Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Zarządzenie Nr 152/05

z dnia: 29 września
w sprawie: regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta Łomża
Na podstawie art. 33 ust 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym tekst jednolity /Dz. U. Nr 142 z 2001 roku poz. 1591 z późniejszymi zmianami zarządzam co następuje:

& 1.

W zarządzeniu nr 91 /03 Prezydenta Miasta Łomża z dnia 16 czerwca 2003 roku w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta Łomża zmienionego zarządzaniami Prezydenta Miasta Łomża: Nr 103/04 z dnia 27 kwietnia 2004 r i Nr 28/05 z dnia 15 lutego2005 r. wprowadzam następujące zmiany:

1. W & 12 punkt 1 otrzymuje brzmienie: „1. Wydział Organizacji i Obsługi
• Biuro Prezydenta Miasta
• Stanowisko Kadr Urzędu
• Biuro Prasowe
• Stanowisko Kontroli i Analiz
• Stanowisko ds. Zarządzania Kryzysowego
• Biuro Obsługi Urzędu
• Biuro Obsługi Informatycznej
• Stanowisko ds. Obsługi Klienta”
2. W & 12 punkt 2 otrzymuje brzmienie: „2. Biuro Prawne”
3. W & 14 dodaje się w punkcie 1 p.punkt 7 w brzmieniu „7) oddziałem urbanistyki kieruje architekt Miejski”
4. & 17 otrzymuje brzmienie „&17 Obsługę prawną urzędu koordynuje Biuro Prawne Urzędu”
5. W & 21 dodaje się punkt „30. Przy współpracy ze Stanowiskiem ds. Zarządzania Kryzysowego sporządzanie planów operacyjnych funkcjonowania miasta Łomża w okresie zagrożenia,”
6. W & 22 w części I wyrazy „Kancelaria Prezydenta” zastępuje się wyrazami Wydział Organizacji i Obsługi.
7. W & 22 w części I litera B. Stanowisko Kadr Urzędu dodaje się punkty:
„12a. w porozumieniu z kierownikami komórek organizacyjnych ustalanie wymagań
kwalifikacyjnych przy organizowaniu konkursów na poszczególnych stanowiskach
pracy
12b. W porozumieniu z Naczelnikami Wydziałów ustalenie kryteriów oceny pracy pracowników”
8. W & 22 w części I D. Stanowisko Kontroli i analiz dodaje się punkty:
„ 1a. Opracowywanie okresowych analiz przyczyn składania skarg,.
1b. Opracowywanie okresowych analiz ilości uchylanych decyzji wydawanych w urzędzie i analizowanie przyczyn ich uchylania”
9. W & 22 w części I zapisy oznaczone literą „E” skreśla się, a zapisy oznaczone literą „F” oznacza się literą „E” i dodaje się punkty 48-50:
48. tworzenia warunków organizacyjnych i technicznych do realizacji zadań na potrzeby obronne państwa w formie planów,
49. wspólnie z wydziałem Spraw Obywatelskich organizowanie szkoleń z zakresu spraw obronnych dla pracowników urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych miasta,
50. Wspólnie z wydziałem Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa organizowanie i prowadzenie działań mających na celu zapobieżenie skutkom klęsk żywiołowych na terenie miasta,”
10. W & 22 zapisy w części II oznaczone literami A, B, C, zostają przeniesione do części I i oznaczone literami „F”, „G”, „H”,
11. W & 22 w części I litera „F” wg nowej numeracji dodaje się punkt 25 w brzmieniu:
„25. Tworzenie warunków do właściwego funkcjonowania Zespołu Kierowania w Warunkach podwyższonego zagrożenia bezpieczeństwa”,
12. W & 22 część II Wydział Organizacji i Obsługi otrzymuje brzmienie: „ II. Biuro Prawne”
1. opiniowanie pod względem prawnym i redakcyjnym projektów uchwał kierowanych pod obrady Rady Miejskiej i zarządzeń Prezydenta Miasta,
2. opiniowanie pod względem prawnym umów i porozumień administracyjnych zawieranych przez Prezydenta Miasta,
3. udzielanie pisemnych opinii, porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa:
• radzie i jej organom,
• prezydentowi i jego zastępcom,
• skarbnikowi,
• sekretarzowi,
• jednostkom organizacyjnym urzędu
4. wykonywanie zastępstwa sądowego w zakresie udzielonych pełnomocnictw oraz przedstawianie Prezydentowi Miasta wniosków co do zabezpieczenia roszczeń
i celowości wszczęcia właściwych kroków sądowych i egzekucyjnych,
5. udzielanie pomocy i instruktażu pracownikom urzędu w zakresie interpretacji przepisów prawnych i ich praktycznego zastosowania,
6. nadzór prawny nad egzekucją należności miasta Łomży,
7. prowadzenie zbiory przepisów prawnych i ich aktualizacja
8. informowanie prezydenta, jego zastępców, skarbnika i sekretarza o uchybieniach
w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień,
9. uczestniczenie w rokowaniach, których celem jest zawarcie ugody w sprawach majątkowych,
10. okresowe informowanie jednostek organizacyjnych Urzędu Miejskiego Łomży
o zmianach przepisów prawa,
11. nadzór merytoryczny w zakresie tematyki prawnej nad Biuletynem Informacji Publicznej Miasta Łomży.
13. W & 22 części IV dodaje się zapis pod literą C, który otrzymuje brzmienie:
„C. Oddział Budżetu Oświaty
1. przygotowywanie założeń budżetu w zakresie oświaty,
2. współpraca z Wydziałem Oświaty, Kultury i Sportu w zakresie założeń organizacyjnych do opracowania planów finansowych łomżyńskich samorządowych placówek oświatowych,
3. przyjmowanie projektów planów finansowych łomżyńskich samorządowych placówek oświatowych,
4. weryfikowanie projektów budżetów jednostek oświaty i przedstawianie propozycji podziału środków z Budżetu Miasta Łomży na zadania szkolne i pozaszkolne oraz przygotowywanie zbiorczego planu budżetu na dany rok,
5. rozliczanie powiatowej i gminnej oświatowej subwencji ogólnej dla miasta Łomży,
6. przyjmowanie i przygotowanie wniosków o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej z 1% rezerwy (MEN i S) na finansowanie zadań oświatowych,
7. przygotowywanie propozycji podziału środków finansowych dla podmiotów niepublicznych prowadzących szkoły i placówki oświatowe,
8. przygotowanie umów na dofinansowanie niepublicznych szkół i placówek oświatowych po uchwaleniu budżetu miasta na dany rok budżetowy,
9. rozliczanie przekazanej dotacji niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym zgodnie z zawartymi umowami,


10. wyliczanie kwoty dotacji do przekazania poszczególnym łomżyńskim samorządowym placówkom oświatowym,
11. sporządzanie zbiorczych sprawozdań finansowych łomżyńskich samorządowych placówek oświatowych,
12. systematyczna analiza realizacji budżetów łomżyńskich samorządowych placówek oświatowych oraz sporządzanie zbiorczych informacji,
13. wnioskowanie w sprawie zmian dotacji w budżecie dla łomżyńskich samorządowych placówek oświatowych,
14. prowadzenie obsługi w zakresie budżetu placówek oświaty,
15. zbieranie informacji i sporządzanie wykazów do Podlaskiego Kuratorium Oświaty
o liczbie nauczycieli emerytów i rencistów z publicznych łomżyńskich samorządowych placówek oświatowych, uprawnionych do korzystania z Funduszu Świadczeń Socjalnych
16. współpraca z Wydziałem Oświaty, Kultury i Sportu w zakresie pomocy stypendialnej dla uczniów,
17. współpraca z Wydziałem Oświaty, Kultury i Sportu w sprawach związanych
z ubezpieczeniem zdrowotnym uczniów,
18. prowadzenie, koordynacja i nadzór finansowy nad łomżyńskimi samorządowymi placówkami oświatowymi,
19. sporządzanie informacji finansowych na potrzeby innych organów,
20. realizacja budżetu miasta w zakresie oświaty w oparciu o obowiązujące przepisy prawa,
21. obsługa finansowo – księgowa przedszkoli,
a) prowadzenie ksiąg analitycznych i syntetycznych dla poszczególnych przedszkoli
publicznych,
b) prowadzenie ewidencji dochodów i kosztów poszczególnych przedszkoli publicznych,
c) rozliczanie kwitariuszy z przedszkoli publicznych,
d) analityka do kont bankowych,
e) rozrachunki z kontrahentami,
f) przygotowanie dokumentów do przelewów bankowych
22. naliczanie wynagrodzenia, sporządzanie list płac, odprowadzanie składek ZUS
i pochodnych od wynagrodzeń i innych potrąceń pracownikom przedszkoli,
23. sporządzanie sprawozdań finansowych z poszczególnych przedszkoli publicznych,
24. prowadzenie rozliczeń towarów używanych do sporządzania posiłków w przedszkolach,
25. realizacja tematyczna i odpowiedzialność merytoryczna za przygotowanie i aktualizację treści zawartych na miejskiej stronie internetowej wynikających z wykonywania zadań własnych”.
14. W & 22 w V części do zakresu zadań zapisanych pod literą D Stanowisko ds. Ochrony Środowiska i Rolnictwa dodaje się punkty 84 - 95 w brzmieniu:
84. założenie i prowadzenie ewidencji umów zawartych przez właścicieli nieruchomości na wywóz odpadów
85. założenie i prowadzenie ewidencji bezodpływowych zbiorników na ścieki,
86. kontrolowanie wykonania obowiązków w zakresie wywozu odpadów przez zarządców nieruchomości
87. organizowanie wywozu zastępczego odpadów i ścieków z nieruchomości, których zarządcy nie realizują obowiązków w tym zakresie
88. naliczanie opłat za wywóz zastępczy.
89. prowadzenie spraw w zakresie utrzymania czystości i gospodarowania odpadami w mieście,
90. organizacja selektywnej zbiórki odpadów i kontrola uzyskania przez gminę odpowiednich poziomów odzysku poszczególnych rodzajów odpadów w odpowiednim czasie
91. ustalanie stawek opłat za wywóz zastępczy i maksymalnych stawek opłat za wywóz odpadów,
92. organizację zbiórki zużytego sprzętu elektronicznego,
93. kontrolowanie tych podmiotów prowadzących działalność w zakresie zbiórki i transportu odpadów,
94. prowadzenie postępowań w sprawie potrzeby i zakresu raportu oddziaływania na środowisko
95. prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
15. W & 22 w części VII litera A Zadania dotyczące kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej miasta dodaje się punkt 24 o następującej treści:
„24. opiniowanie projektów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta pod katem zabezpieczenia potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa”
16. W & 22 zapisy w części IX otrzymują treść:
„IX. WYDZIAŁ POLITYKI SPOŁECZNEJ
A Biuro Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
1. Udzielanie osobom niepełnosprawnym pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
2. Udzielanie dofinansowania do oprocentowania kredytów bankowych zaciąganych przez osoby niepełnosprawne na kontynuowanie działalności gospodarczej
3. Zwrot kosztów przystosowania tworzonych lub istniejących stanowisk pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności zatrudnionych na tych stanowiskach osób niepełnosprawnych.
4. Dokonywanie zwrotu kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne dotyczące zobowiązań z umów zawartych w latach ubiegłych.
5. Finansowanie kosztów szkoleń osób niepełnosprawnych inicjowanych i organizowanych przez kierownika powiatowego urzędu pracy.
6. Dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na szkolenia zatrudnionych osób niepełnosprawnych.
7. Dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych.
8. Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych.
9. Dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych.
10. Dofinansowanie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze.
11. Dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny.
12. Finansowanie kosztów działalności warsztatów terapii zajęciowej.
13. Kontrole realizacji umów w/w zadań w zakresie prawidłowego wykorzystania środków PFRON.
14. Przygotowywanie sprawozdań finansowo – rzeczowych środków PFRON.
15. Pośrednictwo pracy i pośrednictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych.
16. Współpraca z powiatowym urzędem pracy i organizacjami pozarządowymi oraz fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej tych osób i powiatowym urzędem pracy.
