Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

UCHWAŁA NR 413/LXIV/06

z dnia: z dnia 26 kwietnia 2006 r.
w sprawie: w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomża
Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz.U. z 2005 roku Nr 236, poz. 2008, zm. Dz.U. z 2005 roku Nr 180, poz. 1495) oraz po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Miejska Łomży uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomży zwany dalej regulaminem, w następującej treści:
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomża.
§ 2. Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, mieszkańców oraz osoby przebywające czasowo na terenie miasta.
§ 3. Definicje. Ilekroć jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. Nr 132, poz. 622 z późniejszymi zmianami),
2) odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych ,
3) odpadach komunalnych drobnych - należy przez to rozumieć odpady zbierane do typowych pojemników,
4) odpadach komunalnych wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary i masę, w typowych pojemnikach,
5) odpadach roślinnych - należy przez to rozumieć odpady powstające na prywatnych lub publicznych terenach zielonych wskutek ich pielęgnacji i uprawiania oraz odpady pochodzenia roślinnego z targowisk,
6) nieczystościach ciekłych – należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,
7) zbiornikach bezodpływowych – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania,
8) posiadaczu odpadów – rozumie się przez to każdego, kto faktycznie włada odpadami (wytwórcę odpadów, inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną). Domniemywa się, że władający powierzchnią ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na tej nieruchomości,
9) zakładzie utylizacji odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć legalnie działający obiekt służący prowadzeniu odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych; w szczególności mogą to być składowiska, kompostownie, spalarnie, sortownie, zakłady przetwarzania wielkogabarytowych odpadów komunalnych, budowlanych, surowców wtórnych, punkty zlewne odpadów ciekłych,
10) stacji zlewnej – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia zlokalizowane przy oczyszczalni ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia,
11) jednostce wywozowej - należy przez to rozumieć zakład będący miejską jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę, w rozumieniu odpowiednich przepisów, posiadającego wydane przez Prezydenta Łomży zezwolenie na wykonanie usług związanych z postępowaniem z odpadami komunalnymi lub nieczystościami ciekłymi.
§ 4. Niniejsze zasady obowiązują:
1) właścicieli nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,
2) kierowników budów w stosunku do nieruchomości będących terenami budów,
3) zarządców dróg,
4) jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,
5) jednostki organizacyjne prowadzące działalność w zakresie:
a) odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
b) opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
c) utrzymania czystości i porządku na terenie miasta,
6) wszystkich korzystających z terenów będących własnością miasta,
7) osoby utrzymujące zwierzęta domowe i gospodarskie.

ROZDZIAŁ II
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA NIERUCHOMOŚCIACH
I TERENACH UŻYTKU PUBLICZNEGO

§ 5. 1. Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości poprzez:
1) utrzymanie we właściwym stanie technicznym i sanitarno – porządkowym obiektów, dróg i chodników,
a) nieruchomość nie może być zaśmiecona lub zabrudzona,
b) elewacje obiektów budowlanych zlokalizowanych na terenie nieruchomości od strony terenów publicznych muszą być estetyczne,
c) składowane na nieruchomości materiały muszą być przechowywane w sposób uporządkowany, nie stwarzający zagrożenia bezpieczeństwa ludzi i zwierząt,
d) ogrodzenie nieruchomości musi być wykonane w sposób trwały i estetyczny oraz bezpieczny dla ludzi i zwierząt,
2) wyposażenie nieruchomości w dostateczną ilość pojemników służących do gromadzenia odpadów,
3) utrzymywanie w należytym stanie sanitarnym pomieszczeń mieszczących urządzenia na odpady,
4) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a gdy jest to niemożliwe wyposażenie nieruchomości w bezodpływowy zbiornik do gromadzenia nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków,
5) usuwanie ze ścian budynków, ogrodzeń i innych obiektów, ogłoszeń, plakatów, napisów, rysunków itp., umieszczonych tam bez zachowania trybu przewidzianego przepisami prawa,
6) niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków.
2. Właściciele nieruchomości i inne podmioty wskazane ustawą mają obowiązek niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń (w tym pochodzenia zwierzęcego) z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.
3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania nacieków lodowych (sopli) oraz nawisów śnieżnych, z dachów budynków przylegających do ogólnodostępnych chodników, zagrażających bezpieczeństwu przechodniów.
§ 6.
1. Właściciele nieruchomości oraz obiektów w których prowadzona jest działalność gospodarcza zobowiązani są do ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania, z częstotliwością wykluczającą ich przepełnienie. Powyższy obowiązek dotyczy także zarządzających drogą publiczną w obszarze zabudowanym w rozumieniu przepisów ustawy z 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 98 poz. 602 z późniejszymi zmianami) oraz w odniesieniu do przystanków komunikacji publicznej - przedsiębiorców korzystających z takich przystanków.
2. Właściciele nieruchomości wielomieszkaniowych (spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe i inne) ustalają wewnętrzne zasady porządku domowego i rozliczają się z kosztów odbioru i wywozu odpadów we własnym zakresie.
3. Wykonanie obowiązków w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie budowy należy do kierowników budów.
§ 7. W celu wydzielenia ze strumienia odpadów jak największej ilości surowców wtórnych na terenie miasta wprowadza się selektywną zbiórkę odpadów komunalnych, która odbywa się na następujących zasadach:
1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnej zbiórki następujących odpadów opakowaniowych:
1) szkło,
2) papier,
3) tworzywa sztuczne.
2. Na terenie miasta zorganizowana jest też zbiórka innych odpadów komunalnych takich jak:
1) odpady wielkogabarytowe,
2) odpady niebezpieczne powstałe w gospodarstwach domowych,
3) odpady z remontów.
3. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów na terenie nieruchomości wielomieszkaniowych (spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe) stosuje się pojemniki na surowce wtórne, spełniające ogólne warunki określone w niniejszym Regulaminem, natomiast w osiedlach budownictwa jednorodzinnego worki z tworzywa sztucznego.
4. Odpady opakowaniowe zbiera się selektywnie, zgodnie z wymaganiami wynikającymi ze sposobu ich późniejszego wykorzystania lub unieszkodliwiania. Pojemniki i worki powinny mieć oznakowane logo jednostki wywozowej i utrzymane w następującej kolorystyce:
4) niebieski - papier - oznakowane napisem „PAPIER”,
5) biały - szkło bezbarwne - oznakowane napisem „SZKŁO BEZBARWNE”,
6) zielony - szkło kolorowe - oznakowane napisem „SZKŁO KOLOROWE”,
7) żółty - metale i tworzywa sztuczne oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe - oznakowane napisem „METALE, TWORZYWA SZTUCZNE”.
5. Do wyposażenia nieruchomości w pojemniki i worki do selektywnej zbiórki oraz odbioru odpadów surowcowych zobowiązani są przedsiębiorcy posiadający zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Warunki świadczenia tej usługi określać powinna umowa pomiędzy właścicielem nieruchomości a firmą wywozową.
6. Miasto Łomża zakupi i ustawi pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów w miejscach szczególnie uczęszczanych przez mieszkańców oraz placówkach oświatowych oraz zapewni odbiór zebranych odpadów.
7. Selektywna zbiórka odpadów prowadzona będzie z zachowaniem warunków usuwania odpadów określonych w niniejszym Regulaminie. Szczegółowe zasady selektywnej zbiórki odpadów powinny być ustalone w umowie zawartej pomiędzy właścicielem nieruchomości, a jednostką wywozową.
8. Odbiór surowców wtórnych przez jednostki wywozowe jest zwolniony z opłat. Warunkiem zwolnienia z opłat jest prawidłowo wykonana segregacja surowców wtórnych i brak zanieczyszczeń pozostałymi odpadami komunalnymi.
9. Wysegregowane surowce wtórne można nieodpłatnie przekazywać we własnym zakresie Miejskiemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej ZB w Łomży na miejskie składowisko odpadów w Miastkowie lub na bazę Przedsiębiorstwa w Łomży przy ul. Poznańskiej 141.
§ 8. Na terenie miasta, mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się:
1. Spalania odpadów niebezpiecznych na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków.
2. Niszczenia lub uszkadzania obiektów małej architektury, urządzeń wyposażenia placów zabaw, urządzeń do zbierania odpadów, obiektów przeznaczonych do umieszczania reklam i ogłoszeń, urządzeń stanowiących elementy infrastruktury komunalnej, np. hydrantów, transformatorów, rozdzielni, linii energetycznych, telekomunikacyjnych, wiat przystanków, roślinności, deptania trawników oraz zieleńców.
3. Umieszczania afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń itp. w miejscach do tego nie wyznaczonych.
4. Malowania, np. grafitti poza wyznaczonymi do tego celu ścianami.
5. Wyprowadzania psów na tereny przeznaczone dla zabaw dzieci i uprawiania sportu.
6. Zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt.
7. Indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych.
8. Wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi.
9. Indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości.
10. Wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych i wód opadowych spływających z powierzchni dachów, podjazdów, itp.

ROZDZIAŁ III
MYCIE I NAPRAWA SAMOCHODÓW POZA MYJNIAMI I WARSZTATAMI NAPRAWCZYMI
§ 9.
1. Zabrania się mycia pojazdów na terenach ogólnodostępnych dróg, chodników, miejskich terenach zielonych i nad brzegami rzek.
2. Zezwala się na mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości nie służących do użytku publicznego, pod warunkiem odprowadzania powstałych ścieków do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych, po uprzednim przejściu przez łapacz oleju i odstojnik. Odprowadzanie ścieków bezpośrednio do gleby lub wód powierzchniowych jest zabronione.
3. Zakazuje się wykonywania napraw i regulacji samochodów w sposób uciążliwy i zakłócający spokój mieszkańcom oraz powodujących powstawanie odpadów niebezpiecznych i zanieczyszczenie nawierzchni jezdni lub miejsca postoju (np. wymiana olejów, smarów, płynów chłodzących, płynów hamulcowych, amortyzatorów i urządzeń klimatyzacyjnych).
4. Naprawa pojazdów samochodowych związane z bieżącą eksploatacją (np. wymiana żarówek i innych akcesoriów, uzupełnienie płynów) na trenie nieruchomości jest dozwolone, pod warunkiem, że nie spowoduje to zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Powstałe odpady inne niż niebezpieczne powinny być gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ IV
RODZAJ I MINIMALNA POJEMNOŚĆ URZĄDZEŃ PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH. WARUNKI ROZMIESZCZANIA TYCH URZĄDZEŃ I ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM
§ 10. Urządzenia przeznaczone do gromadzenia odpadów:
1. Właściciele zapewniają wyposażenie własnych nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych poprzez zakup takich urządzeń, wydzierżawienie od firmy wywozowej lub gminy bądź w inny sposób ustalony w drodze umowy z jednostką wywozową.
2. Odpady komunalne drobne mogą być gromadzone jedynie w zamykanych i szczelnych pojemnikach, przeznaczonych wyłącznie do tego celu.
3. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych mogą mieć pojemność od 0,11m3 do 1,10m3. Dopuszcza się stosowanie pojemników kontenerowych o większych pojemnościach tylko w przypadku, gdy ze względu na ilość gromadzonych odpadów lub wielkość nieruchomości nie ma możliwości zastosowania pojemników o mniejszej pojemności. Pojemniki i kontenery muszą posiadać zamykane otwory wrzutowe i powinny być przystosowane do ich opróżniania przez specjalistyczne pojazdy.
4. W sytuacjach wyjątkowego krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych dopuszcza się ich gromadzenie w szczelnych workach z tworzywa sztucznego oznakowanych w sposób identyfikujący jednostkę wywozową.
5. Kosze na odpady, ustawiane na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego, powinny odpowiadać następującym wymaganiom:
1) umieszczenie minimum jednego kosza na każdym przystanku komunikacyjnym,
2) zaopatrzenie ciągów pieszych w kosze ustawione w odległościach uzależnionych od stopnia nasilenia ruchu pieszego,
3) kosze będą posiadały konstrukcję zabezpieczającą przed wywiewaniem gromadzonych w nich odpadków oraz uniemożliwiającą składowanie w nich odpadów pochodzących z gospodarstw domowych czy też powstałych w wyniku działalności gospodarczej.

6. Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, aby korzystanie z nich nie stanowiło zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa ich użytkowników, a w szczególności mają obowiązek utrzymywania ich w czystości oraz co najmniej raz na kwartał ich dezynfekowania.
7. Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nie utrudniający korzystania z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione i usuwane jak najszybciej, w terminach uzgodnionych z jednostką wywozową lub podmiotem prowadzącym zakład ich utylizacji.
8. Odpady z remontów należy gromadzić w osobnych kontenerach lub workach dostarczonych przez firmę wywozową na warunkach określonych pomiędzy właścicielem nieruchomości a firmą wywozową.
§ 11. Zasady rozliczania usług w zakresie postępowania z odpadami komunalnymi i nieczystościami ciekłymi.
1. Ustala się następujące wskaźniki wytwarzania nieczystości:
1) Ustała się następujące normatywne ilości stałych odpadów komunalnych drobnych produkowanych przez jedną osobę w ciągu tygodnia:
a) 27 l - jako ilość podstawową,
b) 2 l - na każdą z osób przebywającą na terenie szkoły każdego typu,
c) 5 l - na każdą z osób przebywających na terenie przedszkoli lub żłobków,
d) 12 l - na jedno łóżko (lub miejsce) w szpitalach, internatach i innych obiektach użyteczności publicznej,
e) 4 l - na każdego pracownika zatrudnionego w obiekcie biurowym.
2) Ilości wytwarzanych nieczystości płynnych ustala się na podstawie zużycia wody według wskazań wodomierza, a w przypadku jego braku – w oparciu o normy zużycia wody określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14.01.2002. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz.U. Nr 8, poz. 70).
3) Powyższe wskaźniki służą do ustalenia wysokości obciążenia właściciela nieruchomości za przejęcie przez gminę w trybie wykonania zastępczego, obowiązku odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, w przypadku braku udokumentowania ponoszenia przez niego opłat związanych z odbiorem i utylizacją odpadów.

2. Ustala się następujące zasady rozmieszczania pojemników na odpady komunalne drobne na nieruchomościach:
1) na każdej nieruchomości zamieszkałej powinien znajdować się co najmniej jeden pojemnik o pojemności będącej iloczynem liczby osób rzeczywiście zamieszkujących na terenie nieruchomości i obowiązującej dla danej nieruchomości normatywnej ilości odpadów, ustalonej według zasad określonych w pkt. 1, przy czym dozwolone jest korzystanie przez właścicieli nieruchomości sąsiednich z jednego lub kilku pojemników ustawionych razem, za zgodą właściciela pojemnika,
2) na nieruchomościach obejmujących budynki wielomieszkaniowe, biurowe, szpitalne lub inne służące przebywaniu większej liczby osób łączna objętość pojemników może się różnić o 1/10 w stosunku do objętości wyliczonej zgodnie z zasadami określonymi w pkt.1.
ROZDZIAŁ V
CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI ORAZ TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO
§ 12. Zasady usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości
1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są gromadzić drobne odpady komunalne tylko w pojemnikach przeznaczonych do tego celu. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:
1) Ustawienia pojemników na odpady w miejscu trwałe oznaczonym, na równej nawierzchni, w miarę istniejących możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości. Lokalizacja pojemników na nieruchomości podlega uzgodnieniu z jednostką wywozową.
2) Pojemniki na odpady komunalne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników jak i dla pracowników jednostki wywozowej, w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich,
3) Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.
4) Powyższe zasady stosuje się odpowiednio do ustawienia koszy na odpady na drogach i w miejscach publicznych oraz przystankach komunikacji zbiorowej.
§ 13.
1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne:
1) Śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów.
2) Substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, baterii, świetlówek, akumulatorów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów przemysłowych i medycznych.
3) Powyższe obowiązki stosuje się odpowiednio do koszy na odpady ustawianych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.
§ 14.
1. Usuwanie odpadów z posesji i opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na zasadach określonych w umowach zawartych z jednostkami wywozowymi.
2. Częstotliwość wywozu odpadów powinna gwarantować utrzymanie właściwego stanu sanitarno – higienicznego i estetykę nieruchomości.
3. Wywóz nieczystości powinien następować z częstotliwością:

1) odpady komunalne:
a) w budownictwie jednorodzinnym – w miarę potrzeb , jednak nie rzadziej niż co 14 dni,
b) w budownictwie wielorodzinnym – w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż co 7 dni,
c) inne tereny – w miarę potrzeb.
2) nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością gwarantującą niedopuszczenie do przepełnienia zbiorników oraz zanieczyszczenia powierzchni ziemi i wód gruntowych.
4. Właściciele nieruchomości są zobowiązani zapewnić pracownikom jednostek wywozowych dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażenia na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.Powyższe obowiązki dotyczą także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.
5. Wytwórcy i posiadacze odpadów przemysłowych, medycznych i weterynaryjnych mają obowiązek udokumentować sposób unieszkodliwiania odpadów bądź ich przekazania innym podmiotom, które uzyskały zezwolenie właściwego organu na prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami.
§ 15. Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej ZB w Łomży, na koszt Miasta, zapewnia odbiór od mieszkańców niektórych odpadów niebezpiecznych na następujących zasadach:
1. Przeterminowane i nie wykorzystane leki można nieodpłatnie wrzucać do pojemników ustawionych w wybranych aptekach.
2. Zużyte baterie można nieodpłatnie wrzucać do pojemników ustawionych w wybranych sklepach.
3. Odbiór innych odpadów niebezpiecznych (np. opakowania po farbach, kleje, rozpuszczalniki, środki ochrony roślin, aerozole, środki czyszczące, wywabiacze plam, środki do konserwacji drewna oraz opakowania po tych substancjach, a także zużyte świetlówki rtęciowe, akumulatory) będzie prowadzony akcyjnie. O terminie i sposobie odbioru odpadów powiadamia MPGKiM na 7 dni przed planowaną akcją.
§ 16. Opady wielkogabarytowe oraz odpady z remontów odbierane są od mieszkańców w terminach uzgodnionych z firmą wywozową w ramach umowy pomiędzy właścicielem nieruchomości a firmą wywozową.
ROZDZIAŁ VI
MAKSYMALNY POZIOM ODPADÓW KOMUNALNYCH ULEGAJĄCYCH BIODEGRADACJI DOPUSZCZONYCH DO SKŁADOWANIA NA SKŁADOWISKA ODPADÓW ORAZ ILOŚCI ODPADÓW WYSELEKCJONOWANYCH, DO KTÓRYCH OSIĄGNIĘCIA ZOBOWIĄZANE SĄ PODMIOTY UPRAWNIONE
§ 17. Ustala się maksymalny poziom odpadów ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowisku odpadów, który wynosi do dnia:
1) 31 grudnia 2010 roku - 75% wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji,
2) 31 grudnia 2013 roku - 50%,
3) 31 grudnia 2020 roku - 35 %,
w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 roku.
ROZDZIAŁ VII
INNE WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI WYNIKAJĄCE Z GMINNEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI

§ 18.
1. Odpady komunalne odbierane od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta Łomża, które nie mogą być poddane odzyskowi należy składować na składowiskach odpadów komunalnych. Miasto Łomża posiada składowisko odpadów komunalnych, zlokalizowane w obrębie wsi Korytki Leśne i Czartoria, gm. Miastkowie.
2. Nieczystości ciekłe odebrane ze zbiorników bezodpływowych należy odtransportować do stacji zlewnej. Miasto Łomża posiada stację zlewną Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji zlokalizowaną w Łomży przy ul. Zjazd. 23.
§ 19. Na terenie miasta dopuszcza się kompostowanie odpadów zielonych powstałych w przydomowych ogródkach, na terenie nieruchomości we własnym zakresie i na własne potrzeby. Kompostowanie nie może stanowić uciążliwości dla użytkowników sąsiednich nieruchomości.
ROZDZIAŁ IX
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCYCH NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI ORAZ ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO WSPÓLNEGO UŻYTKU

§ 20.
1. Właściciele psów zobowiązani są do:
1) Osobistego zgłoszenia w Urzędzie Miejskim w Łomży w terminie 14 dni:
- od dnia nabycia psa, celem jego zarejestrowania i pobrania znaczka rejestracyjnego z numerem identyfikacyjnym,
- od dnia utraty psa na skutek: zaginięcia, padnięcia, zbycia innej osobie itp., celem zdjęcia psa z ewidencji, należy przy tym zwrócić wydany wcześniej znaczek rejestracyjny.
2) Zarejestrowania psa w Urzędzie Miejskim w Łomży i pobrania znaczka rejestracyjnego.
3) Umieszczenia znaczka rejestracyjnego na obroży noszonej przez psa. Psy nie zaopatrzone w znaczek rejestracyjny, wałęsające się bez opieki właściciela będą wyłapywane i odwożone do schroniska przy ul. Wojska Polskiego 136. Z ww. schroniska zwierzęta mogą być odebrane przez właściciela po:
a) okazaniu dokumentów potwierdzających własność psa (świadectwo szczepienia psa, dowód opłaty podatku za posiadanie psa),
b) dokonaniu zwrotu kosztów odłowu i przetrzymania, ustalonych przez podmiot dokonujący odłowu i prowadzący schronisko.
4) Zaszczepienia psa przeciwko wściekliźnie w terminie 30 dni od dnia ukończenia przez psa 3 miesiąca życia, a następnie nie rzadziej niż co 12 miesięcy od dnia ostatniego szczepienia.
5) Natychmiastowego zawiadomienia administratora budynku lub osiedla o pojawieniu się u psa objawów wzbudzających podejrzenie zachorowania na chorobę zakaźną, która może być przenoszona na ludzi.
6) Odosobnienia psa, u którego wystąpiły objawy wzbudzające podejrzenie zachorowania na chorobę zakaźną, od innych zwierząt i uniemożliwienia dostępu do chorego psa innym osobom, z wyjątkiem służby weterynaryjnej.
7) Poddania psa, który skaleczył człowieka, obserwacji w kierunku wścieklizny. Obserwacje prowadzone są na koszt budżetu Państwa przez lekarzy weterynarii wyznaczonych przez Powiatowego Lekarza Weterynarii w Łomży.
8) Usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez psa w miejscach publicznych.
9) Zapisy pkt. 4,5,6,7 dotyczą również pozostałych gatunków zwierząt domowych.
2. Właściciel nieruchomości ma zadbać by ogrodzenie posesji było szczelne i uniemożliwiało jej samowolne opuszczenie przez psa.
§ 21.
1. W miejscach publicznych psa należy prowadzić na smyczy, a psa wykazującego agresywność i psa rasy uznawanej prawnie za agresywnego dodatkowo w kagańcu.
2. Zabrania się wprowadzania psów do sklepów i lokali gastronomicznych, aptek, pomieszczeń biurowych oraz innych obiektów, których administracja wprowadzi taki zakaz.
3. Prezydent Miasta ustali zasady odławiania i postępowania ze schwytanym psem po godzinach pracy urzędu.
ROZDZIAŁ X
WYMAGANIA UTRZYMANIA ZWIERZĄT DOMOWYCH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ, W TYM TAKŻE ZAKAZU ICH UTRZYMYWANIA NA OKREŚLONYCH OBSZARACH LUB W POSZCZEGÓLNYCH NIERUCHOMOŚCIACH

§ 22.
1. Wprowadza się całkowity zakaz chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenie osiedli domów wielorodzinnych oraz jednorodzinnych o zabudowie zwartej, na działkach o powierzchni do 1000 m2.
2. Zakaz ten nie dotyczy gospodarstw rolnych i utrzymywania zwierząt gospodarskich wyłącznie na własne potrzeby, pod warunkiem, że nie sprawi to uciążliwości i będzie prowadzone z zachowaniem niżej określonych wymagań.
3. Właściciele nieruchomości utrzymujący zwierzęta gospodarskie na terenach wyłączonych z produkcji rolnej zobowiązani są do:
1) zabezpieczenia nieruchomości przed wydostaniem się z niej zwierząt gospodarskich,
2) utrzymywania pomieszczeń przeznaczonych do chowu zwierząt gospodarskich w odpowiednim stanie techniczno – sanitarnym,
3) utrzymywania zwierząt gospodarskich w sposób nie stwarzający uciążliwości dla mieszkańców nieruchomości sąsiednich i nie powodujący zanieczyszczenia ulic i innych miejsc publicznych,
4) składowania i magazynowania obornika w warunkach eliminujących uciążliwość i zagrożenie dla ludzi i środowiska,
5) usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta gospodarskie w miejscach publicznych.

ROZDZIAŁ XI
WYMAGANIA W ZAKRESIE DERATYZACJI
§ 23.
1. Właściciele i zarządcy budynków mieszkalnych oraz użytkownicy sieci: ciepłowniczych, kanalizacyjnych, telekomunikacyjnych itp. mają stały obowiązek tępienia szczurów i myszy w obrębie własnych nieruchomości i obiektów oraz odpowiadają za prowadzenie dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji
2. Rada Miejska Łomży, na wniosek służb komunalnych lub Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży może wyznaczać obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej wykonania.
ROZDZIAŁ XII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 24.
1. Kontrolę stosowania przepisów niniejszej uchwały sprawuje Straż Miejska Łomży oraz inni pracownicy Urzędu upoważnieni przez Prezydenta Miasta Łomża.
2. Właściciele nieruchomości i wszystkie osoby zobowiązane do stosowania przepisów niniejszej uchwały zobowiązani są wobec osób uprawnionych do kontroli, wymienionych w pkt. 1 do:
1) umożliwienia wstępu na teren nieruchomości w celu wykonania czynności kontrolnych,
2) udzielenia informacji związanych z wykonywaniem obowiązków nałożonych tą uchwałą,
3) okazywania dokumentów potwierdzających wykonanie przepisów uchwały, a w szczególności :
a) umowy na wykonanie usługi odbioru odpadów komunalnych i dowodu opłaty za te usługi,
b) umowy na wykonanie usługi opróżniania zbiorników bezodpływowych i wywozu ciekłych nieczystości oraz dowodu opłaty za te usługi.
3. Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszej uchwale podlega karze grzywny na podstawie ustawy Kodeks wykroczeń.
4. Postępowanie w sprawach o których mowa w ust. 3 toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
§ 25.
1. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Łomża
2. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Prezydent Miasta Łomża
§ 26. Traci moc uchwała nr 316/XLIX/05 Rady Miejskiej Łomży z dnia 31.05.2005 roku w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomży.
§ 27. Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego


Przewodniczący
Rady Miejskiej Łomży
Maciej Głaz





  • Data dodania:
  • Data upublicznienia: czwartek, 27 kwi 2006 13:36
  • Opublikował(a): Śleszyńska Dorota
  • Zaakceptował(a): Śleszyńska Dorota
  • Artykuł był czytany: 2206 razy