Na 44 posiedzeniu w dniu 25 maja 2009 r.
Porządek posiedzenia:
1. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
2. Analiza wydatków ponoszonych na opiekę społeczną /druk 563/
3. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2009 /druk nr 567, 567/1, 567B/
4. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego w roku 2009 na realizację zadań inwestycyjnych /druk nr 569, 569/1, 569B/
5. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie uchwały zmieniającej Uchwałę 277/XLI/09 Rady Miejskiej Łomży z dnia 25 lutego 2009 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego w roku 2009 na realizację zadań inwestycyjnych /druk nr 575, 575A/
6. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż lokali mieszkalnych objętych czynszem regulowanym na rzecz głównych najemców z bonifikatą /druk nr 559, 559A/.
7. Sprawy różne.
Przebieg posiedzenia:
Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan
Piotr Grabani - Przewodniczący Komisji.
Następnie Komisja 7 głosami za przyjęła porządek jak wyżej.
Ad. 1
Przewodniczący poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia.
Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do protokołu nr 43/09 i przyjęli go 7 głosami za.
Ad. 2
Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS uzupełniając przedłożone Komisji materiały dodał, że w dniu 18 maja b.r. budżet państwa zwiększył dotacje o 400 tys. na paragraf co zapewni zabezpieczenie środków. W pozostałych paragrafach środki są zabezpieczone i wystarczają.
Pani Alicja Konopka zabierając głos w dyskusji zwróciła uwagę, że jest niepełnosprawna osoba, która ciągle nie może dostać się na turnusy rehabilitacyjne, a jest inwalidką I grupy. Prosi więc o wyjaśnienie jakie są kryteria kierowania.
Pan Wiesław Jagielak wyjaśnił, że podstawową rzeczą jest wysokość środków na rehabilitacje zawodową, która obecnie jest bardzo ograniczona. Przyjęli więc taką zasadę, że w pierwszej kolejności realizują wnioski które zostały zgłoszone, sprawą następną jest to, że co roku te same osoby nie wyjadą. Dodał, że w chwili obecnej polecił, by w przypadku odmowy pisać szczegółowo, czemu odmówiono. Wyjaśnił ponadto, że osobom, które trafiają do niego tłumaczy, że mogą korzystać również z wyjazdów w ramach NFZ. Zachęca do tego, ponieważ w jednym roku można jechać z PFRON, w następnym z NFOZ. Obawia się jednak, że jeżeli sytuacja jeszcze się pogorszy będą problemy.
Pani Alicja Konopka odnosząc się do wypowiedzi Dyrektora stwierdziła, że jej zdaniem należy określić jasne zasady i wówczas nie byłoby dyskusji.
Pan Dyrektor wyjaśnił, że w roku ubiegłym skorzystało ponad 500 osób, w tym roku natomiast z uwagi na wielkość środków ustalili, że jedzie 100 osób dorosłych i 100 dzieci. Nie jest prawdą, że co roku jeżdżą te same osoby jest to do sprawdzenia. Dodał, że wnioski Pani Radnej przyjmuje do realizacji.
Radni nie zgłosili więcej uwag do przedłożonych materiałów i zaopiniowali je pozytywnie 7 głosami za - jednogłośnie.
Ad. 3
Pani Jadwiga Kozłowska - Skarbnik Miasta przedstawiając wniosek Prezydenta w sprawie zmian w budżecie na 2009 r. zgodnie z drukami 567, 567/1, 567B wyjaśniła, że zmiany polegają na:
1. Zwiększeniu planowanych dochodów i wydatków o kwotę 4.743.950 złotych.
2. Zmniejszeniu przychodów i wydatków budżetu miasta o kwotę 3.669.491 złotych.
3. Przeniesieniu pomiędzy rozdziałami i paragrafami planowanych wydatków na kwotę 4.557.095 złotych.
4. Wprowadzeniu zmian w załączniku „Limity na wieloletnie programy inwestycyjne na lata 2009-2011.”
5. Zwiększeniu planowanych dochodów i wydatków o kwotę 1.479.129 złotych.
6. Zmniejszenie dochodów i zmniejszenie wydatków o kwotę 340.000 zł
7. Przeniesieniu pomiędzy paragrafami planowanych wydatków na kwotę 1.372.282 zł
8. Zmniejszeniu przychodów i wydatków budżetu miasta o kwotę 3.063.374 złotych.
9. Zwiększenie przychodów i wydatków budżetu miasta o kwotę 2.386.262 złote.
Pan Tadeusz Zaremba zabierając głos w dyskusji poprosił o wyjaśnienie, czy miasto jest świadome tego, jakie będą koszty utrzymania związane z utrzymaniem planowanego centrum kultury i sportu, którego realizacja rozpocznie się w roku przyszłym.
Pan Prezydent Marcin Sroczyński wyjaśnił, że owszem zdają sobie sprawę, że utrzymanie tego obiektu będzie kosztowało, ale taki obiekt miastu i okolicom jest potrzebny. Uważa, że sala z 3,5 – 4 tys. miejsc zda w Łomży egzamin. Należy pamiętać, że budynków nie da się rozbudować, a więc od razu należy zaplanować właściwa wielkość. W obiekcie tym planowane są wszystkie te sale, których potrzeby zgłaszają animatorzy kultury. Trzeba będzie dla tego obiektu znaleźć tyle zajęć, by w jak najmniejszej mierze utrzymanie to było niskie. Powinny tam ciągle odbywać się różnego rodzaju imprezy targi, by były wpływy i by obniżyć koszty eksploatacji. Obiekty takie z reguły są kosztotwórczymi i zadaniem miasta jest je budować i utrzymywać. Odpowiadając radnemu Brodziukowi wyjaśnił, że w zależności od tego jakie tam będą funkcje, to jeżeli będzie to dom kultury wówczas będzie administrowany przez dom kultury bądź przez MOSiR. Nie jest to jeszcze rozstrzygnięte, bo jest zbyt wcześnie, by na ten temat rozmawiać. W chwili obecnej są na etapie wyboru projektanta. Dodał, że powstający MOSiR nas dzień dzisiejszy będzie administrował stadionem, hotelem przy stadionie oraz pływalniami. Zapisy są bardzo ogólne, by można było dodawać różne funkcje i nie zamykać możliwości pozyskiwania środków.
Radni nie zgłosili więcej uwag do przedłożonych materiałów i zaopiniowali je pozytywnie 6 głosami za - jednogłośnie.
Ad. 4
Pani Jadwiga Kozłowska - Skarbnik Miasta przedstawiając wniosek Prezydenta w sprawie w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego w roku 2009 na realizację zadań inwestycyjnych /druk nr 569, 569/1, 569B/ wyjaśniła, że Prezydent zwracam się z prośbą o podjęcie Uchwały Rady Miejskiej w Łomży o zaciągnięcie długoterminowego kredytu inwestycyjnego w kwocie 9 379 702 złotych na realizację zadań inwestycyjnych wymienionych w projekcie uchwały oraz o zaciągnięcie długoterminowego kredytu inwestycyjnego w kwocie 9 191 626 zł uwzględniającą zadania inwestycyjne przewidziane do realizacji w 2009 r. wymienione w uchwale.
Radni nie zgłosili uwag do przedłożonych materiałów i zaopiniowali je pozytywnie 6 głosami za - jednogłośnie.Ad. 5
Pani Jadwiga Kozłowska - Skarbnik Miasta przedstawiając wniosek Prezydenta w sprawie uchwały zmieniającej Uchwałę 277/XLI/09 Rady Miejskiej Łomży z dnia 25 lutego 2009 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego w roku 2009 na realizację zadań inwestycyjnych /druk nr 575, 575A/ wyjaśniła, że wymienione zdania inwestycyjne posiadają dofinansowania z EFRR Województwa Podlaskiego - podpisane umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą obejmują poszczególne lata realizacji. Miasto Łomża ma szansę skorzystania z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego , który udziela kredytu na pełen okres realizacji zadania. Ponadto z Wykonawcą zadania „Budowa miejskiej pływalni w Łomży” została podpisana umowa, w której termin zakończenia budowy określono na dzień 30.10. 2010 r. Uzgodniony harmonogram robót zwiększa nakłady w tym wystąpiła konieczność zwiększenia kredytu inwestycyjnego o kwotę 2 386 262 złotych w roku 2009. Miasto spełnia określone warunki finansowe do uzyskania tego kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Radni nie zgłosili więc uwag do przedłożonych materiałów i zaopiniowali je pozytywnie 6 głosami za - jednogłośnie.
Ad. 6
Analizując wniosek Prezydenta w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców /druk nr druk nr 559, 559A / Komisja zwróciła uwagę, że jest to kolejna uchwała w tej sprawie.
Radni nie zgłosili więc uwag do przedłożonych materiałów i zaopiniowali je pozytywnie 6 głosami za - jednogłośnie.
Ad. 7
W sprawach różnych członkowie Komisji nie zgłosili problemów.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono.