Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 27/21 z dnia 29 marca 2021 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Ireneusz Waldemar Cieślik – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum, przedstawił porządek posiedzenia (w załączeniu). Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła uwag i przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 26/21 z dnia 22 lutego 2021 r. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych i dworców, dla których zarządcą jest Prezydent Miasta oraz określenia warunków i zasad korzystania z przystanków i dworców – druk nr 593, 593 A. 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie Porozumienia międzygminnego pomiędzy miastem Łomża, a gminą Piątnica w zakresie publicznego transportu drogowego – druk nr 607, 607 A. 4. Sprawy różne.

Ad. 1

Przewodniczący  Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia.

            Komisja przyjęła protokół nr 26/21 z dnia 22 lutego 2021 r. bez uwag.

 

Ad. 2

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta przedstawił wniosek i projekt uchwały  zmieniającej uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych i dworców, dla których zarządcą jest Prezydent Miasta oraz określenia warunków i zasad korzystania z przystanków i dworców (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że „pytał go ktoś ostatnio o Łukasińskiego, o autobus, że nie ma tam żadnych autobusów chodzących na ul. Łukasińskiego. Nie zna tematu więc pyta jaka tam jest  sytuacja”.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że autobusy ul. Łusińskiego jeździły podczas remontu ul. Nowogrodzkiej  i zamiast ul. Nowogrodzką  jeździły ul. Łukasińskiego, natomiast przed remontem autobusy nie jeździły ul. Łukasińskiego.

            Radny Andrzej Wojtkowski zauważył, że ul. Łukasińskiego jest bardzo długa i w tej chwili nie ma tam żadnego przystanku autobusowego.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że jeżeli taka będzie wola i potrzeba wyrażona przez mieszkańców, to oczywiście harmonogram i mapa kursowania autobusów zostaną dostosowane do potrzeb. W tej chwili wg rozpoznanych potrzeb autobusy nie jeżdżą ul. Łukasińskiego. Dodał, że przejeżdżające autobusy oraz oczekujący ludzie na przystanku generują hałas, a więc są głosy takie i takie, ale jeżeli nasza sieć autobusów w którymś miejscu miasta nie zabezpiecza potrzeb mieszkańców, to poprosił o takie głosy.

            Radny Piotr Serdyński poparł wypowiedź radnego Wojtkowskiego i dodał, że mieszkańcy zgłaszali ten problem również do niego.

            Przewodniczący Komisji stwierdził, że chodzi mu o mieszkańców ul. Pułkowej, gdzie nie ma żadnego przystanku, a przystanek na ul. Łukasińskiego był jedynym, z którego można było skorzystać szybko i sprawnie.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta zapewnił, że sieć połączeń będzie przebudowywana i postarają się zabezpieczyć potrzeby mieszkańców szczególnie teraz, w kontekście tego, że  mamy odciążone gminy.

            Radny Andrzej Grzymała poruszył kwestię ul. Zdrojowej i sytuację pomiędzy miastem Łomża, a gminą Łomża. Poprosił o wyjaśnienie, czy doszło do jakiegoś rozwiązania, czy nie.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że sytuacja od 2 miesięcy nie uległa zmianie. Mamy tymczasową pętlę, którą docelowo postaramy się przeorganizować tak, aby mieszkańcom miasta Łomży było wygodniej. Wymaga to rozmów i pozyskania działki, którą musimy albo wydzierżawić, albo kupić na pętlę autobusową.

            Przewodniczący Komisji postawił wniosek o „dołączenie przystanku na ul. Łukasińskiego o ile jest to możliwe przy ul. Pułkowej”.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że nie do końca tak powinniśmy to zrobić, ponieważ najpierw trzeba to przeanalizować. Pan Prezes musi opracować trasę autobusu tak, aby objąć ten teren, o którym mówią radni. Czy będzie to modyfikacja kursu, który jeździ w pobliżu, czy też zupełnie nowy kurs. Temat wymaga rozpoznania i jest to proces trudniejszy i poprosił, aby traktować zgłoszony wniosek niezależnie od projektu uchwały. Podkreślił, że wola radnych i mieszkańców jest priorytetowa i będą nad tym pracować.

            W związku z powyższym Przewodniczący Komisji stwierdził, że rozumie, iż Komisja nie musi głosować nad wnioskiem. Wniosek został zgłoszony, przyjęty do wiadomości i będzie analizowany celem możliwości jego realizacji.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania  9 głosami za – jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 593 A.

 

Ad. 3

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta przedstawił wniosek i projekt uchwały  wyrażenia zgody na zawarcie Porozumienia międzygminnego pomiędzy miastem Łomża, a gminą Piątnica w zakresie publicznego transportu drogowego (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.    

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 9 głosami za - jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 607 A.

 

Ad. 4

            Radny Andrzej Podsiadło, korzystając z obecności Pana Prezesa Nowakowskiego, poprosił o przybliżenie tematu ul. Zdrojowej.

            Janusz Nowakowski – Prezes MPK Sp. z o.o. stwierdził, że spółka zbiera wszystkie wnioski i ogłosiła, w porozumieniu z Prezydentem, że chce zorganizować komunikację miejską i dopasować ja do aktualnej sytuacji, bo prawdopodobnie ten stan, że szkoły nie będą funkcjonowały normalnie trochę potrwa i tu jest największy problem. Druga sytuacja to, po akceptacji Rady Miejskiej i po podpisaniu porozumienia, z linii, które kursowały poza miastem, zostanie tylko linia nr 1. Do tej pory było ok. 170 tys. km poza miastem, a teraz będzie ok. 20 tys. km. Dlatego też należy teraz zastanowić się jak  komunikacja miejska ma funkcjonować. Spółka wysłała ogłoszenia do mediów, do instytucji. Dotyczy to też wszystkich mieszkańców, którzy mają jakieś pomysły i  potrzeby, ponieważ spółka chce dopasować się do sytuacji jaka jest, aby mieszkańcy byli zadowoleni, a nie żeby autobusy woziły powietrze. Poinformował, że do świąt zbierane są wszystkie wnioski, które będą analizowane łącznie z wnioskiem, który został wyartykułowany w trakcie dzisiejszego posiedzenia i przeanalizujemy możliwość wejścia w ul. Strzelców Kurpiowskich, Pułkowa. Jeśli uda się porozumienie z gminą Piątnica, to  będzie przykład, że inne gminy za jakiś czas sprawę przemyślą i zrealizują potrzeby mieszkańców chociażby kursowanie autobusu linii nr 4 ul. Zdrojową. Wyjaśnił, że ze względów technicznych nie dało się zrealizować pętli bliżej granicy miasta,  a najbliższa pętla, gdzie autobusy mogą zawracać jest pętla w Starej Łomży i na dzisiaj jest to taki układ, że mieszkańcy dochodzą  600-800 m do Królowej Bony, natomiast mieszkańcy Starej Łomży korzystają z autobusu PKS. Szkoda, że do takiego porozumienia jak z gminą Piątnica nie doszło z gminą Łomża, ale gdyby się udało to sprawa jest prosta, ponieważ  spółka technicznie i kadrowo jest do tego przygotowana. Potencjał, który pozostał spółce po zdjęciu zamiejskich i w związku z tym, że funkcjonuje rozkład wakacyjny jest duża realna możliwość, aby wszystkie wnioski mieszkańców, radnych i innych grup spełnić. Można by było skomunikować całą część miasta, która rozbudowuje. Powstaje mnóstwo mieszkań, a nie wszędzie są miejsca na parkowanie. Drugi duży blok modyfikacji może dotyczyć przemieszczania się mieszkańców, którzy korzystają z ogródków działkowych. Dodał, że wniosek zgłoszony dzisiaj w trakcie posiedzenia jest jak najbardziej zasadny do przeanalizowania. Spółka jest na etapie analizowania wniosków, które już wpłynęły od mieszkańców i czeka na kolejne. Zaraz po świętach zostanie przedstawiona Panu Prezydentowi koncepcja funkcjonowania MPK w oparciu właśnie o te wszystkie wnioski. Jeśli będzie akceptacja, koncepcja zostanie wdrożona,  a jest to realne, bo spółka ma moce przerobowe i będzie się poruszać  w budżecie na 2021 rok. Działania, które będą proponowane nie będą w żaden sposób  obciążały budżetu miasta, a wszystko będzie realizowane w ramach budżetu, który jest tak, aby rezerwy finansowe i ludzkie będą wykorzystane po to, aby mieszkańcy byli zadowoleni. Poprosił o pytania.

            Radna Edyta Śledziewska poprosiła o wyjaśnienie, czy inne gminy są zainteresowane są współpracą i podpisaniem porozumień ze spółką MPK.

            Janusz Nowakowski – Prezes MPK Sp. z o.o. wyjaśnił, że rozwiązanie porozumień z innymi gminami były przepisy ustawowe, pandemia i w efekcie na nasze linie zamiejskie wszedł PKS. Zadziałała prosta  zasada ekonomiczna - 3 zł dopłaty do wozokilometra z budżetu Państwa, refundacja do wszystkich biletów ulgowych i połowa do biletów szkolnych, a ponadto ustawa covidowa wprowadziła przepis, że w przypadku komunikacji zamiejskiej PKS ma dopłatę do pustych miejsc covidowych w autobusie, czyli za połowę miejsc. Dodał, że w tej  sytuacji nie dziwi się wójtom gmin, że przeanalizowali stronę ekonomiczną i skoro mogą mieć taką samą usługę z dofinansowaniem z budżetu Państwa, a nie z własnej kieszeni, to wybrali rozwiązanie tańsze, aczkolwiek, odpowiadając na pytanie radnej Śledziewskiej, wszyscy wójtowie są zainteresowani, bo zdają sobie z tego sprawę, że za kilka miesięcy, może za rok, sytuacja może się unormować i może się okazać, że już nie będzie dopłat z budżetu Państwa.

            Radny Andrzej Grzymała poprosił o wyjaśnienie z jakich przystanków korzystają inni przewoźnicy.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta przypomniał, że Rada Miejska podjęła w grudniu uchwałę dot. przystanków wychodząc naprzeciw tym zmianom i wszyscy zgodziliśmy się z tym, że nieuczciwym byłoby wpuścić innych operatorów  w miejsce MPK. Musieliśmy zadbać o interes naszej spółki w takim wymiarze, żeby inne podmioty nie mogły korzystać z sieci przystanków. Nie możemy jednak zamknąć miasta i musimy funkcjonować w subregionie dlatego też wszystkie inne podmioty mają możliwość zatrzymywania się w dwóch miejscach, czyli na wlocie do miasta i na dworcu PKS.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

                                                                                                        Przewodniczący

                                                                                                    Komisji Bezpieczeństwa

 

                                                                                                     Ireneusz Waldemar Cieślik

 

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 7 cze 2021 11:01
  • Data opublikowania: poniedziałek, 7 cze 2021 11:04
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej