Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

UCHWAŁA Nr 129/XXIII/03

z dnia: z dnia 28 listopada 2003 roku
w sprawie: w sprawie procedury uchwalania budżetu.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591: zm. z 2002 r. Dz. U. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806; z 2003 roku Nr 80, poz. 717), art. 53 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592: zm. z 2002 roku Dz. U. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806 ), Rada Miejska Łomży uchwala, co następuje:

§ 1

1. Podstawą przygotowania projektu uchwały budżetowej winien być wykaz szczegółowych zadań, zaplanowanych do wykonania wraz z szacunkowym kosztem ich wykonania. Wszystkie zadania winny mieć określony efekt rzeczowy, jaki w wyniku wydatkowania zaplanowanych środków zostanie osiągnięty.
2. Zasady kalkulacji środków na wydatki bieżące (wydatki osobowe, opłata mediów, usługi niematerialne, remonty itp.), należy oprzeć o założenia do konstrukcji budżetu państwa, przyjmując za podstawę następujące wskaźniki:
1) stopień inflacji,
2) wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (w stosunku rocznym),
3) wzrost wynagrodzeń brutto w gospodarce narodowej,
4) wzrost wydatków w budżecie państwa.
3. Dochody i wydatki budżetu należy opracować w oparciu o obowiązującą klasyfikację budżetową, z podziałem na działy, rozdziały i paragrafy.
4. Dodatkowe kryteria: Przy podejmowaniu szczegółowych decyzji odnośnie umieszczania poszczególnych zadań w projekcie budżetu, należy dać pierwszeństwo tym, które odpowiadają poniższym wymogom:
1) zadania, które są zadaniami gminy i powiatu,
2) zadania rozpoczęte w roku ubiegłym lub wcześniej i wymagające kontynuacji dla
uzyskania efektu;
3) zadania, które relatywnie szybko spowodują obniżenie wydatków, co pozwoli na
szybki zwrot poniesionych nakładów i potem osiągnięcie oszczędności w okresach
następnych;
4) zadania, które zapewniają niezbędne usługi dla dużej liczby mieszkańców;
5) zadania, które mogą być wykonywane przy wykorzystaniu prac interwencyjnych;
6) zadania, których wykonanie spowoduje tworzenie nowych dochodów dla Miasta;
7) zadania, na które można uzyskać szybkie, niskoprocentowe kredyty;
8) zadania wynikające z funkcji Miasta, jako ośrodka regionalnego;
9) zadania, przy realizacji których można wykorzystać środki pomocowe.

§ 2

Radni, przedstawiciele osiedli oraz reprezentanci społecznych komitetów i stowarzyszeń mieszkańców, a także podmioty ubiegające się o dotacje mogą składać do merytorycznych wydziałów Urzędu Miasta wnioski (oferty) do projektu budżetu, w terminie do 31 sierpnia roku poprzedzającego rok budżetowy. Wydziały te przygotowują kalkulacje kosztów i przedkładają Skarbnikowi Miasta, zgodnie z § 3 uchwały.

§ 3

Dyrektorzy i kierownicy jednostek budżetowych, zakładów budżetowych oraz komunalnych osób prawnych, a także kierownicy miejskich służb, inspekcji i straży opracowują i przedkładają Skarbnikowi Miasta, za pośrednictwem wydziałów Urzędu Miasta i jednostek równorzędnych, w terminie do 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy, plany rzeczowe zadań oraz projekty planów finansowych.

§ 4

Projekty planów finansowych, o których mowa w § 3, opracowywane są na podstawie:
1) wskazówek określonych w § 1,
2) stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy,
z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego,
3) prognozy cen w roku budżetowym,
4) przewidywanego stanu zatrudnienia w roku budżetowym (w oparciu o zatrudnienie w roku
poprzedzającym rok budżetowy),
5) wynagrodzeń, w oparciu o wynagrodzenia obowiązujące w roku poprzedzającym rok
budżetowy.

§ 5

Skarbnik Miasta w oparciu o przedłożone projekty planów finansowych, prognozowane kwoty dochodów własnych, planowane dotacje celowe na realizację zadań własnych oraz z zakresu administracji rządowej i subwencje z budżetu państwa, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.

§ 6

1. Prezydent Miasta Łomży , na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 53 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) i materiałów opracowanych przez Skarbnika Miasta, przygotowuje projekt budżetu.
2. Projekt budżetu oraz informację o stanie mienia komunalnego z objaśnieniami, Prezydent Miasta przedkłada do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy:
1) Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku w celu wydania opinii,
2) Radzie Miejskiej Łomży w celu podjęcia przewidzianych prawem czynności związanych z uchwalaniem budżetu.

§ 7

1. Przewodniczący Rady Miasta przesyła niezwłocznie (w terminie do 7 dni) projekt budżetu wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom Rady Miasta.
2. Komisje Rady Miasta odbywają posiedzenia, na których formułowane są pisemne opinie o projekcie budżetu i przekazują je do komisji wiodącej do 30 listopada. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do projektu budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego już w projekcie istnieje powinność wskazania przez komisję, źródła jego sfinansowania.
3. Opinie poszczególnych komisji są podstawą sformułowania, w terminie do 7 grudnia przez komisję wiodącą, ostatecznej opinii o projekcie budżetu.
4. W posiedzeniach komisji wiodącej, na których opiniowany jest projekt budżetu, uczestniczą przewodniczący stałych komisji rady lub ich zastępcy.

§ 8

Pisemna opinia komisji wiodącej o projekcie budżetu przekazywana jest niezwłocznie (do 7 dni) Prezydentowi Miasta Łomży, który po zapoznaniu się z jej treścią, nanosi w terminie 14 dni, stosowne poprawki.

§ 9

1. Rozpatrywanie projektu budżetu odbywa się w dwóch czytaniach.
2. Rada może postanowić o rozpatrywaniu projektu uchwały budżetowej w jednym czytaniu.
§ 10

Przy sporządzaniu porządku sesji Rady Miasta, na której rozpatrywany będzie projekt budżetu powinny być uwzględnione następujące punkty:
1) odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,
2) odczytanie opinii komisji wiodącej oraz wniosków radnych,
3) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku,
4) dyskusja nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie,
5) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.

§ 11

Projekt uchwały budżetowej opracowany jest w szczegółowości określonej w przepisach prawa dla uchwały budżetowej.

§ 12

Do projektu uchwały budżetowej Prezydenta Miasta Łomży dołącza:
1) objaśnienie,
2) prognozę zadłużenia Miasta,
3) informację o stanie mienia komunalnego,

§ 13

Objaśnienia do projektu budżetu obejmują:
1) szczegółowe omówienie dochodów z poszczególnych źródeł, ze wskazaniem sposobu i
podstaw ich obliczania;
2) szczegółowe uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków, w tym:
a) wydatków na zadania własne o charakterze obligatoryjnym,
b) wydatków na zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminie i wykonywane
przez powiat,
c) wydatków na cele inwestycyjne,
d) dotacji dla jednostek organizacyjnych rozliczających się z budżetem Miasta,
e) dotacji dla innych podmiotów;
3) omówienie przychodów, związanych z pokryciem niedoboru budżetowego oraz rozchodów
związanych ze spłatami rat kredytowych (pożyczek);
4) informację o źródłach przychodów oraz rodzajach rozchodów jednostek gospodarki
pozabudżetowej, a także stanie ich środków obrotowych, ujętą w kontekście planowanych
wpłat tych jednostek do budżetu oraz przyznanych dla nich dotacji;
5) omówienie zadań inwestycyjnych, ze wskazaniem w szczególności:
a) nazw inwestycji,
b) źródeł finansowania, w tym zaangażowania środków budżetu Miasta,
c) stanu zaawansowania robót,
d) ogólnego kosztu inwestycji,
e) dat rozpoczęcia i zakończenia robót.
§ 14

Sposób dokonywania zmian budżetowych określa załącznik do niniejszej uchwały.

§ 15

Traci moc następujące uchwały:
1. 1.Uchwała Nr 269/XXXVI Rady Miejskiej Łomży z dnia 3 listopada 1993 roku w sprawie określenia procedur opracowania i uchwalania budżetu miasta Łomży oraz rodzaj i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu,
2. Uchwała Nr 105/XVII/99 Rady Miejskiej Łomży z dnia 6 października 1999 roku zmieniająca Uchwałę Nr 269/XXXVI Rady Miejskiej Łomży z dnia 3 listopada 1993 roku w sprawie określenia procedur opracowania i uchwalania budżetu miasta Łomży oraz rodzaj i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu,
3. Uchwała Nr 300/LVI/01 Rady Miejskiej Łomży z dnia 26 września 2001 roku zmieniająca Uchwałę Nr 269/XXXVI Rady Miejskiej Łomży z dnia 3 listopada 1993 roku w sprawie określenia procedur opracowania i uchwalania budżetu miasta Łomży oraz rodzaj i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

§ 16

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Łomża.

§ 17

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Łomży
Jan Jarota


Pliki do pobrania:

  • Data dodania:
  • Data upublicznienia: wtorek, 2 gru 2003 10:15
  • Opublikował(a): Śleszyńska Dorota
  • Zaakceptował(a): Śleszyńska Dorota
  • Artykuł był czytany: 2390 razy