklu ukończy gimnazjum. Problem jest tylko z nauczycielami i są oni tego świadomi, że w pierwszym roku „odskakuje” 7 nauczycieli. Nie oznacza to, że stracą oni pracę, ale trzeba będzie uporządkować sieć oddziałów w danym gimnazjum i pilnować ruchu uczniów. Wówczas jest szansa zatrudnienia tych nauczycieli. Tracą oni jednak status pełnego przeniesienia i dyrektor będzie musiał się opowiedzieć, czy nauczyciel jest mu potrzebny, czy nie, a więc są pewne zagrożenia.
Przedstawia więc radnym tę propozycję, ponieważ w tym roku taki ruch należy zrobić dla gimnazjów. Jeżeli do tego nie dojdzie, trzeba będzie wyłączyć połowę jednego gimnazjum nr 3.Wyjaśnił, że przedłoży radnym komplety materiałów ze szczegółowymi statystykami. Dodał, że na dzień dzisiejszy wszystkie gimnazja są w takiej sytuacji, że mogą przyjąć 1-3 oddziały, oprócz PG nr 3, które może przyjąć całkowicie PG nr 4.
Poprosił radnych o przemyślenie tych propozycji, ponieważ chciałby znać zdanie radnych, co do tego, czy pójść w całkowite przeniesienie poprzez likwidację.
Poinformował, że spotkał się z dyrektorami obu gimnazjów i jest podpisany dokument, w którym widzą oni możliwości wzajemnego włączenia. Dodał, że przy włączeniu widzi możliwości pozyskania finansów z LPRPA zapewniające programy wzajemnego włączenia, gdzie mieliby czas pół roku.

Pan Jerzy Brodziuk - radny

Podziękował radnym, którzy wpłacili środki na paczki dla dzieci znajdujących się w trudnych warunkach finansowych. Poinformował, że wpłaciło 4 radnych oraz Prezydenci. Kilku radnych zadeklarowało, że jeszcze wpłaci, radny Tomasz Gałązka zadeklarował, że kupi słodycze. Jeśli ktoś chciałby jeszcze taką paczkę ufundować, może zgłosić się do Przewodniczącej RO nr 12.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Zabierając głos w kontekście wypowiedzi radnego Brodziuka stwierdziła, że ona osobiście nic nie ma przeciwko organizacji choinki, czy też paczkom, ale uważa, że nie tędy droga. Zauważyła, co by się stało, gdyby każdy radny organizował jakąś akcję. W mieście Łomża jest wielu potrzebujących i jeżeli Rada miała informację czy to z MOPS, czy od dyrektorów szkół o potrzebach, gotowa była oddać całą dietę. Ona pomaga potrzebującym, ale nie musi tego rozgłaszać. Są różne formy pomocy i apeluje o rozsądek i musi to dotyczyć całego miasta. Uważa, że propozycja radnego Brodziuka nie jest właściwym działaniem. Apeluje do Prezydenta, aby rozważył możliwość stworzenia programu pomocy.


Pan Zbigniew Lipski – radny

Zabierając głos odnośnie wystąpienia Prezydenta Choińskiego podziękował za to wystąpienie i przedstawienie problemu. Wyjaśnił, że jemu, jako radnemu ta informacja była potrzebna, aby mógł rozpoznać problem i podjąć decyzję. Poprosił o wyjaśnienie, co Prezydent ma zamiar zrobić z budynkiem po PG. Odnosząc się do wypowiedzi radnego Brodziuka stwierdził, że jest zaskoczony odzywką pod swoim adresem.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Zabierając głos ad wypowiedzi radnej Konopka stwierdził, że jeżeli kwestionuje się działalność jakiejś rady osiedla, to RO nr 12 od lat organizuje takie choinki. To, że dzisiaj próbował zwrócić się do radnych było wyłącznie jego inicjatywą. Spotkał się z życzliwością radnych. Zauważył, że nie zwracał się do tego, kto nie chciał. Rada Osiedla, również Przewodniczący może powiedzieć jak organizują pomoc dla tych dzieci. Jeżeli radna chce zorganizować jakąś pomoc, to nic nie stoi na przeszkodzie.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Odpowiadając, stwierdziła, że jeżeli Rady Osiedla organizują pomoc, to wiedzą gdzie są potrzeby. Należy więc zebrać wszystkie potrzeby.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Odpowiadając radnemu Lipskiemu wyjaśnił, że potrzeb jest wiele, nie jest bowiem rozwiązana sprawa muzeum. są wnioski Komisji Rodziny i Komisji Oświaty, aby dać nową siedzibę MOPS. Zauważył, że wydział polityki społecznej jest na ul. Polnej, a chciałby go przybliżyć i w jednym skrzydle umieścić całą politykę społeczną. Są to tematy, nad którymi można dyskutować. Potrzeby są ogromne.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego zamknął obrady XLIII sesji Rady Miejskiej Łomży.




Przewodniczący
Rady Miejskiej Łomży

Jan Jarota














  • Data powstania: Data powstania: piątek, 18 lut 2005 08:10
  • Data opublikowania: czwartek, 24 lut 2005 13:50
  • Data przejścia do archiwum: czwartek, 7 gru 2006 10:50
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej