Na 67 posiedzeniu w dniu 25 października 2010 r.
1. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
2. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta o podjęcie uchwał w sprawie ustalenie stawek podatków obowiązujących w 2011 roku:
a) od nieruchomości /druk nr 901, 901A/
b) od środków transportowych /druk nr 901, 901B/
c) opłat od posiadania psów /druk nr 901, 901C/
3. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie zmian w budżecie miasta na 2010 r. /druk nr 902, 902/1.902B /
4. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż lokali mieszkalnych objętych czynszem regulowanym na rzecz głównych najemców z bonifikatą /druk nr druk nr 897, 897A/
5. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie zmiany Uchwały nr 467/LXIV/10 Rady Miejskiej z dnia 30 czerwca 2010 r. w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalania budżetu miasta oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu /druk 909, 909A/
6. Sprawy różne.
Przebieg posiedzenia:
Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan
Piotr Grabani - Przewodniczący Komisji. Poprosił następnie o uwagi do proponowanego porządku.
Następnie Komisja 6 głosami za przyjęła porządek jak wyżej.
Ad. 1Przewodniczący poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia.
Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do Protokołu Nr 66/10 i przyjęli go 6 głosami za, jednogłośnie.
Ad. 2 a, b, c
Pani Jadwiga Kozłowska - Skarbnik Miasta przedstawiając wniosek poinformowała, że planowany wzrost podatków oscyluje w granicach 2,5 %, w niektórych przypadkach w zaokrągleniu są bardzo zbliżone do 2,6%, czyli o wskaźnik inflacji, natomiast opłatę od posiadania psów na rok 2011 proponuje się pozostawić na poziomie roku 2010.
Radny Tadeusz Zaremba zabierając głos w dyskusji stwierdził, że chce wyrazić satysfakcję z tego, iż w mieście prowadzi się bardzo odpowiedzialną politykę finansową, a nie tworzy się wizerunku, że robi się uprzejmość w stosunku do kogoś i nie podwyższa się podatków. Wiadomym jest bowiem, że to wszystko bije później w możliwość realizacji zadań. Uważa, że tego typu polityka jest odpowiedzialna i zasługuje na to, aby ją poprzeć.
Radny Jan Chojnowski zabierając głos stwierdził, że jego zdaniem, z racji na to, że jest kryzys dobrze by było wspierać przedsiębiorczość i stawki podatku od nieruchomości trochę zmniejszyć. Kwota 20 zł przy dzisiejszym kryzysie jest to bardzo dużo. Rozumie, że trzeba zwiększyć, ale może trochę mniej.
Radna Wanda Mężyńska poprosiła Panią Skarbnik o odniesienie się do propozycji innych samorządów.
Pani Jadwiga Kozłowska odnosząc się do Ostrołęki zwróciła uwagę, że Ostrołęka od jakiegoś czasu nie zwiększa stawek podatku. Posiada jednak duże przedsiębiorstwo, które ma duża moc produkcyjną i hale i od tego jest liczony podatek. Czy robi to dobrze, to problem tego miasta, ale z tego tytułu tracą 2 razy, pierwszy raz, to tracą z tego, że nie podwyższają nawet o stopień inflacji, drugi raz otrzymując mniejszą subwencję wyrównawczą. Łomża realizuje programy unijne i musi mieć zabezpieczone środki na zapewnienie udziału własnego.
Radny Tadeusz Zaremba uzasadniając swoja wcześniejszą wypowiedź zwrócił uwagę, że przy 2,5 % 20 zł, jest to 0,25 zł rocznie. Od hali 1000 m jest to 500 zł. dla kogoś, kto taka halę posiada i cos w niej robi, to 500 zł rocznie nie jest dużą kwotą.
Członkowie Komisji nie zgłosili więcej uwag do przedłożonego materiału i Komisja pozytywnie 3 głosami za, przy 2 przeciwnych i 1 wstrzymującym zaopiniowała proponowany projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości na 2010 r.
Członkowie Komisji nie zgłosili do przedłożonego materiału zawartego w druku 901B i Komisja pozytywnie 4 głosami za, przy 1 przeciwnym i 1 wstrzymującym zaopiniowała proponowany projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2010 r.
Członkowie Komisji nie zgłosili również uwag do przedłożonego materiału określonego drukiem 901C i Komisja pozytywnie 4 głosami za, przy 1 przeciwnym i 1 wstrzymującym zaopiniowała proponowany projekt uchwały w sprawie stawek opłat od posiadania psów na 2010 r.
Ad. 3
Pani Jadwiga Kozłowska - Skarbnik Miasta przedstawiając wniosek poinformował, że proponowane zmiany polegają na:
1) zwiększeniu planowanych dochodów i wydatków na zadania własne o kwotę 684.959 złotych,
2) zwiększeniu planowanych dochodów i wydatków na zadania realizowane na podstawie porozumień pomiędzy jst kwotę 15.000 zł,
3) zmniejszeniu planowanych dochodów i wydatków na zadania własne o kwotę 73.314 złotych,
4) przeniesieniu pomiędzy działami, rozdziałami i paragrafami planowanych wydatków. na kwotę 470.779 złotych,
5) zwiększeniu planowanych dochodów i wydatków na zadania własne o kwotę 578.488 złotych,
6) zwiększeniu planowanych dochodów o kwotę 27.001 złotych i wydatków budżetu miasta na zadania realizowane na podstawie porozumień pomiędzy jst. o 1 zł,
7) zmniejszeniu planowanych dochodów i wydatków na zadania własne o kwotę 80.000 złotych,
8) przeniesieniu pomiędzy działami, rozdziałami i paragrafami planowanych wydatków zadań własnych na kwotę 120.547 złotych,
9) przeniesieniu pomiędzy działami, rozdziałami i paragrafami planowanych dochodów zadań własnych na kwotę 220.000 złotych,
10) zmniejszeniu wydatków na zadania realizowane na zasadzie porozumień pomiędzy jst i zwiększeniu wydatków na zadania własne.
Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do przedłożonego materiału i Komisja pozytywnie 6 głosami za, przy 0 przeciwnych i 1 wstrzymujący zaopiniowała proponowany projekt uchwały.
Ad. 4
Pani Jadwiga Kozłowska - Skarbnik Miasta wprowadzając do tematu zwróciła uwagę, że jest to kolejna tego typu uchwała i dotyczy tym razem zgodnie z projektem uchwały 5 lokali.
Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do przedłożonych materiałów i zaopiniowali je pozytywnie 6 głosami za, przy 1 przeciwnym i ) wstrzymujących.Ad. 5
Pani Jadwiga Kozłowska - Skarbnik Miasta przedstawiając wniosek poinformowała, że proponuje się dokonania zmiany w § 5 pkt 9 poprzez skreślenia ppkt. 3 „ informacji o stanie mienia”, ponieważ zgodnie z ustawą o finansach publicznych jest to składane w sprawozdaniu z realizacji budżetu za dany rok. Proponuje więc o wykreślenie tylko tego punktu.
Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do przedłożonych materiałów i zaopiniowali je pozytywnie 7 głosami za - jednogłośnie.
Ad. 6
W sprawach różnych nie zgłoszono uwag.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono.