Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 48 posiedzeniu w dniu 28 wrzesnia 2009 r.

komisja realizowała nastepujący porządek:

1.      Przyjęcie protokołu z poprzedniego  posiedzenia.

 

2.      Analiza Finansowa MPWiK za I półrocze 2009 r. /druk nr 624/

 

3.      Ocena realizacji budżetu za I półrocze 2009 roku /druk nr 615/

 

4.      Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2009 /druk nr 632, 632/1, 632B/

 

5.      Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie  wyrażenia zgody na sprzedaż lokali mieszkalnych objętych czynszem regulowanym na rzecz głównych najemców z bonifikatą /druk nr 635, 635A/

 

6.      Sprawy różne.

  

Przebieg posiedzenia:

  

              Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan
Piotr Grabani - Przewodniczący Komisji.

 

                   Następnie Komisja 7 głosami za  przyjęła porządek jak wyżej.

 Ad. 1

                   Przewodniczący   poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia.

 

                   Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do protokołu nr 47/09  i przyjęli go 7 głosami za.

      

Ad. 2  

  

Analizę Finansową MPWiK za I półrocze 2009 r.  zgodnie z drukiem nr 624 przedstawił Pan Grzegorz Lewańczuk Prezes MPWiK.  Dodał, że posiadają już wyniki za 8 miesięcy i sytuacja zmieniła się na plus, w chwili obecnej posiadają wynik dodatni na ok. 200 tys. zł.

 

Pan Zbigniew Lipski w związku z ta wiadomością prosi Prezesa o informację, co dalej, czy planują podwyżkę cen.

 

Pan Prezes Grzegorz Lewańczuk wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy są na etapie przygotowywania materiałów do taryf i na dzień dzisiejszy zgodnie z polityka wieloletnią i ustaleniami z Panem Prezydentem, po wstępnych analizach nie będzie rewaloryzowana cena ścieków, pozostają bez zmian. Dokonali pewnych zmian i widzą, że na ściekach regulacji nie będzie, natomiast na wodzie pewne ruch cenowe mogą być, nie będzie to jednak wyżej niż wskaźnik inflacji. Dodał, że na chwilę obecną straty na wodzie wynoszą  0,12 zł. Musza więc dokonać rewaloryzacji, by Spółka w roku przyszłym nie posiadała strat. Dążą do tego, by wynik oscylował w granicach 0.

 

Pan Tadeusz Zaremba zabierając głos w dyskusji stwierdził, że dobrze, iż padło stwierdzenie, że na poziomie inflacji warto systematycznie regulować te sprawy, by później nie zaskakiwać mieszkańców wysokimi podwyżkami. Jego zdaniem ważna rolę odgrywa też nadzór właścicielski, który pewne sprawy reguluje, by spółka realizowała cele społeczne jak  również swoje. Proponuje więc, by Komisja  analizę tą przyjęła do wiadomości.

 

Pan Prezydent Brzeziński zabierając głos zwrócił uwagę, że w związku z tym, iż przez kilka lat cena nie była zmieniana, podwyższa ubiegłoroczna zaskoczyła wszystkich. W chwili obecnej podpisano umowę z odbiorca strategicznym, co daje pewne wpływy. Zauważył następnie, że z wyniku finansowego Spółki  finansowany jest nie tylko fundusz zapasowy, ale również od tego roku fundusz odpraw pracowniczych. Analizował więc z Zarządem spółki różne opcje i ma nadzieję, że te rozwiązanie jest dobre. Dodał, że przedsiębiorstwo cały czas prowadzi inwestycje na rzecz miasta. Uważa, że Spółka bardzo dobrze spełnia swoje funkcje.

 

Pan Prezes Lewańczuk odpowiadając radnemu Lipskiemu wyjaśnił, że chcieliby zakupić nowy sprzęt, ponieważ ten jest już stary i trzeba dużo w niego wkładać, by był sprawny. Potrzebne są dwa nowe samochody, koparka. Dużo wykonują bowiem inwestycji i sprzęt ciągle pracuje. Cały czas Myśla o tym i do 20 października składają wnioski na projekty unijne w ramach innowacyjnej gospodarki. Idą w trzech kierunkach i zobaczą co z tego wyjdzie. W dalszej wypowiedzi przedstawił założenia i plany przedsiębiorstwa.

 

Przewodniczący zabierając głos zasugerował Prezesowi, by na sesje przygotował informację zawierająca dane za 8 miesięcy, by radni otrzymali aktualne dane.

 

Więcej uwag nie zgłoszono i Komisja przedłożoną analizę finansową przyjęła pozytywnie 5 głosami za, przy 1 wstrzymującym.

  

Ad. 3

 

            Informację o realizacji budżetu za I półrocze 2009 roku zgodnie z drukiem 615 przedstawił Prezydent Miasta Jerzy Brzeziński.

 

Poinformował między innymi, że w  okresie   roku  budżetowego wielkość   pierwotnie  uchwalonego  budżetu uległa  zmianie  i  na  dzień  30.06.2009 r. wynosiła

 

 -    dochody   -   215 632 769   złotych  

 

 -    wydatki    -  255 639 942     złotych. 

 

Budżet   miasta   został  zwiększony     po   stronie:

 - dochodów    o kwotę   17 250 269  złotych     co  stanowi  wzrost  o 8,7 %    do

  wielkości  przyjętej  pierwotnie,

 

- wydatków  o  kwotę   16 614 384 złotych   co  stanowi  wzrost  o 6,95%  do pierwotnego planu.

 Na  zmianę  planowanego   budżetu  po  stronie  dochodów  budżetowych   wpłynęły

 zwiększone  zewnętrzne środki  finansowe   na  kwotę  15 085 433      postaci:

 

a)     dotacje    celowe  na  łączną  kwotę                      5 054 847  zł:

 

b       zwiększonej    subwencji   o kwotę                                 59 384   

 

c)      zwiększenie  środków   Unii Europejskiej                9 971 202 

 

oraz    zwiększone  dochody  własne  o  kwotę      2 164 836 złotych.        

 

            Gminie zwiększono  dotacje    celowe  na   łączną   kwotę   2 755 497    złotych na  realizację  zadań zleconych, dofinansowanie  zadań  własnych.

 

 Powiatowi zwiększono   dotacje   celowe   o  kwotę    2 299 350  na realizację   zadań   własnych  bieżących, zadań. 

             W I  półroczu  2009 roku   uzyskano   dochody   w kwocie   110 657 524.91  złotych, co  stanowi   51,32 %  wykonania   wielkości  planu. W porównaniu  do  analogicznego okresu  roku   ubiegłego  nastąpił  spadek  o 4,56 %.

W  strukturze   uzyskanych   dochodów   miasta, dochody  gminy   stanowią   61,76%  zmniejszył  się   o  2,34 %   do  analogicznego  okresu   roku  ubiegłego.

 

Udział   dochodów  powiatu    wynosi   38,24 %   i  zwiększył się  o 2,34 %  do   roku poprzedniego.

 

Zrealizowane  dochody  własne   miasta   na łączną  kwotę   42 943 149,18   zł., co  stanowi      50,56%   wielkości  planowanej .

 

Do  budżetu  miasta    Łomży    została przekazana    kwota    67 714 375,73  złotych  tj. co  stanowi     61,19 % udziału  w  wykonanych  dochodach   oraz 51,8 %    wykonania   planu    z tego:

 

- z  subwencji                52 521 100,00 zł,   tj.   60,0  %  wyk  planu

 

- z  dotacji                     15 083 160,87 zł     tj. 45 ,43 %    wyk  planu

 

 -  ze  środków   UE  -       110 114,86 zł     tj.   1,10  %   wyk. planu   

 

Z  budżetu   państwa   przekazano  kwotę  66911 897,52  złotych,  co  stanowi  60,47%  udziału  w  wykonanych  dochodach, w  tym;  

 

 52 521 100,00      -  w   subwencji   ogółem,

 

 14390 797,52      -  w  łącznej  dotacji.

 

Ponadto    zostały  przekazane    dotacje   z tytułu  realizacji   zadań   na podstawie   zawartych     porozumień  na  łączną  kwotę 371 261,27  złotych    na realizację   wydatków   bieżących.

 

Przekazano  dotacje   z funduszy   na  łączną    kwotę 118 512       PFRON    z tytułu  utraconych    dochodów   podatku  od   nieruchomości  od Zakładów  Pracy   Chronionej. Z funduszu   Kultury   Fizycznej    na  dofinansowanie   wydatków   inwestycyjnych   gminnych   przekazana  została  kwota  177 859,63 zł   oraz  z  funduszu  prewencyjnego  na działalność  bieżącą    13 375,15  zł.

 

Łączne   dotacje     celowe    na  zadania   zlecone  i  dofinansowanie   zadań   własnych    z budżetu    państwa    przekazano   na kwotę   14 390 797,52 zł    co  stanowi    13,0 %  udziału   w   uzyskanych  dochodach  budżetu  miasta    oraz  47,0%    wykonania planu.

 

W   okresie I  półrocza Miasto  utraciło dochody  w kwocie   1 138 967 zł    z  tytułu:

 

-  obniżenia     górnych  stawek  podatkowych     na kwotę     1 043 532 zł - 

 

-  udzielenia   ulg  podatkowych w podatki   od  nieruchomości    40 395 

 

-  umorzeń  zaległości   podatkowych   na kwotę  55 040  zł .

 

W  omawianym  okresie      utrzymano   63 miejsc  pracy  utworzonych   w ramach realizacji  Uchwały  nr  365 /LVII/05  i    uchwały   zmieniającej     nr  467/LXXII/06  RM   w tym    w  osobach prawnych     32  miejsc pracy  oraz  w osobach  fizycznych  31  miejsca.

 

W  tym okresie   do  budżetu  miasta  wpłynęła    kwota  958 879     ponad  wielkość rocznego  planu   podatku  dochodowego  od  osób  prawnych    tzw. CIT.

 

Uchwalone     wydatki  z   budżetu   miasta   na  2009  rok    na  kwotę 255 639 942 złotych w tym:

 

-  wydatki  bieżące na kwotę   185 284 900  złotych   stanowiły 72,5%   udziału  w  wydatkach   ogółem,

 

-  wydatki inwestycyjne na kwotę  70 355 042 stanowiły 27,5 % udziału  w  wydatkach  ogółem 

 

W   okresie    I  półrocza    wydatki     budżetowe zostały   wykonanie   w wysokości   95 648 232,71   złotych  tj. 37,4 % planu.

 

Dodał następnie, że RIO podjęło pozytywna uchwałę o realizacji budżetu w i półroczu. 

 

Przewodniczący komisji poinformował, że komisje merytoryczne pozytywnie oceniły realizacje budżetu za I półrocze 2009 r. w działach merytorycznie podległych komisjom.

 

Pan Tadeusz Zaremba poprosił o wyjaśnienie, jaka jest koncepcja i jak docelowo rozwiązać kwestię rozdz. 8146 – dokształcanie nauczycieli. Jest to odpis obligatoryjny i te środki co roku przechodzą na dochody jako niewykorzystane. Czy w tej kwestii są planowane jakieś rozwiązania, które by zmierzały do wydatkowania tych środków zgodnie z przeznaczeniem.

 

Prosi również o wyjaśnienie na ile dziś można powiedzieć o korektach budżetu. Czy jest to planowane i w jakim zakresie.

 

Pan Prezydent Brzeziński wyjaśnił, że obawia się, że budżet będzie nieoszacowany w wysokości 3-4%. Kontrolują wydatki bieżące, by zachować równowagę finansową. Nie przewidują na chwilę obecną korekty budżetu.

 

Odpowiadając na zapytanie pierwsze wyjaśnił, że przyjmując w budżecie kwotę na szkolenie robią to w oparciu o rozpoznanie w szkołach. Decyzja leży więc po stronie tych, którzy chcą się szkolić.

 

Przewodniczący poprosił, by Prezydent odniósł się do podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych, wykonanie jest bardzo skromne. Czy jest to tendencja każdego półrocza, czy to półrocze roku 2009  w szczególności odbiło się tą sytuacją ogólna budżetu państwa i jakie są propozycje co do przyszłości.

 

Pani Skarbnik wyjaśniła, że sytuacja jest na tyle widoczna, że to spowolnienie gospodarcze przekłada się na budżet. Za pierwsze półrocze zmniejszenie jest o 4,5%. Jest to dość dużo, zauważono jednak poprawę w miesiącu sierpniu. 

 

Pan Prezydent zabierając glos poprosił członków komisji o spojrzenie w tabelę na stronie 37 sprawozdania, gdzie realizacja dochodów własnych wynosi ponad 50%.

 

Pani Skarbnik wyjaśniła, że miasto nie przeżyło w tym roku tak dużego spadku gospodarczego, jak w roku 1990 , czy 1999. Natomiast wskaźnik przeliczeniowy tzw. „janosikowe” powoduje, że jest to zmniejszone i podzielone na wszystkich.

 

Pan Prezydent Brzeziński dodał, że miasto nie przeżyło tak dużego załamania dzięki temu, że nie ma tu dużych zakładów pracy. Współczuje samorządom Łap, czy też Krosna, bo tam jest tragedia.

 

Zauważono, że godna uwagi jest przedsiębiorczość Łomżyniaków i szybkie dopasowywanie się do powstającej sytuacji. W dalszej dyskusji zwrócono uwagę, że wybudowanie dwóch dużych galerii polepszy jeszcze sytuację miasta.  Będą one służyć nie tylko mieszkańcom, ale całemu regionowi. Zwrócono uwagę na wysoki rozwój rolnictwa w naszym regionie, co jest korzystne.

 

Pan Tadeusz Zaremba dodał, że szansą są również wszelkie formy gospodarki informatycznej. W chwili obecnej barierą rozwoju każdego obszaru jest skomponowanie tego z informatyka użytkową. Jest ogromne zapotrzebowanie na programy,  brak jest nauczycieli specjalistów, którzy tworzyliby pewne koncepcje, scenariusze, propozycje, które informatycy im napiszą.

 

            Zwrócono uwagę, że w mieście cały czas istnieje zapotrzebowanie na mieszkania i wszystko, co jest budowane sprzedaje się na bieżąco.

 

            Więcej uwag nie zgłoszono i Komisja jednogłośnie pozytywnie oceniła realizację budżetu w I półroczu 2009 r.

  Ad. 4 

             Pan Jerzy Brzeziński Prezydent Miasta  przedstawiając wniosek  w sprawie zmian w budżecie na 2009 r. zgodnie z drukami 632, 632/1, 632B poinformował, że proponowane zmiany budżetu miasta na 2009 r. polegają na:

 

1. Zwiększeniu planowanych dochodów i wydatków o kwotę 296.853 złotych.

 

2. Zmniejszeniu planowanych dochodów i wydatków o kwotę 105.000 złotych.

 

3.  Przeniesieniu pomiędzy rozdziałami i paragrafami planowanych wydatków na kwotę  173.953 złotych.

 

4. Zmniejszeniu planowanych dochodów budżetu państwa związanych z realizacją zadań zlecanych jednostkom samorządu terytorialnego o kwotę 45.000 zł.

 

5. Zwiększeniu planowanych dochodów i wydatków o kwotę 1.341.918 złotych.

 

6. Przeniesieniu pomiędzy rozdziałami i paragrafami planowanych wydatków na kwotę  745.745 złotych

 

7. Zmniejszenie planowanych dochodów i wydatków o kwotę 22.040 zł.

 

Radni nie zgłosili uwag do przedłożonych materiałów i zaopiniowali je pozytywnie 6 głosami za - jednogłośnie.

  

Ad. 5

  

Pan Jerzy Brzeziński Prezydent Miasta  przedstawiając wniosek  w sprawie  wyrażenia zgody na sprzedaż lokali mieszkalnych objętych czynszem regulowanym na rzecz głównych najemców z bonifikatą  zgodnie z drukami nr 635, 635A zwrócił uwagę, że jest to kolejna tego typu  uchwała i dotyczy tym razem 4 lokali, zgodnie z projektem uchwały.

 

Radni nie zgłosili  więcej uwag do przedłożonych materiałów i zaopiniowali je pozytywnie 6 głosami za - jednogłośnie.

  

Ad. 6

  

W sprawach różnych nie zgłoszono problemów.

 Na tym posiedzenie Komisji zakończono. 
  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 26 paź 2009 10:52
  • Data opublikowania: czwartek, 26 lis 2009 11:53
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 12:00
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej