Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Zarządzenie Nr 5/11

z dnia: 17 stycznia
w sprawie: organizacji i działania Systemu Wczesnego Ostrzegania o zagrożeniach na terenie miasta Łomża
Na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 i Nr 277, poz. 2742, z 2005 r. Nr 180, poz. 1496, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 220, poz. 1600,, z 2007 r. Nr 107, poz. 732, Nr 176, poz. 1242 z 2008 r. Nr 171, poz. 1056, Nr 180, poz. 1109, Nr 206, poz. 1288, Nr 208, poz. 1308, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 22, poz. 120, Nr 97, poz. 801 i Nr 161, poz. 1278, Nr 190, poz. 1474, nr 219, poz. 1076), § 3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej wojewóztw, powiatów i gmin (Dz. U. Nr 96, poz. 850) oraz art. 17 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590 oraz z 2009 r. Nr 11, poz. 59, Nr 65, poz. 553, Nr 85, poz. 716 i Nr 131, poz. 1076) w związku z Zarządzeniem Nr 125/09 Wojewody Podlaskiego z dnia 28 października 2009 r. w sprawie organizacji i działania Systemu Wczesnego Ostrzegania o zagrożeniach w wojewóztwie podlaskim, zarządza się co następuje:

§ 1. W celu bezzwłocznego uzyskiwania informacji o zdarzeniach zagrażających ludziom, ich mieniu, środowisku naturalnemu oraz prowadzenia ciągłego monitoringu potencjalnych zagrożeń, w celu sprawnego ostrzegania i alarmowania zagrożonej ludności, ustala się organizację, sposób działania oraz zasady przekazywania informacji w Systemie Wczesnego Ostrzegania, zwanego dalej "SWO", na terenie miasta Łomża, stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 2. 1. W ramach SWO współdziałają jednostki wymienione w § 1 ust. 3 załącznika do zarządzenia.
2. Współdziałanie jednostek o których mowa w ust. 1 pojega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku ich działalności, mających związek z wystąpieniem zagrożeń, ich wykrywaniem oraz alarmowaniem i ostrzeganiem ludności.
3. Zasady przekazywania informacji określa załącznik do zarządzenia.

§ 3. Jednostki SWO wymienione w § 1 ust. 3 załącznika opracują dla własnych służb dyżurnych (dyspozytorskich) instrukcje postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowej w rozumieniu ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym.

§ 4. Wykonanie zarządzenia powierza się Sekretarzowi Miasta Łomża.

§ 5. Traci moc Zarządzenie Nr 7/01 Prezydenta Miasta Łomża z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie organizacji wczesnego ostrzegania w mieście Łomży.

§ 6. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.



Sporządził: Krzysztof Wróblewski









Załącznik
do Zarządzenie Nr /2011
Prezydenta Miasta Łomża
z dnia stycznia 2011 r.

Organizacja, sposób działania oraz zasady przekazywania informacji w Systemie
Wczesnego Ostrzegania na terenie miasta Łomża (SWO)


§ 1.1. System Wczesnego Ostrzegania tworzą jednostki podstawowe oraz jednostki współdziałające.
2. Do jednostki podstawowej należy:
1) Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego, usytuowane w Urzędzie Miejskim w Łomży.
3. Do jednostek współdziałających należą:
1)Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Łomży,
2)Komenda Miejska Policji w Łomży,
3)Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Łomży,
4)Powiatowy lekarz Weterynarii w Łomży,
5)Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łomży,
6)Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska – Delegatura w Łomży,
7)Szpital Wojewódzki w Łomży,
8)Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Łomży,
9)Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Łomży,
10)Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Łomży,
11)Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w Łomży,
12)Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Łomży.

§2.1. Do zadań realizowanych przez jednostki podstawowe SWO należy:
1)zapewnienie przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego poprzez całodobowe dyżury,
2)współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,
3)współdziałanie z systemem wykrywania i alarmowania,
4)współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
5)współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,
6)dokumentowanie podejmowanych działań,
7)realizacja zadań stałego dyzuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa,
8)monitorowanie i prognozowanie zagrożeń,
9)informowanie właściwych arganów administracji publicznej o zagrożeniach,
10)zapewnienie obiegu informacji za pośrednictwem dostępnych środków łączności,
11)przekazywanie zadań z wykazu przedsięwzięć i procedur zarządzania kryzysowego,
12)uruchomienie działań zabezpieczających i ochronnych.
2. Zadania jednostek współdziałających SWO:
1)stały monitoring obiektów stwarzających zagrożenie dla ludzi, mienia i środowiska,
2)wykrywanie i rozpoznawanie zagrożeń,
3)niezwłoczne przekazywanie informacji o wystąpieniu zagrożeń do Miejskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
4)przekazywanie sygnałó alarmowych i komunikatów ostrzegawczych dla zagrożonej ludności oraz powiadamianie sił ratowniczych.
3. Zadania wspólne jednostek SWO:
1)opracowanie informacji o nadzwyczajnych zagrożeniach,
2)opracowanie wniosków i propozycji rozstrzygnięć lub decyzji dla właściwych organów zarządzania kryzysowego,
3)opracowanie komunikatów ostrzegawczych dla ludności,
4)opracowanie raportów i meldunków dla potrzeb wyższych szczebli organów zarządzania kryzysowego,
5)opracowanie analiz i prognoz dotyczących zagrożeń,
6)ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz opracowywanie komunikatów ostrzegawczych i ich przekazywanie do massmediów,
7)udział w ćwiczeniach i treningach sprawdzających organizowanych przez organy zarządzania kryzysowego.

§ 3.1. Funkcjonowanie jednostek wchodzących w skłas SWO polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku ich działalności, a mających związek z występowaniem zagrożeń ludności, mienia w znacznych rozmiarach, ich prognozowaniem, wykrywaniem oraz alarmowaniem i ostrzeganiem ludności.
2. Informacje uzyskane w ramach działania SWO, jednostki współdziałające niezwłocznie przekazują do Miejskiego centrum Zarządzania Kryzysowego.
3. Miejskie Centrum Zarządzania kryzysowego uzyskane informacje przekazuje odpowiednio centrom funkcjonującym na wyższym szczeblu administracji publicznej.
4. W ramach SWO informacje przekazywane będą:
1)w trybie natychmiastowym – niezwłocznie po wykryciu i stwierdzeniu zagrożenia przez wszystkie jednostki SWO,
2)cyklicznie,
3)każdorazowo na żądanie jednostki nadrzędnej.
5. Przekazywane informacje dotyczą w szczególności następujących zdarzeń:
1)zagożeń pożarowych,
2)katastrof komunikacyjnych,
3)katastrof budowlanych,
4)zagrożeń i zdarzeń chemicznych,
5)katastrof ekologicznych,
6)zagrożeń i zdarzeń promieniotwórczych,
7)zagrożeń powodziowych,
8)zagrożeń epidemiologicznych u ludzi,
9)epizoocji u zwierząt,
10)poważnych awarii infrastruktury technicznej,
11)wykrycia niewybuchów i niewypałów,
12)zbiorowego naruszenia porządku publicznego,
13)niepokojów i protestów społecznych,
14)imprez masowych, stwarzających potencjalne zagrożenie dla porządku publicznego,
15)przewozów przez miasto substancji niebezpiecznych,
16)utrudnień w ruchu drogowym,
17)aktów terrorystycznych,
18)przestępstw przeciwko organom administracji publicznej,
19)nielegalnej migracji ludności,
20)innych zdarzeń, mogących mieć wpływ na stan bezpieczeństwa ludzi i mienia.
6. Koordynację działąń w sytuacji wystąpienia zagrożenia przejmuje odpowiednio miejskie bądź wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego.
7. Po rozwinięciu Systemu Wykrywania i Alarmowania jednostki SWO funkcjonują w jego strukturze.
8. Włączenie jednostek SWO w skład Systemu Wykrywania i Alarmowania nie zmienia ich słuzbowego podporządkowania, służy jedynie pozyskiwaniu informacji w przypadku wystąpienia zagrożeń oraz ochronie ludności.

§ 4.1. Do ostrzegania i alarmowania uprawnieni są:
1)kierujący akcją ratowniczą w miejscu zdarzenia i strefie zagrożonej,
2)Prezydent Miasta na obszarze miasta,
3)Wojewoda Podlaski na obszarze całego województwa lub na jego części.
2. Do ostrzegania i alarmowania ludności służą wszelkie możliwe i odpowiednie w danej sytuacji
środki na terenie miasta.
3. Treść informacji i zasady ich przekazywania na szczeblu miasta ustalają właściwe organy zarządzania kryzysowego.

Pliki do pobrania:

  • Data dodania:
  • Data upublicznienia: poniedziałek, 17 sty 2011 15:06
  • Opublikował(a): Aldona Zientalska
  • Zaakceptował(a): Aldona Zientalska
  • Artykuł był czytany: 1816 razy
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej