Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Podczas obrad XL sesji w dniu 1 grudnia 2004 roku

Rada realizowała następujący porządek:
1.
Przyjęcie protokołu z obrad XXXIX sesji Rady Miejskiej Łomży

2.
Składanie interpelacji i zapytań.

3.
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2004 rok.

4.
Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia do zaciągnięcia zobowiązania przekraczającego zakres zwykłego zarządu.

5.
Podjęcie uchwały w sprawie opłaty administracyjnej.

6.
Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2005 rok.

7.
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Strategii promocji gospodarczej Łomży 2005-2010.

8.
Pierwsze czytanie budżetu miasta na 2005 rok.

9.
Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę nr 168/XXIX/04 Rady Miejskiej Łomży z dnia 31 marca 2004 roku w sprawie finansowania zadań ze środków PFRON w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w ramach Powiatowego Programu Działań na Rzecz osób Niepełnosprawnych zmienionej uchwałą nr 258/XXXIX/04 Rady Miejskiej Łomży z dnia 10 listopada 2004 roku w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w ramach Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych.

10.
Przyjęcie informacji o realizacji uchwał Rady Miejskiej Łomży za III kwartały 2004 roku.

11.
Odpowiedź na interpelacje i zapytania.

12.
Zajęcie stanowiska w sprawie pism skierowanych do Rady.

13.
Sprawy różne.


Ad. 1


Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do protokołu z obrad XXXIX sesji Rady Miejskiej.

Rada nie zgłosiła uwag i w wyniku głosowania 22 głosami za – jednogłosnie przyjęła protokół z obrad XXXIX sesji Rady Miejskiej Łomży.


Ad. 2

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o składanie interpelacji i zapytań.

Pan Zbigniew Szponarski – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

Zgłosił na piśmie interpelację dot. odpowiedzi na interpelację z dnia 20 października 2004 roku w sprawie budowy obiektów handlowych wielkopowierzchniowych oraz przebudowy ciągów komunikacyjnych ( w załączeniu do protokołu)

Pan Zbigniew Lipski – radny

Złożył na piśmie interpelację dot. realizacji ul. Sienkiewicza (w załączeniu do protokołu).

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Zabierając głos odnośnie wypowiedzi Pani Kuczałek poinformował, że przedłoży interpelację na piśmie dotyczącą przedszkola, o którym mówiła Pani Prezes, jak również kwestii dotacji dla przedszkoli w związku z ofertą tych przedszkoli. Uważa, że należy zastanowić się nad kwestią finansowania przedszkoli. Zauważył, że na dzień obecny przedszkola, mimo małych środków, wygospodarowały ich część na remonty. Innym, istotnym argumentem za finansowaniem jest stworzenie rozwoju możliwości rozwoju dzieci uboższych. W związku z powyższym zgłosił wniosek o elastyczniejsze planowanie na rok przyszły oraz umożliwienie Stowarzyszeniu zmniejszenia zadłużenia.


Więcej interpelacji i zapytań nie zgłoszono.


Ad. 3


Pani Jadwiga Kozłowska - Skarbnik Miasta

Przedstawiła wniosek Prezydenta Miasta w sprawie zmian w budżecie na 2004 rok (w załączeniu do protokołu).

Pan Jan Walęcki - Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinie Komisji Gospodarki Komunalnej (w załączeniu do protokołu).

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawił opinię Komisji Edukacji i Kultury (w załączeniu do protokołu).

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinie Komisji Finansów i Skarbu Miasta (w załączeniu do protokołu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 21 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 21 radnych.

Uchwała nr 269/XL/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 1 grudnia 2004 roku

w sprawie zmian w budżecie miasta na 2004 rok (w załączeniu do protokołu).


Ad. 4

Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie upoważnienia do zaciągnięcia zobowiązań przekraczających zakres zwykłego zarządu (w załączeniu do protokołu).

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinie Komisji Finansów i Skarbu Miasta (w załączeniu do protokołu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 20 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 20 radnych.

Uchwała nr 270/XL/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 1 grudnia 2004 roku

w sprawie upoważnienia do zaciągnięcia zobowiązań przekraczających zakres zwykłego zarządu (w załączeniu do protokołu).

Ad. 5

Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie opłaty administracyjnej (w załączeniu do protokołu).

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinie Komisji Finansów i Skarbu Miasta (w załączeniu do protokołu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 17 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 17 radnych.

Uchwała nr 271/XL/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 1 grudnia 2004 roku

w sprawie opłaty administracyjnej (w załączeniu do protokołu).

Ad. 6

Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie zmiany załącznika nr 2 do uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych (w załączeniu do protokołu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 17 radnych, przy 1 głosie przeciw i braku głosów wstrzymujących.

Uchwała nr 272/XL/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 1 grudnia 2004 roku

zmieniająca uchwałę nr 260/XXXIX/04 Rady Miejskiej Łomży z dnia 10 listopada 2004 roku w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2005 rok (w załączeniu do protokołu).

Ad. 7

Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie uchwalenia Strategii. Poprosił Pana dr Dziemianowicza o przedstawienie Strategii promocji gospodarczej Łomży 2005-2010.
- 6 -

Pan dr Wojciech Dziemianowicz

Przedstawił radnym projekt Strategii promocji gospodarczej Łomży 2005 – 2010 (w załączeniu do protokołu).

Pan Tomasz Gałązka - Przewodniczący Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego

Przedstawił opinię Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego ( w załączeniu do protokołu).

W dyskusji głos zabrali:

Pan Ryszard Matuszewski - radny

Wyjaśnił, że w Komisji Edukacji i Kultury była mowa, aby temat ten nie był poddany pod głosowanie, gdyż członkowie Komisji zbyt mało wiedzieli na ten temat, a nikt nie umiał odpowiedzieć na pytania.
Zastanawiał się czy materiał ten można nazwać strategią. wg niego, skoro dokument obejmuje lata 2005 – 2010, czy nie lepszą byłaby nazwa Wieloletni Plan Promocji Łomży. Cieszy się, że dokument ten, jego diagnoza zostały oparte na podstawie zewnętrznego postrzegania, a to dlatego, ze ktoś, kto patrzy z zewnątrz widzi więcej i widzi lepiej, a co za tym idzie można wyciągnąć lepsze wnioski. Cieszy się również z tego, że dokument ten jest opracowany na podstawie poparcia społecznego. Jednak tu i ówdzie słyszy, że młodzież była gromadzona po to, aby coś na ten temat powiedzieć, nie wiedząc po co jest gromadzona.
Wg niego dokument jest opracowany bardzo poprawnie. Jest diagnoza, na podstawie której określono cele a na podstawie celów określono działania. Stwierdził, że w diagnozie jest analiza SWOT i w mocnych stronach jest zapisane ”instytucje otoczenia biznesu” – silne instytucje kultury – nie spełniają oczekiwań młodzieży. Zwrócił się więc z zapytaniem czy jest to mocna strona, czy słaba . Instytucje kultury są bowiem silne, nie budynkami, ale ludźmi, programem i propozycją działalności. Na tej podstawie stwierdza, że te instytucje są silne. Odnosząc się do zapisu mówiącego, że nie spełniają oczekiwań młodzieży sądzi, że zapis ten wziął się z „pędu młodzieży”. Stwierdził, że na temat młodzieży ma również swoje zdanie, a następnie przedstawił imprezy jakie odbyły się w miesiącu listopadzie. Zauważył, że imprez było dużo, jednak młodzież jest niezadowolona, ponieważ w instytucjach kultury nie ma dyskotek, nie ma drinków. W związku z tym widzi brak spójności i prosi, aby się na coś zdecydować.
Stwierdził, że w pkt-e 2 – cele strategiczne, brakuje mu celu (jako cel 4) – podjęcie działań na rzecz ściągania do Łomży inwestorów zewnętrznych. W pkt-e 3 – działania – powinna być realizacja zaproponowanego przez niego 4 celu. Dodał, że podoba mu się pierwsza część, natomiast nie podoba mu się działanie. Dokument ten w opinie działania jest ogólny, bez konkretów , a to jest tylko 5 lat. Ta ogólność sprowadza go do jednego wniosku, że to działanie można zastosować w każdym mieście.

Pan Janusz Nowakowski - radny

Zabierając głos w dyskusji poprosił o odpowiedź na pytanie – jak Pan dr Dziemianowicz sądzi, z czego wynika fakt, że miasta Polski wschodniej słabiej promują się na zewnątrz, niż czynią to ośrodki zachodniej części kraju.
Zwracając się do Prezydenta poprosił o odpowiedź czy Pan Prezydent, jako główny wykonawca tych działań, zgadza się z tym, co jest zawarte w tej strategii ?

Pan Zenon Piechociński – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że niedługo tych strategii będzie bardzo dużo. Zauważył, że jest strategia do 2015 roku i ta jeszcze nie została zrealizowana. Uważa, że uchwalanie strategii dla strategii mija się z celem. Zwrócił się z zapytaniem, co tak naprawdę jest celem strategicznym dla Łomży ?

Pan Lech Kołakowski – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zauważył, że dokument został opracowany na podstawie pytań i odpowiedzi w 4 grupach. Uważa, że dokument ten jeszcze przez podjęciem uchwały powinien trafić do Komisji, aby radni i Prezydenci się do tego ustosunkowali i dopiero po wysłuchaniu stanowisk dokument opublikować.

Pan Jerzy Szymanowski – Przewodniczący RO nr 7

Zabierając głos w dyskusji zauważył, że Rada zakończyła realizację I etapu Strategii Zrównoważonego Rozwoju. II etap już się rozpoczął kilka lat temu, gdy była opracowana strategia rozwoju. Zwrócił się z zapytaniem do twórców, co wnieśli nowego do tego, co zostało opracowane w ostatnich latach, czy jest coś nowego. Dla mieszkańców w strategii jest to co i jak zrobić, aby powstała strefa produkcyjna, ponieważ handlowa jest rozwinięta i bez strategii za „Gośką” powstało miasteczko handlowe. Mając pieniądze i pomysł w handlu ludzie robią to sami. Co jest więc w strategii takiego, co spowoduje rozwój strefy produkcyjnej. Zauważył, że miasto posiada tereny do rozwoju przedsiębiorstw np. przy ul. Poznańskiej. W swoim czasie Rada ogłosiła, że przekaże ten teren komuś, kto zechce otworzyć zakład produkcyjny. Do dnia dzisiejszego brak jest chętnych. Zwracając się do dr Dziemianowicza zwrócił się z zapytaniem, co Pan dr zaproponowałby takiemu inwestorowi i jaką widzi koncepcje rozwoju.

Pan Jan Bajno – radny

Zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że w przedłożonym dokumencie na jednej ze stron jest wskazanie (str. 26) dot. inkubatora przedsiębiorczości. Zauważył, że w uchwale w sprawie założeń polityki społeczno-gospodarczej na 2005 rok punkt ten został odrzucony.

Pan dr Wojciech Dziemianowicz

Odnosząc się do zgłoszonych uwag i wnioskó wyjaśnił, że okres strategii może okazać się krótki, ale są strategie krótko, średnio i długoterminowe. Narodowa Strategia Rozwoju Regionalnego Polski dotyczy lat 200-2006 i jest to strategia średnioterminowa. Dlatego tez nie bałby się takiego okresu. Przeprosił, ale nie może odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób była gromadzona młodzież. Z tego, co wie zaproponowano młodzieży udział w warsztatach strategicznych. Zaproszenie zostało wystosowane do dyrektorów i rektorów szkół. Ani on, ani pracownicy urzędu nie biorą odpowiedzialności za to, co dyrektor przekazał młodzieży. Poprosił, aby w warsztatach wzięła udział młodzież aktywna. Warsztaty były burzliwe i owocne. Zgodził się z radnym Matuszewskim, że w zapisie „w analizie SWOT” wyszło „masło maślane, po myślniku, przy mocnych instytucjach wskazano słabe strony. On w trakcie warsztatów również wskazywał młodzieży, że to wszystko, co zostaje ustalone jest na zasadzie konsensusu. Każdy mógł się wypowiedzieć. Być może to o czym radny mówił wynika z innych oczekiwań bądź złej informacji. Część społeczeństwa czuje się bowiem niedoinformowana. Należy więc coś zrobić z informacją. Odnośnie dodatkowego punktu strategicznego zauważył, że cel główny strategii to wzrost zainteresowania inwestorów zagranicznych. Jeżeli już w celu głównym wpisujemy , że taki jest nasz cel, to później wg niego, tego celu nie ma potrzeby powtarzać na niższym poziomie. Natomiast zastanawiamy się jakie cele należy zrealizować, aby inwestorzy zainteresowali się Łomżą. Dlatego ta współpraca, dlatego informacja, dlatego lepsza promocja. Podziękował następnie za pytanie dlaczego inne regiony Polski promują się lepiej niż Polska północno-wschodnia. Zaproponował obejrzenie materiału dot. promocji Podkarpacia. Przedstawił to obrazowo i wyjaśnił, że opinię tę przedstawia się w oparciu o badania wszystkich stron internetowych w Polsce. Zbadali nie tylko fakt istnienia stron internetowych, ale przede wszystkim analizowali jakość tych stron. Wynika z nich, że Polska wschodnia promuje się słabiej. Wg niego to nastawienie do promocji to zaszłość historyczna. Miasta Polski zachodniej lokowane były szybciej, chętniej promują się od strony zabytków kulturowych, dzieł sztuki i na starcie mają już się czym pochwalić. W roku 1989, 1990 następuje otwarcie granicy zachodniej i nawiązuje się współpraca głównie z Niemcami. Euroregiony utworzone po stronie zachodniej funkcjonują zupełnie inaczej niż te, powstałe po stronie wschodniej. Pokazują, że te gminy czegoś się nauczyły i okres tych 10 lat owocuje tym, że wiedzą jak się zachowywać.
Dodał, że do współpracy został zaproszony głównie przez Panią Makuszewską, która brała udział w szkoleniach nt wspierania przedsiębiorczości przez gminy.
W dalszej wypowiedzi przytoczył przykłady konkurencyjności dodając, że konkurencyjność Polski wschodniej cały czas przegrywa i musi poświęcić dużo czasu, aby to nadrobić. Ponadto współpraca z sąsiadami wschodnimi nie będzie takim motorem napędowym jakim była współpraca Polski zachodniej z Niemcami.
Odpowiadając na zapytanie po co ta strategia zgodził się zgodził się, że faktycznie jest dużo dokumentów strategicznych, ale strategia promocji gospodarczej nie zastępuje tych dokumentów. Naprowadza władze miasta na odpowiednie działania w pewnym zakresie. Chodzi tu o konkurencyjność i zainteresowanie inwestorów zewnętrznych. W Strategii Zrównoważonego Rozwoju są zapisy dotyczące wszystkiego. W tym dokumencie pogłębiono pewne zagadnienia i pokazano, które działania należy wykonywać, aby ta strategia była realizowana . Kolejny powód, strategia ta pozwala racjonalizować wydatki i działania. Pani Makuszewska prosiła, aby pokazać, że w pierwszym działaniu powinniśmy robić to, w następnym to, a w trzecim to opierając się na doświadczeniu wynikającym ze współpracy z innymi miastami Polski zachodniej. Zwrócił uwagę, że rozwój instytucji otoczenia biznesu w Polsce jest bardzo równomierny, gdy natomiast dochodzi do analizy tych instytucji to okazuje się, że Polska zachodnia jest silniejsza od Polski wschodniej. Chcąc zaangażować i zmobilizować więcej środków powoduje, że ten dokument jest potrzebny. Zapewnił, ze jeżeli dany pracownik będzie zajmował się określonym działaniem ma komfort pracy, że pracuje zgodnie z dokumentem akceptowanym przez Prezydenta oraz Radę.
Odpowiadając na zapytanie Pan Szymanowskiego stwierdził, że władza lokalna nie musi myśleć za przedsiębiorców. Grunty, które miasto posiada pozwalają przyciągnąć przedsiębiorców z całej gospodarki. Przedsiębiorca przyjeżdżając wie czego szuka, ale może usłyszeć od lokalnych przedsiębiorców, że nie opłaca się się tu prowadzić działalności i może dowiedzieć się, że narzekają oni na władze lokalną, że brak jest punktu informacji. Faktem jest, ze inne regiony rozwijają się bez strategii. Przykładem jest województwo mazowieckie, gdzie są miejscowości, które są bogatymi gminami i świetnie radzą sobie bez strategii, ponieważ nie maja problemu z przyciąganiem inwestorów.

Pan Janusz Nowakowski – radny

Podziękował za odpowiedź zwracając uwagę, że nie wystarczy mieć dobrej strategii , nie wystarczy mieć środki na jej realizację, ale trzeba wiedzieć, czy jest ona realna do zrealizowania, a będzie ona realna, gdy będziemy wiedzieli dlaczego jest źle do tej pory i Pan dr jasno przedstawił uwarunkowania, które lokują miasto w określonej przestrzeni, od której zależy to, co chcemy osiągnąć. Należy więc dopasować działania do warunków w jakich żyjemy. Mamy pewne zaszłości historyczne, pewnej mentalności ludzi oraz spojrzenie na to jak należy się promować. Gdyby przyjąć metodę promowania gmin zachodnich, to i tak takich rezultatów się nie osiągnie z przyczyn niezależnych, co nie oznacza, że nie ma takich możliwości. Szanse są , należy dobrać tylko odpowiednie metody. Jest to dosyć dobry materiał i aby to osiągnąć musi być wola wszystkich, aby to realizować. Dlatego też zwrócił się z zapytaniem do Pana Prezydenta, na ile jest zainteresowany realizacją tego i na ile są zainteresowani pracownicy, którzy będą się tym zajmowali.

Pan dr Wojciech Dziemianowicz

Uzupełniając wypowiedź zgodził się, że łatwiej mówił o pewnych inwestycjach w specjalnej strefie ekonomicznej, ale i tak większość inwestycji lokuje się poza specjalnymi strefami ekonomicznymi. Strefa jest pewnym magnesem, nie jest jednak czynnikiem decydującym o inwestycjach. Podkreślił, że strefy Polski wschodniej były jednak słabiej przygotowane do przyciągania inwestorów. Dodał, że często badają przyczyny sukcesu tych gmin, którym się powiodło i tak naprawdę sukces zależy od lidera lokalnego i od tego jak rozsądnie jest wspierany przez elity lokalne. Sam lider bowiem nic nie osiągnie i wszystkie przykłady sukcesu jakie zna w Polsce wschodniej zależą od człowieka, który miał jakąś wizję, skupił wokół siebie liczbę osób i zaczął dążyć do realizacji wizji. Liderem tym nie musi być wójt, burmistrz, prezydent. Liderem może być szef agencji rozwoju lokalnego.

Pan Ryszard Matuszewski - radny

Zabierając głos ad vocem stwierdził, że cieszy się, iż dr Dziemianowicz przyjął jego uwagę dot. analizy SWOT. Odnośnie celów strategicznych zgłosił na piśmie wnioski dot. dodanie 4 celu strategicznego – podjęcie działań na rzecz ściągnięcia do Łomży inwestorów zewnętrznych.

Pan dr Wojciech Dziemianowicz

Odnosząc się do wniosków radnego Matuszewskiego wyjaśnił, że zazwyczaj starają się, aby w strategiach była jasność i hierarchiczność celów. Strategia ta odpowiada takiej idei, że w celu głównym dotykamy zasadniczy problem i określamy dwa podmioty, które są przedmiotem zainteresowania tj. konkurencyjność przedsiębiorstw. Na drugim poziomie celów dotyka się pewnych działań. Umieszczenie inwestorów zewnętrznych na drugim poziomie spowoduje „masło maślane”. Cel najważniejszy tej strategii dotyka inwestorów zewnętrznych. Strony www są zazwyczaj co najmniej w dwóch językach, podobnie płyty CD. Wprowadzenie więc inwestorów zewnętrznych spowoduje „masło maślane” w porównaniu z celem głównym a wszystkie działania podpisane pod celami głównymi dotyczą zarówno jednych jak i drugich.



Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Odnosząc się do wniosku radnego Matuszewskiego zauważył, że już we wprowadzeniu zapisane jest, że dotyczy to również inwestorów zewnętrznych. Dodał, że w trakcie dyskusji zgłosił swoje wnioski i uwagi i zdania swego nie zmienia. W strategii jest wszystko ładnie opisane. Zapewnił następnie, że władze miasta szanują te podmioty, które działają na terenie miasta. Nie przypomina sobie, aby kogokolwiek nie przyjął , kto ma problemy finansowe. Stara się wniknąć w każde trudności przedsiębiorcy. Władze miasta nie są jednak w stanie przeskoczyć pewnych zapisów, ustaw. Oczekiwania są inne, a ustawy przewidują inne kwestie. Mówi się wówczas, że władze nie są przychylne. Zawsze idą „na rękę” przedsiębiorcy w miarę rozsądku.
Odpowiadając radnemu Nowakowskiemu stwierdził, że ma wolę i realizuje tę wolę i ma nadzieję, że jego pracownicy również będą realizowali wolę przyciągania inwestorów zewnętrznych. Wiele rzeczy jest trudnych. Dużo mówi się o informacji i tu wydziały czy tez Prezydent będą musieli włączyć się w kontakty z danymi grupami skupiającymi przedsiębiorców. Uczestniczył w spotkaniu Izby Przemysłowo-Handlowej i jest pomysł stworzenia forum gospodarczego między Łomżą, a Ostrołęką.
Podkreślił swoją wolę do współdziałania i działania na rzecz wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw i zachętą dla innych miastem Łomża.

Pan Janusz Nowakowski – radny

Odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta stwierdził, że nie uważa, że Prezydent nie ma woli, aby realizować strategii, ponieważ przedkłada ten materiał. Zwrócił się z zapytaniem jak to pogodzić z proponowanymi kwotami na to zadanie. Ze strategii wynika, że na 2005 rok potrzeba 341 tys. zł, natomiast w projekcie budżetu na promocje w 2005 roku jest kwota 145 tys. zł. Jeżeli zatwierdzimy strategię, to nie będziemy w porządku wobec tej uchwały. Należałoby to zweryfikować. Stąd pytanie, czy jest wola realizacji. Nikt za darmo nie zrobi promocji.


Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Wyjaśnił, że w budżecie na 2005 rok, zgodnie z prognozą dr Dziemianowicza jest kwota w granicach do 150 tys. zł. W załączniku do budżetu (2a) zaproponował 200 tys. zł. Jest wiele programów unijnych, o które można się ubiegać i to jest realne do osiągnięcia.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zakończył dyskusję i poddał pod głosowanie wniosek radnego Matuszewskiego dot. dodania 4 celu strategicznego „podjęcie działań na rzecz pozyskania do Łomży inwestorów zewnętrznych”. W wyniku głosowania 14 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 głosach wstrzymujących wniosek został przyjęty.
Następnie poddał pod głosowanie związany z wnioskiem 1 rozwinięcie rozdziału – działania o zapis: podjęcie działań na rzecz pozyskiwania inwestorów zewnętrznych. Rada 13 głosami za, przy 1 głosie przeciw i 3 głosach wstrzymujących wniosek przyjęła.
Poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętymi poprawkami.
Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących.

Uchwała nr 273/XL/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 1 grudnia 2004 roku

w sprawie uchwalenia Strategii promocji gospodarczej Łomży 2005-2010 (w załączeniu do protokołu).


Ad. 8

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał procedurę pracy nad budżetem zgodnie z uchwałą.

Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Przedstawił informację o projekcie budżetu miasta na 2005 rok (w załączeniu do protokołu).

W dyskusji głos zabrali:

Pan Zbigniew Lipski – radny

Stwierdził, że jemu jako długoletniemu radnemu, podobnie marzy się, aby budżet przyjąć jeszcze w tym roku. Rok ten pokazał, że przyjęcie budżetu w marcu spowodowało, że albo na okreslone zadania nie było wykonawców albo zadania były kończone w późnych miesiącach tego roku i warunki atmosferyczne nie pozwoliły na właściwe wykonanie tego budżetu. Dodał, że zaplanowany przez Pana Prezydenta budżet jest dość ambitny, natomiast jego jako radnego niepokoi jedno, że wiele zadań jest do finansowania kredytem. W związku z powyższym zwrócił się z zapytaniem do Pana Prezydenta czy zaciągnięte kredyty na wsparcie zadań w kwocie ponad 25 mln. zł nie zamkną możliwości kredytowych na rok 2006 przy tworzeniu planu inwestycji. Zwrócił uwagę, że przy tworzeniu budżetu na rok 2005 wsparto się uchwałą 243/XXXVII/04 w sprawie założeń polityki społeczno-gospodarczej na 2005 rok. Nie skorzystano natomiast z uchwały nr
198/XXXI/04 w sprawie przyjęcia WPI na lata 2004-2008, uchwały nr 210/XXXIII/04 w sprawie przyjęcia uproszczonego programu rewitalizacji miasta Łomży na 2004-2006, uchwały nr 211/XXXIII/04 w sprawie przyjęcia Programu Lokalnego Miasta Łomży na lata 2004-2006 oraz uchwały nr 245/XXXVII/04 w sprawie Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Kanalizacyjnych na terenie miasta Łomży na lata 2003-2010. Można by powiedzieć, że przyjęte wieloletnie plany były kompromisem pomiędzy Radą Miejską, a Panem Prezydentem. Oczekiwał osobiście jako radny, że ten wypracowany kompromis spowoduje, że zadania ujęte w WPI znajdą się w planach na poszczególne lata, a nie do końca tak jest. To go niepokoi i pyta Pana Prezydenta czy po pierwszym czytaniu i analizie uda się te przewidziane w planach inwestycyjnych zadania wprowadzić do budżetu na 2005 rok. Przyjęcie takiej zasady spowodowałoby, że w tym roku i w 2006 roku nie byłoby problemu z podjęciem uchwały w sprawie budżetu miasta.
Stwierdził następnie, że nie wie czemu wypadło zadanie pt. budowa zespołu terenów obiektów sportowych na terenie osiedla Konstytucji 3 Maja w Łomży. Dodał, że w 2002 roku, wspólnie z radnym Brodziukiem zabiegali o to, aby to zadanie zostało ujęte i wprowadzone do budżetu. Zostało to ujęte w 2003 roku, były określone środki i te środki zostały nie wykorzystane. W roku bieżącym również były zaplanowane bardzo znaczące środki na to zadanie. Okazało się, że dzisiejszą zmianą w budżecie te środki zostały wyprowadzone , gdyż nic nie zrobiono, a jego niepokój budzi fakt, że to zadanie wypadło z realizacji w 2005 roku. Niedobrze się stało , nie zna jednak przyczyn do końca. Na jednym ze spotkań, w którym uczestniczył Pan Prezydent Brzeziński, część argumentów dlaczego tak się dzieje – otrzymał, nie rozumie natomiast bierności jego kolegów radnych, którzy mieszkają w obrębie tego osiedla, gdzie ten teren miał być zrobiony. Uważa, że to zadanie, tak mozolnie wprowadzane, powinno być wykonane, ponieważ teren ten znajduje się na dużym osiedlu, gdzie młodzież nie ma co robić, a obiekt taki rozwiązałby wiele problemów.

Pan Janusz Nowakowski – radny

Zabierając głos w dyskusji poprosił o odpowiedź na pytanie dot. zaciągniętego kredytu na modernizacje oczyszczalni. Poprosił o wyjaśnienie, czy ta pożyczka w połowie będzie spłacona w roku 2005, czy w 2006 będzie to miało duże znaczenie na to jak wygląda sytuacja finansowa miasta, bo przecież 1 złotówka zainwestowana z własnych środków przy obecnym budżecie, może spowodować 3 złotówki z UE, a więc jest bardzo ważną sprawą to, czy uda się pozyskać to umorzenie.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta

Wyjaśniła, że jeszcze w tym roku.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Odnosząc się do wypowiedzi radnego Lipskiego dotyczącej usilności starań, aby rozwijać inne rejony miasta oprócz rejonu „Perspektywy”, co go cieszy, wyjaśnił, że nie rezygnują z wniosków, które są wnioskami mieszkańców z tego rejonu, co do budowy centrum na terenie strzelnicy , ale podobnie jak mieszkańcy tego rejonu liczą się z konkretnymi faktami. Podobnie jak miasto nie są w stanie wygospodarować tak dużej sumy.
Realizacja tego zadania ma sens, gdy na terenie strzelnicy powstanie coś, co zmieni cały ten rejon, ale przy wykorzystaniu środków finansowych. Z projektu tego nie zrezygnowali. Został on przekazany do Urzędu Miasta, a gwarancje ŁSM, co do partycypacji nie zostały wycofane, natomiast miasto, po negatywnej opinii komitetu sterującego występuje o inne środki , również unijne. Przkład tego osiedla wskazuje jak należy podchodzić do możliwości zwiększenia inwestycji w mieście czyli głównego instrumentu ożywiającego miasto, dającego pracę, a firmom przerób.
Zwrócił uwagę, że budżet ten po raz pierwszy w pewien sposób modeluje uchwały, które Rada podjęła. Po raz pierwszy Rada realizując ten budżet musi patrzeć na pozyskiwanie środków z zewnątrz i tak go kształtować, aby jak najwięcej środków trafiało do miasta. Osobiście ocenia ten budżet jako budżet prorozwojowy. Zwrócił uwagę, że poza małymi głosami, nikt nie wskazuje na to, że sięgamy po duże kredyty, które umożliwią sięgnięcie po środki unijne. A więc biorąc kredyty unijne tworzy się system napędzający inwestycje w tym mieście stwarzając szanse na to, aby za rok, dwa, a nawet trzy realizować takie zadania, które nie mieszczą się w celach wydatkowania środków unijnych, wówczas bowiem będą środki na realizację tych celów. Należy patrzeć na otoczenie miasta, na możliwości skorzystania z instrumentów poza miejscowych, a nie patrzeć na zaspakajanie takie, aby tworzyć na tej sali kompromis między chęciami poszczególnych terenów miasta

Pan Paweł Borkowski – radny

Zwrócił się do Prezydenta Sroczyńskiego o przedłożenie Komisji Gospodarki Komunalnej w dniu 3 grudnia br. informacji dotyczącej wszystkich wniosków z WPI, gdzie wykorzystywane są fundusze unijne z wyjaśnieniem co dany wniosek warunkuje jeżeli chodzi o nowe miejsca pracy. Obawia się, aby nie zebrało się 500-600 nowych miejsc pracy. W jaki latach należy to zrealizować.

Pan Ryszard Matuszewski – radny

Stwierdził, że cieszy się, iż został poruszony problem strzelnicy, który istnieje już od 2 lat. Było już bardzo blisko, a w chwili obecnej radny Brodziuk mówi, że temat został przekazany do urzędu, schowany do szafy i prawdopodobnie nigdy się stamtąd nie wydostanie. Odnosząc się do stwierdzenia Prezydenta, że budżet jest proinwestycyjny, gwarantujący rozwój gospodarczy stwierdził, że dla niego ta druga część jest bardzo wątpliwa, ponieważ wszystkie inwestycje, które są prorozwojowe mogą napędzać gospodarkę, ale czy tak jest ? Czy wszystko jest prorozwojowe, progospodarcze. Każdy ma wykaz i może sprawdzić. On wolałby, aby był to budżet gwarantujący proporcjonalny rozwój, a więc aby nie było tak, że na inwestycje jest zaplanowane ponad 41 mln. zł, a na inne dziedziny naszego życia brakuje pieniędzy. Tą dziedzina jest kultura. Zauważył, że w projekcie budżetu na 2005 rok zaplanowane są środki o wysokości 2.715.900 zł, gdzie rok 2004 zamknął się kwotą 4.594.883 zł z dotacją skarbu państwa. Mówił o tym na posiedzeniach dwóch komisji, że skarb państwa nie gwarantuje, że dofinansowanie będzie. Dlatego budzi jego niepokój finansowanie w takiej wysokości, jakie zostało zapisane. Różnica roku 2005 w stosunku do roku 2004 wynosi 1.878.983, a więc na dzień dzisiejszy taki jest brak w kulturze. Jeżeli więc zajdzie potrzeba zmian, to nie wie skąd zdjąć, aby te kwotę wygospodarować. Niepokoi go również fakt, gdzie inne grupy zawodowe i tak nauczyciele mają kartę, która jest realizowana, pracownicy administracji mają w każdym budżecie zaplanowane środki na podwyżki. Pracownicy kultury nie dość, że mają zbyt mało środków na działalność, to jeszcze w przypadku tej grupy zawodowej nie mówi się o żadnych podwyżkach. Takich podwyżek nie było od wielu lat i brak na nie perspektyw.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Zabierając głos w dyskusji poparła wypowiedź radnego Matuszewskiego zwracając uwagę , że nie są zabezpieczone środki na poszczególne jednostki kultury, a więc może to oznaczać, że jeżeli środków z budżetu państwa nie będzie, to trzeba będzie zamykać obiekty kulturalne, a chyba nie o to chodzi. Stwierdziła, że Pan Prezydent na początku powiedział, że będzie słuchał głosów radnych i być może niektóre z nich, w miarę możliwości weźmie pod uwagę. Zgłosiła wniosek, aby wzorem roku ubiegłego nie można by było stworzyć rezerwy na potrzeby kultury. Zdaje sobie sprawę, że jest to trudne, bo budżet musi się zamknąć, ale radnym trudniej jest wskazać skąd tę rezerwę utworzyć. Zwróciła się więc do Pana Prezydenta z wnioskiem , aby podobnie jak w roku ubiegłym stworzyć tę rezerwę i wówczas będą bezpieczniejsi. Gdyby ta rezerwa nie była potrzebna, gdyż wpłyną środki, wówczas, podobnie jak w roku bieżącym w zmianach budżetowych zostanie przeznaczona na inny cel. Odnosząc się do inwestycji stwierdziła, że bardzo dobrze, że wzrastają w stosunku do roku bieżącego, ale nie przeceniałaby, że aż tak bardzo są prorozwojowe. Gdyby tworzyły miejsca pracy, to owszem. Następnie zwróciła się z wnioskiem do Prezydenta, aby przy planowaniu inwestycji brać pod uwagę przede wszystkim inwestycje już rozpoczęte. Dodała, że Pan Prezydent potwierdził, że taka polityka jest prowadzona, ale prosi, aby jej nie zaprzepaścić. Dotyczy to zarówno przedszkoli, jak i szkół, a szczególnie SP nr 9, gdzie środki zaplanowane w budżecie na ten rok zostaną wykorzystane i nie będzie można ich przenieść jako wydatki niewygasłe, ale inwestycja nie zostanie zakończona. Należy więc zapewnić środki na dokończenie ogrodzenia na rok przyszły.

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Zwracając się do Pana Prezydenta poprosił o wyjaśnienie, czy przedłożony projekt budżetu zawiera podwyżkę wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników obsługi i administracji szkół. Komisja już wcześniej z takim wnioskiem występowała. W chwili obecnej ponowiła go, ponieważ regulacja płac nie odbywa się już od 4 lat i są ze szkół sygnały, że pracownicy są tym zaniepokojeni.

Pan Jan Chojnowski – radny

Zabierając głos w dyskusji zgodził się, że dość dużo miasto będzie korzystało z dotacji unijnych. Chciałby jednak zapytać, co z WPI 2005 roku, zwłaszcza tymi mniejszymi uliczkami o podłożu gruntowym. Następnie zgłosił wniosek – propozycję, aby opracować wniosek zbierając wszystkie ulice gruntowe i stworzyć wniosek o dotacje unijną, bo te małe ulice przy tych dużych planach nie mają szans na realizację i być może niepotrzebnie głosowano, aby je umieszczać w WPI.

Pan Zbigniew Lipski – radny

Zabierając głos podkreślił, że nie jest przeciwny kredytom. Zadał pytanie, bo tylko Prezydent wie ile można zaciągnąć kredytów, aby nie narazić miasta. Zwrócił się z zapytanie do Prezydenta czy są to kredyty prorozwojowe i czy starczy środków na dofinansowanie zadań w latach następnych.

Pan Jerzy Szymanowski – Przewodniczący RO nr 7

Zwrócił uwagę na realizację modernizacji ul. Sienkiewicza i uważa, że jest to słuszne. Brak jest natomiast zadania realizacja wyjazdu z ul. Dmowskiego w ul. Sikorskiego. Można przy wykonaniu tego zadania wykorzystać trylinkę. Dodał, że osiedla komunalne czekają na wykonanie urządzeń rekreacyjno-sportowych.

Pan Piotr Grabani – Przewodniczący Rady Osiedla nr 14

Stwierdził, że przedłożony projekt budżetu napawa RO nr 14 optymizmem. Są to zapisy, a co z realizacja pokaże rok 2005. Jeżeli faktycznie Rada jeszcze w tym roku uchwali budżet, to Urząd Miejski w stosunku do roku bieżącego szybciej przystąpi do realizacji inwestycji. RO nr 14, która działa w obrębie 3 spółdzielni, to największy kawałek miasta. Poprosił więc, aby na działalność tej rady patrzeć szerzej. Ma świadomość, że wszystkiego nie da się zapisać w budżet i część będzie robiona z bieżącego utrzymania ulic. Bardzo pozytywnie odbiera credo Pana Prezydenta, że jest to projekt do dyskusji i wszelkie propozycje zgłoszone przez radnych i Rady Osiedla będą przez Prezydenta i jego zespoły analizowane i to co jest istotne zostanie do projektu dopisane. W związku z tym zwrócił uwagę na następujące kwestie. Są zaniepokojeni tym, co mam miejsce w SP nr 9 i PG nr 8. Prasa rozpisywała się na temat cieknącego dachu. Po jego wyliczeniach renowacja dachu pochłonie kwotę ponad 100 tys. zł, a więc kwota 45 tys. zł jest zbyt mała. Brak jest kwoty na dokończenie ogrodzenia, nic nie mówi się również na temat dalszej termomodernizacji tego budynku. W czerwcu zgłaszał Prezydentowi propozycje rozciągnięcia audytu na inne szkoły, aby skorzystać ze środków na ten cel. Podobno w sobotę będzie uruchomiona Stokrotka, a otoczenie tego obiektu jest złe. Chodniki są w złym stanie. Ma nadzieję, że te kwestie zostaną zrealizowane z bieżącego utrzymania ulic. Ma również nadzieję, że zgłoszone przez niego na piśmie wnioski zostaną rozważone.

Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Odnosząc się do zgłoszonych uwag i wniosków wyjaśnił radnemu Matuszewskiemu, że projekt dotyczący realizacji obiektu przy Konstytucji 3 Maja nie został odłożony na półkę. Dodał, że w dniu dzisiejszym otrzymał pismo od Marszałka Województwa, że wniosek w tej sprawie nie uzyskał rekomendacji. Będą szukać wsparcia gdzie indziej. Następnie przypomniał priorytety, które znalazły poparcie ze środków UE. Stwierdził, że jest to 8 dużych inwestycji plus dziewiąta – system wodno-kanalizacyjny. W tym przypadku większość nakładów pochodzi z gmin przyległych. W przypadku Łomży jest to MPWiK, który będzie to finansował ze środków własnych. Dodał, że inwestycje te mają już rekomendacje Zarządu Województwa, a koszt tych inwestycji to 31.534.000 zł, dofinansowanie z UE to 21 mln. zł, a więc brakuje tylko 10 mln. zł i w przeciągu dwóch lat nie będzie to zagrożeniem dla budżetu miasta. W przypadku tych inwestycji zwrot środków nastąpi dopiero po wykonaniu inwestycji. Zgodził się, że w WPI znajduje się dużo małych uliczek i zastanawiają się, czy nie wykonać specjalnego projektu do kontraktu wojewódzkiego, aby te inwestycje zostały ujęte. Jeszcze raz podkreślił, że na dzień dzisiejszy ośmielił się zaproponować takie inwestycje i nie budzą one problemów finansowych. Koszt inwestycji wynosi prawie 41 mln. zł, kredyt jest tylko na 25 mln. zł. Mówią więc tylko o refundacji w wysokości 15 mln. zł . Uważa, że nie ma obaw, co do zdolności budżetu miasta.
Odnosząc się do wypowiedzi Pana Piotra Grabani wyjaśnił, że w roku ubiegłym do projektów sparowskich PG nr 1 w Łomży nie udało się wprowadzić. W tym roku uzyskali wsparcie. Część segmentu w roku ubiegłym wykonano z dochodów własnych, w tym roku jest to kwota 3.115 tys. zł i maja nadzieje zrealizować to z kredytu termoizolacyjnego, który jest umarzalny w 25 %. Myślą również o audycie dla całej substancji oświatowej i sukcesywne przedkładanie go do środków unijnych. Życzyłby sobie, podobnie jak Rada, aby była pewność finansowania zadań powiatowych zleconych jak to jest w przypadku kultury. Są 4 jednostki kultury na terenie miasta, na ich funkcjonowanie potrzeba ok. 5 mln. zł. W budżecie zapewnione jest ok. 2 mln. zł. Taka sama sytuacja była w roku ubiegłym. Utworzono trzy rezerwy: ogólną, oświatową i na jednostki kultury. Rezerwy te trzeba było rozwiązać, ponieważ we wrześniu wpłynęło wsparcie z ministerstwa kultury. Dodał, że żywi nadzieję, że miasto otrzyma te środki w tym roku. Jeżeli nie, to przede wszystkim będzie ograniczony front inwestycyjny, aby zapewnić finansowanie kultury. Nie dopuszcza myśli o tym, aby zamknąć teatr, muzeum, czy orkiestrę kameralną. Jeżeli chodzi o muzeum, nie ma wątpliwości czy utrzymanie z dochodów własnych skansenu w Nowogrodzie jest zasadne. Kończąc stwierdził, że czeka na stanowisko Komisji Finansów odnośnie przedłożonego projektu budżetu.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

W imieniu Komisji zwróciła się z prośbą do Pana Prezydenta, zanim spotkają się na komisji, aby Pan Prezydent po wysłuchaniu tych wątpliwości i wniosków, zanim Komisja zacznie wskazywać, aby Pan Prezydent pomógł znaleźć rozwiązanie chociażby w przypadku kultury czy też na dokończenie rozpoczętych inwestycji, by nie znaleźć się w sytuacji, że środki z jednego zadania są zdejmowane i przeznaczane na inne.

Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Zabierając głos ad vocem wypowiedzi radnej Konopka zwrócił uwagę, że oni tez muszą weryfikować pewne kwoty, które przekazują na remonty substancji oświatowej. Też zwiedzał PG nr 8 i SP nr 9. Muszą zmienić swoja filozofię i rozpoczynać remont od dachów. Wszystko cieknie, zwłaszcza po tym lekkim tzęsieniu ziemi w PG nr 8 powstała szczelina i w tym celu będą kierowane środki na modernizację układów dachowych w szkołach podstawowych. Kwestia następna to odwodnienie i eliminacja wilgoci, która jest w piwnicach szkół podstawowych SP nr 4, Sp nr 5, SP nr 2 i SP nr 7. To są priorytety i na dzień dzisiejszy jest mu trudno mówić jakie środki i na jaki cel znajdzie. Wie, że SP nr 9 ma rygor Sanepid – u na ogrodzenie obiektu i będą starali się zakończyć tę inwestycje. Zauważył, że Zespół Szkół Mechanicznych również jest nieogrodzony i też mają nakaz Sanepid-u, aby to wykonać, ale w tych wszystkich priorytetach muszą znaleźć jeszcze inne, które by nakazywały bardziej racjonalnie dzielić środki.
Odpowiadając Panu Szymanowskiemu zgodził się, że kostka jest w niezłym stanie i będą starali się wykorzystać ja na inne cele w kontekście dróg.
Odpowiadając radnemu Lipskiemu na zapytanie dotyczące koncepcji budowy ul. Sienkiewicza wyjaśnił, że nie wie. Będzie wybierana najbardziej trwała. Najbardziej trwały jest granit, ale jest on bardzo drogi. W chwili obecnej jest rozważany są na etapie projektów i jest rozważany polbruk i stelobruk. Jest to bowiem strefa ochronna. Po zakończeniu poinformują, która koncepcja została wybrana.
Odpowiadając radnemu Szymańskiemu wyjaśnił, że stara się utrzymać to, co jest, istniejące współczynniki standaryzacji. Zauważył, że dyrektorami pracowników placówek oświatowych są dyrektorzy szkół. Uważa, że są tam oszczędności, które można znaleźć i przekazać środki na sferę administracyjno-obsługową. Na przykładzie przetargu w ratuszu podał, że koszt sprzątania powierzchni w szkołach to 2,50 zł, natomiast w ratuszu 1,60 zł. Nie jest więc tak źle.

Pan Roman Sarnacki – radny

Zabierając głos odnośnie wypowiedzi Prezydenta zwrócił uwagę, że sprzątaczki w szkole sprzątają na każdej przerwie, natomiast w ratuszu raz dziennie.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Odnosząc się do prośby radnego Borkowskiego poinformował, że taką informację przedłoży Komisji Gospodarki Komunalnej.
Odnosząc się do wypowiedzi radnego Matuszewskiego wyjaśnił, że nie wyobraża sobie, aby jakikolwiek projekt został odłożony do szafy. Nie po to wydano tyle środków na ten projekt zarówno ze strony spółdzielni jak i miasta, by nic z nim dalej nie zrobić. Dodał, że na 23 wnioski złożone w ramach działania 3,5 czyli lokalna infrastruktura społeczna, edukacyjna i sportowa, jakie złożyli na ten teren 18 wniosków zostało przez RKS zaopiniowanych negatywnie. Ten wniosek został zaopiniowany negatywnie, natomiast w tym samym działaniu PG nr 1jako jeden z pięciu, został zaopiniowany pozytywnie. W chwili obecnej sytuacja wygląda w ten sposób, że starają się zmienić częściowo posiadaną dokumentację we własnym zakresie i w roku następnym będą mogli znów wnioskować, jednakże wcześniej będzie ogłoszony konkurs w działaniu rozwój turystyki i kultury. Do tej pory nie mogli składać tego projektu w tym działaniu, ponieważ dotyczy to projektów po 1 mln euro. W chwili obecnej euro spadło i to znacznie , a bierze się pod uwagę kurs na dzień złożenia wniosku. W chwili obecnej wystarczy zmienić koszt nawierzchni boisk, aby osiągnąć 1 mln euro i można złożyć wniosek. Właśnie w tym kierunku trwają działania miasta. Odnosząc się do propozycji wniosku, aby zebrać te małe uliczki i złożyć wniosek, to jest SPOR i niestety nie ma takiej możliwości. Jedyne co udało się w ramach tego programu , to infrastruktura na osiedlu Kraska, ale jest to typowe osiedle domków jednorodzinnych z usługami towarzyszącymi i dzięki temu była taka możliwość. Nie można z tego funduszu uzyskać środków na drogi krajowe. Muszą szukać innych źródeł w przypadku np. Szosy Zambrowskiej czy ul. Zjazd.

Pan Ryszard Matuszewski –radny

Wyjaśnił, że poruszając temat strzelnicy nie miał zamiaru nikogo urazić i jeżeli tak to zostało odebrane, to przeprasza. Chciał tylko zwrócić uwagę, że w 2003 i 2004 roku temat był w budżecie , a w 2005 nagle znikł. Uważa, że jeżeli będzie on odkładany i czekał na 100 % finansowanie, to będzie leżał długo. Zaproponował następnie, aby realizować inwestycje etapami i w każdym roku robić tyle, na ile miasto stać.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zamknął dyskusję na temat I czytania budżetu.


Ad. 9


Pani Małgorzata Domańska – Naczelnik Wydziału Polityki Społecznej

Przedstawiła wniosek Prezydenta w sprawie zmiany uchwały nr 168/XXIX/04 Rady Miejskiej Łomży (wniosek w załączeniu do protokołu).

Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia

Przedstawiła opinię Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia (w załączeniu do protokołu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych.

Uchwała nr 274/XL/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 1 grudnia 2004 roku

zmieniająca uchwałę nr 168/XXIX/04 Rady Miejskiej Łomży z dnia 31 marca 2004 roku w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w ramach Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych zmienionej uchwałą nr 258/XXXIX/04 Rady Miejskiej Łomży z dnia 10 listopada 2004 roku w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w ramach Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych (w załączeniu do protokołu).

Ad. 10

Pan Macie Głaz – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Przedstawił opinie Komisji Rewizyjnej w sprawie informacji o realizacji uchwał Rady Miejskiej za III kwartały 2004 roku (w załączeniu do protokołu).
Głosów w dyskusji nie zgłoszono i Rada 16 głosami za – jednogłośnie przyjęła przedstawioną informację.

Ad. 11

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o odpowiedź na interpelację i zapytania.




Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Odpowiadając na interpelację radnego Szponarskiego poinformował, że odpowiedzi udzieli na piśmie. Dodał, że firmy Elpro i Stokrotka wpłaciły pieniądze, za które będzie realizowana przebudowa układu komunikacyjnego w ciągu ulic Szosa Zambrowska i ul. Zawadzka. Dodał, że skrzyżowanie ul. Ks. Janusza również jest istotne.

Ad. 12

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił pismo mieszkańców z ul. kpt. Fr. Skowronka. Rada udzieliła głosu przedstawicielowi mieszkańców, który przedstawił zgłoszoną na piśmie skargę.

Pan Macie Głaz – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Zgodził się, że jest to poważny problem. Po pierwsze ulice na tych osiedlach nie mają określonej nośności. Sprawa następna, to samochody zimą pod oknami mieszkańców są rozgrzewane. Uważa więc, że problemem tym należy się zająć i przyjrzeć się mu poważnie.

Rada w wyniku głosowania 15 głosami za – jednogłośnie przekazała powyższą skargę do Komisji Rewizyjnej.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił pismo Zrzeszenia Usług i Handlu, które zostało przesłane wszystkim radnym (w załączeniu do protokołu).


Ad. 13

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Podziękował radnym za udział w rocznicy Intronizacji.
Poinformował następnie, że następna sesja odbędzie się 29 grudnia br. kiedy to być może uda się zatwierdzić budżet na 2005 rok. Poprosił, aby Komisje przystąpiły do pracy.
W związku z wyczerpaniem porządku dziennego zamknął obrady XL sesji.


Przewodniczący
Rady Miejskiej Łomży

Jan Jarota

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 10 sty 2005 11:07
  • Data opublikowania: poniedziałek, 10 sty 2005 11:14
  • Data przejścia do archiwum: czwartek, 7 gru 2006 10:51
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej