Na 47 posiedzeniu w dniu 14 stycznia 2010 r.
1. Przyjęcie protokołów z 45 i 46 posiedzenia.
2. Przyjęcie Planu Kontroli Komisji na 2010 rok oraz zgłoszenie propozycji do planu pracy Rady na 2010 r.
3. Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji za 2009 r.
4. Sprawy różne.
Ad. 1
Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 45/09 i 46/09 i w wyniku głosowania przyjęła je jednogłośnie 3 głosami za.
Ad. 2
Przewodniczący wprowadzając do tematu przedstawił propozycje do planu kontroli Komisji na 2010 rok.
W trakcie dyskusji członkowie Komisji stwierdzili, że zaproponowany przez Przewodniczącego projekt planu kontroli zawiera wszystkie dziedziny życia miasta. Za bardzo słuszne uznano wprowadzenie w II kwartale pkt. 4 dot. analizy działalności MPGKiM pod kątem funkcjonowania Zarządu Budynków Mieszkalnych i Zakładu Drogowego. Zdaniem członków Komisji należy tematem tym zająć się w kontekście przygotowanych kilka lat wcześniej materiałów przez specjalistyczna firmę. Zwrócono uwagę, że w kadencji 1998 - 2002 włożono dużo pracy aby zanalizować to przedsiębiorstwo i te wszystkie wnioski odłożono a/a. Uznano, że jest to niepokojące i należy do tego powrócić, tym bardziej, że po stornie mieszkaniowej jest poważne zadłużenie i nie widać kierunków działania w kwestii substancji substandardowych. Dobrze by było, aby w momencie omawiania tego tematy na posiedzeniu był obecny Prezydent i dyrektor MPGKiM, aby mogli przedstawić Komisji plany na przyszłość. Uznano również za zasadne, aby w momencie omawiania tego tematu odszukać uchwałę z 1997 roku, kiedy to Rada zajmowała się tematem opłat za eksploatacje mieszkań w budynkach komunalnych. Wówczas to bowiem zwaloryzowano opłaty w ten sposób, że urynkowiono zasady, czyli wpływy, dochody miały pokrywać koszty. Zaproponowano również, żeby ocenę działalności MPEC przenieść z kwartału III na kwartał II, natomiast w kwartale III dodać ocenę działalności MPWiK, natomiast w kwartale IV dodać ocenę działalności MOSiR po roku działania. Ponadto członkowie komisji zwrócili uwagę, że omawiając w kwartale pkt. 3 należy wyjaśnić kwestię, czemu Suwałki otrzymały dofinansowane na zakup autobusów w większym procencie niż miasto Łomża. Z lakonicznej wypowiedzi wynika, że Suwałki otrzymały więcej ponieważ tam jest spółka, a w Łomży zakład budżetowy. Następne pytanie, na które komisja powinna również otrzymać odpowiedź, to kto jest winien temu, że do listy indykatywnej że miasto złożyło wniosek o wartości 25 mln, zł na pływalnie miejską, a potem z kosztorysu inwestorskiego wyszło 35 mln zł. Miasto otrzymało 50% w stosunku do złożonego wniosku, a więc 12,5 mln, a nie 17,5 mln. Ostatecznie Komisja jednogłośnie - 3 głosami za, przyjęła następujący plan kontroli na 2010 rok, który zostanie przekazany Radzie do zatwierdzenia.
I kwartał
1. Ocena realizacji interpelacji i wniosków za 2009 rok
2. Ocena realizacji uchwał za 2009 rok
3. Analiza materiałów pokontrolnych różnych organów prowadzących kontrole w UM w 2009 roku
II kwartał
1. Ocena ściągalności podatków i opłat za 2009 rok z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, dzierżaw, najmu i opłat adiacenckich
2. Przygotowanie sprawozdania z wykonania budżetu za 2009 rok oraz wypracowanie wniosków w sprawie absolutorium
3. Ocena zawansowania prac przygotowawczych umożliwiających rozpoczęcie inwestycji oraz realizacji inwestycji współ finansowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego
4. Ocena działalności MPGK i M pod kątem funkcjonowania Zarządu Budynków Mieszkalnych i Zakładu Drogowego
5. Ocena działalności MPEC za 2009 rok
III kwartał
1. Analiza realizacji wydatków niewygasłych z 2008 i 2009 roku
2. Ocena realizacji uchwał za I półrocze 2010 roku
3. Ocena działalności MPK i MPWiK za 2009 rok
IV kwartał
1. Ocena realizacji uchwał za III kw. 2010 roku
2. Ocena działalności MOSiR.
Do planu pracy Rady zaproponowano następujące tematy:
Kwartał I
- Ocena interpelacji i wniosków za 2009 rok.
- Ocena realizacji uchwał za 2009 rok.
Kwartał II
- Ocena realizacji uchwał za I kwartał 2010 roku.
- Przygotowanie sprawozdania z wykonania budżetu za 2009 rok oraz wypracowanie wniosków w sprawie absolutorium
Kwartał III
- Ocena realizacji uchwał za I półrocze 2010 roku.
- Analiza realizacji wydatków niewygasłych z 2008 i 2009 r.
Kwartał IV
- Ocena realizacji uchwał za III kwartał 2010 r.
Ad. 3
Następnie Przewodniczący poprosił o uwagi do projektu sprawozdania z działalności Komisji w 2009 r.Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do przedłożonego projektu sprawozdania uznając, że w akapicie informującym o nie rozpatrzeniu skargi Pana Deptuły należy dodać zdanie mówiące o tym, że do tematu powróci po otrzymaniu protokołu CBA.
Komisja z tą poprawką treść sprawozdania przyjęła jednogłośnie 3 głosami za.
Ad. 4
W sprawach różnych członkowie Komisji nie zgłosili problemów. Na tym posiedzenie komisji zakończono.