17. Przystępowanie do programów celowych opracowywanych przez PFRON.
18. Opracowywanie i realizacja, zgodnych ze strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, miejskich programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych.
19. Współpraca z instytucjami administracji rządowej i samorządowej w opracowywaniu i realizacji programów.
20. Udostępnianie na potrzeby Pełnomocnika i samorządu województwa oraz przekazywanie właściwemu wojewodzie uchwalonych przez radę powiatu programów, oraz rocznej informacji z ich realizacji.
7. Analiza potrzeb mieszkaniowych oraz ocena możliwości ich zaspokajania.
21. Opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu województwa.
B Oddział Mieszkalnictwa i Spraw Lokalowych.
1. Współpraca z administracjami budynków mieszkalnych w zakresie utrzymania i eksploatacji komunalnej substancji mieszkaniowej.
2. Przejmowanie budynków i lokali od zakładów pracy i instytucji oraz rezygnacja z uprawnień do dysponowania nimi.
3. Nadzór nad działalnością MPGKiM w tym opiniowanie:
a/ wniosków o dotację celową na realizację inwestycji własnych,
b/ planowania i realizacji remontów komunalnych zasobów mieszkaniowych,
c/ oceny utrzymania komunalnych zasobów mieszkaniowych we właściwym stanie technicznym.
4. Gospodarka lokalami użytkowymi będącymi w zasobach miasta w tym:
a/ zasady i kryteria wynajmu,
b/ prowadzenie ewidencji lokali.
5. Opracowywanie zasad dotyczących prawidłowego funkcjonowania zasobu mieszkaniowego miasta w tym:
a/ wieloletnie programy gospodarowania,
b/ prognozy stanu technicznego,
c/ zasady polityki czynszowej,
d/ kryteria wynajmu lokali mieszkalnych i socjalnych.
6. Analiza potrzeb w zakresie remontów:
a/ bieżących i kapitalnych budynków komunalnych,
b/ budynków stanowiących współwłasność miasta i Wspólnot Mieszkaniowych.
8. Prognozowanie w rozbiciu na kolejne lata wydatków stanowiących koszty eksploatacji.
9. Uczestnictwo w zebraniach Wspólnot Mieszkaniowych.
10. Wykwaterowanie najemców z lokali położonych w budynkach mieszkalnych zagrożonych katastrofą budowlaną, przeznaczonych decyzjami nadzoru budowlanego do rozbiórki lub remontu kapitalnego.
11. Przygotowanie i realizacja list osób uprawnionych do zasiedlenia lokali mieszkalnych.
12. Przygotowywanie i wydawanie skierowań do zasiedlenia lokali mieszkalnych, zamiennych, socjalnych i tymczasowych.
13. Zabezpieczanie lokali zamiennych osobom pozbawionym mieszkań na skutek klęsk żywiołowych.
14. Udział w przeprowadzaniu wizji lokalnych u osób ubiegających się o lokale komunalne.
15. Rozpatrywanie podań o okresowe oddanie lokalu lub jego części do bezpłatnego użytkowania osobie trzeciej.
16. Prowadzenie postępowania administracyjnego w wypadku podnajmu lokalu bez zgody Urzędu.
17. Rozpatrywanie i prowadzenie spraw mieszkaniowych związanych:
a/ ze zmianą umowy po zgonie najemcy,
b/ z opuszczeniem lokalu przez głównego najemcę,
c/ z zamianą lokali pomiędzy najemcami,
d/ z uzyskaniem lokalu w wyniku zabudowy, przebudowy, adaptacji lub modernizacji pomieszczeń suszarni, strychu lub poddasza.
18. Obsługa interesantów w sprawach związanych z lokalami i dodatkami mieszkaniowymi w tym:
a/ rozpatrywanie podań o mieszkania komunalne,
b/ informacja o obowiązujących kryteriach przy ubieganiu się o mieszkanie,
c/ zasady uzyskiwania uprawnień do ulg czynszowych,
d/ przyjmowanie i sprawdzanie wniosków i deklaracji o dochodach,
e/ przeprowadzanie wywiadu środowiskowego w wypadku wystąpienia rażących dysproporcji między niskimi dochodami wykazanymi w złożonej deklaracji, a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy,
f/ wydawanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania dodatku,
g/ windykacja kwot nienależnie pobranych dodatków mieszkaniowych.
h/ rozpatrywanie odwołań od decyzji lub ich przesyłanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
19. Egzekucja wyroków sądowych o eksmisję.
20. Odpowiedzialność merytoryczna za przygotowanie, realizację i aktualizację treści zawartych na miejskiej stronie internetowej wynikających z realizacji zadań własnych.
C Stanowisko ds. Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej
1. Określenie zadań priorytetowych w zakresie ochrony zdrowia oraz w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów patologii społecznej do realizacji na dany rok zawartych w Łomżyńskim Programie Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi.
2. Realizacja zadań określonych w Łomżyńskiej Karcie Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi – obsługa prac Zespołu Konsultacyjno-Opiniującego.
a) powołanie Zespołu Konsultacyjno-Opiniującego,
b) obsługa pracy Zespołu.
3. Współpraca z zakładami opieki zdrowotnej, placówkami oświatowymi, instytucjami i organizacjami pozarządowymi zajmującymi się profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych w zakresie realizacji zadań „ŁPPiRPA” i zadań realizowanych przez Miejska Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
4. Opracowanie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na dany rok w zakresie realizacji zadań własnych gminy określonych w ustawie z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi: a) zdiagnozowanie środowiska w zakresie problemów alkoholowych, narkomanii i przemocy w rodzinie – przy współpracy z zakładami opieki zdrowotnej, placówkami oświatowymi, instytucjami i organizacjami zajmującymi się profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych,
5. Dofinansowanie zadań publicznych w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii realizowanych w ramach „ŁPPiRPA” przez organizacje pozarządowe oraz jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych.
6. Dofinansowanie zadań publicznych w zakresie ochrony zdrowia realizowanych przez organizacje pozarządowe.
7. Dofinansowanie zadań publicznych z zakresu ochrony zdrowia oraz zadań publicznych realizowanych w ramach Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na dany rok :
a) ogłaszanie otwartych konkursów ofert na realizację w/w zadań, w tym opracowanie regulaminu konkursu, ogłoszenie konkursu,
b) prowadzenie ewidencji ofert wpływających na ogłoszony konkurs,
c) koordynacja prac związanych z przeprowadzeniem procedury konkursowej,
d) przygotowanie umów na przekazanie dotacji z budżetu miasta na realizację zadań publicznych w zakresie ochrony zdrowia, przeciwdziałania alkoholizmowi, narkomanii, przemocy w rodzinie,
e) rozliczanie umów na dofinansowanie zadań realizowanych przez organizacje pozarządowe oraz jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych,
f) kontrola realizacji w/w zadań publicznych.
8. Prowadzenie prac związanych z obsługą Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
9. Załatwianie spraw związanych z podejmowaniem czynności przez MKRPA zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.
10. Załatwianie spraw związanych z wydawaniem przez MKRPA opinii o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży z Uchwałami Rady Miejskiej.
11. Załatwianie spraw związanych z przeprowadzaniem przez MKRPA kontroli i oględzin punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
12. Prowadzenie spraw finansowych związanych z funkcjonowaniem MKRPA /naliczanie wynagrodzeń, opłaty biegłych, itp./.
13. Planowanie i sprawozdawczość rzeczowo finansowa w zakresie ochrony zdrowia i przeciwdziałania alkoholizmowi.
14. Opracowywanie planów i sprawozdań z zadań dotyczących ochrony zdrowia i Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych /w odstępach kwartalnych, półrocznych i rocznych/ i przekazywanie do Urzędu Wojewódzkiego, Urzędu Marszałkowskiego, Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
15. Realizacja tematyczna i odpowiedzialność merytoryczna za przygotowanie i aktualizację treści zawartych na miejskiej stronie internetowej wynikających z realizacji zadań własnych.
D. Oddział Świadczeń Rodzinnych
1. Przyjmowanie wniosków, kompletowanie dokumentów niezbędnych do postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych
2. Ustalanie prawa do zasiłku rodzinnego oraz dodatków do zasiłku rodzinnego z tytułu:
• urodzenia dziecka
• opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego
• samotnego wychowywania dziecka
• wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej
• kształcenia i rehabilitacji
• rozpoczęcia roku szkolnego
• podjęcia nauki poza miejscem zamieszkania
4. Ustalanie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego
5. Ustalenie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego
6. Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej
7. Ustalanie prawa do ubezpieczenia zdrowotnego i emerytalno – rentowego dla osób otrzymujących świadczenia
8. Wyliczanie i przesyłanie danych do ZUS
9. Postępowanie wobec osób zobowiązanych do świadczenia alimentacyjnego na podstawie tytułu wykonawczego, jeżeli egzekucja prowadzona przez komornika sądowego jest bezskuteczna
10. Współpraca w sprawach dłużników alimentacyjnych z MOPS, PUP, Policją, Wydziałem Komunikacji
11. Współpraca z komornikami sądowymi i sądami okręgowymi w zakresie skuteczności egzekucji wobec dłużników alimentacyjnych
12. Przyznawanie zaliczek alimentacyjnych dla osób samotnie wychowujących dzieci, uprawnionych do świadczenia alimentacyjnego na podstawie tytułu wykonawczego, którego egzekucja jest bezskuteczna
13. Współpraca z komornikami sądowymi na terenie całego kraju w zakresie ustalenia prawa do zaliczki alimentacyjnej
14. Kwartalne monitorowanie rozliczenia finansowego przyznanej zaliczki na podstawie skuteczności egzekucji poprzez właściwego komornika sądowego, sądu okręgowego lub zagranicznej instytucji egzekucyjnej
15. Prowadzenie postępowania w sprawach nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej
16. Wnioskowanie o wszczęcie egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji i wystawianie tytułów wykonawczych
17. Sporządzanie list wypłat przyznawanych świadczeń i przekazywanie do Wydziału Skarbu i Budżetu
18. Bieżące monitorowanie stanu wykorzystania środków na wypłatę świadczeń rodzinnych i sporządzanie okresowych sprawozdań w tym zakresie
17. W & 22 dodaję się część VX w brzmieniu:
„XV Stanowisko Audytu Wewnętrznego
Podstawa prawna
1. art. 35c i art. 35d ust. 2 Ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z późn. zmian.),
2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2002r. w sprawie określenia kwot przychodów oraz wydatków środków publicznych dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach finansów publicznych (Dz.U. z 2002r. Nr 234, poz. 1970),
3. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2002r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (Dz. U. z 2002r. Nr 111, poz. 973),
4. Komunikat Nr 2 Ministra Finansów z dnia 30 stycznia 2003r. w sprawie ogłoszenia "Standardów audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych" (Dz.Urz. Min. Fin. z 2003r. Nr 3, poz. 14),
5. Komunikat Nr 6/KF/2004 Ministra Finansów z dnia 28 kwietnia 2004r. w sprawie ogłoszenia "Kodeksu etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych" i "Karty audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych" (Dz. Urz. Min. Fin. z 2004r. Nr 5 poz. 28).
Zasady i cele audytu
1. Ogólnym celem przeprowadzania audytu wewnętrznego jest dostarczenie Prezydentowi Miasta racjonalnego zapewnienia, że mechanizmy zarządzania i kontroli wewnętrznej funkcjonują prawidłowo.
2. Audyt wewnętrzny jest niezależną, obiektywną działalnością o charakterze oceniającym, zapewniającym i doradczym, prowadzoną w celu wniesienia do Urzędu wartości dodanej i usprawnienia jego funkcjonowania.
3. Działalność zapewniająca audytu obejmuje niezależne badanie procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i zarządzania jednostką wraz z wyrażeniem opinii o przedmiocie badania celem dostarczenia Prezydentowi rozsądnego zapewnienia o ich skuteczności.
4. Działania o charakterze doradczym mogą być wykonywane o ile ich charakter nie narusza zasady obiektywizmu i niezależności audytora.
Prawa i obowiązki audytora
Audytor wewnętrzny:
1. jest uprawniony do przeprowadzania audytów finansowych, systemowych, działalności, informatycznych, zarządzania, gospodarności, wydajności, efektywności i innych;
2. ma zagwarantowane prawo dostępu do wszelkich dokumentów i pomieszczeń jednostek organizacyjnych z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych, wszystkich pracowników oraz wszelkich innych źródeł informacji potrzebnych do przeprowadzenia audytu wewnętrznego i związanych z funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych, w których jest przeprowadzany audyt wewnętrzny;
3. ma prawo żądać od kierownika i pracowników jednostek informacji oraz wyjaśnień w celu zapewnienia właściwego i efektywnego przeprowadzania audytu wewnętrznego;
4. powinien zachować obiektywizm podczas przeprowadzania zadania audytowego, formułować oceny w oparciu o fakty, w sposób bezstronny i wolny od uprzedzeń oraz unikać konfliktu interesów;
5. ma obowiązek poszerzać swoją wiedzę, umiejętności oraz kwalifikacje zawodowe, Prezydent zapewnia środki na ten cel;
6. nie jest odpowiedzialny za procesy zarządzania ryzykiem i procesy kontroli wewnętrznej w jednostkach UM, ale poprzez wnioski i uwagi powstałe w wyniku przeprowadzenia audytu, wspomaga Prezydenta we właściwej realizacji tych procesów;
7. nie jest odpowiedzialny za wykrywanie przestępstw, ale powinien posiadać wiedzę pozwalającą mu zidentyfikować znamiona przestępstwa. W przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub naruszenia dyscypliny finansów publicznych powiadamia Prezydenta, który podejmuje decyzję o dalszym postępowaniu;
8. w zakresie swoich zadań współpracuje z audytorami zewnętrznymi, a także z kontrolerami Najwyższej Izby Kontroli;
9. nie powinien uchylać się od przedstawiania Prezydentowi wniosków mogących skutkować koniecznością podjęcia trudnych decyzji.
Niezależność
Audytor wewnętrzny:
1. podlega bezpośrednio Prezydentowi Miasta;
2. nie może brać udziału w działalności operacyjnej jednostek organizacyjnych;
3. jest niezależny w wykonywaniu swoich zadań i podlega tylko przepisom prawa;
4. postępuje zgodnie z przepisami prawa, Standardami audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych i Kodeksem etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych oraz metodologią audytu wewnętrznego;
5. dysponuje pełną swobodą w zakresie identyfikacji obszarów ryzyka;
6. o każdym naruszeniu niezależności lub próbie ograniczenia zakresu audytu, informuje Prezydenta.
Zakres audytu
• Audyt wewnętrzny obejmuje ocenę i badanie adekwatności i skuteczności systemu kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem oraz jakości realizowanych zadań, a w szczególności:
a) przegląd ustanowionych mechanizmów kontroli wewnętrznej oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych,
b) ocenę procedur i praktyki sporządzania, klasyfikowania i przedstawiania informacji finansowej,
c) ocenę przestrzegania przepisów prawa, regulacji wewnętrznych jednostki oraz programów, strategii i standardów ustanowionych przez właściwe organy,
d) ocenę zabezpieczenia mienia jednostki,
e) ocenę efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów jednostki,
f) przegląd programów i projektów w celu ustalenia zgodności funkcjonowania jednostki z planowanymi wynikami i celami,
g) ocenę dostosowania działań jednostki do przedstawionych wcześniej zaleceń audytu lub kontroli.
• Audyt wewnętrzny może objąć zakresem swojego badania wszystkie obszary działania jednostki.
• W ramach metodyki przeprowadzania audytu w Urzędzie (obejmującej: wstępny przegląd procesów, oszacowanie ryzyka, określenie celów audytu i wybór podmiotów lub procesów poddawanych badaniu) audytor wewnętrzny musi utrzymywać stałe kontakty z poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi Urzędu, nie związane bezpośrednio z przeprowadzaniem konkretnego zadania audytowego.
Planowanie, sprawozdawczość, czynności sprawdzające
1. Audyt wewnętrzny przeprowadza się na podstawie rocznego planu audytu wewnętrznego, opartego na analizie ryzyka.
2. Audytor wewnętrzny opracowuje roczny plan audytu w porozumieniu z Prezydentem, który następnie go akceptuje.
3. Przeprowadzanie audytu poza planem powinno występować w szczególnie uzasadnionych przypadkach, spowodowanych czynnikami o charakterze wysokiego ryzyka, na wniosek Prezydenta.
4. Audytor wewnętrzny przedstawia Prezydentowi:
– do końca marca każdego roku sprawozdanie z wykonania audytu za rok poprzedni,
– do końca października każdego roku – plan audytu na rok następny.
5. Audytor sporządza sprawozdanie z przeprowadzenia audytu wewnętrznego, w którym przedstawia w sposób jasny, rzetelny i zwięzły ustalenia i wnioski poczynione w trakcie audytu.
6. Sprawozdanie przekazuje kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, po odbyciu narady zamykającej.
7. Kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt, może zgłosić na piśmie, w terminie 14 dni od dnia otrzymania sprawozdania, dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące ustaleń stanu faktycznego, analizy przyczyn i skutków stwierdzonych uchybień oraz uwag i wniosków zawartych w sprawozdaniu.
8. Audytor po rozpatrzeniu dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń i w przypadku stwierdzenia ich zasadności – zmienia lub uzupełnia odpowiednią część sprawozdania. Sprawozdanie przekazuje kierownikowi komórki audytowanej i Prezydentowi.
9. Jeżeli kierownik komórki audytowanej stwierdzi zasadność uwag i wniosków zawartych w sprawozdaniu, wyznacza osoby odpowiedzialne za ich wykonanie oraz ustala termin ich realizacji, powiadamiając o tym pisemnie audytora wewnętrznego.
10. Audytor wewnętrzny może przeprowadzić audyt sprawdzający, czy zgłoszone przez niego uwagi i wnioski zostały zrealizowane.
11. Ustalenia poczynione w trakcie czynności sprawdzajacych audytor zamieszcza w notatce informacyjnej, którą przekazuje kierownikowi komórki audytowanej i Prezydentowi.
Relacje z Najwyższą Izbą Kontroli i innymi instytucjami kontrolnymi
1. Podczas planowania i wykonywania zadań audytowych, audytor wewnętrzny powinien brać pod uwagę plan czynności kontrolnych i sprawdzających, wykonywanych przez NIK i inne instytucje kontrolne tak, by uniknąć niepotrzebnego nakładania się kontroli i audytów.
2. Przy dokonywaniu analizy ryzyka audytor powinien uwzględniać wyniki kontroli i sprawdzeń dokonanych przez NIK i inne instytucje kontrolne.
3. Audytor wewnętrzny powinien porozumiewać się z NIK i innymi instytucjami kontrolnymi za pośrednictwem Prezydenta.
4. Dokumentacja audytowa, w tym sprawozdania i notatki z czynności sprawdzających, powinny być udostępniane NIK i innym instytucjom kontrolnym za pośrednictwem Prezydenta.
18. W & 26 dodaje się punkt 4a w brzmieniu:
„4a. Prezydent Miasta przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach 12-15. Jeżeli zachodzi taka potrzeba Prezydent przyjmuje interesantów w każdy poniedziałek od godziny 16 do wyczerpania listy zapisanych”

& 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 30 września 2005 roku

& 3
W terminie do 2 listopada 2005 Sekretarz Miasta opracuje tekst jednolity Regulaminu Organizacyjnego

& 4
Wykonanie zarządzenia powierzam Sekretarzowi Miasta
  • Data dodania:
  • Data upublicznienia: piątek, 30 wrz 2005 08:35
  • Opublikował(a): Aldona Zientalska
  • Zaakceptował(a): Aldona Zientalska
  • Artykuł był czytany: 2191 razy
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej