Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Podczas obrad XXXI sesji w dniu 26 maja 2004 roku

Rada realizowała następujący porządek:
1.
Przyjęcie protokołu z obrad XXX sesji Rady Miejskiej Łomży.

2.
Składanie interpelacji i zapytań.

3.
Informacja Prezydenta o pracy w miesiącu kwietniu 2004 roku.

4.
Podjęcie uchwały w sprawie aktualizacji Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta Łomży na lata 2004 – 2008.

5.
Informacja o stanie środowiska na terenie Łomży w 2003 roku.

6.
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Gospodarki Transportowej Miasta Łomży.

7.
Informacja z realizacji projektu „System wodnokanalizacyjny Łomży i przyległych gmin”.

8.
Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę nr 270/LII/01 Rady Miejskiej Łomży z dnia 20 czerwca 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad i tryby umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa.

9.
Podjęcie uchwał w sprawie:
a) zaciągnięcia kredytu długoterminowego na zakup inwestycyjny,
b) zaciągnięcia kredytu długoterminowego na realizacje zadań inwestycyjnych.

10.
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2004 rok.

11.
Podjęcie uchwał w sprawie:
a) określenie zasad częściowego lub całkowitego zwolnienia rodziców z opłat za pobyt dziecka oraz osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej,
b) określenia zasad częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej,
c) szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz szczegółowych zasad zwolnienia z opłat i trybu ich pobierania dla osób samotnych oraz na rzecz osób w rodzinie, odpłatność za pobyt i wyżywienie w Klubie Seniora.

12.
Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę nr 191/XXIII/00 Rady Miejskiej Łomży z dnia 27 września 200 roku w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Łomży i porozumienia, co do wartości punktu.

13.
Podjęcie uchwały w sprawie nadania imienia Publicznemu Gimnazjum nr 3 w Łomży.

14.
Informacja dotycząca oceny stanu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych na terenie Łomży.

15.
Informacja nt funkcjonowania placówek, instytucji, stowarzyszeń i organizacji kultury działających na terenie miasta Łomży.

16.
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Programu Ochrony Środowiska dla Miasta Łomży na lata 2004 – 2014, którego integralną część stanowi Plan Gospodarki Odpadami dla Miasta Łomży.

17.
Odpowiedź na interpelacje i zapytania

18.
Zajęcie stanowiska w sprawie pism skierowanych do Rady.

19.
Sprawy różne.


Ad. 1

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do protokołu z obrad XXX sesji Rady Miejskiej.
Rada nie zgłosiła uwag i w wyniku głosowania 22 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym przyjęła protokół z obrad XXX sesji.


Ad. 2

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o zgłaszanie interpelacji i zapytań.

Pan Jan Bajno – radny

W imieniu Rady Osiedla nr 9 przedstawił na piśmie wnioski dot.:
- wykonania na osiedlu progów zwalniających.
- przekazania płytek chodnikowych z rozbiórki na rzecz ul. Nowoprojektowanej i ul. Kwadratowej,
- usunięcia ziemi z terenu ul. Ogrodnika,
- rozwiązanie problemu mieszkańców z dojazdem do posesji przy ul. Śmiarowskiego.
Podziękował prezesowi Lipskiemu za przekazanie płytek.

Pan Jan Chojnowski - radny

Zgłosił interpelację dotyczącą koszenia trawy na osiedlu Młodych.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Poinformował, że 20 maja br. Wojewoda Podlaski stwierdził nieważność uchwały Rady Miejskiej nr 194/XXX/04. Dodał, że wojewoda w całości uzasadnienia oparł się na art. 25 ustawy o gospodarce mieszkaniowej stwierdzającym, że Prezydent powinien wystąpić do Rady. Pominął jednak ust. 2 tego artykułu, który dokładnie formułuje uprawnienia Prezydenta i nie ma tam wskazania, co do działań dotyczących możliwości wyłącznego wnioskowania. W związku z tym, że tego typu działania są długie, a uchwała, która obecnie obowiązuje nie jest uchwałą obejmująca obecny stan prawny, w związku z tym tę uchwałę należy znowelizować. W imieniu grupy radnych przedstawił treść wniosku na piśmie (w załączeniu do protokołu).

Pan Paweł Borkowski – radny

Zabierając głos wyraził swoje zaniepokojenie dotyczące realizacji uchwały w sprawie systemu wodnokanalizacyjnego Łomży i przyległych gmin. Stwierdził, że są poważnie opóźnienia i na żadnej z ulic nie rozpoczęto prac drogowych, nie zakończono kanalizacji, ani deszczówki. Uważa, że są opóźnienia 1-2 –miesięczne. Wyjaśnił, ż twierdzenie swoje opiera na pismach, które widział z Budimex-u. Uważa, że skoro jest to duża inwestycja, realizowana przez duże firmy, to miał nadzieję, że zrobią z tej inwestycji „pokazówkę”, a okazało się, że są to wykonawcy, podwykonawcy, sprzęt złej jakości i jakość tych robót ma wiele do życzenia. Jest jeszcze czas, aby firmy „przycisnąć”. Poprosił Prezydenta o wzięcie pod uwagę jego zastrzeżeń, co do tej inwestycji.

Pan Zbigniew Szponarski - Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porzadku

Zgłosił interpelacje dotyczące:

1. Skrzyżowania ulic Zawadzkiej i por. Łagody gdzie codziennie jest stłuczka i należy podjąć działania i problem ten rozwiązać albo zmienić oznakowanie, albo wprowadzić instalacje świetlną.
2. Kiedy w mieście zostanie rozpoczęta oznakowanie poziome. W chwili obecnej oznakowanie jest mało widoczne. Poparł następnie interpelację radnego Chojnowskiego poszerzając ja do całego miasta.

Pan Lech Kołakowski – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

W imieniu mieszkańców zgłosił interpelację dotyczącą remontu ulic w związku z realizacja ul. Rybaki tj. ul. Zielona (ok. 8 – 10 m ), ul. Pl. Zielony, ul. Krzywe Koło (od kamiennych schodów).
Następnie przedstawił interpelacje w imieniu Rady Łomżyńskich Handlowców (w załączeniu do protokołu).

Pan Zbigniew Szponarski - Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

Przedstawił na piśmie interpelacje w imieniu Rady Osiedla dot. komunikacji po zakończeniu ul. Rybaki oraz interpelacje dot. wydawania zezwoleń na alkohol, a także uporządkowania terenów nad rzeką Narwią.

Pan Zenon Piechociński - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Podziękował za odpowiedź na jego interpelacje. Stwierdził, że brak mu jednak odpowiedzi na interpelację dot. płotu żelaznego biegnącego wzdłuż ulic dwupasmowych.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił, skierowane na jego ręce zapytanie na piśmie Łomżyńskiej Rady Handlowców.

Więcej interpelacji i zapytań nie zgłoszono.


Ad. 3

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do informacji Prezydenta o pracy w miesiącu kwietniu br. (informacja w załączeniu do protokołu).

Radni nie zgłosili uwag.


Ad. 4

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie przyjęcia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego dodając, że w ramach autopoprawki do planu zgodnie z wnioskami Komisji Gospodarki Komunalnej oraz Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego. Stwierdził, że zostały dopisane następujące przedsięwzięcia:
- budowa ul. Staffa – 2006 rok,
- modernizacja ul. Żeromskiego – 2006 rok,
- budowa ul. Kazańskiej – 2006 rok,
- modernizacja ul. Rycerskiej – 2006 rok,
- modernizacja ul. Mickiewicza – 2005 rok,
- modernizacja ul. Kierzkowej – 2005 rok,
- zakończenie budowy ul. Przkoszarowej – 2006 rok,
- do poz. 103 dopisno ul. Piaski i ul. Poprzeczną,
- modernizacja ul. Spółdzielczej – 2006 rok,
- budowa ul. Łąkowej – 2008 rok.

Pan Jan Walęcki – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej (w załączeniu do protokołu).

Pan Tomasz Gałązka – Przewodniczący Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego

Przedstawił opinie Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego (w załączeniu do protokołu).

W dyskusji głos zabrali:

Pan Janusz Nowakowski - radny

Zabierając głos zwrócił uwagę, że realizacja WPI w ogromnej większości zależy od środków planowanych do uzyskania z UE głównie w ramach funduszy strukturalnych . Nie jest to nic dziwnego, ponieważ w chwili obecnej wszystkie gminy w ten sposób planują licząc na pozyskanie środków. Jednak te wszystkie zgłaszane potrzeby są znacznie wyższe niż środki jakie są zarezerwowane w ramach funduszy strukturalnych dla gmin z województwa podlaskiego. Oznacza to, że będą liczyły się tylko dobrze przygotowane projekty. Aby ten Wieloletni Plan, który w dniu dzisiejszym będzie zatwierdzony, miał szansę realizacji muszą być dobrze przygotowane projekty do UE i to wg niego w ten sposób, aby były lepsze od wniosków innych samorządów.

Pan Ryszard Matuszewski – radny

Zabierając głos stwierdził, że jego zdaniem należy cieszyć się, że taki plan powstał, gdyż jest to odnośnik do wszelkich działań w tym budżetowych. Przeglądając plan zwracał uwagę na równomierne rozłożenie inwestycji w całym mieście i zasadniczo tak jest, jednak nie do końca. W planie tym nie dostrzegł osiedla Konstytucji 3 Maja. W związku z powyższym złożył na piśmie 2 wnioski dotyczące tego osiedla. Wyjaśnił, że czyni to dlatego, iż w pracach Komisji , w których uczestniczył nie było to przedmiotem dyskusji, a więc nie miał możliwości zgłoszenia wniosków. Wniósł dot. modernizacji ul. Śniadeckiego – 2006 r. oraz wniosek dot. modernizacji sięgacza ul. Przykoszarowej wzdłuż granicy z jednostką wojskową – 2006 r. Następnie zgłosił 2 wnioski dot. pozostałych inwestycji dot: - zakupu samochodu dostawczo-osobowego i sprzętu nagłaśniającego dla MDK-DŚT – 2005 r. oraz dot. budowy amfiteatru przy ul. Zjazd – 2007 r.

Pan Zbigniew Lipski – radny

Zabierając głos stwierdził, że z WPI zapoznał się bardzo dokładnie. Uczestniczył w posiedzeniach Komisji i z satysfakcją może stwierdzić, że WPI został dobrze przygotowany. Za tak dobre przygotowanie należą się jego zdaniem podziękowania Prezydentowi i pracownikom, którzy ten plan przygotowali. Uwzględnia od wszystkie sprawy, które są do realizacji w określonym okresie czasu. Zostało tylko jedno, aby życzyć sobie, aby te zadania zrealizować w zaplanowanym czasie.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Odnosząc się do zgłoszonych przez radnego Matuszewskiego wniosków stwierdził, że żałuje, iż radny nie uczestniczył w posiedzeniach Komisji, gdy plan był omawiany, gdyż każdy radny może uczestniczyć w posiedzeniu tej komisji, które go interesują. Dlatego były zaplanowane 2 posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej, aby służby Prezydenta miały czas na odniesienie się do zgłoszonych wniosków, jak również wyliczenia kwot. Zauważył, że WPI to nie tylko podanie zadań, ale podanie również kwot szacunkowych tych inwestycji. Odnośnie ul. Śniadeckiego wyjaśnił, że miała być ona wpisana do zadań z bieżącego utrzymania ulic i podobnie wiele ulic nie zostało wpisanych do WPI, gdyż będą realizowane z bieżącego utrzymania np. odcinek ul. Kazańskiej od ul. Piłsudskiego do ul. por. Łagody. Wyjaśnił, że nie można ująć w WPI sięgacza wzdłuż jednostki wojskowej chociażby dlatego, że miasto nie jest właścicielem gruntów pod tym sięgaczem. Od roku trwają dyskusje z Wojskową Agencją Mienia, gdzie została już nawet wydzielona działka, ale nadal nie została ona przekazana miastu. Nie można więc do planu wpisywać czegoś, co nie jest miasta i niewiadomo kiedy będzie. On już wcześniej mówił, że miasto nie tylko będzie chciało zrobić ten sięgacz, ale jeszcze połączyć się go z tą częścią drogi, która jest po drugiej stronie strzelnicy. Takie plany są uwzględnione w ramach budowy kompleksu sportowo – rekreacyjnego na terenie byłej strzelnicy czyli na osiedlu Konstytucji 3 Maja.
Odnośnie zakupu dla MDK – DŚT to problem ten znają i są już podjęte działania, aby sprzęt jak najszybciej zakupić, jak również w planach budżetu tego roku takie zapisy były i nie jest to pozycja, która musi znaleźć się w WPI.
Odnosząc się do budowy amfiteatru stwierdził, że szacowanie w chwili obecnej kwot na realizacje tej inwestycji jest abstrakcją. Uważa, że w planie nie należy zapisywać czegoś, czego nie będzie się w stanie wykonać. Na początku należy wiedzieć mniej więcej ile taka inwestycja by kosztowała, czy można na nią pozyskać dodatkowe środki i dopiero wprowadzać do planu. Zauważył, że WPI jest to plan, który musi żyć. Jest to plan, który za rok można zmodyfikować. Tak było z ulica Polną, Piaskową i Poprzeczną, gdzie radni zgodzili się z tezą, że inwestycje należy wpisywać wówczas, gdy miasto jest właścicielem terenu. Wówczas faktycznie można zaplanować inwestycje, a nie jest ona w fazie przypuszczeń, że być może ktoś nam teren sprzeda bądź odda. Zgadza się z wnioskiem dot. ul. Śniadeckiego i w tej sprawie byli u niego mieszkańcy i wówczas wyjaśnił, że może ona być wykonywania z bieżącego utrzymania ulic. Jeżeli jednak Rada zdecyduje się ująć to w WPI, to wcześniej należy wyliczyć koszty tej inwestycji.

Pan Ryszard Matuszewski – radny

Odnosząc do wyjaśnień Prezydenta Sroczyńskiego stwierdził, że cieszy się, iż ul. Śniadeckiego jest na uwadze Prezydenta i za tym, aby to znalazło się w planie. Jest również za tym, aby sięgacz również znalazł się w planie. On wie jaka jest sytuacja, ale w pewnej części miasto jest właścicielem, to przynajmniej w tej części należy zrobić to w ramach utrzymania ulic. Stan jest tam na tyle trudny, że ułatwi to życie mieszkańców, ponieważ ruch jest tam coraz większy, a stan tej drogi coraz gorszy.
Zdaje sobie sprawę, że budowa amfiteatru wymaga analizy, dlatego tez podał 2007 rok, a nawet można wpisać 2008 r. i nie ma potrzeby mówić o kwotach, ale należy to zapisać, aby do tego nie wracać.
Dodał, że złożył wniosek o zakupienie samochodu dla MDK – DŚT, ponieważ w 2005 roku w pozycji pozostałe inwestycje taka pozycje znalazł. Jest za tym, aby tej pozycji nie wpisywać, a zrealizować.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Zabierając głos wyjaśnił, że na początku 2003 roku TPZŁ zorganizowało konkurs na pracę magisterską w kontekście urbanistyki i architektury, w którym zwyciężyła Pani Dąbrowska z koncepcją zagospodarowania muszli. Jest to piękna koncepcja, ale bardzo droga. Można przyjąć, że przemierzymy się do koncepcji. Wyjaśnił, że Minister Dziedzictwa Narodowego podpisał rozporządzenie dot. finansowania jednostek kultury. Ma nadzieję, że w wyniku tego zabiegu środki finansowe na funkcjonowanie jednostek kultury będą i będzie można uruchomić środki finansowe z budżetu miasta na inne zadania. Wówczas wystąpi do Rady, aby z tej rezerwy współfinansować rzeczy, o których mówi radny Matuszewski. On również widzi stan sprzętu nagłaśniającego oraz wie, że MDK-DŚT nie posiada środka lokomocji.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Zaproponował, aby dopisać, w zadaniach dot. zagospodarowania bulwarów nad rzeką, koncepcję budowy amfiteatru.
Odnośnie sięgacza od ul. Przykoszarowej do strzelnicy wyjaśnił, że agencja mienia wojskowego chciała przekazać te działkę na początku ubiegłego roku jednak miasto poprosiło o korektę tej działki ze względu na plany budowy strzelnicy i dzięki tej korekcie maja możliwość połączenia sięgacza z ul. Konstytucji 3 Maja po drugiej stronie strzelnicy. Takiego podziału agencja dokonała jednak nie przekazała gruntu. Miasto więc nie może utrzymywać cudzych ulic i w nie inwestować. W momencie, kiedy agencja to przekaże, jest to uwzględnione w koncepcji budowy strzelnicy i będzie on realizowany. Miasto chce to załatwić jak najszybciej, ale póki to nie zostanie przekazane nic nie można zrobić. Dodał, że realizacje ul. Śniadeckiego należy wstawić do WPI – remont ul. Śniadeckiego – 160 tys. zł.

Pan Ryszard Matuszewski – radny

Podziękował za przyjęcie ul. Śniadeckiego. Dodał, że wie, iż ten sięgacz jest uwzględniony w koncepcji strzelnicy. Rozumie, że jest umowa dżentelmeńska i wycofuje wniosek, wycofuje wniosek dot. zakupu sprzętu i samochodu dla MDK – DŚT, gdyż sprawa będzie załatwiona. Natomiast amfiteatr zostaje i jest dopisany do bulwarów nad Narwią.

Pan Jan Bajno – radny

Odnosząc się do wniosku dot. zakupu sprzętu dla MDK – DŚT stwierdził, że zapis ten znalazł się w budżecie roku ubiegłego. W „pozostałych wydatkach w kulturze” było 3 tys. zł. Taki był wniosek Komisji Edukacji, ale nie został on zrealizowany. Poprosił więc, aby przyjrzeć się temu szczegółowo i w tym roku to zrealizować, bo jest wstyd kiedy w trakcie organizowanej przez MDK imprezy czy uroczystości pada nagłośnienie i trzeba sprzęt pożyczać.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Stwierdził, że mówiąc o sprzęcie dla MDK-DŚT mówimy o kwocie 50 – 100 tys. zł. To wszystko będzie zrealizowane w ramach zakupów.

Następnie Rada udzieliła głosu Panu Jerzemu Szymanowskiemu.

Pan Jerzy Szymanowski – Przewodniczący ZO nr 7

Zabierając głos zwrócił uwagę na kwestie wyjazdu z ul. Dmowskiego. W chwili obecnej trudno jest tam włączyć się do ruchu. Poruszył również sprawę zagospodarowania terenu G – 8.

Pan Lech Kołakowski – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Odnosząc się do wypowiedzi Pana Szymanowskiego dodał, że odnosi się to również do wyjazdu z ul. Kopernika.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Wyjaśnił, że miasto posiada już projekt modernizacji tego skrzyżowania i prawdopodobnie będzie to realizowane ze środków unijnych w ramach modernizacji całego skrzyżowania ul. Sikorskiego i Al. Legionów w roku przyszłym. Dotyczy to całego układu. Jeżeli chodzi o Demart, to jest już ogłoszony przetarg na opracowanie zagospodarowania tego regionu. W momencie, gdy będzie plan, będzie można mówić o inwestycjach. Dokumentacja jest aktualna.
Następnie wyjaśnił, że w ramach autopoprawki została zgłoszona ul. Śniadeckiego na 2006 rok – 160 tys. zł oraz do budowy bulwarów nadrzecznych dopisano koncepcje budowy amfiteatru przy ul. Zjazd. Z wniosku Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego wypada tylko parking, ponieważ miasto nie jest właścicielem.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zakończył dyskusje.
Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały z autopoprawkami.
Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 23 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 23 radnych.

Uchwała nr 198/XXXI/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 maja 2004 roku

w sprawie przyjęcia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta Łomży na lata 2004 – 2008



Ad. 5

Pan Waldemar Gołaszewski – Kierownik WPIOŚ

Przedstawił informacje o stanie ochrony środowiska w mieście zgodnie z drukiem nr 273 (w załączeniu do protokołu).

Pan Jan Walęcki – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej informując, że Komisja analizowała, ale nie głosowała nad informacją. Poprosił następnie Pana kierownika o wyjaśnienie czemu brak badań pomiaru emisji w 2003 roku.

Pani Maria Śmiarowska - radna

Poprosiła o wyjaśnienie czy prowadzone są obecnie badania stężeń promieniotwórczych.

Pan Waldemar Gołaszewski – kierownik WPIOŚ

Wyjaśnił, że pomiary emisji nie były prowadzone, ponieważ główny specjalista uległ wypadkowi i przez 9 m-cy był nieobecny. W chwili obecnej badania są już prowadzone.
Odpowiadając radnej Śmiarowskiej wyjaśnił, że nie prowadzą badań dot. skażeń promieniotwórczych. Sprzęt, który posiadali został przekazany do Sanepidu i z tego, co wie trafił do Białegostoku. Badania skażeń promieniotwórczych nie są w zakresie ich działalności.


Ad. 6

Pan Andrzej Brzeziński – TransEko

Przedstawił Program Gospodarki Transportowej zgodnie z drukiem nr 282 (w załączeniu do protokołu).

Pan Jan Walęcki – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej (w załączeniu do protokołu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.


Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 16 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym.

Uchwała nr 199/XXXI/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 maja 2004 roku

w sprawie przyjęcie zintegrowanego Programu Gospodarki Transportowej Miasta Łomży



Ad. 7

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Przedstawił informację dot. realizacji systemu wodnokanalizacyjnego zgodnie z drukiem nr 279 (w załączeniu do protokołu).


Pan Jan Walęcki – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej (w załączeniu do protokołu).


Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zwrócił uwagę, że radni posiadają dwa pisma w sprawie systemu. Pierwsze określone drukiem nr 279 oraz drugie, podpisane przez Prezydenta Sroczyńskiego z dnia 13 maja 2004 roku, którego dotyczy opinia Komisji Gospodarki Komunalnej.

W dyskusji głos zabrali:

Pan Janusz Nowakowski - radny

Zaapelował do Prezydenta o większe zaangażowanie służb miejskich w dopilnowanie jakości robót na budowach jakie są realizowane w ramach systemu wodno-kanalizacyjnego oraz, aby terminy zajęcia pasa drogowego były dotrzymywane bądź, aby nie były zbytnio wydłużane. Jest to duże utrudnienie zarówno dla osób, które poruszają się komunikacją zbiorową jak i komunikacją samochodową. Dla porównania, jak sprawnie można realizować inwestycje, podał ul. Rybaki, gdzie nadzór sprawują pracownicy UM i prowadzone jest to dobrze. W przypadku pozostałych robót w ramach PHARE 2001 w tym systemu są różne uwagi. Odczucie jego i mieszkańców jest takie, że Prezydent nie może zwolnić się z obowiązku dopilnowania tego tematu przez służby miejskie, gdyż jest to ważna sprawa. Z tego co wie na budowach sytuacja zaczyna się poprawiać na skutek interwencji.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Zabierając głos podziękował radnemu Pawłowi Borkowskiemu i Januszowi Nowakowskiemu, którzy zwrócili mu uwagę na pewne mankamenty, które występują podczas realizacji tej inwestycji. Przyjął nie tylko do serca, ale również do realizacji i dlatego tez w dniu wczorajszym zwrócił uwagę menadżerowi kontraktu i przyjęte zostały surowe zasady, że muszą być zatrudnieni przez menadżera kontraktu inspektorzy nadzoru. Urząd Miasta jako beneficjent środków unijnych nie może oddalić od siebie odpowiedzialności. Przekazał taką informacje Wydziałowi Inwestycji UM, aby inspektorzy urzędu w to się włączyli oraz wstrzymali płacenie faktur do 30 czerwca br. W chwili obecnej są bowiem uwagi, co do zagęszczenia, do wykonania wszelkiego rodzaju podsypek.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zakończył dyskusje.
Poddał pod głosowanie wniosek Komisji Gospodarki Komunalnej, aby zgodnie z opinią Komisji Rada wyraziła zgodę na nieodpłatne przekazanie kabli zasilających przepompownię w u. Zdrojowej, Poznańskiej i Szosie Zambrowskiej.
Rada, w wyniku głosowania 19 głosami za – jednogłośnie wyraziła zgodę, zgodnie z wnioskiem Komisji Gospodarki Komunalnej

Ad. 8

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta

Przedstawiła wniosek w sprawie zmiany uchwały nr 270 /LII/01 zgodnie z drukiem nr 272 (w załączeniu do protokołu).

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Zabierając głos wyjaśniła, że Komisja Finansów nie wypracowała opinii w tej sprawie. Komisja nie znalazła uzasadnienia dlaczego jest zmieniana poprzednia uchwała Rady Miejskiej Łomży, Komisja rozumie, że Komisja jest organem jednoosobowym, a poprzednio był zarząd . Natomiast w projekcie zwiększa się do 20-krotności umarzanie, odraczanie kierownikom jednostek podległych miastu, natomiast Prezydentowi ponad 20-krotnośc. Komisja sprawę te ponownie skierowała do Prezydenta, aby uzyskać interpretacje prawną, co to ma na celu, że proponuje się zmienić uchwałę, która dawała pewne ograniczenia zarówno kierownikom jednostek jak i Prezydentowi Miasta. W takiej sytuacji Rada nie będzie wiedziała, co dzieje się z budżetem. Ponadto Komisja ma wątpliwości czy kierownicy jednostek mogą mieć uprawnienia do umarzania do 20-krotnosci należności, a jest to kwota 1.855 zł x 20. Komisja nie rozumie, co ma celu podjęcie takiej uchwały skoro nie zmieniła się ustawa w finansach publicznych ani rozporządzenie wykonawcze. Dlatego Komisja nie zajęła stanowiska. Ponadto, w dniu dzisiejszym, Komisja spotkała się jednak nie uzyskała dodatkowych wyjaśnień na ten temat. Jest to decyzja jednogłośna Komisji.

W dyskusji głos zabrali:

Pan Jerzy Brodziuk - radny

Zabierając głos zwrócił uwagę, że radni uzyskali informację na temat długu nieściągalnego, natomiast Komisji chodziło o ograniczenia, które zostają zlikwidowane. W myśl obowiązującej uchwały kierownik jednostki miał możliwość umorzenia zaległości do wysokości 1.855 zł, natomiast poprzednio zarząd, a teraz Prezydent do wysokości 37 tys. zł. Dzisiaj ograniczenia te zostają przesuwane w górę, a Prezydent jest bez ograniczeń. Nie oznacza to, że kontrolna funkcja Rady znika, natomiast zdaniem Komisji znikają ograniczenia dyscyplinujące gospodarkę finansową, ponieważ w takim układzie przy umorzeniu zadłużenia w wysokości 1.855 zł nie wpływało ono praktycznie na budżet jednostki, natomiast powyżej, automatycznie powodowało włączenie się służb Prezydenta, co do możliwości umorzenia. Praktycznie Komisja godziła się nawet z taką sytuacją, że nie ogranicza się możliwości umarzania dla Prezydenta, nie godziła się natomiast z łagodzeniem dyscypliny finansowej w stosunku do jednostek miejskich. Dlatego tez Komisja zwróciła się, za pośrednictwem Pani Skarbnik i Pana Prezydenta Choińskiego, z prośbą o zmodyfikowanie tego zapisu w takim kierunku, który dawał by możliwość elastycznej kontroli i nie dopuszczał by do rozprężenia dyscypliny finansowej, a równocześnie umożliwiał by sprawne działanie finansowe zakładów i tego nie otrzymała. Drugie zastrzeżenie dotyczyło sprawy systemowej. Z dyskusji, w trakcie posiedzenia, wynikało, że praktycznie ta uchwała ma załatwić dwie sprawy zadłużeń nieściągalnych, które przekraczają kompetencje poszczególnych osób. Dotyczy to kwestii ponad 200 tys. zł długu przedsiębiorstwa, które nie istnieje i drugiego ok. 90 tys. zł. Pytanie dotyczyło kwestii, czy dla przypadków jednostkowych należy zmieniać uchwałę. Jeżeli u podstawy tej uchwały nie leży sprawa ustawowa, to czy rozwiązanie problemu, który trzeba rozwiązać nie należy szukać na innej drodze. Odpowiedzi na te pytania Komisja oczekiwała w dniu dzisiejszym i nie uzyskała tej odpowiedzi, być może z przyczyn niezależnych od pytającego.

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 19 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 7 radnych, przy 6 głosach przeciw i 6 głosach wstrzymujących.

Uchwała nr 200/XXXI/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 maja 2004 roku

zmieniająca uchwałę nr 270/LII/01 Rady Miejskiej Łomży z dnia 20 czerwca 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania bądź rozkładania na raty spłat należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa



Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Stwierdził, że jest mu bardzo trudno podpisywać się pod decyzją umarzającą jakąkolwiek należność przysługującą miastu. Zapewnił, że ta uchwała nie rozluźni jakichkolwiek należności przysługujących miastu, a wręcz przeciwnie. Każde umorzenie jest badane przez organy ścigania, jako przykład podał Suwałki. Dodał, że w chwili obecnej są dwie należności, które obciążają księgi miasta na kwotę prawie 200 tys. zł od podmiotu, który nie istnieje. Problem jest bardzo znaczący w gospodarce komunalnej w czynszach mieszkaniowych. W tym przypadku kierownik jednostki mógł umorzyć do jednokrotności, a tych należności do jednokrotności jest dużo. Jeszcze raz podkreślił, że każde umorzenie, gdy analizowany jest plan finansowy, jest szczegółowo badane. Nawet w przypadku umorzenia podatku od psa musi być przeprowadzone całe postępowanie administracyjne.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Wyjaśnił, że Komisja nie zgłaszała uwag, co do jakiś nadużyć. Komisja chciała tylko doprowadzić do takiej sytuacji, w której jednostkowe przykłady nie byłyby brane do zmian systemowych. To uzasadnienie dot. zadłużeń w wysokości 1.855 zł, to zadłużenie do jednego podmiotu, a nie sumy podmiotów i jest wystarczająco mobilne, aby nie dopuszczać do zadłużenia. Chodzi o to, że dopuszczenie do wysokości 30 tys. zł jest natychmiast stwierdzeniem, że jest to nieściągalne. Stwierdził następnie, że dobrze by było gdyby radni uzyskali wyjaśnienie przed głosowaniem.


Ad. 9 a, b

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Przedstawił wniosek o zaciągnięcie kredytów inwestycyjnych (w załączeniu do protokołu).

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinię Komisji Finansów i Skarbu Miasta (w załączeniu do protokołu).

W dyskusji głos zabrali :

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Wyjaśnił, że wpisane są kwoty wynikające z uchwały budżetowej i inwestycje zawarte w uchwale budżetowej. Oświadczył, że do kontraktu wojewódzkiego zgłosili inwestycje infrastruktury drogowej na kwotę prawie 5 mln. zł Czekają w chwili obecnej na decyzję zarządu województwa i Sejmiku Województwa Podlaskiego. Być może te kredyty ulegną jeszcze zmianie i z wielu trzeba będzie zrezygnować.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Zabierając głos stwierdziła, że jest tą osobą, która głosowała przeciwko zaciąganiu kredytu w wysokości 560 tys. zł na zakup zamiatarki. Uważa bowiem, że kredyty powinny być zaciągane w takich sytuacjach, gdy jest to niezbędne miastu. Przypomniała, że Rada miała kiedyś do czynienia z kredytem na pokrycie zobowiązań wynikających z uregulowań płacowych wynikających z karty nauczyciela, gdzie koszty rozpraw sądowych byłyby z niekorzyścią dla miasta. Dodała, że wie, iż w uchwale budżetowej jest taki zapis, że deficyt będzie pokryty kredytem. Uważa, że zakup zamiatarki nie jest zakupem niezbędnym, a miasto jest miastem czystym.

Pan Paweł Borkowski – radny

Zabierając głos ad vocem wypowiedzi Przewodniczącej Komisji Finansów i Skarbu Miasta stwierdził, że jego zdaniem zakup zamiatarki jest jak najbardziej potrzebny i trzeba widzieć jakim sprzętem to przedsiębiorstwo się posługuje. Przedsiębiorstwo jest niedoinwestowane i będzie głosował za.

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Zabierając głos wyjaśnił, że nie jest to zakup samej zamiatarki. Jest to również zabezpieczenie miasta w solarko - posypywarkę. W chwili obecnej miasto posiada tylko jedną i jeżeli chcemy poruszać się zima po mieście bezpiecznie, to należy dokonać zakupu. Jest to zakup skonsolidowany, który zawiera w sobie, aby w jak najtańszy sposób latem zamiatać ulice, a zimą dbać o bezpieczeństwo mieszkańców na ulicach miasta. Dodał, że do tego zestawu dochodzi pług, który będzie używany zimą. Przypomniał, że Rada przyjęła uchwałę budżetową, która zawiera te zapisy i jest tam również zapisany sposób finansowania zakupów . Uważa, że powinno to być konsekwencją przyjętych działań. Dodał, że to, iż miasto jest czyste jest zasługą ludzi, którzy codziennie te zamiatarki naprawiają.


Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Stwierdziła, że każdy może mieć swoje zdanie, które wyrazi w głosowaniu. Ona jednak twierdzi, być może zamiatarka jest potrzebna miastu, ale jest przeciwna zaciąganiu kredytu akurat na zakup zamiatarki. Pyta również jaka będzie przyszłość MPGKiM, czy nie będzie tam zmian własnościowych ?. Miasto zaciągnie kredyt i będzie go spłacać, a czy nie myśli się, aby prywatyzować to przedsiębiorstwo.

Pan Marcin B. Sroczyński - Z-ca Prezydenta Miasta

Wyjaśnił, że w pracach nad budżetem problem ten był poruszany i wówczas mówił, że jeżeli nie dokona się zakupu solarki, to będzie narażone na szwank bezpieczeństwo w mieście, gdyż ten sprzęt nie da sobie rady z odśnieżaniem i posypywaniem w zimie. Informował, że solarki rozpadły się na koniec sezonu zimowego i w chwili obecnej miasto nie posiada sprzętu, aby zabezpieczyć drogi w okresie zimowym. Jeżeli nie dokona się zakupu zamiatarki, która, która zimą będzie służyła jako posypywarka z podczepionym pługiem śnieżnym, to nie są w stanie utrzymać w należytym stanie dróg miejskich. Poprosił, aby radni zdali sobie sprawę z tego jakie będą konsekwencję negatywnej decyzji. Dodał, że cały czas trwają prace, zgodnie z postawionymi przez Wysoką Radę zaleceniami dotyczącymi restrukturyzacji MPGKiM, jednakże te zmiany maja nastąpić dopiero w roku przyszłym, a sezon zimowy zaczyna się już w październiku i listopadzie.

Pan Zenon Piechociński- Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o wyjaśnienie ile ten kredyt będzie kosztował miasto i dlaczego taka duża suma, przecież na zakup należy przeprowadzić przetarg i trzeba wybrać najtańszy sprzęt.

Pan Jan Walęcki – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Zabierając głos stwierdził, że rozumie obawy Przewodniczącej jeśli chodzi o kwestie związane z restrukturyzacją, gdyż w chwili obecnej brak jest w tej chwili odpowiedzi i jest obiekcja, że gdyby doszło do prywatyzacji bądź przekształcenia, to faktycznie można by się nad tym zastanawiać. Jednak należy w chwili obecnej rozważyć sytuacje dnia dzisiejszego. Z przyjętego programu transportowego wynika, że w MPK należy realizować wymianę parku samochodowego. Jeżeli chodzi o sytuacje MPGKiM to należy systematycznie co roku dokonywać zakupów. Poprosił, aby poprzeć wniosek Prezydenta.

Pan Paweł Borkowski - radny

Zabierając głos przypomniał, że była dżentelmeńska umowa, że będzie brakować środków na oświatę, a kredyty będą źle odbierane. Wobec tego te braki pieniężne przerzucić na zadania inwestycyjne i tak to się dzieje. Uważa, że jest to dość gospodarskie posunięcie, a o umowie zapomina się.

Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Odnosząc się do wypowiedzi radnego Borkowskiego stwierdziła, że jeżeli chodzi o pieniądze, to należy ostrożnie nimi gospodarować. Dodała, że gdyby ona miała zaciągać kredyt, to zrobiłaby to po restrukturyzacji. Ma bowiem obawy, że dokona się zakupów, a później przeprowadzi restrukturyzację.

Pan Paweł Borkowski - radny

Zabierając głos w ramach repliki stwierdził, że z tego, co wie, to w tej kadencji restrukturyzacji przedsiębiorstwa nie dojdzie, bo Rada na to nie pozwoli.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Przypomniał, że Rada poprzedniej kadencji podjęła uchwałę odnośnie podziału MPGKiM wydzielając dwa zakłady. Nie ukrywa, że jest zainteresowanie podmiotów zewnętrznych po to, aby wejść na nasz rynek i być współwłaścicielem MPGKiM, ale w tej formule prawnej jaką jest zakład budżetowy, uczynić nie można. Jeżeli będzie następowała prywatyzacja, to Rada będzie podejmowała taką uchwałę i będą starali się , aby podmiot wszedł kapitałowo, a miasto pasywa swoje umiejętnie sprzedało. Zauważył, że MPGKiM przez lata nie było dofinansowane. Jest to pierwszy zakup inwestycyjny dla tego podmiotu. Cieszy się ponadto, że miasto jest czyste i jest to zasługa ludzi, którzy to robią. Prosi o podjęcie uchwały. Dodał, ż bezpieczeństwo finansowe miasta jest niezachwiane. Odpowiadając na zapytanie radnego Piechocińskiego wyjaśnił, że nie jest wybrany bank. Zwrócą się z tą ofertą do innych i zobaczą, który złożył najlepszą ofertę. Dodał, że w chwili obecnej oprocentowanie wynosi 5,8 % w skali roku.

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Mieczysław Jagielak – Radca Prawny UM

Wyjaśnił, że głosowanie tego typu uchwał odbywa się bezwzględną większością głosów obecnych na sali, bo jest to uchwała o zobowiązaniach.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały określony drukiem 271 A.
Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 19 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 14 radnych, przy 2 głosach przeciw i 3 głosach wstrzymujących.


Uchwała nr 201/XXXI/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 maja 2004 roku

w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na zakup inwestycyjny


Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Odnosząc się do projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na realizację zadań inwestycyjnych zwrócił uwagę na autopoprawkę Prezydenta polegającą na zmianie pozycji 1 tj. zamianę zapisu – budowa u. Kraska II ul. Strusiej na budowa ulic na osiedlu Kraska.
Następnie otworzył dyskusję.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

W związku z powyższym poddał pod głosowanie projekt uchwały określony drukiem nr 271 b z autopoprawką.

Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych, przy 2 głosach przeciw i 1 głosie wstrzymującym.


Uchwała nr 202/XXXI/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 maja 2004 roku

w sprawie zaciągnięcia inwestycyjnego kredytu długoterminowego na realizacje zadań inwestycyjnych



Ad. 10

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta

Przedstawiła wniosek w sprawie zmian w budżecie z autopoprawką (w załączeniu do protokołu).


Pani Alicja Konopka – Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinię Komisji Finansów i Skarbu Miasta (w załączeniu do protokołu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 19 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 17 radnych, przy 1 głosie przeciw i 1 głosie wstrzymującym.


Uchwała nr 203/XXXI/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 maja 2004 roku

w sprawie zmian w budżecie miasta na 2004 rok



Ad. 11 a, b, c

Pani Janina Picewicz- Znosko - Dyrektor MOPS

Przedstawiła wniosek w sprawie podjęcia uchwał w sprawie opłat zgodnie z drukiem 276 (w załączeniu do protokołu).

Pani Edyta Śledziewska - Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia

Przedstawiła opinię Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia (w załączeniu do protokołu).


Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały okreslony drukiem 276 A.
Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 13 radnych.


Uchwała nr 204/XXXI/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 maja 2004 roku

w sprawie określenia zasad częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców z opłat za pobyt dziecka oraz osoby dorosłej w rodzinie zastępczej


Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały określony drukiem 276 B.
Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 13 radnych.


Uchwała nr 205/XXXI/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 maja 2004 roku

w sprawie określenia zasad częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo – wychowawczej


Kontynuując poddał pod głosowanie projekt uchwały określony drukiem 276 C.
Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 16 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 16 radnych.


Uchwała nr 206/XXXI/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 maja 2004 roku

w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz szczegółowych zasad zwolnienia z opłat i trybu ich pobierania dla osób samotnych oraz na rzecz osób w rodzinie, odpłatności za pobyt i wyżywienie w Klubie Seniora


Ad. 12

Pani Janina Picewicz- Znosko - Dyrektor MOPS

Przedstawiła wniosek w sprawie podjęcia uchwał w sprawie opłat zgodnie z drukiem 277 (w załączeniu do protokołu).

Pani Edyta Śledziewska - Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia

Przedstawiła opinię Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia (w załączeniu do protokołu).

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały określony drukiem nr 277 A.
Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 16 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 16 radnych.


Uchwała nr 207/XXXI/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 maja 2004 roku

zmieniająca uchwałę nr 191/XXXIII/00 Rady Miejskiej Łomży z dnia 27 września 2000 roku w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Łomży i porozumienia, co do wartości punktu



Ad. 13

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie nadania imienia 33 Pułku Piechoty Gimnazjum nr 3 w Łomży (w załączeniu do protokołu).

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawił opinie Komisji Edukacji i Kultury (w załączeniu do protokołu).

Pan Ryszard Matuszewski – radny

Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że jest mu miło poinformować Radę, że całe środowisko jest zadowolone z faktu, że ta szkoła ma szansę nosić imię 33 Pułku Piechoty. On, kiedy motywował swój wniosek o nadanie tego imienia rondu stało się nieaktualne i może lepiej. Jeżeli szkoła uzyska to imię, to będzie ono żyło w tym najmłodszym pokoleniu. Uważa, że w dobie dewaluacji różnych autorytetów, autorytet zbiorowy 33 Pułku Piechoty, który nie zmienił się i jest aktualny trafi w godne ręce. Dlatego tez poprosił Rade o przyjęcie tego wniosku.

Pan Zenon Piechociński - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że jest to cenna inicjatywa. Ma jednak propozycję, aby w tej uchwale napisać, że w korespondencji dozwolone jest dodawanie nazwy „łomżyński”. Chodzi o to, aby dotarło to do ludzi, którzy nie są zbyt biegli w historii.

Pan Ryszard Matuszewski – radny

Zabierając głos ad vocem wypowiedzi radnego Piechocińskiego wyjaśnił, że 33 Pułk Piechoty nie miał w nazwie łomżyński. Byłoby to niezgodne z nazwą historyczną 33 Pułku Piechoty. W literaturze można spotkać „kurpiowski” bądź im. Józefa Piłsudskiego, co też nie do końca nie jest prawdziwe. Proponuje pozostawić to tak jak jest. Dotyczy to szkoły w Łomży.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych.


Uchwała nr 208/XXXI/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 maja 2004 roku

w sprawie nadania imienia Publicznemu Gimnazjum nr 3 w Łomży


Ad. 14

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do Informacji zawartej w druku 274 (w załączeniu do protokołu).

Pan Zbigniew Szponarski - Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

Przedstawił opinię Komisji Bezpieczeństwa i Porządku (w załączeniu do protokołu).

Pan Zbigniew Lipski - radny

Zabierając głos przypomniał sesję budżetową, na której część radnych zrozumiała, jakoby był przeciwny przeznaczeniu środków na SP nr 5 na remont i modernizację. Tak nie było. Chce jednak przekazać informację, jaką otrzymał od Prezydenta Choińskiego w postaci kompletu materiałów i zaniedbań w tej szkole i tym co zobaczył jest zbulwersowany. Uważa, że te 130 tys. zł nie wystarczy, zaniedbania są ogromne. Przypomniał, że w poprzednich kadencjach na tej sali siedzieli nauczyciele. Pan dyrektor tej szkoły w II kadencji, którzy był Przewodniczącym Komisji Oświaty, w III kadencji Pani, która była zastępcą dyrektora tej szkoły i ona również była Przewodniczącą Komisji Oświaty. Zastanawia się jak można pełnić takie funkcje, brać udział w pracach Rady i stawiać warunki innym. Nie może wyobrazić sobie jak można doprowadzić do takich zaniedbań. Najbardziej jednak zbulwersowało go to, że gdy dyrektor Kadłubowski odchodził odznaczono go, dano nagrodę i chyba ktoś to oceniał. Uważa, że trzeba dołożyć wszelkich starań, aby poprawić warunki w tej szkole. Być może wówczas się trochę mylił, ale nie był przeciwny, chodziło mu o fakty. Poprosił Prezydenta, aby wydelegował przedstawicieli do sprawdzenia terenu przed SP nr 7 i PG nr 8, bowiem rozpoczynają się tam Igrzyska Polonijne. Będą tam nauczyciele i młodzież z innych państw. Poprosił o zwrócenie uwagi na ułożoną przed tą szkołą kostkę. Są tam doły, na pewnych częściach brak jest płytek, bo rozsypały się. Być może uda się to załatać, być może uda się wygospodarować środki z bieżącego utrzymania. W szkole tej odbywają się różne uroczystości i imprezy, a wygląd świadczy nie tylko o szkole, ale i o gospodarzach miasta.

Pan Paweł Borkowski – radny

Zabierając głos, zgodnie z apelem radnego Lipskiego, stwierdził, że bije się w piersi w tej kwestii, że są duże zaniedbania w SP nr 4. W szatniach jest grzyb, co wpływa na zdrowie i bezpieczeństwo uczniów. Zgadza się, że jest to wina i radnych Borkowskiego, Nowakowskiego, Piechocińskiego, Jaroty i Kołakowskiego. Prezydent już był w tej szkole i widział sytuacje. Sanepid powinien tę szkołę zamknąć w ciągu godziny. Kiedy patrzy na nakłady, gdzie SP nr 1 jest 2 mln. zł, Łomżyca walczy o swoje, a tu jest 30 tys. zł na odgrzybianie to nie wie, co w tak dużym budynku można zrobić za takie pieniądze. Odwodnienie to chyba kosztuje 300 tys. zł, a nie 30 tys. zł. Jeżeli by się udało bardzo by się cieszył.

Pan Aleksander Cwalina – Przewodniczący RO nr 2

Przyłączając się do wypowiedzi radnego Lipskiego i Borkowskiego przedstawił uwagi RO nr 2 dot. bezpieczeństwa przy SP nr 5.

Pan Jerzy Brodziuk - radny

Zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że mógłby przyłączyć się do czynu pokutnego, bo na terenie okręgu jest 5 placówek i wymagają remontu. Uważa jednak, że należałoby doczekać się takiej sytuacji, że nie siła przebicia, czy czynione larum powodowało czyja placówka będzie remontowana w pierwszej, czy ostatniej kolejności, ale aby została wykonana i co wg niego się czyni i by na to wpływ miały w mniejszym stopniu koterie radnych, ale potrzeby i możliwości budżetu. Materiał ten jest siłą rzeczy zawężony, ale obrazuje jedną rzecz, że w tych warunkach, jakie są, dyrekcje szkół czyniły dużo, aby sprawa bezpieczeństwa w szkołach była w miarę na normalnym poziomie i w związku z tym duże uznanie dyrektorom szkół i nauczycielom się należą. Jeżeli zaś chodzi o sprawy bezpieczeństwa, to istotną sprawą jest to, że w szkołach jest w miarę bezpiecznie i świadczy o tym fakt, że zaczyna być niebezpiecznie wokół szkół w godzinach szkolnych. Druga istotną rzeczą jest to, że w godzinach nocnych młodzież przebywa poza domem. Problem ten tkwi jednak w domach, ale przy udziale służb porządkowych nocą można by było działania profilaktyczne przyjąć.

Ad. 15

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do materiału zawartego w druku nr 278 (w załączeniu do protokołu).

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawił opinie Komisji Edukacji i Kultury (w załączeniu do protokołu).

Pan Ryszard Matuszewski - radny

Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że przedłożony materiał jest analityczny i w miarę dokładny. Dodał, że o kulturze w mieście można mówić długo i dobrze jest to bowiem obszerna dziedzina życia, a placówki uzyskują wysokie wyniki działania. Następnie zwrócił uwagę na problemy, które w przyszłości należałoby wyeliminować. Kultura jako całość nie jest najlepiej kształtowana w samorządzie. Uważał, że łącząc Wydział Oświaty i Kultury kultura będzie bardziej dowartościowana, znacząca. Taj jednak nie jest czego przykładem może być redukcja etatów z 3 do 2. Jest przeciwny likwidacji rezerwy kultury w budżecie, ponieważ słychać, że ma wejść zarządzenie ministra , że środki maja wrócić, ale obecnie ich nie ma, dlatego też swój wyraz dał w głosowaniu. Odnosząc się do uposażenia pracowników kultury stwierdził, że są środki dla pracowników oświaty, dla administracji, natomiast dla pracowników kultury nie ma. Może tak zdarzyć się przez rok, dwa lata, ale przez lat 5 to zbyt dużo. Stwierdził, że nie jest to winą Prezydenta, gdyż jest to zaległość sprzed wielu lat. Kończąc uważa, że należy przegłosować wniosek Komisji Edukacji.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Zabierając głos w dyskusji poruszył problem muzeum. Zwrócił uwagę, że muzeum „siedzi na walizkach”, a lokalizacja, o którą wszyscy wnioskowali tj. budynek przy ul. Polowej 22 coraz bardziej stoi pod znakiem zapytania, bowiem Wojewoda Podlaski, z tego co się dowiedział i może przeczytać, próbuje ten majątek sprywatyzować. Sytuacja w chwili obecnej jest taka, że budynek ten jest własnością skarbu państwa w zarządzie PRI. Sprzedaż tego majątku będzie służyła pokryciu zobowiązań PRI wobec skarbu państwa. Planuje się wg niego sytuację absurdalną tj. sprzedaż majątku państwa po to, aby pokryć długi firmy likwidacyjnej czyli będącej w upadłości w stosunku do skarby państwa. Jest to stara metoda, na zasadzie której powstawały ogromne fortuny w Rosji. Wyjaśnienia wymaga też jego zdaniem czy faktycznie drugie rozwiązanie ma polegać na tym, że PRI ma włączyć się majątkiem do firmy białostockiej i wówczas majątek przejmie Białystok. Uważa, że jeżeli te pogłoski nie są prawdziwe, to należy podjąć działania jeszcze bardziej zdecydowane. Łącznie z prośbą o skierowanie sprawy do prokuratury o wyjaśnienie. Jeżeli są prawdziwe wówczas wniosek należy skierować do prokuratury.

Pan Zenon Piechociński- Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił Prezydenta o wyjaśnienie, czy starał się o odzyskanie tego budynku. Jaki jest stan dokumentacji z wystąpieniem o przekazanie miastu. Z tego, co wie, to rozmowy były. Jeżeli jednak rozmowy były bez papierów, to nie ma sprawy. Czy jest więc proces zainicjowania odzyskania tego budynku.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Potwierdził, że jest wszczęte postępowanie odnośnie analiz ekonomiczno - finansowych w stosunku do PRI, bo organem założycielskim jednego i drugiego jest Wojewoda Podlaski. Obie jednostki wykonują to samo, obsługują budżet terenowy. W chwili obecnej jest wiadomym, że Urząd Miasta sam realizuje inwestycje. Wyjaśnił następnie, że przed 3-4 tygodniami rozmawiał również z Panem Dyrektorem Stokowskim, który zawiaduje tą częścią działki i jest optymistą. Zauważył, że Wojewoda też jest w trudnej sytuacji. Jeżeli mienie pozostanie, to musi ono wrócić do delegatury skarbu państwa. Starają się z Panem Wojewodą rozwiązać problem i być może zawiążą jakąś spółkę. Problem jest znany, są analizy i po zakończeniu będą starali się problem rozwiązać. Dodał, że PRI nie jest zadłużone gdyż z wynajmu budynku ma środki finansowe, żeby godnie żyć. Ma długi wpisane na hipotekę. Proces jest wszczęty i starają się być na bieżąco w tych sprawach. Miasto może ten obiekt kupić.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zakończył dyskusję i poprosił radcę prawnego o wyjaśnienie, czy wniosek Komisji Edukacji i Kultury należy głosować, czy pozostawić.

Pan Mieczysław Jagielak – Radca Prawny UM

Stwierdził, że jeżeli Rada zechce ten wniosek przegłosować, to w grę może wchodzić tylko element związany z tzw. zaleceniami pod adresem organu wykonawczego. Tego natomiast w porządku obrad nie ma. Jego zdaniem wniosek Komisji, aczkolwiek szczytny, celowy i społecznie uargumentowany, jest bezprzedmiotowy, nie wiąże bowiem Rady przy konstrukcji budżetu i byłaby to tylko odezwa pod adresem Prezydenta o uwzględnienie tego typu roszczeń społecznych w trakcie konstrukcji budżetu. Nie wiąże natomiast Radę i budżet podlega specyficznej procedurze, którą Rada zna i już ta tej sali stosowała . Podkreślił, że wniosek zostaje wnioskiem i może być przegłosowany ale jego los będzie uzależniony od woli adresatów.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Po wyjaśnieniach radcy przekazał wniosek Prezydentowi Miasta dodając, aby Rada pamiętała o nim przy konstrukcji założeń do budżetu.

Ad. 16

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Wprowadzając do tematu przedstawił uchwałę Zarządu Województwa Podlaskiego (w załączeniu do protokołu). Następnie przekazał głos wnioskodawcy.

Pan Stanisław Wołkowicz - PIG

W imieniu Prezydenta dokonał prezentacji programu. Dodał, że wniosek Komisji nie może być zrealizowany, gdyż jest niezgodny z prawem.

Pan Jan Walęcki – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej (w załączeniu do protokołu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie 1 wniosek zawarty w opinii Komisji Gospodarki Komunalnej.
Rada w wyniku głosowania 12 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym przyjęła powyższy wniosek.

Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętym wnioskiem.
Na 23 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 14 radnych.


Uchwała nr 209/XXXI/04
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 26 maja 2004 roku

w sprawie przyjęcie Programu Ochrony Środowiska dla Miasta Łomży na lata 2004 – 2015, którego integralną część stanowi Plan Gospodarki Odpadami dla miasta Łomży



Ad. 17

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Poinformował, że odpowiedzi zostaną udzielone na piśmie.

Ad. 18

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawiając pisma, które wpłynęły do Rady poinformował, że pisma pozostawia do wglądu w Biurze Rady, a stanowisko w powyższych sprawach Rada zajmie na następnej sesji.
Dodał, że na początku sesji grupa radnych złożyła wniosek o zmianę uchwały.
Rada wniosek Przewodniczącego przyjęła 14 głosami za – jednogłośnie.

Ad. 19

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi w sprawach różnych.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Poinformował Radę, że 1 czerwca br. rozpoczynają się Dni Łomży, a 15 czerwca br. wspólnie z Przewodniczącym Rady Miejskiej zapraszają na uroczystą sesję, której obrady rozpoczną się o godz. 16.00

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że wpłynęło pismo Rad osiedlowych w sprawie zmiany statutu.
Następnie w związku z wyczerpaniem porządku dziennego zamknął obrady XXXI sesji.


Przewodniczący
Rady Miejskiej Łomży
Jan Jarota













  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 8 cze 2004 08:14
  • Data opublikowania: piątek, 25 cze 2004 08:39
  • Data przejścia do archiwum: czwartek, 7 gru 2006 10:43
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej