UCHWAŁA NR 451/XLIX/22
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. d oraz lit. i ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 i 1834), oraz art. 211, art. 212, art. 214, art. 215, art. 217, art. 222, art. 235, art. 236, art. 237, art. 242, art. 258 oraz 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, 1236, 1535, 1773, 1927, 1981 i 2054) Rada Miejska uchwala, co następuje:
§ 1. Dochody budżetu w wysokości 416 131 588,00 zł, z tego:
- bieżące w wysokości 364 328 757,00 zł,
- majątkowe w wysokości 51 802 831,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Wydatki budżetu w wysokości 464 108 204,00 zł , z tego:
- bieżące w wysokości 360 065 352,00 zł,
- majątkowe w wysokości 104 042 852,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 3. W budżecie tworzy się rezerwy:
1. ogólną w wysokości – 2 220 778,00 zł,
2. celowe w wysokości – 3 456 651,00 zł, z przeznaczeniem na:
a) wydatki oświatowe w kwocie – 2 290 000,00 zł,
b) zarządzanie kryzysowe w kwocie – 941 651,00 zł ,
c) wydatki instytucji kultury w kwocie – 100 000,00 zł,
d) zadania inwestycyjne budżetu obywatelskiego – 125 000,00 zł.
§ 4. Limity wydatków na zadania majątkowe realizowane w roku 2022 zgodnie z załącznikiem nr 3 do niniejszej uchwały.
§ 5. Wydatki na programy i projekty realizowane z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej, zgodnie z załącznikiem nr 4 do niniejszej uchwały.
§ 6. Deficyt budżetu w wysokości 47 976 616,00 zł, który zostanie pokryty:
1) przychodami pochodzącymi z zaciąganych kredytów w kwocie 21 104 376,00 zł,
2) wolnymi środkami, o których mowa w art. 217 ust 2 pkt 6 i 8 ustawy o finansach publicznych w kwocie ogółem 26 872 240,00 zł.
§ 7. Łączną kwotę przychodów budżetu w wysokości 59 872 240,00 zł, oraz łączną kwotę rozchodów budżetu w wysokości 11 895 624,00 zł, zgodnie z Załącznikiem nr 5 do niniejszej uchwały.
§ 8.
A. Limity zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych, kredytów i pożyczek zaciąganych na:
1. sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu - w kwocie 10 000 000,00 zł, w tym na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w kwocie 4 000 000,00zł;
2. sfinansowanie planowanego deficytu budżetu w kwocie 21 104 376,00 zł;
3. spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów
- w kwocie 11 895 624,00 zł;
4. wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących
z budżetu Unii Europejskiej – w kwocie 9 386 698,00 zł.
B. Limit innych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, które wywołują skutki ekonomiczne podobne do umowy kredytu lub pożyczki - kwocie 1 000 000,00zł.
§ 9. 1. Ustala się łączną kwotę poręczeń i gwarancji udzielanych w roku budżetowym w kwocie 1.000.000,00 zł.
2. Kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Miasto w kwocie 1 200 000,00 zł.
§ 10. 1. Ustala się dochody w kwocie 1 350 000,00 zł, z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 1 330 000,00 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
2. Ustala się wydatki w kwocie 20 000,00 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii.
3. Ustala się dochody w kwocie 150 000zł z tytułu dodatkowej opłaty za wydawane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w opakowaniach nieprzekraczających 300 ml oraz wydatki w kwocie 150 000zł na działania mające na celu realizację lokalnej międzysektorowej polityki przeciwdziałania negatywnym skutkom spożywania alkoholu.
4. Ustala się dochody w kwocie 500 000,00 i wydatki w kwocie 500 000,00 zł związane z realizacją zadań określonych ustawą - Prawo ochrony środowiska.
5. Ustala się dochody w kwocie 10 152 168,00 zł, z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami oraz wydatki w kwocie 10 152 168,00 zł na pokrycie kosztów systemu gospodarowania odpadami określonych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
6. Ustala się dochody w kwocie 25 000,00 i wydatki w kwocie 25 000,00 zł związane z realizacją zadań określonych ustawą o publicznym transporcie zbiorowym.
7. Ustala się dochody w kwocie 3 260 000,00 i wydatki w kwocie 3 260 000,00 zł związane z realizacją zadań określonych ustawą o pomocy społecznej.
§ 11. Zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Miasta określa Załącznik nr 6 i 7 do niniejszej uchwały.
§ 12. Plan przychodów i kosztów samorządowych zakładów budżetowych: przychody –
23 455 171,00 zł, koszty – 23 455 171,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 8 do niniejszej uchwały.
§ 13. Upoważnia się Prezydenta do :
1. zaciągania zobowiązań do wysokości poszczególnych limitów określonych przez Radę Miejską.
2. zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,
3. przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy, w tym także umów, z których wynikają zobowiązania zaliczane do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych;
4. dokonywania zmian w planie wydatków również w zakresie wydatków na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy oraz wydatków majątkowych z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami, rozszerzania ich zakresu rzeczowego oraz wprowadzania nowych zadań.
5. Dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków związanych ze:
- zmianą kwot lub uzyskaniem płatności przekazywanych z budżetu środków europejskich, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,
- zmianami w realizacji przedsięwzięcia finansowego z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,
- zwrotem płatności otrzymanych z budżetu środków europejskich.
6. przekazania kierownikom jednostek budżetowych gminy uprawnień do dokonywania przeniesień w planie wydatków,
7. przekazania kierownikom innych jednostek organizacyjnych gminy uprawnień do dokonywania przeniesień w planie wydatków;
8. lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.
9. udzielania w roku budżetowym poręczeń i gwarancji do łącznej kwoty 1 000 000,00 zł.
§ 14. Wykonanie Uchwały powierza się Prezydentowi.
§ 15. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2022 roku i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodnicząca Rady Miejskiej Łomży |