Na 52 posiedzeniu w dniu 14 grudnia 2009 r.
Przebieg posiedzenia:
Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan
Piotr Grabani - Przewodniczący Komisji.
Następnie Komisja 7 głosami za przyjęła porządek jak wyżej.
Ad. 1
Przewodniczący poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia.
Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do protokołu nr 51/09 i przyjęli go 7 głosami za – jednogłośnie.
Ad. 2
Pan Piotr Grabani – Przewodniczący Komisji wprowadzając do tematu zwrócił uwagę, że dzisiejsze posiedzenie jest najważniejsze robocze posiedzenie komisji w sprawie analizy projektu budżetu miasta na rok 2010. Dodał, że uczestniczył we wszystkich posiedzeniach komisji, które zajmowały się projektem budżetu. Zauważył, że radnym trudno było poruszać się w projekcie budżetu z uwagi na brak ponumerowania stron. Następnie zaproponował, by w związku z tym, że komisji w większości koncentrowały się na stronie wydatkowej, zaproponował, aby komisja rozpoczęła omawianie od strony dochodowej. Prosi więc Prezydenta o sentencyjne przedstawienie strony dochodowej. Jak również o odniesienie się do opinii RIO w sprawie przedłożonego projektu budżetu. Prosi również o odniesienie się, jak mogą kształtować się przychody na 2010 w kontekście projektu nie wykonania budżetu w 2009, tym bardziej, że takie pozycje jak podatek dochodowy od osób fizycznych, prawnych w drobnych milionach jest nie wykonany z uwagi na nie wykonanie budżetu państwa i nie przekazanie samorządowi środków, które do budżetu miasta powinny w tym zakresie wpłynąć.
Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta przedstawiając projekt budżetu na 20010 r. zgodnie z drukiem 680 poinformował, że podstawą sporządzania projektu budżetu Miasta Łomży na rok 2010 są:
- Przyjęte Uchwałą Rady Miasta Nr 357/XLIX/09z dnia 30 września 2009 r. Założenia Polityki Społeczno - Gospodarczej Miasta Łomża na 2009 rok.
- Ustawa z dnia 13.11.2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
- Określone przez Ministra Finansów w pismach ST3 - 4820-19/2009 z dnia 10.10.2009 oraz ST4-4820/784/2009 z dnia 08.10.2009 r. projektowane wielkości:
równoważącej i części oświatowej dla gminy oraz powiatu,
- planowanych dochodów z tytułu udziału gminy i powiatu we wpływachz podatku dochodowego od osób fizycznych na rok 2009.
- Określone pismem Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku Nr.FB.II.BŁ.3010- 18 /098 z dnia 22.X.2009 r. projektowane kwoty dotacji celowych z budżetu państwa oraz kwoty dochodów związanych z realizacją zadań zleconych.
- Określona przez Dyrektora Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Łomży pismem DŁM-0301-57/09 z dnia 22 września 2009 r. projektowana wysokość dotacji celowej na prowadzenie i aktualizację rejestru wyborców.
- Wnioski zgłaszane przez jednostki organizacyjne Miasta i Wydziały merytoryczne Urzędu Miasta w zakresie sfinansowania wydatków bieżących i inwestycyjnych.
Dochody budżetu miasta Łomży na 2010 r. zostały oszacowane na kwotę 234.310. 897 złotych, co stanowi 118, 11 % pierwotnego planu na 2009 r. oraz 103, 94 % przewidywanego wykonania roku 2009 z tego:
- dochody gminy – 155 773 527 złotych, z tego:
dochody bieżące - 125 722 045 zł
dochody majątkowe 30 051 482 zł
- dochody powiatu – 78.537.370 złotych, z tego:
dochody bieżące - 76.335.662 zł
dochody majątkowe - 2.201.708 zł
Dochody bieżące planowane na 2010. wynoszą 202.057.707 złotych stanowią 86,23 % dochodu budżetu.Na dochody te składają się:
- dochody własne w kwocie 81 536 468zł tj. 94,13 % do roku bazowego
- subwencje w kwocie 94 544 926zł tj. 107 ,40 % do roku bazowego
- dotacje w kwocie 35 878 381zł tj. 106 ,66 % do roku bazowego
- środki z UE w kwocie 189 413zł
Dochody majątkowe planowane na 2010 r. wynoszą 32.253.190 zł i stanowią 13,77% udziału w dochodach budżetu miasta.
Dochody te stanowią wpływy
- z własnych dochodów w kwocie 1.200.300 zł
- z dotacji na inwestycje w kwocie - 8.891.181 zł
- środków Unii Europejskiej na inwestycje – 22.161.709 zł
Planowane dochody realizowane przez Urząd Miejski w Łomży na 2010 r. wynoszą 38 238 933 złotych co stanowi wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2009 roku o 4 403 737 zł tj. o 12,68 % i wzrost w porównaniu do przewidywanego wykonania 2009 r. o 447 058 zł tj. 1,18% oraz 46,9 % udziału w planowanych dochodach własnych, w tym:
· wpłaty tytułu podatków i opłat - 25 814 977 zł co stanowi 31,67% udziału w planowanych dochodach własnych miasta , wzrost o 3,75% w stosunkudo planu po zmianach na 2009 rok.
· w realizacji dochodów majątkowych miasta – 1200.300 złotych co stanowi 1,47% udziału , spadek o 4,16 % w stosunku do planu po zmianach 2009roku.
· w realizacji pozostałych dochodów – 11 223 656 złotych co stanowi 14,28 % udziału , w stosunku do planu po zmianach na 2009r dochody zmniejszyły się
o 1.131. 036 zł i w porównaniu do pierwotnego planu na 2009 r. zwiększyły sięo 2.765.643 zł.
Wielkość udziałów w podatkach dochodowych oszacowane przez Ministerstwo Finansów:
1.Udziały z tytułu podatków od osób fizycznych są planowane na 2010 r. w kwocie 39 038 535 zł i stanowią 47,88 procentowego udziału w strukturze dochodów własnych miasta.
Udział gminy we wpływach z podatku PIT ( dochodowego od osób fizycznych) w 2010 r. wynosi 36,94 %.
Minister Finansów piśmie ST3- 4820-19/2009 z dnia 08.10.2009 r. określił planowaną wielkość wpływów z PIT dla gminy na 2010 r. w kwocie 30 559 091 zł tj. spadek o 3.384 866 zł w stosunku do pierwotnego planu na 2009r tj. o 9.97%.
Udział powiatu we wpływach z podatku PIT ( dochodowego od osób fizycznych) w 2010 r. wynosi 10,25 %. Szacunkowa wielkość udziału powiatu w PIT została określona przez Ministra Finansów na kwotę 8.479.444 zł co stanowi spadek o 995.343 zł w stosunku do pierwotnego planu na 2009r. tj. o 10,51%.
Dochody budżetowe realizowane przez Urząd Skarbowy na rzecz gminy zostały oszacowane na łączną kwotę 4 259 000 złotych co stanowi 78,74 % pierwotnego planu i przewidywanego wykonania tych dochodów w roku 2009.
Dochody realizowane przez Urzędy Skarbowe stanowią 5,22 % udziału w dochodach własnych Urzędu.
Pozostałe dochody miasta zostały zaplanowane w kwocie 11 223 656 złotych tj.90,84% planu po zmianach w tym:
- w gminie 7.601.594 złotych
- w powiecie 3.622.062 złotych
Planowane dochody zewnętrzne budżetu miasta na 2010 rok.
Łączne planowane dochody zewnętrzne zostały określone na kwotę 152 774 429 115 619 250 złotych co stanowi 65 ,20 % 58,28 % udziału w strukturze dochodowej projektu budżetu miasta na 2010 r.
Kwota planowanych subwencji wynosi 94 544.926 zł i jest wyższa o 7,40% do roku bazowego:
- dla gminy – 40.828.607 zł spadek o 7,78 % w stosunku do wielkości planu kwot na 2009 r.
- dla powiatu 53 716.319 zł wzrost o 7,112% z tego:
Część oświatowa subwencji ogólnej przyznana dla Miasta Łomży na 2010r wynosi 79.844.074 zł z tego:
- część powiatowa - 48.396.740 zł
- część gminna - 31.447.334 zł
W porównaniu do 2009 r. część oświatowa subwencji ogólnej dla powiatu zwiększyła się w porównaniu z pierwotnym planem o 0,48 % tj. o kwotę 231.948 zł i o 6,8 % tj. o kwotę 3 061 502 zł w stosunku do planu po zmianach na 2009 r.
Część oświatowa subwencji ogólnej dla gminy zmniejszyła się w 2010 r. w porównaniu z pierwotnym planem na 2009r o 16,41 % tj. o kwotę 4.431.951 zł i o 3,4% tj. o kwotę 1.042.467 zł w stosunku do planu po zmianach na 2009 r.
Kwota planowanych na 2010r dotacji wynosi 35.878.381 zł z tego:
- dla gminy – 27.007.519 zł,
- dla powiatu 8.870.862 zł.
Źródła pochodzenia dotacji są następujące:
- z budżetu państwa otrzymane poprzez Podlaski Urząd Wojewódzki –na zadania bieżące - 26.133.000 zł
- z budżetu państwa otrzymane poprzez Podlaski Urząd Wojewódzki – na zadania inwestycyjne – 1.290.000 zł
- dotacje rozwojowe z budżetu państwa jako udział w programach z udziałem środków unijnych 14.465 zł ( dla gminy 5.107 zł , dla powiatu 9.358 zł ).
- z budżetu państwa otrzymane poprzez Delegaturę Krajowego Biura Wyborczego – 10.389 zł
- z jednostek samorządu terytorialnego na zadania realizowane na podstawie porozumień – 8.208.685 zł
- z PFRON z tytułu dochodów utraconych 213.842 zł.
- z tytułu zwrotów dotacji z nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych – 8.000 zł
Pani Skarbnik odpowiadając na zapytanie Przewodniczącego, jakie są skutki ewentualnych zmian i zapisów wyjaśniła, że to są pierwsze oszacowane wielkości. Są to wielkości PIT, CIT i wielkości te kształtują się w ten sposób, że w stosunku do roku 2009 jest mniejsza kwota 5.200 tys. zł, 4mln jest z PIT i 1.200 tys. zł z CIT. Tak na dzień dzisiejszy Minister oszacował te wielkości i przekazał gminom. Jak sytuacja będzie wyglądała w okresie realizacji, okaże się po I półroczu. Mogą być już wahnięcia w momencie uchwalania ustawy budżetowej, która musi zostać przyjęta do końca stycznia. Z różnych wypowiedzi specjalistów wynika, że deficyt budżetu państwa ma wynosić nie 60 mld zł, ale 115 mld zł. Jeżeli tak ma być, to będą jeszcze cięte subwencje i trudno powiedzieć, jak będzie. Dlatego też tak, a nie inaczej napisała w opinii Pani Dyrektor RIO. Nikt nie jest w stanie tego określić. Należy pamiętać o tym, że dochody miasta co roku są pozyskiwane właściwie i na to można liczyć i jest to element stabilizujący.
Pan Zbigniew Lipski zabierając głos poinformował, że czytał w Gazecie Wyborczej, że Minister Skarbu przygotowuje 500 spółek Skarbu Państwa do prywatyzacji, w wyniku czego załogi pracownicze będą cichutkie jak aniołki, bo otrzymają określone kwoty, a budżet państwa zyska z tego tytułu 60 mld wpływu.
Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta zabierając głos zwrócił uwagę, że szukając dochodów przeszacowują wieczyste użytkowanie. Robi to rzeczoznawca. Jeżeli chodzi o subwencję oświatowa, to jej wielkość w szkołach jest uzależniona od ilości uczniów w danej szkole.
Pan Tadeusz Zaremba zabierając głos odniósł się do rozdz71015 – dotacja na nadzór budowlany, czy te pieniądze są „znaczone” i muszą dla nich przejść.
Pani Skarbnik potwierdziła.
Pan Jan chojnowski poprosił o wyjaśnienie, co ile lat jest dokonywane przeszacowanie.
Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta wyjaśnił, że co 5 lat. Następnie przedstawiając stronę wydatkową projektu budżetu na 2010 rok poinformował, że struktura wydatków budżetowych na 2010 rok przedstawia się następująco:
Wydatki ogółem: 273 055 895 złotych tj. 100%, w tym:
- wydatki bieżące 160 665 749 złotych tj. 58,8 %
- wydatki majątkowe 81 820 375 złotych tj. 30,0%
Dotacje ogółem 30.569.771 złotych tj. 11,2, w tym:
- na zadania bieżące 30 039 771 złotych
- na zadania inwestycyjne 530 000 złotych
3. Dotacje do gospodarki pozabudżetowej 5 595 527 zł tj.2,32 %, w tym:
1. przedmiotowe na finansowanie zadań bieżących 5 065 527 złotych
2. celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztówrealizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych 530 000 złotych
1. Dotacje dla pozostałych jednostek publicznych i niepublicznych
24 974 244 złotych 13 487 877 zł tj. 5,64 % , w tym:
a) dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych 12 813 693 zł.,
b) dotacje dla jednostek nie zaliczanych do sektora finansów publicznych 12 160 551zł.
Deficyt budżetu miasta został określony na kwotę 38 744 998 złotych będzie pokryty przychodami pochodzącymi z zaciągniętych kredytów w kwocie 30 245 196 złotych oraz wolnych środków w kwocie 8 499 800 złotych.
5. Projektowane przychody
- kredyty i pożyczki planowane do zaciągnięcia - 30 245 196 zł
- wolne środki - 8 499 800 zł
Projektowane rozchody budżetu miasta na 2010 r. - 7 433 028 zł co oznacza spłatę kredytów i pożyczek w kwocie 7 433 028 zł
2. Planowany wskaźnik zadłużenia miasta na dzień 31.12 2010 r. wyniesie 25,58 % do planowanego dochodu.
Planowany wskaźnik spłaty zadłużenia 4,35 %
Zdolność finansowa do zwiększania zadłużenia jest liczona dwoma wskaźnikami , tj. zadłużenia do 60 % i spłaty rat 15 % liczonych do dochodu budżetu.
Założono realizację zadań inwestycyjnych
- realizację inwestycji strategicznych - projektów inwestycyjnych realizowanych w ramach RPOWP i POIiŚ w zakresie infrastrukturytechnicznej i społecznej przyjmując następują priorytety:
- kontynuacja zadań inwestycyjnych rozpoczętych w 2009 r. w celuuzyskania społecznego i ekonomicznego efektu ,
- przyjęcie do projektu budżetu zadań nowych wynikających z WPI , a tym samym stworzenie możliwości utrzymania i rozwoju potencjaługospodarczego miasta Łomża
Łączne wydatki inwestycyjne zostały określona na kwotę 82 350 375 złotych z czego finansowane:
- z dochodów własnych budżetu miasta na kwotę 21 556 615 zł
- środkami z dotacji budżetu państwa na kwotę 1 290 000 zł
- kredytem inwestycyjny na kwotę 30 245 198 zł
- dotacją z porozumień z JST na kwotę 7 096 853 zł
- środkami pomocowymi z UE na kwotę 22 161 709 zł
Przyjęty przez Prezydenta Miasta projekt budżetu na rok 2010 zabezpiecza nałożone na samorząd zadania ustawowe oraz konieczne nakłady inwestycyjne w zakresie infrastruktury.
Następnie Przewodniczący otwierając dyskusję poprosił Przewodniczących merytorycznych komisji o przedstawienie opinii.
Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji Rodziny Opieki Społecznej i Zdrowia przedstawiając opinię Komisji poinformowała, ze Komisja zgłosiła następujące wnioski:
1. Wnosi o ponowne zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy Pani Anny Maksymiuk w Ośrodku Interwencji Kryzysowej /gdzie poprzedni kierownik pracował w pełnym wymiarze czasu pracy/.
2. Realizując obowiązek kształtowania polityki prorodzinnej i mając na uwadze zwalczanie szerzenia się patologii w naszym mieście ponownie wnioskuje do Pana Prezydenta o zabezpieczenie właściwych środków finansowych na wykonanie miejsca rekreacji dla dzieci starszych i placu zabaw dla małych dzieci przy Osiedlu Maria i w obrębie bloków A, B, C i D przy ul. Wojska Polskiego 161.
3. Po rozpatrzeniu pism MOPS nr 0711-12/09 i nr 0813-3842/09 wnioskuje o zabezpieczenie w budżecie miasta na rok 2010 środków finansowych na potrzeby Środowiskowego Domu Samopomocy w Łomży na łączną kwotę 35.889zł. Sprawa dotyczy Pani Marii Małgorzaty Macieboch i Pani Agnieszki Siwik – pracowników Środowiskowego Domu Samopomocy.
4. Wnosi o dofinansowanie szczepień ochronnych przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego HPV u dziewcząt z rodzin zastępczych i Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo – Wychowawczej w Łomży. Są to dzieci z rodzin dysfunkcyjnych i nie mogą liczyć na właściwą opiekę ze strony swoich rodziców. Wobec powyższego komisja wnioskuje do Pana Prezydenta o zabezpieczenie właściwych środków finansowych na ten cel w budżecie miasta na 2010 rok. Pozostaje w przyszłości sprawa objęcia szczepieniem wszystkich dziewcząt powyżej 10 roku życia z terenu naszego miasta.
Pan Janusz Nowakowski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu na 2010 rok w działach merytorycznie podległych komisji. Dodał, że dyskusja była burzliwa, ponieważ dotyczyła wydatków inwestycyjnych. Zgłaszane wnioski nie spełniały jednak norm wniosków składanych do budżetu, ponieważ nie wskazywały skąd wziąć środki na ich pokrycie. Dlatego też Komisja te wnioski przegłosowała, aby ocenić ich zasadność i wszystkie okazały się zasadne, nie mniej jednak przez to, że nie można było znaleźć źródeł pokrycia, zostały skierowane do Prezydenta o analizę i ewentualne uwzględnienie tych wniosków, albo na etapie autopoprawki do projektu budżetu, albo w ciągu roku, jeżeli Pan Prezydent uzna, że jest to zasadne i uda się znaleźć środki, aby zostało to zrealizowane. Z tego jednak, co przedstawiła Pani Skarbnik i jakie są realia budżetowe, są małe szanse, że zostaną zrealizowane, ale nie ma co przesądzać.
Pani Alicja Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Edukacji Kultury i Sportu przedstawiając opinię komisji poinformowała, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu na 2010 rok w działach merytorycznie podległych komisji.
Pan Wiesław Grzymała – Przewodniczący Rady przedstawiając w imieniu Przewodniczącego Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego opinię Komisji poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu na 2010 rok w działach merytorycznie podległych komisji.
Przewodniczący Komisji Finansów w związku z nieobecnością Przewodniczącej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku przedstawił opinię Komisji. Poinformował, że Komisja Bezpieczeństwa i Porządku pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu na 2010 rok z wnioskiem o przesunięcie w rozdz. 75495 środków finansowych w wysokości 25.000 zł z zadania – monitoring miasta, na zwiększenie zadanie – dotacja do funduszu celowego Policji z przeznaczeniem na piesze patrole.
Następnie odnosząc się do wszystkich opinii zwrócił uwagę, że komisje zgłaszając wnioski do projektu nie brały pod uwagę tego, co mówił radny Nowakowski. Zauważył, że Komisja Rodziny zgłosiła szereg wniosków, ale są to wnioski, jak stwierdził na komisji Prezydent wnioski na zasadzie chciejstwa, ponieważ zgodnie z zasadą procedowania i uchwalania budżetu nie pokazywały źródeł finansowania, ewentualnie skąd zdjąć, aby tam dołożyć, albo skąd dołożyć na realizację tych wniosków. Po wysłuchaniu wszystkich opinii prosi Prezydenta, czy jest w stanie już w dniu dzisiejszym ustosunkować się do tych propozycji i stwierdzić, które są do przyjęcia w ramach autopoprawki, które będą możliwe do realizacji w ciągu roku, a co do których już w dniu dzisiejszym ma negatywny stosunek i nie widzi możliwości tych propozycji w ciągu roku realizować. Podkreślił, że większość członków Komisji i Rady jest doświadczonymi radnymi i podkreślił, że jest to jedyny moment, w którym Rada miejska może zaproponować pewne rozwiązania Prezydentowi w stosunku do zaproponowanego projektu budżetu przez Prezydenta. W ciągu roku tych szans nie będzie. Następnie udzielił głosu Prezydentowi.
Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta wyjaśnił, że jedynie Komisja Bezpieczeństwa w swoim wniosku wskazała właściwie poprawkę. Wyjaśnił, że w projekcie budżetu na 2010 rok zaplanowano 70 tys. zł na zakupy inwestycyjne dla policji. Uznali, że lepiej będzie jeżeli środki finansowe zostaną przeznaczone na wyposażenie działu kryminalistyki. Na Komisji Bezpieczeństwa radny Borysewicz zgłosił wniosek, aby utrzymać te służby ponadnormatywne policjantów utrzymać i wskazał zdjęcie kwoty 25 tys. zł z monitoringu miasta. Komisja wniosek ten przyjęła. Zostanie więc zmniejszona kwota na monitoring ze 100 tys. na 75 tys. zł. Jest więc zdziwiony dzisiejszym wnioskiem Policji. Zauważył, że nie posiadają dochodów z Komendy Głównej i próbują szukać w samorządzie. Podkreślił, że takiej kwocie w budżecie nie znajdzie. Zaproponowana przez Komisję Bezpieczeństwa kwota wystarczy. Podkreślił, że policja w roku bieżącym nie wywiązywała się z porozumienia dotyczącego służby ponadnormatywnej, dlatego też w roku 2010 wskażą określone miesiące i będą to egzekwowali.
Pan Zbigniew Lipski zabierając głos poparł propozycję Prezydenta. Uważa, że na obstawianie imprez i inne cele policja środki posiada, te z budżetu miasta maja być przeznaczone na konkretny cel.
Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta odnosząc się do kolejnych wniosków zapewnił, że weźmie je do realizacji. Jako przykład podał wniosek w ramach inicjatyw lokalnych. Wystąpiła z takim SM Perspektywa. Jest to zadanie na 60 tys. zł, a SM wnosi o dofinansowanie 40 tys. zł. Wniosek ten traktuje jako inicjatywę i będzie starał się go wykonać. Zauważył, że są wnioski duże, o których mówił radny Nowakowski, a realizacji których będzie musiał odmówić. Inwestycja taka jak np. ul. Żabia zdaje sobie sprawę, że inwestycja ta powinna być zrobiona, ale w projekcie jest zapis realizacja dokumentacji i będą starali się tą dokumentację sporządzić. Jest wniosek dotyczący ul. Mała Kraska, byli przekonani, że uda się pozyskać na to zadanie środki, niestety nie udało się, wsparcie otrzymała ul. Łąkowa. Był również wniosek o realizację ulic Podleśna i Piaski. Nie są w stanie tego zrealizować, koszty są ogromne. Będą starali się robić dokumentację, a dopiero później ogłaszać przetarg i realizować.
Zwrócił uwagę, że w projekcie budżetu wpisane są 2 bloki do modernizacji i adaptacji poddasza, jest to blok przy ul. Senatorskiej i ul. Rządowej. Powstał jednak problem z blokiem przy ul. Rządowa 10 i ten blok również w drodze autopoprawki wprowadzony w ramach tego miliona zł. Ma nadzieję, że w toku przetargu te środki finansowe wystarczą.
Odnosząc się do wniosków Komisji Rodziny wyjaśnił, że Pani Anna Maksymiuk jest pracownicą Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Pan Dyrektor MOPS stwierdził, że nie widzi możliwości zwiększenia zatrudnienia do etatu. Na tym stanowisku wystarczy kierownik na pół etatu, tam potrzebni są psycholodzy, prawnicy, doradcy. Dodał, że na ten Dom z budżetu wydawane jest ponad 300 tys. rocznie.
Odnośnie zabezpieczenia właściwych środków na wykonanie miejsca rekreacji dla dzieci starszych i placu zabaw dla małych dzieci przy Osiedlu Maria i w obrębie bloków ABC i D przy ul. Wojska Polskiego 161 wyjaśnił, że został tam zorganizowany plac przy przedszkolu, jednak w chwili obecnej zachodzi konieczność przeniesienia. Pozostaje ogródek na Oś. Maria. Nie był tam, nie zna, ale dobrze by było gdyby ten ogródek zrobić.
Odnosząc się do kwestii zabezpieczenie w budżecie miasta na rok 2010 środków finansowych na potrzeby Środowiskowego Domu Samopomocy w Łomży na łączną kwotę 35 889 zł wyjaśnił, że wg pisma Pani Przewodniczącej sprawa dotyczy Pan Marii Małgorzaty Macieboch i Pani Agnieszki Siwik pracowników Środowiskowego Domu Samopomocy. Z pisma Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej z dnia 4 listopada 2009 r. wynika wnioskowana kwota dofinansowania płac pracownikom Środowiskowego Domu Samopomocy w Łomży na 2010 r. w wysokości 35 889 zł . Kwota obejmuje zaplanowane w budżecie środki w kwocie 16 689 zł, powiększoną o 19 200 zł (8 etatów x 200 x 12 m-cy = 19 200 zł). Wniosek będzie więc zrealizowany tylko połowicznie, będzie to tylko te 16.689 zł.
W budżecie miasta na rok 2010 musiał ze środków własnych zabezpieczyć kwotę dodatków w wysokości 69 000 zł pracownikom socjalnym wynikających z zapisów ustawowych, na które miasto nie otrzymało środków finansowych z budżetu państwa.
W odpowiedzi na wniosek Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowie w sprawie dofinansowania dziewczętom szczepień ochronnych przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego /HPV/ w tym wychowankom Zespołu Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych oraz dziewczętom z rodzin zastępczych miasta Łomża - informuję, że nie zgadzam się na wybiórcze traktowanie tego problemu. Wnoszę by Komisja Rodziny , Opieki Społecznej i Zdrowia wystąpiła do Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej lub Szpitala Wojewódzkiego w Łomży o przedstawienie problemu zakażeń wirusem HPV. Program edukacji seksualnej jest prowadzony w poszczególnych pionach szkół i obejmuje zarówno dziewczęta i chłopców.
Podstawowym badaniem na zakażenie wirusem HPV jest badanie cytologiczne. Proponuję, by lekarze ginekolodzy przestawili program objęcia badaniami cytologicznymi tej grupy wiekowej młodzieży, okres trwania programu, całkowitego kosztu programu oraz możliwość refinansowania z NFZ lub ze środków pomocowych UE. Prowadzona szeroko podjęta edukacja w szkołach oraz prowadzony program badań cytologicznych (zgłaszanie się do laboratorium jak na badanie krwi) przyniesie wymierne korzyści zdrowotnie ludziom młodym.
Pani Alicja Bandzul zabierając głos zwróciła uwagę, że Komisja Rodziny, której przewodniczy zgłosiła 4 wnioski.
Pierwszy dotyczy Pani Anny Maksymiuk. Wyjaśniła, że w piśmie skierowanej do komisji Pani Anna Maksymiuk jest napisane, że pracowała na cały etat w Ośrodku. Z chwilą gdy na prośbę Pana Prezydenta zajęła stanowiska po. Dyrektora Domu Dziecka. Wcześniej w Domu Interwencji Kryzysowej Pan Maksymiuk była inicjatorką wszystkich programów i jest specjalistką, posiada uprawnienia i certyfikat do prowadzenia „Programu korekcyjno-edukacyjnego dla sprawców przemocy domowej”. Po przeniesieniu Domu Dziecka na ul. Rybaki Pan Prezydent ponownie zwrócił się do Pan Maksymiuk o podpisanie umowy na zasadzie porozumienia stron, aby Pani Maksymiuk powróciła do Ośrodka na ½ etatu.
Odnośnie wniosku drugiego cieszy się, że Pan Prezydent będzie go realizował.
Wniosek trzeci również połowicznie zostanie zrealizowany.
Jeżeli zaś chodzi o wniosek 4 to zwróciła uwagę, że gdyby nie szczepionki, to wiele chorób jak czarna ospa, czy heinemedina nie zostałyby zlikwidowane, inne natomiast wyeliminowane. Jest XXI wiek, a więc należy dawać wiarę nauce. Podkreśliła, że nie wskaże żadnej firmy farmaceutycznej, z żadna nie ma nic wspólnego, ale uważa, że tańsza jest profilaktyka niż leczenie choroby. Zauważyła, że Komisja upomniała się o te najbiedniejsze dziewczynki.
Pan Tadeusz Zaremba zwrócił się do Prezydenta z zapytaniem, 200 tys., dla PWSIiP. Pyta, co to są za pieniądze, jak są rozliczane i co to jest za forma. Podkreślił, że nie uważa, że nie można tych środków dać, ale chciałby, aby było to czytelne przedsięwzięcie, ponieważ PWSIiP powstała jako uczelnia regionalna. Chciałby więc wiedzieć, czy inne samorządy, jak Łomży dotują. Dodał, że on wolałby, aby te środki były odłożone do rezerwy i jeżeli będzie jakieś celowe przedsięwzięcie, tak jak ubiegają się inne organizacje złożone. W chwili obecnej nie wie, czy te 200 tys. jest przeznaczone na określony cel, czy jest to dotacja na cele ogólne.
Pan Prezydent Brzeziński wyjaśnił, że wniosek opiewa na finansowanie wydatków ogólnych. Uważa, że jeżeli już, to miasto dofinansuje zakup jakiejś aparatury dla danego wydziału, lub na dofinansowanie jakiegoś projektu. Dodał, że jeszcze kiedyś, jak uczelnia raczkowała przy Rektorze był konwent ludzi dobrej woli. Z ramienia miasta uczestniczył Prezydent Choiński. Byli Wójtowie, Burmistrzowie, ludzie biznesu. W pewnym momencie konwent ten zginął, nie wie dlaczego. Mówił wielokrotnie aby ten konwent reaktywować, bo jak słusznie mówił radny miała to być uczelnia regionalna, działająca na potrzeby gmin, regionu. Dodał, że kwota 200 tys. zł jest to kwota, którą Uczelnia płaci dla miasta za wynajem lokali i bazy sportowo – dydaktycznej. Miasto chce dotować, ale konkretny cel.
Pan Tadeusz Zaremba kontynuując poprosił o wyjaśnienie ile osób odeszło na emeryturę i otrzymało odprawę. Przypomniał, że w roku ubiegłym, jak zwrócił się do Prezydenta z zapytaniem otrzymał odpowiedź, że 19 osób odchodzi na emeryturę i było to uzasadnienie dla 17% wzrostu wynagrodzenia. Dzisiaj patrząc na projekt budżetu widzi, jako dodatkowe wynagrodzenie roczne wzrost o 20 %. Jeżeli się nie myli, to wynagrodzenie pracowników UM wzrosły o 20%. Skąd bierze się więc taki wzrost.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że w ramach wynagrodzeń policzony jest wzrost o 1,1%, do tego jest kwota dla osób, które wybierają się na emeryturę. Te środki musza być zabezpieczone. Te pieniądze nie są wykorzystywane w tym konkretnym paragrafie, jeżeli ta osoba na emeryturę nie odchodzi. Pozostają one i tworzy środki wolne na rok następny. Środki są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem. Zauważyła, że rok 2010 jest to rok wyborczy i Prezydent, ,jeżeli nie zostanie wybrany wraz z zastępcami muszą otrzymać odprawę.
Pan Tadeusz Zaremba prosi o wyjaśnienie skąd bierze się taki wzrost wynagrodzenia dodatkowego, skoro fundusz płac wzrósł niewiele.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że liczy się on od wielkości, która jest w budżecie na rok 2009.
Pan Tadeusz Zaremba pyta więc, kiedy radni będą znali na co wykorzystano fundusz płac z roku ubiegłego. W dniu dzisiejszym radni uchwalają budżet, przyjmując jako punkt wyjścia plan ubiegłoroczny. W chwili obecnej dokłada się 9,7%, czyli zostaje on zwiększony. Zauważył, że wszędzie podaje się wzrost 3,3%, a nie odnosi się to do pracowników ratusza, a odnosi do innych. Ma tu wątpliwość i prosi, aby go przekonać, ile faktycznie wzrósł fundusz płac roku 2009 i czy faktycznie były to odprawy emerytalne i ile na tych odprawach zaoszczędzono.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że rok 2009 trwa.
Pan Tadeusz Zaremba stwierdził, że w związku z tym zgłasza wniosek, aby uwzględniając poziom wzrostu 2,5% w pozycjach 75020 i 75023 przyjąć wzrost 2,5%, a pozostałą kwotę łącznie z kwotą 200 tys. zł z PWSIiP potraktować jako rezerwę, ponieważ nie wyklucza, że w związku z zadaniami inwestycyjnymi, które będą i będą realizowane Prezydent będzie musiał ponosić zwiększone wynagrodzenia, bo będą to dodatki specjalne, czy inne historie. On osobiście wolałby, aby to odbywało się w ten sposób, że dajemy wolna ręka, ponieważ te pieniądze są w budżecie, ale są w rezerwie i uruchamia się je uchwałami. Jeżeli będzie potrzeba, to one będą.
Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos w dyskusji przytoczył załącznik nr 5 uchwały budżetowej Suwałk, w którym zawarte są dotacje dla uczelni. Następnie odnosząc się do wniosku radnego Zaremby stwierdził, że nie ma on sensu, ponieważ jeżeli te 200 tys. zostanie przeznaczone na konkretny zakup sprzętu, to są one gwarancją do tego, aby uczelnia zapisała to po stronie środków własnych przy występowaniu o projekty pomocowe. W momencie, gdy będzie to wpisane w innej pozycji, to 200 tys. nie wesprze tej uczelni. Prosi, by potraktować tą jego uwagę, jako kontrwniosek do wniosku radnego Zaremby. Proponuje utrzymanie tej pozycji.
Pani Alicja Konopka zabierając głos poprosiła o wyjaśnienie, jeżeli te pieniądze na płace te zostaną wpisane w rezerwie, to będzie można po nie sięgać.
Pan Prezydent Brzeziński wyjaśnił, że jeżeli jest rezerwa, to automatycznie wszystkie wnioski, które wpływają są realizowane.
Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos porosił o wyjaśnienie, co oznacza dla Prezydenta przesunięcie tej kwoty ponad 500 tys. zł z płac.
Pan Prezydent Brzeziński wyjaśnił, że cały budżet ma charakter szacunkowy, w roku przyszłym planowane jest zatrudnienie 4 osób. Zaplanowane są odprawy dla emerytów, dla niego i zastępów, nagrody jubileuszowe. Dodał, że nie wykorzystane środki z tych paragrafów przechodzą, jako zasilenie budżetu roku przyszłego. Prosi więc, aby tę kwotę pozostawić. Dodał, że w Urzędzie jest wypłacana nagroda z okazji 3 Maja i 11 Listopada w wysokości średnio 500-600 zł brutto. Jego zastępcy otrzymują ok. 2 tys. zł.
Pan Tadeusz Zaremba stwierdził, że podtrzymuje swój wniosek. Następnie odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta stwierdził, że nie bardzo widzi uzasadnienia, aby te wskaźniki wzrostu dotyczyły pracowników ratusza. Nadal nie uzyskał odpowiedzi dlaczego o 20% w tym roku wzrósł fundusz dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Dla niego jest to trzynastka od wynagrodzeń lub innych składników wynagrodzenia wypłaconych w poprzednim roku. Dla niego jest to wzrost funduszu płac o 20%. Dlatego też chciałby usłyszeć jednoznaczną odpowiedź. Stwierdził, że zawsze był za tym, by ludziom płacić za dobra pracę, ale jeżeli radnych stawia się przed faktem, że jako radni dają podwyżkę w jednym roku 20%, w drugim 10%, a w innych jednostkach mówi się, że jest 1,1%, a 2,3% jest łącznie to jest to nie do przyjęcia. Prosi, by wskazać, gdzie tkwi przyczyna. Prosi, by szczegółowo to rozliczyć.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że szczegółowe wyjaśnienia są w wykonaniu budżetu. Następnie przytoczyła zapisy z wykonania budżetu za rok 2008.
Przewodniczący kończąc dyskusję zwrócił uwagę, że są dwa wnioski, zgłoszony na Komisji Finansów oraz wniosek Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, do którego Prezydent się ustosunkował i stwierdził, że go wspiera i w autopoprawce go zaproponuje. Jest to wniosek o przesunięcie w rozdz. 75495 środków finansowych w wysokości 25.000 zł z zadania – monitoring miasta, na zwiększenie zadanie – dotacja do funduszu celowego Policji z przeznaczeniem na ponadnormatywne patrole.
Komisja w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie wniosek przyjęła.
Następnie poddał pod głosowanie wniosek radnego Tadeusza Zaremby o utworzenie w budżecie na rok 2010 rezerwy celowej na cele rozwojowe i wspieranie inicjatyw lokalnych w kwocie 800 tys. zł poprzez zmniejszenie: w rozdziale 75020 par. 4010 o kwotę 39.000 zł tj. (wzrost do roku poprzedniego o 2,5%), w rozdziale 75023 par.4010 o 561.000 zł (wzrost do roku poprzedniego o 2,5%) oraz 200 tys. zł z rozdz. 80395.
Komisja w wyniku głosowania 1 głosem za, przy 4 przeciwnych i 2 wstrzymujących się wniosek odrzuciła.
Pozostałe wnioski nie zostały poddane pod głosowanie, ponieważ nie spełniają wymogów formalnych. Natomiast Pan Prezydent przyjął je do wiadomości i rozważenia możliwości realizacji.
Kończąc dyskusję Komisja w wyniku głosowania 6 głosami za, przy 1 wstrzymującym pozytywnie oceniła projekt budżetu na 2010 rok wraz z przyjętym wnioskiem, który Prezydent przyjął jako autopoprawkę.
Ad. 3
Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta przedstawiając wniosek w sprawie zmian w budżecie na 2009 r. zgodnie z drukami 699, 699/1,699B poinformował, że proponowane zmiany budżetu miasta na 2009 r. polegają na:
1. Zwiększeniu planowanych dochodów i wydatków o kwotę 290.682 złotych.
2. Zmniejszeniu planowanych dochodów i wydatków o kwotę 207.100 złotych.
3. Przeniesieniu pomiędzy rozdziałami i paragrafami planowanych wydatków na kwotę 335.027 złotych.
4. Zwiększeniu planowanych dochodów i wydatków o kwotę 250.369 złotych.
5. Zmniejszeniu planowanych dochodów i wydatków o kwotę 10.000 złotych.
6. Przeniesieniu pomiędzy rozdziałami i paragrafami planowanych wydatków na kwotę 117.517 złotych.
Członkowie Komisji nie zgłosili więcej uwag do przedłożonych materiałów i zaopiniowali je pozytywnie 6 głosami za - jednogłośnie.
Ad. 4
Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta przedstawiając wniosek w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż lokali mieszkalnych objętych czynszem regulowanym na rzecz głównych najemców z bonifikatą zgodnie z drukami nr 693, 693A zwrócił uwagę, że jest to kolejna tego typu uchwała i dotyczy tym razem 8 lokali, zgodnie z projektem uchwały.
Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do przedłożonych materiałów i zaopiniowali je pozytywnie 7 głosami za - jednogłośnie.
Ad. 5
Przewodniczący podziękował za merytoryczna pracę nad budżetem. Ma nadzieję, że budżet uda się przyjąć na sesji 28 grudnia 2009 r.
Pan Jerzy Brzeziński Prezydent Miasta wyjaśnił, że po raz pierwszy uczestniczył w pracach wszystkich Komisji nad projektem budżetu. Podziękował za merytoryczną dyskusję i rzeczową krytykę. Ma nadzieję, że uda się zrealizować przyjęte inwestycje. Jest wiele niewiadomych, o czym wspomniała Pani dyrektor RIO w swojej opinii. Będą starali się więc realizować te inwestycje, które posiadają już ustalone źródło pokrycia i dochody własne.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono.