Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 38/14 z dnia 22 września 2014 r.

Posiedzenie Komisji otworzyła i obradom przewodniczyła Pani Alicja Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, która po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawiła porządek obrad (w załączeniu). Poprosiła o uwagi do zaproponowanego porządku. Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 4 głosami za – jednogłośnie, przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 37/14 z dnia 27 sierpnia 2014 r. 2. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2014 roku – druk nr 819. 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Założeń polityki społeczno–gospodarczej miasta Łomża na 2015 rok – druk nr 834, 834 A. 4. Analiza zagrożeń bezpieczeństwa w ruchu drogowym na ulicach miasta, działania zapobiegawcze podejmowane i planowane, ocena i prognozy skuteczności: a) informacja Komendanta Miejskiego Policji – druk nr 830/2, b) informacja Inspekcji Transportu Drogowego o działaniach bieżących i planowanych na terenie miasta – druk nr 830/1. c) informacja Prezydenta miasta o działaniach Straży Miejskiej w zakresie współdziałania za służbami na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym – druk nr 830. 5. Informacja Komendanta Miejskiego Policji na temat wykorzystania środków finansowych z budżetu miasta na piesze patrole ponadnormatywne. 6. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za postój oraz zasad ich poboru – druk nr 827, 827 A. 7. Ocena stanu bezpieczeństwa szkół i przedszkoli. 8. Sprawy różne.

Ad. 1

Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Członkowie Komisji nie wnieśli uwag i w wyniku głosowania 4 głosami za - jednogłośnie, przyjęli protokół nr 37/14 z dnia 27 sierpnia  2014 r.

 

 

 

Ad. 2

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję na temat sprawozdania z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2014 roku (w załączeniu) w działach merytorycznie podległych Komisji.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Komisja, w wyniku głosowania, przy braku głosów za, braku głosów przeciw i 4 głosach wstrzymujących nie zajęła stanowiska w sprawie  sprawozdania zawartego w druku nr 819.

 

 

Ad. 3

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję na temat założeń polityki społeczno-gospodarczej  miasta Łomża za 2015 rok (w załączeniu). Zabierając głos w dyskusji odniosła się do działu: bezpieczeństwo publiczne. Stwierdziła, że wielokrotnie na posiedzeniach  Komisji Bezpieczeństwa poruszany był temat monitoringu. Komisja bardzo się cieszy, że wniosek Komisji w tej sprawie został uwzględniony w założeniach polityki społeczno – gospodarczej miasta na 2015 rok. Poprosiła o rozwinięcie pkt-u 2, co jest przewidywane w tym zakresie w 2015 roku.

Andrzej Karwowski – Naczelnik GKO stwierdził, że jest zamysł, aby przejść z drogi radiowej  na światłowodową. Wówczas odblokowywały się kolejne kanały i monitoring lepiej by działał. Podstawą więc jest przejście na światłowody. Odnośnie kamer wyjaśnił, że system jest słaby i istnieje potrzeba jego wymiany. Jako przykład podał zainstalowaną w ubiegłym roku kamerę wysokiej rozdzielczości przy SP nr 9 i na ul. Prusa. Wymiana kamer wiąże się z e sporymi  inwestycjami.

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że zadania ujęte w założeniach będą miały odzwierciedlenie w budżecie miasta, czyli będą zarezerwowane takie środki finansowe, aby nie trzeba było odkładać realizacji zadania na kolejne lata. W projekcie budżetu znajdzie się kwota i jeśli Komisja uzna tę kwotę za niewystarczającą, będzie wnioskowała o przedstawienie kosztorysu. Uważa, że ujęcie 100 tys. zł mija się z celem, ponieważ jest to zablokowanie 100 tys. zł, a monitoring będzie dalej taki, jaki jest.

Następnie odniosła się do pkt-u 4 w dziale: bezpieczeństwo publiczne. Wyjaśniła, że to także był wniosek Komisji Bezpieczeństwa i to również bardzo cieszy członków Komisji, że wniosek ten znalazł się w założeniach.

Radny Maciej Głaz postawił wniosek o dopisanie pkt-u 5 w dziale: bezpieczeństwo publiczne, zadania w brzmieniu: dofinansowanie zakupu pojazdu patrolowego z napędem na 4 koła (wniosek w załączeniu).

Anna Kadłubowska – Naczelnik WRF – odnosząc się do wniosku radnego Głaz poprosiła o nie wstawianie do założeń  konkretnych, jednorazowych  działań, nie obejmujących większego wachlarza. Stwierdziła, że dobrym rozwiązaniem byłoby uzupełnienie założeń o zapis  np. wspieranie finansowe działań KMP. Jako przykład podała pkt 1 w dziale: pomoc społeczna. Dodała, że taki zapis  byłby  szerokim wachlarzem różnych działań.

Radny Maciej Głaz podtrzymał swój wniosek. Stwierdził, że w założeniach znajduje się  zapis np. dot. zakupu sprzętu ratowniczego na potrzeby Państwowej Straży Pożarnej.

Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie  wniosek radnego Głaz. Komisja w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie wniosek przyjęła. Następnie Komisja w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 834 A wraz z przyjętym wnioskiem.

 

Ad. 4 a, b , c

Robert Górecki – I Z-ca KMP w Łomży – przedstawił informację o stanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym na ulicach m. Łomża w okresie styczeń – sierpień 2014 r. (w załączeniu).

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

 

Waldemar Dmochowski – WITD w Białymstoku O/Łomża – przedstawił informację o działalności Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku Oddział w Łomży (w załączeniu). Podziękował za dotychczasową współpracę.

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję. Zwróciła uwagę na poruszoną kwestię,  dotyczącą ograniczenia ruchu pojazdów do 10 t na moście im. Hubala.  Stwierdziła, że bardzo często z przejazdu przez ten most korzystają samochody z krajów nadbałtyckich o większej masie.

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK stwierdził, że w tym przypadku działają unijne zasady. Są to głównie chłodnie, wiozące artykuły łatwo psujące się i mogą jechać tamtędy również auta z całej Europy.

Innych głosów w dyskusji nie zgłoszono.

 

Bogdan Rutkowski – Komendant Straży Miejskiej w Łomży – przedstawił informację  i działaniach Straży Miejskiej w zakresie współdziałania ze służbami na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym (w załączeniu).

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję. Poprosiła o wyjaśnienie, czy współpraca Straży Miejskiej z dzielnicowymi przynosi efekty.

Bogdan Rutkowski – Komendant Straży Miejskiej w Łomży – stwierdził, że zdecydowanie tak, ponieważ typowe służby patrolowe Straży Miejskiej jest to ułamek pracy przy obecnej obsadzie kadrowej. Gro pracy polega na tym, że załatwiane są sprawy przez tych, którzy mają przydzielone swoje rejony służbowe. Dużo mniej jest strażników, niż dzielnicowych na ten sam teren, ale staramy się tak łączyć te służby, aby dzielnicowy z danego rejonu ze strażnikiem, który ma przydzielony ten rejon, mogli  pełnić służbę razem.

Innych uwag nie zgłoszono.

Komisja, w wyniku głosowania 4 głosami za – jednogłośnie przyjęła przedstawione informacje zgodnie z drukami nr 830, 830/1, 830/2.

 

 

Ad. 5

Przewodnicząca Komisji przechodząc do realizacji następnego punktu porządku obrad stwierdziła, że widząc efekty patroli ponadnormatywnych, Komisja zawnioskowała, aby w 2014 roku zwiększyć pulę środków finansowych do 110 tys. zł na ten cel w budżecie miasta. Osobiście jest pod dużym wrażeniem efektów, ponieważ niewielka kwota zwiększenia, przełożyła się  na dużą efektywnością.

Jan Iwanowski – WPI KMP – przedstawił informację  w sprawie efektów służb ponadnormatywnych pełnionych przez policjantów Komendy Miejskiej Policji w Łomży za 6 miesięcy 2014 roku (w załączeniu). Dodał, że  nieznaczna kwota zwiększenia ma realny wpływ na efektywność służb i realne poczucie bezpieczeństwa mieszkańców miasta. Patrole są widoczne. Dążymy do tego, aby w jak największym zakresie służby patrolowały ulice w formie patroli pieszych.

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.

Robert Górecki – I Z-ca KMP w Łomży odnosząc się do ilości zatrzymanych nietrzeźwych kierujących stwierdził, że dane zawarte w materiale dotyczą tylko patroli ponadnormatywnych. Generalnie, jeśli chodzi o nietrzeźwych kierujących, występuje tendencja spadkowa zatrzymanych kierowców. Badań kierowców jest dużo, dużo więcej niż do tej pory. Być może spadek wiąże się to z uświadomieniem społeczeństwa, być może pijanych kierowców jeździ mniej. Pomimo zwiększonej ilości badań, kierowców, którzy jeżdżą pod wpływem jest znacznie mniej ujawnianych. Do tej pory rowerzyści byli traktowani jako sprawcy przestępstw, w tej chwili jako sprawcy wykroczeń i to automatycznie przekłada się na liczbę zatrzymanych nietrzeźwych kierujących.

Jan Iwanowski – WPI KMP – stwierdził, że jeśli Komisja widzi potrzebę zwiększenia liczby badań, to będzie przekonywał członków Komisji do zainwestowania w policję, ponieważ jego wydział nie posiada na wyposażeniu urządzeń do takich badań. Chętnie miałby takie urządzenia w wydziale

Robert Górecki – I Z-ca KMP – dodał, że  Wydział Patroli Interwencyjnych takich urządzeń nie posiada, natomiast jest dobrze wyposażony w taki sprzęt jest  Wydział Ruchu Drogowego. Dobrze również w taki sprzęt wyposażone są posterunki policji. Gdyby tych urządzeń było znacznie więcej niż jest, to również w tej sytuacji WPI mógłby korzystać z takich urządzeń w trakcie pełnienia służby.

Przewodnicząca Komisji kończąc dyskusję stwierdziła, że bardzo się cieszy, że Rada Miejska Łomży podjęła temat patroli ponadnormatywnych, że dzięki funduszom miejskim policja może zapewnić większe bezpieczeństwo mieszkańcom. Są  konkretne efekty na różnych płaszczyznach.

Komisja, w wyniku głosowania 4 głosami za – jednogłośnie, przyjęła  informację w sprawie efektów służb ponadnormatywnych pełnionych przez policjantów Komendy Miejskiej Policji w Łomży za 6 miesięcy 2014 roku.

 

 

 

 

Ad. 6

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję na temat  ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za postój oraz zasad ich poboru (wniosek i projekt uchwały w załączeniu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie projekt uchwały. Komisja, w wyniku głosowania 3 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 827 A.

 

 

Ad. 7

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że nie mamy materiału, ale w posiedzeniu uczestniczy Naczelnik Wydziału Oświaty, który przedstawi stan bezpieczeństwa szkół i przedszkoli. Poprosiła o przedstawienie informacji.

Andrzej Piechociński – Naczelnik WOS UM stwierdził, że bezpieczeństwo w szkole i przedszkolu trzeba podzielić na części.  Jedna, to jest to jak zachowują się uczniowie poza miejscem, w którym pobierają naukę lub podlegają opiece. Druga część jest to szkolenie czy reakcja, czy też możliwości zapobiegania, prewencji wtedy, kiedy młodzież przebywa pod naszą opieką, kiedy mamy wycieczki, wycieczki autokarowe itp. Mamy wypracowany model rozwiązywania problemów polegający na szkoleniu kierownika wycieczki. Jest jeszcze trzeci poziom składający się na bezpieczeństwo, związany z rygorystycznym przestrzeganiem rozporządzenia ministra w sprawie zasad bezpieczeństwa i higieny w szkołach. Rozpoczyna się od tego, że ma być to ogrodzone, wszystkie studzienki kanalizacyjne zabezpieczone, pracownie fizyczna, chemiczna działają na podstawie  zasad, które wynikają z tego rozporządzenia i maja być przestrzegane, kiedy prowadzone są zajęcia. Dodał, że współpraca z policją w zakresie bezpieczeństwa jest rewelacyjna jeżeli chodzi o wrzesień, przygotowanie najmłodszych uczniów, którzy przychodzą do szkół, czy przedszkoli po raz pierwszy. Ma przekonanie, że w każdym przedszkolu i w każdej szkole podstawowej takie komunikacyjne wychowanie wrześniowe się odbyło. W tym roku również, jeśli chodzi o bezpieczną drogę do szkoły, na ul. Wojska Polskiego, czy przy SP nr 10, czy SP nr 2,  służby opiekowały się i organizowały ruch w okolicach tych szkół.

Przewodnicząca Komisji zwróciła uwagę, że punkt porządku posiedzenia brzmi – ocena stanu bezpieczeństwa szkół i przedszkoli. Poprosiła o odpowiedź, czy wg Pana Naczelnika bezpieczeństwo w szkołach i przedszkolach jest zadawalające. Nie chodzi o zewnątrz, tylko wewnątrz: posadzki, barierki, schody, łazienki.

Andrzej Piechociński – Naczelnik WOS UM stwierdził, że jego zdaniem należałoby ten temat uszczegółowić, bo z jednej strony szkoły są ogrodzone i pozabezpieczane, wszystkie dojścia do placówek są przygotowane, a groźne miejsca zabezpieczone, a z drugiej strony mamy kwestię bezpieczeństwa np. na lekcjach wychowania fizycznego np. ile było wypadków na tych zajęciach. Jeśli chodzi o stan techniczny budynku, to pod tym względem szkoły przechodzą zawsze, jako obiekty użyteczności publicznej, przynajmniej dwukrotnie w ciągu roku, analizę bezpieczeństwa. W każdej szkole jest pracownik bhp, którego zadaniem jest wyłapywanie niedociągnięć, trudnych miejsc w szkole. Sądził, że Pani Przewodniczącej chodzi o bezpieczeństwo, które związane jest z wychowaniem, z zachowaniem, z agresją itp. Wyjaśnił, że SP nr 5,7, 2, 4 są po termomodernizacjach, połowa  gimnazjów jest po termomodernizacjach, w większości szkół ponadgimnazjalnych prowadzone są remonty na bieżąco. Przedszkola są  w trudnej sytuacji, ponieważ wymaga to dużych nakładów, aby dostosować je do wymogów zwłaszcza przeciwpożarowych. Wszystkie budynki, które są wybudowane przy rządzeniu się innymi przepisami, tych warunków nie spełniają. Wydział Oświaty, Pani Prezydent Kluczek wnioskuje do założeń na 2015 rok, bez względu na kłopoty finansowe miasta, aby termomodernizacją, przez co rozumie również dostosowanie do przepisów przeciwpożarowych, bezwzględnie objąć wszystkie przedszkola. W chwili obecnej mamy wykonane 4 kompleksowe projekty 4 przedszkoli, a łącznie 9. Myśli, że te 4, to mogłoby być już wykonawstwo w 2015 roku plus tworzenie dokumentacji na dostosowanie tych budynków do wymagań. Gdyby dokumentacja powstała w 2015 roku, to pozostałe w graniach 6-8 mln. zł, co jest sporą kwota, ale na oświacie mamy budżet rzędu  100 mln. zł, więc to ich nie dziwi. Łatwiej jest pozyskać środki z zewnątrz na termomodernizację w sensie dopłat, czy kredytów z ochrony środowiska, kiedy ma się kwotę tego rzędu. Dopłata sięga od 30 do 60 % wartości inwestycji, co znacznie ułatwia podjęcia tego wysiłku inwestycyjnego.

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono. Komisja, w wyniku głosowania 4 głosami za – jednogłośnie, przyjęła przedstawioną informację i oceniła pozytywnie stan bezpieczeństwa szkół i przedszkoli.

 

 

Ad. 8

 

Przewodnicząca Komisji przedstawiła pismo Komendanta Miejskiego Policji w Łomży z dnia 16 września 2014 roku w sprawie  dofinansowania Policji w zakresie bezpieczeństwa publicznego (pismo w załączeniu). Stwierdziła, że Komisja przychyla się do wniosku policji. Zaproponowała, aby Komisja wystąpiła z wnioskiem o zabezpieczenie w budżecie miasta na 2015 rok, na potrzeby Komendy Miejskiej Policji w Łomży środków finansowych w wysokości:

  1. 130 tys. zł z przeznaczeniem na dodatkowe służby patrolowe – wniosek przyjęty 4 głosami za – jednogłośnie,
  2. 40 tys. zł na dofinansowanie zakupu samochodu oznakowanego z napędem na 4 koła w ramach współfinansowania Komendy Głównej Policji z jednostkami samorządu terytorialnego – wniosek przyjęty 4 głosami za – jednogłośnie,
  3. 50 tys. zł na zakup nowoczesnego sprzętu informatycznego i sprzętu dla techników kryminalistyki – wniosek przyjęty 4 głosami za – jednogłośnie.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodnicząca zamknęła posiedzenie Komisji.

 

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 24 paź 2014 10:51
  • Data opublikowania: piątek, 24 paź 2014 10:53
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej