Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 20 posiedzeniu w dniu 25 sierpnia 2003 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
1.
Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń.

2.
Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok.

3.
Zaopiniowanie Zarządzenia Nr 149/03 Prezydenta Miasta z dnia 12 sierpnia 2003 roku w sprawie sprawozdania z realizacji budżetu za I półrocze 2003 roku.

4.
Informacja dotycząca stanu zadłużenia wewnętrznego miasta na dzień 30 czerwca 2003 roku ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstw komunalnych.

5.
Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji, a także zasad ich przyznawania i wysokości dla publicznych oraz niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne.

6.
Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie ustanowienia opłat targowych oraz poboru opłaty targowej w formie inkasa, określenia inkasentów i wysokości prowizji za inkaso opłaty targowej.

7.
Sprawy różne.

Ad. 1

Komisja nie zgłosiła uwag do protokołu z poprzednich posiedzeń i przyjęła je jednogłośnie.

Ad. 2

Wniosek Prezydenta w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok przedstawiła Pani Teresa Morawska – Kierownik Oddziału Budżetu.
Zabierając głos w dyskusji Pani Przewodnicząca poprosiła o wyjaśnienie skąd takie rozbieżności w kwotach na odprawy dla nauczycieli odchodzących na emerytury.
Pani Alicja Grabińska – Kierownik Oddziału Budżetu Oświaty wyjaśniła, że uzależnione to jest od tego, czy jest to 6 – miesięczna, czy 9 - miesięczna odprawa. Jeżeli jeszcze dochodzi nagroda jubileuszowa, wówczas ta kwota jest duża. Dodała, że te odprawy nie były wcześniej planowane. Wyjaśniła ponadto, że po zmianach pozostanie jeszcze w rezerwie oświatowej kwota 317.781,0 zł.
Odpowiadając na zapytania dotyczące potrzeb oświaty wyjaśniła, że mimo wcześniejszych ustaleń, że będzie to 5 mln. zł, po sprawdzeniu i przestrzeganiu przyjętych zasad okazuje się, że tak tragicznie nie jest. Zabraknie, ale nie w takiej skali. Poinformowała również, że cały czas miasto stara się o pozyskanie dodatkowych środków. Pozyskano już 191 tys. na nowa szkołę, w chwili obecnej wpłynęło już pismo z MEN, potwierdzone przez MF o dofinansowaniu remontów w wysokości 92 tys. zł. Ponadto starają się o środki na dofinansowania z tyt. odpraw z 1% rezerwy. Wydział Oświaty przygotowuje również wniosek o dofinansowanie z tytułu indywidualnego nauczania.
Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos stwierdził, że on jest ostrożny, jeżeli chodzi o optymistyczne nastawianie w kwestii sytuacji finansowej oświaty. Wynika ona bowiem z narzuconych normatywów przez miasto i jest daleka od rzeczywistych potrzeb szkół. Szkoły nie wytrzymają takiego fiskalizmu. Jaka jest tego skala i co planuje się w związku z tym zrobić, czy będą to ruch wewnątrz budżetu miasta, czy tez zostanie zaciągnięty kredyt. Można również przenieść to na rok następny.
Pan Prezydent Jerzy Brzeziński, że nawet do myśli nie dopuszcza możliwość zaciągnięcia kredytu. Trzeba będzie „zacisnąć pasa” i pewnych „luzów” szukać w budżecie miasta. Przypomniał, że konstruując budżet ustalono, iż subwencja ma wystarczyć i osiągnięto to. Ponadto zastanawia się nad skierowaniem kilku wniosków do Rzecznika Dyscypliny Finansowej, bowiem nie po to dają decyzje każdej szkole, by jej nie przestrzegała. Wyjaśnił, że we wszystkich placówkach, gdzie są zobowiązania wymagalne w chwili obecnej trwa kontrola. Dodał, że w związku z tym, iż miasto posiada jeden rachunek, jednostki podległe oddzielne rachunki na bardzo niekorzystnych warunkach planują rozpisać ogólnopolski przetarg na obsługę rachunku miasta i jednostek podległych, by to ujednolicić.
Więcej uwag do przedłożonego materiału Komisja nie zgłosiła i zaproponowane zmiany zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie.

Ad. 3

Informację o realizacji budżetu za I półrocze 2003 roku przedstawił Pan Prezydent Miasta.
Pani Teresa Morawska uzupełniając wypowiedź Pana Prezydenta wyjaśniła, że zmniejszenie dochodów spowodowane jest również odejściem Weterynarii. Zmniejszenie dochodów własnych jest spowodowane przede wszystkim z powodu niższych odsetek. Były bowiem ściągane wyższe odsetki od środków transportowych w latach ubiegłych, w tym roku już to się kończy.
Pani Przewodnicząca Komisji zabierając głos w dyskusji zwróciła uwagę, że na dzień 30 czerwca nie wszystkie inwestycje zawarte w budżecie zostały rozpoczęte. Jak wygląda sytuacja w chwili obecnej. Czy nie istnieje zagrożenie, że nie zostaną one wykonane.
Pan Prezydent Marcin Sroczyński zabierając głos wyjaśnił, że zostaną rozpoczęte wszystkie inwestycje zaplanowane, oprócz Rybak, bowiem należy powtórzyć część przetargu. Dodał, że błąd wynikł z winy PARP. W chwili obecnej oczekują na zgodę Komisji Europejskiej na skrócenie terminu do 30 dni. Co świadczy o tym, iż przetarg zostanie rozpisany jeszcze w tym roku i inwestycja ruszy w roku przyszłym. Jeżeli chodzi o ul. Starą i Nowa, to w tym tygodniu zostanie przekazany teren pod inwestycję. Teren pod inwestycję na ul. Piłsudskiego został przekazany w ubiegłym tygodniu. Również został przekazany teren pod ul. Ks. Anny, natomiast ul. Ks. Janusza w tym tygodniu zostanie zakończona. Jeżeli chodzi o inwestycje zakupu kontenera, to nie został on rozstrzygnięty z powodu braku oferenta. W chwili obecnej na spokojnie zostanie rozpisany ponowny przetarg. Dodał, że w tym tygodniu zostanie podpisany kontrakt na największa inwestycje tj. system wodno-kanalizacyjny. Jeżeli chodzi o inwestycje ul. Marynarskiej, to realizacja przeciągnęła się z uwagi na zmianę słupów tzw. rozkracznych.
Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę na wykonanie budżetu oświaty, gdzie jest ono wyższe.
Pani Morawska wyjaśniła, że jest to wynikiem tego, iż oświata za pierwsze półrocze otrzymuje subwencję w wysokości 8/13, w drugim półroczu otrzyma tylko 5/13. Pobory w oświacie płacone są bowiem z góry.
W dalszej dyskusji nad sprawozdaniem z realizacji budżetu za I półrocze zwrócono uwagę na zachowanie rygorystycznych oszczędności w oświacie narzuconych przez miasto. Trzymana jest również bardzo mocna dyscyplina wydatków, która przy dalszej kontynuacji może zaowocować tym, że budżet nie będzie przeżywał takich trudności, które spowodują brak możliwości w dokonywaniu przesunięć budżetowych, które pojawią się w końcówce roku. Zwrócono ponadto uwagę, że pozyskiwanie środków z zewnątrz również w sferze oświaty powoduje, że łagodnieją problemy oświaty. Zauważono również, że inwestycje, których realizacja na początku wyglądała bardzo niewyraźnie, obecnie, przy staraniach o pozyskanie środków z funduszy europejskich są realizowane. Pokreślono jednak, by reżimowi finansowemu prowadzonemu w szkołach towarzyszyło również monitorowanie nie zrealizowanych, a zgłoszonych potrzeb.
Kończąc Komisja jednogłośnie zaopiniowała informację o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2003 roku przyjmując następująca opinię:
„ Komisja Finansów i Skarbu Miasta Sprawozdanie Prezydenta w sprawie realizacji budżetu miasta za I półrocze 2003 rok /druk nr 126/ analizowała na posiedzeniu w dniu 25 sierpnia 2003 roku.
Po wnikliwej analizie materiałów, jak również wysłuchaniu wyjaśnień Prezydenta Miasta i Zastępcy Prezydenta Miasta oraz Kierownika Oddziału Budżetu i Kierownika Oddziału Budżetu Oświaty realizacje budżetu miasta za I półrocze 2003 roku jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie.
Komisja przy przyjmowaniu opinii zwróciła uwagę na fakt, że koncepcja wypracowana przez Rade i przyjęta przez Prezydenta Miasta, by przyjmowanie budżetu miasta na 2003 rok dotyczące rozdziału środków finansowych na oświatę, której procentowy udział w budżecie jest największy, była słuszna i jest realizowana.
Zwiększona została dyscyplina wydatków na oświatę i w związku z tym można przewidywać, że trudności finansowe placówek oświatowych i w konsekwencji budżetu miasta mogą być w tym roku nie tak duże, jak w latach poprzednich.
Komisja zauważyła pozytywne tendencje w tym zakresie, które przy kontynuowaniu pozyskiwania środków z zewnątrz mogą niwelować trudności finansowe.
Komisja przyjęła wniosek skierowany do Prezydenta, żeby w dalszym ciągu monitorować wydatki w placówkach oświatowych, a jednocześnie przeanalizować wszystkie zgłoszone, a nie zrealizowane potrzeby przez poszczególne placówki i w miarę możliwości występować o przydział środków tam, gdzie są one niezbędne do prawidłowego ich funkcjonowania.
Zdaniem Komisji również realizacja inwestycji przyjętych uchwałą Rady Miejskiej w dniu 26 marca 2003 roku przebiega zgodnie z planem, natomiast budzi niepokój wykonania inwestycji tylko w 2,4%, co wydatków ogółem stanowi tylko 0,6%. Komisja zdaje sobie sprawę, że budżet miasta w Radzie Nowej kadencji został przyjęty późno. Jednakże zgodnie z zapewnieniami Zastępcy Prezydenta Miasta wszystkie zaplanowane inwestycje zostaną wykonane.
Biorąc pod uwagę powyższe Komisja sprawozdanie zaopiniowała pozytywnie.”

Ad. 4

Informację dotyczącą stanu zadłużenia wewnętrznego miasta na dzień 30 czerwca 2003 roku ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstw komunalnych przedstawiła Pani Teresa Morawska.
Po wysłuchaniu wyjaśnień Pani Kierownik i Pana Prezydenta oraz po analizie materiałów Komisja przedłożoną Informację przyjęła do wiadomości.

Ad. 5

Wniosek Prezydenta w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji, a także zasad ich przyznawania i wysokości dla publicznych oraz niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne przedstawiła Pani Alicja Grabińska wnosząc równocześnie autopoprawkę polegającą na dodaniu w § 12 punktu 5 o treści” Nr 74/XVII/03 Rady Miejskiej Łomży z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji, a także zasad ich przyznawania i wysokości dla publicznych oraz niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne”.
Komisja nie zgłosiła uwag do przedłożonego materiału i wraz z autopoprawką zaopiniowała go pozytywnie - jednogłośnie.

Ad. 6

Wniosek w sprawie ustanowienia opłat targowych oraz poboru opłaty targowej w formie inkasa, określenia inkasentów i wysokości prowizji za inkaso opłaty targowej przedstawił Prezydent Miasta.
Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że uchwała nie posiada jednolitych zapisów. Bierze ona bowiem część zapisów z już obowiązujących uchwał. Tracą moc dwie obowiązujące uchwały, pozostaje jeszcze jedna, która traci tylko w części moc. Przygotowany powinien być tekst jednolity, który dawałby całkowity obraz. Następna uwaga, która zgłosił dotyczy określenia, co to jest zorganizowane targowisko. Uważa, że jeżeli jest przyjęta pewna polityka, która zmierza do likwidacji handlu w hali targowej. Zwrócił uwagę, że jako targowisko funkcjonuje plac przy blaszakach. Po podjęciu tej uchwały ci ludzie również będą obciążeni tą opłatą, a oni płacą już do ŁSM. Jak będzie rozwiązana ponadto sprawa sprzątania. Następna kwestia dotyczy sprzedaży warzyw i owoców z działki, co z tymi osobami. W obowiązującej uchwale jest rozróżnienie sprzedaż przez producenta od sprzedaży przez handlarza. W tym projekcie zrównuje się to. Uważa, że należy to rozważyć i zmienić. Czym innym jest opłata targowa, a czym innym opłata za zajęcie terenu. Powinno to być traktowane jako opłata za czynność, nie zaś za zajęcie metra powierzchni.
W związku ze zgłoszonymi uwagami Komisja postanowiła wystąpić do Prezydenta z wnioskiem następującej treści „Komisja Finansów i Skarbu Miasta wnioskuje, by Prezydent jeszcze raz przeanalizował projekt uchwały dotyczący opłat targowych i przeanalizował z prawnikami proponowane stawki opłat targowych i za zajęcie miejsca oraz przekazał radnym tekst jednolity uchwały”. Komisja tematem tym zajmie się jeszcze przed sesją. Powyższy wniosek Komisja zaopiniowała pozytywnie.
Obecny na posiedzeniu Komisji Prezydent Brzeziński powyższy wniosek przyjął do realizacji.

Ad. 7

W sprawach różnych uwag nie zgłoszono. Na tym posiedzenie Komisji zakończono.
  • Data powstania: Data powstania: piątek, 29 sie 2003 14:11
  • Data opublikowania: wtorek, 23 wrz 2003 15:02
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:31
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej