Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Zarządzenie Nr 135/09

z dnia: 20 lipca 2009r.
w sprawie: rozpatrzenia uwag do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Łomża obejmującego teren położony w rejonie ulicy Wąskiej – Obszar P11
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220; Nr 62, poz. 558; Nr 113, poz. 984; Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717; Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 153, poz. 1271; Nr 116, poz. 1203; Nr 214, poz. 1806; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441; z 2006 r. Nr 17, poz. 128; Nr 175, poz. 1457; Nr 181, poz. 1337; z 2007r. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974, Nr 173 poz. 1218; z 2008r. Nr 180, poz. 1111; Nr 223, poz. 1458; z 2009r. Nr 52, poz. 420), w związku z art. 11 pkt 12 oraz art. 7 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717; z 2004 r. Nr 6, poz. 41; Nr 141, poz. 1492; z 2005 r. Nr 113, poz. 954; Nr 130, poz.1087; z 2006 r. Nr 45, poz. 319; Nr 225, poz.1635; z 2007r. Nr 127 poz.880; z 2008r. Nr 199, poz. 1227; Nr 201, poz. 1237; Nr 220, poz. 1413) postanawiam:

§1

Uwzględnić w części uwagę Anety Suknarowskiej, do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Łomża, obejmującego teren położony w rejonie ulicy Wąskiej – Obszar P11, wyłożonego do publicznego wglądu od 4 czerwca do 25 czerwca 2009r., dotyczącą możliwości podziału działki nr 11741/2 na większą niż 3 ilość działek budowlanych. Zostaną usunięte ustalenia o podziale terenu 2MN-1 na maksimum trzy działki budowlane oraz określona minimalna powierzchnia działki budowlanej dla terenu 2MN-1 na 1200m2 (zamiast 1500m2).


§2

Nie uwzględnić uwag wniesionych przez:

1. Elżbieta i Edward Kapusta, dotyczącą uznania działki nr 12563/5 za odrębną działkę budowlaną, bez konieczności jej powiększania.
2. Marka Śliwińskiego, dotyczące przebiegu drogi 1KDL i trójkąta widoczności po działce nr 11918,
3. Wiesławy Mocarskiej, dotyczące przeznaczenia całej działki nr 11767 pod teren budowlany i wytyczenie co najmniej 7 działek pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną,
4. Konstantynosa Pawła Cyndzas i Paulosa Zbigniewa Cyndzas, dotyczące poszerzenia zakresu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej w obszarze oznaczonym symbolem 2MN-2 i 2MN-3,
5. Ewę i Janusza Chludzińskich, dotyczące zmiany przeznaczenia na działce nr 11746 zieleni oznaczonej symbolem ZP na tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z usługami nieuciążliwymi; powiększenia terenu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej MN-2 w kierunku cmentarza kosztem zmniejszenia terenów pod zieleń i przeznaczenie działek pod teren zabudowy mieszkaniowej MN-2,
6. Cezarego Chludzińskiego, dotyczące zmiany przeznaczenia na działce nr 11746 zieleni oznaczonej symbolem ZP na tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej; powiększenia terenu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej MN-2 do granic cmentarza kosztem zmniejszenia terenów pod zieleń,
7. Anetę Emilię Szklanecką, dotyczące zmiany przeznaczenia na działce nr 11746 zieleni oznaczonej symbolem ZP na tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej; powiększenia terenu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej MN-2 do granic cmentarza kosztem zmniejszenia terenów pod zieleń,
8. Mariannę Chludzińską, dotyczące zmiany przeznaczenia na działce nr 11746 zieleni oznaczonej symbolem ZP na tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej; powiększenia terenu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej MN-2 do granic cmentarza kosztem zmniejszenia terenów pod zieleń,
9. Damiana Chludzińskiego, dotyczące zmiany przeznaczenia na działce nr 11746 zieleni oznaczonej symbolem ZP na tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej; powiększenia terenu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej MN-2 do granic cmentarza kosztem zmniejszenia terenów pod zieleń,
10. Wiolettę Chludzińską, dotyczące zmiany przeznaczenia na działce nr 11746 zieleni oznaczonej symbolem ZP na tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej; powiększenia terenu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej MN-2 do granic cmentarza kosztem zmniejszenia terenów pod zieleń,
11. Tadeusza i Barbarę Pruszko, dotyczące objęcia granicami terenów przeznaczonych do scalenia i ponownego podziału całej działki nr 11931/2, a także terenów: MU-2, 1MN-1, 2KDR, 4KDD, 5KDD, 6KDD, 1MN-2, 1MN-3, 1MN-4, 1MN-5, 7KDD, 1KDX, 1KDR, 1MN-6; zmiany granic projektowanych działek budowlanych na terenie 1MN-3, tak aby powstały działki o zbliżonych wielkościach powierzchniowych; wprowadzenia obowiązku scalenia i ponownego podziału nieruchomości na ww terenach,
12. Tadeusza Blusiewicz, dotyczące wysokości renty planistycznej, opłat adiecenckich oraz braku imiennego zawiadomienia na piśmie przed okresem wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.

§3

Uzasadnienie rozstrzygnięć, o których mowa w §2 zawiera załącznik do niniejszego zarządzenia.
§4

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.


Załącznik do Zarządzenia
Prezydenta Miasta Łomża Nr 135/09
z dnia 20 lipca 2009r.

Uzasadnienie rozstrzygnięć, o których mowa w §2 zarządzenia.


1. Dotyczy uznania działki nr 12563/5 za odrębną działkę budowlaną, bez konieczności jej powiększania.

Na części działki planuje się lokalizację drogi dojazdowej oznaczonej symbolem 3KDD. Pozostała część działki znacząco odbiega od ustalonej na 1200m2 minimalnej powierzchni działki, aby mogła bez powiększenia stanowić samodzielną działkę budowlaną (powierzchnia pozostałej części działki ok. 850m2).

2. Dotyczy przebiegu drogi 1KDL i trójkąta widoczności po działce nr 11918

Układ komunikacyjny, w tym przebieg drogi 1KDL, został zaprojektowany zgodnie z przepisami ze szczególnym uwzględnieniem ukształtowania terenu, poszanowaniem ładu przestrzennego oraz przeanalizowany pod względem ekonomicznym. Był wielokrotnie analizowany przez projektanta planu, członków Miejskiej Komisji Urbanistyczno – Architektonicznej w Łomży oraz Zarządcę Drogi. Ostateczny przebieg drogi został ustalony na etapie uzgodnień z Zarządcą Drogi.

3. Dotyczy przeznaczenia całej działki nr 11767 pod teren budowlany i wytyczenie
co najmniej 7 działek pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną.

Zgodnie z ustaleniami Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży ustalono wydzielenie min. działek budowlanych na terenie oznaczonym symbolem 1MN – 800m2 a na terenie oznaczonym symbolem 2MN - 1200 m2 (parametry te ustalono po rozpatrzeniu uwag, które wpłynęły po pierwszym wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu). W zgodności z ustaleniami Studium zostały uściślone granice z terenem ZP przez co uzyskano powiększenie terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Dalsze zmiany przeznaczenia terenu oznaczonego na rysunku projektu planu symbolem ZP byłyby niezgodne z ustaleniami Studium. Do czasu realizacji planu każdy teren może być użytkowany rolniczo w sposób dotychczasowy.

4. Dotyczy przeznaczenia działki 11746 pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną (powiększenia terenu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej MN-2 w kierunku cmentarza kosztem zmniejszenia terenów pod zieleń).

Po pierwszym wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu nastąpiła korekta granic (w zgodności z ustaleniami Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży) pomiędzy terenami zieleni i rekreacji oznaczonymi na rysunku planu symbolem ZP i terenami zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, oznaczonej na rysunku planu symbolem MN-2. Został powiększony teren MN-2 od strony terenu ZP. Obecnie niemożliwa jest zmiana przeznaczenia całego terenu oznaczonego na rysunku projektu planu symbolem ZP na teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, bo byłoby to niezgodne z ustaleniami Studium, z którym plan musi być zgodny. Ponadto w planie musi być zapewniony niezbędny dojazd do terenu cmentarza i parku rekreacyjno – wypoczynkowego.

5. Dotyczy procesu scaleniowego (objęcia granicami terenów przeznaczonych do scalenia i ponownego podziału całej działki nr 11931/2, a także terenów: MU-2, 1MN-1, 2KDR, 4KDD, 5KDD, 6KDD, 1MN-2, 1MN-3, 1MN-4, 1MN-5, 7KDD, 1KDX, 1KDR, 1MN-6; zmiany granic projektowanych działek budowlanych na terenie 1MN-3, aby powstały działki o zbliżonych wielkościach powierzchniowych; wprowadzenia obowiązku scalenia i ponownego podziału nieruchomości na ww terenach).

Powyższy teren wymaga przeprowadzenia regulacji granic i podziału terenów. Jednakże odstąpiono od obligatoryjnego scalenia nieruchomości i obligatoryjnego podziału nieruchomości gruntowych na działki budowlane, ponieważ większa część właścicieli nieruchomości nie wyraziła zgody na scalenia (rozstrzygnięcie uwag po pierwszym wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu). Nie będzie to zatem proces obowiązkowy. Plan będzie dopuszczał scalenie jako proces zalecany określając minimalne parametry działek budowlanych i obszary scalenia. Linie podziału nieruchomości gruntowych na działki budowlane nie są obligatoryjne, a jedynie postulowane.

6. Dotyczy wysokości renty planistycznej, opłat adiecenckich oraz braku imiennego zawiadomienia na piśmie przed okresem wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.

Obowiązek określenia stawek procentowych w planie miejscowym, wynika z ustaleń art. 15 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zmianami). Jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego wartość nieruchomości wzrasta, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość Prezydent Miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu nieruchomości w terminie 5 lat od dnia, w którym plan stał się obowiązujący.
W projekcie uchwały dot. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Łomża obejmującego teren położony w rejonie ulicy Wąskiej – Obszar P11, w wyniku uwzględnienia uwag po drugim wyłożeniu planu do publicznego wglądu, nastąpiła korekta stawek procentowych. Zostały ustalone wysokości stawek procentowych, służących naliczeniu opłaty związanej ze wzrostem wartości nieruchomości – 10 % dla terenów przeznaczonych na realizację zabudowy mieszkaniowej oznaczonej na rysunku planu symbolem MN, 15 % dla terenów przeznaczonych na realizację zabudowy mieszkaniowo – usługowej, oznaczonej na rysunku planu symbolem MU.
Właściciele nieruchomości uczestniczą w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz gminy opłat adiacenckich. Przepis stosuje się także do użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych, którzy na podstawie odrębnych przepisów nie mają obowiązku wnoszenia opłat rocznych za użytkowanie wieczyste lub wnieśli, za zgodą właściwego organu, jednorazowo opłaty roczne za cały okres użytkowania wieczystego.
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta może, w drodze decyzji, ustalić opłatę adiacencką każdorazowo po stworzeniu warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej albo po stworzeniu warunków do korzystania z wybudowanej drogi.
Wydanie decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej może nastąpić w terminie do 3 lat od dnia stworzenia warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej albo od dnia stworzenia warunków do korzystania z wybudowanej drogi.
Ustalenie i wysokość opłaty adiacenckiej zależą od wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego budową urządzeń infrastruktury technicznej.
Wysokość opłaty adiacenckiej wynosi nie więcej niż 50 % różnicy między wartością, jaką nieruchomość miała przed wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej, a wartością, jaką nieruchomość ma po ich wybudowaniu. Wysokość stawki procentowej opłaty adiacenckiej ustala rada gminy w drodze uchwały.
Wartość nieruchomości według stanu przed wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej i po ich wybudowaniu określa się według cen na dzień wydania decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej.
Opłata adiacencka może być, na wniosek właściciela nieruchomości, rozłożona na raty roczne płatne w okresie do 10 lat. Warunki rozłożenia na raty określa się w decyzji o ustaleniu opłaty. Należność gminy z tego tytułu podlega zabezpieczeniu, w tym przez ustanowienie hipoteki. Decyzja o ustaleniu opłaty adiacenckiej stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej.
Raty, podlegają oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski. Obowiązek wnoszenia opłaty adiacenckiej powstaje po upływie 14 dni od dnia, w którym decyzja o ustaleniu opłaty stała się ostateczna. W przypadku rozłożenia opłaty na raty obowiązek ten dotyczy wpłacenia pierwszej raty. Do skutków zwłoki lub opóźnienia w zapłacie opłaty adiacenckiej stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego.
Wysokość opłaty adiacenckiej ustalona w decyzji podlega waloryzacji począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wydana została decyzja, do pierwszego dnia miesiąca, w którym powstał obowiązek zapłaty.
Na poczet opłaty adiacenckiej zalicza się wartość świadczeń wniesionych przez właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości, w gotówce lub w naturze, na rzecz budowy poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami – ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717z późniejszymi zmianami) nie ma obowiązku powiadamiania na piśmie właścicieli gruntów, na których Miasto opracowuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z art. 17 pkt. 10 informacja o wyłożeniu projektu planu ukazała się w Gazecie Wyborczej, na stronie internetowej Urzędu oraz na tablicach ogłoszeń.
  • Data dodania:
  • Data upublicznienia: środa, 22 lip 2009 12:15
  • Opublikował(a): Serafin Sławomir
  • Zaakceptował(a): Serafin Sławomir
  • Artykuł był czytany: 2314 razy
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej