Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Podczas obrad XXIV sesji w dniu 17 grudnia 2003 roku

Rada realizowała następujący porządek obrad:
1.
Przyjęcie protokołów z obrad XXII i XXIII Rady Miejskiej Łomży.

2.
Składanie interpelacji i zapytań.

3.
Informacja Prezydenta Miasta o pracy w miesiącu listopadzie br.

4.
Podjęcie uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego.

5.
Podjęcie uchwały w sprawie składów osobowych komisji.

6.
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok.

7.
Podjęcie uchwały w sprawie zwolnień od opłaty stałej wniosków o wpis do ewidencji działalności gospodarczej.

8.
Podjęcie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

9.
Podjęcie uchwały w sprawie zarzutu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Polnej i Łukasińskiego – obszar P8.

10.
Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę nr 73/XVII/03 Rady Miejskiej Łomży z dnia 3 lipca 2003 roku w sprawie przyznania dotacji celowej jednostkom zaliczanym do sektora finansów publicznych.

11.
Podjęcie uchwały w sprawie odwołania ławnika Sądu Okręgowego w Łomży.

12.
Informacja o realizacji uchwał Rady Miejskiej podjętych do 21 września 2003 roku.

13.
Podjęcie uchwał zmieniających uchwały nr 131/XXIII/03 i 132/XXIII/03 Rady Miejskiej Łomży.

14.
Podjęcie uchwały w sprawie przyznania dotacji dla Przedszkola Specjalnego im. Świętych Aniołów Stróżów.

15.
Odpowiedź na interpelacje i zapytania.

16.
Zajęcie stanowiska w sprawie pism skierowanych do Rady Miejskiej.

17.
Sprawy różne.



Ad. 1

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do protokołów z obrad XXII i XXIII sesji.
Radni nie zgłosili uwag do protokołów i w wyniku głosowania 21 głosem za – jednogłośnie przyjęli protokół z obrad XXII sesji oraz przyjęli protokół z obrad XXIII sesji 21 głosem za - jednogłośnie.

Ad. 2

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o zgłaszanie interpelacji i zapytań.

Pan Paweł Augustyniak – radny

Zgłosił na piśmie interpelację dotyczącą wydłużenia godzin pracy kasy w Urzędzie Miejskim o raz interpelację dotyczącą informowania osób wymieniających dowody o konieczności powiadamiania o tym fakcie Urzędu Skarbowego.

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Zwróciła uwagę, że ostatnio na stronach internetowych gorący zwolennik Pana Prezydenta zagroził jej, że jeżeli nie da spokoju Panu Prezydentowi, to on nie da jej spokoju. Posunął się tak daleko, że zaatakował jej rodzinę oraz pracę zawodową. Wie, że Prezydent nie odpowiada za poziom kultury politycznej swoich zwolenników i nie ma z tym nic wspólnego. Oświadcza jednak, że będzie sprawowała mandat radnej zgodnie z wolą swoich wyborców i tak, jak ślubowała. Oszczerstwa i kłamstwa rzucane bezkarnie i bez zahamowań pod jej adresem nie sparaliżują jej jako radnej. Ona nie prowadzi wojny podjazdowej i wszystko, co ma do powiedzenia, mówi na sesjach i komisjach. Jako że poruszono problem jej pracy zawodowej oświadcza publicznie, że od pierwszego dnia sprawowania mandatu swoją funkcje społeczną sprawuje zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Nie mieści się w jej mentalności, aby dwa razy za ten sam czas pobierać wynagrodzenie, raz dietę, a drugi raz wynagrodzenie za pracę.
Zwróciła się z zapytaniem do Prezydenta Miasta, czy Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, komisji, która ma szczególne uprawnienia w samorządzie za czas posiedzeń sesji Rady Miejskiej otrzymuje również wynagrodzenie w MPGKiM, gdzie jest zatrudniony. Jest to przedsiębiorstwo miejskie i podlega Panu Prezydentowi, a zatem jest to ważne i łatwe do sprawdzenia.
Dodała, że zarządzeniem nr 114 z dnia 7 lipca Pan Prezydent sprzedał prawo użytkowania i współużytkowania wieczystego miasta do nieruchomości gruntowych skarbu państwa w trybie bezprzetargowym działki przy ul. Wojska Polskiego 177 d przedsiębiorstwu FABET. Pyta jaka jest powierzchnia tych działek, ponieważ w informacji nie podano oraz co spowodowało, że opłata za te grunty ma wpłynąć w 4 ratach przez 4 lata.
Czy prawdą jest, że budynek, który mieści się za urzędem przy ul. Zatylnej 5 ma być przeznaczony na potrzeby miasta. Mieszkańcy nic na ten temat nie wiedzą, ale panuje wśród nich duży niepokój, ponieważ zainwestowali spore środki na remonty swoich mieszkań.
Stwierdziła następnie, że miasto jest ładnie udekorowane na święta, ale w mieście są rodziny, którym samo pocieszenie oka to za mało. Stwierdziła, że mówi o tych, którzy nie mają za co przygotować świąt. Zwróciła się z zapytaniem, czy ze strony miasta było zainteresowanie rodzinami najbiedniejszymi i czy do tych rodzin wpłynęła jakakolwiek pomoc w jakiejkolwiek formie. Czy w szkołach są podejmowane akcje , aby wspomóc najbiedniejsze dzieci.

Pan Zenon Piechociński – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zgłosił na piśmie zapytanie dotyczące prowadzenia przez MPWiK podwójnej dokumentacji. Poprosił o wyjaśnienie czy Prezydent coś wie na ten temat i zamierza to sprawdzić.

Pan Jan Bajno – radny

Zwrócił się z zapytaniem o losy wniosku Komisji Edukacji dotyczącego zakupu dla MDK mikrofonów. Wniosek ten był omawiany przy uchwalaniu budżetu miasta na 2003 rok.

Pan Jan Rybakiewicz – radna

Zgłosił w imieniu mieszkańców bloku przy ul. Niemcewicza prośbę na piśmie o pomoc w rozwiązaniu problemu związanego z gromadzeniem się młodzieży pod tym blokiem.

Ad. 3

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do informacji o pracy Prezydenta Miasta w miesiącu listopadzie br.

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Poprosiła o wyjaśnienie kwestii dotyczącej zarządzenia nr 203/03 z dnia 13 listopada oraz zarządzenia nr 218/03 z dnia 27 listopada. Wyjaśniła, że w obu zarządzeniach jest ta sama działka, ten sam numer i adres, natomiast jest różnica w powierzchni. Z czego to wynika.

Pan Zenon Piechociński – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zabierając głos zwrócił uwagę, że z podziału kompetencji pomiędzy Prezydentem, a jego Zastępcami nasuwa się pytanie, dlaczego tak mało uprawnień ma sekretarz i skarbnik. Uważa, że ta nierównomierność podziału może rodzic różne konsekwencje z tytułu obciążenia pracą.

Pan Jan Bajno – radny

Poprosił o wyjaśnienie, czy jest prawdą, że oddelegowuje się pracowników celem wykonania pewnych czynności służbowych i nie zwraca się im kosztów podróży.

Pan Marcin B. Sroczyński - Z-ca Prezydenta Miasta

Odpowiadając radnej Konopka wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy wydawania zarządzenia nr 203/03 powierzchnia tej działki wynosiła 12.760 m i taką działkę miasto chciało sprzedać, jednakże Pan Architekt stwierdził, że rezerwa terenu na tej działce, przebiegały słupy wysokiego napięcia, przy których jest planowana droga i aby nie wykupywać terenu pod drogę wycofano działkę z przetargu. Dokonano podziału i wówczas zmniejszyła się powierzchnia działki do 6.450 m ale numer działki się nie zmienił. Działka została po raz drugi wystawiona na sprzedaż.

Ad. 4

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawiając projekt uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego zgłosił autopoprawkę polegającą na uzupełnieniu podstawy prawnej o art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 roku o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w NFZ. Dodał, że reszta pozostaje bez zmian.

Pan Jan Bajno - radny

Zaproponował, aby w projekcie uchwały wyraz „oraz” zamienić na „ w związku”.

Pan Mieczysław Jagielak – Radca Prawny UM

Stwierdził, że decyzja należy do rady.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie zgłoszona poprawkę w treści „w związku z art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 roku o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w NFZ...”
Rada, w wyniku głosowania 20 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym przyjęła poprawkę.
Następnie podał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 21 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 21 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 13 radnych, przy braku głosów przeciw i 8 głosach wstrzymujących.

Uchwała nr 139/XXIV/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 17 grudnia 2003 roku

w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego


Pan Zbigniew Lipski - radny

Zabierając głos podziękował radnemu Cwalinie za pacę w Radzie. Uważa, że odejście z Rady Pana Cwaliny jest dużą stratą. Zwrócił uwagę, że odejście Pana Cwaliny spowodowane jest prawem i to tylko prawem polskim. Pan radny Cwalina był wybrany zgodnie z ordynacją wyborczą i dziś przepis wewnętrznym zmusza go do tego, aby złożył rezygnację. Zwrócił uwagę, że w dniu jutrzejszym zbiera się trybunał konstytucyjny, który podejmie ostateczną decyzję. To trybunał zdecyduje, czy radny Cwalina powinien zrezygnować, czy nie.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

W imieniu Rady złożył radnemu Cwalinie podziękowanie.

Pan Jerzy Cwalina

Podziękował Radzie i pracownikom Biura Rady za współpracę i prace dla dobra miasta. Podziękował również Przewodniczącym Rad Osiedla oraz wszystkim pracownikom Urzędu Miejskiego . Życzyłby sobie, aby Rada w dalszej pracy przynosiła chlubę miastu i aby decyzje podejmowane przez Radę służyły miastu. Życzył Prezydentowi Miasta, aby w dalszej pracy przyczyniał się do rozwoju miasta. Uważa, że wspólna praca Rady i Prezydenta może przynieść miastu bardzo pozytywne efekty. W pracy powstają różnice, ale różnić można się pięknie.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Podziękował Panu Cwalinie za pracę dla dobra miasta.

Ad. 5

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

W związku z wygaśnięciem mandatu radnego Cwaliny przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany składów osobowych komisji.
Na 21 radnych obecnych na sesji, w głosowaniu udział wzięło 20 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 20 radnych.


Uchwała nr 140/XXIV/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 17 grudnia 2003 roku

w sprawie zmiany składów osobowych komisji


Ad. 6

Pani Jadwiga Kozłowska - Skarbnik Miasta

Przedstawiła wniosek Prezydenta Miasta w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok.

Pan Jan Walęcki - Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej.

Pan Tomasz Gałązka - Przewodniczący Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego

Przedstawił opinię Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego.

Pan Dariusz Szymański - Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawił opinię Komisji Edukacji i Kultury.

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinię Komisji Finansów i Skarbu Miasta.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Na 21 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 19 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 17 radnych, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących.


Uchwała nr 141/XXIV/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 17 grudnia 2003 roku

w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok.



Ad. 7

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie zwolnienia od opłaty stałej za wpis do ewidencji o działalności gospodarczej.

Pan Jan Walęcki - Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej.

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinię Komisji Finansów i Skarbu Miasta.

W dyskusji głos zabrali:

Pan Lech Kołakowski – radny

Poprosił o wyjaśnienie zapisu w § 1 pkt 1 czy celowy jest zapis „osoby bezrobotne zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy jako poszukujące pracy”. Czy nie należałoby wykreślić wyrazów „poszukujące pracy”.

Pan Mieczysław Jagielak - Radca Prawny UM

Wyjaśnił, że będzie tak, jak Rada postanowi. Należy jednak liczyć się z tym, że to ograniczenie, które wynika z projektu uchwały tzn. zwolnienie ograniczone, co do pewnej grupy osób było przemyślane i chodziło tylko o tych, którzy rzeczywiście są zarejestrowani i tych, którzy poszukują pracy. Natomiast nie wszystkich, ponieważ sa osoby, które nie poszukują pracy z różnych względów , a tylko są zarejestrowani po to, aby mieć ubezpieczenie społeczne.

Pan Jan Bajno - radny

Odnosząc się do wypowiedzi radnego Kołakowskiego zwrócił uwagę, że w Powiatowym Urzędzie Pracy nie ma takiego pojęcia jak osoba zarejestrowana, poszukująca pracy. Generalnie są to bezrobotni, których dzieli się na tych z prawem i bez prawa do zasiłku.

Pan Lech Kołakowski – radny

Zwrócił uwagę, że w PUP zarejestrowane są również osoby, które pracują, ale chcą zmienić pracę. Jest to dodatkowa grupa osób poszukująca pracy. Odnosząc się do swojej pierwszej wypowiedzi zwrócił uwagę, że jeśli ktoś ma zamiar rozpocząć działalność gospodarczą, to nie szuka pracy.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zakończył dyskusje i poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 21 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 19radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 19 radnych.


Uchwała nr 142/XXIV/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 17 grudnia 2003 roku

w sprawie zwolnień od opłaty stałej wniosków o wpis do ewidencji działalności gospodarczej.



Ad. 8

Pani Jadwiga Kozłowska - Skarbnik Miasta

Przedstawiła wniosek w sprawie wzorów formularzy deklaracji podatkowych.

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinię Komisji Finansów i Skarbu Miasta.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 21 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 19radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych, przy jednym głosie przeciw i braku głosów wstrzymujących.


Uchwała nr 143/XXIV/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 17 grudnia 2003 roku

w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.



Ad. 9

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Poprosił Architekta Miejskiego o zreferowanie tematu.

Pan Andrzej Zajkowski – Architekt Miejski

Przedstawił wniosek w sprawie zarzutu wniesionego do planu dot. obszaru P 8.

Pan Tomasz Gałązka - Przewodniczący Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego

Przedstawił opinię Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 21 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych.


Uchwała nr 144/XXIV/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 17 grudnia 2003 roku

w sprawie zarzutu wniesionego do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Polnej i Łukasińskiego – obszar P 8.



Ad. 10

Pani Teresa Śmiarowska – Naczelnik BZiRON

Przedstawiła wniosek w sprawie przyznania dotacji.

Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia

Przedstawiła opinię Komisji.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 21 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych.


Uchwała nr 145/XXIV/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 17 grudnia 2003 roku

zmieniająca uchwałę nr 73/XVII/03 Rady Miejskiej Łomży z dnia 3 lipca 2003 roku w sprawie przyznania dotacji celowej jednostkom nie zaliczanym o sektora finansów publicznych.



Ad. 11

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do projektu uchwały w sprawie odwołania ławnika.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 21 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 20 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 20 radnych.


Uchwała nr 146/XXIV/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 17 grudnia 2003 roku

w sprawie odwołania ławnika.



Ad. 12

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o opinie komisji dot. informacji o wykonaniu uchwał Rady Miejskiej.

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej.

Pan Jan Walęcki - Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.


Ad. 13

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o przedłożenie projektów uchwał w sprawach dot. podatku od nieruchomości i podatku od środków transportowych. Jako pierwszy przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę nr 131/XXIII/03 w sprawie podatku od nieruchomości.
Na 21 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych.


Uchwała nr 147/XXIV/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 17 grudnia 2003 roku

zmieniająca uchwałę nr 131/XXIII/03 Rady Miejskiej Łomży z dnia 28 listopada 2003 roku w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2004 rok oraz zwolnień w tym podatku.


Przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę nr 132/XXIII/03 w sprawie podatku od środków transportowych na 2004 rok, który następnie poddał pod głosowanie.
Na 21 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych.


Uchwała nr 148/XXIV/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 17 grudnia 2003 roku

zmieniająca uchwałę nr 132/XXIII/03 Rady Miejskiej Łomży z dnia 28 listopada 2003 roku w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na 2004 rok.



Ad. 14

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie przyznania dotacji podmiotowej dla przedszkola zgodnie z wnioskiem Komisji Edukacji i Kultury.

W dyskusji głos zabrali:

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Zabierając głos stwierdził, że jego zdaniem , składając ten wniosek , zostają naruszone dwie uchwały podjęte przez Wysoką Radę.
Stwierdził, że przedszkole za tą sytuację jest samo sobie winne, gdyż już w ubiegłej kadencji Zarząd Miasta próbował przejąć to przedszkole stwarzając mu lepsze warunki opieki dzieciom oraz znacznie mniej obciążające budżet miasta. Wówczas Pan poseł Dykty stwierdził, że owszem niech miasto bierze, ale on zabiera „swoje zabawki” i przenosi do Ostrołęki. Takie stanowisko szefa stowarzyszenia zaskoczyło jego, jak również radnych. Okazało się bowiem, że nie chodzi o dzieci tylko o ambicje stowarzyszenia. Zastanawia się więc, czy w dniu dzisiejszym w ten sposób powinien być rozwiązany problem, gdyż z jednej strony jest Rada, która ma sytuacje wymagającą pomocy, a z drugiej strony stowarzyszenie z absolutnym brakiem zainteresowania i deklaracją, że przy tak dużej pomocy miasta przez tyle lat, przy rozwiązaniu opieki nad dziećmi, stowarzyszenie kierując się troską o dziecko i swoimi szczytnymi celami, przekaże wyposażenie tego przedszkola. Dodał, że w dniu dzisiejszym Rada podejmie decyzję bez żadnego zobowiązania ze strony tego stowarzyszenia. Rada powinna patrzyć nie tylko pod kątem załatwienia tych potrzeb w chwili obecnej, ale również pod kątem rozwiązania potrzeb dzieci i ich opiekunów w przyszłości. Na dzień dzisiejszy takiego rozwiązania Rada nie posiada, a stowarzyszenie w tej dziedzinie nie zamierza współpracować.

Rada udzieliła głosu przedstawicielce stowarzyszenia.

Katarzyna Kowalewska – Stowarzyszenie Rodzin Katolickich

Wyjaśniła, że nie chce się usprawiedliwiać za stowarzyszenie. Nie chce również usprawiedliwiać byłego prezesa i posła Pana Henryka Dykty. Uważa, że przywoływanie duchów z przeszłości niczego nie rozwiąże. Wszyscy wiedzą jaka jest sytuacja przedszkola. Podkreśliła, że stowarzyszenie jest organizacją, która dużo może, natomiast pewnych rzeczy nie jest w stanie wykonać z takiej przyczyny, że nie posiada środków finansowych. To wszystko co robi stowarzyszenie, w ramach przedszkola, to jest w większości przypadków dokładanie własnych,
osobistych pieniędzy do przedszkola. To samo jest w stowarzyszeniu, którego nie stać na znaczki na listy. Dodała, że takie przedszkole jest potrzebne. Wiele osób twierdzi, że ich dzieci nie nadają się do integracji i są to fakty, z którymi należy się liczyć, są to jednostki specjalne. Uważa, że jest dobrem wspólnym społeczeństwa pomóc temu przedszkolu. Radni są świadkami tego, że szukają nowych dróg, innych możliwości. Jest to do zrealizowania, ale w innej formie. Muszą znaleźć partnera, który da im zabezpieczenie finansowe. Nie może to być obciążenie finansowe ani dla budżetu miasta, ani dla stowarzyszenia.

Pan Jan Walęcki - Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Odnosząc się do wypowiedzi przedmówczyni zwrócił uwagę, że z całej dyskusji jaką prowadzono w poprzednim okresie oczekiwali, że stowarzyszenie zechce wyjść naprzeciw temu, aby po prostu ułatwić życie temu przedszkolu oraz przedszkolu nr 8. Chciałby usłyszeć w dniu dzisiejszym, że jeżeli miasto zapłaci, to co stowarzyszenie w tym temacie widzi i jakie zaproponuje w najbliższym czasie rozwiązania.

Pan Krzysztof Choiński - Z-ca Prezydenta Miasta

Stwierdził, że dla niego jest pamiętny dzień , gdy po objęciu przez niego urzędu pani dyrektor niejednokrotnie zgłaszała się o dofinansowanie, że potrzebne są środki i należy je dać. Sprawa była załatwiana na telefon. Było to dla niego bardzo dziwne. Mówił wówczas pani dyrektor, że należy złożyć wniosek, że należy zastanowić się nad analizą przedszkola, ponieważ już o pewnych sytuacjach słyszał. Dwukrotnie był zapraszany na posiedzenia zarządu stowarzyszenia. Mówiono wówczas, że miasto powinno podjąć decyzję, miasto powinno dać pieniądze, bo jak miasto będzie wyglądać. Dodał, że oddalał decyzję miasta uważając, że stowarzyszenie również powinno podjąć stosowne kroki. W rozmowach z panią dyrektor niejednokrotnie twierdził, że obowiązek ciąży również na stowarzyszeniu jako na organie prowadzącym. Na dzień dzisiejszy stowarzyszenie, mimo jego prośby, nie przedstawiło żadnej koncepcji, żadnego sposobu dofinansowania, zgromadzenia pieniędzy , a wszystko jest oparte na budżecie miasta. Zauważył, że stowarzyszenia owszem zakłada się, ale zaraz na drugi dzień przychodzi się po środki do budżetu miasta. Dodał, że stowarzyszenie i pani dyrektor nie odpowiedzi mu na dzień dzisiejszy na pytanie, co dalej z tym przedszkolem. Wyjaśnił, że ustalili stanowisko, iż w razie likwidacji miasto jest gotowe ten problem społeczny załatwić, a więc jest gotowe utworzyć oddziały specjalne w którymś z przedszkoli. Podsumowując stwierdził, że smutnym faktem jest, iż stowarzyszenie doprowadza do likwidacji i nie daje propozycji.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zakończył dyskusję i poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 21 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 20 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych, przy 2 głosach przeciw i 3 głosach wstrzymujących.

Uchwała nr 149/XXIV/03
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 17 grudnia 2003 roku

w sprawie przyznania dotacji podmiotowej na 2003 rok



Ad. 15

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o odpowiedzi na interpelacje i zapytania.


Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Odpowiadając na interpelację radnego Augustyniaka stwierdził, że są bardzo trafne i zna te problemy. Podpisał umowę zasadniczą z bankiem obsługującym budżet miasta i jednym z elementów specyfikacji było to, że opłaty wnoszone na rachunek miasta są bezprowizyjne. Każdy mieszkaniec może dokonać wpłaty w banku bez prowizji, co spowoduje zmniejszenie kolejek przy kasie urzędu.
Odnosząc się do kwestii informowania mieszkańców o konieczności powiadamiania Urzędu Skarbowego z zmianie dowodu wyjaśnił, że wydał polecenie służbowe, aby mieszkańcy byli informowani na bieżąco. W dniu jutrzejszym uda się do Naczelnika Urzędu Skarbowego z prośbą, aby deklaracje aktualizujące były w biurze obsługi klienta.
Odpowiadając radnemu Piechocińskiemu wyjaśnił, że w dniu jutrzejszym w rozmowie z Naczelnikiem Urzędu Skarbowego tę sprawę wyjaśni. Uważa, że byłaby to sprawa prokuratorska.
Na zapytanie radnej Konopka stwierdził, że odpowiedzi udzieli Pan Wiesław Jagielak – Zastępca Dyrektora MOPS. Poprosił, aby nie próbować konfrontować estetyki miasta z biedą.

Pan Wiesław Jagielak - Z-ca Dyrektora MOPS

Wyjaśnił, że MOPS w tym trudnym okresie jesienno-zimowym ma szczególne potrzeby. W tym roku sytuacja finansowa zarówno na zasiłki zadań zleconych i własnych w pełni zabezpieczała występujące potrzeby. W miesiącu grudniu na zasiłki celowe wydano 108 tys. zł przy dotacji celowej z budżetu miasta – 47 tys. zł. Jest to wynikiem tego, że w okresie letnim muszą gromadzić środki na potrzeby okresu jesienno-zimowego. W ramach zadań własnych na zasiłki celowe w grudniu wydano ok. 400 decyzji, a więc udzielono pomocy 400 rodzinom. Średnia wysokość zasiłku wynosiła ok. 250 zł. Z zadań własnych na zasiłki okresowe w miesiącu grudniu poszło 165,068 zł i ta pomoc została udzielona 776 rodzinom.
W miesiącu październiku ośrodek pozyskał z ARR 9 ton konserw, które były rozdysponowane w listopadzie i w chwili obecnej. Na dzień dzisiejszy pomoc odebrało 1.095 w ogólnej ilości 1.243, które były przewidziane i są do rozdysponowania tych konserw. Pozostało jeszcze 148 rodzin, które ich nie odebrały. Dodatkowo dla 1.012 dzieci zostały zakupione paczki świąteczne i będą rozdysponowane 20 grudnia. W szkołach objętych posiłkami jest 880 dzieci.

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Zwróciła uwagę, że nie neguje wystroju miasta, natomiast sądzi, że biedy nie można niczym zakryć. Odnosząc się do wypowiedzi Pana Dyrektora zwróciła uwagę, że są to rutynowe działania MOPS, natomiast taką nadzwyczajną akcją jest te 1.200 paczek dla dzieci z rodzin najuboższych, które będą rozdane 20 grudnia. W pytaniu chodziło jej bardziej o to, czy są podejmowane tego typu działania jak w niektórych zakładach pracy, na terenie szkół. Poprosiła dyrektora o wyjaśnienie, czy te paczki otrzymają wszystkie rodziny, które potrzebują pomocy na święta, będą obdarowane.

Pan Wiesław Jagielak - Z-ca Dyrektora MOPS

Wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy są objęte wszystkie rodziny, które wymagają pomocy. W chwili obecnej posiadają jeszcze ok. 6 tys. zł rezerwy, która w każdej chwili zostanie rozdysponowana dla osób, które jeszcze się zgłoszą, a więc nawet przed samą Wigilią są w stanie wypłacić świadczenia.


Ad. 16

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że w Biurze Rady do wglądu jest odpowiedź na pismo, na które udzielił odpowiedzi. Ponadto do wglądu są:

- odwołanie MPWiK do Samorządowego Kolegium,
- pismo radnego Lipskiego skierowane do Prezydenta Miasta,
- pismo z Wydziału Nadzoru Urzędu Wojewódzkiego dot. pełnienia mandatu przez radnych Lipskiego i Brodziuka wraz z jego odpowiedzią,
- rozstrzygnięcie nadzorcze dot. uchwały nr 125/XXII/03 w sprawie zatwierdzenia taryf. Poprosił o przeanalizowanie. Rada wróci do tego tematu na następnej sesji.
Poinformował również, że wpłynęły informacje dot. szkoleń. Są to jednak szkolenia płatne, a w budżecie brak jest na to środków.


Ad. 18

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił, aby po spotkaniu opłatkowym Przewodniczący Komisji pozostali w celu ustalenia porządku sesji w dniu 30 grudnia br.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Poinformował, że został zatwierdzony przetarg na Rybaki . Został zatwierdzony wykonawca, którym jest Przedsiębiorstwo Budownictwa Komunikacyjnego Sp. z o. o. Wyjaśnił, że są to nasi lokalni wykonawcy, którzy za kwotę 464.987 euro będą wykonywali te inwestycję PHARE przy ul. Rybaki. W ciągu miesiąca powinno nastąpić podpisanie kontraktu i do końca września ta ulica będzie wykonana.
Druga wiadomość tez z przedstawicielstwa Komisji Europejskiej dotyczy tego, że zostały uwzględnione wnioski Prezydenta i UE zdecydowała się do programu PHARE 2001 system wodno-kanalizacyjny dołożyć 380 tys. euro, co spowoduje, że na tę inwestycję z budżetu miasta zostanie wydane tylko 963 tys. zł, a więc będą to oszczędności dla budżetu.

Pan Krzysztof Choiński - Z-ca Prezydenta Miasta

Odnosząc się do zapytania radnej Konopka wyjaśnił, że o takich faktach nic nie wie, ale jeżeli są takie sytuacje, to dyrektorzy szkół zajmują się tym.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Wyjaśnił, że jako Prezydent wydał decyzje dotyczącą kwesty rzeczowej w sklepach, organizowanej przez Caritas w dniu 13 grudnia br. Jeżeli są zakłady pracy, które tym się chwalą, to działaniom takim należy przyklasnąć i je błogosławić.

Pan Zbigniew Lipski - radny

Popierając wypowiedź Prezydenta Chiońskiego zgodził się, że szkoły mają dobre rozeznanie na temat biedy panującej w szkołach. Wie o tym, ponieważ SM „Perspektywa” przekazała po 1 tys. zł na dożywianie, na paczki świąteczne PG nr 8, SP nr 9, PG nr 2, SP nr 10. Szkoły przekazały wykaz najuboższych i te środki przeznaczono wyłącznie na paczki żywnościowe na święta.

Pan Krzysztof Choiński - Z-ca Prezydenta Miasta

Złożył na ręce Pana Lipskiego podziękowania. Ma nadzieje, że te informację spłyną do niego od dyrektorów szkół.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Podziękował Panu Prezesowi za dar serca. Następnie przedstawił pismo Zarządu Osiedla nr 11, które od lat organizuje akcję wręczania paczek żywnościowych osobom najbardzije potrzebującym . Na ręce Pana Lisieckiego złożył podziękowanie za tę akcję.

Pan Jan Jarota – Przewodniczący Rady Miejskiej

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego zamknął obrady XXIV sesji Rady Miejskiej.


Przewodniczący
Rady Miejskiej Łomży

Jan Jarota







  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 5 sty 2004 14:41
  • Data opublikowania: czwartek, 29 sty 2004 13:15
  • Data przejścia do archiwum: czwartek, 7 gru 2006 11:02
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej