Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 11 posiedzeniu w dniu 13 października 2003 roku

Komisja realizowała nastepujący porządek:
1.
Zaopiniowanie projektu uchwały o nadanie nazwy ronda „Solidarności” na skrzyżowaniu ul. Zawadzkiej i al. Piłsudskiego.

2.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie określenia procedur opracowania i uchwalania budżetu miasta Łomży oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

3.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie założeń polityki społeczno-gospodarczej na 2004 rok.

4.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie statutu samorządu mieszkańców osiedla.

5.
Sprawdzenie realizacji wniosków i zaleceń po przeglądzie miasta dokonanym w miesiącu czerwcu br.
6.
Sprawy różne.


Ad. 1


Przewodniczący Komisji przedstawił wniosek wraz z poparciem na piśmie Zarządu Łomżyńskiego Oddziału NSZZ „Solidarność” region Mazowsze. Poprosił o uwagi i propozycje.

Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że na posiedzeniu Komisji Gospodarki padło uzasadnienie, że nie będzie to rondo związku zawodowego, a rondo ruchu solidarnościowego. Uzasadnienie to przekonało go. Zaproponował, aby wniosek ten został zaopiniowany pozytywnie.

Innych uwag nie zgłoszono.

W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt uchwały o nadanie nazwy skrzyżowaniu – rondo – al. Józefa Piłsudskiego z ul. Zawadzką „Rondo Solidarności. Komisja, w wyniku głosowania 4 głosami za przy 1 głosie przeciw i 1 głosie wstrzymującym zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.

Ad. 2

Przewodniczący Komisji przedstawił projekt uchwały. Otworzył dyskusję.

Pan Zbigniew Lipski zabierając głos stwierdził, że proponowane w projekcie uchwały brzmienie § 9 i § 10 zamykają drogę Radzie do zgłaszania poprawek na co daje przyzwolenie „ustawa o samorządzie gminnym”. W związku z tym powinny być one skorygowane. Ponadto brak jest „w procedurach zapisu dotyczącego uprawnień Rady w procesie uchwalania budżetu. Zapis ten wynika z cytowanej ustawy. Jest to wyłączne prawo Rady. Uważa również, że pkt 4 § 8 jest zbędny, ponieważ jego brzmienie wynika z ustawy o samorządzie gminnym.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta ustosunkowując się do zgłoszonych uwag stwierdziła, że uchwalany jest tryb zgłaszania poprawek w komisjach do Komisji Finansów i Skarbu Miasta i w obecności przewodniczących komisji określane są ważne priorytetowe zmiany. Jeśli ma zostać wprowadzony tryb, że na sesji jeszcze będą zgłaszane odrębne wnioski, to po co uchwalamy tryb zgłaszania wniosków w komisjach, lepiej w ogóle go nie uchwalać. Zwróciła uwagę, że po I czytaniu budżetu zbierane są wszystkie wnioski poszczególnych Komisji. Komisja Finansów z udziałem wszystkich przewodniczących Komisji określa zadanie zmiany. Wnioski kierowane są do Prezydenta i Pan Prezydent ma czas do 15 grudnia dokonać zmiany i przedstawić Radzie, czyli jest to materiał do II czytania budżetu.

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby uwagi radnego Lipskiego skierować do Komisji Finansów i Skarbu Miasta. Odczytał zaproponowane uwagi.

Pan Jerzy Cwalina stwierdził, że można przekazać te uwagi do Komisji Finansów, ale istota rzeczy leży w rozstrzygnięciu NSA i dopóki NSA nie rozstrzygnie sporu kompetencyjnego, nie podejmowałaby uchwały w proponowanej Radzie formie.

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie uwagi do projektu uchwały zgłoszone przez radnego Lipskiego. W wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie Komisja przyjęła zaproponowane uwagi, które zostaną przekazane do Komisji Finansów i Skarbu Miasta.

Ad. 3

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta przedstawiając założenia polityki społeczno-gospodarczej na 2004 rok stwierdziła, że w materiale tym zostały zawarte wszystkie obowiązujące zadania w zakresie gminy i powiatu. Zostały również określone na dzień składania tego materiału informacje w zakresie źródeł finansowania, natomiast źródła zostały określone na podstawie projektu ustawy o dochodach. Odnośnie subwencji oświatowej wyjaśniła, że będzie ona przekazywana od jesieni na utrzymanie 1 ucznia, w związku z powyższym ministerstwo finansów nie mogło przekazać informacji co do wielkości tej subwencji. Jest przygotowywany nowy algorytm dostosowujący do wielkości przyjętych w projekcie. Wyjaśniła, że rokiem bazowym dla części oświatowej został przyjęty rok 2002. W roku 2003 został uruchomiony trzeci etap podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli i o taką część zostanie pomniejszona nasza subwencja w roku 2004. Sytuacja więc wygląda nieciekawie. Ponadto wchodzą jeszcze zadania finansowane w całości przez nas, a przede wszystkim dodatki mieszkaniowe, MOPS, rodziny zastępcze, Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy i fundusze świadczeń socjalnych oraz zadanie gospodarki komunalnej. Do tej pory miasto otrzymywało dotacje na oświetlenie dróg.

Pan Zbigniew Lipski zauważył że Pani Skarbnik poinformowała Komisję jakie miasto będzie miało wydatki. Poprosił o poinformowanie jakie środki wpłyną do budżetu. Czy to prawda, że będzie brakowało 8 mln. zł i trzeba będzie zaciągać kredyty.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że z informacji wynika, że będziemy mieli 3.200 tys. zł dotacji. W roku 2001, z uwagi na taka, a nie inną sytuacje finansową budżetu państwa, od miesiąca lipca były blokowane dotacje celowe. Na zadania sportowe były one zwiększane o 5 %, natomiast na zadania własne m.in. dodatki mieszkaniowe były przekazywane w wysokości 60 %. Powstał deficyt w dodatkach mieszkaniowych w wysokości 1.200 tys. zł. Były również zmniejszane dotacje na DPS, Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego. Odpowiadając na pytanie radnego Lipskiego stwierdziła, że nie ma takich informacji żeby brakowało 8 mln. zł i że trzeba będzie zaciągać kredyty. W chwili obecnej analizowane jest wykonanie III kwartału br. i przygotowywane jest sprawozdanie i po analizie będzie znany stopień zaawansowania realizacji budżetu po stronie dochodów i wydatków. Odnosząc się do założeń polityki społeczno-gospodarczej w części dot. bezpieczeństwa publicznego wyjaśniła, że zostały określone najważniejsze zadania w sposób bardzo szeroki i w zależności od środków finansowych konkretyzowane w budżecie. Znajduje się tu również pomoc finansowa w ramach posiadanych rezerw policji i straży pożarnej. Zgodnie z nowymi wyjaśnieniami odnośnie dofinansowania policji wskazuje się na ewentualne dofinansowanie wynagrodzenia policjantów. Nie mówi się natomiast o dofinansowaniu policji np. zakupu samochodów , ponieważ jest ona poza budżetem miasta. Stwierdziła następnie, że jednym z elementów jest monitoring miasta.

Pan Edward Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR poinformował, że na utrzymanie monitoringu planowana jest kwota ok. 140 tys. zł podobnie jak w roku bieżącym. Planowana jest tez rozbudowa monitoringu i w chwili obecnej aktualizowana jest istniejąca koncepcja. Proponował zabezpieczenie na ten cel kwoty 300 tys. zł.

Pan Zbigniew Lipski przypomniał, że Komendant Miejski Policji zwracał się o dofinansowanie i czy środki na ten cel są zabezpieczone. Poruszył również temat koncepcji oznakowania psów. Stwierdził, że jest to problem nie do rozwiązania i należy podjąć określone działania.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że z informacji ministra spraw wewnętrznych wynika, że etaty w policji można dofinansować na zasadzie porozumień, umów. Pan Komendant poinformował, że ma wystarczającą ilość środków na bieżące utrzymanie i występuje tylko o zakup samochodu.

Pan Edward Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR stwierdził, że jedynym problemem są pieniądze w sprawie dotyczącej psów. Przypomniał, że była przygotowana i przedstawiona Komisji koncepcja oznakowania psów z wyliczeniem kosztów. Komisja zobowiązała go do złożenia zapotrzebowania do budżetu na środki finansowe, co też uczynił. Złożył również wniosek o zwiększenie środków na utrzymanie schroniska, odłowy psów.

Pan Ryszard Matuszewski zaproponował, aby propozycję kontynuacji konkursu „Wzorowa posesja” rozszerzyć o konkurs na najbardziej ukwiecony balkon i witrynę sklepową obejmując konkursem całe miasto.

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek radnego Matuszewskiego. W wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie Komisja przyjęła powyższy wniosek. Następnie Komisja w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie przyjęła projekt uchwały w sprawie założeń polityki społeczno-gospodarczej wraz z przyjętą poprawką.

Ad. 4

Przewodniczący Komisji przedstawił wniosek w sprawie statutu samorządu mieszkańców osiedla. Otworzył dyskusję.

Pan Jerzy Cwalina zwrócił się z zapytaniem czy zapis dotyczący 30 % progu dotyczy starych rad osiedla, które już są czy nowych rad.

Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że zapis dotyczy nowych rad. Rady osiedlowe nie funkcjonują. W chwili obecnej działają tylko zarządy rad osiedli. Statut jest przyjęty i dzisiaj nad statutem rad osiedli możemy dyskutować na jednej zasadzie tylko nad tym, co zgodne jest ze statutem miasta. Nad pytaniem, które zadaje radny Cwalina należało dyskutować w momencie przyjmowania statutu miasta.

Przewodniczący komisji stwierdził, że projekt statutu został wysłany w dniu 12.09. br. do ogólnej dyskusji. Uważa, że w tym momencie Komisji pozostało zaopiniować pozytywnie bądź negatywnie projekt statutu. W związku z tym poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie statutu samorządu osiedli. Komisja w wyniku głosowania 2 głosami za, przy 2 głosach przeciw i 1 głosie wstrzymującym nie zajęła stanowiska co do przedłożonego projektu uchwały.


Ad. 5

Pan Edward Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR przedstawił odpowiedź na wnioski Komisji z przeglądu miasta pod kątem oceny stanu technicznego miasta. Uzupełniając informacje stwierdził, że najgorzej jest z realizacja wniosków, które dotyczą spraw wychodzących poza kompetencję Urzędu Miejskiego, i które zahaczają o kompetencję nadzoru budowlanego czy też konserwatora zabytków. Jako przykład podał budynek przy ul. Giełczyńskiej i budynek kurii biskupiej na rogu ul. Polowej i ul. Giełczyńskiej.

Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że Komisja winna ponowić swój wniosek dotyczący tych budynków.

Przewodniczący komisji poprosił o wyjaśnienie sprawy stacji trafo przy ul. Szosa Zambrowska. Ponadto zwrócił uwagę na szpecący wygląd carawaningu oraz budynek, w którym mieści się auto handel przy ul. Zjazd. Uważa, że należy te sprawy uporządkować.

Pan Edward Karwowski stwierdził, że sprawa stacji trafo jest w wydziale gospodarki przestrzennej w trakcie realizacji.

Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że w obrębie al. Piłsudskiego vis a vis szpitala usytuowany jest czerwony kiosk. W chwili obecnej teren wokół kiosku jest zaniedbany i szpeci. Uważa, że komisja winna zwrócić się z wnioskiem o uporządkowanie terenu.

Przewodniczący Komisji podsumowując dyskusję zaproponował, aby Komisja ponownie wystąpiła z wnioskiem do Prezydenta Miasta o wyjaśnienie oraz realizację:

- elewacji budynku na rogu ulic Giełczyńskiej i Polowej – kiedy zostanie wykonana,
- budynek przy ul. Giełczyńskiej – na jakim etapie jest postępowanie w Wojewódzkim Oddziale Ochrony Zabytków Delegatura w Łomży,
- uporządkowanie terenu po nieczynnej stacji trafo przy ul. Szosa Zambrowska,
- karawaning i auto handel przy ul. Zjazd – szpecą wjazd do miasta
- uporządkowanie terenu wokół kiosku przy al. Piłsudskiego vis a vis szpitala wojewódzkiego.

Komisja przyjęła propozycję Przewodniczącego Komisji.

Ad. 6

Przewodniczący Komisji przedstawił pisma, które wpłynęły do Komisji:

- sprawozdanie z postępowań w sprawach o wykroczenia podjętych przez Straż Miejską Łomży w okresie 1.07 – 30.09.2003 rok.
- wyjaśnienie Prezydenta Miasta w sprawie usytuowania namiotu na terenie Starego Rynku w Łomży,
- pismo SM „Perspektywa” w sprawie monitoringu. Przypomniał, że w dniu 5 czerwca br. Komisja Bezpieczeństwa skierowała do Prezydenta wnioski m.in. wniosek nr 5 dot. zakończenia do końca sierpnia br. wprowadzania systemu VINCI 2. Dzisiaj jest 13 październik, pieniądze na ten cel są – poprosił o wyjaśnienie.

Pan Edward Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR wyjaśnił, że system ten jest przestarzały i należy się zastanowić czy warto brnąć w uliczkę, która już dzisiaj wiemy, że jest ślepa. Może warto znaleźć coś, co będzie funkcjonowało równolegle ze sprzętem działającym w systemie Vinci coś co będzie kompatybilne z tym co jest, a tańszy i lepszy i tego sprzętu szuka.

Pan Zbigniew Lipski zabierając głos stwierdził, że podpisane są pewne umowy i pewne sprawy powinny być robione. Vinci 2 zakończony jest na części osiedla mieszkaniowego i w chwili obecnej należy przygotowywać nowe koncepcje, ponieważ 5 lat w postępie techniki to bardzo długi czas. Na terenie spółdzielni planowane jest zamontowanie jeszcze 2 kamer. Należy zamknąć system Vinci 2 do końca. Trzeba zapoznać się w jakie technologie poszły inne miasta i przygotować koncepcje rozbudowy monitoringu na pozostałe części miasta.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie komisji.
  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 17 lis 2003 08:49
  • Data opublikowania: poniedziałek, 17 lis 2003 14:39
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 12:10
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej