Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 9 posiedzeniu w dniu 18 sierpnia 2015 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:
  1. Przyjęcie protokołu nr 8/15 z ostatniego posiedzenia Komisji
  2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2015 – druk nr 165, 165A
  3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyznania dotacji dla Łomżyńskiego Towarzystwa Przyjaciół Chorych „Hospicjum” p.w. Św. Ducha w Łomży - druk nr 158, 158A
  4. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej Uchwałę Nr 27/VII/15 z dnia 25 marca 2015r. w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych - druk nr 155, 155A
  5. Przyjęcie sprawozdania z realizacji Miejskiego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych za 2014 rok - druk nr 162
  6. Sprawy różne i wolne wnioski

Ad. 1

Przyjęcie protokołu nr 8/15 z ostatniego posiedzenia Komisji

            Komisja nie zgłosiła uwag do protokołu nr 8/15 z dnia 1 lipca 2015 roku. Komisja protokół przyjęła.

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2015 – druk nr 165, 165A

 

            Wniosek Prezydenta Miasta w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2015 w działach merytorycznie podległych komisji przedstawiła Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta, zgodnie z drukiem nr 165 – w załączaniu do protokołu.

            Przewodnicząca obrad poprosiła o wyjaśnienie zapisu dot. przeniesienia kwoty 431tys.zł na rewitalizację i termomodernizację budynków komunalnych wielorodzinnych.

            Skarbnik Miasta wyjaśniła, że środki o które zapytała Przewodnicząca Komisji już były wprowadzane do budżetu jako dotacja dla MPGKiM. Obecnie środki te ponownie z MPGKiM zostaną wprowadzone do budżetu miasta z uwagi na fakt, że środki na opracowanie dokumentacji będą mogły stanowić koszty kwalifikowane, dzięki czemu istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że miasto otrzyma zwrot w wysokości 95% nakładów. Beneficjentem środków może być miasto, nie MPGKiM, stąd propozycja przeniesienia środków do budżetu miasta. Wykonawcą zadania będzie MPGKiM z upoważnienia Prezydenta Miasta.

            Radny Adam Zwierzyński poprosił o wyjaśnienie zasadności proponowanego wydatku w kwocie 10tys.zł na ochronę fizyczną i zainstalowanie pilotów napadowych w MOPS, tj. czy nie planuje się zainstalowania zbyt dużej ilości pilotów, czy wybrana została najtańsza oferta, czy nie ma możliwości innego zabezpieczenia pracowników przed groźnymi interesantami?

            Dyrektor MOPS wyjaśnił, że w MOPS zatrudnionych jest 31 pracowników socjalnych, którzy pracują w 15 pokojach - stąd propozycja zainstalowania 15 przycisków alarmowych, po jednym w każdym pomieszczeniu, w którym pracują i mają bezpośredni kontakt z podopiecznymi. Tylko na pierwszym piętrze budynku, gdzie pracują pracownicy socjalni zostaną zainstalowane przyciski alarmowe, a w pomieszczeniach na drugim piętrze nie. Dodał, że w budynku będzie też obecny pracownik ochrony, który w razie potrzeby będzie mógł podjąć szybko interwencję. Podkreślił, że w większości ośrodków tego typu zabezpieczenia funkcjonują, bo w Polsce było wiele przypadków groźnych zachowań interesantów MOPS wobec pracowników.

            Radna Bogumiła Olbryś poparła inicjatywę zakupu i montażu przycisków alarmowych w MOPS. Jednocześnie zaapelowała do Dyrektora MOPS o zabezpieczenie umowy z agencją ochrony na sprzęt, na jego przegląd i konserwację, aby nie powtórzyła się sytuacja jak ze sprzętem nagłaśniającym na sali konferencyjnej UM, że ze sprzętem jest problem, a firma od której został zakupiony po krótkim okresie czasu przestała chcieć go konserwować, itd.

            Dyrektor MOPS zapewnił, że wszystkie umowy opiniuje prawnik. Zadba o to aby interes MOPS został w umowie należycie zabezpieczony.

            Więcej uwag i zapytań w tym temacie komisja nie zgłosiła.

            W wyniku głosowania komisja jednogłośnie – 7 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2015 w działach merytorycznie podległych komisji.

 

Ad. 3

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyznania dotacji dla Łomżyńskiego Towarzystwa Przyjaciół Chorych „Hospicjum” p.w. Św. Ducha w Łomży - druk nr 158, 158A

            Wniosek Prezydenta Miasta w powyższej sprawie przedstawiła komisji Beata Jagielak-Dardzińska – Zastępca Naczelnika Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych, zgodnie z drukiem nr 158 – w załączeniu do protokołu.

            Skarbnik Miasta poinformowała, że istnieje możliwość uzyskania dotacji na wymianę pieca w wysokości od 20 do 40% wartości zadania. Należy powiadomić Panią Prezes Hospicjum o takiej możliwości. Jest to szansa na kolejne środki, dzięki którym Hospicjum mniej środków własnych będzie musiało wydatkować na planowany remont kotłowni.

            Komisja zobowiązała Panią Beatę Jagielak-Dardzińską – Zastępcę Naczelnika Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych do przekazania Prezes Hospicjum informacji o możliwości skorzystania z programu wskazanego przez Skarbnika Miasta.

            Radny Dariusz Domasiewicz stwierdził, że Hospicjum wnioskowało o kwotę 30tys.zł. Prezydent Miasta w przedłożonym Radzie projekcie uchwały proponuje dotację w kwocie 10tys.zł. W związku z powyższym zastanawia się czy remont kotłowni, w tym wymiana pieca w Hospicjum przy takiej dotacji z miasta w ogóle będzie możliwy.

            Beata Jagielak-Dardzińska – Zastępca Naczelnika Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych wyjaśniła, że z przedstawionego przez Hospicjum kosztorysu wynika, że wymiana pieca to koszt 10tys.zł i tym chyba kierował się Prezydent Miasta proponując dotację w kwocie 10tys.zł.

            Przewodnicząca obrad – radna Wanda Mężyńska stwierdziła, że miasto wspiera Hospicjum, jak i inne stowarzyszenia taką kwotą, na jaką miasto stać. Dodała, że żadne ze stowarzyszeń nie jest dotowane w 100%.

            Radna Bogumiła Olbryś poparła wypowiedź Przewodniczącej obrad. Dodała, że ogólnie Hospicjum dzięki dobrej woli Prezydenta Miasta i Rady i tak otrzyma dużą kwotę dotacji w porównaniu do wnioskowanej kwoty. Przypomniała, że w poprzednim punkcie posiedzenia Komisja jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2015, gdzie dotacja dla Hospicjum w kwocie 10tys.zł również została uwzględniona.

            Radna Edyta Śledziewska stwierdziła, że z pisma Prezes Hospicjum nie wynika czy łączny koszt remontu kotłowni wynosi 30tys.zł czy więcej. Prezes Hospicjum prosi miasto o kwotę 30tys.zł, bo tyle brakuje Hospicjum do „spięcia” remontu. Dodała, że faktem jest, że zadania realizowane przez Hospicjum nie są zadaniami własnymi miasta. Miasto ma tylko obowiązek ich dofinansowania i takie dofinansowanie na poprzedniej sesji Hospicjum otrzymało, a obecnie proponuje Prezydent Miasta uzupełnić je o kolejną kwotę 10tys.zł. Kończąc podkreśliła, że ma świadomość, że dofinansowanie Hospicjum przez miasto jest dobrą wolą Prezydenta i Rady. Należy mieć jednak na uwadze fakt, że Hospicjum jest jedyną w mieście tego placówką świadczącą tego typu usługi.  

            Więcej uwag i zapytań w tym temacie komisja nie zgłosiła.

            W wyniku głosowania Komisja jednogłośnie – 8 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyznania dotacji dla Łomżyńskiego Towarzystwa Przyjaciół Chorych „Hospicjum” p.w. Św. Ducha w Łomży – zgodnie z drukiem nr 158A.

 

 

Ad. 4

Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej Uchwałę Nr 27/VII/15 z dnia 25 marca 2015r. w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych- druk nr 155, 155A

 

            Wniosek w powyższej sprawie przedstawił Komisji Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS, zgodnie z drukiem nr 155 – w załączeniu do protokołu.

            Komisja nie wniosła uwag i zapytań w powyższej sprawie.

           

            W wyniku głosowania Komisja projekt uchwały w powyższej sprawie zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie – 8 głosami za.

 

Ad. 5

Przyjęcie sprawozdania z realizacji Miejskiego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych za 2014 rok - druk nr 162

 

            Sprawozdanie w powyższej sprawie przedstawił Komisji Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS, zgodnie z drukiem nr 162 – w załączeniu do protokołu.

            Przewodnicząca obrad – radna Wanda Mężyńska stwierdziła, że w informacji podano, że w 2014 roku wydano 1210 orzeczeń o stopniu niepełnosprawności. Czy podana w pkt. 4 informacji liczba 364 zdiagnozowanej ilości dzieci i młodzieży niepełnosprawnej uczęszczających do placówek oświatowych prowadzonych przez miasto Łomża w tej ogólnej licznie wydanych orzeczeń się mieści?

            Dyrektor MOPS wyjaśnił, że w roku 2014 Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności wydał 1210 orzeczeń, w tym dla dzieci 106 orzeczeń – w 2014 roku. Liczba 364 dotyczy wszystkich ogółem zaewidencjonowanych w PZON dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Dodał, że orzeczenia wydawane są nie na rok, a najczęściej na okres 5 lat.

            Następnie Przewodnicząca obrad poprosiła o wyjaśnienie zapisu pkt. 3 dot. planowanego utworzenia w 2014 roku 15 nowych miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych. Podano także, że podpisano 5 umów, a utworzono 11 stanowisk pracy. Poprosiła o wyjaśnienie dlaczego o 4 stanowiska pracy mniej utworzono niż zakładał plan.

            Dyrektor MOPS wyjaśnił, że środki na tworzenie nowych miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych są ograniczone, zawsze jest ich mniej niż potrzeba. W związku z tym MOPS jako dysponent środków PFRON pertraktuje z pracodawcami co do ilości tworzonych miejsc pracy i kwot dofinansowania tworzonych stanowisk. W 2014 roku w wyniku mediacji z pracodawcami ustalono, że powstanie 11 nowych miejsc pracy z większym dofinansowaniem niż utworzonych zostałoby 15 stanowiska z dużo mniejszym dofinansowaniem. Takie rozwiązanie było najkorzystniejsze dla wszystkich zainteresowanych stron.

            Radny Łukasz Kacprowski poprosił o wyjaśnienie czy istnieje możliwość dalszego zatrudnienia osób niepełnosprawnych przez pracodawców po okresie trzyletniego dofinansowania ze środków PFRON? Czy pracodawcy przedłużają umowy, czy rezygnują z tych pracowników?

            Dyrektor MOPS wyjaśnił, że z prowadzonego monitoringu widać, że osoby niepełnosprawne po okresie dofinansowania przez PFRON nadal na utworzonych dla nich stanowiskach pracy są zatrudnione, pracodawcy ich nie zwalniają, a PFRON nadal pracodawców dofinansowuje opłacając za pracowników składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

            Radna Edyta Śledziewska poprosiła o wyjaśnienie na jakiego rzędu dofinansowanie mogą liczyć pracodawcy na utworzenie nowego stanowiska pracy.

            Dyrektor MOPS wyjaśnił, że każdy pracodawca ma prawo złożyć wniosek o dofinansowanie na utworzenie nowego stanowiska pracy dla osób niepełnosprawnych. Wielkość dofinansowania zależy od rodzaju tworzonego stanowiska

            Więcej uwag i zapytań nie zgłoszono.

            W wyniku głosowania Komisja jednogłośnie – 8 głosami za przyjęła sprawozdanie w powyższej sprawie.

 

Ad. 6

Sprawy różne i wolne wnioski:

 

            Przewodnicząca obrad poinformowała Komisję, że zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami planuje spotkanie komisji w Ośrodku Interwencji Kryzysowej i Środowiskowym Domu Samopomocy. Zwróciła się do członków komisji z prośbą o wskazanie terminu i godziny spotkania.

            Ustalono, że spotkanie odbędzie się na początku września o godz. 14.15. Przewodnicząca obrad po uzgodnieniu dnia spotkania z kierownictwem OIK i ŚDS poinformuje członków komisji.

            Więcej spraw w tym punkcie obrad nie zgłoszono.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 25 wrz 2015 07:44
  • Data opublikowania: piątek, 25 wrz 2015 07:46
  • Data edycji: środa, 4 sty 2017 11:28
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej